Sopiiko samaan akvaarioon

zrong

Mitä näistä voin laittaa lehtikalojen kanssa samaan akvaarioon (250l)?

-2 safiiririhmaa
-kultarihma
-5 keltabarbia
-4 punapääbarbia
-2 isoa ahvenen näköistä kaveria

Vai voiko iskeä kaikki saamaan? Nuo listassa mainitut on jo siis olemassa toisessa akvaariossa, mutta uudessa akvaariossa olisi jo valmiina nuo lehtikalat. Luulisi että kaikki nuo listan kalat ainakin pitäisivät puolensa kun kerran aika aktiivisia ovat olleet jo tähän asti. Tarkoituksenani on tasapainottaa kahden(tulevan) akvaarion toimintaa eli laittaa "ilkeät" toiseen ja "kiltit" toiseen. Listan kalat ovat nimittäin hieman liian vauhdikkaita nykyiseen seuraansa.

Kiitoksia asiantuntevista vastauksista!

22

2753

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zrong

      Kysyn nyt vielä varmuuden vuoksi...

      Eikös lehtikalat olekin hieman agressiivisempiä? Haluaisin vielä varmistaa, etteivät ne mahdollisesti sovi seuraavaan seuraan:

      -5 safiiritetraa
      -3 neontetraa
      -5 musta-aavetetraa
      -5 kultamonnista

      • lilpero

        mulla on kaksi lehtikalaa ollut mun akvassa,eikä ole ollut mitään aggressiivisuuksia kummassakaan,voi myös olla ihan sattumaa et mun kalat on ollu kilttejä ja rauhallisia muita kaloja kohtaan..


      • zrong
        lilpero kirjoitti:

        mulla on kaksi lehtikalaa ollut mun akvassa,eikä ole ollut mitään aggressiivisuuksia kummassakaan,voi myös olla ihan sattumaa et mun kalat on ollu kilttejä ja rauhallisia muita kaloja kohtaan..

        mitä muita kaloja sinulla oli niiden kanssa?


      • JuuLia

        -5 safiiritetraa
        Näiden kanssa sopii mutta näitäkin tulisi olla kunnon parvellinen.

        -3 neontetraa
        Ovat lehtikalojen luonnollista ravintoa ja menevät varmasti sen kurkusta alas.

        -5 musta-aavetetraa
        Nämä voivat mennä.

        -5 kultamonnista
        Nämäkin käyvät mutta kunnon parvi näillekin.


      • lilpero
        JuuLia kirjoitti:

        -5 safiiritetraa
        Näiden kanssa sopii mutta näitäkin tulisi olla kunnon parvellinen.

        -3 neontetraa
        Ovat lehtikalojen luonnollista ravintoa ja menevät varmasti sen kurkusta alas.

        -5 musta-aavetetraa
        Nämä voivat mennä.

        -5 kultamonnista
        Nämäkin käyvät mutta kunnon parvi näillekin.

        mulla on 5 neontetraa ja 4kardinaalitetraa,eikä mun lehtikala oo syöny ketään niistä..


      • JuuLia
        lilpero kirjoitti:

        mulla on 5 neontetraa ja 4kardinaalitetraa,eikä mun lehtikala oo syöny ketään niistä..

        Taatusti ovat neontetrat lehtikalojen ravintoa luonnossa! Jos lehtikalallasi on tilaa kasvaa täyteen kokoonsa käy tetroille huonosti.

        Miksi muuten sinulla on tetroja noin onnettomat määrät?


      • lilpero
        JuuLia kirjoitti:

        Taatusti ovat neontetrat lehtikalojen ravintoa luonnossa! Jos lehtikalallasi on tilaa kasvaa täyteen kokoonsa käy tetroille huonosti.

        Miksi muuten sinulla on tetroja noin onnettomat määrät?

        mulla on ollu 2vuotta samat kalat,eikä oo kukaa syöny toisiaan! six en ole enempää niitä tetroja haalinu koska ne on lyöttäytyny yhtee ja on kuin olisi samaa parvea!


      • ludwigia
        JuuLia kirjoitti:

        Taatusti ovat neontetrat lehtikalojen ravintoa luonnossa! Jos lehtikalallasi on tilaa kasvaa täyteen kokoonsa käy tetroille huonosti.

