Olen aikeissa laittaa 500000 km ajetun diesel Carinan tilalle diesel Avensiksen,lähinnä kakkos autoksi.Olen ajatellut vm.98-01.Löytyiskö täältä rehellisiä kokemuksen omaavia omistajia?Olisin kiinnostunut tietään mitä vikoja ja mitä kannattaisi tietää autosta sitä hankkiessani?Itselläni nyt kakkosena vm-90 Carina diesel,itse olen ajanut sillä 220000,eikä koneelle tarvinnut tehdä mitään.Kertokaa kokemuksistanne diesel Avesta.Olen kuulllut että joihinkin Aven dieseleihin joutuu vaihtaa kannen??pitäneekö paikkaansa?
Ave diesel....
6
1818
Vastaukset
...omastani (Ave2.0TD-98) on kuulemma vaihdettu kannenTIIVISTE, joka kuulopuheiden mukaan on yleinen vika Tojojen ja eritoten dieselien keskuudessa.
Kansista en ole kuullut, kuin jotain kuulopuheita, että joissain alkusarjan koneissa noi olis menny takuuseen. Nykyisissä autoissa kestävät varmasti, jos ovat tähänkin päivään kestäneet.
Pahin huolenaihe KUULOpuheiden mukaan koskien (D4D-moottorisia 00-01 Aveja) on kytkin, joka on useista yksilöistä levinnyt jo 100-200tkm paikkeilla. Ja kyseessä ei ole mikään pikkuongelma, koska ko. mallin kytkin on aikaisemista idesel-moottoreista poikkeava joku "ns. massavauhtipyöräkytkin", jolloin autosta on uusittu vauhtipyöräkin kytkinrempassa....
PS. Tossa on muuten mun "raportti" viime vuodelta, kun 300tkm koossa, (nyt 330tkm, mutta raporttiin ei juuri lisättävää...):
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000799&posting=22000000007980755#22000000007980755- avensiksesta
on vaihdettu juuri tuo kytkin/vauhtipyörä-systeemi. Vuosimalli 2000 ja d4d-versio. Se on iso remontti ja ei menny takuuseen. Muistaaksi 1000e -1500e remontti. Muuten ei muuta kuin pikkuvikoja..vesipumppu vaihdettu, ja ihan uutena piti vaihtaa ohjaustehostin takuuseen. Koiranluita joutuu vaihtamaan silloin tällöin..
- vähän
Vaikkakin olen tottunut luottamaan Tojo-Köllin kirjoituksiin... saattaahan sitä häneltä jotain unohtua.
Ave -98 2.0TD >230tkm
ostettu kun oli ajettu n. 170tkm, sen jälkeen:
- takakallistuksenvak. helat vaihdettu
- laturin hihna kolmesti
- ot. hihna 2x
- ajovalopolttimot ainakin kolmesti
- takavalopolttimot neljästi
- parkki eteen 1x
- mittarivalot 2x (koko satsi kerralla tietenkin)
- takaoven kaiutin (oli saanut vettä päälleen)
vikaa jota en jaksa korjata:
- ikkunantiivistelistat vuotaa/väljät, huomaa aina pesurissa
- takakonttiin tulee vähän vettä puskurin alla olevista ilmaräppänöistä, pitäis vaihtaa ne
- kerää p*skaa eturoiskeläppien taakse paljon, sinne ei sitten näe läppää irroittamatta
- kytkin loppusuoralla, ihmeesti silti pitää vielä
- takavaloissa ja parkeissa kosteutta vähän
- orkkisakku alkaa olla finito, keittää
- kone nytkähtää moottorijarrutuksessa ja kiihdytettäessä, liekö kannakekumi vioittunut. ei minua haittaa.
