Kertokaapa _uhrit_ ja "ammattilaiset", että mitä mieltä seuraavasta väittämästä.
Väite: Isäntä tekee vähintään 90% kaikista rakennushommista laadullisesti paremmin, kuin "ammattilainen".
Reunaehto: Itse tehden kestää tietysti pidempään, kun joutuu opettelemaan. Mutta kyse on loppujen lopuksi huolellisuudesta. Sitä ei saa edes rahalla, vaikka palkkaisi "ammattilaisen" tuntihommiin. Urakoista nyt puhumattakaan.
Kaikki rasiatko suoraan ammattilaiselta.........yeah right. Hyvä laatoitus ammattilaiselta.........:) dream on :D
-kännykkäinsin00ri1säntä ;)
Provo vai totuus???
46
5207
Vastaukset
- vai totuus
kas siinäpä pulma
- onko sillä
mitään merkitystä onko ne saumat kuinka hyvin muurattu koska ilmakin eristää yhtä hyvin kuin laasti. Ja kaikki rapataan piiloon. Ja tasoitetaan.
Eli isäntä näyttää tekevän parempaa laatua vaikkakin on kyse liiasta pikkutarkuudesta ja ajan tuhlaamisesta toisarvoisiin kohtiin.- Gus Hansen
"Ja kaikki rapataan piiloon. Ja tasoitetaan."
Et tainnut edes sen vertaa viitsiä olla huolellinen, että esimerkit oli NÄKYVIÄ, kuten laatoitus ja rasioiden suoruus. Listaan voisi lisätä: Maalaus, listat, tapetointi, parketin asennus.
Se nyt on yks hailee miten ne piilossa olevat homma on tehty, kunhan ne vaan toimii.
Ja sekin on selvää, että kaikkia ei todellakaan kiinnosta, että onko joku asia suorassa........toisia taas kiinnostaa.
Eli jos haluaa pikkutarkkuutta, niin sitä ei saa edes rahalla niiltä ns. "ammattilaisilta". Vai saako............ - Jorma 1
Gus Hansen kirjoitti:
"Ja kaikki rapataan piiloon. Ja tasoitetaan."
Et tainnut edes sen vertaa viitsiä olla huolellinen, että esimerkit oli NÄKYVIÄ, kuten laatoitus ja rasioiden suoruus. Listaan voisi lisätä: Maalaus, listat, tapetointi, parketin asennus.
Se nyt on yks hailee miten ne piilossa olevat homma on tehty, kunhan ne vaan toimii.
Ja sekin on selvää, että kaikkia ei todellakaan kiinnosta, että onko joku asia suorassa........toisia taas kiinnostaa.
Eli jos haluaa pikkutarkkuutta, niin sitä ei saa edes rahalla niiltä ns. "ammattilaisilta". Vai saako............Normaali ja laadukkaan lopputuloksen saa normaalilla maksamisella , pilkun nussimisesta saat maksaa extraa jos löydät sopivan henkilön siihen.
- meillä
meillä mies on joutunut kiroten paikkaamaan ammattilaisten työtä moneen otteeseen. ei oteta enää meille, mies tekee parempaa jälkeä, vähän hitaammin, mutta nopeammin, kuin jos ensin ammattimies ja sitten itse vielä korjaten.
- pidä paikkaansa.
Jorma 1 kirjoitti:
Normaali ja laadukkaan lopputuloksen saa normaalilla maksamisella , pilkun nussimisesta saat maksaa extraa jos löydät sopivan henkilön siihen.
Vaikka syytäisi miljoonia niin silti voi saada sutta. Vaikeintahan on saada luotettavia ja osaavia työmiehiä/-naisia sillä sellaiset ei lepää laakereillaan koska kysyntä on niin kova! Ja ammattilainen osaa myös viimeistelyn ilman että se olisi pilkkujen nypyyttämistä. Kaikki eivät suostu paskaa tekemään, edes rahasta.
- 5x.
totuus on se
että omistajan taidot eivät yleensä riitä, vaikka olisikin hyväpalkkainen ja kouluja käynyt.
että omistaja väsyy, laatu laskee, kun taidot eivät riitä.
Keskimäärin ammattimies tekee paremmin,
esim. oikeammin jotta seuraavat voivat korjata.
Mutta raha ratkaisee, parempi maksaa aina kaksin verroin enemmän,
tämä on totuus, pitää tietää missä tekee hyvää.
Esim. Aloituksissa ja pohjassa kannattaa tehdä hyvää.
En tiedä, kysyitkö edes, mutta perusta kannattaa tehdä hyvin.
Paksu hiekoitus ja vähintään 160 mm salaojaputkea ja paljon ja kaivoja ja paljon.
Yksi josta imuputki kannattaa tehdä keskelle asuntoa.
Ei ne putkimetrit paljoa maksa,
jos avaat myöhemmin, saat auki vain talon ympärystän, et alustaa.
Ja talon ympärystän aukaisu ja putket ja kaivot, maksavat 3-5 kestää enemmän kuin rakennusvaiheessa tehty koko alustan putkitus.
Ja jos joudut tekemään myöhemmin salaojaa, se on jo aiheuttanut talossa jotain vaurioita ja ehkä koko perheessäkin on altistuttu homeelle.
Ja hometta tulee usein jo muutaman vuoden asumisen jälkeen.
Yllä oleva varsinkin sen vuoksi että mitä pienempi kosteus on, sitä lämpöisempi on lattia.
Kosteus johtaa lämpöä.
Ei saunassakaan löylyä heittäessä lämpö nouse, vain kosteusprosentti.
Mutta kyllä minä, teen itse paremmin,
kun on aikaa, voin huilata vaikka kuukauden ja jatkaa.
Jos itse tekee, pitää olla "työnjohtaja" luonne,
jotta osaa järjestellä asioita.
Pelkkä sosiaalinen luonne ei ole eduksi. - Sohvatiikeri
Ammattilaisiakin on kovasti erilaisia, ja paljon sellaisia, jotka vain väittävät olevansa ammattilaisia. Mutta kyllä tosiammattilaisen kokemus voittaa mennen tullen isännän yritteliäisyyden.
- Rakentaja
Osittain oikeassa , olen rakennusalan yrittäjä (kivitalot ym..)Ja olen huomannut palkaamistani apumiehistä virolaiset/suomalaiset , että monta kertaa noviisi isäntä hoksaa/tajuaa jonkun asian paljon paremmin kuin tämä "pönttö appari" Ja yleensä isännät osaa jopa lukea kuviakin mutta näille appareille se on niin vaikeaa , mutta eihän ne muuten olisi raksalla hommissa, ja näitäkin miehiä tarvitaan esim. kantamaan ja kaivamaan .Mutta sitten on erikseen nämä ammattimiehet jotka kyllä hakkaa kaikki isännät laadussa ja nopeudessa , Että mihin pyrit, että jokainen rakentaisi talonsa itse vai ?
