nokkosrokko

amk1

Ajattelin kysyä että onko kellään ollut nokkosrokkoa minkälaiset oireet ja mikä on siihen hoito kiitos etukäteen =)

135

129510

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tts

      nokkosrokko voi olla monen näkönen mm.sellanen kun ois nokkospuskassa olut, isoja punasia läiskiä kämmenen kokosia, muutamia paukamia ihan kun hyttysen puremat ym. yhteistä näille kaikille on se että kutina on kova saattaa nostaa kuumetta turvotus kuuluu asiaan myös zyrzec(ilman reseptiä) voi auttaa mutta jos ei rupea helpottaan puolessa tunissa niin lujaa lääkäriin antavat adrenaliinia jolla pitäs tulla apua.nokkosrokko voi tehdä myös huonon olon eli oksentaminen ja vatsa sekasin. nokkosrokon kanssa ei kannata vitkutella.

      • amk1

        Kiitos tuosta neuvosta ja nyt apteekkkiin


      • tts
        amk1 kirjoitti:

        Kiitos tuosta neuvosta ja nyt apteekkkiin

        sitä vielä että se tulee bumerangina takas niin sitten heti lääkäriin ja zyrteciä ei kahta enempää ei auta enää sen jälkeen


      • pia
        tts kirjoitti:

        sitä vielä että se tulee bumerangina takas niin sitten heti lääkäriin ja zyrteciä ei kahta enempää ei auta enää sen jälkeen

        Mulla on tullut muutaman kerran nokkosrokkoa, kipaisin tohtorille.
        Olin siihen aika stressaantunut...
        En nyt muista mitä lääkettä sain.
        Nykyään olen ampiaisen-pistolle allerginen, huomattiin n.5v.sitten.
        Noin 2-5 min pistosta tulee "nokkosrokko" jos ei ole kortisonia kotona (niin kuin ei mulla) naapuri soitti Ampulanssin.
        Seuraavan kerran heräsin sairaalassa.


      • ::::(
        pia kirjoitti:

        Mulla on tullut muutaman kerran nokkosrokkoa, kipaisin tohtorille.
        Olin siihen aika stressaantunut...
        En nyt muista mitä lääkettä sain.
        Nykyään olen ampiaisen-pistolle allerginen, huomattiin n.5v.sitten.
        Noin 2-5 min pistosta tulee "nokkosrokko" jos ei ole kortisonia kotona (niin kuin ei mulla) naapuri soitti Ampulanssin.
        Seuraavan kerran heräsin sairaalassa.

        minulla kutiaa jalat ja kädet se on tosi ärsyttäväää!!! pitääkö käyttääää Aerius lääkettä???


      • moimoi2121

        minulla on ollut tässä muutaman kuukauden ja tämä alkaa olla jo todella häiritsevää!
        kokoajan näppylöitä tulee enemmän ja isompia! välillä ne vaan katoaa ja sitten tulee takaisin. haluaisin mennä bikiineillä ottamaan aurinkoo mutta en kehtaa! Soitetaan lääkäriin huomenna. Auttakaa=(


      • ataraxxx
        amk1 kirjoitti:

        Kiitos tuosta neuvosta ja nyt apteekkkiin

        atarax resepti auttanu mua aina


      • Odota!
        ::::( kirjoitti:

        minulla kutiaa jalat ja kädet se on tosi ärsyttäväää!!! pitääkö käyttääää Aerius lääkettä???

        Sain joihinkin ihme laikkuihi ihossa tuota kyseistä lääkettä. 10 tabua kun olin popsinut niin huomasin kasvoissa paukamia, kohta niitä oli käsissäkin. Yön yli nukuttua kasvoissa ei enää ollut paukamia, mutta kädet olivat AIVAN täynnä, ovat yhäkin. Huomenna verikokeisiin selvittelemään asioita.
        Nokkosrokkoahan tämä selvästi on. Aluksi käsissä oli muutama, ehkä kolme, itikanpistonm näköistä turvonnutta aluetta. Kuitenkin nämä levisivät ja tekivät suuria alueita täyteen paukamia. Aluksi niitä tuli käsivarsiin, paukamat "yhdistyivät", mikä on hyvä asia sillä se tarkoittaa rokon hellittämistä. Mutta eihän se siihen vielä loppunut, nyt on ojentajan päällä oleva alue täynnä "itikanpistoja"...
        Kannattaa siis käydä vaikka testeissä ennen kuin otat tuota kyseistä lääkettä. Tämä on aika vihasen olonen tämä meikäläisen nokkosrokko...


    • raapija

      Parhaillaan taistelen kolmatta päivää kestävää nokkosrokkoa. Otan muutenkin kerran päivässä heinixin mutta nyt ei se auttanutkaan ja otin keskiviikkona 3 kortisoonitaplettia kuten myös eilen. Illalla jouduin soittamaan päivystykseen ja lääkäri käski ottaa vielä yhden heinixin.
      Se auttoi mutta nyt taas naamaa polttaa ja muutenkin koko kehoa.
      Nyt ei kuitenkaan kutita etten tiedä onko tämä nyt sitä ollenkaan.
      Minulla oli myös hengen ahdistusta jonkin verran.
      Katselen tilannetta vielä mutta kaippa se on lääkäriin mentävä jos tämä ei helpota.
      liittyyköhän ihon kosketus herkkyys nokkosrokkoon?
      minulla on nimittäin niskan, yläselän ja naaman iho todella hellä. Ei paljon kärsi koskea.

    • Brita

      Mun kohdallani nokkosrokko alkoi, kun oli 18 ja otin Aspiriini tbl:n.Sain siitä myös anafylaktisen shokin ja shokkeja mulla on elämäni aikana ollut 5.Shokit ovat tulleet milloin mistäkin särkylääkkeestä. Enää en voi käyttää kun Panadolia. Tällä hetkellä olen 37 v. ja kärsin edelleen ihottumasta. Syytä ei ole löydetty,mutta olen itse huomannut,että stressi on yksi aiheuttaja.Myös hikoileminen tekee näppyjä ihooni.Mulla on vaihtelevasti nokkosrokkoa:käsissä,kaulassa,hartioissa,selässä,vatsassa ja jaloissa.Usein olen kauttaaltaan punaisissa näpyissä ja mikäli pikkaisenkin raavin niitä,ne turpoavat suuriksi.Kissan raapaisusta saan myös pahat paukamat,jotka laskevat ajan kuluttua. Mitään lääkitystä en vaivaani käytä,mutta Mentolispriitä voi joskus sivellä ihottumakohtiin.Se viilentää ilkeästi,mutta niin ovat paukamatkin ilkeitä.
      Toivottavasti vielä jonain päivänä voisin elää ilman urticariaa.
      Voimia kaikille nokkosrokosta "kärsiville"!

      [email protected]

      • elma

        miulla on myös tää sama juttu ja se on vaivannu jo 12 vuotta...nyt oon 17 vuotias.
        aluks olin aina ihan täynnä kantapäistä päälakeen pieniä ja hyvinkin suuria kutisevia ja hyvin kivuliaita paukamia mut nykyään miun naamaan vaan tulee todella kova punotus,kutina ja kipu. myös joskus reisiin tulee samat jutut...
        miulla tää johtuu kylmästä, kuumasta, stressistä ja jännityksestä yleisimmin. aika hankalat asiat aiheuttaa sen.
        saunassa käyn ainoastaan sillon jos paikalla ei oo kuin mein oma kotiväki koska häpeän niin paljon. talvisin en oo ulkona koska naamaan tulee niin kova punotus, melkein jopa lilaa, ja se kipu ja kutina. stressiä on hankala välttää, samoin jännitystä... on aika hankala olla.
        lääkkeitä miulla ei oikein ole kun koko tän urticarian aikana olen syöny kortisonia mutta nyt se miulta lopetettiin koska se on vahingoittanut miun elimistöä niin paljon. ataraxiakin miulla on mutta ne ei auta ja ne vaan väsyttää. zyrtec ei auta. mikään lääke ei oikein auta.. paitsi se kortisoni. on miulla semmosta menthol-rasvaa joka auttaa siihen kipuun ja kutinaan mutta ei vie pois sitä kauheta punotusta. jota häpeän ihan hirveesti!! kun ei ihmiset tiiä mikä miulla on ni ne vaan tuijottaa ni se tekee hirmu pahaa ni ei todellakaan tee mieli mennä yleisille paikoille sitten kun on sitä naamassa!
        tiiättekö mitään hyvää lääkettä ataraxin tai zyrtecin sijasta? miun lääkäri ei osannu sanoa...
        oon ollu helsingissä allergiasairaalassa 2 viikkoa ja käyny ihotautilääkäreillä mut ei oikein mistään löydy apua. ni jos teillä olis jotain kokemuksia??
        väsyttää vaan joka päivä kamppailla tän punotuksen, raapimisen, kivun ja häpeemisen kanssa.
        ja miusta olis ihan tosi kiva kuulla jotain muitten ihmisten tarinoita tein urticariasta/nokkosrokosta ku en oo ikinä kuullu keneltäkään toiselta tästä. en oo ikinä jutellu kenellekkään toiselle tästä ja vaihtanu ajatuksia tästä. löysin tänkin vasta nyt...


      • Brita
        elma kirjoitti:

        miulla on myös tää sama juttu ja se on vaivannu jo 12 vuotta...nyt oon 17 vuotias.
        aluks olin aina ihan täynnä kantapäistä päälakeen pieniä ja hyvinkin suuria kutisevia ja hyvin kivuliaita paukamia mut nykyään miun naamaan vaan tulee todella kova punotus,kutina ja kipu. myös joskus reisiin tulee samat jutut...
        miulla tää johtuu kylmästä, kuumasta, stressistä ja jännityksestä yleisimmin. aika hankalat asiat aiheuttaa sen.
        saunassa käyn ainoastaan sillon jos paikalla ei oo kuin mein oma kotiväki koska häpeän niin paljon. talvisin en oo ulkona koska naamaan tulee niin kova punotus, melkein jopa lilaa, ja se kipu ja kutina. stressiä on hankala välttää, samoin jännitystä... on aika hankala olla.
        lääkkeitä miulla ei oikein ole kun koko tän urticarian aikana olen syöny kortisonia mutta nyt se miulta lopetettiin koska se on vahingoittanut miun elimistöä niin paljon. ataraxiakin miulla on mutta ne ei auta ja ne vaan väsyttää. zyrtec ei auta. mikään lääke ei oikein auta.. paitsi se kortisoni. on miulla semmosta menthol-rasvaa joka auttaa siihen kipuun ja kutinaan mutta ei vie pois sitä kauheta punotusta. jota häpeän ihan hirveesti!! kun ei ihmiset tiiä mikä miulla on ni ne vaan tuijottaa ni se tekee hirmu pahaa ni ei todellakaan tee mieli mennä yleisille paikoille sitten kun on sitä naamassa!
        tiiättekö mitään hyvää lääkettä ataraxin tai zyrtecin sijasta? miun lääkäri ei osannu sanoa...
        oon ollu helsingissä allergiasairaalassa 2 viikkoa ja käyny ihotautilääkäreillä mut ei oikein mistään löydy apua. ni jos teillä olis jotain kokemuksia??
        väsyttää vaan joka päivä kamppailla tän punotuksen, raapimisen, kivun ja häpeemisen kanssa.
        ja miusta olis ihan tosi kiva kuulla jotain muitten ihmisten tarinoita tein urticariasta/nokkosrokosta ku en oo ikinä kuullu keneltäkään toiselta tästä. en oo ikinä jutellu kenellekkään toiselle tästä ja vaihtanu ajatuksia tästä. löysin tänkin vasta nyt...

        Kiva Elma,että rohkenit kirjoittaa! Oli kurja kuulla,että sulla on sama vaiva mutta minkäs me vaivallemme mahdetaan,vai mitä? Mä olen taistellut siis yli puolet elämästäni nokkosrokkoa vastaan mutta taistelu vaan pahentaa.Nyt otan 10ml Zyrteciä kerran päivässä.Se auttaa mutta väsyttää hiukan.Ei mullakaan mikään Atarax,eikä muukaan ole auttanut.Nyt Zyrtec auttaa...seuraavaan päivään. Stressi ja jännitys TODELLA pahentaa sitä ja siks mä teen päivittäin hengitysharjoituksia ja olen ruvennut ajattelemaan,että tää on kuitenkin pieni vaiva verrattuna moneen muuhun sairauteen. Mä ymmärrän sua TÄYSIN,kun kirjoitat,ettet uskalla mennä saunaan ja ihmisten ilmoille. Koita silti hakea itsestäsi hyviä puolia ja piirteitä ja anna ihmisten tuijottaa.Niin mäkin teen.Semmoset,joilla ei ole näkyvää vaivaa,eivät voi ymmärtää,mikä meillä on.Ymmärrän siis myös heitä.Toivotaan,että tähänkin sairauteen vielä tulevaisuudessa löytyy apua!!
        HIRVEESTI VOIMIA ELÄMÄÄSI ELMA!


      • elma
        Brita kirjoitti:

        Kiva Elma,että rohkenit kirjoittaa! Oli kurja kuulla,että sulla on sama vaiva mutta minkäs me vaivallemme mahdetaan,vai mitä? Mä olen taistellut siis yli puolet elämästäni nokkosrokkoa vastaan mutta taistelu vaan pahentaa.Nyt otan 10ml Zyrteciä kerran päivässä.Se auttaa mutta väsyttää hiukan.Ei mullakaan mikään Atarax,eikä muukaan ole auttanut.Nyt Zyrtec auttaa...seuraavaan päivään. Stressi ja jännitys TODELLA pahentaa sitä ja siks mä teen päivittäin hengitysharjoituksia ja olen ruvennut ajattelemaan,että tää on kuitenkin pieni vaiva verrattuna moneen muuhun sairauteen. Mä ymmärrän sua TÄYSIN,kun kirjoitat,ettet uskalla mennä saunaan ja ihmisten ilmoille. Koita silti hakea itsestäsi hyviä puolia ja piirteitä ja anna ihmisten tuijottaa.Niin mäkin teen.Semmoset,joilla ei ole näkyvää vaivaa,eivät voi ymmärtää,mikä meillä on.Ymmärrän siis myös heitä.Toivotaan,että tähänkin sairauteen vielä tulevaisuudessa löytyy apua!!
        HIRVEESTI VOIMIA ELÄMÄÄSI ELMA!

        niimpä, minkäs myö mahdtaan tälle..
        oon monesti mittiny että kun oikein inhottaa ja masentaa että kyllä monilla muilla ihmisillä aisiat kuitenkin on paljon huonommin kuin miulla, sim.syöpää sairastavilla ihmisillä. mutta tietenkin kaikki ihmiset kokee omat sairautensa vaikeina ja raskaina niikuin mie koen tän omani.. mutta tietty tästäkin selvitään ja se(kin) hyvä puoli on tässä että tähän ei kuole ja tän kanssa pystyy kuitenkin loppujen lopuksi elämään!
        viekö siulla toi zyrtec pois sitten ne paukamat vai pelkästään sen kutinan? miulla se ei auta yhtään mihinkään...
        kyllä ne kenelle olen kertonut tästä miun sairaudesta on hyvin aina ymmärtäneet miuta ja tukeneet ja heistä on ollu hirmusesti apua. mutta nyt kun opiskelen hotelli- ja ravintolakoulussa kokisi niin sillä keittiössä on tietenkin kuuma niin siellä tulee sitten välillä tätä punotusta naamaan niin meijän luokkalaiset pojat sitten eivät ihan ymmärrä mikä miulla on. oon kovasti heille koittanut selitää mutta kun hyö ei oo ikinä kuullu koko hommasta ni ei ne usko miuta ja siitä tulee sitten välillä huonomieli kun ne sillein "pilkkaa" jne. kun se kuuma aiheuttaa sen reaktion.. se on aika ilkeää.
        mutta tuonkin kanssa on opittava elämään. :)
        kiitos että vastasit!


      • Brita
        elma kirjoitti:

        niimpä, minkäs myö mahdtaan tälle..
        oon monesti mittiny että kun oikein inhottaa ja masentaa että kyllä monilla muilla ihmisillä aisiat kuitenkin on paljon huonommin kuin miulla, sim.syöpää sairastavilla ihmisillä. mutta tietenkin kaikki ihmiset kokee omat sairautensa vaikeina ja raskaina niikuin mie koen tän omani.. mutta tietty tästäkin selvitään ja se(kin) hyvä puoli on tässä että tähän ei kuole ja tän kanssa pystyy kuitenkin loppujen lopuksi elämään!
        viekö siulla toi zyrtec pois sitten ne paukamat vai pelkästään sen kutinan? miulla se ei auta yhtään mihinkään...
        kyllä ne kenelle olen kertonut tästä miun sairaudesta on hyvin aina ymmärtäneet miuta ja tukeneet ja heistä on ollu hirmusesti apua. mutta nyt kun opiskelen hotelli- ja ravintolakoulussa kokisi niin sillä keittiössä on tietenkin kuuma niin siellä tulee sitten välillä tätä punotusta naamaan niin meijän luokkalaiset pojat sitten eivät ihan ymmärrä mikä miulla on. oon kovasti heille koittanut selitää mutta kun hyö ei oo ikinä kuullu koko hommasta ni ei ne usko miuta ja siitä tulee sitten välillä huonomieli kun ne sillein "pilkkaa" jne. kun se kuuma aiheuttaa sen reaktion.. se on aika ilkeää.
        mutta tuonkin kanssa on opittava elämään. :)
        kiitos että vastasit!

        Kiva,kun palasit!
        Joo.Välillä vie kokonaan paukamat pois ja kutinan siinä samalla,välillä ei tapahdu mitään,muuta kun väsyttää. Ongelmallinen on urticaria kun siihen ei ole mitään järkevää selitystä. Mullakin kun se tulee milloin mistäkin mutta kuten kerroin,stressi ja jännitys ovat pahimpia. Helppoa mun sanoa mutta sanon silti,että KOITA JAKSELLA siellä kuumassa keittiössä! Ja muista,että sieltä pääset joskus pois.Onneksi opiskelu on aina väliaikaista! Aikuiset ihmiset ei sitten naureskele sulle,niin,jos he TODELLA ovat aikuisia. Napsuttelehan taas,kun siltä tuntuu. Oli kiva,kun aloit puhumaan asiasta,joka on tosi stressaava,väsyttävä,masentava ja vaikka mitä.Niin ja muistetaan,ettei me todellakaan kuolla tähän!!!OPISKELUINTOA SINULLE!


