Mikä vaikuttaa?

Triton

Jossakin alempana tuotiin esille että mikäli astrologiassa tähdet vaikuttaisivat, sitä tietenkin olettaisi että esim. valovoimaisimmat ja kookkaimmat taivaan tähdet vaikuttaisivat enemmän kuin esim. Kalojen tähtikuvion ilmeisestikin varsin "mitättömät" tähdet. Varsinaisessa astrologiassa ei kuitenkaan kartalle yleensä sijoitella jotain Vegaa, Pohjantähteä, Siriusta ja mitä näitä onkaan.

Tämä on taas yksi pointti siinä minkä vuoksi minä en näe mitään mieltä siirtyä käyttämään sideeristä astrologiaa.

Joku voi kysyä nyt että minkä takia sitten planeetat vaikuttaisivat. Minulle tuli tässä mieleen että kun yhden aurinkokunnan planeetat pystyvät vaikuttamaan jopa oman keskustähtensä liikkeisiin - ja sen vuoksihan nykyään löydetään jatkuvasti ns. eksoplaneettoja ympäri avaruutta! - niin olisihan se silloin jossain määrin loogista mikäli nämä yhden aurinkokunnan planeetat vaikuttaisivat myös liikkuviin yksiköihin eli meihin jotka tepastelemme tämän systeemin (eli aurinkokunnan) sisällä olevan kappaleen pinnalla.

Aiemmin olen suhtautunut varauksella planeettojen "fyysiseen" vaikutukseen, eli siis siihen että niiden vetovoima saisi aikaan monia ilmiöitä joita astrologiassa tutkimme. Mutta enpäs enää olekaan niin varma etteikö se voisi niin ollakin. Ehkäpä aurinko ja planeetat yhdessä muodostavat jonkinlaisen sähkömagneettis-gravitationaalisen kokonaisuuden jossa vähän kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Eläinradan merkit näkisin edelleenkin nimityksinä meneillään olevalle vuodenajalle, eikä näillä näin ollen ole mitään tekemistä (enää) niiden tähdistöjen kanssa joiden mukaan ne nimettiin silloin kun astrologia alkoi kehittyä. Pidän tosin mahdollisena että onkin voinut käydä niinpäin että ajalle annettiin ensin nimi, joka sitten siirtyi sille tähtikuviolle joka sattui olemaan siihen aikaan hollilla.

Eihän siellä taivaalla välttämättä jotain Leijonaa, esimerkiksi, näe jos ei tiedä mistä sitä tarkalleen pitäisi etsiä ja miltä sen pitäisi näyttää. Olen ennenkin sanonut että itse en löytäisi kuin Otavan, Orionin ja Kassiopeian (W:n muotoinen kuvio), ja epäilen että tuskinpa kovin moni muukaan sieltä noin vain bongaa kuvioita jos ei niitä erityisesti harrasta. (Orionista olen ollut erityisen kiinnostunut, joten olen opetellut sen löytämään.)

12

676

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gem-86

Esim. Jupiterilla on niin voimakas mangneettikenttä, että se vaikuttaa maahan asti. Tuosta linkistä se ilmenee:

http://www.windows.ucar.edu/cgi-bin//tour_test_milagro1/link=/jupiter/upper_atmosphere.html&edu=high

Kun avaa sivun alaosassa olevia linkkejä niin löytyy paljon mielenkiintoisia juttuja eri planeetoista. Myös tähtitaivaasta löytyy googlettamalla paljon tietoja.

Tunnetaankohan astrologisissa piireissä taustasäteilyä?

Avaruus on täynnä kaikenlaista säteilyä ja näkymättömiä hiukasia.

Nyt takasin kotitehtävien pariin.

• Triton

Juu, näinpä taitaa olla Jupiterilla... Yksi seikka mikä tietysti tuli nyt mieleeni on että pitäisiköhän sitten jokaisen planeetan jokaisen kuunkin vaikuttaa kartalla, mikäli lähdetään tältä aiemmin kuvailemaltani "aurinkokunta on yksi kokonaisuus jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen" -pohjalta etenemään...

>Tunnetaankohan astrologisissa piireissä taustasäteilyä?

Itse en ole ainakaan kuullut astrologilta tahoilta/kirjoista että tämä astrologiaan liittyisi. Ellei sitten toki jonkun yksittäisen astrologin mielenkiinnonkohteena?

