Eli, kun suksen pohjaan ilmestyy lenkin jälkeen pitoalueen molemmille puolille n. 5-15cm matkalle harmaata??? Johtuuko se siitä että on liikaa voidetta pohjassa, jota jo alkuvoitelussa ei ole kunnolla harjattu pois vai mitä se on. Tämä harmaa alue alkaa kyllä kiiltämääm kun sen harjaa esim. pari vetoa messingillä ja sitten reippaat harjaukset akryylillä... siis lenkin jälkeen.
Onko tällainen "harmaa alue ja harmaus" tyypillistä???
Suksen pohjan harmaus
14
4429
Vastaukset
- jalmari
Itselläni käy samalla tavalla.
Olen luullut että johtuu voiteet kulumisesta pois.
Kysynkin, mikä on vialla kuin luistovoide kuluu pois jo 30-50 km lenkillä?- Nimetön
sukset on kyseessä? Ainakin halvoissa "ämpärinpohjamuovi" suksissa näin käy.
- Coiffeur
Harmaan alueen ilmaantuminen voidepesän jompaan kumpaan tai molempiin päihin kertoo, että suksen jäykkyys on pielessä. Suksi ei painu tasaisesti latuun.
Ruotsalaisen tutkimuksen mukaan luistovoidetta ei periaatteessa etelä-Suomessa tarvita. Lumi on niin likaista, että jo 300 metrin hiihdon jälkeen lika on tarttunut sukeen ja luistovoiteella ei voiteta enää mitään.
Lumen likaisuuden kyllä huomaa heti, kun menee Lappiin ja vertaa siellä puhdasta lunta etelä-Suomen lumiin. - jalmari
Coiffeur kirjoitti:
Harmaan alueen ilmaantuminen voidepesän jompaan kumpaan tai molempiin päihin kertoo, että suksen jäykkyys on pielessä. Suksi ei painu tasaisesti latuun.
Ruotsalaisen tutkimuksen mukaan luistovoidetta ei periaatteessa etelä-Suomessa tarvita. Lumi on niin likaista, että jo 300 metrin hiihdon jälkeen lika on tarttunut sukeen ja luistovoiteella ei voiteta enää mitään.
Lumen likaisuuden kyllä huomaa heti, kun menee Lappiin ja vertaa siellä puhdasta lunta etelä-Suomen lumiin.Minulla tulee siis harmaata jonkun verran (2-5 cm matkalle) voidepesän kumpaakin päähän. Kantapäähän vähän enemmän. Voidet on ostettu hiihdon erikoisliikkeestä ja ammattilainen teki jäykkyysmittauksen sekä paperitestin. Näyttäisi että harmaata tulee enemmän mikäli pidän hiihtäessä reppua mukana. Voiko parin kilon painonlisäys aiheuttaa sen, että jäykkyys ei vastaa enää painoa? Vai onko sukset kertakaikkiaan mitoitettu väärin? Erinomaiset ovat olleet hiihtää: pito ja luisto mahtavat.
- Harjamestari
Coiffeur kirjoitti:
Lumen likaisuuden kyllä huomaa heti, kun menee Lappiin ja vertaa siellä puhdasta lunta etelä-Suomen lumiin.Ensinnäkin sukset ovat jäykkyydeltään erinomaiset minulle. Vai onko jäykkyys katoamassa ajan myötä? Ne ovat myös liustavuudeltaan todella hyvät. En ole huomannut luistavuudessa mitään huononemista, vaikka harmaata näkyykin. Tuo harmaus vain häiritsee silmää!!!! Ne ovat 2 vuotta vanhat kilpasukset, eli ei mitkään ämpärinpohja sukset!!!! Ne tulivat viikko sitten myös hionnasta, joten mikään pohjan tukkoisuuskaan ei mielestäni ole vikana.
Jos voiteet kuluu pois, niin miksi harjaus taas tuottaa taas kiiltävän tuloksen... siis voidetta lisäämättä.
Edelleen epäilen, että voidetta olisi liikaa pohjassa... pitäisikö vain messinkiä käyttää ronskimmin voitelun aikana???
Kuinka kauan/paljon messingillä uskaltaa harjata ennen nailonia??? - hiihäjä
Harjamestari kirjoitti:
Ensinnäkin sukset ovat jäykkyydeltään erinomaiset minulle. Vai onko jäykkyys katoamassa ajan myötä? Ne ovat myös liustavuudeltaan todella hyvät. En ole huomannut luistavuudessa mitään huononemista, vaikka harmaata näkyykin. Tuo harmaus vain häiritsee silmää!!!! Ne ovat 2 vuotta vanhat kilpasukset, eli ei mitkään ämpärinpohja sukset!!!! Ne tulivat viikko sitten myös hionnasta, joten mikään pohjan tukkoisuuskaan ei mielestäni ole vikana.
Jos voiteet kuluu pois, niin miksi harjaus taas tuottaa taas kiiltävän tuloksen... siis voidetta lisäämättä.
Edelleen epäilen, että voidetta olisi liikaa pohjassa... pitäisikö vain messinkiä käyttää ronskimmin voitelun aikana???
Kuinka kauan/paljon messingillä uskaltaa harjata ennen nailonia???Luin jonkun ammattilaisen tekstin aiheesta ja hän selvitti asia näin: Suksen pohja on mennyt ns. tukkoon ja sen takia pohja tulee harmaaksi. Harjaamalla homma hoituu kuntoon.