- Gus Hansen
Mihinkö pyrin. No enpä oikeastaan mihinkään. Ei kai täällä palstalla kukaan oikeastaan mihinkään pyri. Kuhan jauhaa pas...........
Lähinnä vitt..aaaaaaaaa.......että pitäs maksaa "ammattilaisille" (huomaa heittomerkit edelleen ;)) ISOT rahat ja sitten jälki on sitä luokkaa, että pitää itse tehdä uudestaan.
Tuo yllä oleva ketju kertoo sitten sen toisen epäkohdan, johon ystävämme valtio onkin sitten syyllinen..........eiku kyllä se juoppo tarttee sen verorahoilla maksetun pullon joka päivä. Sori.
Oma netto about 16e/h, joka ei edes hirveen huono. Rakennusliike laskutus minimissään 40e/h. Iloisesti sitten maksan niille liikkeen "ammattilaisille" siitä tunaroinnista. Kuten mainitsit, niin tunareitahan ne tekijät siellä liikkeessä on, kun yläasteen tupakkaringin porukka muuhunkaan työhön kelpaa. Ja kyllä kyllä............ne tunarit ei kuitenkaan nettoa sitten kun sen 5e/h............35e/h menee jonnekin muualle. Esim. siihen juopon päiväpulloon tosta pitäs siivu saada.
Hoh hoijaa..................elikkäs.........jos tekis itse, niin ei vetäs KAIKKI välistä. Miten vitus....tämä on näin perseellään.............ei voi ymmärtää.
- raksaaja--sh
>Väite: Isäntä tekee vähintään 90% kaikista rakennushommista laadullisesti paremmin, kuin "ammattilainen".
>Reunaehto: Itse tehden kestää tietysti pidempään, kun joutuu opettelemaan. Mutta kyse on loppujen lopuksi huolellisuudesta. Sitä ei saa edes rahalla, vaikka palkkaisi "ammattilaisen" tuntihommiin. Urakoista nyt puhumattakaan.
Aivan samaa mieltä.
Ammattilaiset haluavat tehdä niinkuin on aina tehty, hyvät/nopeat työMENETELMÄT on paras anti mitä heiltä saa.
>-kännykkäinsin00ri1säntä ;)
Seuraava inssi isäntä uplink suuntaan. ;)- On siis vain yhdenlaisia
ammattilaisia. Kuinkahan suurta on näiden arvoisten herrojen kokemus ammattilaisista ? Kyllä ne talot tehdään niin kuin suunnitelmat kertovat, jos on omatoiminen huipputekijä raaskinnut sellaisia kunnollisia edes teettää. Sitä saa hitaita ransittimiehiä jotka tekevät niin kuin parhaaksi näkevät. Jos ei osaa valita ammattilaisiaan ja ainoia kriteeri on halpa pitää olla. Mutta sitä on turha itkeä täällä, kun ei selvästi edes ole oikeisiin ammattilaisiin tutustuttu. Eikä ne oikeat ammattilaiset ole edes kiinnostuneen mistään pilkottujen urakoiden huutokisasta.
- uskaltaa
On siis vain yhdenlaisia kirjoitti:
ammattilaisia. Kuinkahan suurta on näiden arvoisten herrojen kokemus ammattilaisista ? Kyllä ne talot tehdään niin kuin suunnitelmat kertovat, jos on omatoiminen huipputekijä raaskinnut sellaisia kunnollisia edes teettää. Sitä saa hitaita ransittimiehiä jotka tekevät niin kuin parhaaksi näkevät. Jos ei osaa valita ammattilaisiaan ja ainoia kriteeri on halpa pitää olla. Mutta sitä on turha itkeä täällä, kun ei selvästi edes ole oikeisiin ammattilaisiin tutustuttu. Eikä ne oikeat ammattilaiset ole edes kiinnostuneen mistään pilkottujen urakoiden huutokisasta.
antaa koko talonsa urakalla ammattilaisten käsiin.
- haluaa ja vaatii
uskaltaa kirjoitti:
antaa koko talonsa urakalla ammattilaisten käsiin.
kunnollista vastinetta rahalleen. Pers´aukiset kuvittelevat yleensä selviävänsä halvemmalla ja laadukkaammin samanlaisesta projektista, vaikka kokemusta eikä tietämystä ole kuin pankin järjestämän kurssin, muutaman luetun oppaan ja palsta mielipiteiden vaihdon verran. Kyllä sellainen talo taatusti erottuu edukseen jossa on käytetty asiantuntevia suunnitelmia ja osaavia ammattilaisia - eikä se hintakaan sitten ole niin hirvittävä loppujen lopuksi ollut.
- raksaaja--sh
On siis vain yhdenlaisia kirjoitti:
>ammattilaisia. Kuinkahan suurta on näiden arvoisten herrojen kokemus ammattilaisista ?
Meikäläisellä ainakin joka osa-alueelta jonkin verran.
>Kyllä ne talot tehdään niin kuin suunnitelmat kertovat, jos on omatoiminen huipputekijä raaskinnut sellaisia kunnollisia edes teettää.
Ei kaikki ammattilaiset niin tee. Ja rakentajahan sen korvaa jos purattaa palkkaamansa työmiehen työt.
>Jos ei osaa valita ammattilaisiaan ja ainoia kriteeri on halpa pitää olla.
Aluksi ei tohtinut muuta kuin palkata parhaimman kuuloista (sattumalta myös kalleinta) mutta sittemmin on huomannut että parhaitakin saa edullisemmin.
Kaikki kuitenkin omalla tyylillään tekee...
> Mutta sitä on turha itkeä täällä, kun ei selvästi edes ole oikeisiin ammattilaisiin tutustuttu.
Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.
>Eikä ne oikeat ammattilaiset ole edes kiinnostuneen mistään pilkottujen urakoiden huutokisasta.
Ehkäpä sitten niin. ;) - mutta niin se vain on
haluaa ja vaatii kirjoitti:
kunnollista vastinetta rahalleen. Pers´aukiset kuvittelevat yleensä selviävänsä halvemmalla ja laadukkaammin samanlaisesta projektista, vaikka kokemusta eikä tietämystä ole kuin pankin järjestämän kurssin, muutaman luetun oppaan ja palsta mielipiteiden vaihdon verran. Kyllä sellainen talo taatusti erottuu edukseen jossa on käytetty asiantuntevia suunnitelmia ja osaavia ammattilaisia - eikä se hintakaan sitten ole niin hirvittävä loppujen lopuksi ollut.
>Kyllä sellainen talo taatusti erottuu edukseen jossa on käytetty asiantuntevia suunnitelmia
Check.
Itse olen sitten korjaillut ja soitellut "OK":t alkuperäisiltä suunnittelijoilta.
> ja osaavia ammattilaisia
Check.
> - eikä se hintakaan sitten ole niin hirvittävä loppujen lopuksi ollut.
No jaa ...
esim. 25€ tunti ja 38€ tunti on mahdollista saada täsmälleen yhtä hyvää jälkeä.
