Paragon

Ismo

Olisin kiinnostunut veneestä, jossa on n, 120hv moottori ja Paragon merkkinen hydraulinen vaihde.

Vaihteessa on kaksi kilpeä, mutta tekstit ovat epäselvät, toisessa lukee Model HF7B25-B Serial 5E3059.
Toisessa Model RB25-R Serial 5E3060.(tai sinnepäin)

Olisiko kellään tietoa vaihteen iästä, kestävyydestä, varaosien saannista ym.tietoa?

10

2452

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poweria

      Näyttäisi olevan alennus 2,5 ja oikeakätinen potkuri.
      Hyvä vaihde niinpitkään kuin toimii, mutta jälkihoito tosi vaikeata.
      Varaosia saa veneakseliston kautta ja koko suomessa taitaa olla yksi huoltomies Savonlinnassa joka suostuu avaamaan ko laatikon.

      nimim kokemusta on

      • Ismo

        Hei, osaatko yhtään arvioida, minkä ikäisestä vaihteesta on kysymys?


      • poweria

        Alkuperäinen laatikko oli todennäköisesti vm 80,joka alkoi vuotamaan runsaasti öljyä. Ajotunnit oli tällöin luokkaa 3500 h. Ostin samanlaisen vaihtolaatikon jota korjattu kahdesti sen jälkeen. Stefat vaihdettu kertaalleen öljyvuotojen takia ( en enää halunnut toista ns täyskorjattua (?) vaihto-osaa )ja kerran pakkipannan kiristysjärjestelmä hajoamisen vuoksi.

        Haluan kuitenkin korostaa että mielestäni Paragon on erittäin miellyttävä toiminnaltaan ja minulla olleet ongelmat lähinnä yksilövikoja, mutta kaikkinainen jälkihoito on ongelmallista jos sille joutuu jotakin teettämään.

        Väitteen mukaan sen öljypumpun sisäinen rakenne on senkaltainen,että laatikkoa ei saa kasattua ehjänä ilman jotain kikka kuutosia ja sen vuoksi siihen ei suostu koskemaan kuin yksi yritys suomessa.

        Mutta en minä silti pelkäisi ko laatikkoa edelleenkään jos sellainen muuten sopivan veneen mukana tulisi


    • marsund mies.

      välityssuhde 25 / 1. varmasti moottorin ikäinen luotettava vaihteisto.

    • usjhgf

      Mulla on itselläni Paragon pm20L. Käyttökokemuksia tullut vasta vähän, mutta olen kuullut monesta suusta, että tuo pakin panta systeemi tai pelkkä panta on hajonnut. En usko, että on kovinkaan hankala vaihtaa uutta pantaa jos nyt ei sitten tarvitse niitä kikka kuutosia heti kun avaa etupään kannen. Mulla on omassani öljyvuotoa just tuon etupään kannen välistä, joten auki se on otettava ja samalla ihmeteltävä sitä pakki systeemiä. Mikä firma Savonlinnassa osaa sitten ne kikka kutoset? Nimittäin jos niitä vaikka tarvitsis kohtapuoliin.

      • parakoni

        Mulla oli -86--99 käytössä Ford 2703 E, jonka perässä oli P24 L , kolmantena kesänä katkesi pakkivanteen toinen vetohenkseleistä. Tein mallin mukaan uuden ihan ST 37:sta, sekin toimi muuten hyvin, mutta alkoi venyä, jolloin pakki alkoi luistaa pikkuhiljaa. Tein uudet, molemmat Raexista, ne ovat kestäneet tähän päivään asti, paatilla on ajettu ainakin 4000h sen jälkeen ja pakkia on välillä vedetty oikein urakalla.. Alkuperäisosat ovat kuuleman mukaan kuin sulakkeita, että panta säilyisi ehjänä. Ei siinä tarvi olla insinööri, kun sen pakkihenkselit korjaa, itelläni ei ollut aikaisempaa kokemusta hydraulikytkimistä ennen remonttia. Mulla tuli kans öljyä pumpun raosta, laitoin siihen jotain tiivisteliimaa, nykyään on hyviä tasotiivisteitä kahden, sileän metallipinnan väliin, vaikka tämä , http://tuotteet.etra.fi/main.html?nodeUid=2317509&parents=|2315873|2317029|2317421&path=0&catalogUid=2224442&style=view0, Mulla on vielä yksi henkselin mallikappale kotona vaikka on jo 11 v. kun myin paatin sisävesille.


    • Maallikko

      Kertoisiko joku minulle veneilyyn totaalisesti vihkiytymättömälle, mikä on "pakkivanne"? Pitäisi kääntää kyseinen termi englanniksi, mutta kun ei ole hajuakaan, mitä se tarkoittaa edes suomeksi, niin on pienehkö ongelma...

    • parakoni

      Pakkivanne tai -panta on Paragon-vaihteiston iankaikkisen vanha keksintö, joita oli jo 1920 aikoihin venemoottoreissa, myös Wickströmeissä ja Olympioissa. Vaihteiston kannen alla pyörivän mötikän ulkokehää kiertää vanne, jossa on n. 5 millin rako, jossa on laipat, toinen laippa on lukittu, toista vedetään pienellä hydraulisylinterillä, siten että rako pienenee, jolloin mötikkä lakkaa pyörimästä. Mötikän moottorin päästä menee akseli sisään, akselin päässä on hampaat, jotka alkavat pyörittää mötikän sisässä olevaa planeetta hammaspyörästöä, seurauksena tästä on se, että akselilaippa alkaa pyöriä moottorin kiertosuuntaa vastaan eli pakittaa. Kun vaihde laitetaan eteenpäin pakkivanne vapautuu pyörimään löysästi mötikän ympärillä ja mötikän sisällä puristetaan kytkinlevyt kiinni, jolloin mötikkä ja akselilaippa pyörivät moottorin kanssa samaan suuntaan. Vaikka Paragoneissa alennusvaihteen akselilinja on alempana, akseli pyörii eteen ajettaessa samaan suuntaan moottorin kanssa, siks, että siinä on sisäkkäiset hammaspyörät, joilla alennus toteutetaan. Hurthin alennusvaihteissaa on päällekkäiset hammaspyörät, jolloin eteen ajettaessa akseli pyörii eri suuntaan, kuin moottorii. Vanhoissa Vikuissa ja Olleissa ei ollut hydrauliikkaa, homma hoitui mekaanisesti pitkällä vaihdepaakilla. Ei minunkaan sanakirjani löytänyt vastinetta sanallae pakkivanne tai -panta

      • Jees, todennäkoisesti kokemuksen tuoma ja hyvä selvitys Paragonin toiminnasta.

        Se mötikkä on planeettapyörästö johon voima tulee aurinkopyörälle ja lähtee alennusrattaalle kehältä.
        Panta pysäyttää aurinkopyörien liikkeen, jolloin kehä pyörii eri suuntaan.

        Tällaisessa rakenteessa haitta on mm. se että planeettapyörien jarrutus vaatii vähintään kaksinkertaisen momentin moottorin momenttiin verraten ja pantaa ei voi tehdä itsekiristyväksi (kuten automaattivaihteistoissa) koska sen on voitava pyöriä vapaasti samaan suuntaan vaihteen ollessa eteenpäin.

        Pannasta käytetään aika yleisesti vain nimitystä jarrupanta.


      • Huups !
        e.d.k kirjoitti:

        Jees, todennäkoisesti kokemuksen tuoma ja hyvä selvitys Paragonin toiminnasta.

        Se mötikkä on planeettapyörästö johon voima tulee aurinkopyörälle ja lähtee alennusrattaalle kehältä.
        Panta pysäyttää aurinkopyörien liikkeen, jolloin kehä pyörii eri suuntaan.

        Tällaisessa rakenteessa haitta on mm. se että planeettapyörien jarrutus vaatii vähintään kaksinkertaisen momentin moottorin momenttiin verraten ja pantaa ei voi tehdä itsekiristyväksi (kuten automaattivaihteistoissa) koska sen on voitava pyöriä vapaasti samaan suuntaan vaihteen ollessa eteenpäin.

        Pannasta käytetään aika yleisesti vain nimitystä jarrupanta.

        "Panta pysäyttää aurinkopyörien liikkeen"
        Piti tietty olla planeettapyörien.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      68
      5503
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      61
      3684
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      153
      2725
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      105
      2166
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      103
      1980
    6. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1299
    7. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1277
    8. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      96
      1268
    9. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      195
      1222
    10. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1136
    Aihe