Se, joka ei osaa eikä jaksa putkittaa. Vannoo kaapelinvedon puolesta, mutta entäs sitten kun on pakko putkittaa, kun asiakas vaatii!!
Laiskin
62
7558
Vastaukset
- nämä putkipertit
Yleensä asiakkaat uskovat järkipuhetta ja viimeistään rahan voimaan, kun kertoo, että putkittamalla urakkahinta on kiloeuron kalliimpi.
Lisäksi osa näistä putkiperteistä käyttää mutka- yms. vaikeimmissa paikoissa TAMmia, jonka jälkeen puheet johtimien vaihtomahdollisuudesta ovat pelkkää satua.
Taitaa vain monella olla suunnittelukyky niin alhainen, ettei osaa laskea tarvittavaa johdinmäärää, niin pitää laittaa putket.- Halpistalojen
Sähköhommia. Kivitaloihin tehdään putkittamalla.
- ja määrää.
Itselle tekisin ehdottomasti putkella, mutta ymmärrän toki että tavallinen maallikko tietysti haluaa säästää sen tonnin? Kukin tulkoon uskollaan autuaaksi.
- Viimeviikolla keittiön
Saneerauksen sähköt. Oli helppo vaihtaa putkiin uudet nelijohtimiset kaapelit pistorasiallisia valaisimia varten (ennen kaksi piuhaa). Seuraava keittiöremontti tulee taas, kun kämppä vaihtaa omistajaa ja silloin tietysti kaikki pannaan ympäri ja kaapelit menee taas uusiksi. Kiva kun on putket!
- nykyaikaan
Joskus joku muumio on kertonut että taloihin laitettiin sähköjohtoja pinta-asennuksenakin. Keskelle kattoa valopiste ja pistorasia johonkin nurkkaan. Panivat varmasti hanttiin, kun keksittiin uppoasenus. Muutokset ja niiden hyväksyminen vie muumioilta aina hieman aikkaa, mutta uusi sukupolvi jyrää :-)
- Putkittamalla
Kun ei ole helppoon tottuneita laiskureita tyämaalla "urputtamassa". Ammattimieheltä sujuu helposti, kun on tottunut hommaan.
- hurraa!!
Putkittamalla kirjoitti:
Kun ei ole helppoon tottuneita laiskureita tyämaalla "urputtamassa". Ammattimieheltä sujuu helposti, kun on tottunut hommaan.
Taitaa olla onni molemminpuolinen, kun ei tarvitse tehdä töitä fossiilin kanssa.
Eipä se seinään koske, vaikka siihen päätä hakkaa.
Muista mainita, kuinka talon jälleenmyyntiarvo nousee, kun sähköt on tehty vaikeimman kautta. - puoltaa
sitä, että ei putkitettaisi, jos asiakas on valmis maksamaan?
- sillä
puoltaa kirjoitti:
yleensä ammattimies on tyytyväinen jos saa tehdä hyvää (jos joku osaa tilata ja pyytää ja siitä maksaa), harvemmin näkee kun riemuitaan siitä että saadaan tehdä p***aa.
- oikeassa
puoltaa kirjoitti:
Tällä hetkellä teossa olevista urakoista teen noin puolet putkitettuna, koska asiakas haluaa ja on valmis maksamaan siitä. Johdot veedetään putkituksen jälkeen, joten yli 90 % varmasti vaihto onnistuu myöhemminkin, joissakin joutuu varmaan avaamaan kattoa jos tarttee vaihtaa johdot, matka pitkä ja mutkikas.
- ihmeessä?
oikeassa kirjoitti:
Tällä hetkellä teossa olevista urakoista teen noin puolet putkitettuna, koska asiakas haluaa ja on valmis maksamaan siitä. Johdot veedetään putkituksen jälkeen, joten yli 90 % varmasti vaihto onnistuu myöhemminkin, joissakin joutuu varmaan avaamaan kattoa jos tarttee vaihtaa johdot, matka pitkä ja mutkikas.
Minkä takia niitä johtoja pitäisi vaihtaa?
Vanheneeko ne vaikkapa kymmenessä vuodessa?
Loppuuko kuparista elektronit? - puhuvat
kiloeuroista, kun on olemassa parempikin sana, tonni.
- ei vaihdeta?
ihmeessä? kirjoitti:
Loppuuko kuparista elektronit?Vai teetkö parakkeja 20 vuoden käyttöikäennusteella?
