oon 16-vuotias, ja minulla on todettu reuma noin kolme vuotta sitten. Tällä hetkellä körsin myös selkäkivuista. Selässä on kahessa kohtaa välilevyn rappeutumaa, ja vasta todettiin myös fibromyalgia. Kivut on selittämättömän kovat, ja tuntuu et ei jaksa enää tätä helvetinmoista paskaa. neljä kuukautta olen ollut koulusta sairaslomalla,ja masentunut yksin kämpille. nuoruus tuntuu ihan paskalta, ja tuntuu et onko koko elämä yhtä kipua. lääkärit ei ota vakavasti, koska olen niin nuori, ja luulee kai että kuvittelen! lukekaa tämä (runo), siinä osaan kertoa tarkemmin, miltä tuntuu.
MISTÄ ALOITTAA? PITKÄ TARINA TAKANANI. VIELKI PELOTTAA, TUUNKO EROTTAA TODELLISTA JA UNTA TOISISTAAN? SITTE OLIN YKSIN JA TÄYSIN TOLALTAAN, KAIKKI NISKAAN KAATU, PAINEET KASVO. KAIKKI MITÄ OLIN SAANU ELÄMÄ OTTI POIS, MITÄ ANTOI JA TEKI NIISTÄ VERSION HAAVOI, JOTKA PISTI VARMASTI MIETTIMÄÄN HALUAAKO ELÄÄ, JOS NÄIN PALJO JOUTUU SIETÄMÄÄN YHEN MATKAN VARRELLA, KIERTÄMÄÄN MUTKII, OTTAMAAN VASTAAN ISKUJA JOTKA TAPPAA MUA SISÄLTÄ.
LIIAN TYHJÄ OLOTILA TÄHÄN TARVII MUUTOSTA, KUUROSTA KUULEVIIN KORVIIN, KYL SÄ PYSTYT! LIIAN TYHJÄ OLOTILA TÄHÄN TARVII MUUTOSTA, LIIAN KYL LOPPU KIVA, SÄÄSTÄ MASSIPULLOSTA. KUUROSTA KUULEVIIN KORVIIN, KYL SÄ PYSTYT, MUUNNOSTA TULEVIIN MOKIIN, KYL MÄ PYSTYN!
TÄTÄ KESTÄNY ON LIIAN KAUAN, EN VOI TIETÄÄ MISTÄ JOHTUU. MÄTTÄÄ TAAS VAAN, KAIKKI ALKAA KUSEEN. KOULU ALKAA MENEE NÄINÄ PÄIVINÄ AIVAN PUIHIN, ALKAA IHAN JUST TUNTUU, NIINKU NIIHIN KUULUS.
KYYNEL SILMÄST VALUU, NYT EN ENÄÄ TAJUU, MITEN KAIKKI MENEE PÄINVASTON MITEN ITE HALUS. HALUU AUTTAA, MUT TAJUU, ET KAIKKI TULEE AIKANAAN OMIIN JALKOIHI MAATUU. MIKÄ SITTEN MÄTTÄÄ TOTUUDESSA NÄISSÄ KAIKISSA, KIPU TUNTUU JOKA PAIKAS, PÄÄSSÄ KÄSIVARSISSA. ETTEN VAAN VAHINGOSSA KUVITTELIS KAIKKEE, MENNEN TULLEN UNI PEITTI PAINEEN.
OLEN HUKKUNUT MEREEN, PETTYMYSTEN KYYNELTEN. OLEN UHMANNUT´LAKIA, SAANUT VIRHEISTÄ KÄRSIÄ. VUOTEESEENI KAIVAUTUNUT, PAKOON ELÄMÄÄ.
NYT ALKAA TAJUUN, KAIKKI EI OO YKSINKERTASTA. PYSTYN KYL KAATUUN, EN SELVII TÄST KAIKESTA. HAASKAAMMA AIKAANI KAIKKEEN TYHJÄN PÄIVÄSEEN, KARKAAMME ARJESTA, NYT MÄ PYSTYN NÄKEEN SEN.
NYT MÄ HALUUN LÄHTEE POIS, PAINAA KAASUU, NII ETTEI MUISTAS MITÄÄ. “MITEN OIS,” JOS KAIKEN HYVÄN VOIS SAADA TAKAS, ILMAN ETTEI KUKAAN POISTUS POIS?