      • Kata
        Brita kirjoitti:

        Kiva,kun palasit!
        Joo.Välillä vie kokonaan paukamat pois ja kutinan siinä samalla,välillä ei tapahdu mitään,muuta kun väsyttää. Ongelmallinen on urticaria kun siihen ei ole mitään järkevää selitystä. Mullakin kun se tulee milloin mistäkin mutta kuten kerroin,stressi ja jännitys ovat pahimpia. Helppoa mun sanoa mutta sanon silti,että KOITA JAKSELLA siellä kuumassa keittiössä! Ja muista,että sieltä pääset joskus pois.Onneksi opiskelu on aina väliaikaista! Aikuiset ihmiset ei sitten naureskele sulle,niin,jos he TODELLA ovat aikuisia. Napsuttelehan taas,kun siltä tuntuu. Oli kiva,kun aloit puhumaan asiasta,joka on tosi stressaava,väsyttävä,masentava ja vaikka mitä.Niin ja muistetaan,ettei me todellakaan kuolla tähän!!!OPISKELUINTOA SINULLE!

        Onpas kiva lukea, ettei ole tämän sairauden kanssa yksin (..tai no ei niin kiva, mutta lohduttavaa!). Itselläni on ollut urtikaria nyt neljä vuotta, eikä näytä luovuttavan. Homevauriosta kaikki alkoi, ja vaikka nyt asun homeettomassa asunnossa, ei parannusta tapahdu (samaa lupasi myös lääkärini).
        Mutta voimaa antavat ymmärtävät ystävät ja kohtalotoverit :) VOIMIA KAIKILLE, ei kannata epäröidä tukeutua läheisiin!


      • FmF

        Itselläni on ollut nokkosrokko noin 10 vuotiaasta asti, olen nyt 18. Oireina eivät niinkään ole läiskät ja paukamat vaan huulien ja silmien turpoaminen. Lääkkeet eivät auta ja olen käynyt lääkärissä mutta eivät saaneet syytä selville. Enkä itsekkään ole huomannut mitään erikoista minkä vuoksi oireet voisivat alkaa. Oireet saattavat olla kuukausiakin poissa kunnes taas alkavat yhtäkkiä. Yleensä pahempaa silmien ja huulten turvotusta on noin kerran kuussa. Turvotus laskee itsestään yleensä vuorokauden kuluessa. Aika kiusallista kun ei viitsi näyttäytyä yleisillä paikoilla jos huulet ovat kuin... Onkos muilla ollut tällaista silmien ja huulten turpoamis hommaa? Ja liittyneeköhän edes nokkosrokkoon, vaikka lääkäri niin sanoikin että on sitä.


      • FmF

        Itselläni on ollut nokkosrokko noin 10 vuotiaasta asti, olen nyt 18. Oireina eivät niinkään ole läiskät ja paukamat vaan huulien ja silmien turpoaminen. Lääkkeet eivät auta ja olen käynyt lääkärissä mutta eivät saaneet syytä selville. Enkä itsekkään ole huomannut mitään erikoista minkä vuoksi oireet voisivat alkaa. Oireet saattavat olla kuukausiakin poissa kunnes taas alkavat yhtäkkiä. Yleensä pahempaa silmien ja huulten turvotusta on noin kerran kuussa. Turvotus laskee itsestään yleensä vuorokauden kuluessa. Aika kiusallista kun ei viitsi näyttäytyä yleisillä paikoilla jos huulet ovat kuin... Onkos muilla ollut tällaista silmien ja huulten turpoamis hommaa? Ja liittyneeköhän edes nokkosrokkoon, vaikka lääkäri niin sanoikin että on sitä.


      • jallu

        minulla ainakin paprikajauhe ja tomaatti, esim.
        pizza, ketsuppi altistaa.ehkä siideri tai olut
        tehostaa koska näitä aineita yhdistellen tulee
        päivän parin viiveellä koko iholle pieniä täpliä , jotka laajenevat ja lopulta turpoavat niin että koko ihoa kivistää ja syyhyy.toistaiseksi ei vaikuta hengitykseen
        mutta hengästyn ihan pienestä ja kuuma sekä kylmä tunne vaihtelevat.


      • japile

        minulla ainakin paprikajauhe ja tomaatti, esim.
        pizza, ketsuppi altistaa.ehkä siideri tai olut
        tehostaa koska näitä aineita yhdistellen tulee
        päivän parin viiveellä koko iholle pieniä täpliä , jotka laajenevat ja lopulta turpoavat niin että koko ihoa kivistää ja syyhyy.toistaiseksi ei vaikuta hengitykseen
        mutta hengästyn ihan pienestä ja kuuma sekä kylmä tunne vaihtelevat.


      • norri
        FmF kirjoitti:

        Itselläni on ollut nokkosrokko noin 10 vuotiaasta asti, olen nyt 18. Oireina eivät niinkään ole läiskät ja paukamat vaan huulien ja silmien turpoaminen. Lääkkeet eivät auta ja olen käynyt lääkärissä mutta eivät saaneet syytä selville. Enkä itsekkään ole huomannut mitään erikoista minkä vuoksi oireet voisivat alkaa. Oireet saattavat olla kuukausiakin poissa kunnes taas alkavat yhtäkkiä. Yleensä pahempaa silmien ja huulten turvotusta on noin kerran kuussa. Turvotus laskee itsestään yleensä vuorokauden kuluessa. Aika kiusallista kun ei viitsi näyttäytyä yleisillä paikoilla jos huulet ovat kuin... Onkos muilla ollut tällaista silmien ja huulten turpoamis hommaa? Ja liittyneeköhän edes nokkosrokkoon, vaikka lääkäri niin sanoikin että on sitä.

        viime iltana mulla oli ihan normaalit huulet söin pizzan yhtäkkiä näytin ihan monsteriltä ylä ja alahuuli ihan turvoksissa , sitten rupes silmän koko pienenee, eli luometki turpos ja lopuksi vielä tuli kauheat patit rinta ja niska alueelle., otin kahta eri lääkettä kumpaaki 2kpl, eikä auttanut millään :/ nyt heräsin äsken vain alahuuleni on normaali, mutta ylä ei. tämä on kauheaa.. harvoin on nokkosrokon oireita ehkä kerran kuussa jos sitäkään. miten tää huulien turpous loppuu ):


      • ...
        norri kirjoitti:

        viime iltana mulla oli ihan normaalit huulet söin pizzan yhtäkkiä näytin ihan monsteriltä ylä ja alahuuli ihan turvoksissa , sitten rupes silmän koko pienenee, eli luometki turpos ja lopuksi vielä tuli kauheat patit rinta ja niska alueelle., otin kahta eri lääkettä kumpaaki 2kpl, eikä auttanut millään :/ nyt heräsin äsken vain alahuuleni on normaali, mutta ylä ei. tämä on kauheaa.. harvoin on nokkosrokon oireita ehkä kerran kuussa jos sitäkään. miten tää huulien turpous loppuu ):

        Itselle tapahtui eilen aivan vastaava juttu. Söin pizzaa ja join pepsi maxia. 5 minuuttia ruokailun aloittamisesta, niin ylähuuli alkoi turvota. Tänään huuli on vieläkin jonkin verran turvoksissa. Kestää ilmeisesti aika kauan ennen kuin palautuu normaaliksi...

        Mulla ollut nokkosrokon oireita koko kesän. Välillä on ollut parempia päiviä ja välillä taas niin pahoja, ettei mistään tule mitään. Pari kertaa on silmä turvonnu ja alahuulesta vain toinen puoli. Itse en ole keksinyt mitään ruoka-aineita, mikä sen voisi aiheuttaa... paitsi ehkä jotkut lisäaineet/väriaineet.

        Äidillä on todettu hane, joten en tiedä olenko sitten saanut sen perintönä itselleni. :DD Maanantaina ihotautilääkärille tutkimaan asiaa... jos saisi muita dropseja, kun tuo zyrtec ja kortisoonivoide ei tunnu enää auttavan.

        Raskasta tämä on. Jos vain keksisi jonkun syyn, mistä niitä näppyjä yön aikana aina ilmestyy. Kaiken lisäksi tämä vaiva alkoi toukokuussa ihan ilman mitään syytä... en ole esim. ollut millään lääkekuurilla silloin. Stressi ja jännittäminen kyllä pahentavat asiaa.


      • MK 82
        elma kirjoitti:

        miulla on myös tää sama juttu ja se on vaivannu jo 12 vuotta...nyt oon 17 vuotias.
        aluks olin aina ihan täynnä kantapäistä päälakeen pieniä ja hyvinkin suuria kutisevia ja hyvin kivuliaita paukamia mut nykyään miun naamaan vaan tulee todella kova punotus,kutina ja kipu. myös joskus reisiin tulee samat jutut...
        miulla tää johtuu kylmästä, kuumasta, stressistä ja jännityksestä yleisimmin. aika hankalat asiat aiheuttaa sen.
        saunassa käyn ainoastaan sillon jos paikalla ei oo kuin mein oma kotiväki koska häpeän niin paljon. talvisin en oo ulkona koska naamaan tulee niin kova punotus, melkein jopa lilaa, ja se kipu ja kutina. stressiä on hankala välttää, samoin jännitystä... on aika hankala olla.
        lääkkeitä miulla ei oikein ole kun koko tän urticarian aikana olen syöny kortisonia mutta nyt se miulta lopetettiin koska se on vahingoittanut miun elimistöä niin paljon. ataraxiakin miulla on mutta ne ei auta ja ne vaan väsyttää. zyrtec ei auta. mikään lääke ei oikein auta.. paitsi se kortisoni. on miulla semmosta menthol-rasvaa joka auttaa siihen kipuun ja kutinaan mutta ei vie pois sitä kauheta punotusta. jota häpeän ihan hirveesti!! kun ei ihmiset tiiä mikä miulla on ni ne vaan tuijottaa ni se tekee hirmu pahaa ni ei todellakaan tee mieli mennä yleisille paikoille sitten kun on sitä naamassa!
        tiiättekö mitään hyvää lääkettä ataraxin tai zyrtecin sijasta? miun lääkäri ei osannu sanoa...
        oon ollu helsingissä allergiasairaalassa 2 viikkoa ja käyny ihotautilääkäreillä mut ei oikein mistään löydy apua. ni jos teillä olis jotain kokemuksia??
        väsyttää vaan joka päivä kamppailla tän punotuksen, raapimisen, kivun ja häpeemisen kanssa.
        ja miusta olis ihan tosi kiva kuulla jotain muitten ihmisten tarinoita tein urticariasta/nokkosrokosta ku en oo ikinä kuullu keneltäkään toiselta tästä. en oo ikinä jutellu kenellekkään toiselle tästä ja vaihtanu ajatuksia tästä. löysin tänkin vasta nyt...

        Kannattaa kokeilla Aerius 5 mg allergialääkettä (reseptilääke). Käytän sitä päivittäin vaikeeseen urticariaani. Mua on jo vuoden päivät vaivannut todella vaikea nokkosrokko. Tuntuu ettei iho kestä mitään eikä siedä mitään! Raavin itseäni kun hullu ja hävettää kans kulkea ihmisten ilmoilla kun iho punottaa ja on turvoksissa yms. Enkä tiedä mikä tän on laukaissut tai mistä johtuu.. Kaikenlaisissa testeissä, kokeissa ja hoidoissa oon juossut ja napostellut kaikkia nappeja mutta syytä tai apua ei vain löydy. Tää Aerius on onneks semmonen joka helpottaa kutinaan ja ei väsytä! Eli ei oo semmonen olo kuin ois pilvessä tms..
        Tää nokkosrokko on kyllä henkisesti todella raskasta ja tietysti fyysisesti myös! Välillä oon todella rikki eikä oikein enään jaksais.. Saatikaan kun tää todella voi kestää loppu iän.:(
        Pelottaa vaan että tää tästä vielä pahenee vaikka tosi pahana on jo nyt...


      • akuapu
        elma kirjoitti:

        miulla on myös tää sama juttu ja se on vaivannu jo 12 vuotta...nyt oon 17 vuotias.
        aluks olin aina ihan täynnä kantapäistä päälakeen pieniä ja hyvinkin suuria kutisevia ja hyvin kivuliaita paukamia mut nykyään miun naamaan vaan tulee todella kova punotus,kutina ja kipu. myös joskus reisiin tulee samat jutut...
        miulla tää johtuu kylmästä, kuumasta, stressistä ja jännityksestä yleisimmin. aika hankalat asiat aiheuttaa sen.
        saunassa käyn ainoastaan sillon jos paikalla ei oo kuin mein oma kotiväki koska häpeän niin paljon. talvisin en oo ulkona koska naamaan tulee niin kova punotus, melkein jopa lilaa, ja se kipu ja kutina. stressiä on hankala välttää, samoin jännitystä... on aika hankala olla.
        lääkkeitä miulla ei oikein ole kun koko tän urticarian aikana olen syöny kortisonia mutta nyt se miulta lopetettiin koska se on vahingoittanut miun elimistöä niin paljon. ataraxiakin miulla on mutta ne ei auta ja ne vaan väsyttää. zyrtec ei auta. mikään lääke ei oikein auta.. paitsi se kortisoni. on miulla semmosta menthol-rasvaa joka auttaa siihen kipuun ja kutinaan mutta ei vie pois sitä kauheta punotusta. jota häpeän ihan hirveesti!! kun ei ihmiset tiiä mikä miulla on ni ne vaan tuijottaa ni se tekee hirmu pahaa ni ei todellakaan tee mieli mennä yleisille paikoille sitten kun on sitä naamassa!
        tiiättekö mitään hyvää lääkettä ataraxin tai zyrtecin sijasta? miun lääkäri ei osannu sanoa...
        oon ollu helsingissä allergiasairaalassa 2 viikkoa ja käyny ihotautilääkäreillä mut ei oikein mistään löydy apua. ni jos teillä olis jotain kokemuksia??
        väsyttää vaan joka päivä kamppailla tän punotuksen, raapimisen, kivun ja häpeemisen kanssa.
        ja miusta olis ihan tosi kiva kuulla jotain muitten ihmisten tarinoita tein urticariasta/nokkosrokosta ku en oo ikinä kuullu keneltäkään toiselta tästä. en oo ikinä jutellu kenellekkään toiselle tästä ja vaihtanu ajatuksia tästä. löysin tänkin vasta nyt...

        En tiedä nokkosrokosta paljoa, mutta moneen vaivaan on tullut apua akupunktiosta. Kannattaa kokeilla, ei siitä haittaakaan ole. Sitte tietysti ravinto on tärkeä tekijä ihmisen hyvinvoinnin suhteen.


      • 50%+50%=100%
        Kata kirjoitti:

        Onpas kiva lukea, ettei ole tämän sairauden kanssa yksin (..tai no ei niin kiva, mutta lohduttavaa!). Itselläni on ollut urtikaria nyt neljä vuotta, eikä näytä luovuttavan. Homevauriosta kaikki alkoi, ja vaikka nyt asun homeettomassa asunnossa, ei parannusta tapahdu (samaa lupasi myös lääkärini).
        Mutta voimaa antavat ymmärtävät ystävät ja kohtalotoverit :) VOIMIA KAIKILLE, ei kannata epäröidä tukeutua läheisiin!

        Toivottavasti lääkärisi on oppinut jo mh-bakteerikuviot!

        "" KVHT-altistuneen hoito: Kvht-altistuksen lopettaminen(50%) ja Mhb(Probiootti bakteerit)(50%).

        KVHT-altistus aiheuttaa kaikissa kudoksissa ja kaikilla limakalvoilla solutuhoa ja tarpeellisten Probiootti bakteerien tuhoa. Aiheuttaen keuhkojen limakalvoilla astman kaltaisen tulehdustilan. Kosteusvauriohomeiden-antibiootti tuhoaa tarpeellisia Probiootti bakteereita, josta seuraa 1.0.immuuni-puolustuksen heikkeneminen, josta taas seuraa 1.1.hermostollisen- ja 1.2.hormonaalisen-järjestelmän heikkeneminen, kunnes limakalvot ovat niin "ohuet", että veri irtoaa ja immuunipuolustus romahtaa kokonaan, jolloin elimistö ei pysty enää taistelemaan sairauksia vastaan, josta surullisin seuraus on kuumeeton keuhkokuume.

        Lääkärikään ei pysty edellä mainitussa KVHT-altistuksessa tekemään muuta, kuin:
        - Altistuksen pysyvä lopettaminen joka on puolet(!) hoidosta, mutta se ei tarkoita sitä että kaikki olisi automaattisesti kunnossa - oireilu poistuu viiveellä, sen nopeammin mitä enemmän syöt po probiootti bakteereita kv-homeantibiootin tuhoamien probioottien tilalle, jolloin pikkuhiljaa ajankuluessa pystyt kestämään niin luonnonhomeita, kuin kosteusvauriohomeiden-toksiinia.

        Huomioi nämä:
        - Limakalvojen probiootti bakteerien palautusprosessi tarvitsee prikulleen 1.L-a, 2.L-b ja 3.Bif bakteerit (ks tarkemmin alempaa)! Prob.tuote saa sisältää muitakin probiootteja.
        - Kun olet kvht-altistunut etkä ole käyttänyt po Probiootti bakteereita, niin siirtyessäsi korjattuihin tiloihin-jossa korjaus on onnistunut-silti saatat oireilla kemikaalipäästöille (maalit, Liimat, muovit, jne), vaikka tiloissa ei enää olisikaan kvh-toksiinia! ...............""


        Kolme tärkeintä Probioottibakteeria käyttöön! Tuosta on kyse limakalvoillasi:
        http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Elamaa_yllapitavat_probiootti_bakteerit&homeantibiootti.html


      • Urtikaria
        Kata kirjoitti:

        Onpas kiva lukea, ettei ole tämän sairauden kanssa yksin (..tai no ei niin kiva, mutta lohduttavaa!). Itselläni on ollut urtikaria nyt neljä vuotta, eikä näytä luovuttavan. Homevauriosta kaikki alkoi, ja vaikka nyt asun homeettomassa asunnossa, ei parannusta tapahdu (samaa lupasi myös lääkärini).
        Mutta voimaa antavat ymmärtävät ystävät ja kohtalotoverit :) VOIMIA KAIKILLE, ei kannata epäröidä tukeutua läheisiin!

        Hei Kata!

        Olet jo varmaan parantunut urtikariastasi.
        Minä taas puolestani olen kärsinyt kyseisestä vaivasta vuoden verran.

        Löytyikö homeesta selitys urtikariaasi vai oliko syy jossakin muualla?
        Paranitko millä aikataululla?

        Työpaikaltani on löytynyt homeita eli oma urtikariani on varmaan selitettävissä homeilla. Onneksi olen jo päässyt kyseisestä paikasta eroon mutta oireet vaan jatkuvat tosin hieman lievempinä.