        Miksi muuten sinulla on tetroja noin onnettomat määrät?

        syö. Mulla on kans ollu kahdessa altaassa, ja toisessa on edelleen, neonit lehtikalojen kanssa. Ei lehtiksiä edes kiinnosta neonit.


      • zrong
        lilpero kirjoitti:

        mulla on 5 neontetraa ja 4kardinaalitetraa,eikä mun lehtikala oo syöny ketään niistä..

        noi lehtikalat on ISOJA, arvioisin että evineen n.10-15cm(huom eri kokoisia!). Se entinen omistaja oli kuulemma kokeillut jotain tetroja. seuraavana aamuna oli kymmenestä jäljellä kolme jne. Päädyin siihen etten laita tetroja samaan. hieman pelottaa jo noi musta-aabeteratkin kun nekään ei ole mitään isoja


      • zrong
        JuuLia kirjoitti:

        Taatusti ovat neontetrat lehtikalojen ravintoa luonnossa! Jos lehtikalallasi on tilaa kasvaa täyteen kokoonsa käy tetroille huonosti.

        Miksi muuten sinulla on tetroja noin onnettomat määrät?

        niin kun jo sanoin noi lehtikalat on sen 10-15cm. en laita tetroja samaan.

        Sain tetrat joskus kaveriltani. Niitä oli sillon 5, kaksi kuoli. varmaakin "pelkoon"/nälkään kun ei uskaltaneet? syödä. Värit lähti ja surkastu ihan kokonaan. eri aikoihin tosin, eli ei ollut mikään epidemia, luultavasti. Ne kolme on pärjänny suht hyvin noitteen pahistenkin kanssa. ne on virkeitä ja isoja ja saa sinne näillä näkymin jäädäkkin, kun en niitä lehtien kanssa uskalla samaan laittaa.


      • lilpero
        zrong kirjoitti:

        mitä muita kaloja sinulla oli niiden kanssa?

        on piikkisilmiä,monni,seeprakaloja ja kiilakylkiä,neon- ja kardinaalitetroja...ja yksi lehtikala.


    • JuuLia

      -2 safiiririhmaa
      Enpä ole koskaan moisesta rihmakalasta kuullut, onko laji nimi varmasti oikea?

      -kultarihma
      Voi tulla kahnausta, ei välttämättä mutta siihen kannattaa varautua.

      -5 keltabarbia
      Näykkivät herkästi eviä ja viihtyisivät viileämmässä kuin lehtis.

      -4 punapääbarbia
      nämä voisivat mennä, yksilöstä riippuu. Ainakin tarvitsevat parvenjatketta.

      -2 isoa ahvenen näköistä kaveria
      Aivan mahdoton sanoa tietämättä lajia. Yleensä eri kirjoahven lajeille tulee reviirikaloina helposti kahnausta keskenään varsinkin kun allas on noinkin pieni. Allas on mielestäni lehtikaloillekin aika nafti, eivät kai nämä ahvenet vielä suurempia ole?

      • bentol

        mulla on
        6 lehtikalaa
        2 teräkallaa jotka lähtee pojes
        3 tiikerinuoliaista
        1 partamonni
        2 muuta monnia en osaasanoa nimiä
        kaikki elävät sovussa
        kaverilta sain ne teräkalat kun sen allas kävi pieneksi ja omaan silmään ne ei oikeen sovi ja eikä mun mielestäni noitten lehtikalojen kanssakaan


      • zrong

        Kaikki kalat on ostettu mielestäni ammattitaitoisen myyjän (Petri Viskari/Helsingin akvaariokeskus) hyväksyminä samaan akvaarioon ja ovat siis tällä hetkellä 190 litraisessa, molemmat laumat (Kiltit ja ilkeät).

        Tarkistelin netistä, että ne kaks rihmaa vois olla sinirihmoja. Toisiaan jahtailevat toisinaan, mutta muita eivät häiritse. Ahneita ainakin ruuan suhteen ovat.

        Jotkut ovat näykkineet kahden pienimmän kultamonnisen eviä. Olisivatkohan ne sitten keltabarbit? Itse teossa en ole ketään koskaan kiinni saanut... Eivät sitten varmaan sovi lehtikalojen kanssa?!

        Ne kaks ahventa eivät ole kirjoja. Menisivät lähelle "tonkijaa". Ottavat hiekkaan suuhunsa ja purskuttavat sitten ulos. Ovat aika suuria, isompi n.13cm. Nekin jahtaavat yleensä toisiaan jos jotain. Eivät kuitenkaan syö edes neontetroja vaikka suuhun varmasti mahtuisi.

