takautuvia rahoja odotan siis eläkevarmasta.Hakemus on kyllä kuulemma myönnetty mutta päätöstä en ole saannut vielä kotiin.
tuleeko päätös ennen maksua?
entä verokortti?
verovirasto kun syksyllä kyselin(veroprosenttia noin 700e kuntoutustukeen)veroviraston virkailija jotakuin vauhkoontui ja sanoi veron nousevan?eli tuloni pienenevät noin puolella joista sairaspäiväraha/palkka maksoin veroa 31%nyt veroviraston nainen sanoi kuntoutustuen veron olevan 33%.
siis 33% voiko todella mennä noin 700e tulosta?
mitään tuloja ei tänä vuonna minulla ole ollut.ei siis päivärahaa tai palkka tms.
-mutta mihin perustuu korotettu vero kun kyseessä kuntoutustuki?näin veroviraston virkailija kertoi!
-takautuvasta kyselisin vielä että onko takautuvilla joku tietty kuukauden maksupäivä?
eikö eläkevarma ynm:maksa aina tiettynä päivänä?
maksupäivästä/kuntoutustuki?
14
4187
Vastaukset
- Marjatta
Sukunimen mukaan ja Kelan esitteistä
sen löydät. Sinne voit soittaa niin saat
tietää maksupäiväsi. Itse saan aina 3pv. myös takautuvat maksettiin tuolloin.
Kela automaattisesti veroprosentin korottaa
vielä 2 % siitä mitä Verovirasto päättää.- Marjatta
Ensin tulee päätös vasta sitten rahat.
- ????
Marjatta kirjoitti:
Ensin tulee päätös vasta sitten rahat.
Niin mutta tuloihin suhteutettuna veroko silti nousee koska kyseessä kuntoutustuki?
eli jos työttömäksi jää ja saa pientä tukea niin saa pienemmän veronkin..yleensä.
verovirkailija taas sanoi että siis veroprosentti on isompi plus se kelan oma?korotus.mihin muuten tai mistä johtuu että kela ottaa sen 2%aina enemmän?
eikö kuntoutustuki tule maksuun eläkevarmasta?
vai kelan kauttako? - piilosiili
???? kirjoitti:
Niin mutta tuloihin suhteutettuna veroko silti nousee koska kyseessä kuntoutustuki?
eli jos työttömäksi jää ja saa pientä tukea niin saa pienemmän veronkin..yleensä.
verovirkailija taas sanoi että siis veroprosentti on isompi plus se kelan oma?korotus.mihin muuten tai mistä johtuu että kela ottaa sen 2%aina enemmän?
vai kelan kauttako?veroprosentti on todella kummallisesti käyttäytyvä.
sain ensin palkkaverokortin jossa oli % 15.5,
kun menin muuttamaan sen eläkekortiksi, nousi pidätys 22.5 .........
minulla maksaja on valtiokonttori, mutta periaate on aivan törkeä. olen nuori ja tilapäisesti eläkkeellä.
indeksikorotus tuli eläkkeeseen vuodenvaihteessa mutta käteen saan vähemmän kuin ennen , kiitos verojen.
Suomi ei ole oikeudenmukainen - Marjatta
???? kirjoitti:
vai kelan kauttako?Kuntoutustuesta niin lasket ensin mitä tulet
saamaan tänä vuonna ansioita eli saat tod.näk.
vain Kuntoutustukea siihen Verovirasto laskee
oman prosentin.
Kela korottaa sen automaattisesti 2 % , koska se on Kaupugin oma prosentti.
Näin olen ymmärtänyt.
Kuntoutustuen ollessa alle 1000e/ kk anot Kelalta vielä Kansaneläkettä siihen vaikuttaa puolison tulot ja jos on alaikäisiä lapsia niin saat n. 18e /kk / lapsi lisäksi rahaa.
Esim itselläni menee näin:
Kuntoutustukea maksetaan n. 800e / kk - n. 15 2 % veroja (viimevuonna veroja meni 19 2 % ). Kansaneläke n. 65e / kk ja 2 lapsesta yht. n. 36e /kk.
Kansaneläke ja lapsikorotus anotaan vasta,
kun olet saanut päätöksen Kuntoutustuesta.