• Gem-86
        Triton kirjoitti:

Juu, näinpä taitaa olla Jupiterilla... Yksi seikka mikä tietysti tuli nyt mieleeni on että pitäisiköhän sitten jokaisen planeetan jokaisen kuunkin vaikuttaa kartalla, mikäli lähdetään tältä aiemmin kuvailemaltani "aurinkokunta on yksi kokonaisuus jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen" -pohjalta etenemään...

>Tunnetaankohan astrologisissa piireissä taustasäteilyä?

Itse en ole ainakaan kuullut astrologilta tahoilta/kirjoista että tämä astrologiaan liittyisi. Ellei sitten toki jonkun yksittäisen astrologin mielenkiinnonkohteena?

Aurinkokunnan planeetat, kuut ja tietenkin itse aurinko ovat tosi hienossa synkroonissa ja tasapainossa keskenään. Voisi kuvitella, että myös aurinkomerkit ovat löytäneet vuosimiljoonien kuluessa (no, ihmisiähän on ollut nykytutkimusten mukaan vain pari miljoonaa vuotta) tasapainon.
        Nyt kyllä puhun suulla suuremmalla. Todellisuudessa tunnen sekä astronomiaa että astrologiaa hyvin pinnallisesti. Ne herättävät kuitenkin uteliaisuutta.

Kosminen taustasäteily. Sekin on vain yksi mahdollisuus, jolla voisi yrittää selittää astrologisia aurinkomerkkejä. Tuolta löytyy siitä tietoja:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kosminen_taustasäteily

Itse uskon astrologiaan vasta sitten, kun edes jotakin todisteita sen olemassaolosta löytyy.

• Triton
        Gem-86 kirjoitti:

Aurinkokunnan planeetat, kuut ja tietenkin itse aurinko ovat tosi hienossa synkroonissa ja tasapainossa keskenään. Voisi kuvitella, että myös aurinkomerkit ovat löytäneet vuosimiljoonien kuluessa (no, ihmisiähän on ollut nykytutkimusten mukaan vain pari miljoonaa vuotta) tasapainon.
        Nyt kyllä puhun suulla suuremmalla. Todellisuudessa tunnen sekä astronomiaa että astrologiaa hyvin pinnallisesti. Ne herättävät kuitenkin uteliaisuutta.

Kosminen taustasäteily. Sekin on vain yksi mahdollisuus, jolla voisi yrittää selittää astrologisia aurinkomerkkejä. Tuolta löytyy siitä tietoja:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kosminen_taustasäteily

Itse uskon astrologiaan vasta sitten, kun edes jotakin todisteita sen olemassaolosta löytyy.

...uskon astrologian olevan eräs keino kuvailla ihmispsyykeä ja ajan ilmiöitä sen vuoksi että minun silmissäni astrologia "toimii", ts. ihmisten kartoilla olevat planeettojen väliset aspektit vaikuttaisivat todella kuvastavan heidän luonteitaan, ja kaiken kukkuraksi minun silmissäni aurinkomerkkien sisällä on keskinäistä kaltaisuutta niin luonteissa kuin jopa ulkonäöissä. Mutta jos jonkun mielestä vaikutelmani ovat vain subjektiivisia, tät's oolrait. Ihmisten näkemyksissähän ei varsinaisesti ikinä häiritse se että ne mahdollisesti poikkeavat, vaan se häiritsee jos omaa näkemystä juntataan läpi väen vängällä, ja haukutaan muiden uskomuksia... :P

• Gem-86
        Triton kirjoitti:

...uskon astrologian olevan eräs keino kuvailla ihmispsyykeä ja ajan ilmiöitä sen vuoksi että minun silmissäni astrologia "toimii", ts. ihmisten kartoilla olevat planeettojen väliset aspektit vaikuttaisivat todella kuvastavan heidän luonteitaan, ja kaiken kukkuraksi minun silmissäni aurinkomerkkien sisällä on keskinäistä kaltaisuutta niin luonteissa kuin jopa ulkonäöissä. Mutta jos jonkun mielestä vaikutelmani ovat vain subjektiivisia, tät's oolrait. Ihmisten näkemyksissähän ei varsinaisesti ikinä häiritse se että ne mahdollisesti poikkeavat, vaan se häiritsee jos omaa näkemystä juntataan läpi väen vängällä, ja haukutaan muiden uskomuksia... :P

Sanoin vähän liikaa kun kirjoitin "Itse en usko astrologiaan ennenkä löytyy todisteita". Kuitenkin vierailen näillä palstoilla. Se jo todistaa että uskon, vaikkakin toistaiseksi vähänlaisesti. Etsiminen myös todistaa uskosta. Uskoni joko lisääntyy tai vähenee. Mutta aina kuitenkin pyrin jättämään takaportin sille mahdollisuudelle, että olen lähtenyt uskomaan sellaiseen, jota ei ole olemassakaan. Eli siis uskon varauksella.

