Olin kuullut jostain, että jos laittaa matoja kukkaruukkuun, niin se pitää mullan kuohkeana ja ilmavana. Kerran tein sitten niin, mutta madot saattoivat tipahdella ruukusta (amppeli) lattialle. Madot tosin olivat melko isoja. Pihasta löytyneitä. Tästä on vuosia aikaa.
Nyt sitten mullan vaihdon yhteydessä hoksasin yhden ruukun mullan olevan todella ilmavaa ja kuohkeaa. Muut olivat tiivistyneet kovaksi.
Kuohkean mullan pintakin oli mukavan irtonaista. Huomasin juuri tässä purkissa olevan muutamia pieniä matoja (n.1,5 sentin mittaisia). Se siis oli totta se matojuttu.
Nyt haluaisinkin jokaiseen purkkiin matosia, mutta onko niin, että ne pitäis olla tietyn tyyppisiä? Voiko matoja jostain ostaa vai käykä ihan ne pihan löydöt? Jos mato on kovin iso se voi ryömiä pois ruukusta.
Kertokaa viisaammat minua tomppelia, kun en tiiä. Haluan vain mullan pysyvän kuohkeana koko ajan.
Matoja kukkaruukkuun?
11
4146
Vastaukset
- päästäinen
enpä ole kuullut ennen että ihan kastematoja ruukkuun? Sen tiedän että joulutähden planttu ei selviä ilman pienen pikkiriikkisiä matosia ruukussaan...eli niitä ei voi silmällä edes nähdä, ne piävät mullan kuohkeana eikä multa tiivisty liikaa...en tiedä muuta...tietääkseni kyseisiä matoja ei ihan myydä tavallisille kuluttajille.
- Kaisa
olen kuullut. Voisko ystävälliseti joku lukijoista selventää onko tässä jutussa mitään perää.
Kysyn paikalliselta puutarhurilta vielä onko jutussa perää. Mutta matoja joissain ruukuissani kuiten on. Lajista en tiedä. - omppu
Kaisa kirjoitti:
olen kuullut. Voisko ystävälliseti joku lukijoista selventää onko tässä jutussa mitään perää.
Kysyn paikalliselta puutarhurilta vielä onko jutussa perää. Mutta matoja joissain ruukuissani kuiten on. Lajista en tiedä.Jonkin kukkamultapussin takana oli aikoinaan (ehkä vieläkin)vinkki, että matoja voi pistää ruukkuun 1-5 kpl ja ne todellakin ajaa asiansa. Itse en ole vielä kokeillut, mutta mummoni elinaikanaan kertoi 'uusista hoidokeistaan' ja jäin silloin siihen käsitykseen että ne olivat ihan tavallisia matoja. Voin olla kyllä väärässäkin... mutta kannattaa ottaa selvää!
- Hibiscus
omppu kirjoitti:
Jonkin kukkamultapussin takana oli aikoinaan (ehkä vieläkin)vinkki, että matoja voi pistää ruukkuun 1-5 kpl ja ne todellakin ajaa asiansa. Itse en ole vielä kokeillut, mutta mummoni elinaikanaan kertoi 'uusista hoidokeistaan' ja jäin silloin siihen käsitykseen että ne olivat ihan tavallisia matoja. Voin olla kyllä väärässäkin... mutta kannattaa ottaa selvää!
Eipä niitä matosia siellä kannata kasvattaa. Hyvä multa on kaiken a ja o! Esim kestomulta pysyy hyvänä pitkään.
- matojen oikeudet kunniaan
Hei!
Matojen laitto kukkaruukkuihin ei ole eettistä, esim lierojen luontainen elinpiiri on useita kuutiometrejä! Myös näillä pienillä eläimillä on oikeutensa lajityypilliseen elämään.
Vaihtoehtona voit tökkiä multaa jollakin tikulla aika ajoin sen kuohkeuttamiseksi.
Puutarhaan toki voi lieroja tuoda kukkapenkkiin :) - Anonyymi
Kyllä kompostimatoja voi laittaa kukkaruukkuun. Kompostimadot viihtyvät lämpimässä, toisin kuin luonnosta otetut lierot. Kompostimatoja voi ostaa niitä kasvattavalta yritykseltä.
- Anonyymi
Säiliöruukuissa madot tuskin viihtyy, mutta parvekeruukuissa aluslautasille tulee joskus matojen kakkaa, olleet varmaankin ostaessa ruukuissa. Yhdessä ruukussa lisääntyivät paljon, luikertivat pinnallakin, keräsin pois kun eivät ole oikein miellyttäviä.
- Anonyymi
Minulla on ollut maljaköynös kolme vuotta ja nyt keväällä huomasin sen lehtien kellastuvan ja tippuivat vähitellen pois. Kukka alkoi myös voiva huonosti. Tein mullanvaihdon ja huomasin purkissa olevan noin 1 -2 sentin matoja, luotin ja laitoin uuden mullan, mutta kukka ei vironnut. Tein uuden mullanvaihdon ja luotuksen ja taas oli samanlaisia matoja 6 kpl. Kukka voi edelleen huonosti,, pitää kai heittää pois. En suosittele matoja huonekasvien kukkaruukkuihin. Syövät kukan juuria.
- Anonyymi
Ei ne tavallisia matoja ole mitkä syö juuria tai mukuloita, mutta vaikea päästä eroon, edes myrkyt ei tehoa.
- Anonyymi
Mitenkähän se "mullan kuohkeus" käsitetään?
Itselleni kävi niin, että kasvi alkoi pikku hiljaa kuolemaan. Sitten tyhjensin ruukun. Siellä oli yksi ainoa onkimato, mutta kaikki ruukun multa oli kulkenut madon läpi ja "multa" oli pienehköinä kovina ja kuivina rakeina, eikä ottanut vettä vastaan.
Ilmeisesti mato oli lopuksi syönyt juuria, kun muutakaan ei enää ollut.
Itsellänikin oli aiemmin kuvitelma madon hyödystä kukkaruukussa, mutta ei ole enää.- Anonyymi
Antaa matojen olla maassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .633903Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen493030Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631312961Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3842055Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111163Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2101156- 731152
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde28983- 50951
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että110944