Siitä olen yllättynyt ettei tuntipalkalla saa parempaa jälkeä kuin urakkapalkalla.
Olen huomannut että hommat menee aika fifty fifty minulla ja ammattilaisilla.
Toinen ryssii toisessa paikkaa. Molemmat kuitenkin ryssii.
Omia ryssimisiä on mukavampi korjata.
Minulla menee noin 5x enemmän aikaa rakentamisessa kuin ammattilaisella.
Itse paljon tehden ja valvoen on mahdollista päästä jopa parempaan tulokseen kuin kaikki parhailla ammattilaisilla teettämällä.
- raksaaja - Ex naapuri
raksaaja--sh kirjoitti:
>ammattilaisia. Kuinkahan suurta on näiden arvoisten herrojen kokemus ammattilaisista ?
Meikäläisellä ainakin joka osa-alueelta jonkin verran.
>Kyllä ne talot tehdään niin kuin suunnitelmat kertovat, jos on omatoiminen huipputekijä raaskinnut sellaisia kunnollisia edes teettää.
Ei kaikki ammattilaiset niin tee. Ja rakentajahan sen korvaa jos purattaa palkkaamansa työmiehen työt.
>Jos ei osaa valita ammattilaisiaan ja ainoia kriteeri on halpa pitää olla.
Aluksi ei tohtinut muuta kuin palkata parhaimman kuuloista (sattumalta myös kalleinta) mutta sittemmin on huomannut että parhaitakin saa edullisemmin.
Kaikki kuitenkin omalla tyylillään tekee...
> Mutta sitä on turha itkeä täällä, kun ei selvästi edes ole oikeisiin ammattilaisiin tutustuttu.
Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.
>Eikä ne oikeat ammattilaiset ole edes kiinnostuneen mistään pilkottujen urakoiden huutokisasta.
Ehkäpä sitten niin. ;)Naapurin kannustalon pystytti talofirman asennuporukka. Loput teki rakennusfirma (isä ja poika). Täytyy sanoa, että olivat ammatilaisia. En ole missään omakotitalossa nähnyt niin siistiä jälkeä. Kyllä niitä ammatilaisiakin löytyy.
- amatööri sitten edes
mutta niin se vain on kirjoitti:
>Kyllä sellainen talo taatusti erottuu edukseen jossa on käytetty asiantuntevia suunnitelmia
Check.
Itse olen sitten korjaillut ja soitellut "OK":t alkuperäisiltä suunnittelijoilta.
> ja osaavia ammattilaisia
Check.
> - eikä se hintakaan sitten ole niin hirvittävä loppujen lopuksi ollut.
No jaa ...
esim. 25€ tunti ja 38€ tunti on mahdollista saada täsmälleen yhtä hyvää jälkeä.
Siitä olen yllättynyt ettei tuntipalkalla saa parempaa jälkeä kuin urakkapalkalla.
Olen huomannut että hommat menee aika fifty fifty minulla ja ammattilaisilla.
Toinen ryssii toisessa paikkaa. Molemmat kuitenkin ryssii.
Omia ryssimisiä on mukavampi korjata.
Minulla menee noin 5x enemmän aikaa rakentamisessa kuin ammattilaisella.
Itse paljon tehden ja valvoen on mahdollista päästä jopa parempaan tulokseen kuin kaikki parhailla ammattilaisilla teettämällä.
- raksaajaymmärtää mitä on valvomassa. Iirikulmat kyllä näkyy ja ne ymmärtää, mutta ne ovat niitä sivuseikkoja. Miten myöskään voi tehdä kovin hyvää jälkeä jos ei edes tiedä ja ymmärrä mitä ja miksi on tekemässä. Enemmän on kuvitteellista tuo; kuka sitä nyt itselle huonoa tekisi. Ei paljon auta jos ei ole tietoa ja osaamista.
- onko pinnan alla pommeja
Ex naapuri kirjoitti:
Naapurin kannustalon pystytti talofirman asennuporukka. Loput teki rakennusfirma (isä ja poika). Täytyy sanoa, että olivat ammatilaisia. En ole missään omakotitalossa nähnyt niin siistiä jälkeä. Kyllä niitä ammatilaisiakin löytyy.
eli tarkoitan että vaikka jälki on siistiä voi siltikin jossain olla vikaa.
Niinkuin yhdellä kaverilla (JT talo avaimet käteen) oli IV koneen kanavia kytketty väärin.
Ja tutulla oli (Puroila talot avaimet käteen) selviä reikiä yläpohjan eristeissä esim kattotuolirakenteiden ja läpivientien kohdilla.
Ja synnyin kunnassa saatiin Design talojen (avaimet käteen) laatoittajaa odotella kuukauden päivät ... ja se poltti cevrolettinsakin siinä rakennuksen päädyssä, onneksi ei talo palanut.
Jälki oli kyllä siistiä.
- raksaaja - raksaaja--sh
amatööri sitten edes kirjoitti:
ymmärtää mitä on valvomassa. Iirikulmat kyllä näkyy ja ne ymmärtää, mutta ne ovat niitä sivuseikkoja. Miten myöskään voi tehdä kovin hyvää jälkeä jos ei edes tiedä ja ymmärrä mitä ja miksi on tekemässä. Enemmän on kuvitteellista tuo; kuka sitä nyt itselle huonoa tekisi. Ei paljon auta jos ei ole tietoa ja osaamista.
Väitän itse olevani pätevänpi kuin moni yhden erikoisalan rakennusammattilainen joka ei ole yhtään taloa kokonaisuudessaan itse itselleen tehnyt.
Samaisesta syystähän yritetään rakennukselle hankkia valövoja/vastaava mestari ja PÄÄSUUNNITTELIJA joilla ois enemmän järkeä päässään kuin minkään yksittäisen asian tekijällä.
Pitää hallita kokonaisuus jos talosta aikoo saada hyvän.
-> en väitä olevani pätevämpi kuin asiansa osaava valvoja/vastaava mestari tai pääsuunnittelija.
Hartiapankkiin saa pätevyyttä kun
- lukee/hankkii tietoa ja ymmärtää lukemansa
- haastattelee ja käyttää useita saman alan ammattilaisia
- rakentaa itse KAIKKI vaiheet (mieluusti moneen kertaan)
jne... - luulot osaamisensa
raksaaja--sh kirjoitti:
Väitän itse olevani pätevänpi kuin moni yhden erikoisalan rakennusammattilainen joka ei ole yhtään taloa kokonaisuudessaan itse itselleen tehnyt.
Samaisesta syystähän yritetään rakennukselle hankkia valövoja/vastaava mestari ja PÄÄSUUNNITTELIJA joilla ois enemmän järkeä päässään kuin minkään yksittäisen asian tekijällä.
Pitää hallita kokonaisuus jos talosta aikoo saada hyvän.
-> en väitä olevani pätevämpi kuin asiansa osaava valvoja/vastaava mestari tai pääsuunnittelija.