Noita junttaihmisiä minäkään en ymmärrä. Miksi he eivät vain voi kaikessa hiljaisuudessa kantaa mielipiteitään? Tietenkin on aina hyvä tuoda oma mielipiteensä esille, mutta jos se tapahtuu väheksymällä toisten mielipiteitä se todistaa, että totuuden etsiminen on hänen kohdaltaan loppunut ja nyt hän etsii ihmisuhreja.

Ja etsimistähän se on myös tämä astrologia. Tuntuu olevan tarpeeksi komlikeitti juttu, että etsimistä todellakin riittää. Hienoa on kuitenkin, että joku on antautunut tutkimaan ja tulkitsemaan näitäkin asioita, että joku aloitteleva etsijä voi tarvittaessa saada vastauksia. Vaikka tuskinpa kaikkiin kysymyksiin kukaan osaa vastata.

Voihan olla niinkin, että astrologia onkin se alkuperäinen, aikojen kuluessa muotoutunut väline, joka on tarkoitettu ihmisen syvempään tuntemukseen. Nykyään psygologia, sosiologia, fysiologia ja vastaavat tieteenalat pyrkivät syrjäyttämään sen. Kuka tietää.

Noista aspekti jutuista otan vielä selvää kun ehdin. Opiskelu ja muut harrastukset vievät aikaa.

Tulipas vakavanoloinen viesti. Yleensä olen vähän rennompi.

• Triton
        Gem-86 kirjoitti:

Sanoin vähän liikaa kun kirjoitin "Itse en usko astrologiaan ennenkä löytyy todisteita". Kuitenkin vierailen näillä palstoilla. Se jo todistaa että uskon, vaikkakin toistaiseksi vähänlaisesti. Etsiminen myös todistaa uskosta. Uskoni joko lisääntyy tai vähenee. Mutta aina kuitenkin pyrin jättämään takaportin sille mahdollisuudelle, että olen lähtenyt uskomaan sellaiseen, jota ei ole olemassakaan. Eli siis uskon varauksella.

Noita junttaihmisiä minäkään en ymmärrä. Miksi he eivät vain voi kaikessa hiljaisuudessa kantaa mielipiteitään? Tietenkin on aina hyvä tuoda oma mielipiteensä esille, mutta jos se tapahtuu väheksymällä toisten mielipiteitä se todistaa, että totuuden etsiminen on hänen kohdaltaan loppunut ja nyt hän etsii ihmisuhreja.

Ja etsimistähän se on myös tämä astrologia. Tuntuu olevan tarpeeksi komlikeitti juttu, että etsimistä todellakin riittää. Hienoa on kuitenkin, että joku on antautunut tutkimaan ja tulkitsemaan näitäkin asioita, että joku aloitteleva etsijä voi tarvittaessa saada vastauksia. Vaikka tuskinpa kaikkiin kysymyksiin kukaan osaa vastata.

Voihan olla niinkin, että astrologia onkin se alkuperäinen, aikojen kuluessa muotoutunut väline, joka on tarkoitettu ihmisen syvempään tuntemukseen. Nykyään psygologia, sosiologia, fysiologia ja vastaavat tieteenalat pyrkivät syrjäyttämään sen. Kuka tietää.

Noista aspekti jutuista otan vielä selvää kun ehdin. Opiskelu ja muut harrastukset vievät aikaa.

Tulipas vakavanoloinen viesti. Yleensä olen vähän rennompi.

