Kuninkaiden laakso

Nick

Ollaan lähdössä pian Luxoriin. Minkälaisen etäisyyden päässä Kuninkaiden laakso on siitä länsirannasta? Eli onko aivan mahdoton ajatus lähteä käymään siellä esim. vuokratulla polkupyörällä? Aika paljon tuo 40 euroa reissusta sinne, mitä matkanjärjestäjä tarjoaa. Mikähän olisi kaikista edullisin tapa käydä siellä?

11

2275

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kunkku

Halvemmalla pääset, jos menet paikallisella lautalla joen yli ( 1LE/henk/suunta) ja tingit itsellesi taksin koko päiväksi käyttöösi vasta- rannalta.Taksi kuljettaa sopimuksen mukaan esim 3 paikkaa ja noutaa/odottaa paikalla.Käyttää myös puoliväkisin kivitehtaalla.Kävimme, mutta ei ostettu mitään, kun ei ollut tietoa "oikeista hinnoista".Vuokrapyörällä voi varmaan ihan hyvin tehdä reissun jos ei ole liian kuuma.Muutenkin reissuun kannataa lähteä tosi aikaisin aamulla niin välttää pahimmat ihmisruuhkat ja kuumuuden.

• seikkaillut

En ole varma tarkasta etäisyydestä, mutta veikkaisin n. 5km kuninkaiden laaksoon rannasta. Mutta laaksoon johtaa pitkähkö tie joka on koko matkan lievää ylämäkeä, sen pyöräilleet ovat sanoneet että kannattaa olla hyvä kunto! Pyörän vuokra on n. 10 LE/pvä (n. 1,5e) KUULEMMA, en ole itse vuokrannut.

Taxillakin tosiaan pääsee, n. 100 LE 5 tunnin reissu per taxi, mutta riippuu tinkimisestä, saa varmaan halvemmallakin.

Sitten pääsee myös hevosella tai aasilla! Mutta se maksaakin jo enemmän, n. 50 LE tunti saattaa saada eläimen alle.

Matkatoimiston retkillä on se etu että oppaat selostaa historian yms kohteista eikä tarvitse itse kirja-arsenaaliin tutustua!

• Nick
        seikkaillut kirjoitti:

En ole varma tarkasta etäisyydestä, mutta veikkaisin n. 5km kuninkaiden laaksoon rannasta. Mutta laaksoon johtaa pitkähkö tie joka on koko matkan lievää ylämäkeä, sen pyöräilleet ovat sanoneet että kannattaa olla hyvä kunto! Pyörän vuokra on n. 10 LE/pvä (n. 1,5e) KUULEMMA, en ole itse vuokrannut.

Taxillakin tosiaan pääsee, n. 100 LE 5 tunnin reissu per taxi, mutta riippuu tinkimisestä, saa varmaan halvemmallakin.

Sitten pääsee myös hevosella tai aasilla! Mutta se maksaakin jo enemmän, n. 50 LE tunti saattaa saada eläimen alle.

Matkatoimiston retkillä on se etu että oppaat selostaa historian yms kohteista eikä tarvitse itse kirja-arsenaaliin tutustua!

Kiitoksia molemmille vinkeistä!

Tosiaan viikon päästä on lähtö. Voi olla, että se pyöräreissu taitaa sitten jäädä tekemättä, kun hikeä pukkaa varmasti siellä muutenkin. Lämpötila taisi olla siellä reippaasti yli 20 astetta viikko sitten?

• Nick
        Nick kirjoitti:

Kiitoksia molemmille vinkeistä!

Tosiaan viikon päästä on lähtö. Voi olla, että se pyöräreissu taitaa sitten jäädä tekemättä, kun hikeä pukkaa varmasti siellä muutenkin. Lämpötila taisi olla siellä reippaasti yli 20 astetta viikko sitten?

Tai siis ei viikko sitten vaan viime kuussa.

