Koira allergiselle

Mahdoton ajatus?

Mielipiteitä ja "varmoja" käsityksiä löytyy paljonkin koiraharrastajien keskuudesta, mutta löytyykö jonkun ihan oikean asiantuntijatahon tutkimaa faktatietoa siitä, että joku koirarotu olisi vähemmän allergisoiva kuin toinen?

Voiko mitään koiraa todella suositella perheeseen, jossa on todettu eläinallergioita?

64

33636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eh--

      itsellämme on bichon havanais ja mieheni on allerginen koirille sekä hänellä on astma. Hänellä on hyvät lääkkeet joten hän ainakin pärjää bichonin kanssa ihan hyvin. Bichonien sanotaan olevan vähemmän allergisoivia rotuja,mene ja tiedä sitten siitäkään mutta meillä se toimii.

      • Lumituuli

        Siitä,että näitä rotuja pestään usein.Itse kissa allerginen.On cotoni pesen kerran kuussa hilseshampoolla.Turkki vaatii harjausta,mutta itse harjaan.Käsittääkseni bichonit,cotonit,villikset valkeat ainakin(pakko pestä!)


    • Itsekkyyttä

      Mielipiteet ja faktatkin sikseen. Jos allergioita on, älä ota koiraa. Se on elävä olento, joka kiintyy juuri teidän perheeseen. Jos joudutte luopumaan siitä, koiran ennuste ei ole hyvä, koska se ei osaa ymmärtää, miksi tutut ihmiset hylkäsivät. Koira ei ole kokeilukappale, jolla voi testata, "sopiiko meille koira". Jos otat koiran, sitoudut hoitamaan sitä sen elämän ajan - jos olet vastuullinen aikuinen.

      • Lumituuli

        Otettiin koira aikuisena ajanpuutteen takia,hyvin sopeutui.Omistajille allergian puhkeaminen ja rakkaasta luopuminen ottaa koville.Jos oireeni ei pahene otan toisenkin sitten joskus.Tämä ollut 6v.ilman oireita.Tarkka pitää olla jos on kovin allerginen.


      • i-v

        kyllä minusta voi ottaa allergikolle koiran kunhan sillä ei ole aluskarvaa...


      • koiratt

        Olen tuosta erimieltä... Hyvältä kasvattajalta voi kysyä jos saisi niin sanotusti "kokeiluun" jonkun koiran ja sitten katsoo syntyykö allergiaa vai ei...........!!
        Minä itse tahtoisin koiran todella paljon......


      • jj
        koiratt kirjoitti:

        Olen tuosta erimieltä... Hyvältä kasvattajalta voi kysyä jos saisi niin sanotusti "kokeiluun" jonkun koiran ja sitten katsoo syntyykö allergiaa vai ei...........!!
        Minä itse tahtoisin koiran todella paljon......

        Valitettavan harva kasvattaja antaa koiriaan vieraille kokiluun. Pitäs olle joku tuttu.


    • tsemppiä

      on tehty,
      esim. pääkaupunkiseudulla on tehty tutkimus jossa todettiin kaikista 65:stä kodista koira-allergeenia, siis joissa koira on.
      Vastaavasti turkulaisissa kouluissa oli tutkittaessa koira-allergeenia 1-3 nanogrammaa kuutiossa, 10-100 aiheuttaa oireita minuutissa.
      Jos taas altistus on jatkuva 1-10 pitoisuus riittää oireiden syntymiseen.

      Koiran allergisoiva vaikutus on suurempi kuin esim. kissan, mutta ei herkistä kovin nopeasti, käytännössä kuluu vuosia ennenkuin vaikkapa astma puhkeaa. Sinänsä siis hankala asia, seuraamus kun voi tulla ajan kuluttua, eikä silloin enää rakkaan koiran heivaaminen tuo takaisin menetettyä terveyttä.

      Kannattaa pohtia asioita ja etsiä esim. lääketieteellisistä kirjastoista tietoa, readers digest-tyyppiset lähteet eivät ole kovin vakuuttavia....

    • Allergiselle !

      Ei koiraa allergiselle ihmiselle !
      Tyydy ns. "villakoiriin" !

      • villakoira

        Tuo nyt on melkoisen suppea-alainen katsantokanta. Kyllä allergisellakin ihmisellä voi koira olla. Alkuperäinen kirjoittaja on mielestäni paneutumassa asiaansa hyvin, koska miettii asioita etukäteen. Käytännössä voipi sitten harkita paljon ulkotarhassa viihtyvää rotua (ja vaikka kaksi koiraa), todellakin karva- ja hilselaadultaan jotakin "hillitympää", opettaa koiran pysyyn pois sängyltä, ostaa Cat&dog -imurin, joka tehoaa tosi hyvin kodin villakoiriin ja imee allergisoivat systeemit tehokkaasti, pesee koiraansa usein yms. yms.

