Törmäsin Vene-messuilla kiinnostavanb näköiseen veneeseen/veneisiin nimeltä Uttern A56/C56.
Olen yrittänyt hakea siitä jotakin tietoa netistä tai muuten, mutta ei löydy. Veneeseen näyttäisi kokoon nähden riittävän aika maltillinen kone, joten kyseessä ei liene mikään täysverinen plaanaripohja.
Hintakaan ei ollut pahimmasta päästä.
Tilat yms hinnat messuilla näinkin, mutta kaipaisin tietoa ajo-ominaisuuksista, vakaudesta kuormansiedosta, sopivasta moottorikoosta, kelinsiedosta.
Uttern A56/C56
5
3172
Vastaukset
- jotain tietoja
Utternin sivuilla...
http://www.marinepower.nu/choose_bat_modell.asp?fabrikatID=19&SprakID=1- jare
pariin kertaan jo venekuummeessani lukenut.
Olisi vain ollut kiva kuulla omakohtaisia kokemuksia ihmisiltä.
- Skipper
Ei valitettavasti omakohtaista kokemusta, mutta mökkinaapuri ajelee sellaisella. Käyttäytyy kuulemma aallokossa nätisti ja pehmeästi (merellä). Koneena 60hv 4t johon piti vaíhtaa pienempi potkuri. Kuormaa tosin on 3 aikuista, 3 lasta ja viikonlopun tavarat...
Henk. koht. uskon miehen tietävän mitä puhuu :)
hyvää veneilykesää, kunhan se tulee...- Kallu
kiitos. Tuo vahvistaa aikaisempaa käsitystäni.
Löysin tuossa toiselta palstalta myös arviota joka kuulosti hyvin asiantuntevalta
"Mitä Utterniini tulee, niin se on hyvä ajettava kelissä kuin kelissä, ikävimmillään oikeastaan vastaisessa sellaisessa ~30cm aallokossa koska kantavana runkona se on pintakova, ja vielä mokomassa ei tahtoisi painaa sitä trimmillä alas pitkälle vesilinjalle. Silloin on joko siedettävä se tamtamtam mitä se pitää tai painettava se alas. Se tulee ihan moottoritrimmillä pitkälle vesilinjalle, se ei kiemurtele sen paremmin lyhyellä kuin pitkällä vesilinjalla ja sen käytös ei ole lainkaan samanlaista kuin Bella 530HT:n tms "susirungon". Vaan Utterni kun ei persaatteessa ole sen paremmin perinteinen puoliliukuva kuin puhtaasti liukuvakaan runko, se ei ole takaakaan tasapohja, eikä sillä ole kuitenkaan oikeastaan köliä. Sen kolilistä on veneen runkokoon nähden pieni ja loppuu riittävän edessä, eli sivuttaisessakaan se ei ole kölikeikkuja kuten useat puoliplaanarit. Täydellinen runko sekään ei ole, mutta kokoluokkansa(koneteholuokkansa) parhaimmistoa nopeusalueella 0-28kn mitä olen ajanut. Täysin liukukynnyksetön, nousee F50:llä 500kg "hyötykuormassa" vaivattomasti matkavauhtiin. On hyvin suuntavakaa ja helppo ajettava niin eteen kuin taaksepäinkin. Jos kuitenkin haluaa saaavuttaa selkeästi suurempia matkanopeuksia kuin Utternin mukava 22-25kn(ma_tahtoo!) niin sitten se ei enään olekkaan mitenkään optimi. 28kn vauhdin jälkeen se nousee liian lyhyelle vesilinjalle jotta pysyisi täysin laukkaamattomana ja jos sitä ei päästä lyhyelle, loppuu Pirkasta voima ennen kuin tuo nopeus ylittyy." - 5600 MR
Kallu kirjoitti:
kiitos. Tuo vahvistaa aikaisempaa käsitystäni.
Löysin tuossa toiselta palstalta myös arviota joka kuulosti hyvin asiantuntevalta
"Mitä Utterniini tulee, niin se on hyvä ajettava kelissä kuin kelissä, ikävimmillään oikeastaan vastaisessa sellaisessa ~30cm aallokossa koska kantavana runkona se on pintakova, ja vielä mokomassa ei tahtoisi painaa sitä trimmillä alas pitkälle vesilinjalle. Silloin on joko siedettävä se tamtamtam mitä se pitää tai painettava se alas. Se tulee ihan moottoritrimmillä pitkälle vesilinjalle, se ei kiemurtele sen paremmin lyhyellä kuin pitkällä vesilinjalla ja sen käytös ei ole lainkaan samanlaista kuin Bella 530HT:n tms "susirungon". Vaan Utterni kun ei persaatteessa ole sen paremmin perinteinen puoliliukuva kuin puhtaasti liukuvakaan runko, se ei ole takaakaan tasapohja, eikä sillä ole kuitenkaan oikeastaan köliä. Sen kolilistä on veneen runkokoon nähden pieni ja loppuu riittävän edessä, eli sivuttaisessakaan se ei ole kölikeikkuja kuten useat puoliplaanarit. Täydellinen runko sekään ei ole, mutta kokoluokkansa(koneteholuokkansa) parhaimmistoa nopeusalueella 0-28kn mitä olen ajanut. Täysin liukukynnyksetön, nousee F50:llä 500kg "hyötykuormassa" vaivattomasti matkavauhtiin. On hyvin suuntavakaa ja helppo ajettava niin eteen kuin taaksepäinkin. Jos kuitenkin haluaa saaavuttaa selkeästi suurempia matkanopeuksia kuin Utternin mukava 22-25kn(ma_tahtoo!) niin sitten se ei enään olekkaan mitenkään optimi. 28kn vauhdin jälkeen se nousee liian lyhyelle vesilinjalle jotta pysyisi täysin laukkaamattomana ja jos sitä ei päästä lyhyelle, loppuu Pirkasta voima ennen kuin tuo nopeus ylittyy."Tämä uudempi malli on ollut Kipparin testissä par-kolme vuotta sitten, laittanevat artikkelin pikku maksua vastaan. Aikaisempi malli muuten hyvä, mutta vastasessa täytyy ajella hitaanlaisesti. Mutta pääsee isossakin kelissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1746431- 1471764
- 1131548
- 511300
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️46972Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢37928Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu96887Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?5839Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan233793- 41789