Scania Mopokasi

Volvo

tuli tällainen Scania R144 460. Vanhaa Volvoo FL10 tässä ollaan vaihtamassa pois. Ei herranjestas Scania ja V8. Laitoin aivan saman kuorikuorman päälle kuin FL10:een. Sitten ajamaan samaa reittiä määränpäähän. Ajomatkalla on yksi kunnon mäki. Ajoin alkuvauhdin ollessa 89km/h mäkeen Scanian R144 V8:lla ja katsoin mihin tippuu vauhti, tippui tasan 80km/h. Sitten kokelin volvo FL10 360hp samaan mäkeen ja samalla vauhdilla ja tippui 80km/h. Missä on se ero V8 hyväksi? Volvo FL 10 Rules!!!

23

8899

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on sanonut

      että kasissa olis voimaa!Uskovaisten juttuja!

    • kasin tankissa

      ja koneen laakerit pitää olla mukana,kun öljynp.
      valo alkaa vilkkuu.Kaikkea se ruottalainen
      menee tekemään.

    • siet poika

      ossaa kasilla aijaa!Tämmösiä vänkkääjiä ne kasi miehet on.!

    • nyte

      men pojan kloppi museoon ,ja näe unta siit papan vanhast pullanokka mersust

    • olemassa!!!

      Scanialla ei ole edes olemassa tämmöistä R144 460 mallia, joten kirjoituksesi voi muiltakin osin jättää mielikuvituksen tuotteeksi.
      R500 ja R580 on kyllä olemassa ja ne ovat tällä hetkellä ainoat Scaniat, missä on V8 koneet.

      • stycke

        GPRT-sarja tuli "2-sarjana" tunnettuna mallisarjana 1980-luvun alussa. Silloin päheintä mitä saattoi olla oli R142 eli korkea ohjaamo (tasakatto toki). Malleja oli myös nokallinen T-mallisto ja matala P-ohjaamo sekä matalin, sittemmin valikoimasta poistunut G-ohjaamo. Eli auton koko malli saattaa olla esim. R113ML-A, korkeaohjaamoinen 11-litraisella kuutosella varustettu keskiraskaaseen (luetaan maantielle) ajoon tarkoitettu takailmajousinen rekkaveturi. Teholukema mainitaan toki monesti siinä ohessa.

        Se mitä minä vähän epäilen on tuo 360hv FL10:n olemassaolo, oletin että 10-litraisen tehot loppuivat 320hv kohdalle ja siitä ylöspäin oli sitten 12-litraisia, myös se 360hv versio. Olihan tietysti markkinoilla FL12, jota näkee esim. Schenker Cargolla usein, teholukemina esiintyy 380 ja 420.

        Joop, ensi viikolla alla R500MNB...


      • oikeassa.
        stycke kirjoitti:

        GPRT-sarja tuli "2-sarjana" tunnettuna mallisarjana 1980-luvun alussa. Silloin päheintä mitä saattoi olla oli R142 eli korkea ohjaamo (tasakatto toki). Malleja oli myös nokallinen T-mallisto ja matala P-ohjaamo sekä matalin, sittemmin valikoimasta poistunut G-ohjaamo. Eli auton koko malli saattaa olla esim. R113ML-A, korkeaohjaamoinen 11-litraisella kuutosella varustettu keskiraskaaseen (luetaan maantielle) ajoon tarkoitettu takailmajousinen rekkaveturi. Teholukema mainitaan toki monesti siinä ohessa.

        Se mitä minä vähän epäilen on tuo 360hv FL10:n olemassaolo, oletin että 10-litraisen tehot loppuivat 320hv kohdalle ja siitä ylöspäin oli sitten 12-litraisia, myös se 360hv versio. Olihan tietysti markkinoilla FL12, jota näkee esim. Schenker Cargolla usein, teholukemina esiintyy 380 ja 420.

        Joop, ensi viikolla alla R500MNB...

        R142 malli kyllä oli Scanialla 80-luvulla, mutta R144:ää ei minun mielestäni koskaan ole ollut. Edellinen ajokkini oli Scania 144G 460 ja tällä hetkellä ajelen R500 mallia, jolla tulee vuosi täyteen ensi kuun alussa. Ilmajouset ja opticruise: ihan mukava työkalu. Moikataan kun satutaan vastakkain.


      • kania-vapis
        oikeassa. kirjoitti:

        R142 malli kyllä oli Scanialla 80-luvulla, mutta R144:ää ei minun mielestäni koskaan ole ollut. Edellinen ajokkini oli Scania 144G 460 ja tällä hetkellä ajelen R500 mallia, jolla tulee vuosi täyteen ensi kuun alussa. Ilmajouset ja opticruise: ihan mukava työkalu. Moikataan kun satutaan vastakkain.

