Vielä aivohalvauksesta

Tsm

Sain kaksi aivohalvausta kun olin 25 vuotias. Tukos oli kaulavaltimossa. Tarkkaa syytä ei kukaan niistä monista neurologeista, jotka minua hoitivat, ei osannut sanoa. Eli taustalla tupakointi, e-pillerit, krapula ja sukurasitus. Verenpaineet, kolesterolit ym verikokeet ok.
Oikea puoli meni minulta osittain toimintakyvyttömäksi ja roikkui, puhetaito meni osittain ja myös kirjoitus. Pari viikkoa sairaalassa ja sitten alkoi se kuntoutus.

Toisinaan mietityttää, että mitä jos ambulanssikuskit olisivat ottaneet tosissaan että oisiko sitä toista halvausta päässyt tulemaan? Meinasivat jättää kotiin, luulivat että pelleilin kun en saanut puhuttua mitään järkevää. Sattuu vieläkin kun muistan kaikki mitä ne puhuivat ylitseni. Huumeittenkäyttäjäksi luulivat.

Mutta mikä parasta: tässä sitä ollaan. Sanat menee välillä sekaisin ja kirjoitusvirheitäkin tulee välillä. Ja tuo käsi ei ihan toimi aina kunnolla. Rankan parivuotisen kuntoutuksen jälkeen olen työelämässä mukana taas vaikkakin välillä väsyttää niin pirusti.
Parasta tässä sairastumisessa oli että, elämän asenne muuttui. En enää pienistä valita ja sanon mitä ajattelen. Itken kun itkettää ja nauran kun naurattaa.

Oisi kiva jos jotkut muutkin kertoisivat tarinaansa. Oisi kiva jutella. =)

5

1502

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mama

Nuo syyt, mitä mainitsit eli tupakka ja krapula ovat vaarallisia osatekijöitä, eli jätä tupakka kyllä sinä tiedät, että se ei ole terveellistä.
      ja krapula? no, itse tiedät, juotko paljon mutta jo kerta voi tappaa jos humala on raju.
      eli kannattaako sen takia halvaantua tms.
      minulla on myös ollut aivoinfarkti.
      minä en ole koskaan polttanut, juonut satunnaisesti nuorempana, mutta ei siihen oikein enää ole edes mitään mielenkiintoa ja toisaalta, jos minulla on sellaista aikaa jota voin käyttää vapaasti, niin en ainakaan ryyppää.
      se, että ambulanssikuskit eivät ottaneet oireitasi todesta on harvinaista - kyllä heillä on hyvä koulutus erottaa halvaus yms oireita.
      anteeksi nyt, mutta jos vaikka tuoksuit vahvasti viinalle niin ehkä sen ymmärtää - en tarkoita että ei humalaisia tarvitse hoitaa.
      minä olen sinua reilusti vanhempi, sain liotushoitoa eikä minulle jäänyt minkäänlaisia oireita - ei neurologisia eikä muita.
      sain todella hyvää hoitoa sairaalassa, kaikki meni niin nappiin kuin vain mennä voi.
      minulta ei löytynyt mitään selvää syytä, mikä tulpan aiheutti eli kolesteroli arvot normaalit, ei tukoksia kaulavaltimoissa- ei niin mitään.
      myös sydän on terve.
      eli ei näille aina löydy mitään selvää syytä.
      sain estolääkityksen simvastatin ja primaspan joiden pitäisi ehkäistä uutta tulppaa.
      riski, että saa uuden aivoinfarktin on suurin kuukauden sisällä ensimmäisestä ja- sanoivat neurologit se toinen tulppa on yleensä pahempi kuin ensimmäinen.
      jos sinulla on selvä tukos kaulavaltimossa niin luulisi että sille voisi tehdä pallolaajennus tai jokin muu toimenpide?
      sinulla kävi paha tuuri kun jäi jälkioireita, mutta hyvin tunnut asiaan suhtautuvan.
      en osaa muuta sanoa kuin tsemppiä vaan,
      ajattele, kuinka moni joka on kokenut saman kuin me, ei koskaan kirjoita nettiin, ei kävele, ei niin mitään.
      minäkin opin paljon infarktista,
      ihan samoja asioita kuin sinä, mutta koska olen sinua vanhempi ajattelen varmasti paljon asioita vanhemman ihmisen näkökulmasta eli minulle tärkeitä ovat avimies jonka kanssa ollut 38 vuotta, lapset ja lapsenlapset - jossain oli sitten kai määrätty, että saan jatkaa elämääni mummona, vaimona, äitinä, lähimmäisenä.
      kaikkea hyvää sinulle ja kevään odotusta!