SORI KAIKKI TUTUT, YRITTÄKÄÄ VAAN YMMÄRTÄÄ. MONI HEITTI TUTUT, MUT KAI MÄ SAAN ELÄÄ TÄÄL?
HERÄÄN TÄNÄ AAMUNA, EI OLO TILAS MUUTOSTA. KAIKKI MUN VASTUULLA, MUT TÄÄ EI OO MUN OSA. OLEN VÄÄRÄLLÄ POLULLA, EN OSAA MITÄÄN MUUTOSTA. TAAS SÄÄDÄN KOULUSSSA, NYT ON JOSTAIN KUUTOSTA.
KAIKKI LOPPUU, EI OO KUNNOLLA KERKEEN ALKAA, SE
PITÄÄ VAAN TOTTUU JA KULKEE HETKEN MATKAA. SITÄ OMAA SUUNTAA KOHTI, EI PÄÄS PITKÄLLE, JOS JOTAIN MUUTA POHTII. YRITÄN ANTAA KAIKEN, SE EI VÄLTTÄMÄTTÄ RIITÄ. KUOLEMA ON SALE, EN PYSTY VÄITTÄMÄÄNKÄÄ SITÄ. PELAAN NÄIL KORTEIL, JOTKA MULLE ON JAETTU. PITÄÄ ELÄÄ TÄÄ ELÄMÄ, MIKÄ MULLE ON ANNETTU.
JOKA PÄIVÄ TAISTELEN HYVÄN OLON ETEEN. MÄ PÄÄTÄN KAI SEN, ETTEN RUPEE PALELEEN TÄSSÄ PELON OLOTILAS, JOKA MUA KUMMITTELEE. TÄSSÄ PELON POTILAS, JA TÄSSÄHÄN NE TUNNIT MENEE ILTAPÄIVILLE, JA NO EHKÄ OLO PARANEE. NYT YRITÄN, TÄHÄN HETKEEN HERÄÄ. SIKS PYRIN TÄTÄ TEKEE, ETTEN PELKÄÄ KETÄÄN, KUOLEMAA, TAI HYVÄSTELLÄ ENÄÄ. PÄÄASIA, ET EI HEITÄ PYYHETTÄ KEHÄÄN.
MÄ VIHAAN TÄTÄ KIREYTTÄ, MUT KORKO SEN KUN KASVANEE. MÄ RASVAAN NE PAIKAT, JOTKA KITISEE JA HÄIRITSEE, PASKAAN NE ASIAT, JOTKA HIKISEE JA PÄIVITTELEE. TOIMI EHKÄ EILEN, MUT TÄNÄÄN ERI VAIKUTUS, HYVÄ OLO MEILLE, MUT VASTAKKAINE KAIKUMUS. KAIKKI, JOPA MINÄ HUOMAAN MITÄ TÄÄLLÄ TAPAHTUU.
MITÄ ELÄMÄ VAATII, TÄN MATKAN AIKANA? MITÄ KERÄTTIIN/SAATIIN, HAIHTUU AIKANAAN. KAIKKI HAAVIIN JÄÄNYT, VAIHTUU ILMAAN.
MITÄ ELÄMÄ VAATII, TÄN MATKAN AIKANA? MITÄ KERÄTTIIN/SAATIIN, HAIHTUU AIKANAAN. KAIKKI HAAVIIN JÄÄNYT, VAIHTUU ILMAAN.
TÄNÄÄN HYVÄ FIILIS, MÄ TOIVON ET TÄÄ KESTÄÄ. MÄ PÄÄTÄN PITÄÄ KIINNI PÄIVISTÄ, JOTKA KULKEE EDESTÄ, JA MUN LIIKKUMISTA ESTÄÄ. JA KENESTÄ SE RIIPPUU, ELLEI OLE KYSE MINUSTA, JA KEN EESSÄ LIIKKUU, MÄ SAIN JO KIINNI PIRUSTA. VITUTTAA VAAN KATTOO, TÄTÄ HOMMAA AINA SIVUSTA. EN VOI PÄÄSTÄÄ IRTI KIVUISTA!
masentaa!! JAKSAAKO ENÄÄ ELÄÄ!