Hartiapankkiin saa pätevyyttä kun
- lukee/hankkii tietoa ja ymmärtää lukemansa
- haastattelee ja käyttää useita saman alan ammattilaisia
- rakentaa itse KAIKKI vaiheet (mieluusti moneen kertaan)
jne...ja tietämyksensä tasosta. Ja voi niitä raukkoja jotka tuollaisen harjoituskappaleen sitten itselleen "käytettynä" hankkivat. Onneksi ovat jo alkaneet ostajatkin viisastua, ettei tuo itselle hyvin tehty enää aiheuta kuin pakoa kauppapaikalta ;D
- noista halpataloista.
onko pinnan alla pommeja kirjoitti:
eli tarkoitan että vaikka jälki on siistiä voi siltikin jossain olla vikaa.
Niinkuin yhdellä kaverilla (JT talo avaimet käteen) oli IV koneen kanavia kytketty väärin.
Ja tutulla oli (Puroila talot avaimet käteen) selviä reikiä yläpohjan eristeissä esim kattotuolirakenteiden ja läpivientien kohdilla.
Ja synnyin kunnassa saatiin Design talojen (avaimet käteen) laatoittajaa odotella kuukauden päivät ... ja se poltti cevrolettinsakin siinä rakennuksen päädyssä, onneksi ei talo palanut.
Jälki oli kyllä siistiä.
- raksaajaEihän noita taloja tekemään mitään ammattilaisia haluta, ne pitää saada halvalla ja silloin on jo ostaessaan tiennyt mitä on odotettavissa.
- raksaaja--sh
luulot osaamisensa kirjoitti:
ja tietämyksensä tasosta. Ja voi niitä raukkoja jotka tuollaisen harjoituskappaleen sitten itselleen "käytettynä" hankkivat. Onneksi ovat jo alkaneet ostajatkin viisastua, ettei tuo itselle hyvin tehty enää aiheuta kuin pakoa kauppapaikalta ;D
silloin voit olla turvallisin mielin vaikka "ammattilainen" ois ryssinyt rakenteet kiireessä todella päin p:tä.
- raksaaja--sh
noista halpataloista. kirjoitti:
Eihän noita taloja tekemään mitään ammattilaisia haluta, ne pitää saada halvalla ja silloin on jo ostaessaan tiennyt mitä on odotettavissa.
Just joo.
Voisitko sitten mainita firmoja joista löytyy niitä ammattilaisia.
(btw. esim Oulun asuntomessuillakaan ei vielä "laadukas" työ näkynyt joten paljonkohan pitäisi maksaa että sitä laatua saisi, 2 miljoonaa € 300m2 talosta?) - luottamusta että on
raksaaja--sh kirjoitti:
silloin voit olla turvallisin mielin vaikka "ammattilainen" ois ryssinyt rakenteet kiireessä todella päin p:tä.
valinnut oikeat henkilöt vetämään sitä projektia, murheet pienenee huomattavasti, laatu paranee ja kustannukset pysyy sovituissa rajoissa. Niin se vaan menee. Kyllä tumpulat saavat ryssiä mökkinsä kuvitellessaan että heillä on pikakurssilla opittu taito hyppysissä.
- miten heidät löytää.
raksaaja--sh kirjoitti:
Just joo.
Voisitko sitten mainita firmoja joista löytyy niitä ammattilaisia.
(btw. esim Oulun asuntomessuillakaan ei vielä "laadukas" työ näkynyt joten paljonkohan pitäisi maksaa että sitä laatua saisi, 2 miljoonaa € 300m2 talosta?)Eivätkä tee yleensä suoraan yksityisille. Asuntomessuiltako kuvittelet laatua löytyvän ? Siinä konseptissahan on kaikki katastoffin ainekset, kiire alusta loppuun. Ihmettelen niitä jotka tuollaisia rahoja pistävät kiinni asuntomessukohteiden rakentamiseen.
- raksaaja--sh
miten heidät löytää. kirjoitti:
Eivätkä tee yleensä suoraan yksityisille. Asuntomessuiltako kuvittelet laatua löytyvän ? Siinä konseptissahan on kaikki katastoffin ainekset, kiire alusta loppuun. Ihmettelen niitä jotka tuollaisia rahoja pistävät kiinni asuntomessukohteiden rakentamiseen.
Sinulla on jokin lähde josta saa yli-ihmisiä rakentamaan.
Joitain jotka on pätevämpiä kuin JT-talo, Puroila, Design yms. "halpistalojen" tekijät sekä parempia kuin kalliiden talojen tekijät raksamessuilla.
Kerro keitä he ovat.
Varmasti he haluavat lisää töitä ja tämä foorumi on innokas heitä palkkaamaan.
Todellisuutta on se että kaikki on varmaankin jo testattu ja koettu. Totuus on se että laadukasta voi saaada useammalla eri tavalla ja että yksikään tapa ei ole POMMIN varma parhaan mahdollisen laadun tae.
Väitän että varmimmin saa huippulaatua kun pistää ITSENSÄ peliin ja palkkaa ammattilaiset antamaan oman panoksensa etenkin vaativiin töihin, ja että on itse samalla koko ajan tarkkana & askeleen edellä valvojana ja pääsuunnittelijana.
Se ei vain ole monellekaan mahdollista useammastakin syystä.
Minullakin (ja vaimolla) on ollut poikkeuksellinen mahdollisuus käyttää tähän aikaa aivan hemletisti. Suunnittelijasta on samalla kehittynyt suunnittelija-tekijä, monta ongelmaa on tullut vältettyä ja vaikka talosta ei edelleenkään tule "täydellinen" niin on se kuitenkin "lähinnä sitä". Ei tarvitse suunnitella että "siinä kolmannessa talossa" ...
Jos on lapsi/lapsia tai molemmat parisuhteessa eivät voi osallistua tekemiseen, ei extreme hartiapankki-laatu duunaus onnistu. Sen kanssa pitää elää.
Tämänkin elämäntaparakentajan harraste on ehtoopuolella, laskettu aika on heinäkuussa, saa onnitella. ;-) - on syntynyt tässä taloja
raksaaja--sh kirjoitti:
Sinulla on jokin lähde josta saa yli-ihmisiä rakentamaan.
Joitain jotka on pätevämpiä kuin JT-talo, Puroila, Design yms. "halpistalojen" tekijät sekä parempia kuin kalliiden talojen tekijät raksamessuilla.
Kerro keitä he ovat.
Varmasti he haluavat lisää töitä ja tämä foorumi on innokas heitä palkkaamaan.
Todellisuutta on se että kaikki on varmaankin jo testattu ja koettu. Totuus on se että laadukasta voi saaada useammalla eri tavalla ja että yksikään tapa ei ole POMMIN varma parhaan mahdollisen laadun tae.
Väitän että varmimmin saa huippulaatua kun pistää ITSENSÄ peliin ja palkkaa ammattilaiset antamaan oman panoksensa etenkin vaativiin töihin, ja että on itse samalla koko ajan tarkkana & askeleen edellä valvojana ja pääsuunnittelijana.