• avh05

nuoremmillekin, sen olen viime vuoden ajan todennut. Olen aiemminkin tällä nimimerkillä tällä palstalla itsestäni kertonut ja aika usein tänne joku infarktin kokenut on kirjoitellut. Sain vuosi sitten infarktin 34-vuotiaana ja tukos oli aivoissa oikealla puolella, joka aiheutti siis vasemman puolen halvauksen ja puheen säilymisen, siitä olen ollut erityisen iloinen. Minulla ambulanssikuskit ottivat asian todesta ja heti huomasivat mistä on kyse, kun itse en sitä ollut tajunnut. Heräsin aamulla ja kohtaus oli kai tullut yön aikana, enkä ymmärtänyt miksi aamulla elämä takkusi. En kuitenkaan ehtinyt liuotukseen, kun kohtauksen ajankohdasta ei ollut tietoa. Vuoden kuntoutuksen jälkeen melkein jo kävelen ilman keppiäkin, mutta en ihan. Vasen käsi ei toimi lainkaan, mutta olen oma toimelias itseni, opiskelen aikani kuluksi , tapaan ystäviä ja muita ihmisiä ja liikun kyynärsauvan turvin ja teen kaiken oikealla kädellä. Odotan innolla työkokeilun alkamista omalla työpaikalla maaliskuun alussa. Infarktin syy on epäselvä, verikokeet ja sydän kunnossa, taustalla sukurasite ja e-pillerit sekä korkea verenpaine, tupakkaa vain silloin tällöin ennen - ei enää!

• Tsm

Kyllä tupakkanpoltto jäi minulta heti pois, ei tehnyt edes tiukkaa. Tukosta ei enää ole, se luultavasti liotettiin pois. Alkoholiakin käytän, satunnaisesti. Ja edelleenkään en ole käyttänyt huumeita =)
        Ja itse olen myös hoitoalalla, että toisaalta tämä opetti minua myös ammatillisesti.

Näin vuosien jälkeen tapahtuneesta tulee vaan välillä mietiskeltyä asioita.
        Kai tällä tapahtumalla oli joku tarkoituksensa.

• jpt

sain aivoinfarktin nuorena. Olin 31 vuotias saadessani aivoinfarktin. Ompas ainakin ikimuistettava Uusi vuosi....

Minulla tukos vasemmalla puolella joten halvaus oikealle. Puhekyky meni, en pystynyt puhumaan noin vuorokauteen mitään. Kauhee tunne ku ymmärrät mitä toiset sanoo ja kysyy mut et saa sanottuu mitään. Jeps, mut mä sain liuotushoidon ja minulla oireet parani. Minulle ei jäänyt halvausoireita.

Minulle sanoivat lääkärit, neurologit että aivoinfarktin aiheuttajana oli ehkäisypillerit. Ja tietty tupakka lisättynä niihin ni siinä se. Olin 6. tämän ehkäisypillerin käyttäjä sillä osastolla joka saanut aivoinfarktin. Se pilleri oli ollut markkinoilla vasta 1,5-2 vuotta kun mä sain aivoinfarktin. Minulla kans tupakanpoltto jäi. Muutaman tupakan olen polttanut, maistanut ja varmistanu et pahalta maistuu.... =) ONNEKS!!!

No, mut kyllä tuo kokemus laitto miettimään elämää jotenki eritavalla. Alko arvostaa ihan perusjuttuja enemmän ja on kiitollinen kaikesta mitä saa ja on saanut kokea. Ei musta ole tullut mitenkään "uskovaista" mutta kyllä tuollainen kokemus pistää miettimään ja on kiitollinen et on saanut jatkaa elämäänsä eteenpäin. On tullut sanottua ihmisille herkemmin miten tärkeitä ovat minulle ja pojallenikin(9v) sanon usein että äiti rakastaa sinua kovin ja että olet maailman tärkein asia minulle. Ja niinkuin sinäkin Tsm sanoit niin ei valita enää mistään ihan pienistä ja minäkin nyt sanon mitä ajattelen(vaikka kaikki ei siitä tykkääkkään).

• Tsm

Sitä mä olen kanssa miettinyt miten olin niin tyhmä etten hakeutunut hoitoon missään vaiheessa, vaikka taju meni jo kotona kerran ja en saanut sanottua mitään järkevää. No ehkä ajattelin että kyllä tää tästä kun nukkuu vähän =)
        Mustaa huumoria tulee heiteltyä vähän liiankin kanssa, moni kattoo kieroon kun heitän välillä herjaa itsestäni ja toilailuistani. Kun tahtoon nuo sanat välillä mennä sekaisin ja ei heti tajua sitä.
        Sen olen kyllä huomannut että pinna on lyhentynyt jotenkin huomattavasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3928
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      357
      3048
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      14
      1978
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1685
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1129
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      974
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      42
      889
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      831
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      70
      818
    10. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      794
    Aihe