päivän vanha jauheliha

voiko paistaa ja syödä???

kerkesin jo alkaa ruoanlaittoon ja huomasin vasta sitten että eilen olisi ollut parasta ennen päiväys... Onko kellään tietoa, voiko huoletta syödä??????? Kiitos etukäteen!!

21

14371

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maalaisjärki

Jos liha on säilytetty asinamukaisesti ja pakkaus siisti sekä avaamaton, on eritttäin pieni mahdollisuus, että lihan syömisestä olisi mitään vaaraa. Muistat vaan kypsentää lihan huolellisesti.

Maalaisjärekeä voi näissäkin asioissa käyttää. Eli kannattaa haistaa lihaa ennen käyttöä. Jos haju on epäilyttävä tai väri harmahtava, niin pilaantumisprosessi voi olla käynnissä. Eli edelleen, jos lihaa säilytetty kylmässä ja asianmukaisesti, ei todennäköisesti mitään haittaa. Itse olen kyllä syönyt ihan huoletta. Mutta itse pidän yleensä sitä yhtä päivää takarajana ja silloin pitää täyttää nuo em. kriteerit. Sen sijaan pakastan usein lihaa, jossa päiväys lähellä. Käyttökelpoista vielä viikkojenkin jälkeen. Toinen vaihtoehto on paistaa liha ennen pakastusta.

• söisi

Jauheliha on ruoka-aineista pilaantumisherkimpiä. Aistinvarainen (silmät, nenä, suu) "tarkastaminen" ei välttämättä kerro, onko pilaantuminen jo alkanut. Toimii paremminkin vasta sitten, kun pilaantuminen on jo pidemmällä. Itse en missään nimessä käyttäisi.

Oletko varma, että siinä oli todellakin "parasta ennen" eikä "viimeinen käyttöpäivä"? Yleensä näissä pilaantumisherkissä tuotteissa on tuo viimeinen käyttöpäivä - ja hyvästä syystä. Mutta jos syöt ja tulee mahanpuruja, niin älä ainakaan kauppiasta siitä syytä!

• tatty

voi syödä ellei ole pahanhajuista tai harmaata. kyllä meillä on syöty useat useat kerrat joskus sattanut olla 2 päivääkin vanhaa eikä ole yhtään mitään haittaa ollut yhtään kenellekkään.

• ´Nitta`

Jauhelihassa tuskin on parasta ennen-päiväystä, vaan viimeinen käyttöpäivä.

• varmaan
        tatty kirjoitti:

voi syödä ellei ole pahanhajuista tai harmaata. kyllä meillä on syöty useat useat kerrat joskus sattanut olla 2 päivääkin vanhaa eikä ole yhtään mitään haittaa ollut yhtään kenellekkään.

Teillä on varmaankin kehittynyt vatsaan ja suolistoon kunnon bakteerikanta, kun uskallatte syödä vanhoja tuotteita. Mutta hyvä niin.
        Kaikkien vatsa ei sitä välttämättä siedä.

• yks vaan
        varmaan kirjoitti:

Teillä on varmaankin kehittynyt vatsaan ja suolistoon kunnon bakteerikanta, kun uskallatte syödä vanhoja tuotteita. Mutta hyvä niin.
        Kaikkien vatsa ei sitä välttämättä siedä.

Pilaantuneen syöminen saattaa olla - toisin kuin yleisesti luullaan- yhteydessä allergian syntymiseen lapsilla.
        Pienemmät ja isommat vatsavaivat, ripuli ym. Suoliston nukka on ärsytystilassa ja tämän kautta puhkeaa allergia. En tosiaankaan antaisi lapsille.
        Prosessoidut, säteilytetyt elintarvikkeet, niissä saattaa pilaatumistilassa muhia elimistölle vieraita ja voimakkaita bakteerikantoja. Mm. siksi tämänpäivän ruokamyrkytykset.

• tutkimusta?
        yks vaan kirjoitti:

Pilaantuneen syöminen saattaa olla - toisin kuin yleisesti luullaan- yhteydessä allergian syntymiseen lapsilla.
        Pienemmät ja isommat vatsavaivat, ripuli ym. Suoliston nukka on ärsytystilassa ja tämän kautta puhkeaa allergia. En tosiaankaan antaisi lapsille.
        Prosessoidut, säteilytetyt elintarvikkeet, niissä saattaa pilaatumistilassa muhia elimistölle vieraita ja voimakkaita bakteerikantoja. Mm. siksi tämänpäivän ruokamyrkytykset.