Se ei vain ole monellekaan mahdollista useammastakin syystä.
Minullakin (ja vaimolla) on ollut poikkeuksellinen mahdollisuus käyttää tähän aikaa aivan hemletisti. Suunnittelijasta on samalla kehittynyt suunnittelija-tekijä, monta ongelmaa on tullut vältettyä ja vaikka talosta ei edelleenkään tule "täydellinen" niin on se kuitenkin "lähinnä sitä". Ei tarvitse suunnitella että "siinä kolmannessa talossa" ...
Jos on lapsi/lapsia tai molemmat parisuhteessa eivät voi osallistua tekemiseen, ei extreme hartiapankki-laatu duunaus onnistu. Sen kanssa pitää elää.
Tämänkin elämäntaparakentajan harraste on ehtoopuolella, laskettu aika on heinäkuussa, saa onnitella. ;-)rakennuttaessa. Paljon on kiinni siitä rakennuttajasta, mulkuille vain mulkkuja tarjolle kovaan hintaan. Pitää olla pelisilmää ja varaa myöskin siihen.
- raksaaja--sh
on syntynyt tässä taloja kirjoitti:
rakennuttaessa. Paljon on kiinni siitä rakennuttajasta, mulkuille vain mulkkuja tarjolle kovaan hintaan. Pitää olla pelisilmää ja varaa myöskin siihen.
luulis että yhteen kertaan ois riittänyt kun niin laadukkaasti osaat.
- raksaaja--sh
on syntynyt tässä taloja kirjoitti:
rakennuttaessa. Paljon on kiinni siitä rakennuttajasta, mulkuille vain mulkkuja tarjolle kovaan hintaan. Pitää olla pelisilmää ja varaa myöskin siihen.
eli sulla oli oma lehmä ojassa. Sulle on tärkeätä että asiakkaillasi olisi LUULO siitä että rakennat heille laatua.
Jos asiakas on vaativa ja tietää oikeasti asioista mitä vaatii on hän kaltaisesi ammattirakennuttajan(?) mielestä "mulkku".
Mitenköhän laadukas asiakaspalvelu toteutuu tuolla menttaliteetillä.
Ei liene yllättävää että purnausta esiintyy. - perhe kasvanut,
raksaaja--sh kirjoitti:
luulis että yhteen kertaan ois riittänyt kun niin laadukkaasti osaat.
ja mikä tärkentä - koska voin. Mutta on myös mukavan huoletonta myydä talo eteenpäin kun sen tietää että on kunnolla tehty.
- ymmärrä syytä että
raksaaja--sh kirjoitti:
eli sulla oli oma lehmä ojassa. Sulle on tärkeätä että asiakkaillasi olisi LUULO siitä että rakennat heille laatua.
Jos asiakas on vaativa ja tietää oikeasti asioista mitä vaatii on hän kaltaisesi ammattirakennuttajan(?) mielestä "mulkku".
Mitenköhän laadukas asiakaspalvelu toteutuu tuolla menttaliteetillä.
Ei liene yllättävää että purnausta esiintyy.pitäisi yleistämällä saada ammattilaiset lokaan. Kun tosiaan tuntuu että ongelmat ovat hyvin vahvasti henkilökohtaisia. Ihmisiä pitää osata käsitellä ja arvostaa heidän työtään ja osaamistaan. Muutaman kirjan jälkeen en välttämättä menisi suunnitelmia ja ehkäpä jo osasi valmiiksi tehtyjä asioita muuttamaan, vaikka se uusin ajatus olisikin kivaa.
- raksaaja--sh
ymmärrä syytä että kirjoitti:
pitäisi yleistämällä saada ammattilaiset lokaan. Kun tosiaan tuntuu että ongelmat ovat hyvin vahvasti henkilökohtaisia. Ihmisiä pitää osata käsitellä ja arvostaa heidän työtään ja osaamistaan. Muutaman kirjan jälkeen en välttämättä menisi suunnitelmia ja ehkäpä jo osasi valmiiksi tehtyjä asioita muuttamaan, vaikka se uusin ajatus olisikin kivaa.
Kyllä omatoimirakentajissakin on niitä jotka osaa ja laajemmin kuin moni yhden alan ammattilainen.
"Muutaman kirjan jälkeen en välttämättä menisi suunnitelmia ja ehkäpä jo osasi valmiiksi tehtyjä asioita muuttamaan, vaikka se uusin ajatus olisikin kivaa."
Eipä tietenkään.
mm. siksi ihmetyttää kun ammattilaiset ei tee suunnitelman mukaan. eivätkä edes viitsi soittaa ja varmistaa asiaa ennen kuin oikovat tai tekevät helpomman kautta.
Tottakai on ymmärrettävää että kaikki ihmiset tekevät virheitä. Miksi ammattilaiset ei sitä ymmärrä? - yleistäen
raksaaja--sh kirjoitti:
Kyllä omatoimirakentajissakin on niitä jotka osaa ja laajemmin kuin moni yhden alan ammattilainen.
"Muutaman kirjan jälkeen en välttämättä menisi suunnitelmia ja ehkäpä jo osasi valmiiksi tehtyjä asioita muuttamaan, vaikka se uusin ajatus olisikin kivaa."
Eipä tietenkään.
mm. siksi ihmetyttää kun ammattilaiset ei tee suunnitelman mukaan. eivätkä edes viitsi soittaa ja varmistaa asiaa ennen kuin oikovat tai tekevät helpomman kautta.
Tottakai on ymmärrettävää että kaikki ihmiset tekevät virheitä. Miksi ammattilaiset ei sitä ymmärrä?esim äskeisessä tarkoitin että:
Miksi MONETKAAN ammattilaiset ei sitä ymmärrä?
- Gus Hansen
Pientä vääntöä havaittavissa :) Joku "ammattilainen" taitavasti olikin jo naamioinut puolustukset tyyliin: "Kyllä yhdellä tutulla oli toooooooodella hyvää jälkee tullut...." ;)
No ehkä niitä hyviäkin ammattilaisia on. Ja arvatenkin heillä on kysyntää. Harmi vaan, että noita hyviä on vähän ja niitä on helkutin vaikea löytää.
Onko jossain mustalista tunareista? Vai onko sellaisen ylläpito kiellettyä tai jopa vaarallista?
Ehkä parempi olisi _suosituslista_. Siellä joko on tai sieltä tippuu. Vain hyvistä suorituksista kertomuksia. Onnistuisiko? Miten estettäisiin väärinkäytökset ja olisiko hyvä reiskat sitten entistä enemmän tupella? HHhhhhmmmmmmmm.......vaikeaa.
Vai perustaisiko firman: Tarkka Rampe Oy ja palkkais sinne vaan ittensä ;)- *rseestä
ainakin rakennusalaan liittyen
Eletään sen kanssa ja sopeudutaan siihen.