Jospa joku osaisi paremmin verotuksen
selventää niin olisi parempi. ???? kirjoitti:
vai kelan kauttako?kerrottiin verovirastossa.
Töissä ollessa vero% on pienempi, koska on matkakulut ja muut sallitut vähennykset ovat sitä pienentämässä.
Yrittäessäni opiskelua kuntoutustuella nousi minun verotus 37%:iin (töissä 32-35%) johtuen vähennysten pois jäämisestä.
Huom. minulle kuntoutustuen maksoi vak.yhtiö, joten en tiedä voiko sitä suoraan verrata kelan perusteisiin, mutta eiköhän aikalailla samanlainen ole.- ......!!!!
Pärre kirjoitti:
kerrottiin verovirastossa.
Töissä ollessa vero% on pienempi, koska on matkakulut ja muut sallitut vähennykset ovat sitä pienentämässä.
Yrittäessäni opiskelua kuntoutustuella nousi minun verotus 37%:iin (töissä 32-35%) johtuen vähennysten pois jäämisestä.
Huom. minulle kuntoutustuen maksoi vak.yhtiö, joten en tiedä voiko sitä suoraan verrata kelan perusteisiin, mutta eiköhän aikalailla samanlainen ole.itselle annettiin verokorttia=palkasta veroa menisi oliko 24%
kuntoutustuesta yli 30%
itsellä ainakin sairauden hoitoon kuluu lääke/matka ynm kuluja.
eikä alle tuhannen euron tulosta yli kolmekymmentä prosenttia veroa ole mitenkään kohtuullista!
nyt viiden kuukauden kestäneen odottelun jälkeen ja saamani verotiedon jälkeen olisin ollut mielestäni huomattavasti viisaampi vain jättäytymällä työttömäksi!
sairaudesta kun todella rangaistaan! ......!!!! kirjoitti:
itselle annettiin verokorttia=palkasta veroa menisi oliko 24%
kuntoutustuesta yli 30%
itsellä ainakin sairauden hoitoon kuluu lääke/matka ynm kuluja.
eikä alle tuhannen euron tulosta yli kolmekymmentä prosenttia veroa ole mitenkään kohtuullista!
nyt viiden kuukauden kestäneen odottelun jälkeen ja saamani verotiedon jälkeen olisin ollut mielestäni huomattavasti viisaampi vain jättäytymällä työttömäksi!
sairaudesta kun todella rangaistaan!Osaisipa/tietäisipä aina valita sen oikean tavan.
Eipä meissä kivuliaissa ole kuin kaksi isoa puutetta.
Puhumme hyvin Suomea ja olemme väärän värisiä.- ....!!!!
Pärre kirjoitti:
Osaisipa/tietäisipä aina valita sen oikean tavan.
Eipä meissä kivuliaissa ole kuin kaksi isoa puutetta.
Puhumme hyvin Suomea ja olemme väärän värisiä.mutta totuuden!
itse tein hulluna töitä ja vuoden ajan työtunteja 250-270 kuukaudessa.maksoin isoa veroa jne.
sairastuin ja sairaspäiväraha oli kyllä sinänsä ihan hyvä.mutta en tosiaan tiennyt miten hankalaksi tämä kuntoutustuki anominen koituu/ja sen pienuuskin on kyllä suhteeton"sairaspäivärahoihin"kun alle nelikymppisenä ei ole eläkkeitä ehtinyt kerätä edes.
eikä näissä vero tai missään huomioida että meilläkin esimerkiksi miehen työpäivät on usein lyhyempiä lasten hoidon takia..tai kun olen joutunut olemaan sairaalassa jne..tuloja lähtee muustakin pois.
empä tiedä mutta vastasuudessa jos samoin kävisi niin toisin valitsisin eli sen työtön osan mielummin. ....!!!! kirjoitti:
mutta totuuden!
itse tein hulluna töitä ja vuoden ajan työtunteja 250-270 kuukaudessa.maksoin isoa veroa jne.
