Rakkauden käsky

on suurin Raamatussa

RAKKAUS on suurin käskyistä Raamatussa:

Rakkaus tulee lähteä uskollisesta sydämmestä.

Rakkaus pitää oleman :

1. Sydämmellinen

2. Vilpitön

3. Ilman petosta ja ulkokullaisuutta

4. Rauhallinen ja sovinnollinen

5. Pitää oleman vahva ja pysyväinen

6

585

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi käyttää väärin

Mutta kaikkia asioita voi käyttää väärin, niin myös RAKKAUTTA ja sanaa RAKKAUS.

Ei sitä oikeaa rakkautta oikein tahdo löytyä tästä maailmasta. Ei siihen kuulu irralliset ihmis-suhteet, ei avoliitot, ei avioerot yms. asiat mitkä rikkoo rakkautta.

Ei saa unohtaa, että rakkautta on myös uskovaisen ihmisen totuudessa rakastaminen, että neuvoo toista jos tämä menee vikaan. Siis toutuus ja rakkaus kulkee käsi kädessä, ei erikseen.
      Se ei aina ehkä tunnu mukavalta ensin jos jostakin asiasta sanotaan, että tuo ei ole oikein. Mutta jälestä päin kun asian on ymmärtänyt, sitten voi tulla sellainen mieli; Että olipa hyvä, että siitäkin asiasta varattiin, koska en muuten olis asiaa ymmärtänyt ja olisin voinut mennä vikaan elämäni tiellä.

Rakkautta voi ja kannattaa myös hoitaa oikein, muuten se voi kuolla. Ja yksi sellainen hyvä tapa on anteeksi pyytäminen ja ennen kaikkea sydämmestä asti anteeksi antaminen ja myös unohtaminen. Että niitä asioita ei joka käänteessä vedetä esille, eikä katkeruudella jää muisteleen, sen jälkeen kun asiat on sovittu. Ja tällaisen rakkauden lahjoittaa meille Jumala uskon kautta.
      Iihminen voi myös itse rukouksen kautta kääntyä Jumalan puoleen, ja pyytää oikeaa viisautta näissäkin asioissa. Jumala on luvannut kuulla rukouksen, kun oikeaa asiaa Häneltä rukoilee.

R A K K A U S :
      *Rakkaus on pitkämielinen
      *Rakkaus on laupias
      *Ei se omaansa etsi
      *Ei se vihaan syty
      *Ei se iloitse vääryydestä
      *Vaan se iloitsee totuudesta
      *Kaikki se peittää
      *Kaikki se toivoo
      *Kaikki se kärsii
      *Rakkaus ei koskaan häviä

• tästä samasta
    • Samarialaista ikävöivä

Nyt päästiin asiaan. Mietin, että miten pohjimmiltaan ja pohjia myöten kuuluisi ymmärtää se Jeesuksen vertaus jossa hän kertoo laupiaasta samarialaisesta.

• sanatarkkaan

sitä vertausta. Mutta asiana muistan jotakin;

Että oli eräs ihminen joka oli avun tarpeessa, mutta kaikki ihmiset menivät hänen ohi. Eikä kukaan auttanut häntä. Ja sitten tuli laupias samarialainen ja pesi hänen haavansa ja auttoi häntä ja vei majataloon. Olisko tämä majatalo Jumalan valtakunta. Voisko joku VL selittää tätä asiaa..ja muutenkin tätä vertausta enenmmän?

Tarkottaisiko tämä asia oikein ymmärrettynä, että näin on tässä maailmassakin. Että hyvät ihmiset huomataan, mutta joka apua tarvitsee syntihaavojen hoitamiseen. Että ne hyvät ihmiset ja paremmat hengellisyydet kiiruhtavat tällaisen ihmisen ohitse.

Ja tämä syntinen jää tien oheen virumaan ja kärsimään niin kauaksi aikaa, kun tulee Jumalan aika. Ja tämä ihminen löytää sen taivaaseen vievän uskon. Jossa armonkerjäläisenä nämä toiset uskovaiset tekevät matkaa uskon tiellä. Ja he iloitsevat kun tulee tuhljaajapoika tai-tytär isän kotiin.

Ja olisko tässä sama asia kuin tuhlaajaoika vertauksessa. Että vaikka poika oli kaiken tuhalnnut, niin Isä tulee ovella vastaan ja sanoo palvelijoillensa, tuokaa hänelle parhaat vaatteet ja pankaa sormus hänen sormeensa.
      Sillä tämä minun poika oli kuollut mutta virkosi jälleen.

Siis hänestä tuli uskovainen ja armonvirta pesi kaikki hänen syntinsä. Ja hänestä tuli Jeesuksen morsian ja taivakelpoinen.

Tällaista työtä tekevät ainostaan Jumalan lapset.

On sellasia ihmisiä, jotka ovat itse kertoneet, että he eivät ole kelvanneet muuhun uskoon kuin tähän vl-uskoon. Eikö tämä vertaus osu silloin kohdalleen.

• ihminen

vertaus laupiaasta samarialaisesta voidaan ymmärtää sanatarkasti. Kannattaa huomioida, että rakkauden käsky ei ole kehoitus vaan vakava asia. Nimittäin viimeisellä tuomiolla ihmiset jaetaan kahteen ryhmään lähimmäisenrakkauden perusteella.

