hassu uniongelma

jepe

Itselläni oli tossa viime vuoden keväällä pidemmän aikaa oudonlainen uniongelma.

Uniongelmani ei ollut sellainen, ettenkö saanut unta ja niin edelleen.

Vaan ensin minulla oli päässä soi koko päivän ajan aina, että toivottavasti päivä on kohta ohi ja pääsee pian taas nukkuun. Tätä kesti aina tollaiset kolme- neljä päivää ja sen lisäksi, että päässäni soi tuo, niin myös käytökseni oli hyvin hermostunutta ja henkisesti odotin koko ajan nukkumaan pääsyä, toisaalta myös yritin henkisesti saada tämän reaktion loppumaan itsessäni.

Kunnes tämä reaktio sitten loppui, joskus neljän päivän päästä, niin se muuttui sellaiseksi, että koko päivän soi päässä, että kaikki on unta. Kaikki mitä maailmalla tapahtui ja kaikki mitä omassa elämässä tapahtui. Joutui miettimään ihan vain alkeellisesti sitä, että esimerkiksi puhuiko joku minulle ihan oikeasti vai sitten unessa. Lopulta tämä meni ihan yli.

Onko kellään vastaavia kokemuksia? Vai onko joku niin viisas, että voi sanoa mistä moinen johtui.

Sanottakoon myös sen verran, että enää minulla ei onneksi moisia ongelmia ole. Sain nämä loppumaan sillä, että ajattelin kaikkea itseni kannalta, enkä ajatellut kokonaisuutena ja sitonut itseäni omiin uniini. Jos ymmärrätte,tuskin.

Toivoisin asiallisia vastauksia. Kaikki vastaukset tyyliin, vittu jätkä on ihan hullu ja mee hoitoon voidaan laittaa mappi Ö:hön välittömästi.

Tämä on minulle arka aihe, ja minulle teki vaikeaa edes kirjoittaa tästä tänne. En ole koskaan ottanut millään tavalla tätä esille.

En edes silloin, kun tätä tapahtui, koska ajattelin ihmisten ajattelevan minun olevan hullu ja ajattelin, että ei kukaan kumminkaan tosissaan ottaisi.

Nyt olen onneksi päässyt asian yli.

3

549

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niina 79

Lääketieteessä kuvaillaan yhtä ilmiötä niin, että "on kuin uni olisi muuttunut todellisuudeksi". Sen ilmiö nimi on psykoosi, valitettavasti näin. Sen kesto voi olla muutaman päivän tai kuukausia ja sen saa esimerkiksi stressiin tai suurten muutosten myötä. Kun ihminen on psykoosissa hän voi kyetä hoitamaan tiettyjä asioita, mutta elää ikään kuin olisi unessa, hämmentyneenä. Pahassa tapauksessa hän voi luulla omistavansa suuria lahjoja tai olevansa vaikka hyvin rikas henkilö.

Tuo kertomasi "odotin koko ajan että pääsen nukkumaan", kertoo siitä että olit stressaantunut ja kaipaate ehkä nytkin lepoa ja rentoutumista? Suosittelen todella sitä, koska joutuessasi pitkäaikaisen mielenterveysongelman kouriin poispääsy ei hoidu enää pelkällä levolla. Ja psykoosissa olevan yleensä ei koe olevansa sairas, varsinkaan ensimmäisellä kerralla. Lepää.

• tämäkin

Minustakin tuntui joskus kauan aikaa sitten muutaman päivän ajan (2-3 päivää) siltä, että mikään mitä tein ei ollut todellista. Se oli todella outoa. Tiedostin kyllä, että toimin normaalisti, mutta en ollut varma teinkö sen oikeasti. Jäi mieleen, kun oli niin kummallista

• minna

minulla on myös samanlaisia tuntemuksia,olen koko päivän väsynyt ja odotan vain ,että tulee aika jolloin pääsen nukkumaan ja se on jo heti aamulla herätessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      122
      4760
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      4
      3384
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      126
      3190
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      26
      2627
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      73
      2343
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1779
    7. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1384
    8. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      117
      1255
    9. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      9
      1233
    10. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      4
      1128
    Aihe