paniikkihäiriöstä?

panicmama

heippa äidit!

Mulla ei ole diagnosoitua paniikkihäiriötä mutta kysyisisnkin niiltä joilla on että miten elämä sujuu sen kanssa?
Mulla on ollut tässä tosi paljon stressiä,osittain varmaan tiedostan sen ja osittain en.
Ja mulle kävi niin tuossa lauantaina kun kävin ihan vaan pikapikaa kaupassa hakemassa leipää ,margariinia ja maitoa niin yhtyäkkiä rupes sydän läpättää,kädet tärisee,ja noh kauhee paniikin oloinen olo.Teki vain mieli heittää se kauppalappu siihen lattialle ja juosta ulos.

Kesti jonkin tovin että sain itseni siihen kuntoon että pääsin siitä liikkeelle ja tavaroiden kanssa kassalle ja tärisevin ja tutisevin käsin sain ostokset maksettua.
Käsittääkseni tuo oli ihan klassinen paniikkikohtaus.
Miten se nyt minuun iski?Mistä tämmönen johtuu?Uusiutuukohan se kun menen seuraavalla kerralla kauppaan?Olenko sekoamassa?
Olo on tuon kauppareissun jälkeen ollut hiukan jännittynyt ja ennen kaikkea mie pelästyin,säikähin tuota niin maanperusteellisesti.

että onko muita mammoja joilla ollut samoja kokemuksia ja miten päästä niistä eroon tai huonosta kokemuksesta yli.

Kiitos kaikille vastanneille.

5

308

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paniikkihäiriö

josta olen kärsinyt vuosikausia, ennen lapsia yritin syödä siihen lääkitystä, mutta ei ollut minun juttu, mieluummin ilman.
      Oma sairauteni kulkee käsi kädessä elämäntilanteen kanssa, kun on itsetunto kohdallaan ja asiat hyvin, oloni on loistava ja tunnen pystyväni mihin vaan!
      Kun taas tulee esim. parisuhteeseen riitoja, tai muuta stressiä ja vaikea elämän jakso, niin paniikki nostaa taas päätään, selviän siitä lähinnä niin, etten juo kahvia (lisää jännitystä), ja oleskelen kotosalla (tämä ei kyllä ole pitemmän päälle hyvä keino, on sitten vaikea taas lähteä ihmisten ilmoille...), puhun puolisoni kanssa, joka koittaa tukea minua, sekä paniikin tullessa yritän ajatella positiivisesti tyyliin "ota rauhallisesti, ei mitään hätää, kohta tämä menee ohi".
      Tietenkin olisi hyvä jutella lääkärin kanssa ja jos ei tahdo mitään lääkkeitä niinkuin itse en halunnut, niin voisihan sitä koittaa jotain rentoutusta jne?
      Voimia sinulle!
      Jos jollain on lisää vinkkejä, kuinka varsinkin äiti voi toimia paniikkihäiriön kanssa, minäkin ottaisin niitä ilolla vastaan!

• Kahden äiti

mula on ollut paniikkihäriö jo vuosia. Välillä se helpottaa ja välilä taas tulee takaisin. Olen syönyt kahteen otteeseen lääkitystä ihan hyvällä menestyksellä. Viimeisin tauko on kestänyt 2004 joulusta tähän asti. Jatkuva stressi ilmeisesti minulla laukaisee ahdistuksen tuoden tullessaan myös paniikkioireet. Nyt tätä on ollut mulla jo useamman viikon ajan, joten katoin parhaaksi varata ajan psykiatrilta ja mahdollisesti aloittaa lääkitys uudelleen. Tämä voi olla myös synnytyksen jälkeistä masennusta, joten kaipa se lääkäri sitten katsoo missä vika. Nuorin lapseni on tällä hetkellä 5 kk ikäinen.

• mama 67

Hei,
      minulla diagnosoitu. Söin siihen ennen raskautta lääkettä ja nyt kun lapsi 1,5 vuotta en ole raskauden alusta alkaen syönyt enää lääkettä. Minulla oireet: kaupassa käynti oli ahdistavaa, autolla matkustaminen (varsinkin linja-autolla) tuotti tuskaa enkä halunnut juuri lähteä pitkille ajomatkoille enkä mihinkään huvipuistoihin yms. missä paljon ihmisiä ja joutuu jonottelemaan.
      Paniikkihäiriössä käy niin, että nyt kun olet tuon kerran kokenut niin alat pelätä oireitten tulevan kaupassa ja sitten jossain muualla jne. Oireet tavallaan tulevat siitä kun koko ajan pelkäät, että tulevatko ne... Noidankehä. Mutta kun asioista puhuu ja menee kuitenkin tilanteisiin missä kohtaus ollut ja kokee niitä hetkiä kun se ei tulekkaan niin saattaa pystyä elämään häiriön kanssa. Niin minä nyt teen. Eka kerta kaikessa jännittää ihan pirusti (neuvola, tarhaan meno) mutta kun paikat ja tavat tulevat tutuiksi menen reippaasti ja pelkäämättä. Paniikkihäiriö seuraa minua läpi elämän. Sen kanssa on vain opittava elämään, mutta ei todellaakan kannata antaa sille periksi ja mökkiytyä sillä se pahenee koko ajan sillä tavalla. Rohkeasti vain ulos ja eri paikkoihin ja jos pahaksi menee ehdottomasti mielenterveystoimiston kautta hoitoon ja terapiaan. Ne auttaa !!

• Myös on

Sama juttu ja lääkkeetkin ollut joskus mutta en jaksanut syödä..joten kun tulee sellainen olo mieti jotain muuta tai kiinnitä huomio johonkin muuhun asiaan..niin minä olen pärjännyt jo monta vuotta ...tsemppiä sinulle sen kanssa oppii kyllä tuleen toimeen..

• Paniikkihäiriöinen

Alussa se voi olla tuota. Käy psykologin juttusilla. Itse saan nykyään paniikkikohtauksia, jotka eivät muistuta lainkaan tuota, ilman että tajuan ollenkaan saavani paniikkikohtausta. Tiedostaminen helpottaa asiaa huomattavasti. Itse olen monta kertaa luullut saavani sydänkohtauksen. Nykyään tiedostan mitä on kyse. Lääkkeitäkin voit saada, mutta en niitä suosittele, ellei se ole täysin välttämätöntä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      139
      3850
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2974
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      9
      1882
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      6
      1616
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1089
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      934
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      864
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      774
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      741
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      741
    Aihe