Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Tiskikoneen asennus

Elmeri

Harkitsemme käytetyn astianpesukoneen ostamista. Voiko astianpesukonetta asentaa itse ja mistä siihen ohjeet? Vai onko pakko tilata asentaja? Olen kuullut, että asennus maksaa noin 100 euroa, mikä olisi aika paljon käytetyn pesukoneen hintaan lisää. Onko kukaan asentanut itse omaa pesukonettaan?

28

18851

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onhan noita

      On - ainakin jäljestä päätellen se törppö, joka kytki poistovesiletkun hajulukon väärään yhteeseen - vesi tiskialtaasta meni osin viemäriin ja osin tiskokoneeseen.

      • tisko vor evö

        Menikö se tiskokone siitä rikki? Oliko millainen, cd, nauha, vinyyli, mp3 vai joku muu? :D
        Sori! ;)


      • onhan noita
        tisko vor evö kirjoitti:

        Menikö se tiskokone siitä rikki? Oliko millainen, cd, nauha, vinyyli, mp3 vai joku muu? :D
        Sori! ;)

        Kun se kone ei olltu käytössä, niin täyttyyhän se pikku hiljaa. Ja haisee. Olisiko omatoimiasentaja ottanut syyt vesivahingosta, epäilenpä.
        Pointti on se, että jos ei osaa, niin ei kannata asentaa itse. Asennuksen hinnalla ja koneen hinnalla ei ole mitään tekemistä keskenään. Jos satanen tuntuu kalliilta, osta kalliimpi kone.:)


      • Elmeri
        onhan noita kirjoitti:

        Kun se kone ei olltu käytössä, niin täyttyyhän se pikku hiljaa. Ja haisee. Olisiko omatoimiasentaja ottanut syyt vesivahingosta, epäilenpä.
        Pointti on se, että jos ei osaa, niin ei kannata asentaa itse. Asennuksen hinnalla ja koneen hinnalla ei ole mitään tekemistä keskenään. Jos satanen tuntuu kalliilta, osta kalliimpi kone.:)

        Miksi luulet meidän ostavan käytetyn? Tietenkin hinnan takia! Puolitoista vuotta vanhan koneen sain neljäsosalla uuden hinnasta. Ja jos maksaa 150€ koneesta niin parin sadan asennuskulut ei kovin houkuttele kahden opiskelijan ja pienen lapsen tuloilla... Että siten se käytetyn koneen hinta ja asennuksen hinta liittyivät toisiinsa.


      • sästöä
        Elmeri kirjoitti:

        Miksi luulet meidän ostavan käytetyn? Tietenkin hinnan takia! Puolitoista vuotta vanhan koneen sain neljäsosalla uuden hinnasta. Ja jos maksaa 150€ koneesta niin parin sadan asennuskulut ei kovin houkuttele kahden opiskelijan ja pienen lapsen tuloilla... Että siten se käytetyn koneen hinta ja asennuksen hinta liittyivät toisiinsa.

        säästä 150 ja tiskaa käsin!


    • naapuri apuun

      Kyllä ne koneet _yleensä_ itse asennetaan. Etköhän sinäkin pullakahvi palkalla saa jonkun sen asentamaan. Kaukalo alle. Muista tarkkailla myös tiskipöydän alla olevia liitäntöjä.

      • Elmeri

        Kiitos vinkeistä, kone asennettu omin voimin:)


      • tuutikki

        kuka asentaisi mulle tiskikoneen pullakahvilla / aterian tarjoan ulkona
        aikuisopiskelija [email protected] espoo


    • niin se on

      alkais itse asentaan ko. konetta, vesi vahingoissa vakuutukset korvaa jos ammatti-ihminen on tehnyt asennukset.

    • ee360

      Kiva kuulla hauskoja tarinoita aiheesta.
      Olisi kiinnostavaa kuulla muitakin ohjeita kuin: "niin se on, en kyllä...-paskaa"
      Jos jollakulla on kokemusta ja halua antaa vinkki itseänikin kiinnostavaan asiaan niin sana on vapaa.
      Kiitoksia etukäteen

      • niin se on

        sen olisin itsekin osannut asentaa, mut vasivahinko on niin kallis et ei kannata.


      • Osku vanhempi

        Asennusohjeet löytyvät usein käyttö-ohjekirjasta. Tässä asiat jotka pitää huomioida: Nykyiset koneet asennetaan kylmään veteen. Koneelle on oltava oma sulkuhana ja siten asennettuna, että vanha mummokin käsittää sen olevan tiskukonehana. Vanhan koneen kyseessäollen tarkasta huolellisesti poisoletkun kunto. Jos epäilyttää, niin uusi se. Poisoletku viemäröidään hajulukon poistoletkuliittimeen. Varmista, että liitin on auki. Poistoletkuun ohjataan kaarre ennen liitosta, yläkautta. Tällä estetään altaasta takaisinvirtaus. Tiskarin alle turva-allas. Tiskarille oma sulake, vähintään 10A hidas.