Meillä vaihdettiin 60 v vanhat johdot - putkiin, tietty. Helppo nakki! - Koskaan olla
ihmeessä? kirjoitti:
Loppuuko kuparista elektronit?Missään saneerauksissa mukana. Tarpeet, vaatimukset ja paikat muuttuu. Vedetään uutta putkeen ja vanhaa pois - kiva kun on putket niin ei tarvi roilottaa ja repiä levyjä niin paljon.
- It-hemmoja
puhuvat kirjoitti:
kiloeuroista, kun on olemassa parempikin sana, tonni.
Jotka on alkaneet sähkömiehiksi, ja kaiken pitäisi tapahtua softa-mentaliteetilla, mahdollisimman helposti, -ilman putkia. Se on seuraavien asukkaiden murhe etsiä kaapeleita levytyksen takaa ja purkaa seiniä. Siis joku maksaa kuitenkin jossain vaiheessa sen hinnan kuvattomista ja putkettomista asennuksista.
- tullut oltua
Koskaan olla kirjoitti:
Missään saneerauksissa mukana. Tarpeet, vaatimukset ja paikat muuttuu. Vedetään uutta putkeen ja vanhaa pois - kiva kun on putket niin ei tarvi roilottaa ja repiä levyjä niin paljon.
Tuppaa vaan olemaan ongelmana se, että sähköpisteet on väärässä paikassa tai niitä on liian vähän.
Siinä vaiheessa on aivan sama, vaikka putkitus olisi tehty kuparista. - vastata
ei vaihdeta? kirjoitti:
Vai teetkö parakkeja 20 vuoden käyttöikäennusteella?
Meillä vaihdettiin 60 v vanhat johdot - putkiin, tietty. Helppo nakki!Että miksi ne johdot piti vaihtaa?
Vai onko se vain mukava laskuttaa jotain maallikkoa? - taivas aukeaa..
It-hemmoja kirjoitti:
Jotka on alkaneet sähkömiehiksi, ja kaiken pitäisi tapahtua softa-mentaliteetilla, mahdollisimman helposti, -ilman putkia. Se on seuraavien asukkaiden murhe etsiä kaapeleita levytyksen takaa ja purkaa seiniä. Siis joku maksaa kuitenkin jossain vaiheessa sen hinnan kuvattomista ja putkettomista asennuksista.
Kun tekee kaikki vaikeimman mukaan.
Ihan sama jos muurarit alkaisivat vaatimaan, että tiilet pitää polttaa työmaalla.
Miksi niitä kaapeleita pitää etsiä levytyksen takaa? Yhtä piilossa ne on putketkin siellä. - suunniteltu
It-hemmoja kirjoitti:
niin ei tarvi olla yhtenään muuttelemassa.
Ja jos rasioiden paikkoja vaihdellaan, niin kylläpä niitä seiniäkin samalla pitää repiä auki. - Luvun asennuksiin
vastata kirjoitti:
Että miksi ne johdot piti vaihtaa?
Vai onko se vain mukava laskuttaa jotain maallikkoa?Vaihdetaan teknisistä syistä (maadoitus) 90- ja 2000-luvun asennuksiin vain siitä syystä, että ihmisillä on rahaa tehdä mittavia remontteja ihan vaan "rouvien" mieltymysten mukaan. Mistä me tiedämme mitä tulevaisuuden porukat haluaa? Kyllä 70-luvullakin tehtiin niin "viimesen päälle" hyvin sähköt!
- Sana on
tullut oltua kirjoitti:
Tuppaa vaan olemaan ongelmana se, että sähköpisteet on väärässä paikassa tai niitä on liian vähän.
Siinä vaiheessa on aivan sama, vaikka putkitus olisi tehty kuparista.Ettei tarvi repiä paikkoja läheskään niin paljon. Osa järkevistä ihmisistä jopa älyää panna lietensä ja pesukoneensa jopa entiseen paikkaan saneerauksen yhteydessä!
- keskustelua taas
puoltaa kirjoitti:
Kysyin eilen yksinkertaisen kysymyksen, mutta siihen kukaan putkettomuuden nimiin vannova ei ole vastannut. Selitetään kyllä, miksi putket on liikaa tai turhaa, mutta osaisiko nyt yksikin putketon sanoa minulle tulevana asiakkaana: jos haluan, että putkitetaan ja olen valmis maksamaan siitä, niin miksi niin ei kannattaisi tehdä? Eli mitä te putkittamattomat heput saatte siitä, että huusholliani ei putkiteta, jos maksan ylimääräisen hinnankin?