Miksi siis allergiat ovat yleistyneet nykyään, kun niitä ei ennen vanhaan ollut. Ja silloin ruoan säilytys oli hieman erilaista niihin aikoihin?

• Vai ei ollut!
        tutkimusta? kirjoitti:

Miksi siis allergiat ovat yleistyneet nykyään, kun niitä ei ennen vanhaan ollut. Ja silloin ruoan säilytys oli hieman erilaista niihin aikoihin?

Minullekkin joku "viisas" sanoi, ettei ennenvanhaan ollut astmaa.
        Lapsellani on astma ja osaan hyvin kuvitella, ettei hän esim. 50v sitten olisi ollut kovinkaan pitkäikäinen. Varmasti olisi kuollut jo vauvana, siksi kiirettä on pitänyt kun on autolla lääkäriin menty.
        Voisin hyvin kuvitella, että kaippa niitä allergioitakin on ollut.
        Miksiköhän lasten kuolleisuus ei ole enää niin yleistä? Hmm, niin se lääketiede..

• Epäilevä Tuomas
        Vai ei ollut! kirjoitti:

Minullekkin joku "viisas" sanoi, ettei ennenvanhaan ollut astmaa.
        Lapsellani on astma ja osaan hyvin kuvitella, ettei hän esim. 50v sitten olisi ollut kovinkaan pitkäikäinen. Varmasti olisi kuollut jo vauvana, siksi kiirettä on pitänyt kun on autolla lääkäriin menty.
        Voisin hyvin kuvitella, että kaippa niitä allergioitakin on ollut.
        Miksiköhän lasten kuolleisuus ei ole enää niin yleistä? Hmm, niin se lääketiede..

Totta kai lasten kuolleisuus on ollut yleistä ja samoin on ollut astmaa ja löytynyt varmasti allergioita. :D En minä nyt ääliö ole, vaikka niin ilmeisesti oletatkin. Silti tilastot kertovat, että allergiat ovat lisääntyneet, jopa aikuisilla. Ehkäpä se syy ei todellakaan ole siellä "pilantuuneessa" ruoassa, vaan lisäaineissa, saasteissa, ylettömässä siisteydessä ja sillä, ettei lapsi saa useinkaan eläinallergeenejä. Ja itse asiassa, tarkkaa syytä ei taideta tietää, vai tiedetäänkö? Ja tuo selitys on niin epäuskottava, ettei se ainakaan minulle mene läpi, ennen kuin saan mustaa valkoisella ja yksimielisen julkilausuman asiasta, jossa suurin osa allergia lääkäreistä ja tutkoijoista on samaa mieltä!

Kuinka moni täällä tietää isovanhempiensa , isotätiensä/setiensä tai tätiensä ja setiensä (varsinkin maalla asuvat!)olleen allergisia. Mikä on tilanne nyt? Kuinka monta allergista lasta oli teidän luokallanne, kun olitte pieniä. Mikä on allergisten lasten osuus nyt luokassa olevista lapsista?

Minä sairastuin allergiaan ja astmaan samantien, kun meidän koiramme annettiin pois. Vuosien mittaan olen kerännytkin aimo kokoelman allergioita. Isäni sai ensimmäiset allergiaoireet muutettuaan tänne Etelä-Suomeen maalta töihin (arvatkaa huvikseen minne... Nesteelle). Vuosien mittaan allergiat lisääntyivät. Nyt minulla on maito/muna-allergikkopoika, siskoni kaikki neljä lasta ovat eriasteisesti allergisia. Siskoni koki viime kesänä elämänsä ensimmäisen nokkosrokon (hän ei ole koskaan kärsinyt mistään allergisista). Pilaantunutta ruokaako me olemme syöneet, kun olemme näin allergisia? Potaskaa sanon minä tuollaisille teorioille ennen kuin ne toteen näytetään!

• ´Nitta`

En suosittelisi kyllä jauhelihaa syömään, vaikka olisikin päivän vanhaa. Kokoliha menee kyllä, muttei jauhettu.

• liharuuissa

Liharuuissa on viimeinen käyttöpäivä, joka tarkoittaa ette sitä saa käyttää sen jälkeen. Lihat, makkarat ym.vastaavat einekset ovat herkimmät pilaantumaan ja aiheuttamaan jopa ruokamyrkytyksen. Niitä ei saa edes myydä viimeisen käyttöpäiväksen jälkeen. Kyllä se on sitten ihan omalla vastuulla, jos sitä syö. Itse en ainakaan uskaltaisi tarjota lapsilleni enkä kyllä itsekkään syödä.

Koiran ruuaksi se kelpaa hyvin.

• yks vaan

En kyllä missään nimessä antaisi koiralle yhtään pilaantunutta lihaa. On täysin harhaluulo että koira sietäisi paremmin pilaantunutta markettikamaa.

Nykyelintarvikkeet ovat niin prosessoituja, säteilytettyjä ym. että kun niissä pääsee valloilleen joku bakteeri, niin se pääsee todella rajusti "mellastamaan" koska sillä ei ole "kilpailijoita" toisin kuin luonnon oloissa olevalla vähän pilaantuneella lihanpalalla. Siitä nämä tämänpäivän ruokamyrkytykset johtuvat myös ihmisillä.
        Koira saa kulahtaneesta jauhelihasta vatsanväännettä ja ripulia.

Koira ei ole sen kestävämpi - päin vastoin - ihmisen maksa on kuin rotan maksa koska ihminen on vuosituhannet elänyt kaikenlaisella moskalla.

• Tuulia

Menen ensi viikonloppuna tapaamaan isomummiani. Kerronkin hänelle, että Internetin keskustelupalstalla kysyttiin uskaltaako steriilissä ympäristössä viranomaisten hyväksymällä tavalla elintarvikesuojakaasuun pakattua jauhelihaa syödä kypsennettynä vuorokausi "viim.käyttöpäivä" -päiväyksen jälkeen. :)

En tosin usko, että isomummini tietää mikä on keskustelupalsta...

• jos avaat

Näkemättäkin tiedän, että liha jo vähintäänkin haiskahtaa. En koskaan käytä edes sellaista jauhelihaa jossa on samana päivänä parasta ennen-merkintä. Ei ne nykylogistiikassa oikeasti säily niin pitkälle kuin on päivämäärä.

• syötä

ukolles vaan :-)

• en söisi

eikä kyllä syö muutkaan ihmiset meidän perheessä, just sen takia et on helposti pilaantuvaa. Koirillemme olen kyllä vielä seuraavana päivänä keittänyt, jos on päässyt käymään niin että on mennyt edellisenä päivänä vanhaksi.

• suurperheen äiti

..kannattaa olla, tosi tarkkana! Itse en kyllä söisi. Samana päivänä kun on ostettu, tulisi myös valmistaa. Liha kun säilytetään kaupassakin alemmassa lämpötilassa kun kotijääkaappi. Vakuumipakkauksessa olevan jauhelihan saatan paistaa vasta seuraavana päivänä. Mutta viimeistään silloin. Päiväyksistä riippumatta.

• voiko paistaa

eikä tullu mahanpuruja ;)
        Lapsille en kylläkään syöttänyt.
        Ei ollut haju/maku muuttunut tms.
        Pitänee jatkossa olla tarkempi päiväyksien kanssa.
        Kiitos vaan vastaajille.
        PS. Näin kerran erään ison kaupan pakastealtaassa pizzan jonka päiväys oli vanhentunut jo VUODELLA, kaupan väki ei taida olla ajan tasalla...

• kokki

Ruuaksi vaan jos ei haise, ja on normaalin väristä. Jos olet säilyttänyt sitä oikein kylmässä, niin ei mitään ongelmia!

• Anonyymi

Haista ja maista. Ite tein just 3 päivää vanhasta (no 2 ku tein sen keskellä yötä) jauhelihasta KermaBologneesen ja ihan hyvä tuli. Mulla kyllä jääkaappi 2-4astetta lämpöstä joten sekin saattaa edesauttaa sitä ettei se mee vanhaks. Mutta kyllä nyt yhen päivän vanhan voi ainaki tehä ihan millon vaan.

• Anonyymi

mahasssahan se palaa se ravinto kuotenkin aina...suolahapossa, mahahapossa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      26
      2778
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2312
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2190
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1802
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1662
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      98
      1597
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      298
      1485
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1419
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    Aihe