>väheksymällä toisten mielipiteitä se todistaa, että totuuden etsiminen on hänen kohdaltaan loppunut ja nyt hän etsii ihmisuhreja

Tuo oli tosi hyvin murjaistu, laitanpa sen korvan taakse ja yritän muistaa jos alkaa itsellä esiintyä taipumuksia fanatismin puolelle... :)

• Gem-86
        Triton kirjoitti:

>väheksymällä toisten mielipiteitä se todistaa, että totuuden etsiminen on hänen kohdaltaan loppunut ja nyt hän etsii ihmisuhreja

Tuo oli tosi hyvin murjaistu, laitanpa sen korvan taakse ja yritän muistaa jos alkaa itsellä esiintyä taipumuksia fanatismin puolelle... :)

Joo, se fanatismi saattaa tehdä sokeaksi ja katkeraksi. Kun taas avoin mieli on kuin lautasantenni, joka ottaa vastaan kaikkialta tulevan säteilyn (olipa vertaus, mutta menköön).

Palaan asiaan myöhemmin kun mullakin on ehkä enemmän tietoa astrologiasta/astronomiasta. Pakko on opiskelu asettaa nykyään etusijalle.

• Sommerland

No niin tämä vaikutus.

Astrologia on valitettavasti tuomittu ikuisesti kiertämään omien oletustensa kehää, sillä mitään keinoa päästä tästä umpikujasta ei ole olemassa.

Sähkömagneettiset ja garvitaatiovoima-arvelut eivät toimi sillä ne kumoutuvat aina fysiikan lakeihin. Miten toimii vaikkapa astrologinen vaikutus planeettojen kohdalla, joilla ei ole magneettikenttää. Onko pluto siis kaikkein heikkovaikutteisin planeetta, sillä sen gravitaatiovaikutus on niin pieni.

Miten vaikuttavat tässä mielessä vaikkapa kuuluisat raitiovaunut eli sporat ihmisten luonteisiin.

Ovatko planeetat sittenkin vain ajan laadun kellonviisareita (mitä se sitten tarkoittaakaan).

Se että astrologiaa on harjoitettu jo useita tuhansia vuosia ja edelleen siinä heilutaan edestakaisin tämän vaikutusasian suhteen, on aika surullistakin. Onko sitä vaikutusta fyysisessä mielessä, synkronisiteettiäkö, jotain mystis-jumalallista ehkäpä. Vaikuttavatko tähdet vai eivät, entäs planeetat, asteroidit (isot,pienet,tunnetut,tuntemattomat). Entäs uudet planeetat Xena ja Sedna, vaikuttavatko ne jne. Onko kyse vain vuodenajoista ja niiden vaikutuksesta täällä pohjolassa, entäs sitten eteläinen pallonpuolisko.

Onko tällä oikeastaan mitään väliä. Pääasia että se vain toimii tai ainakin näyttää toimivan.

Koko asia kiteytyy valitettavasti tässä lauseessa:
      "EHKÄPÄ aurinko ja planeetat yhdessä muodostavat JONKINLAISEN sähkömagneettis-gravitationaalisen kokonaisuuden jossa VÄHÄN KAIKKI vaikuttaa kaikkeen."
      Kuulostaa eksaktilta tieteeltä ja syvällisesti ajatellulta. Näitä unelmiahan voi kehitellä kuka vaan ja millaisia vaan mutta eivät ne siitä mitenkään etene.

Voihan se olla että... tai sitten se voi olla että.. vai olisko sittenkin että... jännää, jännää.

Lauluntekijää mukaillen "Kauas pilvet karkaavat aivan turhaan niitä tavoitat..."

• Mars mars

Tottakai kokonaisuus vaikuttaa. Vuorovaikutuksessa ei aina yksittäinen vaikuttaja ole eriteltävissä eikä tunnistettavissa, joten on tyydyttävä reaktioihin. Kun ympäristö antaa ärsykkeen, on olennon organismissa määrätty reaktiomalli, joka johtaa kemiallisiin ilmiöihin. Ärsyke voi olla lämpö, valo tai sähkömagneettinen ym. energia. Näin solun aktiviteetti muuttuu. Tietyt aivosolut rekisteröivät jatkuvasti kosmisen tilan ja ajan koordinaatteja (space-time). Tämä tunnetaan muistina.
        Kosminen säteily tunnetaan toki astr. piireissä. Sitten eräs asia vielä. Painovoima vaikuttaa massaan, mutta sm-säteily vain varauksellisiin hiukkasiin esim. ioneihin.. Voima esiintyy aina pareittain ja on siis vuorovaikutuksessa jonkun muun kanssa ollen sen vuorovaikutuksen mitta. Ja vielä, maailmankaikkeudessa ei ole absol. painotonta paikkaa tai tilaa. Tämä kaikki muodostaa suuren kokonaisuuden, jonka selvittäminen lienee mahdotonta muuten kuin tekemällä ja kirjaamalla saadut havainnot meille helposti tulkittavaan muotoon.