- tokkiisa
keskustelua taas kirjoitti:
Kysyin eilen yksinkertaisen kysymyksen, mutta siihen kukaan putkettomuuden nimiin vannova ei ole vastannut. Selitetään kyllä, miksi putket on liikaa tai turhaa, mutta osaisiko nyt yksikin putketon sanoa minulle tulevana asiakkaana: jos haluan, että putkitetaan ja olen valmis maksamaan siitä, niin miksi niin ei kannattaisi tehdä? Eli mitä te putkittamattomat heput saatte siitä, että huusholliani ei putkiteta, jos maksan ylimääräisen hinnankin?
Nehän tehhään sähköt sulle vaikka kullatuisa putkisa, jos vaan täpäkkää piisaa.
Se on silläviisiin sähköhommisa ko muisaki, kehitys kehittyy.
Miksi ne johtimet pittää ylipäätään muoviputkeen tunkea, rautahan se olisi palijo lujempaa.
Eikä se putkitus oo mikkään kaikkivoipanen. Ylleesä ku remonttia tehhään, huomataan että ne rasiat ja kytkimet on vääräsä paikasa.
Täsä välisä kereksi olla jo uupelo kaikenmaailman tietokoneverkkokaapeleista, vaan nytte ne on neki jo langattomia vempeleitä.
Vaan se oisi kaikkein tärkeintä teettää kunnolliset suunnitelmat, joisa on mukana varaputkia vaikkapa kotiteatterijärijestelmää varten.
Se jäläkeen se on vaan ittesä kiusaamista pistää niitä johtoloita putkeen.
Enpä oo seurannu putkimiesten keskusteluja, vaan luulisin että puhaltelisivat meleko raskaita, jos niille sanoisi, että mitästä helevettiä millään muoviputkella ruveta vesijohtoja vetämään, rautaputkia sen pittää olla ja kunnollisella hamppukierreliitoksilla. - vastausta löytyä
tokkiisa kirjoitti:
Miksi ne johtimet pittää ylipäätään muoviputkeen tunkea, rautahan se olisi palijo lujempaa.
Eikä se putkitus oo mikkään kaikkivoipanen. Ylleesä ku remonttia tehhään, huomataan että ne rasiat ja kytkimet on vääräsä paikasa.
Täsä välisä kereksi olla jo uupelo kaikenmaailman tietokoneverkkokaapeleista, vaan nytte ne on neki jo langattomia vempeleitä.
Vaan se oisi kaikkein tärkeintä teettää kunnolliset suunnitelmat, joisa on mukana varaputkia vaikkapa kotiteatterijärijestelmää varten.
Enpä oo seurannu putkimiesten keskusteluja, vaan luulisin että puhaltelisivat meleko raskaita, jos niille sanoisi, että mitästä helevettiä millään muoviputkella ruveta vesijohtoja vetämään, rautaputkia sen pittää olla ja kunnollisella hamppukierreliitoksilla.Todistit oikeaksi sen, mitä sanoin! Juttua riittää näemmä sinullakin, niin kuin näillä muillakin, siitä, miten putkitus on tarpeeton eikä edes "mikkään kaikkivoipanen". Mitäs se "kehitys kehittyy" sinulla tarkoittikaan - oli varmaan peruste, jonka mukaan putkittamisessa on jotain vikaa vikaa vikaa?
Mutta sitä yhtäkään perustetta en vielä ole saanut, miksi niin ei voitaisi tehdä, jos kerta maksan. Onkohan suomalainen remonttireiska - näillä palstoilla - hiukan lukutaidoton vai muuten vain itsepäinen?
Kerran vielä: kuka osaa kertoa minulle, mitä sillä voitetaan, jos ei putkiteta, kun hinnasta ei ollut kyse? Vaikka alan kohta epäillä, ettei taida vastausta löytyä... - kerroppas itse
vastausta löytyä kirjoitti:
Todistit oikeaksi sen, mitä sanoin! Juttua riittää näemmä sinullakin, niin kuin näillä muillakin, siitä, miten putkitus on tarpeeton eikä edes "mikkään kaikkivoipanen". Mitäs se "kehitys kehittyy" sinulla tarkoittikaan - oli varmaan peruste, jonka mukaan putkittamisessa on jotain vikaa vikaa vikaa?
Mutta sitä yhtäkään perustetta en vielä ole saanut, miksi niin ei voitaisi tehdä, jos kerta maksan. Onkohan suomalainen remonttireiska - näillä palstoilla - hiukan lukutaidoton vai muuten vain itsepäinen?
Kerran vielä: kuka osaa kertoa minulle, mitä sillä voitetaan, jos ei putkiteta, kun hinnasta ei ollut kyse? Vaikka alan kohta epäillä, ettei taida vastausta löytyä...Miksi väkisin haluat ostaa sähköasennukset putkitettuna, jos se kerran maksaakin enemmän?
Mitä hyötyä siitä on? Miksi?
Itse en ainakaan haluaisi. Nykyisin taloihin asennetaan kaikenlaisia kaapelointeja, on palo ja rikos-, atk-, antenni-, audio-, sateliitti-kaapeleita, pistorasioita joka nurkassa, valaisinpisteitä katot täynnä. Jos nämä kaikki systeemit vedetään putkittamalla, niin kattorakenteethan pullistelisivat ristiin rastiin risteileviä putkisysteemejä. - nimittäin kerrompa vaan
tokkiisa kirjoitti:
Enpä oo seurannu putkimiesten keskusteluja, vaan luulisin että puhaltelisivat meleko raskaita, jos niille sanoisi, että mitästä helevettiä millään muoviputkella ruveta vesijohtoja vetämään, rautaputkia sen pittää olla ja kunnollisella hamppukierreliitoksilla.että että tuo valokaapeli kultuuri on tuossa ihan nurkilla tulossa ja luulempa että muoviputkelle voipi olla käyttöä, kas kas... niinhan sitä luultiin että puhelinverkko jää käyttämättä maan alla kokonaan mutta kas niin vaan sillekkin löytyi käyttöä...
lisäämpä itsekkin vielä korteni kekoon kertomalla faktan että keväällä alkaa taloprojekti ja putkea tulee talo täyteen.
ja vielä sen verran että eikö väliseinän koolauksiin joudu putkettomalle asennukselle kairaamaan vähintään yhtä ronskit reiät kuin putkelliselle, eihän sitä kaapelia saa muuten mitenkään sinne "väljästi" vai onko ihan varma konsti naputtaa joka koolauksen sisään JM:n pätkä;) niin kuin normaalisti viedään kaapeli pinta-asennuksessa seinän läpi... - kuristin
Sana on kirjoitti:
Ettei tarvi repiä paikkoja läheskään niin paljon. Osa järkevistä ihmisistä jopa älyää panna lietensä ja pesukoneensa jopa entiseen paikkaan saneerauksen yhteydessä!
No miksi ei MMJ 5x2.5S käy edellenkin em. paikassa.
- kannattaa vaalia
vastausta löytyä kirjoitti:
Todistit oikeaksi sen, mitä sanoin! Juttua riittää näemmä sinullakin, niin kuin näillä muillakin, siitä, miten putkitus on tarpeeton eikä edes "mikkään kaikkivoipanen". Mitäs se "kehitys kehittyy" sinulla tarkoittikaan - oli varmaan peruste, jonka mukaan putkittamisessa on jotain vikaa vikaa vikaa?
Kerran vielä: kuka osaa kertoa minulle, mitä sillä voitetaan, jos ei putkiteta, kun hinnasta ei ollut kyse? Vaikka alan kohta epäillä, ettei taida vastausta löytyä...Sinä varmaan olet käynyt jo katsomassa pohjois- tai itärinteen puolelta sopivat rakennuspuut, jotka kaadetaan yläkuun aikana joulu- tammikuussa justeerilla ja ajetaan hevosilla vesivoimasahalle.
- kannattaa tutkia
kannattaa vaalia kirjoitti:
Sinä varmaan olet käynyt jo katsomassa pohjois- tai itärinteen puolelta sopivat rakennuspuut, jotka kaadetaan yläkuun aikana joulu- tammikuussa justeerilla ja ajetaan hevosilla vesivoimasahalle.
niin huomaa että on mahdotonta varautua tulevaisuuteen koska ei voi tietää mitä kohta tullaan keksimään.
Tai no, voi tietysti varautua putkittamalla.. - yksi vastaus tulisi
kannattaa vaalia kirjoitti:
Sinä varmaan olet käynyt jo katsomassa pohjois- tai itärinteen puolelta sopivat rakennuspuut, jotka kaadetaan yläkuun aikana joulu- tammikuussa justeerilla ja ajetaan hevosilla vesivoimasahalle.
Lopputulos pienestä yritelmästäni saada järkeviä vastauksia: ei onnistunut. En myöskään saanut vastausta, onko suomalainen sähköjen vetäjä (se putkittamaton) lukutaidoton, itsepäinen - vai eikö hänellä vain ole muita perusteita kuin "koska mä sanon, prkl...".
Itse veikkaan tuota viimeistä, koska luulen, että yksinkertaiseen kysymykseen olisi tullut edes yksi järkevä vastaus erilaisten historia- ja kehitysviittausten sijaan - jos järkeviä perusteita olisi. Voisihan tästä varmaan vielä jatkaa, vaikka maailman tappiin kuten tavataan sanoa. Mutta totean keskustelun oman tietomääräni kartuttamisen osalta hyödyttömäksi, koska inttäminen ei ole keskustelua, ja muuta en täältä saanut.
Sivuhuomautuksena mainitsen, että se sähkäri, joka ei rahallakaan nurisematta putkita, ei tulevana kesänä meidän raksalla tee mitään muutakaan. Kiitän "keskustelusta", ja poistun suunnittelemaan, mihin niillä putkilla pitäisi sähköä saada...
Ai niin, niistä puista. Ne on kyllä jo kaadettu, oikeaoppisesti talven aikana. Meillä ei viitsitä käyttää kesäpuuta, kun sinistyisi ja sitten saisi aiheen valittaa siitä. Se tietysti olisi varmaan edistystä, mutta minkäs minä jälkeenjääneisyydelleni voin. Täältäkään en siihen apua saanut. ;-) - Minä saanut
yksi vastaus tulisi kirjoitti:
Lopputulos pienestä yritelmästäni saada järkeviä vastauksia: ei onnistunut. En myöskään saanut vastausta, onko suomalainen sähköjen vetäjä (se putkittamaton) lukutaidoton, itsepäinen - vai eikö hänellä vain ole muita perusteita kuin "koska mä sanon, prkl...".
Itse veikkaan tuota viimeistä, koska luulen, että yksinkertaiseen kysymykseen olisi tullut edes yksi järkevä vastaus erilaisten historia- ja kehitysviittausten sijaan - jos järkeviä perusteita olisi. Voisihan tästä varmaan vielä jatkaa, vaikka maailman tappiin kuten tavataan sanoa. Mutta totean keskustelun oman tietomääräni kartuttamisen osalta hyödyttömäksi, koska inttäminen ei ole keskustelua, ja muuta en täältä saanut.
Sivuhuomautuksena mainitsen, että se sähkäri, joka ei rahallakaan nurisematta putkita, ei tulevana kesänä meidän raksalla tee mitään muutakaan. Kiitän "keskustelusta", ja poistun suunnittelemaan, mihin niillä putkilla pitäisi sähköä saada...
Ai niin, niistä puista. Ne on kyllä jo kaadettu, oikeaoppisesti talven aikana. Meillä ei viitsitä käyttää kesäpuuta, kun sinistyisi ja sitten saisi aiheen valittaa siitä. Se tietysti olisi varmaan edistystä, mutta minkäs minä jälkeenjääneisyydelleni voin. Täältäkään en siihen apua saanut. ;-)Vastausta siihen, miten kivitaloon vetäistään putkittamaton asennus. Perustuukohan se tähän langattomaan voimansiirtoon (vrt. langattomat tiedonsiirtojärjestelmät), joihin myös vedotaan, kun halutaan tehdä homma mahdollisimman helpoksi. Minäkin katson aina läppäriltäni varmuuden vuoksi, onko naapurini hommissa minun verkkoni kautta.
- valitsemallasi tiellä
Ai niin, niistä puista. Ne on kyllä jo kaadettu, oikeaoppisesti talven aikana. Meillä ei viitsitä käyttää kesäpuuta, kun sinistyisi ja sitten saisi aiheen valittaa siitä. Se tietysti olisi varmaan edistystä, mutta minkäs minä jälkeenjääneisyydelleni voin. Täältäkään en siihen apua saanut. ;-)Turhapa sitä on amatöörin tai maallikon kanssa yrittää keskustella.
Täältä tähän. - spark
vastata kirjoitti:
Että miksi ne johdot piti vaihtaa?
Vai onko se vain mukava laskuttaa jotain maallikkoa?jos on yksi valopiste ja haluuaakin sinne enemmän eli 5 kytkimen niin sillion ei johdot riitä ja niitä pitää lisätä putkee ,tuskinpä ammattitaitoinen sähkäri turhaan ketään laskuttaa
- selvisi
Ai niin, niistä puista. Ne on kyllä jo kaadettu, oikeaoppisesti talven aikana. Meillä ei viitsitä käyttää kesäpuuta, kun sinistyisi ja sitten saisi aiheen valittaa siitä. Se tietysti olisi varmaan edistystä, mutta minkäs minä jälkeenjääneisyydelleni voin. Täältäkään en siihen apua saanut. ;-)Minä mietin pitkään, että miksi joku maallikko haluaisi välttämättä saada sähköasennukset putkitettuna.
Syy on loppujen lopuksi päivänselvä. Persaukinen rakentaja luulee sähköputkien asennuksien olevan jokamiehen oikeuksiin kuuluvaa harrastetta.
Näitä kun laittaa siskonmiehen kanssa, joka sentään on asentanut useampaan autoon lisävalot
ja stereot, ei varsinaisen sähköasentajan tarvitse kuin hiukan tarkistaa asennuksia ja tehdä kytkennät. - se on ihan sama
Sana on kirjoitti:
Ettei tarvi repiä paikkoja läheskään niin paljon. Osa järkevistä ihmisistä jopa älyää panna lietensä ja pesukoneensa jopa entiseen paikkaan saneerauksen yhteydessä!
Jos pisteiden paikka ei muutu, niin se on aivan sama, onko käytetty putkitusta vai ei.
Ja jos pisteiden paikka muuttuu, joutuu joka tapauksessa repimään seinät auki.
Voi herrajestas tätä putkiaivoisten logiikkaa! - ihmeessä ?
ei vaihdeta? kirjoitti:
Vai teetkö parakkeja 20 vuoden käyttöikäennusteella?
Meillä vaihdettiin 60 v vanhat johdot - putkiin, tietty. Helppo nakki!Olisi kai ne kestäneet seuraavat 60 vuottakin.
Kummallinen saneeraus, jos ei tarvinnut lisätä yhtään pistettä. - Kysykää minulta
selvisi kirjoitti:
Minä mietin pitkään, että miksi joku maallikko haluaisi välttämättä saada sähköasennukset putkitettuna.
Syy on loppujen lopuksi päivänselvä. Persaukinen rakentaja luulee sähköputkien asennuksien olevan jokamiehen oikeuksiin kuuluvaa harrastetta.
Näitä kun laittaa siskonmiehen kanssa, joka sentään on asentanut useampaan autoon lisävalot
ja stereot, ei varsinaisen sähköasentajan tarvitse kuin hiukan tarkistaa asennuksia ja tehdä kytkennät.Putkitettuna? Persaukinen? Taisi tulla logiikkavirhe. Se sallitaan, ei meistä kaikki voi olla yhtä hyviä ajattelussa, vaikka jokaisella vahvat mielipiteet onkin!
- miten vetäistään
Minä saanut kirjoitti:
Vastausta siihen, miten kivitaloon vetäistään putkittamaton asennus. Perustuukohan se tähän langattomaan voimansiirtoon (vrt. langattomat tiedonsiirtojärjestelmät), joihin myös vedotaan, kun halutaan tehdä homma mahdollisimman helpoksi. Minäkin katson aina läppäriltäni varmuuden vuoksi, onko naapurini hommissa minun verkkoni kautta.
ja loput heitellään sitten kattokoolausten päälle luultavasti. Kylläpä vaan Suomessa osataan rakentaa.. hah hah..
http://www.hb-betoni.fi/data.php/200306/095035200306181453_priimaes.pdf - sie savolaistollo
tokkiisa kirjoitti:
Enpä oo seurannu putkimiesten keskusteluja, vaan luulisin että puhaltelisivat meleko raskaita, jos niille sanoisi, että mitästä helevettiä millään muoviputkella ruveta vesijohtoja vetämään, rautaputkia sen pittää olla ja kunnollisella hamppukierreliitoksilla.ne ovat sivistyksessä jo immeiset niin pitkällä että saattavat haluta tietoliikennekaapeleita taloihinsa. Onnistuu näemmä helepolla noihin putkiin tyrkätä. Että semmosta käy - laajakaistaa pukkaa
- Jyde
Kun niitä nyt vaan on semmosia taloja joita ei putkellisena tee mitenkään järkevästi. Esim. nämä "ekotalot" joissa höyrysulkuna on paperi, ei sinne kyllä putkea vedä itse ernestikään, varsinkin kun isäntä sen paperin on kuitenkin sinne kosteana laittanut, ja kuivuttuaan se on niin kireällä että soi. Putkieinari voi kyllä putkittaa poraamalla reiän joka perkeleen koolaukseen jos haluaa, harva asiakas tästä enää maksaa kun on vaihtoehtokin...
- maallikko
Jos ei tuollaisessa ekotalossa voi ruveta kerran joka koolaukseen poraan reikää putkelle niin mistä ne MMJ kaapelit sitten viedään? Kai sille johdollekin on joku reikä tehtävä?
- Pilot
maallikko kirjoitti:
Jos ei tuollaisessa ekotalossa voi ruveta kerran joka koolaukseen poraan reikää putkelle niin mistä ne MMJ kaapelit sitten viedään? Kai sille johdollekin on joku reikä tehtävä?
Olet täysin oikeassa,että täytyyhän niille MMJ-kaapeleillekin olla reitti.Nythän onkin niin,että nämä putkettoman suosijat vetää kaapelinsa tämän 2X2 koolauksen ja paperin(tai muovikalvon)väliin ja tämä ei ole sallittua(vaikka näin yleensä tehdään).Nimittäin kaapeli pitää olla väljästi sijoitettu sekä katossa,että seinissä.Nyt tämä kattovillotus painaa kaapeleita melko lujasti noita kattokoolauksia vasten.No vikaahan on toki nykytalojen suunnittelussa kun ei muutenkaan voi tehdä,muuten kuin katkomalla koolaukset tai vetämällä laittomasti.
- Hiirelle
Olen nähnyt ja henkilökohtaisesti kokeneut sen että hiiret on järsinyt MMJ kaapelista kuparin näkyviin,sattui kaapeli olemaan hiiren kulkureitillä ja siitä oli koittanut mennä läpi.Onneksi tämä kaapeli ei ollut missään seinän sisällä,oli helppo vaihtaa.
Täten meillä putkitetaan kaikki sähköt mitä remontissa uusitaan.Pitkällä aikavälillä se on halvempaa.Jos jotain tehdään niin tehdään se kunnolla.- käytättekös
vielä huppuliittimiäkin?
- käytän
käytättekös kirjoitti:
vielä huppuliittimiäkin?
ja posliinirenkaitakin vielä tarvitaan
- Eräässä OK-talossa
Hiiret tai oravat oli syöneet pitkän matkaa kaapelista eristeet. Jossain vaiheessa kaapelitehtaat käytti "maistuvaa" öljyä eristeiden välissä. Aiheutti oikosulun, jota haettiin pitkään ja hartaasti!
- parempi/luotettavampi
käytättekös kirjoitti:
vielä huppuliittimiäkin?
liitin kuin huppuliitin?
taidat olla juuri amiksesta valmistunut spede joka ei osaa huppuliitintä pyörittää vaan nippanappa jaksaa sen johdon jousen alle survoa. nythän teille on ENSTOLLA kehitelty oikein liittimetkin (ENSTONET) ei tartte sunkaan enää henkespuolesta pelätä, senkun nakkelee pistokkeita kiinni... ja rinta rottingille... ammamies! - spark
olen kuullut ja hähnyt kanssa kun hiiret puree johdot ja en vaan tajua että miksi ,eikö ne vaistoa tai siis tunne jännetekenttää ...ei ymmärrä....
- spark
käytättekös kirjoitti:
vielä huppuliittimiäkin?
En ikinä ja aina jos niitä on vaihdan ne wagoihin
ei ole mun mieleen - huppuliitin
parempi/luotettavampi kirjoitti:
liitin kuin huppuliitin?
taidat olla juuri amiksesta valmistunut spede joka ei osaa huppuliitintä pyörittää vaan nippanappa jaksaa sen johdon jousen alle survoa. nythän teille on ENSTOLLA kehitelty oikein liittimetkin (ENSTONET) ei tartte sunkaan enää henkespuolesta pelätä, senkun nakkelee pistokkeita kiinni... ja rinta rottingille... ammamies!koulussa joskus käytin huppuliitintä ,
mutta ei tarvitse olla AMMATTIkoulusta juuri päässyt jos wagoja käyttää
mulla on sen verran hyviä keikkoja että on varaa käyttää wagoja
ovat meinään nopeampia kun kytkee rasian......
tapansa kullakin ..toisilla lukihäiriö - käytättekös
parempi/luotettavampi kirjoitti:
liitin kuin huppuliitin?
taidat olla juuri amiksesta valmistunut spede joka ei osaa huppuliitintä pyörittää vaan nippanappa jaksaa sen johdon jousen alle survoa. nythän teille on ENSTOLLA kehitelty oikein liittimetkin (ENSTONET) ei tartte sunkaan enää henkespuolesta pelätä, senkun nakkelee pistokkeita kiinni... ja rinta rottingille... ammamies!Ammattikoulu on käyty. Tosin siitä on jo aikaa. Jos välineitä ja menetelmiä kehitetään, miksei niitä myös käytetä? Ihme hommaa! Kaippa myös tekin olette jonkin sähkökoulutuksen saaneet.
- on hyvä
Yksi paikka missä putketon on hyvä on keittiön uusiminen. Siellä kaapelit voi vetää sokkelin takana lattiassa, varsinkin jos kaapit seisovat jaloilla ja kaappien päällä. Joitakin lyhyitä koukkauksia seinän sisään voi tarvita välitilan kohdalla.
Mutta kaikkialle muualle vain putkeen ja riittävän isoon, vähintään JM 20. - Yrittää väittää
Että koko pitkä syöttö pitäisi vaihtaa putkessa. Melkein aina se on niin, että viimeisen "hypyn" piuhoja vaihdellaan. Se käyttötarkoituskin voi vaihtua hyvin usein: kytkimestä pistorasiaksi je milloin miksikin. Kiva kun on putket!
- tätä putkitusvillitystä
Julkisessa rakentamisessakin pääsääntöisesti tehdään putkittamatta, minkä ihmeen vuoksi yksityisrakennuksissa pitäisi kaikki putkittaa?
Tämä vaikuttaa jo aivan hysteeriseltä koko putkitusmania täällä...- saattaa hermostua
jos vedät kolmesatasen kaapelihyllyn oh:n seinälle, vai ajattelitko johtokanavat panna?
- hoj joi
saattaa hermostua kirjoitti:
jos vedät kolmesatasen kaapelihyllyn oh:n seinälle, vai ajattelitko johtokanavat panna?
Kyllä ne siellä kattokoolausten päällä julkisissakin rakennuskohteissa retkottaa ne johdot useimmiten...mitään hyllyjä...
- mukaan?
hoj joi kirjoitti:
Kyllä ne siellä kattokoolausten päällä julkisissakin rakennuskohteissa retkottaa ne johdot useimmiten...mitään hyllyjä...
eipä ole nyt kirjaa käsillä mutta kyllä MMJ:n asennuksesta on vähän muita ohjeita kuin että se 'retkottaa koolausten päällä'.
Ei ihme että pienrakentajat puree ranteitaan auki kun ammattimiehillä(?) ei ole mitään käsitystä laadusta ja hyvistä/oikeista työtavoista. - Lasketut katot
hoj joi kirjoitti:
On rakennettu avattaviksi jolloin muutokset on helppoja. Ja niitä muutoksiahan tehdään.......
- Tee se itse
Olen tässä seuraillut tätä väittelyänne ja itsekin tein erään kysymyksen kun halusin mielipidettä.Vain yksi vastaus esittämääni kysymykseen ja sen jälkeen taas pelkkää väittelyä putkituksesta.Tässä alkaa jo maallikko epäilemään suomalaisten sähkömiesten ammattitaitoa kun on niin montaa koulukuntaa sähköasennus ohjeista ja vaatimuksista.Eli taitaa suurin osa "ammattimiehistä" tehdä asennuksia ihan "mutu" menetelmällä,ja se oma tapa on paras tapa.
Eikö se ole jokaisen oma asia putkittaako vai ei koska molemmat tavat on sallittuja. - tehdä näin?
Miksi ei taloja eristetä polystyreenieristeellä?
Tiivistettynä polyuretaanivaahdolla saadaan tiivis eriste joka ei tarvitse höyrynsulkua eikä tuulensuojaa.Edullinen ja ohuempi rakenne kuin villalla.Ja jos vielä jätettäisiin sisäverhouslevyn taakse 30-50mm rako(joka on mahdollista polystyreenieristeellä)niin siinä tilassa voitaisiin vetää sähkö ym putkia/rasioita tai kaapeleita.Eikä olisi vaaraa että höyrynsulkupaperit menee rikki(niihin tulee aina reikiä).Jos tarvitsisi tehdä läpivienti eristeen läpi niin se olisi helppo tiivistää uretaanivaahdolla.Ei kannata tehdä asioita liian vaikeaksi,siinä menee hermot ja rahat.- rakenteen
missä sähkärit ei revi höyrysulkua rikki.
- ei ei
rakenteen kirjoitti:
missä sähkärit ei revi höyrysulkua rikki.
Ei koskaan saa repiä niin isoa aukkoa, että
mies mahtuu pakin kanssa läpi!!!!!!!!!!!!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi383662Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal273209- 652845
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak822677- 351748
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no801680- 281507
- 151475
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231464- 281458