        Olen todella kiitollinen jos viitsit vastata :D


    • Sitrus90

      Minulla on nokkosrokko, se kutisee ja on sellaisia punaisia näppylöitä erikseen, tai pienenä/isona länttinä yhdessä.
      Se tulee sitrushedelmistä tai muista vastaavista.
      Inhottavaa, etten sanoisi. :S

      • urticaarillo

        Olen, Brita, jolla siis urticaria vaivannut jo vuosia.
        Kohtalontovereita ollaan tämän asian kanssa mutta yritetään saada sellaista lääkitystä, mikä lievittää oireita ja vie näppylät sitten pois.
        Eiks vaan? On tärkeätä, että on ihmisiä, tai edes yksi, jolle saa puhua vapaasti ihottumastaan.
        Kiusallinen oire nokkosrokko on mutta stressaamalla siitä, mulla, se pahenee entisestään. Eli...NO STRESS!!!
        Huulien ja kurkun turvotus? HMMM..... Mulla on ollut ainoastaan silloin, kun olen saanut anafylaktisen shokin. Tuleeko sulle samaanaikaan
        Nokkosrokkoa, kun turvotus alkaa? Olen erittäin kiinnostunut kaikesta, mikä liittyy kyseiseen sairauteen, sillä pakostikin siihen löytyy vielä syy, eli aiheuttaja, vaikka lääkärit sanoovat, ettei löydy.
        Aina kannattaa yrittää ja VOIMIA MEILLE NOKKOSROKKOLAISILLE JA PIDETÄÄN YHTEYTTÄ!!!!
        Kiva, kun olette lähteneet kirjoittamaan.


      • Tietämätön..

        Epäilen että minullakin on nokkosrokko.. Olen 13v. ja se on ollut jo n. 4 päivää. Olen käyttänyt kaikenlaisia voiteita, eivätkä ne auta kuin hetkellisesti. Onko kellään muilla ollut ? Jos on niin miten ne ovat lähteneet ?
        Miten pitkään on kestänyt ? Ihottuma näyttää aivan nokkosen pistämälle iholle: Punaisia paukamia on erikseen jaloissa ja käsissä yleensä, mutta alussa tuli isoja alueita jalkoihin niitä ! Auttakaa ! Suihkussa ja saunassa käyminen vain pahentaa..


      • Ninnzi
        Tietämätön.. kirjoitti:

        Epäilen että minullakin on nokkosrokko.. Olen 13v. ja se on ollut jo n. 4 päivää. Olen käyttänyt kaikenlaisia voiteita, eivätkä ne auta kuin hetkellisesti. Onko kellään muilla ollut ? Jos on niin miten ne ovat lähteneet ?
        Miten pitkään on kestänyt ? Ihottuma näyttää aivan nokkosen pistämälle iholle: Punaisia paukamia on erikseen jaloissa ja käsissä yleensä, mutta alussa tuli isoja alueita jalkoihin niitä ! Auttakaa ! Suihkussa ja saunassa käyminen vain pahentaa..

        Hei Tietämätön:)

        Minuun iski paha nokkosrokko tuntemattomasta syystä viime kesänä, ja siitä lähtien se on vaivannut säännöllisin väliajoin. Annoin paukamien vaivata melkein viikon, ja vaiva ehti pahentua ennen lääkäriin menemistä niin, että silmä turposi tyystin umpeen.

        Kannattaakin siis mennä turhia odottelematta terveyskeskukseen, missä voit saada kortisonipiikin, jos nokkosrokko on paha. Itseni piti käydä lopulta ottamassa kaksi ennen kuin silmät aukesivat ja huulet palautuivat ennalleen, niin sinnikkäitä paukamat olivat.

        Vaihtoehtoisesti tai kortisonipiikin lisäksi saat varmaankin n. 3 - 14 päivän pituisen kortisonikuurin ja antihistamiini (allergialääke)kuurin. Kortisoni laskee paukamat, muttei poista itse ongelmaa: nokkosrokko voi tietääkseni kestää vain yhden paukamointikerran, mutta itselläni se on uusiutunut kerta toisensa jälkeen pian puolen vuoden ajan:/ Kannattaa siis tarkkailla mitä suuhunsa laittaa ja koittaa keksiä mistä paukamat vois johtua.

        Kannattaa välttää suuria määriä histamiinia sisältäviä tai kehosta vapauttavia ruoka-aineita, eli esim. mansikkaa, tomaattia, lohta, ananasta, banaania, sitrushedelmiä, suklaata, kananmunaa, lakritsia, siideriä, viiniä... :( Ja liikoja lisäaineita! Nokkosrokko voi toki johtua myös kylmästä, kuumasta, paineesta, tärinästä, valosta... Eli vaihtoehtoja riittää, eikä aiheuttajaa aina löydetä ollenkaan.

        Toivottavasti pääset paukamista eroon:)
        Yritä ottaa huumorilla, se auttaa.


      • Kohtalotoveri
        Tietämätön.. kirjoitti:

        Epäilen että minullakin on nokkosrokko.. Olen 13v. ja se on ollut jo n. 4 päivää. Olen käyttänyt kaikenlaisia voiteita, eivätkä ne auta kuin hetkellisesti. Onko kellään muilla ollut ? Jos on niin miten ne ovat lähteneet ?
        Miten pitkään on kestänyt ? Ihottuma näyttää aivan nokkosen pistämälle iholle: Punaisia paukamia on erikseen jaloissa ja käsissä yleensä, mutta alussa tuli isoja alueita jalkoihin niitä ! Auttakaa ! Suihkussa ja saunassa käyminen vain pahentaa..

        Mullakin toi nokkosrokko on ollut. Oon 15 v, ja se oli kamalaa. Mulla oli se muutama kuukausi, tuntui kuitenki paljon kauemmalta... voiteet ei just paljoa auta, mutta kannatan vahvasti antihistamiinipillereitä. Jos ei yksi tehoa, voi ottaa vaikka 4. 3 päivässä niin mun ihottuma hävis heti, ja siitä sitten alaspäin jonkun ajan kuluttua. Tsemppiä!


      • ruotsista vinkki
        Tietämätön.. kirjoitti:

        Epäilen että minullakin on nokkosrokko.. Olen 13v. ja se on ollut jo n. 4 päivää. Olen käyttänyt kaikenlaisia voiteita, eivätkä ne auta kuin hetkellisesti. Onko kellään muilla ollut ? Jos on niin miten ne ovat lähteneet ?
        Miten pitkään on kestänyt ? Ihottuma näyttää aivan nokkosen pistämälle iholle: Punaisia paukamia on erikseen jaloissa ja käsissä yleensä, mutta alussa tuli isoja alueita jalkoihin niitä ! Auttakaa ! Suihkussa ja saunassa käyminen vain pahentaa..

        kokeile kuusen pihkasalvaa se ainoa joka autaa minua .lycka lill


      • kokeillut
        ruotsista vinkki kirjoitti:

        kokeile kuusen pihkasalvaa se ainoa joka autaa minua .lycka lill

        Hyvää ja vahvaa PIHKASALVAA myy
        PIHKAMUMMO.
        Pihkaa 20%, hinta 10 € /40 gr purkki postikulut.
        046-8969180 tai i-mail
        pihkamummo(at)suomi24.fi


    • Rokko-

      Minulla oli nokkosrokko noin kuukausi sitten. Syynä siihen oli lääkeallergia. (Amoxin.)
      Ensiksi punaiset kutiavat läntit ilmestyivät mahan alueelle ja päivä päivältä levisivät koko kroppaan.
      Viikon kuluessa ne kuitenkin häipyivät lukuun ottamatta pieniä haaleita näppyjä.
      Mutta nyt viikkojen jälkeen olen huomannut, että näppyjä ilmestyy uudestaan.
      Suurimmaksi osaksi käsivarsiin, vain haaleampana kuin alussa.
      Sitten ne yhtäkkiä vain katoavat.. ja ilmestyvät jne.
      Ne eivät onneksi kutise, mutta ovat silti epämiellyttävän näköisiä.

      Voiko nokkosrokko tulla uudestaan näin nopeasti?
      Tai voiko se jäädä pidemmäksi aikaa, jopa loppu elämäksi? Olen kuullut että nokkosrokko on vakavimmasta päästä... Jos se heikenti jollain tavalla..?

      • ptki

        Minulla ensimmäiset punaiset paukamat ilmaantuivat helmikuussa .Istuessa tuntui kun olisi istunut jonkun päälle.Nämä koholla olevat paukamt olivat vähän aristavia ja kutiavia ja kestivät noin vuorokauden.Sitten niitä ilmaantui myös ylävartaloon,häviten pikkuhiljaa.
        En tiennyt mistä on kyse .
        Sitten alkoi tulla suun puolelle huulten turpoamista joka levisi pitkin poskea ylöspäin.Nämä hävisivät kuitenkin noin vuorokaudessa,otin lääkkeeksi antihistamiinia.
        Eräänä yönä heräsin kun suu oli turvonnut ja kieli niin voimakkasti että en pystynyt puhumaan
        ja oli lähdettävä sairaalaan .Siellä sain myös antihistamiinia ja kortisonia pistoksena ja sitten vain odottelemaan alkaako turvotus laskea.
        Lääke auttoi ja sain vielä kotiin lisää lääkettä ja sanottiin että tämä voi uusiutua.
        Hakeuduin sitten työterveyteen ja sieltä edelleen ihotautilääkärille.Diaknoosi nokkosrokko.
        Ihotesteissä en millekään alleginen.
        Lääkkeeksi antihistamiini päivittäin ja kortisoonitabletit heti jos suun ja huulten tyrvotuksia.
        Kesä meni muutamat lääkkeet piti ottaa.Sitten tuli flunssa ja taas rokko paikamat ja turvotukset.Siitä on noin pari kuukautta ja taas sama uudelleen .
        Tosi hankala vaiva.Laukaisevaa tekijää ei ole löydetty.Noin 2 viikon päästä menen taas ihotautipolille ,en tiedä minkälaisiin tutkimuksiin.
        Kysymykseesi voiko rokko uusia näin nopeasti mimun kokemukseni mukaan kyllä voi.
        Minä pidän aina mukana kortisooitabletit , ja sairaalaan on lähdettävä jos ne eivät auta.
        Tänään tässä sairaslomalla ollessani aloin lukea teidän muidenkin nokkosrokkoa sairastavien kertomuksia .Ei voi muuta kun todeta ,meitä epätietoisia on varmasti paljon.Helpottaisi paljon elämää kun tietäisi mikä sen aiheuttaa.
        Niin että jaksamisia. Toivottavasti tämä minun nokkosrokko tapaukseni valaisi vähän asiaa .Välillä on kuukausia että luulee jo päässeensä koko vaivasta,mutta ei.
        Jään seraamaan mielenkiinnolla keskustelua.


      • Rokko-
        ptki kirjoitti:

        Minulla ensimmäiset punaiset paukamat ilmaantuivat helmikuussa .Istuessa tuntui kun olisi istunut jonkun päälle.Nämä koholla olevat paukamt olivat vähän aristavia ja kutiavia ja kestivät noin vuorokauden.Sitten niitä ilmaantui myös ylävartaloon,häviten pikkuhiljaa.
        En tiennyt mistä on kyse .
        Sitten alkoi tulla suun puolelle huulten turpoamista joka levisi pitkin poskea ylöspäin.Nämä hävisivät kuitenkin noin vuorokaudessa,otin lääkkeeksi antihistamiinia.
        Eräänä yönä heräsin kun suu oli turvonnut ja kieli niin voimakkasti että en pystynyt puhumaan
        ja oli lähdettävä sairaalaan .Siellä sain myös antihistamiinia ja kortisonia pistoksena ja sitten vain odottelemaan alkaako turvotus laskea.
        Lääke auttoi ja sain vielä kotiin lisää lääkettä ja sanottiin että tämä voi uusiutua.
        Hakeuduin sitten työterveyteen ja sieltä edelleen ihotautilääkärille.Diaknoosi nokkosrokko.
        Ihotesteissä en millekään alleginen.
        Lääkkeeksi antihistamiini päivittäin ja kortisoonitabletit heti jos suun ja huulten tyrvotuksia.
        Kesä meni muutamat lääkkeet piti ottaa.Sitten tuli flunssa ja taas rokko paikamat ja turvotukset.Siitä on noin pari kuukautta ja taas sama uudelleen .
        Tosi hankala vaiva.Laukaisevaa tekijää ei ole löydetty.Noin 2 viikon päästä menen taas ihotautipolille ,en tiedä minkälaisiin tutkimuksiin.
        Kysymykseesi voiko rokko uusia näin nopeasti mimun kokemukseni mukaan kyllä voi.
        Minä pidän aina mukana kortisooitabletit , ja sairaalaan on lähdettävä jos ne eivät auta.
        Tänään tässä sairaslomalla ollessani aloin lukea teidän muidenkin nokkosrokkoa sairastavien kertomuksia .Ei voi muuta kun todeta ,meitä epätietoisia on varmasti paljon.Helpottaisi paljon elämää kun tietäisi mikä sen aiheuttaa.
        Niin että jaksamisia. Toivottavasti tämä minun nokkosrokko tapaukseni valaisi vähän asiaa .Välillä on kuukausia että luulee jo päässeensä koko vaivasta,mutta ei.
        Jään seraamaan mielenkiinnolla keskustelua.

        ptki, aika rankkaa tuollainen touhu.
        Minun ei sentään tarvinnut sairaalaan lähteä nokkosrokon takia.
        Naama ja melkein koko kroppa turposi. Onneksi ei vaikuttanut hengitykseen.
        Huomasin muuten, että ne punaiset täplät joista mainitsin edellisessä viestissä, johtuvat ehkä kylmästä. Hmm.
        Sitä en kyllä ymmärrä, ne näyttävät niin samanlaisilta kuin nokkosrokon jäljet.
        Mutta niin ne vaan ilmestyvät, viimeksi toissapäivänä kärsin niistä...
        Mutta joo, pitäisi kai lopettaa tälläinen pienestä valittaminen, kun paljon vakavampiakin tapauksia on. :D


    • PP.

      Mulla ilmeni nokkosrokko ensimmäistä kertaa viime talvena. Se alko pienestä paukamasta silmien välistä, mutta illalla tuli kiire lähtö päivystykseen, kun oli koko kroppa sormenpäitä ja varpaita myöten paukamilla. Hengitys kävi työlääksi, kun kasvot turposivat ja kurkkua poltti.
      Lääkäri sano, et pahimpia "nokkosrokkokohtauksia" mitä on nähny. Sain kortisonipiikin suoraan suoneen ja olo alkoi helpottua aikas nopeasti. Mitään syytä rokkoon ei löydetty. Rokko on uusiutunut lievempänä pari kertaa ja koko ajan odottaa, että tuleeko vielä yhtä rajua reaktiota. Sitä vähän pelästy, kun vaikutti jo hengitykseen...

    • JVJ

      Mulle tuli kai hampaan juuren tulehduksesta tai siihen määrätystä penisilliini-kuurista nokkosrokko: iho punainen ja turvonnut (yhtenä päivänä puoli naamaa oli turvoksissa), kaamea kutina, närästystä ja hengitys hankalaa (kuulema meni vatsaan ja turvottaa henkitorvea). Sain ensiavuksi kortisonitabletteja, sitten antihistamiinia; aluksi Atarax'ia, mutta kun se niin väsytti, etten jaksanut olla työssä, niin sitten määrättiin Telfast'ia. Otan sitä yhden aamulla ja nyt myös Atarax'ia illalla, kun pelkkä Telfast ei auta. Iho käy edelleen punaisena sieltä täältä useasti päivässä ja henkitorvea turvottaa. Loppuis jo! Lääkäri sanoi, että voi kestää pari kuukautta. Mulla alkoi tämä marraskuun alussa.

      • dfgd

        Mites ku mul on yskä ja nuha ja noit täplii on joskus naamas ja vartalos ni johtuuko se kenties tost nuhast ja yskäst???


      • JVJ
        dfgd kirjoitti:

        Mites ku mul on yskä ja nuha ja noit täplii on joskus naamas ja vartalos ni johtuuko se kenties tost nuhast ja yskäst???

        En kyllä osaa vastata tuohon.


    • Spotty

      Olen yrittänyt keksiä syytä käsittämättömälle ihottumalleni ja nokkorokon oireet näyttävät täsmäävän.
      Kaksi päivää sitten töissä huomasin, että kainaloni rupesivat kutisemaan lähes sietämättömästi. Kutina levisi päänahkaan, niskaan, kaulaan, kasvoille ja rintaan. Iho punoitti voimakkaasti ja rupesi kohoamaan paukamille. Ensin luulin, että kyseessä on stressireaktio tms. ohimenevä juttu. Hain apteekista hydrokortisonivoidetta ja Benadryliä (jota olen käyttänyt siitepölyallergiaan). Oireet hävisivät parissa tunnissa.
      Seuraavana yönä heräsin järkyttävään kutinaan. Käsivarteni ja jalkani olivat kokonaisuudessaan punaisten läiskien peitossa. Myös vatsa ja kyljet olivat täynnä läiskiä. Iho oli koholla ja kuumotti, lähes poltti. Jälleen benadryliä poskeen ja voidetta iholle. Aamulla läiskät olivat poissa. Sama on nyt toistunut kolmatta päivää. Benadryl saa oireet katoamaan, mutta ne palaavat lääkkeen vaikutuksen lakattua. Oireet ovat pahimmillaan öisin..
      Kuullostaako tutulta? Minulla ei ole harmainta aavistustakaan, mistä tämä voi johtua.. Onko mitään tehtävissä?

    • Spotty

      Olen yrittänyt keksiä syytä käsittämättömälle ihottumalleni ja nokkosrokon oireet näyttävät täsmäävän.

      Kaksi päivää sitten töissä huomasin, että kainaloni rupesivat kutisemaan lähes sietämättömästi. Kutina levisi päänahkaan, niskaan, kaulaan, kasvoille ja rintaan. Iho punoitti voimakkaasti ja rupesi kohoamaan paukamille. Ensin luulin, että kyseessä on stressireaktio tms. ohimenevä juttu. Hain apteekista hydrokortisonivoidetta ja Benadryliä (jota olen käyttänyt siitepölyallergiaan). Oireet hävisivät parissa tunnissa.

      Seuraavana yönä heräsin järkyttävään kutinaan. Käsivarteni ja jalkani olivat kokonaisuudessaan punaisten läiskien peitossa. Myös vatsa ja kyljet olivat täynnä läiskiä. Iho oli koholla ja kuumotti, lähes poltti. Jälleen benadryliä poskeen ja voidetta iholle. Aamulla läiskät olivat poissa. Sama on nyt toistunut kolmatta päivää. Benadryl saa oireet katoamaan, mutta ne palaavat lääkkeen vaikutuksen lakattua. Oireet ovat pahimmillaan öisin..

      Kuullostaako tutulta? Minulla ei ole harmainta aavistustakaan, mistä tämä voi johtua.. Onko mitään tehtävissä?

      • äiti 84

        täällä on samaa ihottumaa...lapseni 3vuotias prinsessa on nyt punaisten läiskien peitossa.nokkosihottumaksi sanoivat lääkäris. no ei siinä mitään yön jälkeen tytön läiskistä tuli tummia ja mikä parasta lääkäriin ei oteta vastaan ja toinen valittaa että keuhkoon sattuu..sylissä ei voi pitää kun hankaa.. kumpa löytyis se apu tähän jostakin???


    • kutinaaaa

      tuttua paskaa...tälläkin hetkellä jalat täynnä patteja ja syhyy todella paljon. Jostain syystä ilmestyy mulle aina nukkuessa. lakanoita ja peittoja koittanu vaihtaa jne mutta ei apua..stressi taitaa laukaista mulla tämän..antihistamiineja oon saanu mutta eipä niistä oo apua.

      • Kärsivä

        Itsellä on nyt naamaa ja kaulaa polttanut viitisen päivää ja luulen että kyseessä on nokkosrokko. Oireina on olleet hikoilu ja naaman punotus. Mitä voisin tehdä vaivan parantamiseksi? Erittäin rasittavaa jatkuva naaman punotus ja polttaminen.


      • sanoisinko

        han tämä on!mulla oli poskiontelotulehdus tuossa taannoin ja sain duact nappeja urticarian hoitoon...jota hieman ihmettelin.no,ihottuma kuitenkin häipyi.ei mennyt kauaa kun sain angiinan ja Vpen Mega antibioottikuurin.no sitä sitten kakspäivää ja iho räjähti!!jalat,pää,kädet,maha,selkä...kaikki punasella ihottumalla ja iho kuoriutuu jo pois.
        Mulle kans ataraxia määrättiin,muttei pistä muutakun bollan sekasin(kolmiolääkkeitä)sit kortisonia suun kautta,ei auta.sitten voiteita,zyrteciä..EIKÄ MITÄÄN.
        ei auta ku ku hampaat irvessä köyttää sänkyy käet kiinni ja kärsiä yö,ettei raavi ihteltä nahkaa pois.
        Olo on kun liskolla,joka uusii ihoasa,ja tämäpä kiva juttu näin kesän liki..ei muutaku rannalle!!!:D
        ....onneks vielä huumoria sentäs riittää..vaikka kyllä sekin on kovalla koetuksella...


      • toispuoleinen
        sanoisinko kirjoitti:

        han tämä on!mulla oli poskiontelotulehdus tuossa taannoin ja sain duact nappeja urticarian hoitoon...jota hieman ihmettelin.no,ihottuma kuitenkin häipyi.ei mennyt kauaa kun sain angiinan ja Vpen Mega antibioottikuurin.no sitä sitten kakspäivää ja iho räjähti!!jalat,pää,kädet,maha,selkä...kaikki punasella ihottumalla ja iho kuoriutuu jo pois.
        Mulle kans ataraxia määrättiin,muttei pistä muutakun bollan sekasin(kolmiolääkkeitä)sit kortisonia suun kautta,ei auta.sitten voiteita,zyrteciä..EIKÄ MITÄÄN.
        ei auta ku ku hampaat irvessä köyttää sänkyy käet kiinni ja kärsiä yö,ettei raavi ihteltä nahkaa pois.
        Olo on kun liskolla,joka uusii ihoasa,ja tämäpä kiva juttu näin kesän liki..ei muutaku rannalle!!!:D
        ....onneks vielä huumoria sentäs riittää..vaikka kyllä sekin on kovalla koetuksella...

        Minulla nokkosrokko on kestänyt kroonisena jo yli 20 vuotta. Joskus saattaa mennä pari-kolme kuukautta ilman paukamia, sitten niitä taas tulee. Vuosien aikana se on muuttunut niin, että vartaloon tulee enää hyvin harvoin paukamia, vaan pääasiassa kieleen ja huuliin. Siinä on erikoista se, että se on näissä aina toispuoleisena, eli jompi kumpi puoli turpoaa esim. kielestä eikä koko kieli. Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta?

        Olen ollut tutkimuksissa ja useamman lääkärin hoidossa ja he ovat etsineet minusta angioödemaa (HANE). Olen kuitenkin itse tullut siihen tulokseen, että vaiva on Urticariaa, koska HANEen kuuluvat C-inhibiittorit ovat olleet jokaisella tutkimuskerralla kunnossa. Hane on lisäksi periytyvä eikä koko suvussa ole yhdelläkään sitä todettu.
        Se hyvä puoli näistä tutkimuksista on ollut, että HANE-lääkkeenä käytettävän Cyklokabronin olen huomannut estävän myös nokkosturvotuksen syntymistä. Sitä voi käyttää kohtauksen tullessa. Se ei vaikuta itse vaivaan, mutta estää yleensä turvotusten syntymistä. Tällä voi pelastaa työpäivän mikäli kieleen tai kasvoihin on tulossa paukama. Antihistamiini ei tunnu auttavan minulla.

        Kieli ja huuliturvotukset alkavat lähes aina aamuyöllä. Minkään ruoka-aineen en ole huomannut niitä aiheuttavan. Sen sijaan kylmä ja paine esim. pitkä istuminen kyllä.


      • Elina N
        toispuoleinen kirjoitti:

        Minulla nokkosrokko on kestänyt kroonisena jo yli 20 vuotta. Joskus saattaa mennä pari-kolme kuukautta ilman paukamia, sitten niitä taas tulee. Vuosien aikana se on muuttunut niin, että vartaloon tulee enää hyvin harvoin paukamia, vaan pääasiassa kieleen ja huuliin. Siinä on erikoista se, että se on näissä aina toispuoleisena, eli jompi kumpi puoli turpoaa esim. kielestä eikä koko kieli. Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta?

        Olen ollut tutkimuksissa ja useamman lääkärin hoidossa ja he ovat etsineet minusta angioödemaa (HANE). Olen kuitenkin itse tullut siihen tulokseen, että vaiva on Urticariaa, koska HANEen kuuluvat C-inhibiittorit ovat olleet jokaisella tutkimuskerralla kunnossa. Hane on lisäksi periytyvä eikä koko suvussa ole yhdelläkään sitä todettu.
        Se hyvä puoli näistä tutkimuksista on ollut, että HANE-lääkkeenä käytettävän Cyklokabronin olen huomannut estävän myös nokkosturvotuksen syntymistä. Sitä voi käyttää kohtauksen tullessa. Se ei vaikuta itse vaivaan, mutta estää yleensä turvotusten syntymistä. Tällä voi pelastaa työpäivän mikäli kieleen tai kasvoihin on tulossa paukama. Antihistamiini ei tunnu auttavan minulla.

        Kieli ja huuliturvotukset alkavat lähes aina aamuyöllä. Minkään ruoka-aineen en ole huomannut niitä aiheuttavan. Sen sijaan kylmä ja paine esim. pitkä istuminen kyllä.

        Hei kaikki HAE/HANE-tautia potevat,

        Iholiitto järjesti 5-6.10.07 kurssin HAE:a sairastaville.
        Kurssille tuli 20 ihmistä. Heistä 10:llä oli HAE.
        Kurssi oli todella mahtava. Oli hienoa, että sai mahdollisuuden jakaa kokemuksia muiden hereditaarista angiödeemaa sairastavien kanssa. Kurssilla päätettiin perustaa yhdistyskin! Kannattaa ottaa yhteyttä Iholiiton harvinaisten sairauksien työntekijään Risto Heikkiseen mikäli haluaa saada tietoa viime viikonlopun kurssista sekä yhdistyksestä. Riston yhteystiedot ovat Iholiiton nettisivulla osoitteessa www.iholiitto.fi .
        Kurssilla huomattiin, että HAE:a sairastavien hoito ei ole Suomessa hyvällä tolalla - ja ensimmäinen pyrkimys yhdistyksellä onkin saada hoitoa paremmalle tolalle.
        Lämpimästi mukaan HAE-yhdistyksen perustamiseen kaikki HAE:laiset, tsemppiä, ja turvotusvapaata syksyä.
        Ja toispuoleiselle terveisiä - toispuoleinen kielen turvotus ja yleensäkin kaikenlainen kielen turvotus on vahva viite siitä, että sinulla saattaisi olla HAE. Kielen turvotusta ei tietoni mukaan ole muissa sairauksissa. Samoin se, ettei ruoka-aineet aiheuta oireita. HAE:seen voi myös liittyä urtikariaa. HAE:a on kolmea eri tyyppiä ja tietääkseni kakkos ja kolmostyypin HAE:ssa voivat C-inhibiittorin tasot olla normaalit. Kannattaisi sisi vielä tutkia sitä josko voisi olla kyse HAE:sta.
        Elina


      • Elina N
        Elina N kirjoitti:

        Hei kaikki HAE/HANE-tautia potevat,

        Iholiitto järjesti 5-6.10.07 kurssin HAE:a sairastaville.
        Kurssille tuli 20 ihmistä. Heistä 10:llä oli HAE.
        Kurssi oli todella mahtava. Oli hienoa, että sai mahdollisuuden jakaa kokemuksia muiden hereditaarista angiödeemaa sairastavien kanssa. Kurssilla päätettiin perustaa yhdistyskin! Kannattaa ottaa yhteyttä Iholiiton harvinaisten sairauksien työntekijään Risto Heikkiseen mikäli haluaa saada tietoa viime viikonlopun kurssista sekä yhdistyksestä. Riston yhteystiedot ovat Iholiiton nettisivulla osoitteessa www.iholiitto.fi .
        Kurssilla huomattiin, että HAE:a sairastavien hoito ei ole Suomessa hyvällä tolalla - ja ensimmäinen pyrkimys yhdistyksellä onkin saada hoitoa paremmalle tolalle.
        Lämpimästi mukaan HAE-yhdistyksen perustamiseen kaikki HAE:laiset, tsemppiä, ja turvotusvapaata syksyä.
        Ja toispuoleiselle terveisiä - toispuoleinen kielen turvotus ja yleensäkin kaikenlainen kielen turvotus on vahva viite siitä, että sinulla saattaisi olla HAE. Kielen turvotusta ei tietoni mukaan ole muissa sairauksissa. Samoin se, ettei ruoka-aineet aiheuta oireita. HAE:seen voi myös liittyä urtikariaa. HAE:a on kolmea eri tyyppiä ja tietääkseni kakkos ja kolmostyypin HAE:ssa voivat C-inhibiittorin tasot olla normaalit. Kannattaisi sisi vielä tutkia sitä josko voisi olla kyse HAE:sta.
        Elina

        Hei toispuoleinen,
        Toispuoleinen kielen turvotus ja yleensäkin kaikenlainen kielen turvotus on vahva viite siitä, että sinulla saattaisi olla HAE. Kielen turvotusta ei tietoni mukaan ole muissa sairauksissa. Samoin se, ettei ruoka-aineet aiheuta oireita. HAE:seen voi myös liittyä urtikariaa. HAE:a on kolmea eri tyyppiä ja tietääkseni kakkos ja kolmostyypin HAE:ssa voivat C-inhibiittorin tasot olla normaalit. Kannattaisi sisi vielä tutkia sitä josko voisi olla kyse HAE:sta.

        Iholiitto järjesti 5-6.10.07 kurssin HAE:a sairastaville.
        Kurssille tuli 20 ihmistä. Heistä 10:llä oli HAE.
        Kurssi oli todella mahtava. Oli hienoa, että sai mahdollisuuden jakaa kokemuksia muiden hereditaarista angiödeemaa sairastavien kanssa. Kurssilla päätettiin perustaa yhdistyskin! Kannattaa ottaa yhteyttä Iholiiton harvinaisten sairauksien työntekijään Risto Heikkiseen mikäli haluaa saada tietoa viime viikonlopun kurssista sekä yhdistyksestä. Riston yhteystiedot ovat Iholiiton nettisivulla osoitteessa www.iholiitto.fi .
        Kurssilla huomattiin, että HAE:a sairastavien hoito ei ole Suomessa hyvällä tolalla - ja ensimmäinen pyrkimys yhdistyksellä onkin saada hoitoa paremmalle tolalle.
        Lämpimästi mukaan HAE-yhdistyksen perustamiseen kaikki HAE:laiset, tsemppiä, ja turvotusvapaata syksyä.
        Elina


    • 24v

      En ole ikinä ollut millekään allerginen. Kuitenkin nokkosrokko laukesi ensimmäisen kerran kolmisen kuukautta sitten. Suihkun jälkeen jalkaterät alkoivat ensin kutista ja sitten turvota, lopulta turposivat niin pahasti että pelkkä oleminen sattui, kävelystä ei olisi tullut mitään. Zyrteciä naamaan ja turvotus laski puolen tunnin kuluessa. Seuraavana päivänä kävin uimassa ja patteja nousi koko kehoon, hengitys vaikeutui niin pahasti että tuli lähtö sairaalaan, jossa sain kortisonipiikin, jolla oireet taas hävisivät n. puolessa tunnissa. Tämän jälkeen oireita esiintyi lähes päivittäin; ihottumaa, naaman kuumottamista ja jalkojen turpoamista. Kaikki mahdolliset verikokeet tehtiin, mutta mitään ei selvinnyt. Lääkäri määräsi antihistamiinia ja kortisonia, joista ei kummastakaan ole ollut apua. Nokkosrokon todettiin laukeavan kylmästä, lähinnä tuulesta, vaikka lämmintä olisi ollut 25 astetta. Syksyn tullen kylmäoireet ovat helpottaneet, mutta laukaisevana tekijänä on alkanut toimia myös fyysinen rasitus. Sisätiloissakin liikunta ja hikoilu aiheuttaa ihottumaa etenkin kaulalle, hengästyminen vaikeuttaa hengitystä. Päällimmäisenä aina pelko hengitysteiden turpoamisesta, ihottumalla ei niin väliä vaikka vähän kutiseekin, lähtee kuitenkin aina melkoisen pian pois vaikka en mitään lääkettä ota. Toivottavasti tämä joskus vielä paranee!

      • yksi parantunut

        Kannataa kokeilla vaihtaa Golgate merkkiin. Golgate Total / Total Withening eivät aiheuta ongelmia minulla. Lisäksi suosittelen A,D,E vitamiinien syöntiä. esim. pirkka kalaöljy tabut tai joku vastaava.

        Itselläni oli hampaassa piilevä tulehdus vuosia. Tuo tulehdus laittoi pikkuhiljaa koko elimistön sekaisin. Ongelma ei näkynyt edes röntgenkuvissa. Lopulta hammas kipeytyi ja sitä kautta tulehdus löytyi.

        Yhtenä oireena oli erittäin rajut nokkosrokko kohtaukset. Itse epälin rokon oireiden syyksi pesuaineita. Aloinkin kiinnitämään huomiota pesuaineisiin joita ostin ja mitä suuhuni laitoin.

        Ostin kerran Pepsodentin sijaan Maxident tarjous hammastahnaa edesmenneestä Maxi-marketista ja oireet paheni heti. Silloin tajsin, että syyllinen nokkosrokko-oireisiin on hamastahna. Minulla oli ollut aiemmin myös satunnaista sylkirauhasten turpoamista aamulla hampaiden pesun jälkeen Pepsodentillä.


    • mimosan hipiä

      Hei

      Itselläni urtikariaa on ollut ajoittain (yleensä lievänä talviaikaan) yli 20 v ajan.

      Kahdesti oireet ovat räjähtäneet hillittömiksi: imetysaikani lopulla (10 v sitten) ja juuri nyt. Eka kerralla oirehdinta oli päällä ja kituutin antihistamiinihoidolla reilusti yli vuoden. Silloin tutkittiin mm. lisäainedieetin ja verikokeiden avulla kaikenlaista. Mitään syytä ei selvinnyt. Oma epäilyni on usein kohdistunut pesuaineisiin yms., joiden kanssa koetan olla luomulinjalla.

      Nyt en ole sietänyt kutinaa, paukamia ja suun ja silmien turvotusta kuin kuukauden, vaan pyysin ed. kerralla hyvin auttaneen kortisonitablettikuurin (Prednisolon). Kuuri on vielä kesken, mutta oireet hävinneet 90-%:sesti. Eri asia on, pysyvätkö poissa. (Tällä kertaa antihistamiiniannoksia [Xyzal, Clarityne] piti koko ajan suurentaa yliannoksiin, jotta oireet olisivat olleet siedettävät. Atarax vie minulta kutinaaa, muttei poista kokonaan paukamia, ja se väsyttää töissä aivan liikaa.)

      Urtikaria on minulle lievänä tuttu pikku riesa, mutta pahana kestämätön. Sitä olen kaikki vuodet ihmetellyt, miksi oireet (paukamat, kuumotus, turvotus) tulevat aina öisin. Herään niihin yleensä aamuyöstä, otan lisää antihistamiinia ja palaan nukkumaan oireiden helpotettua. Lievempi oirehdinta saattaa kadota lääkkeittäkin kokonaan noin 2-3 tunnin kuluttua ylös noususta - ja palata taas seuraavana yönä.

      Tulkinta jollekin kotona olevalle ja vaikuttavalle herkistymisestä voisi olla osuva, mutta sen täsmentäminen on mielettömän vaikeaa. Voisivatko lepotilassa olo (nukkuminen) ja oireiden esiintyminen olla jotenkin yhteydessä selitettävällä tavalla?

      Myös epäilyjä nokkosoirehdinnan yhteydestä hormonitoiminnan muutoksiin olen kuullut. Onko kukaan saanut tätä vahvistavaa tietoa?

      • äiti ja lapsi

        Mulla todettiin nokkosrokko. Pahoin oli kasvoissa mutta kutisi myös jalat ja vatsa. Löysin avun luontaistuotekaupasta bioteekin herukansydäntyrni-kapseleista ja kutina loppui siihen.


      • Mimosan hipiä
        äiti ja lapsi kirjoitti:

        Mulla todettiin nokkosrokko. Pahoin oli kasvoissa mutta kutisi myös jalat ja vatsa. Löysin avun luontaistuotekaupasta bioteekin herukansydäntyrni-kapseleista ja kutina loppui siihen.

        Kiitos vinkistä. Nokkosrokkoni katkesi ennen joulua Prednisolon-kuurin ja aurinkolomamatkan yhdistelmällä. 3 kk kaikki hyvin. =) Viikko sitten oireet palasivat, ja pahenevat yö yöltä... =( Herukansydäntyrniä kokeilemaan siis ja heti...!


      • Mim..
        äiti ja lapsi kirjoitti:

        Mulla todettiin nokkosrokko. Pahoin oli kasvoissa mutta kutisi myös jalat ja vatsa. Löysin avun luontaistuotekaupasta bioteekin herukansydäntyrni-kapseleista ja kutina loppui siihen.

        Kuinkahan pian valmiste alkoi vaikuttaa eli poistaa paukamat ja kutinan...? Viikko, kuukausi, useita?

        *kraaps kraaps*


      • tuupuu

        Hei
        Olen saanuyt nokkosrokon 10 v tauon jälkeen uudelleen ja nuoruudessani sairastin sitä kroonisena että aina oli arvoitus millaisen näköisenä aamuisin herää ja kuin kehtaa lähtee kouluun tai myöhemmin sitten työhön. Silmä ummessa ja huuli turvoksissa osittain jostakin kohtaa riippuen aina millä kyljellä oli nukkunut niin turvotus laski nimenomaan sille puolen. Myöhemmin nukuin selälläni aina kun huomasin oireien alkaneen jotta turvotus edes tasaista.

        Ihmettelet miksi aina öisin. Niin minäkin ihmettelen ja joskus jostakin sain sellaisen vastauksen että ihmisen oman elimistön kortisonitoiminta hiljenee yön ajaksi niin sillon tämä kavala paholainen iskee.

        No nyt olen 50 v ja nyt 2 oiretta parin viikon sisällä.
        Olen saanut 2 kertaa avun (en tiedä johtuuko että uskon siihen itse niin lujasti) kuppauksesta
        ja nytkin olen varaamassa heti kuppausta.
        Minulla tulee nokkosrokko jostakin ruoka-aineista (ja luoja yksin tietää mistä niistä!) ja oletan kun esim.jotakin lisäainetta tms kertyy vereen paljon niin kuppauksen myötä pystyn uusimaan veren ja saan kaikki myrkyt pois sieltä.

        Suosittelen kuppauksen yrittämistä jos oireet tulevat ruuasta.

        On tää niin pppp mäinen tauti kun yöt menee raapimiseen ja lääkkeet taas väsyttää, mutta on sitä mahottoman paljon pahempaakin että ajatellaan sillein positiivisesti.


    • Nimetön
    • sanari

      nokkosrokko on allergisen tauti katsokaa tietokoneelta ja lääkärikirjassa

    • Jennynen

      Noh heissan. Mulla on ollut nokkosrokko nyt noin viisi vuotta, ja jatkuu edelleen. Oon käyny verikokeissa ja allergiatesteis, mut ei löydetä urtikarian aiheuttajaa, syy on siis selittämätön. Iholle tulee sellaisia nokkosen piston näköisiä paiseita, niihin kutittaa sikana, sitten jos raapii niin sitten ne paiseet kasvaa ja ihoon kirvelee ja se punoittaa. Näitä paiseita voi tulla ihan mihin paikkaan tahansa. Hoitona minulla on se että, otan alzyr lääkkeen joka ilta, paiseita ei edes ilmesty,jos otan vain tarpeeksi ajoissa lääkkeen, muita samanlaisia lääkkeitä: zyrtek, heinix. Molemmat toimii yhtä hyvin kuin alzyyrikin, mut alzyr on halvinta :D

      • Pohjosen likka :)

        Hei minulle tuli nokkosrokko kesälomalla 2008 eka viikolla ihan yhtenä yönä olin paukamia täynnä. Olen syönyt kortisonia, kaksinkertaiset annokset antihistamiineja eikä auttaneet kuin hetken. Oli myös turvotusta kasvoissa, kielessä, nielussa ja silmät turvonneet.
        Antihistamiinit eivät auttaneet vaikka lääkärin määräyksestä söin kasinkertaiset annokset aamua iltaa.
        Lopetin antihistamiinist ja ostin luontaistuotekaupasta nokkostabletteja ja parin viikon päästä pääsin eroon koko rokosta. Ainakin tähän asti aivan upeaa eli saan nukuttua yöt ei tarvitse kynsiä eikä valvoa ja nyt olen syönyt n.kuukauden. Annos on 3x4 tablettia päivässä ja eivät ole haitaksi muutenkaan, kun ovat luontaistuotteita. 500kpl purkki maksoi n.11e eli ei kallista verrattuna esim. antihistamiineihin.
        Halusin tämän hyvän uutisen kertoa muillekkin ja toivottavasti auttaa sillä ainaskin minulle on tähän asti auttanut, kun yli kolme kuukautta kärsin ja valvoin yöt.


    • ARGHH

      Tosiaan 70päivä nokkosrokon kourissa, ja tämä on ilmeisesti joku oikeen ärhäkkä versio. Normaalisti oireita ilmenee esim. kun tulee kuuma tai lämmin, (ei tarvitse siis alkaa edes hikoilemaan) jännityksen yms. johdosta.. Nykyään tulee satunnaisesti ihan muutenkin.
      Oireet ovat älyttömän tuskaista pistelyä polttelua jokapuolella enimmikseen: Selässä, kyljissä,rinnassa,käsivarsissa,takareisissä ja naamassa sillontällön. Näkyvinä oireina pientä punasta täplää jokapuolella, näkyviä oireita ei kuitenkaan ilmene läheskään aina pistelyn yhteydessä.

      Mulla on ollu nyt tosiaan 2½ kk breikki kaikesta liikunnasta ( lukuunottamatta kävelyä ) ja alkaa kuntohiipumaan silmissä. Reilut 10vuotta tullut jääkiekkoa harrastettua ja tosiaan olisi jonkinlaisia tavotteita senkin suhteen..
      Jos jollain sattuisi olemaan jotain tippejä miten tämän saisi rauhoitettua, otan avosylin kaiken vastaan!

      KIITOS!!
      Ps. Olisi kiva päästä edes lämpöiseen suihkuun, saunasta puhumattakaan :)

      • ARGGHH

        Niin ja lääkkeinä Kestineä 1tab 2krt päivässä (En ole huomannut juuri mitään apua). 3viikon kortisoonikuuri lievitti oireita, mutta viikko kuurin jälkeen alkanut mennä taas pahempaan suuntaan..


      • Raapiiraapii...
        ARGGHH kirjoitti:

        Niin ja lääkkeinä Kestineä 1tab 2krt päivässä (En ole huomannut juuri mitään apua). 3viikon kortisoonikuuri lievitti oireita, mutta viikko kuurin jälkeen alkanut mennä taas pahempaan suuntaan..

        Mulla myös nokkosrokko viemässä järjen. Pahimmat oireet nukkumaan mennessä. Ensiapua olen nyt saanut kylmästä vedestä, eli otan jääkylmän suihkun tai sitten haen kylmäkallen pakastimesta sänkyyn mukaan. Saan siitä hetkeksi apua mutta ei se silti pitkälle auta!!


      • sellaisia lääkkeitä...
        ARGGHH kirjoitti:

        Niin ja lääkkeinä Kestineä 1tab 2krt päivässä (En ole huomannut juuri mitään apua). 3viikon kortisoonikuuri lievitti oireita, mutta viikko kuurin jälkeen alkanut mennä taas pahempaan suuntaan..

        ... kuin Telfast ja Ranixal. Ne tukevat toisiaan urtikarian hoidossa. Ihovoiteena ehdottomasti Apolar. Se ei ole kortisonipohjainen, eikä rasita ihoa kuten kortisonivoide.
        Noilla lääkkeillä on oma urtikariani pysynyt lähes kokonaan poissa.

        terveisin 3v urtikariasta kärsinyt


      • Sama juttu täällä

        Itsekin kävin ennen joulua lääkärillä parissa verikokeissa. Ei mitään tavallisuudesta poikkeavaa, joten diagnoosi oli urtikaria.

        Minulla sama juttu: pistely on sietämätöntä, sitä on käsivarsissa, reisissä, selässä, rinnassa ja päässä. Joka kerta, kun hien pukkaa niin alkaa myös kamala pistely. Kumma kyllä, se pistelee semmoiset pari minuuttia ja menee sitten ohi..Lenkkiäkin pystyy sitten jatkamaan eikä ole mitään ongelmaa. Siis hien tullessa vain. Toisinaan myös silloin jos menee vain ulkoa kylmästä huoneenlämpöön. Joskus ei tarvitse hikeäkään, sillä jännittävät sosiaaliset tilanteet lämpö / kuumuus laukaisevat pistelyn. Ja onhan se hirveää, kun bussissakaan et pääse paikaltasi mihinkään. Olo todellakin alkaa ahdistamaan kerta toisensa jälkeen. Pistely on niin voimakasta, että esim. jalatkin nykivät refleksinomaisesti. Kyllä sen jotenkin hengissä kestää, mutta jos jokin lääke tuon poistaisi niin mahtavaa!

        Käyn päivittäin suihkussa, mutta lämmin vesi ei aiheuta oireita. Saunassa sen sijaan oireita on sen vähän aikaa. Löylyä vain kunnolla sen jälkeen, niin kaikki on taas hyvin. Voisiko tuolla runsaalla peseytymisellä olla vaikutusta?


      • AARGGGH
        Sama juttu täällä kirjoitti:

        Itsekin kävin ennen joulua lääkärillä parissa verikokeissa. Ei mitään tavallisuudesta poikkeavaa, joten diagnoosi oli urtikaria.

        Minulla sama juttu: pistely on sietämätöntä, sitä on käsivarsissa, reisissä, selässä, rinnassa ja päässä. Joka kerta, kun hien pukkaa niin alkaa myös kamala pistely. Kumma kyllä, se pistelee semmoiset pari minuuttia ja menee sitten ohi..Lenkkiäkin pystyy sitten jatkamaan eikä ole mitään ongelmaa. Siis hien tullessa vain. Toisinaan myös silloin jos menee vain ulkoa kylmästä huoneenlämpöön. Joskus ei tarvitse hikeäkään, sillä jännittävät sosiaaliset tilanteet lämpö / kuumuus laukaisevat pistelyn. Ja onhan se hirveää, kun bussissakaan et pääse paikaltasi mihinkään. Olo todellakin alkaa ahdistamaan kerta toisensa jälkeen. Pistely on niin voimakasta, että esim. jalatkin nykivät refleksinomaisesti. Kyllä sen jotenkin hengissä kestää, mutta jos jokin lääke tuon poistaisi niin mahtavaa!

        Käyn päivittäin suihkussa, mutta lämmin vesi ei aiheuta oireita. Saunassa sen sijaan oireita on sen vähän aikaa. Löylyä vain kunnolla sen jälkeen, niin kaikki on taas hyvin. Voisiko tuolla runsaalla peseytymisellä olla vaikutusta?

        Aijai, parii päivää reilu 3 kuukauden manailu ilmeisesti autto, sillä tuossa pariviikkoa sitte alko oireet helpottamaan ja nyt pystyy reenaileen oikeastaan ihan normaalisti!! Mitä nyt sillon tällön huomaa kevyen nippailun sieltä täältä..´
        En osaa sanoa mikä oireet lamautti, mutta tuskin tommosta kidutusta on loputtomiin tarkoitettu jatkuvan? En viitsi vaan vielä liikaa riemastua, jos vaikka pukkais uudestaan tuommosen rupeaman päälle :|
        Syön vielä antihistamiinia aamuin illoin (Kestine) Ja oireitten loppuessa oli tuommoinen kuukauden kestävä joku lääkekuuri päällä (mistä en huomannut alkuun minkäänlaista apua, mutta tiedä sitten oliko se se lopullinen oireitten lamauttaja? kuuri loppu tuossa viime vkl aikana.)
        Teikäläisellä näyttää olevan aika samanlaiset vaivat, tai ainakin samoissa yhteyksissä ilmenee, itse en tosin pystynyt harrastamaan mitää liikuntaa, kun ei mennyt oireet ohi vaan pikemminkin voimistu jos yritti jotain tehdä..

        Melko sekavaa juttua tuli raapustettua, mutta ehkä se johtuu nyt tästä riemusta, kun on päässy rääkkäämään taas reenien yhteydessä, eikä suinkaan tuon selkäpiissä karmivan polttelun ja pistelyn seurauksena.


      • Samzz
        AARGGGH kirjoitti:

        Aijai, parii päivää reilu 3 kuukauden manailu ilmeisesti autto, sillä tuossa pariviikkoa sitte alko oireet helpottamaan ja nyt pystyy reenaileen oikeastaan ihan normaalisti!! Mitä nyt sillon tällön huomaa kevyen nippailun sieltä täältä..´
        En osaa sanoa mikä oireet lamautti, mutta tuskin tommosta kidutusta on loputtomiin tarkoitettu jatkuvan? En viitsi vaan vielä liikaa riemastua, jos vaikka pukkais uudestaan tuommosen rupeaman päälle :|
        Syön vielä antihistamiinia aamuin illoin (Kestine) Ja oireitten loppuessa oli tuommoinen kuukauden kestävä joku lääkekuuri päällä (mistä en huomannut alkuun minkäänlaista apua, mutta tiedä sitten oliko se se lopullinen oireitten lamauttaja? kuuri loppu tuossa viime vkl aikana.)
        Teikäläisellä näyttää olevan aika samanlaiset vaivat, tai ainakin samoissa yhteyksissä ilmenee, itse en tosin pystynyt harrastamaan mitää liikuntaa, kun ei mennyt oireet ohi vaan pikemminkin voimistu jos yritti jotain tehdä..

        Melko sekavaa juttua tuli raapustettua, mutta ehkä se johtuu nyt tästä riemusta, kun on päässy rääkkäämään taas reenien yhteydessä, eikä suinkaan tuon selkäpiissä karmivan polttelun ja pistelyn seurauksena.

        Itellä ollu nokkosrokkoo tai jotain täs 4 päivää. Kutittaa älyttömästi. Toi Mentolirisiiniöljysprii autto ekaks mut ei oikei enää. Tauti aaltoilee sillain et joskus kaikki lähtee ja sit tulee paljo voimakkaampana takaisin. Myös oirealueet vaihtelee. Voimia kaikkille tästä oireesta kärsiville :)


      • jan
        Samzz kirjoitti:

        Itellä ollu nokkosrokkoo tai jotain täs 4 päivää. Kutittaa älyttömästi. Toi Mentolirisiiniöljysprii autto ekaks mut ei oikei enää. Tauti aaltoilee sillain et joskus kaikki lähtee ja sit tulee paljo voimakkaampana takaisin. Myös oirealueet vaihtelee. Voimia kaikkille tästä oireesta kärsiville :)

        Hei, itselläni on erittäin harvinainen nokkosrokon muoto, joka sisältää lähes kaikki erilaisuudet paitsi valoherkkyyttä minulla ei ole. Nokkosrokkokausi kestää n. 1-3 kk kerrallaan ja voi olla 1,5 vuottakin täysin poissa. Ja mikä ikävintä, antihistamiini ei tehoa - vain kortisooni. Juuri nyt on 2,5 kk:n jakso takana ja nyt tuntuisi helpottavan... Sain taas tänään uuden 100kpl 5mg kortisoonikuurin ja samanmoisen kuurin antihistamiinia (vaikka ne ei autakaan). Joka aamu täytyy katsoa peiliin, että otanko ensin 10-30mg kortisoonia että pääsen töihin, vai selviänkö 5mg:llä. Että sellaista kivaa....


    • seuraavanlaiset

      voimakas kutina, iho punoittaa ja kuumottaa ja iho menee myös kauheille paukamille. Hoitoon kelpaa allergialääkkeet ja itse olen ottanut myös kylmän suihkun aina kun se on mahdollista. Kylmä suiku on ainakin itselläni poistanut kutinaa ja kuumotusta merkittävästi ja on se myös hävittänyt paukamia.

      • uhri^

        Liittyykö teillä kellään urtikariaan turvotusta (=angioödeema)? Itselläni toisinaan turpoaa silmät ja huulet tosi pahasti, nykyään kurkku - luojan kiitos - on jäänyt turpoamatta. Vaikka kysehän ei sinänsä ole allergiasta, niin olen huomannut että muutamat asiat saattaa laukaista tämän turvotuksen. Muun muassa kaikki light-juomat eli ilmeisesti jokin makeutusaine sekä ibuprofeeni saavat silmät ja suun turpoamaan. Onko vastaavia kokemuksia, tai mikä teillä aiheuttaa turpoamista yleensäkään? Itseäni hämää suuresti, koska toisinaan käy niin, ettei ihottumaa ole ollut viikkoihin, sitten kun aamulla herään, on koko naama turvonnut.. Hämmentävää. Kaikki tämä alkoi mulla noin puolitoista vuotta sitten. Ensimmäiset kuukaudet oli yhtä helvettiä kun kutitti niin paljon koko ajan, ja turvotus eteni kurkkuun asti. Nykyään vaikka ihottumaa olisikin, niin se ei kutise läheskään niin paljon, välillä tottakai. Kärsin hiki-, kuuma- ja paineurtikariasta ainakin. Lääkkeitä en ole syönyt aikoihin enää kun ei ne auta juurikaan.


      • kokemusta on
        uhri^ kirjoitti:

        Liittyykö teillä kellään urtikariaan turvotusta (=angioödeema)? Itselläni toisinaan turpoaa silmät ja huulet tosi pahasti, nykyään kurkku - luojan kiitos - on jäänyt turpoamatta. Vaikka kysehän ei sinänsä ole allergiasta, niin olen huomannut että muutamat asiat saattaa laukaista tämän turvotuksen. Muun muassa kaikki light-juomat eli ilmeisesti jokin makeutusaine sekä ibuprofeeni saavat silmät ja suun turpoamaan. Onko vastaavia kokemuksia, tai mikä teillä aiheuttaa turpoamista yleensäkään? Itseäni hämää suuresti, koska toisinaan käy niin, ettei ihottumaa ole ollut viikkoihin, sitten kun aamulla herään, on koko naama turvonnut.. Hämmentävää. Kaikki tämä alkoi mulla noin puolitoista vuotta sitten. Ensimmäiset kuukaudet oli yhtä helvettiä kun kutitti niin paljon koko ajan, ja turvotus eteni kurkkuun asti. Nykyään vaikka ihottumaa olisikin, niin se ei kutise läheskään niin paljon, välillä tottakai. Kärsin hiki-, kuuma- ja paineurtikariasta ainakin. Lääkkeitä en ole syönyt aikoihin enää kun ei ne auta juurikaan.

        Hei te kaikki, joita nokkosrokko vielä vaivaa.
        Itse sairastin sitä noin 3-4vuotta sitten parin vuoden ajan. Se oli järkyttävää: kutinaa ja turvotusta.
        Kaikki allergia testit tuli käytyä ! Ja antihistamiinit tuli kokeiltua varmasti joka merkki.
        Kunnes elimistössäni todettiin olevan helikobakteeri arvot todella korkealla.( ei olut mitään mahaoireita)
        ja kun helikobakteeri häädettiin 3 antibiootin kuurilla niin arvatkaa :
        NOKKOSIHOTTUMA HÄVISI !!


    • Ja hoidot tunnetaan

      tarkasti. Kannatta tehdä tuo testi kokonaisuudessaan ja noudattaa tuon testin lopussa olevia ohjeita, koska noihin hoitoihin ei tarvitse edes lääkäriä!


      =>KVHT-altistuneen oiretesti

    • :)

      onko kysymys että onko jollain ollut nokkos

    • hyvinvointi

      Noin vuoden verran minulla on ollut paukamia iholla. Aluksi huomasin niiden tulevan työmatkapyöräilyn jälkeen, sitten uimahallin vedestä ja nyt yhä useammin, kun iho vähänkin hikoilee. Paukamat saattavat olla n. 1 cm läpimitaltaan ja koholla ihosta, kutiavat ja häipyvät taas n. 15 min - 1 tunnin jälkeen. Kasvoihin ja polvista alaspäin niitä ei tule, mutta muuten koko iho. Myös käsien ja jalkapohjien kutina on joskus melkein sietämätöntä. Käsíä hieron ihon kuorintaan tarkoitetulla karkealla "suolalla" (laventeliöljyä seassa) - se auttaa joksikin aikaa. Jalkapohjia hankaan karkeaan mattoon. Iho ei ole rikki mistään kohdista.
      Mitäkähän tämä mahtais olla?

      • Täplätön

        Itse olen kärsinyt urticariasta reilut 2kk. Välillä sairaalassa ja kerran jopa yön yli kun kohtaus meni niin pahaksi. Kaikki ollaan käyty läpi ja allergiatestit tulossa. Olen kuitenkin miltei varma, että rokko johtui hampaan juuren tulehduksesta, sillä kun hammas hoidettiin niin oireet ovat vähenemässä koko ajan ja "täpliä" on tuskin ollenkaan! Lääkärit eivät meinaneet uskoa, kun yritin kertoa että se voisi johtua hampaasta! Eli kaikki joilla on krooninen nokkosrokko niin käykää kuvauttamassa hampaanne vaikkei mikään särkisikään! Hampaassa voi silti olla piilevä tulehdus joka aiheuttaa kroonista urtikariaa! Tiedän kokemuksesta että kyseinen oire ( urtikariahan on oire jostain eikä itsessään sairaus) on erittäin kamala niin henkisesti kuin fyysisestikin, ja jokainen siitä kärsivä haluaa varmasti selvittään perimmäisen syyn!! Itse olin jo epätoivoinen, mutta nyt näyttää valoisemmalta. Tosin koputan puuta jottei se enää palaisi niin voimakkaasti kuin aiemmin oli. Kannattaa pyrkiä myös välttämään sitrushedelmiä, suklaata, mansikkaa, tomaattia ja kaikkea jotka ovat normaalisti kovasti allergisoivia. Tämä meinaan ärsyttää vaan utrikariaa, vaikkei olisikaan kyseisille aineille allerginen. Ideana on, että omalla käyttäytymisellä pystyy myös hieman rauhoittamaan urtikariaa, vaikkei alkuperäinen reaktio olisikaan allerginen. Alkoholia kannattaa myös välttää, sillä tämä lisää histamiinin tuotantoa kropassa ja tällöin on vieläkin herkempi reaktioille. Mutta tsemppiä kaikki ja toivottavasti tästä olisi apua jollekin. Itse ainakin kävin läpi nettisivuja ja yritin löytää vastauksia, kun tuntui että ainoa mitä lääkärit sanoivat olivat, että koitahan jaksaa! Kyllä se siitä ohi menee :)


    • Suhinasuu

      Minä sain nokkosrokon ollessani 16vuotias, ihan sairaalassa. Olin tuolloin jalkani murtanut ja stressaantunut. Tuli ensin 1 pieni kutiseva paukama käteen ja ihmettelin sitä hoitajalle, joka veikkasi että se johtui hieman maustetummasta ruuasta.
      Pari kuukautta myöhemmin olinkin sitten kokonaan nokkosrokon peitossa. Varpaista kasvoihin, pariin yöhön en saanut nukuttua. Sitten kävin lääkärissä ja sain kortisonivoidetta iholle, lääkkeeksi Xyzalia ja Ataraxia. Se Atarax on muuten myös mielialalääke joka auttaa pääsemään uneen jos urtikaria valvottaa.
      Pikkuhiljaa se sitten alkoi paranemaan, vaikka sitä aina lääkehoidosta huolimatta ilmestyikin käsiin, jalkoihin, "jenkkakahvoihin" ym. Koko ajan se väheni ja tuli lähinnä kylmästä ja/tai stressistä, lääkehoidosta huolimatta.
      Nykyään en tarvitse enää lääkehoitoa urtikariaan, se on niin harvinaista että sitä esiintyy, joskus todella harvoin iho voi punoittaa siihen malliin että tuntuu että nokkosrokko iskee, mutta ei ole kuitenkaan tullut. Nykyään olen 20vuotias.
      Silloin kun nokkosrokko oli pahimmillaan, sain myös pari kertaa allergisen kohtauksen (kurkussa oli palasen tuntu, sitten meni puolituntia ja matkalla sairaalaan alkoi huuli ja silmät turpoamaan ihan kunnolla!)

      Onneksi ei ole enää. Se kutina oli aivan kamalaa :P

      • Elämä hymyilee

        Olen itse sairastanut nokkosrokkoa jo 20 vuotta, aluksi tepsi allergialääkkeet. Ataraxia kokeilin sillätuloksella että olin suurinmmanpäivän täysinunessa. Kävin toisella ihotautilääkärillä, määräsi Doxal 25mg ja sillätiellä ollaan. Kutinat ja näppylät ovat pysyneet poissa, aivan kuin ei koskaan moista vitsausta olisi ollenkaan.
        Syöty jo yli 10v kahdestipäivässä, ei mitään haittavaikutuksia ainakaan minun kohdallani.


      • .sh
        Elämä hymyilee kirjoitti:

        Olen itse sairastanut nokkosrokkoa jo 20 vuotta, aluksi tepsi allergialääkkeet. Ataraxia kokeilin sillätuloksella että olin suurinmmanpäivän täysinunessa. Kävin toisella ihotautilääkärillä, määräsi Doxal 25mg ja sillätiellä ollaan. Kutinat ja näppylät ovat pysyneet poissa, aivan kuin ei koskaan moista vitsausta olisi ollenkaan.
        Syöty jo yli 10v kahdestipäivässä, ei mitään haittavaikutuksia ainakaan minun kohdallani.

        että MASENNUSLÄÄKE, sehän Doxal on, on auttanut urticariaan....tainnut olla psyykkiset syyt urticarian puhkeamiseen, se kun puhkeaa stressistäkin, mm.


      • Bye bye kutina.
        .sh kirjoitti:

        että MASENNUSLÄÄKE, sehän Doxal on, on auttanut urticariaan....tainnut olla psyykkiset syyt urticarian puhkeamiseen, se kun puhkeaa stressistäkin, mm.

        On. on... Vaikka vaikuttaakin keskushormostoon niin mitään psyykkistä ei ole takana koska "HUOM" annosmäärä on niin pieni mihin tätä lääkettä on alunperin tarkoitettu.
        Omallakohdallani se hillitsee juuri tehokkaasti kutinaa ja niitä punaisia paukamia.

        Kannattaa ottaa selvää muustakin kuin pillerikirjasta.


      • Vellux
        Bye bye kutina. kirjoitti:

        On. on... Vaikka vaikuttaakin keskushormostoon niin mitään psyykkistä ei ole takana koska "HUOM" annosmäärä on niin pieni mihin tätä lääkettä on alunperin tarkoitettu.
        Omallakohdallani se hillitsee juuri tehokkaasti kutinaa ja niitä punaisia paukamia.

        Kannattaa ottaa selvää muustakin kuin pillerikirjasta.

        Ei ole ollut allegioita aiemmin, ikää yli 50. Mutta nyt vasenkäsi täynnä näppylöitä ja muuallakin.
        Kutittaa kovasti, pitääpä nielaista muijan zyrtek ja talsia luontaiskauppaan huomenna töllistelemään hyllyjä jos löytyi jotains purtavaa, vaikkapa nokkostabletteja, niin ei tarvis kemiallisia lääkkeitä syödä.


        Kiitos kaikille hyvistä kokemuksista...


      • Faktat selville!
        .sh kirjoitti:

        että MASENNUSLÄÄKE, sehän Doxal on, on auttanut urticariaan....tainnut olla psyykkiset syyt urticarian puhkeamiseen, se kun puhkeaa stressistäkin, mm.

        Nimimerkkisi "sh" antaisi kuvitelman, että olet hoitoalan ihminen. Todennäköisesti et kuitenkaan, koska Doxalin yksi käyttöaihe on nimenomaan urticaria (tai oikeastaan tarkemmin vielä kylmäutricariaan sitä määrätään useimmiten). Ja tätä nimenomaan määräävät ihotautilääkärit, ei mikään tk:n arvauslääkäri "ota tätä ja kokeile".

        t. eräs urticariaa sairastava ja Doxalia syövä, vaikka pää on 100% kunnossa :D


    • ...

      Mulla on todettu kylmänokkosihottuma joskus 18 vuotiaana eli n.16 vuotta sitten. Toisina talvina oireilee pahemmin kuin toisina. Nyt vaivana on ollut n.2 vko kestänyt urticaria "jenkkakahvoissa" ja rinnoissa. Sellaiset paikat, että ensin ajattelin jotain alusvaatteista johtuvaa tai pesuaineesta. Mutta ei ole auttanut pesuaineen vaihto jne.. Nyt syön kortisoni kuuria, ataraxia yöks ja cetiriziniä aamuin illoin. Kauankohan vielä voi kestää? Polttava kuumotus, kutina ja pistely lehahtaa pintaan noin 3 tunnin välein..ikävä vaiva, helpottas jos tietäs mikä aiheuttaa..Ruoka allergioita mulla on paljon ja dieettiä hyvin noudattanu, ruoka-aineista joille oon allerginen saan heti reaktion suun turpoamisella..

      • mä vaan

        Mulle tuli 3 viikkoa sitten sietämätön urtikaria jonka laukaisijana toimi hiusväri. Nyt kolme viikkoa myöhemmin epäilyni alkavat osumaan hammasjuurentulehdukseen ja kuparikierrukkaan.

        Onko muilla vastaavia kokemuksia em. aiheuttamista urtikarioista?


    • mä vaan

      Onko kellään kokemusta kuparikierrukan aiheuttamasta urtikariasta?
      Miten kauan kestää että ihon reagoiminen loppuu kierrukan poiston jälkeen?

      • Wanttu

        Ei kuparikierrukan, mutta e-pillereiden vaihto laukaisi mulla urtikarian. Viisi viikkoa takana ja rupeaa jo ärsyttämään, kun mikään lääke ei tehoa kunnolla. Edes kortisoni ei tunnu auttavan..helpottaa oireita, mutta ei kokonaan ole poistanut.

        Mulle ehdotettiin pitkin hampain kuparikierrukkaa ehkäisyksi, mutta taitaa jäädä sekin välistä..


    • mä vaan

      Onko muilla kokemuksia hammasjuurentulehduksen aiheuttamasta urtikariasta? Parantuiko se tulehtuneen hampaan poistolla ja miten kauan paraneminen kesti?

      • mimoosa

        Hei

        Minulla on epäily, että nimenomaan piilevän hammasjuuren tulehduksen hoito lopetti taas kertaalleen äityneen nokkosrokko-oireiluni minulta vuosi sitten. Oireilu olikin kestänyt reilut 1,5 v putkeen. Nyt olen ollut taas onnellisesti rokotta, lukuunottamatta kesän 2011 muutamia viikkoja, jolloin koetin uutta pyykipesuainetta. Uusi aine aiheutti nokkostelua, joten palasin pikaisesti takaisin Serton Villa- ja silkkipesuaineeseen, jota täällä joku tais taannoin suositella. Kiitos siitä!

        Juurihoito kesti muutamia viikkoja, ja leukaluuhun saakka yltänyt tulehdus loppui. Samanaikasiseti hiipuivat jokaöiset piinaavan kiduttavat nokkosetkin.


      • huh-huh
        mimoosa kirjoitti:

        Hei

        Minulla on epäily, että nimenomaan piilevän hammasjuuren tulehduksen hoito lopetti taas kertaalleen äityneen nokkosrokko-oireiluni minulta vuosi sitten. Oireilu olikin kestänyt reilut 1,5 v putkeen. Nyt olen ollut taas onnellisesti rokotta, lukuunottamatta kesän 2011 muutamia viikkoja, jolloin koetin uutta pyykipesuainetta. Uusi aine aiheutti nokkostelua, joten palasin pikaisesti takaisin Serton Villa- ja silkkipesuaineeseen, jota täällä joku tais taannoin suositella. Kiitos siitä!

        Juurihoito kesti muutamia viikkoja, ja leukaluuhun saakka yltänyt tulehdus loppui. Samanaikasiseti hiipuivat jokaöiset piinaavan kiduttavat nokkosetkin.

        hammaslääkärilehdessä on artiikkeli tulehdusriskeistä.
        söin sekä aerobisten että anaerobisten antibioottia.

        Ja Nastahampaat tietysti - Ei ongelmia, onneksi


    • sUkkIskäärme

      Huh huh. Mulla oli ekan kerran nokkosrokkia joskus 15-vuotiaana. Jaloissa oli todella vaikeita, kivualiaasti kutiavia näppyjä. Vieläkin muistona arpi kun joutuivat ottamaan näytepalan nahasta. En muista saaneeni lääkitystä, kehoitettiin vain välttelemään sinisiä vaatteita (kun käytin paljon sinisiä vaatteita ja epäilivät että niissä on jokin väriaine jolle olen herkistynyt).

      Tämä nahka on muutenkin ihan älyttömän herkkä - pienet raapaisut nousevat heti ärtyneille, koholla oleville punaisille viiruille, mutta ärsytys laskee kyllä nopeasti. Käsittääkseni tämäkin on yksi nokkosrokon muodoista. Jos joku ottaa minusta kiinni hikisillä käsillä, iho ärtyy - tämäkin on ilmeisesti nokkosrokon muoto.

      Hikireaktioon auttaa se, että pesee kosketuskohdan ja desinfioi. Yleensä kutina menee ohitse, jos vain antaa olla. Ei saa missään nimessä raapia, tuloksena on vain kahta kauheammat kivut. Nyt yhdeksän vuoden jälkeen näpyt palasivat yhtäkkiä, mutten pysty yhdistämään sitä mihinkään muutokseen - yritän vielä tässä kehitellä miten ne saisi helpoiten pois. Allergialääkkeet (Aerius) minulla on, vaan ei kauheasti haluja käyttää niitä.

    • nokkosrokon uhri

      Moi kaikki.

      Mulla oli just vajaa 3 viikkoo sit kans tää nokkosrokko.
      Oon 15-vuotias ja eka kerta !
      Ihan hirveetä ku piti olla raapimatta.
      Yöllä se puhkes ja luulin et kuolen koska en tienny ollenkaa et mitä se meinas.

      Punasii paukamii oli ympäri kehoo. Onneks ei ollu kasvoissa !
      Sain pienii sinisii pillereitä ja voidetta lääkkeeks.
      Voidetta en käyttäny, otin vaa kaks pilleriä ja äitin omia homeopaattisia lääkkeitä.
      Autto hyvin, oli vaan sen yhden päivän mulla.

      VOIMIA TEIL KAIKIL JOILLA TÄÄ ON NYT RIESANA !

    • rokko vai ei?!

      ONKO NOKKOSROKKOO?
      mulla tuli käsityö tunnilla(tiistaina) naamaan punasia laikkuja ja silmät näytti kuin olis lyöty turpaan ja henkeä ahdisti samoin oli olo ahdistunut naamakin vähän punoitti ja kutitti...äiti epäilee nokkosrokkoo mutta itse en ole varma onko vai olisiko tämä villalangalle allergiaa... kuitenkin nyt on jo toinen päivä menossa ja välillä posket punoittaa mutta nyt on tullut rintaan ja leuan alle ja sivuille pieniä näppylöitä niitä kutittaa niin turkasesti varsinkin leuan alta ja sivuilta ja itselläni kun on vielä pitkät kynnet niin se vai pahentaa oloa ja kun olen vielä vähän flunssassa mutta siitä se ei voi johtua...kun pääsin pois luokasta ja olin ulkona punoitus ja muut helpottivat mutta kutina ei kavetikin katsoivat naamaani luokassa(käsityö) ja kysyivät että miks mun naama on punainen kävin katsomassa naamaani ja siinä se oli punainen,laikukas,silmän reunat mustina oli naamani aika paha, opettajakin katsoi naamaani ja lähetti suorinta tietä terkkarille, sain lääkettä mutta sekään ei oikein auttanut... Auttakaa..mitä minä teen??

    • Täpläturkki

      Tällä iski nokkosrokko myös. Ensin oli kurkkukipua viikon verran. Sitten rupesin siihen syömään Buranaa ja ekana päivänä oli muutama pieni kutseva nappula siellä täällä, sitten tuli isot laikuit käsiin. Kolmantena päivänä olikin kädet ja huulet turvoksissa ja vatsa, selkä ja käsivarret varman noin 25%-30% tasolla punaisena.

      Toivotaan että tästä pääsee vielä eroon joskus, nyt on neljän päivän kuuri kortisonia. Kestine lääkitys oli myös loppunut muutama päivä aikaisemmin, mutta sillä tuskin on tämän kanssa mitään tekemistä, koska en normaalisi syö kestineä talvisin.

    • hobbis

      moikka!
      mullakin ollu toi samainen viheliäinen tauti ja itse sain Bucort nimistä rasvaa ja kestine nimisen lääkekuurin ja sillä hävisi niin näppylät kuin kutinakin...

    • Sanna-77

      Heippa vaan!

      Täällä 34v nainen,jonka oireet alkoivat joulu aatonaattona. Siitä asti oireet ovat olleet hyvin vaihtelevia. Olen saanut kortisonikuurin,ja allergialääkkeitä,mutta silti rokko iskee usein öisin. Nytkin valvon täällä koneella,kun en saa kutinalta nukuttua. Tällä hetkellä paiseet ovat rinnoissa,reisissä,taipeissa ja päänahka kuin tulessa. Odottelen josko lääkkeet taas auttaisivat. Aion soittaa tänään aikaa noihin hammaskuviin,sillä monella näköjään hammasjuuurista löytynyt selitys,ja ilmeisesti ihan peruslabrat olisi syytä tutkia..että onko muita tulehdustiloja. Ikinä ennen ei ole ollut mitään iho-oireita,kyllä tämä niin erikoista on,kun ei tiedä minkä näköisenä aamulla sängystä herää. Itsellä oireet lähestulkoon poikkeuksetta tulevat myös aamuyöllä,niinkuin monilla muillakin täällä kirjottaneilla. Mutta on tämä käsittämätön vaiva. Itsellä tänä yönä ensimmäistä kertaa oireilee päänahka ja niskakin,kuuluuko teillä muilla myös näiden alueiden kutinat tähän?

      • jassa000

        Itse olen sairastanut urtikariaa elokuusa 2011 lähtien ja on melkein ollut jokpäiväistä. itselläni näppyjä jokapaikassa mutta selkeästi eniten ylärinnalla, kaulan alapuolella sekä hartioilla. silloin tällöin kasvoissakin. aspiriini aiheuttaa pahaa turvotusta päässä, silmät, luomet, huulet jne turpoavat.
        hammaskuvat, verikokeet minulta otettu mutta eipä syytä ole sieltä löytynyt.

        tällä hetkellä syön aeriusta ja ranixalia ,joilla yleensä kutina pysyypoissa. tosin joskus (kuten nyt) kutinaa ei vie. kortisonia olen syönyt kahdesti kun olen ottanut aspiriinia tietämättä että se aiheuttaa pahemmit oireet. kortisoni auttaa minulla parhaiten, mutta sitä kun ei viitsisi hirveästi syödä.

        itselläni pahimmat kutinat yleensä öisin.

        [email protected]


      • MK

        Mulla myös niskassa, päälaella. Ihottuma ollut 4kk. eti vahvuinen, alkaa aina illalla. Ei auta kouin kortisonitabletit. Miten sinun juttusi on edennyt?