8
1954
Vastaukset
- hoidettu
- Et ole vastuussa
Sain tunteen, että asuisit yksin, etkö asu kotona vanhempiesi luona ?
Ellet, lähetä toi kire myös heille. Minusta tuntuu että sinulla olisi joku hyljätyn tunne ja puhe vastuusta tuo mieleeni, ettet koe kenenkään ottavan sinusta vastuuta. En sitten ihmettelekkään, että sairastat. Pelko omasta tulevaisuudesta ei missään nimessä voi jäädä sinun vastuullesi.
Itse sairastin tuossa iässäsi myös moninaisia reumoja, ja ovat ne seuranneet vuosikymmeniä mukanani tähänpäivään saakka, ja tulevat seuraamaankin hamaan hautaan saakka.
Minusta tässä vaiheessasi tärkein olisi saavuttaa vapautunut mieli siitä, että joku ottaa vastuun sinusta, ja ollessasi sairas voisit hyvällä mielellä jäädä nukkumaan stressit pois. Jos koulumenestys menee mönkään, mitä sitten ? Elämässä on aikaa vielä korjata huonoa koulutodistusta. Ei se ole elämän ja kuoleman kysymys. Sinun jaksamisesi on tärkein.
Jos mieltäsi koko ajan kalvaa syyllisyys, et saa nukuttua syvää lepoa antavaa unta, ja pitkään jatkuessaan siitä seuraa tressi ja fibromyalgia.
Fibromyalgia häipyy siitä, kun stressin aiheuttajat saat hallintaasi. Sitä tehden paranee unesi, ja immuunipuolustuskykysi, ja reumaatiset kivut.- kipu,tuo masennuksen.
kyllä,asun yksin, ihan opiskelun takia muuttanut. kyllä vanhemmat ovat tukena, ja auttamassa mua eteenpäin koko ajan. sehän siinä onkin paha, kun menee nukkumaan, pyörii sängyssä 1-7 tuntiin kipujen kans, ja sillon tulee mietittyä! en enää stressaa kouluakaan niin paljon, mutta muuten ei vaan vapautunut tunne kun ei pysty liikkuun/ja viettään aikaa ystävien ja lähimmäisten kans. välillä tuntuu et olisi sidottuna kipuun, ja jää niin paljosta paitsi nuoruudessa. lääkärit ei ota tosissaan, kipuja ja liikerajoituksia!!! en mä pelkää omaa tulevaisuutta, joskus vain herää mieleen kysymys et millon kipu loppuu, ja millon ihmiset (varsinkin läkkärit) ottavat kipuni tosissaan! pitkäaikaseen kipuun väsyy,ainakin minä olen väsynyt...
- Nimetön
kipu,tuo masennuksen. kirjoitti:
kyllä,asun yksin, ihan opiskelun takia muuttanut. kyllä vanhemmat ovat tukena, ja auttamassa mua eteenpäin koko ajan. sehän siinä onkin paha, kun menee nukkumaan, pyörii sängyssä 1-7 tuntiin kipujen kans, ja sillon tulee mietittyä! en enää stressaa kouluakaan niin paljon, mutta muuten ei vaan vapautunut tunne kun ei pysty liikkuun/ja viettään aikaa ystävien ja lähimmäisten kans. välillä tuntuu et olisi sidottuna kipuun, ja jää niin paljosta paitsi nuoruudessa. lääkärit ei ota tosissaan, kipuja ja liikerajoituksia!!! en mä pelkää omaa tulevaisuutta, joskus vain herää mieleen kysymys et millon kipu loppuu, ja millon ihmiset (varsinkin läkkärit) ottavat kipuni tosissaan! pitkäaikaseen kipuun väsyy,ainakin minä olen väsynyt...
Mitähän mahdat tällähetkellä opiskella? Ite olen joutunut uudelleenkouluttautumaan uuteen ammattiin, mutta oliko sekää oikee ammatti. Paljon on tapahtunut reuman suhteen mm.tekonivelet. Ei kans meinaa jaksaa. Tiä kyllä tuntee noitten kipujen kohdalta. Itellä on nivelreuma ja nyt taas on kipuja alkanut tulee.