• Mari K
        seikkaillut kirjoitti:

"Matkatoimiston retkillä on se etu että oppaat selostaa historian yms kohteista eikä tarvitse itse kirja-arsenaaliin tutustua! "

Ei muuten pitänyt paikkaansa ainakaan Kuninkaiden laaksossa v. 2003. Aurinkomatkojen oppaat antoivat hautaluettelon käteen ja itse sai käydä kolmessa haudassa valintansa mukaan. Kolme hautakäyntiä kuuluu norm. lippuun. Ja Tutankhamonin hautaan lippu ostetaan erikseen.

Ilmeisesti ulkomaisilla oppailla ei ole opastusoikeutta (tai jotain sinne päin).

• tietoa
        Mari K kirjoitti:

"Matkatoimiston retkillä on se etu että oppaat selostaa historian yms kohteista eikä tarvitse itse kirja-arsenaaliin tutustua! "

Ei muuten pitänyt paikkaansa ainakaan Kuninkaiden laaksossa v. 2003. Aurinkomatkojen oppaat antoivat hautaluettelon käteen ja itse sai käydä kolmessa haudassa valintansa mukaan. Kolme hautakäyntiä kuuluu norm. lippuun. Ja Tutankhamonin hautaan lippu ostetaan erikseen.

Ilmeisesti ulkomaisilla oppailla ei ole opastusoikeutta (tai jotain sinne päin).

KELLÄÄN oppaalla ei ole oikeutta opastaa kuninkaiden laakson hautojen sisällä, siellä käyneenä huomasit varmaan että on aika ahtaita! Ja vaikka kädestä pitäen ei sisällä opastetakaan, ymmärrätkö itse hautojen rakennustekniikan, ketkä rakensi haudat, miksi, miksi juuri sinne, miksi ei pyramidia, mitä hautamaalaukset symboloivat ja millainen oli muumiointiprosessi? Tässä vain muutama peruskysymys! Kaikki nämä tiedot voi saada kirjoista, mutta kysymys on oletko tarpeeksi aktiivinen lukeaksesi kaikki tarvittavat kirjat lomalla/ennen sitä. Mielestäni nämä tiedot ovat tärkeitä, jotta todella sisäistät mitä näet! Muuten haudat ovat vain "luolia kalliossa".

Sen lisäksi tarkoitin kyllä yleensäkin retkiä enkä vain kuninkaiden laaksoa. Temppeleillä oppaat voivatkin jo esitellä seinäreliefejä yms.

Kokemus tietysti riippuu oppaasta, mutta yleisesti ottaen kaikki ovat ammattitaitoisia ja osaavat antaa yleiskatsauksen egyptin historian helposti ja ymmärrettävästi.

• Hmm..

Tulin 2 viikkoa sitten hurghadasta. Sehän on maku kysymys haluaako mennä retkille oma toimisesti, mikä saattaa olla halvempaa, vaiko sitten järjestetylle retkelle.

Olin aurinkomatkoilta luxorissa ja kyllä itse olin tyytyväinen siihen hintaan vaikken sitä itse maksanutkaan. Koko matkan hurghada, tai oikeastaan vasta safaga-luxor (safagasta lähti poliisi saattue) niin siitä asti opas kertoi ihan perille asti historiaa ja kaikkea, jakeli vihkoja missä oli karttoja ja selosteita ja niitä jumalia ja kaikenlaisia kertomuksia. Sitten paikan päällä tulimme ensin Karnakin temppeliin missä opas selosti kaikki seinät ja patsaat ja kaikkea. Sitten menimme 5 tähden ravintolaan syömään, seisova pöytä kaikki jälkiruuat ja kaikki, nam! juomat piti vaan maksaa ite ja ne oli kalliita. Sitten siitä hotellin rannalta menimme banaaniveneillä 15-20 min. miniristeilylle niilillä, toiselle puolelle missä bussit meitä odottivat. Sieltä ajoimme kuninkaiden laaksoon ja saimme tosiaankin sen lipun mikä koski 3 hautaa, tutankhamonin hautaan maksoi erikseen (70LE) opas kertoi jo bussissa kaikista niistä haudoista. ja kyllä sitä pärjäs haudoissa ilman opastakin, ei sinne kokonaista ryhmää olisi mahtunut. Sai sitten kysyä jälkeenpäin oppaalta jos jotain jäi hampaan koloon. Sitten sieltä menimme Hatchepsutin temppeliin, katselimme siellä seiniä ja patsaita, hieno temppeli muuten. Sitten sieltä suuntasimme katsomaan miten niitä kiviruukkuja tehdään, mitä niitä kutsutaan en muista juuri nimeä mutta niitä mitä siellä kuitenkin myydään, että miten niitä tehdään, siinä vieressä oli sitten myymälä missä kävimme. Sen jälkeen lähdimme jo poliisisaattue tapaamispaikalle ja siitä jatkoi matka takaisin hurghadaan, paljon ehdittiin nähdä ja en olisi uskonut kuinka paljon tosiaankin näkee tuolla reissulla ihan tavallisen egyptiläisen asumistakin. Siis kun ajoimme ohi ja luxorissa siinä kivitehtaan vieressä oli pieni onnellinen perhe aasinsa kanssa. Että kyllä me paljon nähtiin ja koettiin. Sekä meillä oli koko tuon päivän luxorissa paikallisopas myös mukana. ja oppaat olivat hauskoja ja mukavia ! :)

• totta?

Vai selitti opas teille KAIKKI Karnakin temppelin seinät ja patsaat? Vietittekö siellä temppelissä aikaa viikon vai kaksi?

• Antti.

Lautalla pääsee tosiaan länsirannalle 1Le/naama, siitä kun pääsee läpi hirveän tyrkyttäjälauman läpi 50-100m eteenpäin, saatte fillarit vuokrattua 10LE/kpl. Itse käveltiin n.150m Africa ravintolan ohi, nurkalta saatiin hyvät pyörät 15LE/2kpl. Lukot saa mukaan.

Liikennettä ei ole paljonkaan verrattuna itärantaan, se ei ole este, päinvastoin mukavaa on viilettää pellonreunoja (asfalttitiet kuitenkin). Lähtekää ajoissa liikkeelle, hautoja menee jo kiinni klo 15:00.

Jos yleiskunto on edes kohtuullinen, tekisin näin: (viimeksi teimme vähän erilailla ja totesimme tämän parhaaksi vaihtoehdoksi)

- Pyörällä kuninkaiden laaksoon, ensin suoraan sisämaahan, sitten kuningattarien laakson lipunmyynnin kohdalta risteys oikealle, loput samaa tietä.

- Portilta saa liput(3 hautaa) laaksoon, pikkujuna vie perille. Haudoista en osaa suositella kuin perimmäistä, eli Tuthmosis III?, kuitenkin sinne menee ne pitkät rappuset ylöspäin. Tutankhamonin hautaa kaikki haukkui jotka siellä kävi, vaikka se erillishintainen olikin...

- Sitten fillarilla takaisinpäin ja kesken matkan viistoon oikealle kääntyy tie Haptsetsutin temppelille, aika hieno paikka. Liput portilta.

- Takaisinpäin mennessä alabaster-myymälän vieressä 2krs, oli rafla, muistaakseni nimi viittasi Haptsetsutiin. Halpa paikka, hyvät ruuat, sai olutta, extra mukava kokki. Paikka näkyy tielle, sielläpäin se taitaa olla ainoa ravintola. Lisää syömälöitä löytyy sitten rannalta.

Ehkä jotain sait tuosta irti, tarina siis vuodenvaihteelta.

• käyny oon

hungarasta sinne oli 160km ja ihan olematon paikka se on, siel ei saa kuvata ja lipullas pääset kolmeen hautaan, jossa ei käytännössä ole mitään nähtävää, yhdessä haudassa oli muumio. Ihan turha paikka, ainakin minun mielestä, ennemmin olisin menny Kairoon katsomaan pydamiideja, jos senkinn olisin silloin hokannu, mene mihin tykkäät ja pidä hauskaa!

• joo

Ootpa pöhkö.Tää kysyjä on menossa Luxoriin.Kuninkaiden laakso ja toisen rannan temppelit on hienoja samoin Luxorin muut temppelit. Olen käynyt myös pyramideilla ja valitsisin kyllä mielummin Luxorin nähtävyyksineen.Hyvää matkaa kaikille lähtijöille. Kateeksi käy !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5736
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3781
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3313
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2728
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2202
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2147
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162