        Kyllä 4-sarjan scanioiden tyyppimerkinnöissä käytettiin kirjaimia p ja r . Ensimmäisen nelossarjalaiseni tyyppimerkintä oli R144 LB6X2NB 460 ainakin tilauskortin mukaan.


      • kania-vapis
        kania-vapis kirjoitti:

        Kyllä 4-sarjan scanioiden tyyppimerkinnöissä käytettiin kirjaimia p ja r . Ensimmäisen nelossarjalaiseni tyyppimerkintä oli R144 LB6X2NB 460 ainakin tilauskortin mukaan.

        Ärrä Scanian tyyppimerkintä on ainakin rekisteriotteen mukaan R-16


      • Rattimatti
        stycke kirjoitti:

        GPRT-sarja tuli "2-sarjana" tunnettuna mallisarjana 1980-luvun alussa. Silloin päheintä mitä saattoi olla oli R142 eli korkea ohjaamo (tasakatto toki). Malleja oli myös nokallinen T-mallisto ja matala P-ohjaamo sekä matalin, sittemmin valikoimasta poistunut G-ohjaamo. Eli auton koko malli saattaa olla esim. R113ML-A, korkeaohjaamoinen 11-litraisella kuutosella varustettu keskiraskaaseen (luetaan maantielle) ajoon tarkoitettu takailmajousinen rekkaveturi. Teholukema mainitaan toki monesti siinä ohessa.

        Se mitä minä vähän epäilen on tuo 360hv FL10:n olemassaolo, oletin että 10-litraisen tehot loppuivat 320hv kohdalle ja siitä ylöspäin oli sitten 12-litraisia, myös se 360hv versio. Olihan tietysti markkinoilla FL12, jota näkee esim. Schenker Cargolla usein, teholukemina esiintyy 380 ja 420.

        Joop, ensi viikolla alla R500MNB...

        Kyllä FL-10-mallista löytyi 360 hv:n versio. F12-malleissa tehot alkoivat 360 hv:sta. Sitten näille kilpakuskeille vaan sanoisin, että oli kuutonen tai kasi niin kyllä se kuormassa mäen päälle kapuaa. Tässä ajoin saman reitin perättäisinä päivinä nelossarjan 460 hv:n Scanialla ja FM12 420 hv:n viirusilmä-Volvolla. Molemmat pistelivät saman pitkähkön nousun ilman suurempaa eroa. Scania veti yli puolenmäen miehekkäästi, mutta kun kierrokset laski riittävästi, vääntö alkoi huveta ja Scania uupua. Volvo tuntui luovuttavan jo puoleenmäkeen tultaessa, mutta sitten tuossa 1100-kierroksen paikkeilla vasta alkoi vääntöä löytyä ja nopeuden putoaminen pysähtyi mukavan murinan säestäessä. Kummallakaan en sotkenut pykäliä alaspäin. Eli aivan sama kummalla ajat kun vaan syötöt on kohdillaan.


      • volvo
        Rattimatti kirjoitti:

        Kyllä FL-10-mallista löytyi 360 hv:n versio. F12-malleissa tehot alkoivat 360 hv:sta. Sitten näille kilpakuskeille vaan sanoisin, että oli kuutonen tai kasi niin kyllä se kuormassa mäen päälle kapuaa. Tässä ajoin saman reitin perättäisinä päivinä nelossarjan 460 hv:n Scanialla ja FM12 420 hv:n viirusilmä-Volvolla. Molemmat pistelivät saman pitkähkön nousun ilman suurempaa eroa. Scania veti yli puolenmäen miehekkäästi, mutta kun kierrokset laski riittävästi, vääntö alkoi huveta ja Scania uupua. Volvo tuntui luovuttavan jo puoleenmäkeen tultaessa, mutta sitten tuossa 1100-kierroksen paikkeilla vasta alkoi vääntöä löytyä ja nopeuden putoaminen pysähtyi mukavan murinan säestäessä. Kummallakaan en sotkenut pykäliä alaspäin. Eli aivan sama kummalla ajat kun vaan syötöt on kohdillaan.

        vääntää, kyllä asia on näin.


      • Kysyjä1

        Ja mistäs moisen tiedon sait? 144:sta oli 460 ja 530 tehoilla ja sitten se muuttui 164 jotka olivat 480 ja 580 tehoilla.


      • Herlevin Scaniassa
        Kysyjä1 kirjoitti:

        Ja mistäs moisen tiedon sait? 144:sta oli 460 ja 530 tehoilla ja sitten se muuttui 164 jotka olivat 480 ja 580 tehoilla.

        on tehoja...


    • vuan sillä

      Nolovolla, ihan sopiva sulle.

      • tuossa

        on,jos kaveri on tehnyt vertailua.Olen monet
        kerrat ajanut isomilla kuormilla vinkkelit ohi!
        Hirveä sota jostakin tosi-asiasta!Kyllähän
        se v8 loikottaa tasasella tiellä hyvin.ja
        tyhjäkäynillä värinätön käynti.Kaikki tekis V8
        moottoreita,jos ne olis ylivoimasia.Ei scanial-
        la ole siihen mitään patenttia!