Tsemppiä sinne! - luutus
Nimetön kirjoitti:
Mitähän mahdat tällähetkellä opiskella? Ite olen joutunut uudelleenkouluttautumaan uuteen ammattiin, mutta oliko sekää oikee ammatti. Paljon on tapahtunut reuman suhteen mm.tekonivelet. Ei kans meinaa jaksaa. Tiä kyllä tuntee noitten kipujen kohdalta. Itellä on nivelreuma ja nyt taas on kipuja alkanut tulee.
Tsemppiä sinne!Tsemppiä ja jaksamista sulle! Minulla meni kans noin kun sulla, kipuja ja tuntu,et elämä on menetetty, ikää oli 15-v ja just todettu nivelreuma.
Lääkitystä haettiin kauan, löytyi n. 8 v päästä. Mut sitä ennen oli välillä parempaa jaksoo, välillä huonompaa. Yritä jollai konstilla saada sitkeyttä ja virkeyttä, virkeyttä niinä päivinä, kun on parempaa. Huonoina ei kande ku ottaa rennosti, olla siellä petissä, jos pahalle tuntuu ylös nousu. JA lue vaikka siellä sängyssä, itse tein niin. Vaikeuksien kautta voittoon,ihan tosi!
Oletko ollu Heinolassa hoidettavan? Itsest tuntu siltä, et siellä otettiin tauti tosissaan, omat maalaislääkärit ei oikee hiffannu juttua. Se on vaan kokeiltava niitä lääkkeitä, jaksettava. Ja uskottava, et vielä se päivä koittaa, et aurinkokin paistaa!!!
Itse olen pärjäilly nykyisellään ok, ammatinkin onnistuin hankkii j a töissä olen tällä hetkellä. Jos mahdollistsa yritä pysyä yhteiskunnassa mukana, kouluttaudu, etsi töitä, koska tuo tuo paljon sitä selviytymislääkettä. On muutakin, kun vaan oma sairaus. Mut niinku sanoin, kun sairaus sua lyö, älä edes sitä ajattele, vaan esim. lue sängyssä/muualla missä on mahdollisimman helppo olla. Nuoria voit yrittää löytää järjestöjen kautta (kohtalotovereita), koska meitäkin on!!! - Et ole vastuussa
kipu,tuo masennuksen. kirjoitti:
Pyydä lähetettä Heinolan Reumasairaalaan. Tiedän tunteen, kun peiton painokin sattuu julmetusti paikkoihin. Minulla oli 16-17 vuotiaana siinä mallissa, että tuskat oli kovat, ja peiton painokin koski valtavasti niveliin.
MSM-orgaaninen rikki on eduksi, samoin noni.
JOsko vanhemmat voisivat auttaa kustannuksissa. MSM rikki ei ole hirveen kallista, jos ostaa sitä irrallisena. Pahan makuista se on, mutta sen oppii ottamaan niin, ettei makua edes tunnekkaan. Kieli on huono makutuntija, ja kielen päälle lusikallinen ja välittömästi vettä perään ja nielaisu. On reumassa tavattoman hyvä, ja vie kroonisia kipuja ja turvotusta alentaa. Samoin tulehdusta.
Mutta Heinolan Reumasairaalan sun olis ehdottomasti päästävä. Siellä saisit kuntoutussuunnitelman, opiskelusuunnitelman, ja tätä kautta rahoitusta opiskeluihisi. Vaikka sinulla olisikin opiskelusuunnitelma, mutta siellä ne voitaisiin vetää kuntoutuksen liitteeksi, ja minä sain tätä kautta sitten rahoituksen Kelalta opiskeluun. Olihan sekin etu, ettei tarvinnut tehdä lainaa. Ylimääräinen taakka pois sekin harteiltä.
Ja kun on tehty kuntoutussuunnitelma, niin silloin Sinä saisit lääkinnällistä kuntoutusta veloituksetta. Sen maksaisi joko Kela tai kunnan terveydenhuolto, tai molemmat.
Minulle Kela maksoi opiskelut, kunnan terveydenhuolto lääkinnällistä kuntoutusta, kun viikottaiset vesijumpat, lymfaterapiat yms. Ja määräajoin laitoskuntoutusjaksot.