Ei ole oikotietä onneen. - raksaaja--sh
*rseestä kirjoitti:
ainakin rakennusalaan liittyen
Eletään sen kanssa ja sopeudutaan siihen.
Ei ole oikotietä onneen.puumerkki unohtu taas
- raksaaja--sh
>No ehkä niitä hyviäkin ammattilaisia on.
Tottakai on. Minulla on mennyt hyvin sikäli että kaikki on olleet erinomaisia. Ellei jopa parasta A-luokkaa.
(jos puheistani on saanut eri käsityksen niin ANTEEKSI)
Kaikki ovat tehneet koulutuksensa ja taitojensa mukaan, inhimillisesti.
> Ja arvatenkin heillä on kysyntää. Harmi vaan, että noita hyviä on vähän ja niitä on helkutin vaikea löytää.
Pitää paikkansa. 1 rakentamisvuosi on yhtä helvettiä tuon suhteen.
Sitten kun tietää ketkä on niitä hyviä niin alkaa jo osata itsekin tehdä (tai talo on jo valmis).
>Onko jossain mustalista tunareista? Vai onko sellaisen ylläpito kiellettyä tai jopa vaarallista?
Mahtaa olla kiellettyä.
>Ehkä parempi olisi _suosituslista_. Siellä joko on tai sieltä tippuu.
Nuitahan on. Sellaisia käyttämällä välttänee täydet kriminaalit.
> Vain hyvistä suorituksista kertomuksia. Onnistuisiko? Miten estettäisiin väärinkäytökset ja olisiko hyvä reiskat sitten entistä enemmän tupella? HHhhhhmmmmmmmm.......vaikeaa.
Vaikeutta lisää se että vaatimustasoissa on valtavia eroja. Joskus vaatimustasokin voi olla epärealistinen.
Esim tuskin kenelläkään kirvesmiehellä on esim. fysiikasta samaa tietotaitoa kuin esim. lääkärillä, siksi esim lääkärirakennuttaja vois typeryyttään pitää kirvesmiestä idioottina kun se teki fysikaalisesti epäoptimistisen toteutuksen.
Itsellänikin on epärealistisen korkea vaatimustaso. Siksi normaali laatu ei vielä kelpaa. Jos jokin asia voidaan tehdä paremmin, se tehdään paremmin (kustannusten rajoissa). Itse kun tekee niin monesti se tarkoittaa "vain" sitä että aikaa kuluu enemmän.
>Vai perustaisiko firman: Tarkka Rampe Oy ja palkkais sinne vaan ittensä ;)
No se.
Itse olen miettynyt jotta jotenkin ois kiva hyödyntää tämä 6 vuoden rakentamisoppikauden pääoma.
Jos alkaisin tarjota apupalvelua niin osaisin rakennuttaa täydellisyyttä hipovan talototeutuksen vain nykyisen talomme pohjapiirrustusten ja rakennepiirustusten mukaan, samanlaiselle tontille. Eli aika suppeat olisi markkinat. jne...
Olen siis korkeimman luokan suunnittelija & tekijätaitaja VAIN juuri tuon talon monistamiseksi. 8-)
Mikäli yksikin parametri poikkeaa meidän talosta, ohjeeni tulisi suodattaa suurella varauksella.
Kukaan ei voi tietää kaikkea kaikesta. (kts. valvojat ja pääsuunnittelijat)
Kukaan ei voi myöskään tietää kaikkea yhdestä osa alueesta. (kts. tekijät ja jokaisen tekijän toisistaan poikkeavat vastaukset)
Minäkin olen pätevöitynyt niihin ratkaisuihin jotka on omassa kohteessa tullut eteen ja voin olla miltei kaikista detaljeista varma että niissä on markkinoiden eri vaihtoehdoista ja toteutustavoista meille ja talollemme kaikkein parhaat ja laadukkaimmat. Kyseistä valtavaa selvittelytyötä ei kukaan olis osannutkaan/voinutkaan meidän puolestamme tehdä.
Tällaiset keskustelufoorumit on hyviä. Niissä voi nakella omia ideoitaan ja saada kriittisiä kommentteja. Niistä komenteista joskus saa hyviä vihjeitä vaikka välttämättä niistä mitään ei kannata käyttää sellaisenaan. Itse asiassa ... se on kuin kiertelisi kyselemässä esim 10 laadukkaalta kirvesmieheltä että miten pitää kylppärin oven kynnys rakentaa ... saisi kymmenen eri vastausta joista sitten voi tutkia mikä on paras. - Muu Raaja
raksaaja--sh kirjoitti:
>No ehkä niitä hyviäkin ammattilaisia on.
Tottakai on. Minulla on mennyt hyvin sikäli että kaikki on olleet erinomaisia. Ellei jopa parasta A-luokkaa.
(jos puheistani on saanut eri käsityksen niin ANTEEKSI)
Kaikki ovat tehneet koulutuksensa ja taitojensa mukaan, inhimillisesti.
> Ja arvatenkin heillä on kysyntää. Harmi vaan, että noita hyviä on vähän ja niitä on helkutin vaikea löytää.
Pitää paikkansa. 1 rakentamisvuosi on yhtä helvettiä tuon suhteen.
Sitten kun tietää ketkä on niitä hyviä niin alkaa jo osata itsekin tehdä (tai talo on jo valmis).
>Onko jossain mustalista tunareista? Vai onko sellaisen ylläpito kiellettyä tai jopa vaarallista?
Mahtaa olla kiellettyä.
>Ehkä parempi olisi _suosituslista_. Siellä joko on tai sieltä tippuu.
Nuitahan on. Sellaisia käyttämällä välttänee täydet kriminaalit.
> Vain hyvistä suorituksista kertomuksia. Onnistuisiko? Miten estettäisiin väärinkäytökset ja olisiko hyvä reiskat sitten entistä enemmän tupella? HHhhhhmmmmmmmm.......vaikeaa.
Vaikeutta lisää se että vaatimustasoissa on valtavia eroja. Joskus vaatimustasokin voi olla epärealistinen.
Esim tuskin kenelläkään kirvesmiehellä on esim. fysiikasta samaa tietotaitoa kuin esim. lääkärillä, siksi esim lääkärirakennuttaja vois typeryyttään pitää kirvesmiestä idioottina kun se teki fysikaalisesti epäoptimistisen toteutuksen.
Itsellänikin on epärealistisen korkea vaatimustaso. Siksi normaali laatu ei vielä kelpaa. Jos jokin asia voidaan tehdä paremmin, se tehdään paremmin (kustannusten rajoissa). Itse kun tekee niin monesti se tarkoittaa "vain" sitä että aikaa kuluu enemmän.
>Vai perustaisiko firman: Tarkka Rampe Oy ja palkkais sinne vaan ittensä ;)
No se.
Itse olen miettynyt jotta jotenkin ois kiva hyödyntää tämä 6 vuoden rakentamisoppikauden pääoma.