      • kun väännetään kättä tyhjästä
        tuossa kirjoitti:

        on,jos kaveri on tehnyt vertailua.Olen monet
        kerrat ajanut isomilla kuormilla vinkkelit ohi!
        Hirveä sota jostakin tosi-asiasta!Kyllähän
        se v8 loikottaa tasasella tiellä hyvin.ja
        tyhjäkäynillä värinätön käynti.Kaikki tekis V8
        moottoreita,jos ne olis ylivoimasia.Ei scanial-
        la ole siihen mitään patenttia!

        samanlaisia romuja ne kaikki ovat, tehneet ihmisestä rengin. Kyllä minusta ois saanut jäädä keksimättä tuommonen orjuttaja.


      • hyvä keksintö
        kun väännetään kättä tyhjästä kirjoitti:

        samanlaisia romuja ne kaikki ovat, tehneet ihmisestä rengin. Kyllä minusta ois saanut jäädä keksimättä tuommonen orjuttaja.

        huopatossun jälkeen!.Milläs ne tavarat liikkuis,
        hevosellako?H-paskaa olis tiet täynnä ja kadut.
        Tai sitten Egyptin faarao malli,kaikki muu
        kansa orjiksi ja kantamaan kiveä ym.
        Ei sekään hyvä.Kuorma-auto on tulevaisuus...


      • on rautatiellä
        hyvä keksintö kirjoitti:

        huopatossun jälkeen!.Milläs ne tavarat liikkuis,
        hevosellako?H-paskaa olis tiet täynnä ja kadut.
        Tai sitten Egyptin faarao malli,kaikki muu
        kansa orjiksi ja kantamaan kiveä ym.
        Ei sekään hyvä.Kuorma-auto on tulevaisuus...

        Kuorma-autoille päästömaksut ja liikenneturvallisuus paranee.


      • rautatien varrella...
        on rautatiellä kirjoitti:

        Kuorma-autoille päästömaksut ja liikenneturvallisuus paranee.

        hyvä sitten puhua höpinöitä.Eu:ssa kahdeksan
        eri raideleveyttä käytössä.Hyvin onnistuu
        kuljetukset!
        Lentoliikenne,siinäkin on enempi järkeä.Muutama
        rahtarijumbo sahamaan suomenki ilmatilaan.
        Jos eu meinaa kilpailla talousmahdista,usan,aa-
        sian ym.Ei ne päästömaksut sinun tekemille
        tuotteille ainakaan kilpailu etua tuo.?häh.
        Mielummin henkiläautot pois ja karvalakki porukka
        busseihin ja juniin.


      • ei muutakuin
        on rautatiellä kirjoitti:

        Kuorma-autoille päästömaksut ja liikenneturvallisuus paranee.

        junalla vaan joka firman ja kaupan pihaan.


    • kuljetusmies(sa-int)

      niin puupää, jos ajat rajoitinta vasten niin samalla hukkaat ahtopaineen taivaantuuliin!
      Kokeilepa ensikerralla vaikka 70kmh...saatat kokea yllätyksen kun vauhti ei ole juurikaan vajunnut, saattaapa Scanian alaväännöllä jopa olla hieman kohonnutkin. nimittäin molemmilla merkeillä työtäni tehneenä voin sanoa että Volvo on vasta 2000 luvulla löytänyt vääntöä koneeseensa. Scanialla on sitä jo 1970 luvulta asti vinkkeli koneessa löytynyt.
      Niin minulla on tällähetkellä R144 8X4/520hp lavetivetäjä (3-akselinen Siimet). Yhditelmän kokonaispaino liikkuu parhaimmillaan hieman reilussa 70t:ssa ja vain kerran voima on loppunut kesken.syy löytyi allekirjoittaneessa, sillä unohdin siirtää Opticruiserin manuaalipuolelle, ja loota rupesi arpomaan kesken todella jyrkkää ylämäkeä.
      Niin tule tänne sitten aukomaan naamaasi kun, rekkamieen imagosi kestää puukenkien hylkäämisen, ja et enää jaksa muistaa jokaista lastau/purkupaikkaa missä olet vieraillut.

      • ...sun?

        kanjas pärjää F 16 hornetille..kyllä se säkätys
        hiipuu,kun laitetaan miestenpainot(kokonais-
        paino>100tn!


      • ollut

        isoa konetta 70-luvulla,turha sinun on verrata
        jotain miljoona ajettua fh 12 volvoa scaniaasi!
        -87 VOLVO ison koneen,ja väitän että pesee
        kilpailijat.Testi aikoinaan Ajolinjassa.paras
        mäen nousija.Scania 143 viimeinen siinä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      163
      3056
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      372
      2087
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1861
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      43
      1836
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1431
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1183
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      985
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      113
      968
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      802
    Aihe