        Kiitoksia vastauksista!


      • zrong
        zrong kirjoitti:

        Kaikki kalat on ostettu mielestäni ammattitaitoisen myyjän (Petri Viskari/Helsingin akvaariokeskus) hyväksyminä samaan akvaarioon ja ovat siis tällä hetkellä 190 litraisessa, molemmat laumat (Kiltit ja ilkeät).

        Tarkistelin netistä, että ne kaks rihmaa vois olla sinirihmoja. Toisiaan jahtailevat toisinaan, mutta muita eivät häiritse. Ahneita ainakin ruuan suhteen ovat.

        Jotkut ovat näykkineet kahden pienimmän kultamonnisen eviä. Olisivatkohan ne sitten keltabarbit? Itse teossa en ole ketään koskaan kiinni saanut... Eivät sitten varmaan sovi lehtikalojen kanssa?!

        Ne kaks ahventa eivät ole kirjoja. Menisivät lähelle "tonkijaa". Ottavat hiekkaan suuhunsa ja purskuttavat sitten ulos. Ovat aika suuria, isompi n.13cm. Nekin jahtaavat yleensä toisiaan jos jotain. Eivät kuitenkaan syö edes neontetroja vaikka suuhun varmasti mahtuisi.

        Kiitoksia vastauksista!

        Otetaan siis vielä yhteenveto itsenikin selkeyttämiseksi:

        Kaksi akvaariota 190l ja 250 l.

        Mitkä kalat pistän minnekin, jotta saisin mahdollisimman sopuisan ympäristön?

        Nämä olleet ennen tuossa 190 litraisessa:
        -5 safiiritetraa
        -5 musta-aavetetraa
        -3 neontetraa
        -5 keltabarbia
        -4 punapääbarbia
        -2 isoa ahvenen näköistä tonkijaa (ei kirjoja)11-13cm
        -2 sinirihmaa
        -kultarihma
        -5 kultamonnista
        -appelsiinipleko
        -verkkopiikkipleko

        Tulossa:
        -lehtikaloja
        -leopardimonnisia
        -tiikerinuoliaisia
        -jotain monneja
        -leväbarbi

        Tulossa olevat kalat saisin siis tuon "uuden" akvaarion mukana ja ne ovat olleet yhdessä tuossa 250 litraisessa. Kaikista en ole ihan 100% varma, että oliko ne nyt noi kalat.

        Tuossa jo olemassa olevassa akvaariossa hieman käy sääliksi esim.neontetroja, safiiritetroja, musta-aavetetroja ja niitä kahta kultamonnista joiden eviä on napsittu, koska vaikuttavat jotenkin "arkuuntuneilta". Tarkoitus olisi siis saada tarvitseville rauhallisempi ympäristö. Suurimpana ongelmana vanhassa akvaariossa näkisin kelta- ja punapääbarbit noita arkoja kaloja kohtaan, "isommat" kalat eivät niinkään.


      • JuuLia
        zrong kirjoitti:

        Otetaan siis vielä yhteenveto itsenikin selkeyttämiseksi:

        Kaksi akvaariota 190l ja 250 l.

        Mitkä kalat pistän minnekin, jotta saisin mahdollisimman sopuisan ympäristön?

        Nämä olleet ennen tuossa 190 litraisessa:
        -5 safiiritetraa
        -5 musta-aavetetraa
        -3 neontetraa
        -5 keltabarbia
        -4 punapääbarbia
        -2 isoa ahvenen näköistä tonkijaa (ei kirjoja)11-13cm
        -2 sinirihmaa
        -kultarihma
        -5 kultamonnista
        -appelsiinipleko
        -verkkopiikkipleko

        Tulossa:
        -lehtikaloja
        -leopardimonnisia
        -tiikerinuoliaisia
        -jotain monneja
        -leväbarbi

        Tulossa olevat kalat saisin siis tuon "uuden" akvaarion mukana ja ne ovat olleet yhdessä tuossa 250 litraisessa. Kaikista en ole ihan 100% varma, että oliko ne nyt noi kalat.

