Tietoa Pienhiukkasista.

Pienhiukkaspäästöt kuriin.

Pienhiukkasten muodostuminen ja päästöt

Pienhiukkasiin liittyvä tutkimus on kasvanut viime vuosina merkittävästi Suomessa ja maailmalla. Kiinnostusta pienhiukkasiin ovat lisänneet etenkin niiden aiheuttamat terveysvaikutukset ja pienhiukkasten osuus ilmastomuutoksessa. Pienhiukkasiksi määritellään halkaisijaltaan alle 2,5 mikrometrin (millimetrin tuhannesosa) kokoisia ilmassa leijuvia nestemäisiä tai kiinteitä hiukkasia. Pienhiukkasten ja niitä ympäröivän kaasun seosta kutsutaan usein aerosoliksi. Pienhiukkasia muodostuu sekä luonnon omista lähteistä että ihmisen aiheuttamasta toiminnasta, kuten poltto- ja teollisuusprosessit. Terveysvaikutusten suhteen on arvioitu, että polttoperäiset pienhiukkaset ovat suurin uhka. Ilmastomuutoksen arvioinnissa epävarmuuksia aiheuttaa aerosolien vaikutus pilvien muodostukseen ja säteilypakotteeseen.

Juuri päättyneessä EU:n CAFE -ohjelmassa tehdyn terveysvaikutusarvion mukaan pienhiukkaset lyhentävät keskimääräistä tilastollista elinikää Euroopassa noin yhdeksällä kuukaudella. Tämän seurauksena EU:ssa ja siis myös Suomessa tullaan paneutumaan keinoihin, joilla pienhiukkasten haitallisia terveysvaikutuksia voitaisiin vähentää. Useissa teollisuuden prosesseissa pienhiukkaspäästöjä on kyetty vähentämään merkittävästi tehokkailla suodatusprosesseilla. Hallitsematon poltto ja palaminen on kuitenkin edelleen merkittävä pienhiukkaspäästöjen lähde. Suurissa kattiloissa ja kevytöljyn poltossa ovat pienhiukkasten ominaispäästöt pienimmillään alle sadasosa puukattiloiden ja tulisijojen päästöistä. Pienhiukkaspäästöt riippuvat eniten käytetystä hiukkaserotuslaitteistosta ja palamisen hyvyydestä.

Pienhiukkasten ominaisuuksilla ja koostumuksella on suuri merkitys niiden aiheuttamille terveysvaikutuksille. Eri koostumusten vaikutusta ei ole kuitenkaan kyetty kattavasti selittämään toksikologisilla ja epidemiologisilla tutkimuksilla. Voidaan kuitenkin arvioida, että veteen liukenevilla suoloilla on vähemmän haittavaikutuksia kuin esim. raskasmetalleilla ja PAH-yhdisteillä. Tästä syystä pienhiukkastutkimus keskittyykin jatkossa entistä enemmän hiukkasten kemiallisen koostumuksen, morfologian ja koon analysointiin. Tätä varten tarvitaan uusia ja parempia analyysimenetelmiä sekä hiukkaskoon ja morfologian mittalaitteita. Mallinnuksella ja mittauksilla saadaan its puunpolttotapahtumasta entistä enemmän lisätietoa siitä miten hiukkaset muodostuvat.

13

1248

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerro sitten

" Pienhiukkaspäästöt riippuvat eniten käytetystä hiukkaserotuslaitteistosta ja palamisen hyvyydestä."
      Kuinka arvostelet palamisen hyvyyden omakotitalon pannussa tai vaikka takassa jossa voit nähdä koko palamistapahtuman ?
      Eihän niitä pienhiukkasia voi nähdä !

• puunpolttaja

Kyllä pienhiukkaset voi nähdä! Ainakin kun minä poltan kaksoiskattilassani ja saunassa puuta niin kyllä savu on niin sakeaa että jopa naapuritkin näkevät ja haistavat ne pienhiukkaset.