        Näissä on hyvinpitkälle kyse myös asenteesta ja siitä, paljonko on valmis tekemään sen eteen, että voi koiran pitää.

        Ei se koira siitä kärsi, vaikka ihmisellä on allergia, jos sen perustarpeet on hyvässä hoidossa.


      • tämäkin
        villakoira kirjoitti:

        Tuo nyt on melkoisen suppea-alainen katsantokanta. Kyllä allergisellakin ihmisellä voi koira olla. Alkuperäinen kirjoittaja on mielestäni paneutumassa asiaansa hyvin, koska miettii asioita etukäteen. Käytännössä voipi sitten harkita paljon ulkotarhassa viihtyvää rotua (ja vaikka kaksi koiraa), todellakin karva- ja hilselaadultaan jotakin "hillitympää", opettaa koiran pysyyn pois sängyltä, ostaa Cat&dog -imurin, joka tehoaa tosi hyvin kodin villakoiriin ja imee allergisoivat systeemit tehokkaasti, pesee koiraansa usein yms. yms.

        Näissä on hyvinpitkälle kyse myös asenteesta ja siitä, paljonko on valmis tekemään sen eteen, että voi koiran pitää.

        Ei se koira siitä kärsi, vaikka ihmisellä on allergia, jos sen perustarpeet on hyvässä hoidossa.

        Hei!

        Meillä oli koira ja allergiani muuttui ihan sairaudeksi ts. jouduin kortisonikuurille ja sain vakavia yleisreaktioita. Nyt ongelmia jo bussissa/junassa olevasta eläinpölystä. Sanon vaan että ei kannata allergisen ottaa koiraa.


    • Kyselijä

      Miksei sellaiseen perheeseen voisi ottaa koiraa, jossa on yksi ihminen allerginen? Voiko teidän mielestä edes silloin, jos on pieni allergia?

      Haluaisin kovasti koiraa, mutta yksi tässä perheessä on hieman allerginen joillekkin eläimille (hilseelle ensinnäkin), esim. koiralle. En tiedä, kuinka kauan hänellä on allergia ollut, mutta hänellä on ainakin lapsuudessaan ollut omana kaksi koiraa ja kissa. Kannattaisiko siis tähän perheeseen harkita koiraa?

      • Kyselijä

        Voiko ottaa edes karvattoman (tai lähes karvattoman) koiran perheeseen, jossa on yksi allergikko (lue edellinen viestini tähän aiheeseen otsikolla Niin)?


      • lll
        Kyselijä kirjoitti:

        Voiko ottaa edes karvattoman (tai lähes karvattoman) koiran perheeseen, jossa on yksi allergikko (lue edellinen viestini tähän aiheeseen otsikolla Niin)?

        omistetaan koira vaikka on astma ja allergia hilseelle, pölylle jne. Mulla on kaksi venäjäntoyterrieriä. Valitsin rodun pienuuden takia = vähemmän pintaa hilseellä, aluskarva puuttuu= hilse pääsee paremmin pois ihon pinnasta harjatessa, vähän karvaa, ei lähde karvaa.
        Olen ottanut tietoisen riskin. Olen valmis kärsimään oireita. Asiaa kauan mietitty. Kaikkeni yritän pitääkseni heidät.
        Koirat olleet mulla reilu 7 kk. Suuria oireita ei ole tullut. Jos ei ole imuroinut tarpeeksi usein niin alkaa niiskuttaa. Imurointi auttaa siihen. Usein tuuletusta ja imurointia. Ihon mennessä kynnestä rikki kutiaa mutta se hävioää pian. Nämä ovat minun kokemuksia ja eittäin tyytyväinen olen ollut päätökseeni.


      • vaan
        Kyselijä kirjoitti:

        Voiko ottaa edes karvattoman (tai lähes karvattoman) koiran perheeseen, jossa on yksi allergikko (lue edellinen viestini tähän aiheeseen otsikolla Niin)?

        sellainen posliininen tai jokin allergiatestatusta materiaalista tehty pehmo...


      • alley
        Kyselijä kirjoitti:

        Voiko ottaa edes karvattoman (tai lähes karvattoman) koiran perheeseen, jossa on yksi allergikko (lue edellinen viestini tähän aiheeseen otsikolla Niin)?

        Meidän perheessä on koira, spinone, karkeakarvainen lintukoira ja poikakaverini on ollut allerginen koirille pienestä asti. Tästä koirasta hän ei saa mitään reaktioita, kun muistaa imuroida säännöllisesti ja tuulettaa usein, kuten joku jo mainitsikin. Ennen kuin muutimme samaan asuntoon oli vanhemmillani sekarotuinen koira (kultainennoutajan ja labradorinnoutaja), josta puolestaan tuli allergisia reaktioita, heti kun oli koiran läheisyydessä.

        Koirien karvallahan on suuri ero, toisella on pehmeä pohjavilla alla ja säännöliset karvanlähtöajat ja toisesta ei pitäisi karvaa irrota ollenkaan. Kannattaa miettiä tarkkaan ja harkita useiden rotujen kanssa, sitten ottaa kasvattajaan tms. yhetyttä jolla on sellaisia koiria joista on kiinnostunut ja käydä katsomassa ainakin parikertaa, jotta näkee tuleeko koirasta reaktioita vai ei. Tai jos jollain tutulla on sen rotuinen koira mitä voisi harkita niin pyytää vaikka hoitoon vähäksi aikaa. Karvattomat koirat eivät ole sen turvallisempia kuin sellaiset joista lähtee karvaa, koska niidenkin iho hilseilee ja hilse on usein allergian aiheuttaja. Vähemmän allergisoivia rotuja ovat tietääkseni karkeakarvaiset ja trimmattavat koirat. Niistä karva ei irtoa itsestään, vaan se trimmataan tai nypitään. Hilsehän irtoaa ilmaan eniten juuri karvojen kanssa.

        Olemme itse kanssa miettineet toisen koiran ottamista ja harkinneet muitakin rotuja, mutta luultavasti päädymme tähän samaan jo turvalliseksi todettuun rotuun.


      • @MinZuu@
        alley kirjoitti:

        Meidän perheessä on koira, spinone, karkeakarvainen lintukoira ja poikakaverini on ollut allerginen koirille pienestä asti. Tästä koirasta hän ei saa mitään reaktioita, kun muistaa imuroida säännöllisesti ja tuulettaa usein, kuten joku jo mainitsikin. Ennen kuin muutimme samaan asuntoon oli vanhemmillani sekarotuinen koira (kultainennoutajan ja labradorinnoutaja), josta puolestaan tuli allergisia reaktioita, heti kun oli koiran läheisyydessä.

        Koirien karvallahan on suuri ero, toisella on pehmeä pohjavilla alla ja säännöliset karvanlähtöajat ja toisesta ei pitäisi karvaa irrota ollenkaan. Kannattaa miettiä tarkkaan ja harkita useiden rotujen kanssa, sitten ottaa kasvattajaan tms. yhetyttä jolla on sellaisia koiria joista on kiinnostunut ja käydä katsomassa ainakin parikertaa, jotta näkee tuleeko koirasta reaktioita vai ei. Tai jos jollain tutulla on sen rotuinen koira mitä voisi harkita niin pyytää vaikka hoitoon vähäksi aikaa. Karvattomat koirat eivät ole sen turvallisempia kuin sellaiset joista lähtee karvaa, koska niidenkin iho hilseilee ja hilse on usein allergian aiheuttaja. Vähemmän allergisoivia rotuja ovat tietääkseni karkeakarvaiset ja trimmattavat koirat. Niistä karva ei irtoa itsestään, vaan se trimmataan tai nypitään. Hilsehän irtoaa ilmaan eniten juuri karvojen kanssa.

        Olemme itse kanssa miettineet toisen koiran ottamista ja harkinneet muitakin rotuja, mutta luultavasti päädymme tähän samaan jo turvalliseksi todettuun rotuun.

        Hei!

        Olemme harkinneet koiraa. Bichon frise, kääpiövillakoira, chuhuahua tai maltankoira. Perheemme on 4 henkinen, joista 2 astmaatikkoa. Voidaanko ottaa koiraa? Jos pitää taloa siistinä ja koirakin myös?

        Kiitos etukäteen


      • bisoni
        @MinZuu@ kirjoitti:

        Hei!

        Olemme harkinneet koiraa. Bichon frise, kääpiövillakoira, chuhuahua tai maltankoira. Perheemme on 4 henkinen, joista 2 astmaatikkoa. Voidaanko ottaa koiraa? Jos pitää taloa siistinä ja koirakin myös?

        Kiitos etukäteen

        meillä koira bison frisé ja poikani allerginen mutta mitään reaktioita ei ole tullut ja koira on ollut jo 3.w meillä.!!!


      • Maijaelisa
        lll kirjoitti:

        omistetaan koira vaikka on astma ja allergia hilseelle, pölylle jne. Mulla on kaksi venäjäntoyterrieriä. Valitsin rodun pienuuden takia = vähemmän pintaa hilseellä, aluskarva puuttuu= hilse pääsee paremmin pois ihon pinnasta harjatessa, vähän karvaa, ei lähde karvaa.
        Olen ottanut tietoisen riskin. Olen valmis kärsimään oireita. Asiaa kauan mietitty. Kaikkeni yritän pitääkseni heidät.
        Koirat olleet mulla reilu 7 kk. Suuria oireita ei ole tullut. Jos ei ole imuroinut tarpeeksi usein niin alkaa niiskuttaa. Imurointi auttaa siihen. Usein tuuletusta ja imurointia. Ihon mennessä kynnestä rikki kutiaa mutta se hävioää pian. Nämä ovat minun kokemuksia ja eittäin tyytyväinen olen ollut päätökseeni.

        Hei! En ole itse tänne rekisteröitynyt mutta kirjoittelempa tänne kun kiinnostuin.
        Haluaisitko kertoa vähän lisää tuosta venäjäntoyterrierin omistamisesta? Meikäläisen perheessä muut on allergisia, paitsi minä, mutta silti kovasti lemmikki kävisi meille, saisi kaiken tarpeen hoidon, jne. Olisi mukavaa jos meilaisit osoitteeseen: [email protected]


      • Viisas mies

        Ainakin jos allerginen on lapsi, niin olisi edesvastuutonta leikkiä lapsen terveydellä. Ei lapsi ole varmaan aikuisena kovin iloinen, jos vanhempien touhujen takia hänelle kehittyy astma.

        Tosin, jos allergia koskee esimerkiksi vain kissoja, niin silloin koira voi olla mahdollinen. Kannattaa kuitenkin aina etukäteen miettiä, että saisiko koiran sijoitettua jonnekin muualle, jos kuitenkin jollain puhkeaakin vakava allergia.


    • laisia

      En suosittele mutta itse olen ottanut.
      Lapsuuden kotona oli suomenajokoira ja kissoja. n. 20v todettiin testeissä allergiat kissalle ja koiralle ym. Hankimme kuitenkin muutama vuosi sitten kerryn ja mitään oireita ei ole tullut. Sisareni ja veljeni ovat samoin allergisia mutta eivät reagoi kerryyn ja esim amerikan cockeriin. Itse jos silitän koiraa jolla on rasvaa karvassa, käteni haisevat erittäin etovalle ja tuntuu etten saa pestyä hajua pois millään. Eli omalla kohdallani saan allergiaa eläimen rasvasta(myös kermassa lehmän rasva etoo)

    • olen

      ..Allerginen eläimille. Minulla allergiaa tulee enimmäkseen kissoista ja jyrsijöistä.

      On tiettyjä koirav rotuja joista ei lähde hilsettä ei karvaa.

      Esim: Toy- kääpiö- keskikokoinen villakoira, niillä ei ole karvan lähtö aikaa eikä niistä lähde eläinhilsettä jos niille ei syötä viljatuotteita.

      On myös hyvä ottaa allergigolle alukarvaton koira joka tarvitsee talvella ulosmennessään vaatteet.

      on myös hyvä imuroida usein ja tuulettaa joka päivä vaikka avaamalla kaikki ikkunat tekemällä risti vedon jolloin pöly ja hilse katoaa.
      Muistathan myös pestä koiran ainakin kerran kahdessa viikossa.

      Kannattaa myös ottaa pieni koira , koska niistä lähtee vähemmän hilsettä. Isommista enemmän.

      • vitunpälli

        Kyllä lähtee kaikista villakoiristakin karvaa meillä on kaksi ja molemmista lähtee karvaa kun harjataan ja sitte o vaatteet iha karvassa


      • Niin ja

        Hilsettä lähtee 100% varmasti kaikista koirista.


    • KoiraHullu

      Noh, voitaisko me ottaa koira? Sisarukseni on allerginen, muttei omasta mielestään. Vaikka olisikin, luultavasti aika pienesti. Sukulaisillamme nimittäin on koiria, jopa kolme kappaletta. Olemme olleet sukulaisillamme pisimmillään viikon, ilman että hän on saanut tästä oireita. Eikö nyt olekkin kyse melkoisen pienestä allergiasta?

    • nispsu

      HEI! Ei karvan määrä koirassa merkitse mitään. Ota joku sellainen koira joka on jalostettu allergisia ihmisiä varten (hullulta kuulostaa että niitä oikeen tehdään ihmisiä varten) mutta en suosittele karkeakarvaista koska niinkuin aikaisemmin joku sanoi niin hilse on pahin allergian aiheuttaja ja karkeakarvaisilla koirilla on sitä paljon, itse kun asuin kuuden saksanseisojan (karkea- ja lyhytkarvainen) kanssa 14 vuotta. Cotton ym. ihanat pumpulikoirat ovat hyvä vaihtoehto allergiselle ihmiselle: ovat pieniä ja helppo pitää "siistinä". Onnea koiran etsintään!

    • viksumari

      harkitsemme perheessemme bichon friseä vaikka perheessämme allergiaa ja astmaa. tosiasia on se,että mikään koira ei ole täysin allergisoimaton, jotkut rodut ovat vain vähemmän allergisoivia. näihin kuuluu esim. villakoira, coton de tulear, bichon frise. ystävälläni on allergia koiriin mutta tähän mennessä oireita ei ole ollut perheen villakoirasta. ei sovi kuitenkaan unohtaa että riski on aina. PS. terveyskeskuksissa on olemassa allergiatestejä , mutta ne eivät valitettavasti ole rotukohtaisia.

      • Snowball

        Sehän on hyvin pitkälti yksilöllistä, aiheuttaako esim. villis tai "bichon" oireita...


    • Milberry

      älkää heti koiraa ottako.. jos on mahdollista viettäkää aikaa jonkun tutun koiran kanssa jos se koira sattuu olemaan juuri joku näistä mainituista koirista. Jos kenelläkään tutulla ei ole voihan sitä varmasti jonnekin kenneliin soittaa ja tätä samaa asiaa kysellä.

      • yksilökohtainen

        Sen lisäksi, että allergia on ihmisellä yksilöllinen asia (allergisoivasta rodusta ei voi olla varma, itse olen allerginen mm. villakoiralle), allergia voi olla myös "koirakohtaista". Eli voit olla allerginen tietylle yksilölle, vaikka saman rodun toiselle yksilölle et olisikaan. Samaa sanoi eläinlääkäri, kun käytin koiraani lääkärintarkistuksessa ennen pakollista, allergian takia tapahtunutta luopumista. Luopuminen todella sattuu, sekä koiraan että omistajaan.

        Jotkut ovat allergisia myös ihmishilseelle ja sekin on yksilökohtaista: itse olen allerginen ex-miehelleni... Eikä tää ollut edes vitsi :)


    • :)

      Itselläni on hyvin lievä koira-allergia mutta eräällä toisella perheenjäsenelläni taas on lisämunuaisen vajaatoiminta joka todennäköisesti pehentaa kaikenmaailman astmaoireita (ainakin lääkärin mukaan) mutta koiran haluaisimme silti.Akvaario on jo mutta silti kaipaa jotain helliteltävää ja rapsutettavaa lemmikkiä jonka kanssa voisi käydä piristävillä lenkeillä ym.Tällä hetkellä on harkinnassa siedätyshoidon aloitus joka on suositeltavaa jos on allergioita esim. koiria kohtaan.Allergiatesteissä olemme käyneet kaikki,mutta itselläni ei näytä vieläkään mitään vaikka tiedämme kaikki että olen ainakin koivulle hyvinhyvinhyvin allerginen mutta pattia ei nouse vaikka pitäisi nousta.Mutta paras vaihtoehto on siis käydä vierailemassa säännöllisesti (lääkkeet mukana hätätilanteiden varalta) talossa jossa on koira ym. jos haluaa tietää voiko sen rotuista koiraa ottaa.Itse olen vielä alaikäinen,en voi itse yksin päättää perheemme asioista mutta ikuinen unelma on täysi-ikäisenä omaan kotiin ottaa oma,ihana palleroinen ;)

      • 3+3

        sektorilla ei sitten siedätyshoitoa saa sillä indikaatiolla että haluaa koiran. Siedätyshoitoon pitää olla vankemmat perusteet.


    • koiraa haluava

      Eilen tuli minulle aivan kamala koirakuume, kun tuttavaperheemme kävi koiransa kanssa meillä. Isäni on allerginen, ja sai koirasta oireita. Koira oli rodultaan tiibetinspanieli. Kun taas hän ei ole saanut oireita esimerkiksi beagleista ollenkaan. Voisiko siis esimerkiksi beagle sopia meille lemmikiksi? Tai olisiko siis lyhytkarvainen koira hyvä vaihtoehto? Esimerkiksi lyhytkarvainen chihuahua?

    • omat kokemukset

      Meillä oli basenji viikonlopun yli hoidossa. Sain sen hilseestä pahoja oireita.

      Naisystävälläni puolestaan oli maltankoira, ja siitä en saanut koskaan mitään oireita, sillä sillä ei ole aluskarvaa ja koira pestiin ja harjattiin usein.

    • Merja2000

      Itsellä on yleisesti eläin allergia mutta silti on muutamia koirarotuja jotka eivät aiheuta allergista reaktiota. Kultainen nouitaja on yksi niistä joka yllätti minut täysin. Toiseksi nousee pumi ja picon havanna vai miten se nyt kirjoitetaankaan. Mäyräkoiran on turha tulla samalle pihalle kun vuodan jo nenästä ja silmistä ja kutian todella pahasti. Jokaisella allekikolla saattaa olla jokin rotu mikä ei tee reaktiota, mutta niistä kannattaa ottaa selvää esim. mahdollisen pentueen emon luona kyläilemällä. Jos siellä ei tule reaktiota ei luultavasti tule hänen jälkeläisestäkään, tosin poikkeuksia on. Pentua ei tietenkään saa ottaa "koe" eläimeksi kokeiluja varten, mutta esin, viikon kahden hoito saman rodun edustajalla voisi olla asiaa. Mielestäni aluskarvan puuttuminen ei sinänsä vaikuta allergisoivan hilseen määrään vaan hilse itse. Tottakai pöllyt on pidettävä minimissään ja siihen auttaa että ei ole aluskarvaa, mutta onhan kultaisella noutajallakin ja silti esim. minä en siitä saa reaktiota.

    • kasva..

      En suosittele, enkä myy ainuttakaan koiraani perheeseen jossa koirallaergiaa.
      Olen kasvattaja ja suurehko kennel.

      • Seppe

        Kunnioitettava piirre. Itse en allergiaani salannut ja oireita oli runsaasti ollessani kennelissä, jossa koiria oli vähintään 30 luultavasti vieläkin enempi. Koira kuitenkin ensitapaamisella mukaan lähti ja nyt miettii, mistä saisi apua, ettei siitä tarvitsisi luopua. En syytä kennelinpitäjää- itse päätöksen tein ja toisaalta koira on tuonut mahdottomasti iloa ja ulkoilua elämääni. Koirakuiskaaja kirjoittaa lohduttavasti myös kirjoissaan, että koira ei mieti eilistä eikä huomista, että jos koirastani joudun luopumaan, niin toivottavasti sille löytyy rakastava koti, eikä se meitä kaipaa.


    • nostan hattuani!

      Hyvä, toimit aivan oikein kasvattaja! Usea koira joutuu uuteen kotiin kun huomataan ettei koira astma ja/tai allergia tai jompi kumpi, ollutkaan hyvä yhdistelmä

    • koirulikuume

      määki haluaisin meille koiran mutta on allergiaa, onko mitään pientä halpaa allergiselle suositeltavaa koiraa rotua . hinta saisi olla 0-300e

    • villakoiran omistaja

      Edelliseen viestiin vastaus: jos pienen rotukoiran meinaat hankkia, ei 300e riitä alkuunkaan. Esimerkiksi kääpiövillakoira maksaa helposti ~1500e


      Olen allerginen koirille, mutta monen vuoden harkinnan jälkeen ostin villakoiran. Aiemmin olen saanut muiden koirista oireita vaihtelevasti, villakoirista ja bichoneista ymv en lainkaan, mutta esim berneistä, collieista jne menee nenä tukkoon, aivastuttaa ja silmät kutiaa jo vähäisen oleskelun jälkeen. ulkona ei näidenkään kanssa ole ollut ongelmia.

      Oman koiran kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, ei aivastelua, ei tukkoisuutta eikä silmien kirvelyä. Pesen koiran parin kolmen viikon välein ja sänky on tarkoitettu vain minulle, en myöskään koske silmiini koiran silittelyn jälkeen. Koiran syljestäkään ei ole tullut iho-oireita. Jos koirasta tulee joskus joitain oireita, en aio luopua siitä siltikään.
      Oman koiran hankkimisen jälkeen en ole ollut hirveästi tekemisissä pohjavillaisten koirien kanssa sisätiloissa, niin en osaa sanoa, miten koiran hankkiminen on vaikuttanut muuten allergiaan tai herkkyyteen.

    • HAU HAU

      Kaikilla minun perheessäni on koira-allergia, mutta aika pienehkö. Joten olisikio esim. bichon havannese hyvä rotu meille?

      • Coton de tulear :)

        Moi, me ollaan mietitty hankkia Coton de tulear. ja yksi perheen jäsenistä on ollut tosi allerginen hilseelle ja karvalle ja koiran limalle mutta nyt kuin käytiin tuttujen luona niin niillä on Landseer ja äitini ei tunnistanu muuta kuin että tuli ihottumaa ja muuten on tullut vaikeeta hengittää ja kutittanut kurkkuun. Ja sitten tällä viikolla kävi yksi toinen koira meidän luona kylässä ja äidille ei tullut muuta oireita kuin ihottumaa vaikka hän silitti koiraa ja koira nuoli häntä vähäsen, voiko tämä olla merkki että allergia on parantunu tai lähtemässä pois mutta joku koira ihminen joka tietää koirista voisko meilä olla mahdollisuuta hankkia koira

        Kiitos jos vastaisitte :)


    • dalmatianese

      käy tutustumassa rotuun! :)

    • moikkelispoikkelis

      Hei! Meillä perheessä isä todella vähän allerginen( voi olla koirien kanssa ainakin naapurimme englanninspringerspanielin kanssa samalla sohvalla ynm.) niin sopisiko meille chihuahua tai venäjäntoy? :)

    • tepikupla3

      Hei,

      Minä itse olen ollut koko ikäni kaikille karvaisille eläimille allerginen ja samanaikaisesti pidän eläimistä tosi paljon. Huono yhdistelmä vai mitä? Ajattelin kuitenkin ottaa riskin ja otin koiran. Pienen sekarotuisen chihumixin.

      Aluksi hieman silmiä kutitti ja nenä vuosi, mutta noin parin kuukauden jälkeen olen täysin oireeton onnellinen koiran omistaja.


      ----

      http://koirienallergiat.blogspot.com/

    • S

      Hyvät ihmiset! Jos oletta allergisia eläimille, älkää missään nimessä ottako eläimiä, minkäänlaisia. omistin koiran, cottonin. Allergia hieman helpotti koiran ollessa mutta oireita oli edelleen, lääkkeitä joutu käyttämään. Koira sai uuden, hyvän kodin, kiitos siitä. Allergia ja astmaliitto sanoi, että puolen vuoden päästä minulla on paljon kovemmat oireet kuin aikaisemmin. En uskonu, mutta totta se oli. Oireet pahenivat kun koirien lähelle meni. Myöskään Bisonit eivät ole allergiavapaita, niistäkin tulee oireita, nykyään vielä enemmän kuin aikaisemmin. Kaikki muut koirat ovat vieläkin pahempia. Sitten oireeni rauhoittui hieman, hankin jyrsijöitä. Ajattelin, että eihän net pölytä. Ja kyllähän pölyyttää! Nyt nenä tukossa koko ajan, poskiontelontulehduksia vähän väliä. Nyt sitten mahdollisesti niillekin uuden kodin etsintää...ja kuinka vaikea on ensinnäkin löytää hyvä koti eläimelle, saati käydä sitä luopumisen tuskaa uudelleen. Nyt minä ainakin olen oppinut kantapään kautta, että eläimiä ei meidän talouteen hankita..vaikka pahalta tuntuu olla ilman niin helpompaa kun ei tarvitse sairastaa koko ajan. Miettikää ihmiset tätä ennen ku hankitte eläintä allergiaperheeseen. Vierailkaa paikasssa, jossa on samanlainen koira jonka haluaisitte. Ottakaa hoitoon. Älkää siivotko koko ajan kotona ku se on kylässä mahdollisesti pidempiäkin aikoja. Ja toistakaa tämä aina uudestaan ja uudestaan. Jos pientäki reaktiota tulee, niin älkää hankkiko eläimiä. Elämä ei ole helppoa kun koko ajan seuraa tuleeko oireita vai ei.

    • Seppe

      Olen allergisoitunut (omille) koirille noin 25 v sitten ja nyttemmin perheeni innostui koirasta. Tuttavien havanna oli hoidossa n. 3 vuoden ajan silloin tällöin viikonloppuna, pidennettyjä sellaisia ja runsaan viikon reissujen ajan. Eka päivä oli hankala sitten meni ok. Hankittiin oma Havanna 2,5 sitten. Eka kuukausi oli kauhea, luulin kuolevani, yskin, ahdisti ja vaikka mitä.. Muu perhe lohdutti pentua ja oli sen luona sen tärkeänä aikana. Sain homeopaatilta hyvän rakennehoidon allergiaani ja tähän asti on mennyt ok. Nyt kuitenkin kahdesta ilmanpuhdistimestakin huolimatta ahdistaa ja yskittää jälleen. Harkitkaa kymmenen kertaa kaikki allergiset ennakkoon ennenkuin hankitte koiraa! Tilanne on hirveä, kun on kiintynyt koiraan ja kuitenkin koira on terveyden uhka!

    • Allergisest perheest

      Sanompahana tässä vaan, että meillä melkein koko perhe allerginen ja haluttiin lemmikkiä (varsinkin koiraa) todella paljon niinkuin moni muukin. Mietittyämme 5(sataa) kertaa tuota asiaa päädyimme kesyrottiin. Ne sijoitettiin yläkertaan minne nämä perheen allergikot ei paljon tule ja pärjättiin hyvin kahden, myöhemmin neljän kesyrotan kanssa :)
      Ja vielä: Kesyrotta on omasta mielestäni melkein kuin pieni koira, sen voi jopa opettamaan noutamaan palloa, se tykkää rapsuttelusta ja on todella seurallinen :))

      Suosittelen!!

      Ps. Nyt kaikkien rottien kuoltua mietitään taas koiran ottoa.. Villakoiraa ollaan ajateltu, mutta ennuste näyttää huonolta meidän suhteen ;/ Onnea kaikille muille koiraa harkitseville! :D

    • Nice villakoira.

      Villakoirat.
      Ne ovat vähäallergisoivia.
      Ja kun olen lukenut kommetteja kenellekään allergiselle ei ole tullut pienintäkään oiretta, vaikka eivät edes käytä lääkkeitä!

    • kissafani4

      Mun isä on tosi allerginen koirille, mutta mä ja äiti halluttais ottaa Jackrussellinterrieri mitä mieltä olette kannattaako ottaa vai odottaa kunnes muutan pois kotoa?

    • Eläimen väri

      voi myös vaikuttaa onko sille alleginen vai ei.

      Jostain luinkin ja olen myös itse huomannut, että vaaleat eläimet on sellaisia mitkä allergisoi enemmän.

      • hahah

        hahhah


    • Me otetaan ehkä kiinanharjakoira ( puuterihuisku ), vaikka yksi perheenjäsenistämme on allerginen. Eli onko se turvallista? Pitäisimme sitä vain muutamassa huoneessa, sellaisessa, jossa allergikko ei yleensä käy. Ja harjaisimme ja pesisimme sitä usein JA imuroisimme ja tuulettaisimme myös.

    • En osaa sanoa.
      Omaa kokemusta löytyy, meillä oireillaan muiden koirille, mutta ei omalle.
      Olen kuullut että allergia voisi olla rotukohtainen, itsellä saksanpaimenkoira narttu ja lapsilla on koirallaergiaa, sekä astma.
      Uroksille reagoidaan aina, saadaan isoja punaisia paukamia iholle.
      Itsellä on astma myös, sekä paha siitepölyallergia, ja jouduin hiljattain aina pyyhkimään koirankin turkkia kun tulimme ulkoota siitepölyt pois.

      • Lisään vielä että koiramme ei syö mitään ruokaa missä on lisäaineita eli täysin lisäaineeton koiranruoka, ja se tekee sen hilseen erilaiseksi ellei poitsa sitä kokonaan.
        Meillä on käynyt ihmisiä kylässä joilla on todella paha koiraallergia , mutta ei sitten reagoida miedän koiraan kuitenkaan.

        Asiaa en nyt kerkiä googlettaa, mutta tietoa asiasta varmasti löytyy.


    • loitsulikka

      tietäisikö joku koirarotuja allergiselle isäni on allerginen ei olla oikein löydetty sopivia koirarotuja voisko joku auttaa?

    • Tässä

      lista roduista jotka VOI sopia teille


      - Whippet
      - bichonit
      -Villakoirat
      - vehnäterrieri
      - pumi
      - Schapendoes
      - Snautserit
      -Labradoodle
      -Coton De Tulear
      -Amerikankarvatonterrieri
      - Maltese
      - Puli
      - Kerrynterrieri

      on niitä enemmänkin nyt kokeilemaan.

    • koirafani:)

      olisiko mahdollista ottaa suomenlapinkoiraa tai jotaa koiraa, haluisin koiran mutta veli on allerginen, auttakaa oi ihmiset hyvät=)

    • Puhdistaja putsaa

      Kannattaa hankkia myös ilmanpuhdistin

    • tuleva omistaja

      http://www.australianlabradoodle.fi/

      siinä vastaus sinulle :) netistä löytyy tietoa valtavasti, muista vain googlata australian labradoodle eikä pelkkä labradoodle, koska kyseessä on eri koirarotuyhdistelmä

    • Älkää menkö tuolle

      "välttämis" linjalle, koska on paljon järkevämpää hoitaa itsestään allergiat pois niin on aivan sama minkä rotuisen koiran hankit!!


      .........................Huomioi nämä:
      - Meidän kaikkien yksimahaisten immuunipuolustuksen perusta on kolme tärkeintä; 1.L-a, 2.L-b ja 3.Bif bakteeria. Oli sitten kyseessä aikuinen tai lapsi, mies tai nainen, kissa tai koira.
      - Koiran limakalvoille soveltuvat samat ohjeet, kuin ihmisenkin limakalvoille!
      Limakalvojen kolmen tärkeimmän L-a, L-b ja Bif hyöty-bakteerien käytön aloitus Ohjeistus ongelmien ohituksesta.....................................
      Kokonaan linkissä:
      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/08-09-2010-meijereiden-takia-maidon-kasittelyssa-on-vakava-terveysuhka-maidon-homogenointi-on-lopetettava-valittomasti/mhb-koiran-yksitoista-pyyntoa-ihmiselle/


      Kvht-altistus ja immuunipuolustus-järjestelmän taso on helppo testata itsekin:
      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      78
      3168
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1962
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1821
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1518
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1375
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1365
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1089
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1008
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      834
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      830
    Aihe