        Tuossa jo olemassa olevassa akvaariossa hieman käy sääliksi esim.neontetroja, safiiritetroja, musta-aavetetroja ja niitä kahta kultamonnista joiden eviä on napsittu, koska vaikuttavat jotenkin "arkuuntuneilta". Tarkoitus olisi siis saada tarvitseville rauhallisempi ympäristö. Suurimpana ongelmana vanhassa akvaariossa näkisin kelta- ja punapääbarbit noita arkoja kaloja kohtaan, "isommat" kalat eivät niinkään.

        Mielestäni tuossa on kyllä liikaa kalaa 190 ja 250 litraisiin joten joistakin on luovuttava, varsinkin kun monet kaloistasi vaativat parven ympärilleen.

        Tiikerinuoliaiset kasvavat ainakin aivan liian isoiksi joten niille isompi ainkin 500 litrainen koti. Leväbarbikin turhan iso ja vilkas ja tarvitsisi sekin parven.


      • viisastunut
        zrong kirjoitti:

        Otetaan siis vielä yhteenveto itsenikin selkeyttämiseksi:

        Kaksi akvaariota 190l ja 250 l.

        Mitkä kalat pistän minnekin, jotta saisin mahdollisimman sopuisan ympäristön?

        Nämä olleet ennen tuossa 190 litraisessa:
        -5 safiiritetraa
        -5 musta-aavetetraa
        -3 neontetraa
        -5 keltabarbia
        -4 punapääbarbia
        -2 isoa ahvenen näköistä tonkijaa (ei kirjoja)11-13cm
        -2 sinirihmaa
        -kultarihma
        -5 kultamonnista
        -appelsiinipleko
        -verkkopiikkipleko

        Tulossa:
        -lehtikaloja
        -leopardimonnisia
        -tiikerinuoliaisia
        -jotain monneja
        -leväbarbi

        Tulossa olevat kalat saisin siis tuon "uuden" akvaarion mukana ja ne ovat olleet yhdessä tuossa 250 litraisessa. Kaikista en ole ihan 100% varma, että oliko ne nyt noi kalat.

        Tuossa jo olemassa olevassa akvaariossa hieman käy sääliksi esim.neontetroja, safiiritetroja, musta-aavetetroja ja niitä kahta kultamonnista joiden eviä on napsittu, koska vaikuttavat jotenkin "arkuuntuneilta". Tarkoitus olisi siis saada tarvitseville rauhallisempi ympäristö. Suurimpana ongelmana vanhassa akvaariossa näkisin kelta- ja punapääbarbit noita arkoja kaloja kohtaan, "isommat" kalat eivät niinkään.

        luin ton sun kala sopan ohjeet sussiunaan. mitä mieltä olisit zrong jos sinut laitettaisiin asumaan kuution säiliöön perheinesi niin olisiko mukavaa asua ahtaassa tilassa. kyl meinaan on semmonen juttu et kaloilla kuuluu olla tilaa elää niin kuin ihmisilläkin ja muillakin eläimillä. jos asuisit mun naapurissa niin hakisin kalasi poijes mulla on altaita tyhjänä et kalat saisi tilaa elämiseen. ELÄIN RAKAS IHMINEN JOS LEMMIKIT KÄRSII NIIN SAISI MUN MIELESTÄNI OMISTAJATKIN KÄRJIÄ


      • zrong
        viisastunut kirjoitti:

        luin ton sun kala sopan ohjeet sussiunaan. mitä mieltä olisit zrong jos sinut laitettaisiin asumaan kuution säiliöön perheinesi niin olisiko mukavaa asua ahtaassa tilassa. kyl meinaan on semmonen juttu et kaloilla kuuluu olla tilaa elää niin kuin ihmisilläkin ja muillakin eläimillä. jos asuisit mun naapurissa niin hakisin kalasi poijes mulla on altaita tyhjänä et kalat saisi tilaa elämiseen. ELÄIN RAKAS IHMINEN JOS LEMMIKIT KÄRSII NIIN SAISI MUN MIELESTÄNI OMISTAJATKIN KÄRJIÄ

        Kaikki kalat on ostettu mielestäni ammattitaitoisen myyjän (Petri Viskari/Helsingin akvaariokeskus) hyväksyminä samaan akvaarioon ja ovat siis tällä hetkellä 190 litraisessa. Siis nuo "vanhat" kalat.

        En nyt sinäänsä halua kovasti puolustella, mutta oolen kyllä itsekin huomannut että vanhassa akvaariossa on vähän ahdasta.