      • Elmeri
        Osku vanhempi kirjoitti:

        Asennusohjeet löytyvät usein käyttö-ohjekirjasta. Tässä asiat jotka pitää huomioida: Nykyiset koneet asennetaan kylmään veteen. Koneelle on oltava oma sulkuhana ja siten asennettuna, että vanha mummokin käsittää sen olevan tiskukonehana. Vanhan koneen kyseessäollen tarkasta huolellisesti poisoletkun kunto. Jos epäilyttää, niin uusi se. Poisoletku viemäröidään hajulukon poistoletkuliittimeen. Varmista, että liitin on auki. Poistoletkuun ohjataan kaarre ennen liitosta, yläkautta. Tällä estetään altaasta takaisinvirtaus. Tiskarin alle turva-allas. Tiskarille oma sulake, vähintään 10A hidas.

        Kiitos asiallisista ohjeista. Monenmoista tarinaniskijää täällä, joilla tuntuu olevan tarve sanoa jotain asiasta kuin asiasta, vaikkei mitään tietoa siitä olisikaan.

        Päädyimme asentamaan koneen itse, kun alan liikkeessä annettiin pesukoneen asennuksen hinta-arvioksi 150-400€(!). Hankimme koneen alle kaukalon rautakaupasta ja loppu hoitui edellisen viestin ja valmistajan verkkosivuilta löydettyjen ohjeiden avulla. Loppujen lopuksi ei niin vaikea homma, mutta huolellinen saa kyllä olla, että kaikki liitännät tulee oikein.


      • Osku vanhempi
        Elmeri kirjoitti:

        Kiitos asiallisista ohjeista. Monenmoista tarinaniskijää täällä, joilla tuntuu olevan tarve sanoa jotain asiasta kuin asiasta, vaikkei mitään tietoa siitä olisikaan.

        Päädyimme asentamaan koneen itse, kun alan liikkeessä annettiin pesukoneen asennuksen hinta-arvioksi 150-400€(!). Hankimme koneen alle kaukalon rautakaupasta ja loppu hoitui edellisen viestin ja valmistajan verkkosivuilta löydettyjen ohjeiden avulla. Loppujen lopuksi ei niin vaikea homma, mutta huolellinen saa kyllä olla, että kaikki liitännät tulee oikein.

        Kiva kuulla, että asennus onnistui ja ohjeet kelpasivat. Jatkuuko edelleen taistelu tiskuvuoroista? Nyt siten, että kumpi saa tiskata.
        Olen samaa mieltä asiattomista kirjoittajista, pysyköön huuhaa palstalla. Se on heitä varten.


      • shelmi
        Osku vanhempi kirjoitti:

        Asennusohjeet löytyvät usein käyttö-ohjekirjasta. Tässä asiat jotka pitää huomioida: Nykyiset koneet asennetaan kylmään veteen. Koneelle on oltava oma sulkuhana ja siten asennettuna, että vanha mummokin käsittää sen olevan tiskukonehana. Vanhan koneen kyseessäollen tarkasta huolellisesti poisoletkun kunto. Jos epäilyttää, niin uusi se. Poisoletku viemäröidään hajulukon poistoletkuliittimeen. Varmista, että liitin on auki. Poistoletkuun ohjataan kaarre ennen liitosta, yläkautta. Tällä estetään altaasta takaisinvirtaus. Tiskarin alle turva-allas. Tiskarille oma sulake, vähintään 10A hidas.

        Onko turva-allas helppo asentaa omin neuvoin, koska tuttava osaa asentaa tiskikoneen muuten?Tarviiko se ruuvata kiinni koneeseen vai laitetaanko se vain koneen alle?


      • ..Kristiina
        Elmeri kirjoitti:

        Kiitos asiallisista ohjeista. Monenmoista tarinaniskijää täällä, joilla tuntuu olevan tarve sanoa jotain asiasta kuin asiasta, vaikkei mitään tietoa siitä olisikaan.

        Päädyimme asentamaan koneen itse, kun alan liikkeessä annettiin pesukoneen asennuksen hinta-arvioksi 150-400€(!). Hankimme koneen alle kaukalon rautakaupasta ja loppu hoitui edellisen viestin ja valmistajan verkkosivuilta löydettyjen ohjeiden avulla. Loppujen lopuksi ei niin vaikea homma, mutta huolellinen saa kyllä olla, että kaikki liitännät tulee oikein.

        ÄLYTTÖMIÄ hintoja ovat antaneet teille tiskikoneen asennuksesta, jos kyseessä on vaan "kytkeminen"! (Vai koittaako täällä joku vaan nostaa hintoja?) Ihan oikein putkimiehen saa kyllä hommiin alle 50 euroa tunti, ja tuossa hommassa tuskin kuluu puolta tuntia (..vajaa vartti, kun tietävät mitä tekevät?). Joskin tuntuvat veloittavan aina min 1 h. Halvemmalla saa varmaan taloyhtiön huoltomiehen, jos sellainen on saatavilla. Mä kun pidin noita itse saamiani tarjouksia (30-50 egeä) tosi kalliina..