    • Loputon taisto

      Hei!

      Taistelu urtikarian kanssa jatkuu ja jatkuu...
      Kuparikierrukka poistettu, hiuksissa oma väri, hampaita poistettu ja tupakointi lopetettu. Niin ja tietenkin kaikki kosmetiikka vaihdettu jo ajat sitten.
      UVB-valo prednisolon atarax eivät auta.
      Koepala ihosta otettu ja odotellaan tuloksia.
      Josko selitys alkaisi löytymään koepalasta, hampaista tai tupakoinnista...

      • mimoosa

        Tukea taistoon: minulla urtikaria on oireillut yli 20 vuotta, mutta pitänyt välillä pitkiäkin, jopa vuosien, pausseja. Nyt olen ollut vuoden oireeton. Viimeisen yli vuoden kroonisen vaiheen lopetti lähes oireettoman hampaan juuren tulehduksen hoito, jonka tarpeen oivalsin vasta kun nokkosturpoamat alkoivat keskittyä kasvojen alueelle.

        Muuten olen (eri kerroilla) saanut avun oireiluuni pyykinpesuaineen totaalivaihdoksesta: käytän nyt vain Serton villa- ja silkkipesuainenestettä. Muita en siedä ainakaan vuodevaatteissa. Enää en edes kokeile muita. Suosittelen vakavasti muillekin.

        Olen myös kuvitellut, että mustaherukansydän-tyrniluontaistuotekapseleilla vois olla jotain merkitystä oireiden katoamiseen.

        Miljoonaa muutakin tapaa olen koettanut, mutta vain nämä edellä mainitut ovat auttaneet. Prednisolon-kuurit auttoivat muutaman kerran reilut kymmenen vuotta sitten, mutta eivät enää pahimpaan hätään. Aerius-tabletteja vedin jossain välissä kuurina jopa 4 kappaletta päivässä, jotta kestäisin raapimatta ja voisin nukkua heräämättä kutinaan. Jotain iloa niistä ehkä oli. Onneksi nyt on ohi aika, jolloin yöllä herättyäni sivelin vanulapulla palinkaa (raakaa viinaa) säärilleni, jotta tappavan hirveä kutina ihon puuduttua vihdoin lakkaisi.

        Urtikaria on kroonisessa vaiheessa ihan hirveä vaiva, mutta kun se on poissa, ei juuri muistakaan, miltä tuntui kihelmöivä paukamainen iho kämmenen alla. Tämä palsta muistuttaa, että oireettomana on todella syytä olla onnellinen. Lykkyä sinullekin!


      • Pelto
        mimoosa kirjoitti:

        Tukea taistoon: minulla urtikaria on oireillut yli 20 vuotta, mutta pitänyt välillä pitkiäkin, jopa vuosien, pausseja. Nyt olen ollut vuoden oireeton. Viimeisen yli vuoden kroonisen vaiheen lopetti lähes oireettoman hampaan juuren tulehduksen hoito, jonka tarpeen oivalsin vasta kun nokkosturpoamat alkoivat keskittyä kasvojen alueelle.

        Muuten olen (eri kerroilla) saanut avun oireiluuni pyykinpesuaineen totaalivaihdoksesta: käytän nyt vain Serton villa- ja silkkipesuainenestettä. Muita en siedä ainakaan vuodevaatteissa. Enää en edes kokeile muita. Suosittelen vakavasti muillekin.

        Olen myös kuvitellut, että mustaherukansydän-tyrniluontaistuotekapseleilla vois olla jotain merkitystä oireiden katoamiseen.

        Miljoonaa muutakin tapaa olen koettanut, mutta vain nämä edellä mainitut ovat auttaneet. Prednisolon-kuurit auttoivat muutaman kerran reilut kymmenen vuotta sitten, mutta eivät enää pahimpaan hätään. Aerius-tabletteja vedin jossain välissä kuurina jopa 4 kappaletta päivässä, jotta kestäisin raapimatta ja voisin nukkua heräämättä kutinaan. Jotain iloa niistä ehkä oli. Onneksi nyt on ohi aika, jolloin yöllä herättyäni sivelin vanulapulla palinkaa (raakaa viinaa) säärilleni, jotta tappavan hirveä kutina ihon puuduttua vihdoin lakkaisi.

        Urtikaria on kroonisessa vaiheessa ihan hirveä vaiva, mutta kun se on poissa, ei juuri muistakaan, miltä tuntui kihelmöivä paukamainen iho kämmenen alla. Tämä palsta muistuttaa, että oireettomana on todella syytä olla onnellinen. Lykkyä sinullekin!

        Aivan mahtavaa lukea, että minulla on kohtalotovereita! En tietenkään iloitse kenenkään taudeista, mutta vertaiskokemukset antavat tukea. Minulla on ollut kroonin urtikaria 18 vuotta. Jokaisesta vuodesta tuona aikana on mennyt noin 2-4kk AUTOIMMUUNI urtikarian kanssa. Pidän tätä vaivaa loiseläjänä kehossani. Se lehahtaa kerran tai pari per vuosi. Ja syy on että oman kehoni tuottama histamiini sotii itseään vastaan. Siis millekään en ole allerginen. Autoimmuunitesti on tehty.

        Helvetti on valloillaan erityisesti silloin, kun kasvot, korvat, silmäluomet turpoavat sen näköisiksi, ettei kehtaisi ulos mennä. Mikään muu kuin aika ei auta. Pahin vaihe kestää noin 2-3 vkoa.

        Kortisonikuureja söin alkuun, mutta kuten edellä todettiin, ne auttoivat vain sen aikaa kuin kuuri päällä. Pahimmassa tapauksessa oireet pahenivat kun krotisonikuuri loppui. Nykyään otan ainostaan hätätilassa ns. kyypakkauksen verran kortisonia. Siis silloin kun posket sisäpuolelta tai kieli turpoaa.

        Sairauslomaa aiheuttaa lähinnä se, ettei kutinalta kykene yöllä nukkumaan. En kyllä aina hae, vaan koetan sinnitellä. Tylsää ois jäädä kotiin.
        Tsemiä kaikille Kroonisen urtikarian kanssa kamppailevalle.


    • Aerius 5mg

      Mulla Prednisolon ja Histec 10Mg auttoi, mutta jos jättää em. väliin niin hyvä ettei kuole. Nyt kolme viikkoa ollut, ilmeisesti antibioootti- kuuri laukaisi. Tänään tuli Aerius- kuuri, 4 kpl:tta päivässä ensin viikonpäivät. Kun lukasin aiemman viestin niin voi perkele!!! Katsotaan.

      • df

        Hammas lohkesi, siihen laitettiin iso muovipaikka ja sen jälkeen ilmestyi aluksi rintaan ihottumatäpliä. Päiväkausia jatkuneen tissuttelun jälkeen täplät levinneet käsiin ja yläruumiiseen laajemmin. Lienekö hampaan ohella alkoholin histamiinit vaikuttaneet tautiin vai voisiko kyseessä olla joku maksan poksahdus, joka ilmenee iho-oireina.


    • kipeä urtikaria

      hei, MInulla on erittäin vaikea urtikaria jo 7 päivän ajan.
      lääkitys on 2X2 allergialääkettä ja 2X20 Mg kortisonia ja montelukas lääke.
      Lääkityksellä ei ollaa saatu urtikaria poistumaan.
      oireeni ovat otsan ja silmäkulmien voimakas turvotus sekä sormien ja nilkkojen.
      Kämmenissä on punaiset ja erittäin kipeät läiskät. Myös voimakasta pahoinvointia on.

      • että näin

        hei minulla on ollut urtukaria nyt 6 kk ei oo auttanut mitkään allergia lääkeet.hermot alkaa olla riekaleina.jatkuva kutin ja punaiste läikät.mulle tulee pelkästä kosketuksesta.iho punaiseksi.


    • Larssoni

      Itsellä puhkesi toissapäivänä muutamia kohoumia uhoon ja ympäriltä punotti vahvasti. En ihmetellyt hirveästi sillä aikaisemmin minulla on noussut silloin tällöin yksi samanlainen kohouma kaulalle ja sitä on kutittanut samalla tavoin. Tänään aamupäivällä naamaa rupesi kuitenkin kuumottamaan ja peiliin katsoessani huomasin että naaama, kaula, ja hartiat sekä rinnan seutu olivat täynnä kohoumia ja punaiset kuin mitkä ja kutinaa oli myös. Ilmeisesti kyseessä nokkosrokko. En ole lääkkeitä vielä syönyt, sillä toivon että kyseessä olisi vain ohimenevä väliaikainen ylireagointi johonkin aineeseen. Ei yllä olevien kommenttien perusteella ole häävi vaiva. Ei toivoisi edes pahimmalle vihamiehelle moista.

      Eletään toivossa!

    • Jos nokkosrokon aikana tulee hengenahdistusta, silloin pitää mennä suorinta tietä lääkäriin hankkimaan kortisonipistos.

      Minulla oli lapsena aivan uskomattoman paha siitepölyallergia. ...Kun menin ala-asteen toisella luokalla hammaslääkäriin, sain sitä banaanin makuista desinfiointi/mitälie mönjää suuhun. Kyseisen aineen valmistuksessa oli käytetty mehiläisvahaa, jossa oli jäämiä siitepölystä. ...Sain siitä nokkosrokon ja hengenahdistuksen ja opettajani ajoi minut suoraan terveyskeskukseen - jos olisi mennyt hiemankin pidempään, olisin päätynyt anafylaktiseen shokkiin.

    • Loputon taisto

      Hei!

      Taistelu urtikarian kanssa jatkuu ja jatkuu...
      Kuparikierrukka poistettu, hiuksissa oma väri, hampaita poistettu ja tupakointi lopetettu. Niin ja tietenkin kaikki kosmetiikka vaihdettu jo ajat sitten.
      UVB-valo prednisolon atarax eivät auta.
      Koepala ihosta otettu ja odotellaan tuloksia.
      Josko selitys alkaisi löytymään koepalasta, hampaista tai tupakoinnista...

      No joo kaikki tuo edellä mainittu tehty ja diagnoosi saatu: urtikarielli vaskuliitti. Lisäriesana vielä helikotartunta joka ei tahdo häätyä millään.
      Hampaat ovat siis nyt kunnossa mutta heliko vielä jyllää.

      Lääkityksenä Sandimmun ja prednisolon joilla urtikaria pysyy kurissa muttei kokonaan poissa. Iho myös reagoi vaatteiden hankaukseen ja lämpöön.
      Jo toinen kesä mennyt istuen varjossa ja vältellen auringon lämpöä.
      Ihanaa ettei tää kesä ollut samanlainen hellehelvetti kuin kaksi edellistä olivat :)

      Mielenkiintoisen lisän tähän antaa kaiketi sämpylöiden syömisen ja lämmön aiheuttama mega-urtikaria.

      Aika varattu gastropuolelle, joskohan siellä saataisiin tähän kaikkeen selvyys.

    • V-pen 1500

      Aloin käyttämää angiinaa vastaa V-Pen 1500, paris päiväs hävis angiinan oireet ja sitte alko nää haittavaikutukset, jtn rokkoa päällä, ku naamas ja otsassa muutama näppylä, mut niskas, seläs ja rinnassa vähä enemmän ja kutisee. Ilman kuumuutta tai kuumetta oireet lähes samanlaisii, ku auringossa palaneella.. sellasen rokon ku "parvorokko" sairastin joskus ala-asteella, mut tää alkaa olemaa jo oikein mahtavaa..

      • sirpae1

        Tervetuloa kerhoon! Minullakin alkoi jouluna sairastetun flunssan "jälkitautina" nokkosrokko. Alkoi juuri tuolla tavoin kuin sinulla mutta minulla lisänä ihanat "turbosilmät". Olin siis ihan äimänä, en ollut koskaan sairastanut moista rokkoa enkä ole edes allerginen muulle kuin lanoliinille.
        Sain lääkäriltä 3kpl kortisoonitablettia, yksi piti ottaa heti siinä vastaanotolla ja loput seuraavina päivinä, lisäksi minulle määrättiin Heinix antihistamiinia ja kortisoonivoide sekä Ceralanvoide. Näppyläalue on levinnyt pitkin käsivarsia ja kaula ihan kauhea ja kasvoissa jonkin verran kutinaa mutta ei näppyjä.
        Toinen lääkäri epäilee että lääke jota otan sydämenrytmihäiriöön olisi alkanut aiheuttaa allergiaa ja se vaihdettiin toiseen. Oireet jo välillä alkoikin lähteä kunnes eilen olin taas kamalan kutinan vallassa ja tänä aamuna silmätkin ihan "turbot". En tiedä vaikuttiko tähän takapakkiin toissa yönä otettu Burana,
        jonka jouduin ottamaan päänsärkyyn,
        tällä palstalla muutamat kertovat heille Buranan aiheuttavan nokkosrokkoa.
        Aiemmin olen pystynyt ottamaan Buranaa huoletta, mutta olisinko nyt sille sitten tullut allergiseksi...? Plääh, että osaa olla ärsyttävä vaiva.
        Kraaps kraaps tälläkin hetkellä. Minulla on seuraava kontrolli lääkärillä toukokuussa, toivottavasti lääkkeen vaihto on tuottanut tulosta ja nokkosrokko tipotiessään. Toivottavasti sinäkin pääset siitä pian eroon.


    • Sexton

      Minä olen munalle allerginen. Siis kaikelle munalle. Mikä neuvoksi?

    • kortisoniako kuitenk

      Kylläpäs meitä nokkosrokkolaisia riittää!
      Minulla on ollut yli puoli vuotta ja tuntuu, että kesällä oireet vaan pahentuneet - hikoilu?

      Huuli juuri taas turvoksissa - enkä tiedä miksi. Kysyisin teiltä, jotka otatta kortisonikuurin, että tuleeko oireet kuurin jälkeen pahempina? lääkärini väitti näin, siksi olen antanut vielä kortisonin olla. Vaikka juuri eilen olin polvista ylöspäin kutisevien pattien peitossa. onneksi naamaan tulee joskus yksi, joka ei kutisekaan.

      • väsyttää

        Onko kenelläkään tullut kortisonikuurista oireita? Otin eilen määrätyt 6kpl Medrolia. Ihanasti näpyt hävisivät. Viimeyön nukuin huonosti. Aamuyöstä oli vainpari pientä näppyä mutta aamulla lisäunilta herättyäni kaula ja kasvot olivat ihan turvoksissa ja yhtäkkiä koko kroppa täynnä hiukanerimallista röhelöä kuin normaali urtikaria. En uskaltanut ottaa lisää kortisonia, kun tuntui että nyt reaktio tulikin siitä. Onko samanlaisia kokemuksia?


    • unet1

      Olen nyt kärsinyt tästä samasta vaivasta reilun vuoden.Muutaman kuukauden sain olla vähemmällä,mutta nyt taas iho kutiaa ja polttaa.Öisin en pysty nukkumaan.Lääkärissä ramppasin viime talven,mutta ei auttanut.Otettiin allergiakokeet ja verikokeita,mutta mitään ei löytynyt.Terveyskeskuslääkäri laitto lähetteen ihotautilääkärille,mutta sieltä tuli vastaus etten pääse sinne,koska usein kuulema nokkosihottuma jää selvittämättä.Tuntuu vain kamalalta loppuiän kärsiä tästä.Alan olla kokoajan pahalla päällä,kun yöt valvon.

    • aina joku sairaus

      Kamala jos noin jätetään oman onnensa nojaan!

      Olin juuri allergiasairaalassa lääkärin vastaanotolla. Nokkosrokko kestänyt jotakuinkin vuoden, kesällä pahempi. Turvotusta esiintyy noin kerran kuussa, huulessa, leuan kärjessä tai leukaperissä. Ensioireenakin oli turvotus, tosin en tajunnut sitä silloin, luulin, että kuvittelen ettei kieleni mahdu suuhun niin hyvin kuin ennen...

      Sain lähetteen labraan, 14 eri verikoetta, nielunäyte ja pissanäyte otettiin. Kuukauden päästä lääkäri soittaa tuloksista. Lääkitystä muutettiin: Atarax iltaisin pois, Desloratadionia 2 aamulla (väsyttää sekin) ja 2 illalla. Lisäksi sain reseptin adrenalinikynään. Niin ja kortisoniin myös, jota ei tosin pidä ottaa ihottumaan.

      En ole asiaa aiemmin kamalasti pohtinutkaan, mutta nyt kun siis asun yksin niin mitäs jos en ehdi tai siis en uskalla pistää ja soittaa ambulanssia?
      Ensin otetaan sitä antihistamiinia, sitten kortisonia ja jos ei oireet (käsittäisin että nimenomaan suun ja nielun turvotus) häviä, sitten se kynä ja heti ambulanssi.

      On tää outoa, sentään selvisin syövästäkin ja nyt tällainen. Ihmisille kun yrittää selittää, että kamalaa tää kutina ja sitten voi vielä kuolla kun hengitystiet turpoaa, ei ne tajua. Ja kynä on oltava aina mukana, töissä, matkoilla jne.

    • Epäonninen2

      Mulla tää homma on ollu aika erikoinen... Oon 13v. Olin Ranskassa lomalla mun isovanhempien luona sit yhtenä iltana söin jotain omeletin tyyppistä ja sit huomis päivänä oksensin noin 3 kertaa. Aluksi pidettiin ihan tavallisena mut sit lentokoneessa matkalla takasin Suomeen ja lentokoneessa oksensin 2 kertaa ei ollut mukavaa =(. Sitten oksennus loppui ja olin 2 viikkoo normaaliisti. Sit yhtenä iltana kun olin yökylässä kaverin luona bam! Hirveetä kutinaa... Ajattelin että iho oli kuiva mutta ku piti mennä nukkumaan ja riisuin vaatteet... Oli kyllä inhottavan näköstä se punotus ja paukamat. Menin nukkumaan mutta sitte huomis aamuna sama kutitus riivas enkä oikein pystyny keskittyy mihinkään ku piti raapia koko ajan... Sit kotona mutsi etti netistä ja löysi tän nokkosrokon ja että siihen auttaa antihistamiini. No se lähti apteekkiin ja tuli puolen tunnin päästä lääke mukanaan. Oon nyt ottan yhden tabletin on auttanu vähäsen paukamat ja punotus lähti niistä paikoista joissa ne oli mut nyt niitä tulee uudestaan eri paikkoihin. Yritän päästä huomenna lääkärille. Jos teillä on mitään suosituksia nii antaa tulla.

      • Nappia ottaan!

        Hei, kerrotko Epäonninen2, mitä lääkäri sinulle sanoi. Ja onko tilanne edelleen vaikea. Minulla ei nyt ole auttaneet antihistamiinitkaan, joita tosiaan syön 3/vrk ihan jatkuvasi. Koska on pakko.


    • nokkosmies1

      Kerron oman tarinani nokkosrokosta ja miten olen (ehkä) selättänyt sen. Toivottavasti tämä auttaa jotakuta.