- virtalukko toimii vielä, kevyt avainnippu :)
- kattovalon kytkimessä toivomisen varaa, en käytä
- jarrulevyt kierot ja kuluneetkin, takarummut kiljuu joskus
muuta:
- ajo-ominaisuudet tuulella tai huonolla tiellä yhtä huonot kuin kaikissa muissakin saman ikäisissä aveissa huolimatta nelipyöräsuuntauksesta ja rengaspainemulkkauksista, alusta löysä.
- nitisee ja kolahtelee jo vähän
- mullapa pelaa persegrillit :)
- faktakulutus 6.8l (minun käytöllä ja ajolla 12kk:n keskikulutus)
- ajaton, hyvännäköinen ja edullinen huoltaa kun huoltaa oikeassa paikassa
- vakuutukset ainakin minulla halvat
- aika painava -> vero isohko
- takapenkillä hyvin tilaa, vrt. muut
- tylsähkö mutta luotettava, ei kannata ostaa jos sillä ei jaksa ajaa joitakin vuosia. itse olen vielä jaksanut
Tuskin sinä ostopäätöstä nuilla tiedoilla teet mutta toivottavasti näistä on apua. vähän kirjoitti:
Vaikkakin olen tottunut luottamaan Tojo-Köllin kirjoituksiin... saattaahan sitä häneltä jotain unohtua.
Ave -98 2.0TD >230tkm
ostettu kun oli ajettu n. 170tkm, sen jälkeen:
- takakallistuksenvak. helat vaihdettu
- laturin hihna kolmesti
- ot. hihna 2x
- ajovalopolttimot ainakin kolmesti
- takavalopolttimot neljästi
- parkki eteen 1x
- mittarivalot 2x (koko satsi kerralla tietenkin)
- takaoven kaiutin (oli saanut vettä päälleen)
vikaa jota en jaksa korjata:
- ikkunantiivistelistat vuotaa/väljät, huomaa aina pesurissa
- takakonttiin tulee vähän vettä puskurin alla olevista ilmaräppänöistä, pitäis vaihtaa ne
- kerää p*skaa eturoiskeläppien taakse paljon, sinne ei sitten näe läppää irroittamatta
- kytkin loppusuoralla, ihmeesti silti pitää vielä
- takavaloissa ja parkeissa kosteutta vähän
- orkkisakku alkaa olla finito, keittää
- kone nytkähtää moottorijarrutuksessa ja kiihdytettäessä, liekö kannakekumi vioittunut. ei minua haittaa.
- virtalukko toimii vielä, kevyt avainnippu :)
- kattovalon kytkimessä toivomisen varaa, en käytä
- jarrulevyt kierot ja kuluneetkin, takarummut kiljuu joskus
muuta:
- ajo-ominaisuudet tuulella tai huonolla tiellä yhtä huonot kuin kaikissa muissakin saman ikäisissä aveissa huolimatta nelipyöräsuuntauksesta ja rengaspainemulkkauksista, alusta löysä.
- nitisee ja kolahtelee jo vähän
- mullapa pelaa persegrillit :)
- faktakulutus 6.8l (minun käytöllä ja ajolla 12kk:n keskikulutus)
- ajaton, hyvännäköinen ja edullinen huoltaa kun huoltaa oikeassa paikassa
- vakuutukset ainakin minulla halvat
- aika painava -> vero isohko
- takapenkillä hyvin tilaa, vrt. muut
- tylsähkö mutta luotettava, ei kannata ostaa jos sillä ei jaksa ajaa joitakin vuosia. itse olen vielä jaksanut
Tuskin sinä ostopäätöstä nuilla tiedoilla teet mutta toivottavasti näistä on apua.-Mulla ei siis ole kajottu alustan osiin, iskareita ja takavakaajatangon kumeja lukkunottamatta.
-Hihnanvaihtohuollot olen maininnut.
-Polttimoita palaa, niitä en siis maininnut tarkemmin, kosk en pidä kirjaa...
-mittavalot ovat alkuperäiset, tykkään himmennyksestä joka lisää ikää huomattavasti
-etuoven kaiuttimet on vaihdettu äänentoiston takia parempiin ja takaoven kaiuttimet pois pelistä huonon toiston takia, Hattuhyllä on 6x9:t
-ominaisuudet omat makuasia, kysyttiinkö niitä?
PS. Kaupunkivoittoista ajoa? Vai etkö osaa ajaa dieselillä, kun nuin paljon saat naftaa kulumaan?- vähän
Tojo-Kölli kirjoitti:
-Mulla ei siis ole kajottu alustan osiin, iskareita ja takavakaajatangon kumeja lukkunottamatta.
-Hihnanvaihtohuollot olen maininnut.
-Polttimoita palaa, niitä en siis maininnut tarkemmin, kosk en pidä kirjaa...
-mittavalot ovat alkuperäiset, tykkään himmennyksestä joka lisää ikää huomattavasti
-etuoven kaiuttimet on vaihdettu äänentoiston takia parempiin ja takaoven kaiuttimet pois pelistä huonon toiston takia, Hattuhyllä on 6x9:t
-ominaisuudet omat makuasia, kysyttiinkö niitä?
PS. Kaupunkivoittoista ajoa? Vai etkö osaa ajaa dieselillä, kun nuin paljon saat naftaa kulumaan?Älähän nyt. Kyllä tuo keskustelun avaaja kaipaa ominaisuuksistakin jotain... sanamuoto "mitä kannattaisi tietää autosta sitä hankkiessani".
Kyllä tuossa minun viestissäni on sellaista asiaa mitä ei tuon linkkisi takaa löydy. Jossain muuallahan olet saattanut niistä kirjoitella, en tiedä. Esim. kappale jossa puhun vioista joita en jaksa korjata, on hyvää yleistietoa ainakin vuosimallin -98 dieselaveista, ellei k.o. vikoja ole korjattu aiemmin. Ne ei siis ole ominaisuuksia vaan vikoja. Todellakin. Ehkei kaikkia kohtia voi yleistää siltikään. Startti, laturi ja vesipumppu ovat minun autossani alkuperäisiä, siksi en niitä ole listannut. Saa nähdä milloin joku niistä porsii :) Myöskään vaihdelaatikon kanssa ei minun autossani ole ollut ongelmia. Kannattaa vaihtaa laatikkoöljyt, vaihtoväli vaikka mutu-tuntumalla. Tavallista lootaöljyä, EI automaattivaihteiston öljyä.
Mittari-/lämmönsäätöpaneelin valoja minulla on palanut vaikka pidänkin _aina_ himmeimmällä niitä.
Ja kyllä, ajan todellakin kaupungissa paljon, ja sekin moottoritieajo jota ajan on lyhyttä ja raskaalla kaasujalalla. Moottorin esilämmitintä käytän aina. Pienin kulutus on ollut tankkausvälillä 5,8l, suurin kärryn ja vaununkin kanssa 8,8l. Näitä vetoajoja on ollut alle 1000km vuodessa. TD vetää ihan kohtalaisesti, tosin täytyy muistaa että tehoa tässä koneessa ei ole kovin paljoa ja hyvän väännön aluekin on aika kapea.
Tuohon kansijuttuun voisin vähän kommentoida, samoilla linjoilla ollaan Köllin kanssa: jos kansi ei ole hajonnut tähän päivään mennessä, miksi se enää menisi? Varsikin kun muistaa _aina_ käyttää konetta jonkin aikaa ennen liikkeellelähtöä, ei anna kylmälle koneelle "kenkää" ja mikä tärkeintä - oikea jälkikäyttö! Ei saa olla koskaan niin kiire ettei malttaisi odottaa lämpöjen tasaantumista.
Ehkä en ihan niin taloudellisesti osaa ajaa dieselillä kuin sillä voisi, mutta aika hyvin kuitenkin. Voisin väittää että alle kuuden litran 12kk:n keskikulutuksiin TD-avella ei pääse. Siis koko vuoden k.a. En ole jaksanut opetella ajamaan tuon pihimmin, entinen (bensa)auto vei yli kymppiä satkulla, joten vielä on iloa tuostakin erosta jäljellä :)
Kysymyksiä Köllille:
Oletko ollut tyytyväinen Monroen pamppuihin?
Onko kadonnut koskaan jäähdytysnestettä salaperäisesti?
Tihkuiko vanha akkusi nestettä (happoa) akun pinnalle vai miten se porsi?
Pitikö venavälyksiä säätää 200tkm kohdalla vai oliko pelkkä tarkastus? Itse ajattelin tarkistaa ne ehkä 400tkm kohdalla...
Mitä öljyä käytät? (motti/loota)
Paljonko vaihtoväli ja mikä lisäystarve vaihtovälillä?
Uskaltaisiko tuohon koneeseen laittaa Longlaiffiöljyt ja mikä silloin olisi vaihtoväli? (tiedän, ei suositella) vähän kirjoitti:
Älähän nyt. Kyllä tuo keskustelun avaaja kaipaa ominaisuuksistakin jotain... sanamuoto "mitä kannattaisi tietää autosta sitä hankkiessani".
Kyllä tuossa minun viestissäni on sellaista asiaa mitä ei tuon linkkisi takaa löydy. Jossain muuallahan olet saattanut niistä kirjoitella, en tiedä. Esim. kappale jossa puhun vioista joita en jaksa korjata, on hyvää yleistietoa ainakin vuosimallin -98 dieselaveista, ellei k.o. vikoja ole korjattu aiemmin. Ne ei siis ole ominaisuuksia vaan vikoja. Todellakin. Ehkei kaikkia kohtia voi yleistää siltikään. Startti, laturi ja vesipumppu ovat minun autossani alkuperäisiä, siksi en niitä ole listannut. Saa nähdä milloin joku niistä porsii :) Myöskään vaihdelaatikon kanssa ei minun autossani ole ollut ongelmia. Kannattaa vaihtaa laatikkoöljyt, vaihtoväli vaikka mutu-tuntumalla. Tavallista lootaöljyä, EI automaattivaihteiston öljyä.
Mittari-/lämmönsäätöpaneelin valoja minulla on palanut vaikka pidänkin _aina_ himmeimmällä niitä.
Ja kyllä, ajan todellakin kaupungissa paljon, ja sekin moottoritieajo jota ajan on lyhyttä ja raskaalla kaasujalalla. Moottorin esilämmitintä käytän aina. Pienin kulutus on ollut tankkausvälillä 5,8l, suurin kärryn ja vaununkin kanssa 8,8l. Näitä vetoajoja on ollut alle 1000km vuodessa. TD vetää ihan kohtalaisesti, tosin täytyy muistaa että tehoa tässä koneessa ei ole kovin paljoa ja hyvän väännön aluekin on aika kapea.
Tuohon kansijuttuun voisin vähän kommentoida, samoilla linjoilla ollaan Köllin kanssa: jos kansi ei ole hajonnut tähän päivään mennessä, miksi se enää menisi? Varsikin kun muistaa _aina_ käyttää konetta jonkin aikaa ennen liikkeellelähtöä, ei anna kylmälle koneelle "kenkää" ja mikä tärkeintä - oikea jälkikäyttö! Ei saa olla koskaan niin kiire ettei malttaisi odottaa lämpöjen tasaantumista.
Ehkä en ihan niin taloudellisesti osaa ajaa dieselillä kuin sillä voisi, mutta aika hyvin kuitenkin. Voisin väittää että alle kuuden litran 12kk:n keskikulutuksiin TD-avella ei pääse. Siis koko vuoden k.a. En ole jaksanut opetella ajamaan tuon pihimmin, entinen (bensa)auto vei yli kymppiä satkulla, joten vielä on iloa tuostakin erosta jäljellä :)
Kysymyksiä Köllille:
Oletko ollut tyytyväinen Monroen pamppuihin?