• Triton

Selvästikään astrologia ei voisi vähempää sinua kiinnostaa:

>valitettavasti tuomittu ikuisesti kiertämään<

>kuuluisat raitiovaunut eli sporat ihmisten luonteisiin.

>surullistakin.

>mystis-jumalallista ehkäpä.

>Onko tällä oikeastaan mitään väliä.

>valitettavasti

>unelmiahan

>jännää, jännää.

>Lauluntekijää mukaillen "Kauas pilvet karkaavat aivan turhaan niitä tavoitat..."    

...minuakaan ei kiinnosta esim. iskuporakoneet, enkä niitä lähtisi mitenkään kommentoimaankaan.

• Sommerland
        Triton kirjoitti:

Selvästikään astrologia ei voisi vähempää sinua kiinnostaa:

>valitettavasti tuomittu ikuisesti kiertämään<

>kuuluisat raitiovaunut eli sporat ihmisten luonteisiin.

>surullistakin.

>mystis-jumalallista ehkäpä.

>Onko tällä oikeastaan mitään väliä.

>valitettavasti

>unelmiahan

>jännää, jännää.

>Lauluntekijää mukaillen "Kauas pilvet karkaavat aivan turhaan niitä tavoitat..."    

...minuakaan ei kiinnosta esim. iskuporakoneet, enkä niitä lähtisi mitenkään kommentoimaankaan.

Tottakai astrologia kiinnostaa minua ja todella paljon.

On hyvin tärkeää ottaa selvää mistä siinä on todella kysymys eikä vain mistä siinä näyttää tai voisi olla kysymys tai mistä siinä niin kiihkeästi toivotaan olevan kysymys.

Kuuluuko astrologia luonnontieteiden, psykologian, kansanperinteen, kielitieteen vai peräti psykiatrian ja neurologian tutkimuspiiriin vaiko teologian tai jonkun ihan muun. Siinä on kiinnostava kysymys.

• ja minä

Astrologia on minulle ennen kaikkea symboliikkaa. Luonnontieteelliset teoriat astrologian paikkaansa pitävyydestä taivaankappaleiden vaikutusmekanismien valossa kaatuvat omaan mahdottomuuteensa. Hölmöä pitää niitä harvoja "tieteellisiä" tutkimuksia astrologiasta jotenkin absoluuttisina, koska tiedeyhteisöt eivät niitä tue. Astrologian tieteellinen pohja nojaa pikemminkin filosofiseen perustaan kuin luonnontieteelliseen. Edelleenkään "tieteellisiä" astrologisia väitteitä ei voida mitata tai falsifioida.

Kuitenkin miksi sitten uskon astrologiaan? Koska luonteenpiirteissä on eroja, ja aivan perinteiset merkkien luonneanalyysit osuvat aika hyvin yksiin omien havaintojeni kanssa. Ovatpa ne vaikutusmekanismit sitten missä tahansa (vaikka nyt sitten taivaankappaleissa), ovat astrologiset merkit joka tapauksessa hyviä symboleita kuvaamaan ihmisten luonteenpiirteitä. Muutenkin eläinradan merkkeihin kulminoituu varmasti maailman suurin epävirallinen ja havaintoihin perustuva tilasto.

Reaaliaikainen tilanneseuranta, olkoon kyseessä sitten päivä- tai viikkohoroskooppi, on mielestäni höpöhöpöä. En sulje silmiäni siltä mahdollisuudelta, että niissäkin teoriassa voisi olla perää, mutta niiden toteutumisen laajamittaisempi seuranta on lähes mahdotonta. Ja vaikka kuinka neutraalisti yrittäisin seurata esim. omaa päiväjoroskooppini toteutumista, aina saan törmätä samaan: haen hakemalla yhtymäkohtia kirjoitetun tekstin ja tekemiseni kanssa, eivätkä asiat silti ole yhdenmukaisia. Ja vaikka joku "nyt kannattaa pelata rahapelejä" (kärjistetty esimerkki) -tyyppinen veikkaus sattuisi samalle päivälle kuin joku 10 euron luontoarpavoitti, uskon silti asian olevan täysin sattumanvaraista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      38
      3682
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      32
      3257
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      69
      2888
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2730
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1748
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      81
      1709
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1539
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1517
    9. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1484
    10. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      28
      1478
    Aihe