arvo 15

nora

tuttavani mittasi minulta verensokerin(hän on diabeetikko) olin tätä mittausta ennen syönyt kourallisen juustonaksuja.siis n 10 minuuttia aiemmin. tästä tuli sokeriarvo 15. no sitten join lasillisen makeutettua mehua ja vartin kuluttua mittasimme uudestaan ja sokerit oli 6.8 minua on nyt yhtäjaksoisesti janottanut ja kusettanut 5 pvää.kertokaa onko mulla aihetta mennä verikokeisiin ja onko se sokeritaudin perusidea että se arvo heittää kuin noin vaan ylhäältä alas ja ylös??

10

1750

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajallisesti väliä

noiden kahden mittauksen välillä?

• nora

aikaa noiden kahden mittauksen välillä oli noin 20 minuuttia eli aika pieni aika,eiköstä??

• nora
        nora kirjoitti:

aikaa noiden kahden mittauksen välillä oli noin 20 minuuttia eli aika pieni aika,eiköstä??

eli olen hoikka vartaloinen 156/44 joten en ole ylipainoinen ,vaan pikemminkin ihannepainon alarajalla.kerran kun laskin indewksin niin se oli 19. olen aina ollut tällainen hoikka ja sirohko. ja jano vaan on ja pysyy.....

• dippendahl
        nora kirjoitti:

eli olen hoikka vartaloinen 156/44 joten en ole ylipainoinen ,vaan pikemminkin ihannepainon alarajalla.kerran kun laskin indewksin niin se oli 19. olen aina ollut tällainen hoikka ja sirohko. ja jano vaan on ja pysyy.....

Kyllä sinun kannattaa mennä lääkäriin selvittämään asia. Oireet voivat johtua diabeteksen lisäksi esim. kilpirauhasongelmista tms. Tutkimalla selviää.

• db2.

Korkean verensokerin ensimmäinen oire on, sinä tarkenet ja on lämmin ole kun muut valittelee kylmyyttä, seuraavat ovat, janottaa, kusettaa ja väsyttää (JKV) VIIMEISTÄÄ SILLOIN ON AIKA MENNÄ LÄÄKÄRIIN.

• dippendahl

Verensokerisi on tuskin tullut noin paljoa alas noin lyhyessä ajassa. Väittäisin, että tuo ensimmäinen mittaus on ollut varsin suurella todennäköisyydellä virheellinen. Kannattaa ehkä kuitenkin vierailla terveyskeskuksessa ja kertoa hoitajalle näistä tuttavan tekemistä mittauksista. Hän määrää sinut siitä sitten paastoverensokerin mittaukseen (et syö tai 12h mitään ja mitataan verensokeri) ja mahdollisesti sokerirasitukseen (paastoverensokerin jälkeen juodaan sokerilitkua ja mitataan tiettyjen aikojen jälkeen sokeriarvot). Jos hoitaja katsoo aiheelliseksi, saattaa hän jopa hypätä noiden äsken mainittujen yli ja mitata ensin plasman hetkellisen verensokerin (eli käytännössä sama mittaus kuin tuo sinun jo saamasi arvo 15) luotettavammalla laitteistolla. Tällöin yli 11,1 mmol/l arvo antaa käytännössä diagnoosiksi DM1.

Tuohon kysymykseesi vastaan, että eihän se sokeritaudin idea todellakaan tuo ole. Ykköstyypin diabeteksessa haiman oma insuliinin tuotanto on jo loppunut tai pian loppumassa, eikä glukoosi siksi pääse verestä soluihin. Kakkostyypin diabeteksessa tavanomaisimmin on ainakin aluksi oman insuliinin teho heikentynyt, jonka vuoksi riittävästi glukoosia ei pääse soluihin.

Näistä varsinkin tyyppi 1 ei ennen insuliinihoidon aloittamista useinkaan aiheuta verensokerin heittelyä vaan pikemminkin tasaista nousua (minkä vuoksi tilaa ei välttämättä edes kovin nopeasti huomaa). Kakkostyypillä tuota heittelyä sen sijaan voisi tullakin, koska omaa insuliinin tuotantoa on usein merkittävästikin jäljellä. Tuollainen lähes 10 mmol pudotus vartissa on kuitenkin todella korkea, eikä kuulosta kovin todennäköiseltä. Voisit kertoa hieman enemmän itsestäsi (ikä, BMI, tms), jotta olisi hieman helpompi rajata.

Yhteenvetona tuollainen yksittäinen yli 10mmol/l arvo antaa kyllä aiheen lisätutkimuksiin, vaikkei mitään muita oireita olisikaan. Kokeet eivät ole kauheita ja saat nopeasti mielenrauhan itsellesi. Muista myös, että mikäli sinulle olisi nyt puhkeamassa vaikkapa tuo ykköstyypin diabetes ei sitä voi millään estää ja tutkimusten pitkittämisestä on vain haittaa. Varhaisessa vaiheessa todettu DM1 (ei merkittävää ketoasidoosia, eli happomyrkytystä) hoidetaan nykyään usein pelkällä yhden yön sairaalavisiitillä, kun taas pitemmälle myrkytystilaan joutunut saattaa joutua viettämään päiviä tai viikkoja letkuissa.

• minä

mä olin kyllä ihan viikon sairaalassa ?

• dippendahl
        minä kirjoitti:

mä olin kyllä ihan viikon sairaalassa ?

Sinulla tilanne oli tämä. Paha sanoa, miksi et päässyt aiemmin kotiin, kun et asiasta enempää kerro. Perusperiaate kuitenkin on, että muuten perustervettä aikuista ja uudet asiat nopeasti omaksuvaa ei pidetä osastolla tyhjän panttina mikäli potilas ei itse sitä tarvitse.

• mietin vain

Muistithan pestä kätesi ennen mittausta?

• Marjo-R...

vernesokerit heittelevät diabeetikoilla ainakin alku vaiheessa.Mutta jos ei ole todettu diebetesta ja sokerit nousevat jo 15 kannaattaa käydä lääkärissä.Voihan olla että se vaan nousee ja laskee kun on terve,koska haima tuottaa ylimääräistä insuliinia jos terveev´n ihmisen sokerin nousevat yli 10.Jos janottaa paljon jä täytyy käydä vessassa suosittelisin lääkärissä käyntiä..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      38
      3662
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      27
      3209
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      65
      2845
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      82
      2677
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1748
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      80
      1680
    7. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1507
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      15
      1475
    9. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1464
    10. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      28
      1458
    Aihe