Voiko pienen vauvan laittaa nukkumaan jo melkein heti syntymän jälkeen pinnasänkyyn? Kuulin tänään, että "ennen vanhaan" on tehty esim. äitiyspakkauslaatikosta "sänky" koska siinä on ns. turvallisempi vauvan olla kun tilaa on vähemmän (vrt. myös esim kapalossa lapsi tuntee olonsa turvalliseksi). Jos laittaa heti "isoon" sänkyyn (missä paljon tilaa) niin ei hyvä juttu kuulemma?
Itse en ollut ajetellutkaan mitään muuta kun laittaa pinnasänkyyn suoraan, mutta olenko ihan väärässä? Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista :)
Vauvan ensisänky?
7
9583
Vastaukset
- 3:n äiti
Kyllä vauvan voi laittaa heti pinnasänkyyn nukkumaan. Mutta voi häntä nukuttaa aluksi vaikka siinä äp-laatikossa tai vaunuissa.
- helppa (rv 40+2)
justiinsa asiasta juteltiin ja terkkari oli sitä mieltä, että kyllä vauvalla on turvaton olo isossa pinnasängyssä. kehotti esim. laittamaan äitiyspakkauslaatikon aluksi pinnasänkyyn. onhan se ihan järkeenkäypää, että kun vauva on niinkin pienessä tilassa tottunut olemaan 9 kk, niin ei tunnu hyvältä kun on avaraa joka puolella. itse olen rajannut pinnasängystä sopivan kokoisen alueen tyynyllä ja vilteillä.
- äippälaatikossa
Meidän vauva nukkui ekat pari kk äippälaatikossa erittäin tyytyväisenä. Voithan myös nostaa laatikon pinnasänkyyn jos ei ole tilaa muualla.
- ma-rina
on molemmat muksut laitettu heti pinnasänkyyn (no, esikoinen nukkui ensimmäisen kotiyönsä laatikossa). sängyssä on kuitenkin ollut pinnasuojat ja olen tyynyillä rajannut jalkopäästä tilaa pois, niin että sänky ei ole tuntunut pienelle niin suurelta.
se miksi en itse käyttänyt pakkauksen laatikkoa ensisänkynä johtui siitä, että kun pakkaus oli pinnasängyssä ja pinnasänky oli aivan omassa sängyssäni kiinni niin minusta tuntui, etten ole tarpeeksi lähellä vauvaa, kun siinä on laatikon laita välissä, eikä minulla ole suoraa näköyhteyttä vauvaan, kun yöllä avaan silmäni.
ja tosiaan tuo äitiyspakkauksen käyttö ensisänkynä ei ole niinkään "ennen vanhaan" -tapa, vaan edelleenkin paljon käytössä. äp-laatikko on niin tukeva ja mukana tulee laatikon kokoinen patja juuri sen takia, että sitä on mahdollista käyttää ensisänkynä. näilläkin palstoilla on paljon kyselty kaavoja laatikon verhoilua varten. eli kun laatikon verhoaa jollain pehmeällä, kauniilla kankaalla on se kuin lämmin pesä pienelle vauvalle.- Minni 34
Meidän kolme viikkoinen poika on nukkunut pinnasängyssä ihan ensimmäisestä kotiyöstä lähtien. Tosin peittelen hänet aika tiiviisti kylkien puolelta ja jalkopäästä, vaikka en varsinaisesti kapaloikkaan.
- Pariton.Isä
Täällä tyttö nukkui alusta asti pinnasänkyyn laitetussa äitiyspakkauslaatikossa: on mukavan ahdas ja lämmin.
Kun laatikko alkaa käydä ahtaaksi niin sitten vaan ilman laatikkoa. Silloin se pinnasänky on jo tuttu paikka.
Minulla oli muuten jälkikäyttöäkin tuolle mainiolle pahvilaatikolle: Se toimi kissan pentulaatikkona. Äitiyspakkauslaatikko siis uuteen äitiyskäyttöön :) - Katti
Ompelin ennen vauvan syntymää äitiyspakkauslaatikkoon hienot päälliset ja niihin sopivat pussilakanat ja päänaluset. En ole mikään ompeluihminen ja kun puutuneilla sormilla yritti ommella rusetteja päällisen reunoille niin ajatteli, että kyllä vaivannäkö palkitaan siinä kun vauva saa hienon sängyn.
No eipä viihtynyt meidän vauva laatikossa. Ekat kolme viikkoa nukkui meidän vieressä ihan vaan senkin takia että oli helpompaa imettää yöllä kun vauva oli valmiiksi jo vierellä. Kolme viikkoa keploteltiin hankalasti perhepedissä, mies nukkui milloin jalkopäässä milloin kädet ja jalat tuolilla. Sit ajattelin et nyt riitti. Vauvan pinnasänky laitettiin ihan meidän sänkyyn kiinni ja siinä vauva nukkui hyvin. Vauvaa myös helpotti se kun näki meidät pinnasängystään eikä ollut umpiseinäisessä laatikossa.
Toivottavasti laatikko kelpaa edes nukensängyksi, ettei ihan hukkaan mennyt työ.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941719
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2321453- 881331
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651005Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809