Jos alkaisin tarjota apupalvelua niin osaisin rakennuttaa täydellisyyttä hipovan talototeutuksen vain nykyisen talomme pohjapiirrustusten ja rakennepiirustusten mukaan, samanlaiselle tontille. Eli aika suppeat olisi markkinat. jne...
Olen siis korkeimman luokan suunnittelija & tekijätaitaja VAIN juuri tuon talon monistamiseksi. 8-)
Mikäli yksikin parametri poikkeaa meidän talosta, ohjeeni tulisi suodattaa suurella varauksella.
Kukaan ei voi tietää kaikkea kaikesta. (kts. valvojat ja pääsuunnittelijat)
Kukaan ei voi myöskään tietää kaikkea yhdestä osa alueesta. (kts. tekijät ja jokaisen tekijän toisistaan poikkeavat vastaukset)
Minäkin olen pätevöitynyt niihin ratkaisuihin jotka on omassa kohteessa tullut eteen ja voin olla miltei kaikista detaljeista varma että niissä on markkinoiden eri vaihtoehdoista ja toteutustavoista meille ja talollemme kaikkein parhaat ja laadukkaimmat. Kyseistä valtavaa selvittelytyötä ei kukaan olis osannutkaan/voinutkaan meidän puolestamme tehdä.
Tällaiset keskustelufoorumit on hyviä. Niissä voi nakella omia ideoitaan ja saada kriittisiä kommentteja. Niistä komenteista joskus saa hyviä vihjeitä vaikka välttämättä niistä mitään ei kannata käyttää sellaisenaan. Itse asiassa ... se on kuin kiertelisi kyselemässä esim 10 laadukkaalta kirvesmieheltä että miten pitää kylppärin oven kynnys rakentaa ... saisi kymmenen eri vastausta joista sitten voi tutkia mikä on paras.että menisit kloonattavaksi?Kannattais harkita,kun noin täydellisyyttä hipoo..Siitä vois herua kivasti hilloa.
Nuita juttuja ku kattelee,nii tuntuu että rakentaminen pitäisi olla täydellisyyden tavoittelua.Sitähän se ei saa olla.VAAN RAKENNETAAN HYVÄN TAVAN MUKAISESTI,sen pitää riittää.Se riittää myös muissa ammateissa.Ja yhden sipoladon tehnyt on 15-vuoden päässä ammattilaisesta,valitettavasti.Kato,mitä enemmän tulet tietämään rakentamisesta,sitä enemmän tieto lisää tuskaa. - raksaaja--sh
Muu Raaja kirjoitti:
että menisit kloonattavaksi?Kannattais harkita,kun noin täydellisyyttä hipoo..Siitä vois herua kivasti hilloa.
Nuita juttuja ku kattelee,nii tuntuu että rakentaminen pitäisi olla täydellisyyden tavoittelua.Sitähän se ei saa olla.VAAN RAKENNETAAN HYVÄN TAVAN MUKAISESTI,sen pitää riittää.Se riittää myös muissa ammateissa.Ja yhden sipoladon tehnyt on 15-vuoden päässä ammattilaisesta,valitettavasti.Kato,mitä enemmän tulet tietämään rakentamisesta,sitä enemmän tieto lisää tuskaa.>Nuita juttuja ku kattelee,nii tuntuu että rakentaminen pitäisi olla täydellisyyden tavoittelua.
Mutta kuka määrittelee mikä on hyvän laadun raja?
Mielestäni ei ole laadukasta jos esim. yläpohja vuotaa, purseita ei ole poistettu viemäriputkien leikkauspinnoista, yms. jne... ja moni taas kokee että talo on LAADUKAS ollessaan taivaallisen tietämätön noista asioista.
>Sitähän se ei saa olla.VAAN RAKENNETAAN HYVÄN TAVAN MUKAISESTI,sen pitää riittää.
Miksi sen pitää riittää? Miksi ei saa tehdä paremmin, LAADUKKAAMMIN?
Jos asiakas haluaa maksaa siitä että asiat tehdään viimeisen päälle niin miksi se ei ole ok?
>Se riittää myös muissa ammateissa.
Jotkut kilpailee laadulla jotkut hinnalla. Samahan se on jokaisessa asiassa.
Eikös täydellinen ole pakosta myös laadukas?
Ja perfektionismilla tulee konkurssi ammattilaiselle/ammattilaisen palkanneelle, se on fakta. (siksi minäkän en esim. itke työmiehelle kun se piti notskia seinän vierellä ja poltti suodatinkankaan paskaks, vaan vähin äänin korjaan sen ITSE! ja tuon seuraavana päivänä raksalle jätsikä, kahhvia ja pullaa niinkuin tavallisesti)
Siksi on typerää väittää etteikö itse tekemällä ole mahdollista saada LAADUKASTA.
>Kato,mitä enemmän tulet tietämään rakentamisesta,sitä enemmän tieto lisää tuskaa.
Hyvin pitkälle totta. Kyllä minä tiedän asioita jotka voisin tehdä vieläkin himpun paremmin. Ja helvetin monta hommaa on tullut tiedon tuskan takia tehtyä suuremmalla varmuuskertoimella kuin yleensä ammattilaiset tekee. - raksaaja--sh
Muu Raaja kirjoitti:
että menisit kloonattavaksi?Kannattais harkita,kun noin täydellisyyttä hipoo..Siitä vois herua kivasti hilloa.
Nuita juttuja ku kattelee,nii tuntuu että rakentaminen pitäisi olla täydellisyyden tavoittelua.Sitähän se ei saa olla.VAAN RAKENNETAAN HYVÄN TAVAN MUKAISESTI,sen pitää riittää.Se riittää myös muissa ammateissa.Ja yhden sipoladon tehnyt on 15-vuoden päässä ammattilaisesta,valitettavasti.Kato,mitä enemmän tulet tietämään rakentamisesta,sitä enemmän tieto lisää tuskaa."että menisit kloonattavaksi?Kannattais harkita,kun noin täydellisyyttä hipoo..Siitä vois herua kivasti hilloa. "
En kait ole missään sanonut olevani täydellinen.
yksi lisäesim. tuli mieleen:
Tiimityön voima on siinä että ihmiset täydentävät toisiaan tehdessään yhdessä samaa hommaa.
Rakennuksilla jos yksi ammattilainen touhuaa kerrallaan ja monta peräkäin niin tiimityö ei toteudu. Jos ammattilainen ei ole rakennuksella yksin, tiimityö alkaa toimia.
Ja tiimityöhön tietenkin kuuluu yksilön kunnioittaminen, toisen tietojen ja taitojen kunnioittaminen ja toisen huomioon ottaminen jne...
Sellaiset projektit joissa tiimityö toteutuu ovat ylivertaisia LAADULTAAN kaikkiin muihin.
ja kuten tavallista eri mieltä saa olla - Gus Hansen
raksaaja--sh kirjoitti:
"että menisit kloonattavaksi?Kannattais harkita,kun noin täydellisyyttä hipoo..Siitä vois herua kivasti hilloa. "
En kait ole missään sanonut olevani täydellinen.
yksi lisäesim. tuli mieleen:
Tiimityön voima on siinä että ihmiset täydentävät toisiaan tehdessään yhdessä samaa hommaa.