        Oletteko itse olleet koskaan Petri Viskarin asiakkaita? Mitä kokemuksia?


      • zrong
        zrong kirjoitti:

        Otetaan siis vielä yhteenveto itsenikin selkeyttämiseksi:

        Kaksi akvaariota 190l ja 250 l.

        Mitkä kalat pistän minnekin, jotta saisin mahdollisimman sopuisan ympäristön?

        Nämä olleet ennen tuossa 190 litraisessa:
        -5 safiiritetraa
        -5 musta-aavetetraa
        -3 neontetraa
        -5 keltabarbia
        -4 punapääbarbia
        -2 isoa ahvenen näköistä tonkijaa (ei kirjoja)11-13cm
        -2 sinirihmaa
        -kultarihma
        -5 kultamonnista
        -appelsiinipleko
        -verkkopiikkipleko

        Tulossa:
        -lehtikaloja
        -leopardimonnisia
        -tiikerinuoliaisia
        -jotain monneja
        -leväbarbi

        Tulossa olevat kalat saisin siis tuon "uuden" akvaarion mukana ja ne ovat olleet yhdessä tuossa 250 litraisessa. Kaikista en ole ihan 100% varma, että oliko ne nyt noi kalat.

        Tuossa jo olemassa olevassa akvaariossa hieman käy sääliksi esim.neontetroja, safiiritetroja, musta-aavetetroja ja niitä kahta kultamonnista joiden eviä on napsittu, koska vaikuttavat jotenkin "arkuuntuneilta". Tarkoitus olisi siis saada tarvitseville rauhallisempi ympäristö. Suurimpana ongelmana vanhassa akvaariossa näkisin kelta- ja punapääbarbit noita arkoja kaloja kohtaan, "isommat" kalat eivät niinkään.

        Eli siellä kaloja oli seuraavanlaisesti

        - 4 lehtikalaa, yks isompi(n.15cm) kolme pienenpää (10-12cm)
        - 3 albiinomonnista
        - 7 leopardimonnista
        - 2 leväbarbia (n.12cm)
        - 2 panssarimonnia (n.15cm)
        - 4 tiikerinuoliaista (n.12cm)


      • tikru7
        zrong kirjoitti:

        Kaikki kalat on ostettu mielestäni ammattitaitoisen myyjän (Petri Viskari/Helsingin akvaariokeskus) hyväksyminä samaan akvaarioon ja ovat siis tällä hetkellä 190 litraisessa. Siis nuo "vanhat" kalat.

        En nyt sinäänsä halua kovasti puolustella, mutta oolen kyllä itsekin huomannut että vanhassa akvaariossa on vähän ahdasta.

        Oletteko itse olleet koskaan Petri Viskarin asiakkaita? Mitä kokemuksia?

        en kä rupea kaupustelemaan kaan kin on noin kaukana 300 kilometriä ja kauppiaat haluavat yleensä rahaa vaan eikä ajattele elikoita lain kaan mutta en tiijä minkä moinen kauppias on Petri Viskari mut yleensä ne kauppiaat eivättiijä mitään jotka myyvät akvaariotuotteita siinä sivussa kun myyvät kissan, koiran, marsun, hamsterin, ynnämuitten nelijalkasten tarvikkeita itse ostan kalat oikeen akvaliikkeestä jossa ei ole muita elikoiten kamuja myynnissä


      • zrong
        tikru7 kirjoitti:

        en kä rupea kaupustelemaan kaan kin on noin kaukana 300 kilometriä ja kauppiaat haluavat yleensä rahaa vaan eikä ajattele elikoita lain kaan mutta en tiijä minkä moinen kauppias on Petri Viskari mut yleensä ne kauppiaat eivättiijä mitään jotka myyvät akvaariotuotteita siinä sivussa kun myyvät kissan, koiran, marsun, hamsterin, ynnämuitten nelijalkasten tarvikkeita itse ostan kalat oikeen akvaliikkeestä jossa ei ole muita elikoiten kamuja myynnissä

        Petri viskari omistaa siis ihan akvaarioliikkeen Helsingissä.


    • OmPPu^^

      En tiedä, minusta ei ainakaan sovi, vaikka oenkin aloittelija akvaarioissa.:D Mutta tiedätkö minkä kokoiseksi akvaario kasvaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3178
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1723
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      86
      1254
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1149
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1020
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe