Törmäsin Vene-messuilla kiinnostavanb näköiseen veneeseen/veneisiin nimeltä Uttern A56/C56.
Olen yrittänyt hakea siitä jotakin tietoa netistä tai muuten, mutta ei löydy. Veneeseen näyttäisi kokoon nähden riittävän aika maltillinen kone, joten kyseessä ei liene mikään täysverinen plaanaripohja.
Hintakaan ei ollut pahimmasta päästä.
Tilat yms hinnat messuilla näinkin, mutta kaipaisin tietoa ajo-ominaisuuksista, vakaudesta kuormansiedosta, sopivasta moottorikoosta, kelinsiedosta.
Uttern A56/C56
5
3351
Vastaukset
- jotain tietoja
Utternin sivuilla...
http://www.marinepower.nu/choose_bat_modell.asp?fabrikatID=19&SprakID=1- jare
pariin kertaan jo venekuummeessani lukenut.
Olisi vain ollut kiva kuulla omakohtaisia kokemuksia ihmisiltä.
- Skipper
Ei valitettavasti omakohtaista kokemusta, mutta mökkinaapuri ajelee sellaisella. Käyttäytyy kuulemma aallokossa nätisti ja pehmeästi (merellä). Koneena 60hv 4t johon piti vaíhtaa pienempi potkuri. Kuormaa tosin on 3 aikuista, 3 lasta ja viikonlopun tavarat...
Henk. koht. uskon miehen tietävän mitä puhuu :)
hyvää veneilykesää, kunhan se tulee...- Kallu
kiitos. Tuo vahvistaa aikaisempaa käsitystäni.
Löysin tuossa toiselta palstalta myös arviota joka kuulosti hyvin asiantuntevalta
"Mitä Utterniini tulee, niin se on hyvä ajettava kelissä kuin kelissä, ikävimmillään oikeastaan vastaisessa sellaisessa ~30cm aallokossa koska kantavana runkona se on pintakova, ja vielä mokomassa ei tahtoisi painaa sitä trimmillä alas pitkälle vesilinjalle. Silloin on joko siedettävä se tamtamtam mitä se pitää tai painettava se alas. Se tulee ihan moottoritrimmillä pitkälle vesilinjalle, se ei kiemurtele sen paremmin lyhyellä kuin pitkällä vesilinjalla ja sen käytös ei ole lainkaan samanlaista kuin Bella 530HT:n tms "susirungon". Vaan Utterni kun ei persaatteessa ole sen paremmin perinteinen puoliliukuva kuin puhtaasti liukuvakaan runko, se ei ole takaakaan tasapohja, eikä sillä ole kuitenkaan oikeastaan köliä. Sen kolilistä on veneen runkokoon nähden pieni ja loppuu riittävän edessä, eli sivuttaisessakaan se ei ole kölikeikkuja kuten useat puoliplaanarit. Täydellinen runko sekään ei ole, mutta kokoluokkansa(koneteholuokkansa) parhaimmistoa nopeusalueella 0-28kn mitä olen ajanut. Täysin liukukynnyksetön, nousee F50:llä 500kg "hyötykuormassa" vaivattomasti matkavauhtiin. On hyvin suuntavakaa ja helppo ajettava niin eteen kuin taaksepäinkin. Jos kuitenkin haluaa saaavuttaa selkeästi suurempia matkanopeuksia kuin Utternin mukava 22-25kn(ma_tahtoo!) niin sitten se ei enään olekkaan mitenkään optimi. 28kn vauhdin jälkeen se nousee liian lyhyelle vesilinjalle jotta pysyisi täysin laukkaamattomana ja jos sitä ei päästä lyhyelle, loppuu Pirkasta voima ennen kuin tuo nopeus ylittyy." - 5600 MR
Kallu kirjoitti:
kiitos. Tuo vahvistaa aikaisempaa käsitystäni.
Löysin tuossa toiselta palstalta myös arviota joka kuulosti hyvin asiantuntevalta
"Mitä Utterniini tulee, niin se on hyvä ajettava kelissä kuin kelissä, ikävimmillään oikeastaan vastaisessa sellaisessa ~30cm aallokossa koska kantavana runkona se on pintakova, ja vielä mokomassa ei tahtoisi painaa sitä trimmillä alas pitkälle vesilinjalle. Silloin on joko siedettävä se tamtamtam mitä se pitää tai painettava se alas. Se tulee ihan moottoritrimmillä pitkälle vesilinjalle, se ei kiemurtele sen paremmin lyhyellä kuin pitkällä vesilinjalla ja sen käytös ei ole lainkaan samanlaista kuin Bella 530HT:n tms "susirungon". Vaan Utterni kun ei persaatteessa ole sen paremmin perinteinen puoliliukuva kuin puhtaasti liukuvakaan runko, se ei ole takaakaan tasapohja, eikä sillä ole kuitenkaan oikeastaan köliä. Sen kolilistä on veneen runkokoon nähden pieni ja loppuu riittävän edessä, eli sivuttaisessakaan se ei ole kölikeikkuja kuten useat puoliplaanarit. Täydellinen runko sekään ei ole, mutta kokoluokkansa(koneteholuokkansa) parhaimmistoa nopeusalueella 0-28kn mitä olen ajanut. Täysin liukukynnyksetön, nousee F50:llä 500kg "hyötykuormassa" vaivattomasti matkavauhtiin. On hyvin suuntavakaa ja helppo ajettava niin eteen kuin taaksepäinkin. Jos kuitenkin haluaa saaavuttaa selkeästi suurempia matkanopeuksia kuin Utternin mukava 22-25kn(ma_tahtoo!) niin sitten se ei enään olekkaan mitenkään optimi. 28kn vauhdin jälkeen se nousee liian lyhyelle vesilinjalle jotta pysyisi täysin laukkaamattomana ja jos sitä ei päästä lyhyelle, loppuu Pirkasta voima ennen kuin tuo nopeus ylittyy."Tämä uudempi malli on ollut Kipparin testissä par-kolme vuotta sitten, laittanevat artikkelin pikku maksua vastaan. Aikaisempi malli muuten hyvä, mutta vastasessa täytyy ajella hitaanlaisesti. Mutta pääsee isossakin kelissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa
10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö28010306K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä
vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon2445993Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen
Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos1735424PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT
* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *955048Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot193315Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe92714- 2142622
Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää
Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.172434- 282284
Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen
Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell3822217