Onko kadonnut koskaan jäähdytysnestettä salaperäisesti?
Tihkuiko vanha akkusi nestettä (happoa) akun pinnalle vai miten se porsi?
Pitikö venavälyksiä säätää 200tkm kohdalla vai oliko pelkkä tarkastus? Itse ajattelin tarkistaa ne ehkä 400tkm kohdalla...
Mitä öljyä käytät? (motti/loota)
Paljonko vaihtoväli ja mikä lisäystarve vaihtovälillä?
Uskaltaisiko tuohon koneeseen laittaa Longlaiffiöljyt ja mikä silloin olisi vaihtoväli? (tiedän, ei suositella)Rehellisiä vastauksia:
"Oletko ollut tyytyväinen Monroen pamppuihin?"
-Ominaisuuksiltaan en = kovemmat saisi olla, entisajan Gasmaticit olivat paremmat, mutta niitä ei enää valmisteta. Kestävyyteen kyllä, ovat paremmat 150tkm ajon jälkeen kuin alkuperäiset ostettaessa.
"Onko kadonnut koskaan jäähdytysnestettä salaperäisesti?"
-Itseasiassa on. Jotain vajaa litra/100tkm. En ole pitänyt asiaa merkittävänä. Kai sitä haihtuukin vähän parin vuoden aikana?
"Tihkuiko vanha akkusi nestettä (happoa) akun pinnalle vai miten se porsi?"
-porsi on minulle vieras sana, mutta akku meni vaihtoon, kun se loppu kuin seinään. Latasin akkua 12h, mutta ei lähtenyt käymään aamulla, latasin 1h ja lähti, ajoin 20km ja seisotin 8h ja taas ihan kaput. Se yksinkertaisesti oli niin oikosulussa.
"Pitikö venavälyksiä säätää 200tkm kohdalla vai oliko pelkkä tarkastus? Itse ajattelin tarkistaa ne ehkä 400tkm kohdalla..."
-Ei säätöä. Saimoin tarkistutan 400tkm kohdalla seuraavan kerran. Venttiilin välys kuitenkin (välyksen puute) ob moottorille vahingollista ja sitä ei korvakuulolta kuule.
"Mitä öljyä käytät? (motti/loota)Paljonko vaihtoväli ja mikä lisäystarve vaihtovälillä?
"
-Mobil RallyFormula 5W-50/10tkm ja Mobil SHC 75W-90/n. 100tkm. Lisäystarvetta ei ole. (laatikkoon en ole katsonut)
"Uskaltaisiko tuohon koneeseen laittaa Longlaiffiöljyt ja mikä silloin olisi vaihtoväli? (tiedän, ei suositella)"
-En oikeastaan. "Olen vanhan kansan oppinut" eli öljymerkkiä ei ole järkevä vaihtaa, vaikka niissä luvataan sekoittaminen. Olen myös kuullut ongelmia tapauksesta, joissa on kesällä laitettu halvemmat öljyt kuin talvella ja ajomäärilla 30tkm!
PS1. Mä ymmärsin kysyjän painotuksen olevan tekniikalle, anteeksi siitä. Mä suivaannuin ainoastaan siitä, että oletin sinun väittävän minun unohtaneen vikoja, joita esim. Aven löysä alusta ei ole. Toiset tykkää äideistä toiset.....
Toi kurajuttu lokareissa on kyllä hyvä pointti sinulta. Se on ainut jonka unohdin syystä, että en pidä sitä enää omassa autossa ongelmana, koska olen ruiskumassannut pyöränkotelot. Kuten muunkin alustan.
PS2. En tiedä, miten ymmärsit kulutuslukemani, mutta se 5,8l/100km on 50tkm/16kk keskikulutus minulla, sisältäen KAIKKI. Ihan KAIKKI.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi403751Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal333344- 692958
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912800- 351818
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no821786- 241639
- 281577
- 291559
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231544