Rakennuksilla jos yksi ammattilainen touhuaa kerrallaan ja monta peräkäin niin tiimityö ei toteudu. Jos ammattilainen ei ole rakennuksella yksin, tiimityö alkaa toimia.
Ja tiimityöhön tietenkin kuuluu yksilön kunnioittaminen, toisen tietojen ja taitojen kunnioittaminen ja toisen huomioon ottaminen jne...
Sellaiset projektit joissa tiimityö toteutuu ovat ylivertaisia LAADULTAAN kaikkiin muihin.
ja kuten tavallista eri mieltä saa ollaVai vielä tiimityötä. Teoriassa juuri noin. Rakennukselle EI KOSKAAN......no okei. Lievennetään.....HELKUTIN HARVOIN.
Eihän ne tunarit toisilleen voi puhua. Isännälle tullaan sanomaan ilmiselviä asioita, että tuo teki sitä ja tuo teki tätä. Ihan kuin prkl lastentarhassa. Heput työskentelee vierekkäin ja riittäisi, kun olisi pyytänyt, että voisitko tehdä tämän hieman toisin. Mutta sellainen on TÄYSIN mahdotonta. Hoh hoijaa. Ja tarkennetaan nyt vielä, että se toisin tekeminen ei olisi ollut vaikeampaa, kalliimpaa tms.
Ja kaiken huippu. Sitten kun joku _ammattilainen_ koettaa toista "ammattilaista" neuvoa niin arvatenkin se "ammattilainen" lainausmerkeissä ottaa nokkiinsa eikä ainakaan tee niin kuin neuvottiin, vaikka huomaa itsekin neuvotun tavan helppouden. No se _ammattilainen_ sitten vuorostaan ottaa nokkiinsa, kun ei toiselle selkeä vinkki kelpaa ja sitten kiukuttelee isännälle. Mahtavaksi homman tekee se, että se "ammattilainen" sitten käyttikin neuvottua tapaa myöhemmin, kun _ammattilainen_ oli jo poistunut raksalta. Ylpeetä sakkia!!! - raksaaja--sh
Gus Hansen kirjoitti:
Vai vielä tiimityötä. Teoriassa juuri noin. Rakennukselle EI KOSKAAN......no okei. Lievennetään.....HELKUTIN HARVOIN.
Eihän ne tunarit toisilleen voi puhua. Isännälle tullaan sanomaan ilmiselviä asioita, että tuo teki sitä ja tuo teki tätä. Ihan kuin prkl lastentarhassa. Heput työskentelee vierekkäin ja riittäisi, kun olisi pyytänyt, että voisitko tehdä tämän hieman toisin. Mutta sellainen on TÄYSIN mahdotonta. Hoh hoijaa. Ja tarkennetaan nyt vielä, että se toisin tekeminen ei olisi ollut vaikeampaa, kalliimpaa tms.
Ja kaiken huippu. Sitten kun joku _ammattilainen_ koettaa toista "ammattilaista" neuvoa niin arvatenkin se "ammattilainen" lainausmerkeissä ottaa nokkiinsa eikä ainakaan tee niin kuin neuvottiin, vaikka huomaa itsekin neuvotun tavan helppouden. No se _ammattilainen_ sitten vuorostaan ottaa nokkiinsa, kun ei toiselle selkeä vinkki kelpaa ja sitten kiukuttelee isännälle. Mahtavaksi homman tekee se, että se "ammattilainen" sitten käyttikin neuvottua tapaa myöhemmin, kun _ammattilainen_ oli jo poistunut raksalta. Ylpeetä sakkia!!!ja kyllä rakennuttajana voin jälkeenpäin naureskella nuillekin kokemuksille, mutta silloin kun tilanne oli päällä niin eipä naurattanut, antepsiinia vain kului ja samariinia.
- raksaaja--sh
Tässä asiassa on varmasti parantamisen varaa 95%:ssa ammattilaisten tekemässä "laadussa".
Eli: Yläpohjan ilmatiiveys ja höyrytiiveys läpivientien, etenkin piipun kohdalla.
Kaverillekin (muuten ihan pätevä) valvoja oli teettämässä piipun ympärille 10cm alueen johon ei olisi tullut mitään ilmansulkua vaikka talossa muutoin oli jopa häyrynsulku.
Onneksi tuli puheeksi. Toimitin kaverille kopion palomääräyksistä ja kerroin hieman rakennusfysiikasta. Uskoi se sen valvojakin asian sitten kun määräyksistä luki.
Jos tiiveydestä on huolehdittu niin siihen on käytetty ilmastointiteippiä, joka ei kauaa kestä.- Gus Hansen
Mites se muutes tehdään? Mua neuvottiin jättämään sipopalkkiin 1-3cm rako piipun ympärille ja täyttämään se palovillalla. Sitten kattopinnoite tuli aika iholle sitä piippua vasten.
Varmaan meni väärin :) Toivottavasti ei. Miten olisi pitänyt tehdä?
Ja eihän se sipopalkki muutenkaan mikään höyrysulku ole. Taitaa muutenkin olla nuo sulkemiset Sipossa vähän eri tavalla kuin muissa.........kai.
Nim. Ammattilaisiin luottaen ;) - raksaaja--sh
Gus Hansen kirjoitti:
Mites se muutes tehdään? Mua neuvottiin jättämään sipopalkkiin 1-3cm rako piipun ympärille ja täyttämään se palovillalla. Sitten kattopinnoite tuli aika iholle sitä piippua vasten.
Varmaan meni väärin :) Toivottavasti ei. Miten olisi pitänyt tehdä?
Ja eihän se sipopalkki muutenkaan mikään höyrysulku ole. Taitaa muutenkin olla nuo sulkemiset Sipossa vähän eri tavalla kuin muissa.........kai.
Nim. Ammattilaisiin luottaen ;)Aiheesta on taidettu jappasta taannoin...
Jos haluaa ilmatiiveyden maksimoida niin sen 1-3cm villaraon voi tiivistää esim. alapinnastaan elastisella massalla (esim. sikaflex HD/HP-1). Palava materiaali kun saa koskettaa piippua max 3cm matkalta. Se riittää ilmanpitävyyden aikaansaamiseksi.
Vaan ei sitä ilmaa kauheasti virtaa sen palovillankaan läpi, mutta jos on kerta maksanut tiiviistä yläpohjasta niin mieluustihan sen kait maximois...
(ja kyllähän sitä ammattilaisiin on monasti luotettava, ei ne yleensä ihan paskoja juttuja tee, mutta ei kannata luottaa "sokeasti")
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1294845Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa163514Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1583327Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss302772Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu882523Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181833Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo101452Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1351368Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky61354Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut111267