sairastuin ja sairaspäiväraha oli kyllä sinänsä ihan hyvä.mutta en tosiaan tiennyt miten hankalaksi tämä kuntoutustuki anominen koituu/ja sen pienuuskin on kyllä suhteeton"sairaspäivärahoihin"kun alle nelikymppisenä ei ole eläkkeitä ehtinyt kerätä edes.
eikä näissä vero tai missään huomioida että meilläkin esimerkiksi miehen työpäivät on usein lyhyempiä lasten hoidon takia..tai kun olen joutunut olemaan sairaalassa jne..tuloja lähtee muustakin pois.
empä tiedä mutta vastasuudessa jos samoin kävisi niin toisin valitsisin eli sen työtön osan mielummin.minäkin "onnekseni" tein (60-80h/vko) ennen työtapaturmaa, joten tulot on suuremmat kuin kelan maksamat korvaukset yleensä.
Silti mielummin olisin töissä vaikka hiukan pienemmällä ansiolla.
Yöunet 0-3h ja joskus saa jopa 6h nukuttua.
Mut kyll se siit lutviutuu ku ei paineit ota.
- saaja
Saan kuntoutusrahaa koulutusta varten Varmasta ja maksupäivä siellä kuukauden ensimmäinen arki päivä, sain takautuvana tulevat rahat aiemmin ne maksettiin samalla viikolla kun päätös tuesta tuli.
- ...!!!
niin kelakin maksaa jos sisällä on takautuvia niin maksupäivä voi olla mikä päivä vain.
sitä en ole vieläkään ymmärtänyt että siis varma maksaa kuntoutustuen..nämä ei mene kelan kautta siis lainkaan?
ja kelasta anotaan jos tarve tai oikeus?lapsikorotusta tms.ja vain silloin kela on näissä ns.maksaja?
kapa tämä systeemi joskus valkenee minulle mutta se nyt vain tuntuu monimutkaiselta tällähetkellä. - se valkenee
...!!! kirjoitti:
niin kelakin maksaa jos sisällä on takautuvia niin maksupäivä voi olla mikä päivä vain.
sitä en ole vieläkään ymmärtänyt että siis varma maksaa kuntoutustuen..nämä ei mene kelan kautta siis lainkaan?
ja kelasta anotaan jos tarve tai oikeus?lapsikorotusta tms.ja vain silloin kela on näissä ns.maksaja?
kapa tämä systeemi joskus valkenee minulle mutta se nyt vain tuntuu monimutkaiselta tällähetkellä.Nämä lapsikorotukset ovat valtion eli Kelan lisiä, niitä ei maksa eläkevakuutusyhtiö.
Eläkevakuutusyhtiöillä on erilaisia eräpäiviä, toiset maksaa 1. päivä, toiset 5. ....mutta kun saa sen ensimmäisen selville, niin sitten voi luottaa, että raha napsahtaa tilille. - minulla !!
...!!! kirjoitti:
kapa tämä systeemi joskus valkenee minulle mutta se nyt vain tuntuu monimutkaiselta tällähetkellä.Olen yksinäinen henkilö.
Eläkelaitos maksaa kuukauden ensimmäisenä päivänä ja jos eka päivä osuu viikonlopun päälle niin siirtyy maanantaille, saan myös kelasta osan kuntoutustuesta ja se maksetaan minun sukunimen alkukirjaimen, eli N mukaan 14 päivä, jos se päivä osuu viikonlopuksi, niin maksu tuleekin jo perjantaina tilille.
Verotus: Saan kuntoutustukea yhteensä 869.51€/kk ja siitä menee veroa 10,5%, lisäksi saan asumistukea 148€/kk (Kuntoutustuki on aivan sama kuin eläke ja asumistukikin maksetaan eläkeläisten asumistukena)
Takautuvat rahat voivat olla tilillä jo ennenkuin päätös tulee, ja silloin ei noita maksupäiviä noudateta.
Jos alkaa tuntumaan että päätöksen teot kestää, niin kannattaa ehdottomasti kysellä asiaa, sillä itse henkilökohtaisesti huomannut, että se nopeuttaa asiaa paljon. Minulla päätösten teot kestäneet 2-3 viikkoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1534948Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa193575Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1603381Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss382877Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu982621Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie212026Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181873Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky101665Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1521486Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo111482