• Minä

Onko kaikilla joku hiukkaseroituslaite. Hyvin harvoilla. Suomen pienhiukkaspäästöt on 30-40 % kaikista pienhiukkaspäästöistä, Lähtöisin puunpoltosta pienkattiloissa.

Liikenteen pienhiukkaspäästöt jäävät pienmmäksi.

Suomessa puunpalamisesta tulevat päästöt on 20 000 tonnia. vuosittain.

Jos puunpoltto lopetettaisiin pienkattiloissa niin
        EU:n päästörajoitukset toteutuisivat.

• eetu
        Minä kirjoitti:

Onko kaikilla joku hiukkaseroituslaite. Hyvin harvoilla. Suomen pienhiukkaspäästöt on 30-40 % kaikista pienhiukkaspäästöistä, Lähtöisin puunpoltosta pienkattiloissa.

Liikenteen pienhiukkaspäästöt jäävät pienmmäksi.

Suomessa puunpalamisesta tulevat päästöt on 20 000 tonnia. vuosittain.

Jos puunpoltto lopetettaisiin pienkattiloissa niin
        EU:n päästörajoitukset toteutuisivat.

"Suomen pienhiukkaspäästöt on 30-40 % kaikista pienhiukkaspäästöistä,"

No johan oli väite. Onko tuosta jotain tutkimustulosta, vai veteletkö lukuja ihan hatusta? Minä väitän, että Suomen pienhiukkaspäästöt ovat kuin kärpäsen pieru Saharassa koko maailmaan verrattuna. Eivät ole varmaan edes prosenttiakaan kaikista pienhiukkaspäästöistä.

"Jos puunpoltto lopetettaisiin pienkattiloissa niin
        EU:n päästörajoitukset toteutuisivat."

Millaisia rajoituksia EU:lla on pienhiukkasille? Ettet vain sekoita nyt pienhiukkaisia ja hiilidioksidia toisiinsa?

• Minä
        eetu kirjoitti:

"Suomen pienhiukkaspäästöt on 30-40 % kaikista pienhiukkaspäästöistä,"

No johan oli väite. Onko tuosta jotain tutkimustulosta, vai veteletkö lukuja ihan hatusta? Minä väitän, että Suomen pienhiukkaspäästöt ovat kuin kärpäsen pieru Saharassa koko maailmaan verrattuna. Eivät ole varmaan edes prosenttiakaan kaikista pienhiukkaspäästöistä.

"Jos puunpoltto lopetettaisiin pienkattiloissa niin
        EU:n päästörajoitukset toteutuisivat."

Millaisia rajoituksia EU:lla on pienhiukkasille? Ettet vain sekoita nyt pienhiukkaisia ja hiilidioksidia toisiinsa?

Aikaisemmin puhuttiin enemmän hiilidiogsiidi päästöistä puunpolton yhteydessä. Mutta nyt uusien tutkimusten myötä on huomattu että pienhiukkaspäästöt ovat niitä pahimpia terveysriskejä jota puunpoltto tuottaa.

Käykääpä kansanterveyslaitoksen sivuilla tai Tekes on myös julkaissut uusimpia pienhiukkastutkimuksia.

• höpinää

"pienhiukkaset lyhentävät keskimääräistä tilastollista elinikää Euroopassa noin yhdeksällä kuukaudella"

Just juu. Laskelmassa mukana kaikki mahdolliset liikenneruuhkan keskellä asujat Euroopan suurkaupungeissa. Ei aiheuta toimenpiteitä meikäläisittäin.

• Päästään suureesta ikäluokasta

kertaheitolla. Nehän on kohta eläkkeellä ja vanhuksia ja niihin saattas purra toi hiukkaspölläys.

Jee!

• puunpolttaja..
        Päästään suureesta ikäluokasta kirjoitti:

kertaheitolla. Nehän on kohta eläkkeellä ja vanhuksia ja niihin saattas purra toi hiukkaspölläys.

