Tenttiin lukeminen ahdistaa minua jostain syystä paljon, jo monta päivää ennen luku-urakan aloittamista olo muuttuu levottomaksi. Siirrän lukemisen aloittamista ja teen kaikkea muuta turhaa. Kun viimein aloitan lukemisen mikä pahinta alan napsia kaikkia herkkuja vaikkei tee edes mieli, luen ehkä pari sivua, haen keittiöstä keksin, voileipäkin käy, sitten kohta toisen, käyn ostamassa vaikka kaupasta pussin karkkia sillä verukkeella että lukeminen sujuisi paremmin. En siis kuitenkaan ahmi. Syön karkit ja lukeminen ei edisty taaskaan mihinkään. Sitten turha syöminen alkaa ärsyttää ja ajatukset karkaavat kirjasta. Vaikka yritän olla syömättä lukeminen ei onnistu, ajatukset karkaavat vähän väliä ja katselen mielummin vaikka ostos tv:tä, koko ajan olo on turhautunut. Onko tämä aivan epänormaalia? Mistä löytyisi motivaatio?
tenttiin lukeminen ahdistaa
6
3135
Vastaukset
- asiallinen_tuntija
Tuollaista se aina on minullakin, ehkä vain hiukan lievempänä. Välillä täytyy komentaa itseään rauhoittumaan ja keskittymään. Kun on mielenkiintoista asiaa luettavana, sujuu paremmin. Ja parhaiten sujuu, kun aloittaa niin aikaisin ettei tenttistressiä vielä näy mailla eikä halmeilla. En pystyisi viime hetken tai edellisillan lukemiseen, pää hajoaisi.
- ...minä...
....en mässäile mutta ahdistus on muuten aivan järjetön. Varsinkin jos on todella paljon luettavaa ja sitten tajuan että en saakaan käsiini jotain osaa materiaalista...Joku 5-6op:n tentti yleensä ahdistaa eniten, ei minua sitä pienemmät juurikaan ahdista, mutta kun niitä on niin kovin harvoin. Noihin isompiin tentteihin tietenkin pitäisi alkaa lukea jo muutama viikko ennen tenttiä, mutta se lukeminen on joskus mitä on ja sitten vasta vähän ennen tenttiä tajuaa että ei tästä tule yhtään mitään. Sitten ei saa mitään luettua kun ahdistaa liikaa ja keksii jotain typeriä tekosyitä, kuten että "onpas paljon pölyä, pakko alkaa imuroimaan"...
Ehkä tämä ahdistus johtuu siitä että pelkään kauheasti sellaista tilannetta että kun näen tenttikysymykset tajuan etten osaa vastata yhteenkään. - Hanna
Sama ongelma. Enkä mä yleensä pärjää tenteissä, vaikka asiat osaisinkin. Olen päätynyt suorittamaan kaikki kirpaketit esseillä. Se vie enemmän aikaa, mutta on paljon mukavampi tapa. Tenteistä ei koskaan hyvää numeroa heru, vaikka olen luullut osaavani hyvin. Ehkä mun vastaustekniikka on pielessä tai jotain. Tietokoneajan ihmisenä, kun on tottunut, että joka väliin voi lisätä jotain tai ottaa pois. Se ei ihan lyijykynällä kirjoittamalla onnistu. Esseistä ja luentopäiväkirjoista rapsahtaa poikkeuksetta kiitettävät ilman sen suurempaa panostusta, joten tentin vain siinä tapauksessa, että vaihtoehtoista suoritustapaa ei ole tarjolla. Tenttikammo ja -stressi on hirmuinen vaiva, mutta tosiaan esseillä sen voin kokonaan välttää.
- här=(
Tuttua tekstiä!
Minäkin syön ihan liikaa, kun pitäis tehdä jotain..nytkin on essee tekemättä ja tässä nakuttelen tätä tekstiä..voi jessus!!
AAAGHH"! tää on ihan hirveetä. mutt jospa se tästä. pitää alkaa tekemään tehtäviäkul se siitä sitte.
- sdkjjjjjjjj
-Vaihda alaa. Jos ei kiinnosta, ei kiinnosta.
-Tartu pulloon. Vain elämää, ei sen enempää, lauloi Irwinkin.
-Meet sinne kirjastoon. Ulkoiset virekkeet nollassa ja tieto suorastaan imeytyy kirjoista tajuntaasi. Jos hiljaisuus ahdistaa, kannattaa kääntyä kallonkutistajan puoleen tai painua sinne baariin.- Vähäsen ahdistaa minuakin
Well said, sailor.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää2014347Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri4413253Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt142138Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa141790Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja51178- 741023
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar691015Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat24941- 75908
- 54906