Sydänlihastulehdus?

Millainen on?

Missä vaiheessa on tarpeen epäillä sydänlihastulehdusta ja mennä lääkäriin? Itselläni oli tässä nuhaflunssa, pari viikkoa sitten alkoi ja nyt enää vähän yskää, en ole rehkinyt mitään flunssan aikana enkä jälkeen. Toissailtana yskitti kovasti ja aina kun aloin yskimään sydän alkoi hakkaamaan kauheasti, tuntui sellaista värinää. Nousin ylös välillä ja se aina helpotti, mutta sitten kun uusi yskän puuska tuli niin sama juttu. Ehkä n. 5 kertaa näin, kunnes nukahdin. Sen jälkeen on ollut sellaista muljahdusrytmihäiriötä tässä välillä. Kuumetta ei ole ollutkaan, 37 lämpöä (normaalisti 36,5-6 paikkeilla) Nuo muljahdukset nyt pelottavat ja olo on hieman 'outo', en tiedä jännitänkö nyt vain niin kovasti että on hieman huimahtava olo, koska pelkään että josko on tuo tulehdus. Välillä tuntuu että rintaa ja selkään lapaluiden välistä sattuu. Lihaksetkin on kyllä jumissa jokapuolelta. Kannattaisiko mennä lääkäriin vai voisiko olla vain flunssaan liittyvää/turhaa hermoilua, mitä luulette? Kuinka pahasti sydänlihastulehdus oireilee?

4

3897

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huomattavasti

pahemmat.. Tai no kai nekin vähän vaihtelee..
      Mulla crp yli 300, syke 160 kieppeillä, pahoja rytmihäiriöitä ja hengenahdistuksen seurausena useita pyörtymisiä..
      Sairaalassa vierähti vähän reilu viikko ja siellä sain suonensisäistä antibioottia ja beetasalpaajaa, jolla pidettiin syke väkisin alle 80..
      Mutta tietysti paremman diagnoosin saa aina lääkäriltä.. Jostain luin, että tuo tulehdus voi olla lievempikin, että kyllä se tutkituttaa kannattaa, jos se kovin mieltä vaivaa..

• Hoitoalalla+itse kokenut

Sydänlihaksentulehdus voi olla hyvin monenlainen. Itse tiedän työn puoleen ja omakohtaisena kokemuksena, ettei oireita välttämättä ole minkäänlaisia. Silloin se likimain vaarallisinta onkin, koska helposti lähtee esim. lenkille ja yleensä sydänlihastulehduksesta aiheutuvan kuoleman syy on juuri sairaan sydämen rasittaminen.

Itse olen yhden sydänlihastulehduksen sairastanut (oletettavasti), syke oli koholla ja olo heikko plus klassisesti olin typeränä urheillut sairaana. (Hyvin yleinen syy esim. varusmiehillä saada tulehdus). Tauti kylläkin voi olla täysin virusperäinenkin. Itselläkin kyllä sitten ollut kerran tilanne, samoin kuin työssäkin nähnyt että joskus otetaan sydänfilmi muista syistä ja huomataankin joskus olleen sydänlihaksentulehduksen, tietyt muutokset ovat aika tyypillisiä jälkikäteenkin katsottuna jos vielä potilaalta kysellyt tiedot käyvät yksiin. Voi heittää pieniä piikkejä käyrään vielä kauan jälikäteenkin, jotka yleensä laskevat itsestään kun taudista menee aikaa. Joskus nämä piikit voivat näkyä vuoden parikin ilman että on sydämessä mitään vikaa kuitenkaan.

Ei aina kovassa kuumeessa tunne pientä tulehdusta joka itsestään menee ohitse jos muutenkin on korkea kuume kauan. Jokainen tietää, että silloin sydän vetää ihan omia rallejaan monesti ja ei ole se ensimmäinen johon kiinnittää huomiota jos kuume huitelee 40:ssä. Helposti voi pieni tulehdus olla pumpussa kovan viruksen yhteydessä joka sitten menee omia aikojaan ohitse.

• sinitaivas

Moi!
      Mulla oli keuhkokuumeen yhteydessä sydänoireita, joten voihan se olla vaikka sitäkin, kun sulla on kova yskäkin. Mulla kuume oli 40asteessa, mut toisillahan tauti voi olla kuumeetonkin. Kannattaa mennä lääkäriin, muuten tulee turhaan stressattua, kun epäilee ties mitä.

• vastuksista

Kävin tarkistuttamassa sitten lääkärillä tilanteen, otettiin ekg ja siinä ei näkynyt mitään erityistä jotenka tämä varmaan nyt liittyy sitten vain tähän flunssaan. Parempaan suuntaan on menossa, elämä voittaa taas :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      42
      3910
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      39
      3506
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      70
      3118
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2970
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      85
      1954
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1948
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1789
    8. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      32
      1733
    9. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      29
      1721
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1684
    Aihe