Tämä olisi Sinun kuntoutumiseksi erittäin tärkeää, että saisit viralliset paperit, ja sitä kautta maksajan. Kukaan ei maksa, ellei ole kuntoutussuunnitelmaa. - Nuori___
luutus kirjoitti:
Tsemppiä ja jaksamista sulle! Minulla meni kans noin kun sulla, kipuja ja tuntu,et elämä on menetetty, ikää oli 15-v ja just todettu nivelreuma.
Lääkitystä haettiin kauan, löytyi n. 8 v päästä. Mut sitä ennen oli välillä parempaa jaksoo, välillä huonompaa. Yritä jollai konstilla saada sitkeyttä ja virkeyttä, virkeyttä niinä päivinä, kun on parempaa. Huonoina ei kande ku ottaa rennosti, olla siellä petissä, jos pahalle tuntuu ylös nousu. JA lue vaikka siellä sängyssä, itse tein niin. Vaikeuksien kautta voittoon,ihan tosi!
Oletko ollu Heinolassa hoidettavan? Itsest tuntu siltä, et siellä otettiin tauti tosissaan, omat maalaislääkärit ei oikee hiffannu juttua. Se on vaan kokeiltava niitä lääkkeitä, jaksettava. Ja uskottava, et vielä se päivä koittaa, et aurinkokin paistaa!!!
Itse olen pärjäilly nykyisellään ok, ammatinkin onnistuin hankkii j a töissä olen tällä hetkellä. Jos mahdollistsa yritä pysyä yhteiskunnassa mukana, kouluttaudu, etsi töitä, koska tuo tuo paljon sitä selviytymislääkettä. On muutakin, kun vaan oma sairaus. Mut niinku sanoin, kun sairaus sua lyö, älä edes sitä ajattele, vaan esim. lue sängyssä/muualla missä on mahdollisimman helppo olla. Nuoria voit yrittää löytää järjestöjen kautta (kohtalotovereita), koska meitäkin on!!!Tiedän kyllä täsmälleen miltä tuntuu. Juuri tuossa iässä, muutama vuosi sitten koin juuri vastaavia tunnetiloja. Suunta ei ole kuin ylöspäin. En olisi ikinä uskonut, että parempi päivä koittaa vielä. Ajattelin, että minussa on jotain vikaa ja kivut saivat minut hallintaansa. Terveyskeskuslääkärit eivät otakkaan mitään tosissaan. Sama kuin yksinään voivottelisi vaivojaan. Yksityuseltä erikoislääkäriltä saakin helpommin apua ja tuntuu, että on oikeissa käsissä. Minulla olisi kyllä paljonkin kerrottavaa ja kannustettavaa. Se oli se sama yksinäisyyden tunne mikä minulle tuli. Tuntui ettei kukaan voi ymmärtää minua ja reuma hallitsi koko ajatusmaailmaani.
- väsynyt
Nuori___ kirjoitti:
Tiedän kyllä täsmälleen miltä tuntuu. Juuri tuossa iässä, muutama vuosi sitten koin juuri vastaavia tunnetiloja. Suunta ei ole kuin ylöspäin. En olisi ikinä uskonut, että parempi päivä koittaa vielä. Ajattelin, että minussa on jotain vikaa ja kivut saivat minut hallintaansa. Terveyskeskuslääkärit eivät otakkaan mitään tosissaan. Sama kuin yksinään voivottelisi vaivojaan. Yksityuseltä erikoislääkäriltä saakin helpommin apua ja tuntuu, että on oikeissa käsissä. Minulla olisi kyllä paljonkin kerrottavaa ja kannustettavaa. Se oli se sama yksinäisyyden tunne mikä minulle tuli. Tuntui ettei kukaan voi ymmärtää minua ja reuma hallitsi koko ajatusmaailmaani.
kiitos, se jo kannustaa paljon kun tietää että on muitakin jotka on kokenut saman ja selviytynyt:) vaikka kaikki onkin yksilöllistä! yksityisellä olen aina käynyt (parhaillaan 9 kertaa kuussa jamonella eri lääkärillä) kun hoitosuhde loppuu, nii pitää etsii taas uusi lääkäri.. Samoja tunnetiloja on ollut kuin sinullakin Nuori___ :) kivut vaan väsyttää niin paljon ettei jaksa kiinnostaa mikään muu:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383799Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362934Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81845Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51578Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71904
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44744
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22688- 56687