- jalmari
hiihäjä kirjoitti:
Luin jonkun ammattilaisen tekstin aiheesta ja hän selvitti asia näin: Suksen pohja on mennyt ns. tukkoon ja sen takia pohja tulee harmaaksi. Harjaamalla homma hoituu kuntoon.
Mistä luit ko. aiheesta? Voisitko mainita lähteen, olisin kiinnostunut lukemaan sen myös.
Muistatko mikä 'tukkeutumisen' voi aiheuttaa?
Millä kuuluisi harjata pohja kuntoon? Messinkiharjalla esim.? - Harjamestari
Harjamestari kirjoitti:
Ensinnäkin sukset ovat jäykkyydeltään erinomaiset minulle. Vai onko jäykkyys katoamassa ajan myötä? Ne ovat myös liustavuudeltaan todella hyvät. En ole huomannut luistavuudessa mitään huononemista, vaikka harmaata näkyykin. Tuo harmaus vain häiritsee silmää!!!! Ne ovat 2 vuotta vanhat kilpasukset, eli ei mitkään ämpärinpohja sukset!!!! Ne tulivat viikko sitten myös hionnasta, joten mikään pohjan tukkoisuuskaan ei mielestäni ole vikana.
Kuinka kauan/paljon messingillä uskaltaa harjata ennen nailonia???Soittelin ja kysyin asiaa "ammattilaiselta"... mieheltä joka voitelee/hioo suksia ammatikseen!!!!
Hän sanoi, että mainitsemani harmaat alueet ovat tyypillisiä juuri painealueilla, eli alueilla, jotka ovat "vahvimmin" kosketuksissa lumeen/latuun. Näihin kohtiin tarttuu myös herkimmin lika ja se näkyy harmaana. Toinen syy voi olla, että harjaus messingillä on ollut voitelun jälkeen riittämätön. Eli jos tätä ongelmaa ilmenee ei muuta kuin lenkin jälkeen lisää harjausta messingillä ja nailonilla päälle. Jo alunpitäen hyvä harjaus messingillä kannattaa... "kaikki" pois ja nailonilla loput. Itselläni on ehkä ollut se vika etten harjaa messingillä riittävästi... myönnettäköön. - pukkaa...
Coiffeur kirjoitti:
Lumen likaisuuden kyllä huomaa heti, kun menee Lappiin ja vertaa siellä puhdasta lunta etelä-Suomen lumiin.Unohda hyvä ihminen ruotsalaisten tutkimus. itse hiihdän sekä etelässä että pohjoisessa - ja ainakin espoossa on lumi ihan saman puhtosta kuin pohjoisessa.
Jos ei voitele ei myös luista. Kun voitelee niin luistaa - näin suomalainen tutkimus jota olen tehnyt koko komeat 30 ikävuottani suksilla. Kyllä te ihmiset olette yksinkertaisia - uskotte kaikki huhaa-tutkimukset mennentullen... - Kyrö
jalmari kirjoitti:
Minulla tulee siis harmaata jonkun verran (2-5 cm matkalle) voidepesän kumpaakin päähän. Kantapäähän vähän enemmän. Voidet on ostettu hiihdon erikoisliikkeestä ja ammattilainen teki jäykkyysmittauksen sekä paperitestin. Näyttäisi että harmaata tulee enemmän mikäli pidän hiihtäessä reppua mukana. Voiko parin kilon painonlisäys aiheuttaa sen, että jäykkyys ei vastaa enää painoa? Vai onko sukset kertakaikkiaan mitoitettu väärin? Erinomaiset ovat olleet hiihtää: pito ja luisto mahtavat.
Minä puhuin jo vuosia sitten tästä harmaasta alueesta.Onkos mun lääkelaukkuu näkynyt?
- mieltä,
että "harmaantuvat" alueet suksen pohjassa ovat yksinkertaisesti paine, eli liukualueita. Sen vuoksi voiteet kuluvat nopeammin niiltä kohdin ja pohja harmaantuu. Maalikkovoitelijana suosittelen vain useasti toistettua pohjustusvoitelua parafiinilla, että imeytyminen olisi mahdollisimman perusteellista.
- jalmari
Totta, sukset ovat uudetkin - täytyy vetää oikein tehokuuri luistovoidetta "ongelmakohtiin".
Kuinka kauan parafiinin kuuluu imeytyä? Olen siklannut turhat pois lämpimänä. Olisiko tällä vaikutusta? - M48
jalmari kirjoitti:
Totta, sukset ovat uudetkin - täytyy vetää oikein tehokuuri luistovoidetta "ongelmakohtiin".
Kuinka kauan parafiinin kuuluu imeytyä? Olen siklannut turhat pois lämpimänä. Olisiko tällä vaikutusta?Jotkut ovat hyvinkin tarkkoja tuosta että suksen pitää jäähtyä, jopa pari astetta pakkasen puolelle, voiteen levittämisen jälkeen. Itse teen niin ja jäähtyneen suksen lämmitän uudelleen raudalla kevyesti, varsinkin kovilla voiteilla. Ja "terävällä" siklillä voide pois mahd. tarkasti ja sen jälkeen harjaushommiin.
- voidetta
On jäänyt pohjaan liikaa.Eli siklauksen jälkeen
messinkillä reilusti kuvio auki ja kenties karhunkieltä ja ainakin nailonia kunnolla perään. Itsellä myöskin samoja onkelmia, mutta kun olen tehnyt edellä mainitulla tavalla lenkin jälkeen on harmaus pikkuhiljaa hävinnyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1254793Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa113459Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1283231Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss282686Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu822414Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181793Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91414Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1201283Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut101249Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41218