25 Ja katso, eräs lainoppinut nousi ja kysyi kiusaten häntä: "Opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?"
        26 Niin hän sanoi hänelle: "Mitä laissa on kirjoitettuna? Kuinkas luet?"
        27 Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
        28 Hän sanoi hänelle: "Oikein vastasit; tee se, niin sinä saat elää".
        29 Mutta hän tahtoi näyttää olevansa vanhurskas ja sanoi Jeesukselle: "Kuka sitten on minun lähimmäiseni?"
        30 Jeesus vastasi ja sanoi: "Eräs mies vaelsi Jerusalemista alas Jerikoon ja joutui ryövärien käsiin, jotka riisuivat hänet alasti ja löivät haavoille ja menivät pois jättäen hänet puolikuolleeksi.
        31 Niin vaelsi sattumalta eräs pappi sitä tietä ja näki hänet ja meni ohitse.
        32 Samoin leeviläinenkin: kun hän tuli sille paikalle ja näki hänet, meni hän ohitse.
        33 Mutta kun eräs samarialainen, joka matkusti sitä tietä, tuli hänen kohdalleen ja näki hänet, niin hän armahti häntä.
        34 Ja hän meni hänen luokseen ja sitoi hänen haavansa ja vuodatti niihin öljyä ja viiniä, pani hänet juhtansa selkään ja vei hänet majataloon ja hoiti häntä.
        35 Ja seuraavana aamuna hän otti esiin kaksi denaria ja antoi majatalon isännälle ja sanoi: 'Hoida häntä, ja mitä sinulta lisää kuluu, sen minä palatessani sinulle maksan'.
        36 Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi osoitti olevansa sen lähimmäinen, joka oli joutunut ryövärien käsiin?"
        37 Hän sanoi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta". Niin Jeesus sanoi hänelle: "Mene ja tee sinä samoin".(Luuk. 10:25-37)

34 Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
        35 Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
        36 minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'
        37 Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
        38 Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
        39 Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
        40 Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.
        41 Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
        42 Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;
        43 minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'
        44 Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'
        45 Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.
        46 Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."(Matt. 25:34-46)

• Samarialaisesta seuraava
        ihminen kirjoitti:

vertaus laupiaasta samarialaisesta voidaan ymmärtää sanatarkasti. Kannattaa huomioida, että rakkauden käsky ei ole kehoitus vaan vakava asia. Nimittäin viimeisellä tuomiolla ihmiset jaetaan kahteen ryhmään lähimmäisenrakkauden perusteella.

25 Ja katso, eräs lainoppinut nousi ja kysyi kiusaten häntä: "Opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?"
        26 Niin hän sanoi hänelle: "Mitä laissa on kirjoitettuna? Kuinkas luet?"
        27 Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
        28 Hän sanoi hänelle: "Oikein vastasit; tee se, niin sinä saat elää".
        29 Mutta hän tahtoi näyttää olevansa vanhurskas ja sanoi Jeesukselle: "Kuka sitten on minun lähimmäiseni?"
        30 Jeesus vastasi ja sanoi: "Eräs mies vaelsi Jerusalemista alas Jerikoon ja joutui ryövärien käsiin, jotka riisuivat hänet alasti ja löivät haavoille ja menivät pois jättäen hänet puolikuolleeksi.
        31 Niin vaelsi sattumalta eräs pappi sitä tietä ja näki hänet ja meni ohitse.
        32 Samoin leeviläinenkin: kun hän tuli sille paikalle ja näki hänet, meni hän ohitse.
        33 Mutta kun eräs samarialainen, joka matkusti sitä tietä, tuli hänen kohdalleen ja näki hänet, niin hän armahti häntä.
        34 Ja hän meni hänen luokseen ja sitoi hänen haavansa ja vuodatti niihin öljyä ja viiniä, pani hänet juhtansa selkään ja vei hänet majataloon ja hoiti häntä.
        35 Ja seuraavana aamuna hän otti esiin kaksi denaria ja antoi majatalon isännälle ja sanoi: 'Hoida häntä, ja mitä sinulta lisää kuluu, sen minä palatessani sinulle maksan'.
        36 Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi osoitti olevansa sen lähimmäinen, joka oli joutunut ryövärien käsiin?"
        37 Hän sanoi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta". Niin Jeesus sanoi hänelle: "Mene ja tee sinä samoin".(Luuk. 10:25-37)

34 Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
        35 Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
        36 minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'
        37 Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
        38 Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
        39 Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
        40 Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.
        41 Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
        42 Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;
        43 minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'
        44 Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'
        45 Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.
        46 Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."(Matt. 25:34-46)

Hyvä että tämä nousi täällä esiin.

Olen aina ihmetellyt, mistä syystä meidän saarnaajamme kääntävät tämän kertomuksen tulkinnan niin päin, että kyse EI ole hädässä olevan kärsivän ihmisen auttamisesta, vaan "synnin hädässä olevan" eli "maailmassa kulkevan" haavoittuneen ja lyödyn ihmisen "auttamisesta" niin että hän "pääsee Jumalanvaltakunnasta osalliseksi".

Tässä piilee jokin ansa, epäilen.

Saarnoissa ei koskaan kehoteta varsinaiseen hädässä olevan ihmisen auttamiseen konkreettisesti.

Jeesus puhuu esimerkiksi muukalaisuudesta ja vieraudesta: "Minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseen." "Minä olin sairaana ja te kävitte minua katsomassa."

Kuten tunnettua, SRK ei tee diakoniatyötä ei-lestadiolaisesten keskuudessa. Pääosa varoista käytetään uusien toimitalojen ja muun oman keskinäisen toiminnan rahoittamiseen.

Sielunvihollisen ansa tämäkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      40
      3741
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      33
      3314
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      69
      2938
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2780
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1798
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      82
      1766
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1609
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1557
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      29
      1539
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1524
    Aihe