Jee!

Heihin ei mitkään hiukkaset tehoa, sellaisia tervaskantoja. Kyllä täällä savukylän keskellä taitaa ensin nuoremmat kaatua.

• karkoittaja
      • Minä

Aina löytyy jokaiselta sivulta vasta väittäjiä sekä niitä jotka eivät ole kuulleetkaan puunpolton varallisista päästöistä.

Minä ainakin ohitan kaikki mikä ei kiinosta.
        Ja on toistoa.

• vinkuu ja vonkuu
        Minä kirjoitti:

Aina löytyy jokaiselta sivulta vasta väittäjiä sekä niitä jotka eivät ole kuulleetkaan puunpolton varallisista päästöistä.

Minä ainakin ohitan kaikki mikä ei kiinosta.
        Ja on toistoa.

Ja höpö höpö näitä pienhiukkasia. Tottakai kaikki takanpolttajat haluavat jo oman takkansa hyvinvoinnin takia polttaa mahdollisimman kuivaa ja hyvälaatuista puuta ja mahdollisimman oikein.

Kaikenlaista höpötystä. Vähän aikaa sitten meinattiin pistää lehmien pierut verolle kun niissä on metaania. Saman lajin juttuja.

• Minä
        vinkuu ja vonkuu kirjoitti:

Ja höpö höpö näitä pienhiukkasia. Tottakai kaikki takanpolttajat haluavat jo oman takkansa hyvinvoinnin takia polttaa mahdollisimman kuivaa ja hyvälaatuista puuta ja mahdollisimman oikein.

Kaikenlaista höpötystä. Vähän aikaa sitten meinattiin pistää lehmien pierut verolle kun niissä on metaania. Saman lajin juttuja.

Satu Hassi ja Haavistohan ne saivat aikaan tämä puunpoltto buumin Kun jokaisessa taloudessa pitää saada puuta polttaa vaikka henki menisi

Suomessa kuolee tänäkin vuonna ihmisä 1300 pienhiukkaspäästöihin. osoittaisin sormeni viherpiipertäjiä päin. Se joka käskee lisätä puunpolttoa osallistuu kansanmurhaan.

Minun mielestäni uusilla takoilla poltetaan edelleenkin mm. rakennusjätteitä ja kaikke mitä rakennuksilta ja kodista löytyy. on ollut niin kallis takka että eivät pysty enää ostamaan kunnon puuta jos sitä ei itsellä metssässä kasva.

Jättenpolttoon niitä käytetään. eivät edes tajua että rappaukset ja saumaukset murenee mm.maito tölkkejä polttaessa.

• Minä
        Minä kirjoitti:

Satu Hassi ja Haavistohan ne saivat aikaan tämä puunpoltto buumin Kun jokaisessa taloudessa pitää saada puuta polttaa vaikka henki menisi

Suomessa kuolee tänäkin vuonna ihmisä 1300 pienhiukkaspäästöihin. osoittaisin sormeni viherpiipertäjiä päin. Se joka käskee lisätä puunpolttoa osallistuu kansanmurhaan.

Minun mielestäni uusilla takoilla poltetaan edelleenkin mm. rakennusjätteitä ja kaikke mitä rakennuksilta ja kodista löytyy. on ollut niin kallis takka että eivät pysty enää ostamaan kunnon puuta jos sitä ei itsellä metssässä kasva.

Jättenpolttoon niitä käytetään. eivät edes tajua että rappaukset ja saumaukset murenee mm.maito tölkkejä polttaessa.

http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=93960&lan =fi

Tässä teille opas puun pienpolttoon ja energiaa ei mene hukkaan jos noudattaa niitä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3878
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      351
      3011
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      11
      1915
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1635
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1099
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      944
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      874
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      784
    9. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      781
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      67
      769
    Aihe