      • reunallinen alusta
        shelmi kirjoitti:

        Onko turva-allas helppo asentaa omin neuvoin, koska tuttava osaa asentaa tiskikoneen muuten?Tarviiko se ruuvata kiinni koneeseen vai laitetaanko se vain koneen alle?

        Turvakaukalon "asennus" on joksenkin yhtä helppoa kuin eteismaton "asennus".

        Itse olen aina kytkenyt omat pyykkikoneeni ja astianpesukoneeni, muutamia myös tuttaville. Olen myös rakentanu oman taloni.

        Mutta niin vain kävi että viimeisen tiskikoneen kytkennän jälkeen havaitsin seuraavan aamuna "tip... tip..." äänen. Kone vuosi liitoksesta, olin vetäny liittimen liian kireälle ja tiiviste oli leikkaantunu rikki. Ei siinä mitään, uusi tiiviste ja kone oli kunnossa. Kuinkahan moni asennuksen ostaja osaa havaita virheen asennuksen jälkeen.....


      • maksoi 90€/H pks
        ..Kristiina kirjoitti:

        ÄLYTTÖMIÄ hintoja ovat antaneet teille tiskikoneen asennuksesta, jos kyseessä on vaan "kytkeminen"! (Vai koittaako täällä joku vaan nostaa hintoja?) Ihan oikein putkimiehen saa kyllä hommiin alle 50 euroa tunti, ja tuossa hommassa tuskin kuluu puolta tuntia (..vajaa vartti, kun tietävät mitä tekevät?). Joskin tuntuvat veloittavan aina min 1 h. Halvemmalla saa varmaan taloyhtiön huoltomiehen, jos sellainen on saatavilla. Mä kun pidin noita itse saamiani tarjouksia (30-50 egeä) tosi kalliina..

        päin suomea putkimies irtoaa alle 50€/h?
        Puhuuko Suomea vai Swahilia vai puhuuko ylipäänsä?


    • Kodinkone as

      Siniset ja vihreät nykyajan tiivisteet on sellaisia että kiristykseksi riittää aikamiehen sormin tehty kiristys ja hieman työkalulla lisää.Sitten vedet päälle ja katsoo taskulampun kanssa miten pelittää.
      JJos on mahdollista vanhanmallisia mustia kumimaisia tiivisteitä käyttää,ne on parempia.
      Nykyajan tiivisteet on kertakäyttä tavaraa,aina kun avaat vaihda uusi tiiviste.

    • Anonyymi

      kodinplaza.fi avulla tavoitat helposti yhdellä tarjouspyynnöllä alueellasi toimivat sekä tarjouspyynnöstäsi kiinnostuneet palveluntarjoajat, mikäli tarvitset apua astianpesukoneen asennuksen kanssa tai haluat vertailla tarkemmat hinnat?

      • Anonyymi

        Mihin unohtui sikanauta, joka on teidän tärkein tuotteenne?


    • Anonyymi

      Tampereella on ainakin asennusvarma- niminen yritys, joka tekee asennuksen halvimmillaan 69€ hintaan. Itse ensin hieman emmin, kun vaikutti tuoreelta firmalta. Tilasin kuitenkin heiltä asennuksen ja kannatti. Sain asennuksen samalle päivälle, kaveri hoiti homman 15min ja sain asennuksesta todistuksen. Kyllähän sille tuntihintaa tulee, mutta matkoista ja pienistä tarvikkeista ei veloittanut erikseen. 5/5

    • Anonyymi

      Putkimies kävi eilen asentamassa astianpesukoneen. Sanoi, että ai jai, pesukoneliitännästä puuttuu imusuoja. Haki sitten jostain (autostaan?) sellaisen. Asunto oli ennen minua tyhjillään 3 kuukautta. Onko sinä aikana imusuojan puuttuminen voinut aiheuttaa vesivahinkoa?

      • Anonyymi

        Ei sen puuten muuta voi aiheuttaa kuin sen että vesikatkotilanteessa koneessa olevat likavedet saattavat imeytyä verkkoon ja sitten taas paineiden palautuessa tulla hanoista takaisin ja aiheuttaa jonkin epidemian.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sen puuten muuta voi aiheuttaa kuin sen että vesikatkotilanteessa koneessa olevat likavedet saattavat imeytyä verkkoon ja sitten taas paineiden palautuessa tulla hanoista takaisin ja aiheuttaa jonkin epidemian.

        En kyllä ikinä muista nähneeni imusuojaa astianpesukoneen liitännässä. Koneet on sisäisesti rakennettu niin, ettei vettä voi mennä väärään suuntaan.

        Sama kyllä pyykinpesukoneissakin, mutta siihen pesukoneliitäntään liitellään välilä kaikkea mahdollista muutakin, pesuletkua ja pontikkapannua näin alkuun....

        Pesuletku ilman takaisinimusuojaa on vihoviimeinen keksintö.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Jollain tavalla lasketuna se uusi kone on fiksumpi! En ostaisi käytettynä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2033
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1470
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1228
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe