5.luokan kielivalinta

isi

Kannattaako mielestänne aloittaa 5.luokalla ylimääräisen kielen opiskelu?

15

1071

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kieli aloitettiin

jo neljännellä luokalla eli valinta piti tehdäjo kolmannella. Aika aikainen vaihe kun ekaa vierasta kieltä takana vasta vajaa vuosi. Uskalsimme ottaa kun lapsella äidinkieli vahva ja enkku lähti sujumaan vaikeuksitta. Tuntimäärä lisääntyy, teidän on itse harkittava jaksaako lapsi ja millainen oppija on. Open mielipidettä ja etenkin vieraan kielen open milipiettä kannattaa ehdottomasti kuunnella.

• tarkkaan

Ylimääräinen vapaaehtoinen kieli on ylimääräistä työtä lapselle. Sitä on 2-3- tuntia viikossa läksyt.... siis jo olemassaolovan koulutyön päälle.
      Jos A1- kieli on sujunut helposti ja koulu sujuu muutenkin mukavasti, kannattaa harkita.... Mutta ei muuten ei missään nimessä !!!!

• jo sanottiinkin

Kannattaa huomioida miten A1 kieli sujuu ja onko lapsi itse innokas lukemaan myös toista kieltä.
        Se vaikuttaa myös ylä-asteella valinnaisiin, eli kun on jo se kieli valinnaisena, niin ei voi niin paljon valita.

Meillä ei ole ollut ongelmia k.o. asian kanssa. Poika puhui heti alkuunsa että haluaa saksan toiseksi kieleksi ja se oli sillä selvä. Enkku sekä saksa on kymppejä. Nyt poika odottaa innokkaana ens syksyä ja ylä-asteelle siirtymistä, kun pääsee vielä lukemaan ruotsia.

Mutta niinkuin sanottu. Jos se eka kielen lukeminen on työlästä, niin eipä kannata ottaa toista kieltä rinnalle. Ylä-asteellakin pääsee niitä valintoja tekemään.

• äitee +4

oli kielten open neuvo että kannattaa jos lapsi saa kiitettäviä säännöllisesti kokeesta ja on itse innostunut ja motivoitunut muuten ei.

• Äiti vain

Kieliäkö saavat opiskella vain hyvät? Jos lapsi haluaa kakkoskielen, niin minusta mikään ongelma ei ole se, että ykköskieli ei ole sujunut kiitettävästi. Eli lasta ei pidä pakottaa, mutta ei pidä myöskään niuhottaa arvosanojen kanssa.

Itse toivoisin, että minulla olisi peruskoulusta edes huonot saksan/ranskan alkeet kuin ei mitään. Olisin niitä halunnutkin yläasteella opiskella, mutta kun vanhemmat tuijottivat vain numeroita ja englanti oli vain seitsemän, eivät antaneet. Minusta se oli virhe. Ja vaikka se olikin yläasteella, minusta sama pätee ala-asteeseen.

Jos lapsi haluaa toisen vieraan kielen, antakaa hänen ottaa se.

• tällainen suositus
        Äiti vain kirjoitti:

Kieliäkö saavat opiskella vain hyvät? Jos lapsi haluaa kakkoskielen, niin minusta mikään ongelma ei ole se, että ykköskieli ei ole sujunut kiitettävästi. Eli lasta ei pidä pakottaa, mutta ei pidä myöskään niuhottaa arvosanojen kanssa.

Itse toivoisin, että minulla olisi peruskoulusta edes huonot saksan/ranskan alkeet kuin ei mitään. Olisin niitä halunnutkin yläasteella opiskella, mutta kun vanhemmat tuijottivat vain numeroita ja englanti oli vain seitsemän, eivät antaneet. Minusta se oli virhe. Ja vaikka se olikin yläasteella, minusta sama pätee ala-asteeseen.

Meillä luki valinnaiskortissa, että B-valinnaista suositellaan, jos A1 kielen numero on 7-10. Eli kyllähän se on selvää, että jos kutoseen tai vitoseen menee, niin kielissä on vaikeuksia tai haluttomuutta, eikä silloin enää kannata ottaa. Mutta seiska on jo ihan ok. Itselläni lukiosta seiska kaikissa kielissä ja ihan hyvin osaan englantia. Tosin peruskoulussa oli vielä kielet 9-10.

• Jos???
        Äiti vain kirjoitti:

Jos sen eka kielen kanssa on jo työlästä, niin miksi ottaa toita kieltä rinnalle? Se kun jatkuu ylä-asteellakin ja vieläpä lukiossakin jos sinne menee/pääsee. Sitä ei voi enää lopettaa tai alottaa alusta.

Kyllä tosiaankin kannattaa huomioida riittääkö lapsella kyvyt ja voimavarat.

• Tekniikan ylioppilas

Voi vitsiläinen, ei ollut minun kouluaikoina edes mahdollisuutta moiseen. Mutta ehdottomasti kannattaa, kielten opiskelu kannattaa aina. Jotku hissat ja ussat nyt riittää kun läpi menee, mutta voin sanoa, että teet lapsellesi valtavan suuren investoinnin tulevaisuuteen, kun kannustat rohkeasti aloittamaan uuden kielen opiskelun.

• minä vaan

Meillä tytär otti viidennelle luokalle vieraaksi kielekseen saksan (koska tiesi saavansa yläasteella ruotsin). Enkkua oli jo luettu kaksi vuotta. Yläasteelle siirtyessään tuli siis pakollisena ruotsi seitsemännellä, ja kahdeksannella luokalla hän aloittuivapaaehtoisen ranskan. Lukion aloitettuaan jatkoi näitä kaikkia kieliä, ja otti lisäksi venäjän. Lukion tokalla ja kolmannella otti vielä kurssit itaiaa ja latinaa. Ja hyvin pärjäsi kaikissa kielissä. Jos on into opetella uusia kieliä, niin kannattaa ottaa. Ja tiedoksi vielä, että jos valitsee tämän kielen viidennellä, niin se jatkuu yläasteella myös, eikä sitä voi aloittaa alusta.

• ......jukka
        minä vaan kirjoitti:

Meillä tytär otti viidennelle luokalle vieraaksi kielekseen saksan (koska tiesi saavansa yläasteella ruotsin). Enkkua oli jo luettu kaksi vuotta. Yläasteelle siirtyessään tuli siis pakollisena ruotsi seitsemännellä, ja kahdeksannella luokalla hän aloittuivapaaehtoisen ranskan. Lukion aloitettuaan jatkoi näitä kaikkia kieliä, ja otti lisäksi venäjän. Lukion tokalla ja kolmannella otti vielä kurssit itaiaa ja latinaa. Ja hyvin pärjäsi kaikissa kielissä. Jos on into opetella uusia kieliä, niin kannattaa ottaa. Ja tiedoksi vielä, että jos valitsee tämän kielen viidennellä, niin se jatkuu yläasteella myös, eikä sitä voi aloittaa alusta.

miettiä tarkkaan ja tehdä lapselle t-o-d-e-l-l-a selväksi, että ylimääräinen kieli lisää vikkotunteja ja, että ylimääräisyys ei tarkoita vapaa-ehtoista vaan kieltä sitoudutaan lukemaan koko yläasteen loppuun asti ja näinollen se on pois muista valinnaisaineista.

• kiven takana
        ......jukka kirjoitti:

miettiä tarkkaan ja tehdä lapselle t-o-d-e-l-l-a selväksi, että ylimääräinen kieli lisää vikkotunteja ja, että ylimääräisyys ei tarkoita vapaa-ehtoista vaan kieltä sitoudutaan lukemaan koko yläasteen loppuun asti ja näinollen se on pois muista valinnaisaineista.

Nykyään ei noita kieliryhmiä vain tunnu tulevan kuin harvoissa isoissa kaupungeissa. Täällä olisi mahdollisuus kolmeen eri kieleen, mutta ei tule. Edes kahdeksannella ei tullut kieliryhmiä, oppilaita muutamia satoja/vuosikerta. Se tosiaan tarkoittaa sitoutumista, mutta myös niin päin, että jos koulu vaihtuu, ei ehkä mahdollisuutta jatkamiseen olekaan.

• cat70
        kiven takana kirjoitti:

Nykyään ei noita kieliryhmiä vain tunnu tulevan kuin harvoissa isoissa kaupungeissa. Täällä olisi mahdollisuus kolmeen eri kieleen, mutta ei tule. Edes kahdeksannella ei tullut kieliryhmiä, oppilaita muutamia satoja/vuosikerta. Se tosiaan tarkoittaa sitoutumista, mutta myös niin päin, että jos koulu vaihtuu, ei ehkä mahdollisuutta jatkamiseen olekaan.

meillä tuli uusi kieliryhmä tänäkin vuonna, vaikka koko koulussa ei ole oppilaita kuin alle 200.

• innokkaita
        cat70 kirjoitti:

meillä tuli uusi kieliryhmä tänäkin vuonna, vaikka koko koulussa ei ole oppilaita kuin alle 200.

Ryhmät perustetaan jos on tarpeeksi halukkaita eli saadaan kokonainen ryhmä kasaan.
        Ei siihen koulun koko vaikuta.

• kiven takana kieliryhmät
        innokkaita kirjoitti:

Ryhmät perustetaan jos on tarpeeksi halukkaita eli saadaan kokonainen ryhmä kasaan.
        Ei siihen koulun koko vaikuta.

Tässä kaupungissa on nostettu minimimääriä, että ryhmät tulee. Ei tahdo tulla isoissakaan kouluissa. Omat hyvät-kielipää lapseni kärsivät siitä. Eli tahdon sanoa, että edes kaupungeissa ei aina muuttotilanteessa pääse jatkamaan valitsemaansa kieltä. Pikkukunnissahan ei usein montaa vaihtoehtoa olekaan -> siksi voi käydäkin niin, että ryhmiä tuleekin paremin siellä, kun muutakin valittavaa on vähemmän.

• ...

Sanoisin että ei koska meidänkin luokalla(olen yläasteella) jokainen joka on saksan ottanut ei jaksa mennä tunneille ja sitten lintsailee joka laskee taas käytöstä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2278
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1873
    3. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      24
      1568
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1540
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      85
      1274
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1194
    7. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1120
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      110
      1105
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      942
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      939
    Aihe