      Itse olen jo lähes 30-vuotias mies ja nokkosrokko/ihottuma alkoi noin neljä vuotta sitten. Oireet ovat olleet välillä todella pahoja ja vaikka kestäisin kutinan niin kosmeettisesti tuo on aika karsean näköinen... ihan kuin olisi saanut jonkun ruton. Ihottuma tulee aika satunnaisesti, mutta yleensä kylmä sää tai sade ovat takuuvarmoja keinoja saada ihottuma. Pahimmillaan käteni ja kasvoni ovat olleet niin täynnä isoja paakkuja että ihoa on ihan kiristänyt ja koko kroppa on tuntunut kuin olisi tulessa... onneksi tämä on harvinaista. Yleensä ihottuma on ollut suhteellisen pientä ja se on hävinnyt noin 10-30min päästä tulemisestaan.
      Lääkkeet kyllä auttoivat kutinaan, mutta itse ihottumaa ne eivät ole lievittäneet ollenkaan. Olen kokeillut varmaan ainakin viittä eri lääkitystä ja vain Xyzal näistä on lievittänyt tuota kutinaa. Verinäytteissä ei ole löytynyt mitään ja terveys on erinomainen muuten.

      Koska lääkkeet eivät auttaneet kunnolla oireisiini niin päätin alkaa tutkimaan syömistäni ja kokeillakseni jos jokin tietty ruoka aiheuttaisi tämän. Kuntoilen paljon jonka takia käytän maitoproteiinia, palautusjuomia, kreatiinia ja muita laillisia lisäravinteita. Keskeytin näiden tuotteiden syömisen pariksi kuukaudeksi, mutta mitään eroa ihottumaan en huomannut. Seuraavaksi aloin kiinnittämään huomiota säilöntä- ja väriaineisiin sekä muiden kemikaaleihin mitä ihmisten suuhun menee päivän mittaa. Aloin syömään luomua ja välttelemään asioita joissa on e-koodeja ja vastaavia. Tämäkään ei osoittautunut nokkosihottuman syyksi vaan tauti pysyi edelleen.

      Muutaman vuoden päästä olin jo aika epätoivoinen, mutta yritin elää tautini kanssa. Loppujen lopuksi se on kuitenkin enimmäkseen kosmeettinen ongelma ja tiesin suurinpiirtein milloin se iskee. Tässä vaiheessa myös vaihdoin viljatuotteet gluteiinittomaan, mutta tämäkään ei tuonut toivottavia tuloksia. Viime vuoden syksyllä päätin lopettaa täysin viljatuotteet (myös gluteiinittomat) sekä maitotuotteiden juomisen ja sen jälkeen nokkosihottumaa ei ole tullut! Tällä hetkellä jo viides kuukausi nokkosihottumavapaana. On toki mahdollista, että tuo on vain sattumaa ja tässä on menossa jokin hyvä "kausi" tai olen jopa parantunut sattumalta, mutta jos olet samanlaisessa tilanteessa kuin minä ja haluat kokeilla kaikki mahdollisuudet läpi, niin suosittelen kokeilemaan viljatonta ja maidotonta kuukautta. Eipä siinä mitään menetä.

      • Pelto

        Hei noita ruokavaliohommia olen itsekin miettinyt. Mutta silloin kun uritkaria on oireeton niin mikään ruoka ei ainakaan sitä tunnu aiheuttavan tai siis ei aiheuta, koskä tämä on autoimmuunitauti. Ehkä sitten urtikarian aikana vatsakin on herkempi, joten kokeilen silti tuota viljatonta. Vaikeeta se kyl on. Mitä syöt kun tekee mieli leipää?? Maissijauhoista tehtyäkö?


      • nokkosmies1
        Pelto kirjoitti:

        Hei noita ruokavaliohommia olen itsekin miettinyt. Mutta silloin kun uritkaria on oireeton niin mikään ruoka ei ainakaan sitä tunnu aiheuttavan tai siis ei aiheuta, koskä tämä on autoimmuunitauti. Ehkä sitten urtikarian aikana vatsakin on herkempi, joten kokeilen silti tuota viljatonta. Vaikeeta se kyl on. Mitä syöt kun tekee mieli leipää?? Maissijauhoista tehtyäkö?

        Tuo viljattomuus ei todellakaan ollut helppoa, koska sitä tuntuu olevan kaikkialla ja itsekin olin leivän suurkuluttaja. Valitettavasti mitään kunnon korviketta leivälle ei oikeastaan ole ja olen vain oppinut syömään hedelmiä/vihanneksia leivän sijasta. Jos kaipaat tukea viljattomaan ruokavalioon niin kannattaa lueskella paleosta (ns. luolamiesruokavalio) ja mm. facebookissa on useampi ryhmä tälle. Jos pitää miettiä viljatonta elämää vs nokkosihottuman puhkeamista aina kun pidän T-paitaa päällä, niin valitsen viljattoman elämän.

        Nokkosihottuma ei ole iskenyt enää, vaikka olen altistanut ihoni kylmälle sekä sateelle joten tämä tuntuisi vihdoinkin parantuneen. En kylläkään ole täysin varma, että vilja aiheuttaa tuon... olen nimittäin käynyt muutamaan otteeseen syömässä Subwayssa ja en ole saanut mitään oireita. Viljatuotteiden lopettamisen jälkeen söin tosiaan gluteiinittomia muroja jotka olivat tehty maissijauhoista (Urtekram Luomu Corn Flakes) ja tällöinkin oli todella pahat ihottumaoireet.


      • Anonyymi
        Pelto kirjoitti:

        Hei noita ruokavaliohommia olen itsekin miettinyt. Mutta silloin kun uritkaria on oireeton niin mikään ruoka ei ainakaan sitä tunnu aiheuttavan tai siis ei aiheuta, koskä tämä on autoimmuunitauti. Ehkä sitten urtikarian aikana vatsakin on herkempi, joten kokeilen silti tuota viljatonta. Vaikeeta se kyl on. Mitä syöt kun tekee mieli leipää?? Maissijauhoista tehtyäkö?

        Leipää voi leipoa peruna-, riisi-, kaura-, kvinoa- ym ... jauhoista. KVG.


    • Nappia ottaan!

      No hyvä, tänne on sentään tullut kohtalotovereita...tai ikävähän se on.

      Miten nuo kortisonit, oletteko vaan ottaneet niitä? Minua lääkäri kyllä kielsi ottamasta, ellei tule se turvotuskohtaus. Olen nyt ollut 10 kertaa valohoidossa ja mitään parannusta ei ole tullut. Eilen kirveli ei kutissut - yläselkä ja kuumettakin tuli. 8 tuntia se kesti se karmea kirvely, makasin ilman peittoa ettei vaan mikään ärsytä sitä. Mutta en ottanut kortisonia, koska niin on sanottu. JOS tänään olisi vielä ollut yhtä paha tilanne, olisin ottanut. Eihän tätä kestä! Minulla on muitakin kroonisia (tämä on todettu verestä krooniseksi urtikariaksi) tauteja, mutta tämä on kyllä karmein. Syövästäkin selvisin, mutta kun tähän ei tehoa mikään!

      Otan normisti iltaisin 1 Ataraxin ja aamulla 2 Deslaratadionia, siis ihan jatkuvasti. Nyt otin aamulla 2 Ataraxia, koska en voinut mennä töihinkään :( Niskassa vasemmalla on rykelmä kipeitä patteja. Luulin jo, että selkä paloi siinä valohoidossa.

      Onko kukaan saanut valohoidosta apua? Tämä pas*a on jatkunut jo melkein 1,5 v. Kiva lukea, että tämä voi kestää vuosia! Turha mennä tätä edes näyttämään tk-lääkäreille. Ja ihotautilääkärit ovat ilmeisesti Suomesta lähteneet muualle...

    • mikrobiongelma

      Minulla puhkesi joulupäivänä nokkosrokko. Vatsan turvotuksella ja vääntämisellä alkoi jonka jälkeen alkoi ilmestyä perinteisiä nokkosrokon merkkejä. Homma paheni pikkuhiljaa kunnes uuden vuoden tienoilla sain ilmeisesti kalapuikoista jonkinlaisen anafylaktisen reaktion. Kasvot ja kaula turposivat. Silmät melkein umpeen jne.

      Sairaalassa sain piikkiä kankkuun (ilmeisesti adrenaliinia) ja tipassa kortisoonia. Pääsin kotia vielä samana päivänä. Seuraavan kerran n. viikon päästä menin polille koska vatsa teki taas saman, turvotus ja kipu vatsassa. Polilla pistivät kipuihin litalginia piikillä kankkuun ja olo helpotti. Kävelin sairaalasta ulos ja samalla hetkellä naamaa rupesi kuumottamaan ja vessan peilistä näin että naama oli turvonnut täysin. Takaisin polille ja uudet piikit ja tiputukseen ja tarkkailuun yöksi.
      Epäilen että syynä tähän herkistymiseen on ollut joulun aikaan syömäni närästyslääke Ranixal. Luultavasti suoliston mikrobikanta on kärsinnyt / sinne on päässyt jotain ainesta joka sotki immuunijärjestelmän kuvioita.

      Nyt helmikuun loppupuolella nokkosihottuma vaivaa edelleen mutta voimakasta kohtausta ei ole onneksi tullut uudestaan. Näppylät vaihtavat paikkaa jatkuvast ilmestyessääni. Yleensä ne tulevat nukkuessa ja aamulla on mielenkiintoinen yllätys mistä löytyvät. Yleensä ylävartalon alueella kuitenkin.
      Lääkkeenä oireisiin minulla on nyt 10mg histec ja 40mg prednasoloni pahempaan.

      :(

    • saksilla selkään

      Eikö sinulla vaikuta kortisoni niin, että urtikariaoireet vain pahenevat kun ne on hetkellisesti saatu pois kortisonilla? Minulle on lääkäri kertonut noin ja siksi olen jättänyt kortisonin ottamatta....vaikka on tuntunut, että nahka kiehuu :(

    • ei karkkeja

      Voi-voi, oli kerran liiankin mahtava nokkosrokko,
      ilmeisesti eräiden suklaakarkkien syömisestä.

      Kamala kutina, onneksi lääkäriaseman mies
      osasi hommansa ja kutina loppui - 2 tuntia.
      antihistamiinivalmiste.

      Ja raavitut kainalot parani antibiootilla.

      mahtava kokemus, yksi riittää, kiitos

    • Minua on vaivannut

      nokkosrokko jo 23 vuotta. Alussa vaikutti olevan reaktio joidenkin ruoka-aineiden syömiseen, mutta jo yli 15 viime vuoden ajan en ole huomannut mitään syy-yhteyttä nokkosrokon ja minkään ulkoisen tekijän välillä.

      Yli kymmenen vuotta olen joutunut ottamaan 2 x 10 mg setiritsiiniä, joka pitää oireet suht hyvin kurissa - päivittäin silti jotain oiretta, paukamia, kutinaa, vatsakipua tai nielun/hengitysteiden/huulten turpoamista. Itsellä toimii lääkehoito parhaiten niin, että otan setiritsiinin heti ekojen oireiden ilmestyttyä, en siis anna eskaloitua. Toki sietokykynikin oireiden suhteen on aika korkea kun näin monta vuotta potenut :)

      Viimeisten seitsemän vuoden aikana muistelen, että ollut kaksi muutaman kuukauden kestänyttä jaksoa, jolloin pahoja kutinaoireita oli miltei vuorokaudenympäri. Niihin auttoi kortisonikuurit. Valohoitoa olen saanut useamman kuurin, mutta en ole itse huomannut siitä olleen mitään hyötyä.

      Sanoisin, että eniten nokkosrokko häiritsee kesäisin lämpimän ilman turvottaessa sääret, jolloin niihin tulee myös ympärivuorokautinen nokkosrokko. Tuumin, että jos tuon kesäturvotuksen saisin ehkäistyä, niin tuo jonkinlainen kudosten sisäisen paineen aiheuttama urtikariakin helpottaisi. Muutoin olen jollain lailla tottunut nokkosrokkooni, ja uumoilen sen jatkuvan lopun ikääni.

      Tsemppiä kaikille oireista kärsiville.

      • edellinen

        * edit: siis 2 x 10 mg setiritsiiniä per vuorokausi :)


    • Neiti Nokko

      Mulla alkoi elämäni eka nokkosrokko viikko sitten. Ensin tuli punaista ihottumaa käsivarsiin, jollaista on mulla ollut ennenkin. Sitten muutaman päivän kuluessa kumpikin käsi ja polvitaipeet plus reidet täynnä punaista ja valkoista näppyä ja paikoin laajoja alueita turvonnut ja kuumottaa. Menin lääkärille joka määräsi Desloratadine 5mg 4kertaa päivässä plus Ataraxia 1-2/vrk. Nyt kolmas päivä tolla Desloratadinella eikä sen suurempaa helpotusta ole asiaan tullut. Pelkään, että rokko leviää. Milloin kantsii mennä sairaalaan? Kutina on sietämätöntä ja raapimisen seurauksena osa ihottumista jo kovettuneet.

    • haitu

      joop ja mulla tulee tää nokkosrokko jatkumaan niin kauan kuin henki kulkee koska sairastan kroonista haimatulehdusta. jippii vaan kaikelle !

    • Nokkosrokko

      Mulla tuli yön aikana tosi paha olo ja oksensin 3 kertaa ja luulin et se oli vaan oksennus tauti mut mylle tuli jotain pientä paukamaa käteen ja mun äitillä on samaa ja nyt arvellaan olevan aika mennä lääkäriin.

    • resistori

      Minulla näyttää punajuurimehu tepsivän oireisiin. 0.5L päivässä ja pystyin lopettamaan lääkityksen (nelinkertainen allergialääkitys). Pariviikkoa on menty nyt pelkällä mehulla. Kutitukseen auttoi etikka, mutta sitäkään ei enää tarvita.
      Mehu on vain aika kallista, jopa yli 5€ puolilitraa. Itse mehustamalla säästää.

      • resistori

        Tapasin kohtalontoverin jolla tosi paha nokkosrokko. Hän on nyt kaksi päivää käyttänyt punajuurimehua. Ensimmäisenä päivänä häipyi oireet kainaloista. Toisena päivänä pakaroista. Pään kutina loppunut. Tepsii juuri samalla lailla kuin minulla että kutina vaihtuu ensin säryksi (kuin lihaskipu) ja sitten alkaa paraneminen.

        Minulla oli ollut oireet kurissa kolme kuukautta punajuurimehulla. Sitten tuli mitta täyteen ja elimistö alkoi hylkimään. Vaihdoin nokkos ja voikukkamehuun ja sekin pitää oireet pois. Useampi viikko menty siis tällä. En ole syönyt enää yhtään pilleriä. Veriarvot palautuivat normaaleiksi viikossa, mm. kilpirauhas arvot olivat sitä ennen koholla.

        Tietoa punajuurimehun vaikutuksesta nokkosrokkoon pitäisi levittää. Tässä olisi mielenkiintoinen tutkimusaihe jollekin.


    • Guarkumi-ukko

      Nyt pitää kantaa korteni kekoon. Urtikria on vaivannut minuakin usean vuoden mutta viime kesänä, syödessäni jäätelöä, iski raju reaktio käsivarsiin. Listasin kaikki E-koodit paketin kyljestä ja kas kummaa E412 Guarkumi saattaa aiheutaa nokkosrokkoa. Sen jälkeen olen välttänyt ko. tuotteita eli jäätelöissä, jugurteissa, sulatejuustoissa ja aika monessa tuotteessa on tätä sakeuttamisainetta. Seuratkaapas!
      Johanneksenleipäpuu jauhe ei esimerkiksi tee oirieta. Eli Guarkumia vältellen tarvitsee harvemmin otaa Kestineä joka minulla toimii vastalääkkeennä.

    • epätoivoinenn

      Itse olen maaliskuun lopusta asti kärsinyt tästä kamalasta taudista...kaikki alkoi muutamasta näppylästä joka levisi nopeasti päästä varpaisiin ja iho oli niin kipeä ettei siihen pystynyt koskemaan. Sain kahtena päivänä peräkkäin tiputuksessa kortisonia yhteensä 300ml joka helpotti tilannetta ja siintä söin laskevan kuurin kortisonia. Sain myöhemmin päivystyksessä vielä yhden 100ml kortisoni piikin. Turposin aina välillä niin huulista, silmistä, sormista, ranteista ja nilkoistakin. Aivan kamalaa....onneksi kevään jälkeen en ole turvonnut muualtakuin sormista enää. Kaikki tämä alkoi e-pillerin vaihdoksen jälkeen, mutta en ole varma johtuuko siintä. Huomasin, että kuukautisten aikana ihoni menee huonommaksi. Minulle kokeiltii xolair pistosta (todella kallis lääke) mutta hoitovastetta ei tullut. Tällä hetkellä syön perdisolon 1tab aamulla, xyzal 2tab aamulla 2tab iltapäivällä, 1tab atarax illalla, 1tab montelukast ja 1tab vatsan suojalääkettä. Ihottuma on helpottanut keväästä, mutta silti tästä eroon en ole päässyt!

    • Leipää

      Epäilen, että minulle puhkesi nokkosihottuma sentakia, että olen vuosia syönyt liian samanlaisia ruokia ja elimistöön on saattanut kerääntyä jotain tiettyä kemikaalia liikaa. Paukamat olivat n. 3 cm ja kämmenen kokoisella alueella vierivieressä näppylöitä tai punaista ihottumaa ja kutinaa. Aivan hirveä sairaus, koska se siirtyi paikasta toiseen monta kertaa päivässä. Alkoi ahdistamaan tämä sairaus niin, että tutkin tarkkaan histamiini ruokavalion ja aloitin 3 viikon Zyrtec kuurin, joka väsytti liikaa.
      Sen jälkeen sain ensiapua siten, että aloitin luomukaurapuuro- ja luomuleipäkuurin sekä kaura- ja ruisleipää ja oireita ei tullut niistä. Siis vettä ja leipää, helpottaa vähäksi aikaa.
      Kaikki herkut jäi pois; kanamunat, juusto, kinkku, tomaatti, kahvi, suklaa, makkarat, aspiriini, kevyt limpsat ym. mutta ihottuma oli niin hirveää, että leipä maistui sen sijaan. Ihottumaa tulee vielä, riippuen siitä mitä syö tai juo.

    • kysymys

      Hei,

      onkohan täällä ruotsinkielisiä kroonisesta urtikariasta kärsiviä henkilöitä?

    • Anonyymi

      minulla on ollut yli 45 vuotta jaksoittain voimakasta turvotusta kasvoissa ja nielussa,sekä hyvin ärhäkästä iho oireilua,lääkkeenä kokeiltu erilaisia antihistamiineja turvoukseen kortisonia ja kiireesti päivystykseen

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2854
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      531
      2696
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1875
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1857
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1758
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1689
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1342
    8. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      61
      1149
    9. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      89
      1135
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1112
    Aihe