Ahdistaa ja stressaa

Masentunut_

Nyt tulee tällainen valitusvirsi, mutta noi piilarit ahdistaa ja stressaa taas kovasti. Abiristeily on perjantaina edessä, joten se tuottaa ongelmia.

Eli mulla on aika huono näkö, -7.00 ja -7.25 diopteria. Silmälaseja käytettäessä on muutama ongelma:
1) En ole pitänyt niitä ajan tasalla näön huonontuessa, kun yleensä käytän aina piilareita. Pelottaa siis etten näe terminaalissa tai laivalla ohjeita tai muita tärkeitä ilmoituksia.
2) Mulla on luonnostaankin pienet silmät, ja rillien kanssa mun silmät näyttää luonnottoman pieniltä. Vielä kun mun pää on aika leveä ja iso..

Huoh, miten ihmeessä selviän tuolla abiristeilylläkin, piilarit joutuis olemaan päässä helposti sen 23 tuntia, sit muutama tunti unta jolloin silmät eivät saa happea, sitten taas piilarit päähän.. Helppoa ois jos voisi bussimatkojen ajan käyttää silmälaseja, mut missäs pistät sitten ne piilarit? Jossain likaisessa yleisessä vessassa? Pitänee varmaan käydä kysymässä, jos jokin optikkoliike haluaisi antaa yhdet näytekappaleet joistain Night&Day-linsseistä..

Nuo ongelmat eivät koske pelkästään tuota abiristeilyä, vaan aina kun lähtee jonnekin viihteelle. Baarista nyt pääsee aika helposti kotiin laittamaan piilarit koteloon, mut yleensä aina mennään jatkoille johonkin, ja se paikka ei aina olekaan ihan lähellä. Kaverit haluaisivat jäädä sinne yöksi, mutta mitäs mä teen, nukun piilarit päässä 8 tunnin käytön jälkeen ku silmiä kirveltää ja luomet on kuivua paikoilleen jo muutenkin? Silmiä joutuu räpyttelemään kahden sekunnin välein kun kuivuvat ja kirveltää.. Sitten se on vain pakko hankkia kallis taksi itsekseen.

Heti kun ikää on tarpeeksi, se on kyllä leikkaus edessä. Voih kun olisin onnellinen kun olisi edes -3 diopteria, ei olisi mitään ongelmia.. Saatikka ettei laseja tarvitsisi ollenkaan, mutta näillä diopterimäärillä se on aika vaikeata leikkauksella saavuttaa.

Muilla varmasti joskus samanlaisia ongelmia, laittakaas viestiä, kuinka olette selvinneet! :)

14

2129

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmälääkäri

En voi ymmärtää ihmisiä, jotka ovat vain piilolasien varassa eivätkä pidä silmälaseja ajan tasalla! Kaikille tulee ennemmin tai myöhemmin eteen tilanne, jossa esim. silmätulehduksen, flunssan tai muun syyn vuoksi ei voi tai on hankalaa käyttää piilolaseja. Näitä tilanteita varten on syytä pitää silmälasit edes sen verran ajan tasalla, että niiden avulla pärjää silloin kun ei voi tai ei ole käytännöllistä käyttää piilolaseja.

• Masentunut_

Oon halunnu vältellä niitä uusia silmälaseja, ne kun tietysti pienentää silmiä entisestään.. Kyllä sitä kai pitäisi hankkia kunnon lasit, jos vaikka joskus joutuu ajamaan autoa ilman piilareita. Enhän mä kotona niin teräviä tarvitse, kun ei kovin kauas joudu katsomaan.

• Yasuni76
        Masentunut_ kirjoitti:

Oon halunnu vältellä niitä uusia silmälaseja, ne kun tietysti pienentää silmiä entisestään.. Kyllä sitä kai pitäisi hankkia kunnon lasit, jos vaikka joskus joutuu ajamaan autoa ilman piilareita. Enhän mä kotona niin teräviä tarvitse, kun ei kovin kauas joudu katsomaan.

Ovatko uusimmat sankalasisi parhaalla mahdollisella tavalla ohennetut? Se auttaa todella hyvin tuohon pullonpohja-tunteeseen. Itselläni on suurin piirtein saman verran miinusta kuin sinulla ja olen todella piilolasiriippuvainen. Ihmiset eivät edes välittömästi tunnista minua, jos kuljen sankalaseissa ja siitä syntyy varsin kiusallisia tilanteita.

Mielestäni lasit rajoittavat elämää hirveästi ja todellakin olen sitä mieltä, että nuoruuteni jäi jotenkin elämättä, kun sain lasit jo kolmentoista vanhana. Piilolasit tosiaan estävät nyt aikuisempanakin aika hyvin spontaanit uimareissut ja yön yli jäämiset ym. Kun en ole mikään "en välitä mitä muut ajattelevat, koska tiedän olevani valloittava persoona" -ihminen (en siis todellakaan ole valloittava persoona..), niin välillä jaksan oikein katkeroitua tämän näön kanssa.

Mutta kun hankit seuraavat sankalasit, maksa ohennuksesta - se kannattaa.

• Masentunut_
        Yasuni76 kirjoitti:

Ovatko uusimmat sankalasisi parhaalla mahdollisella tavalla ohennetut? Se auttaa todella hyvin tuohon pullonpohja-tunteeseen. Itselläni on suurin piirtein saman verran miinusta kuin sinulla ja olen todella piilolasiriippuvainen. Ihmiset eivät edes välittömästi tunnista minua, jos kuljen sankalaseissa ja siitä syntyy varsin kiusallisia tilanteita.

Mielestäni lasit rajoittavat elämää hirveästi ja todellakin olen sitä mieltä, että nuoruuteni jäi jotenkin elämättä, kun sain lasit jo kolmentoista vanhana. Piilolasit tosiaan estävät nyt aikuisempanakin aika hyvin spontaanit uimareissut ja yön yli jäämiset ym. Kun en ole mikään "en välitä mitä muut ajattelevat, koska tiedän olevani valloittava persoona" -ihminen (en siis todellakaan ole valloittava persoona..), niin välillä jaksan oikein katkeroitua tämän näön kanssa.

Mutta kun hankit seuraavat sankalasit, maksa ohennuksesta - se kannattaa.

Mut eikös tuo ohennus auta vain siihen et ne lasit näyttää sivulta ohuemmilta? Auttaako ne siihen et silmät näyttää kärpäsen kakoilta siellä linssien takana? Tosiaan, rillit päässä mun pää tuntuu olevan vain yhtä poskea ja leukaperää, silmät näkyvät korkealla pieninä pisteinä..

• Yasuni76
        Masentunut_ kirjoitti:

Mut eikös tuo ohennus auta vain siihen et ne lasit näyttää sivulta ohuemmilta? Auttaako ne siihen et silmät näyttää kärpäsen kakoilta siellä linssien takana? Tosiaan, rillit päässä mun pää tuntuu olevan vain yhtä poskea ja leukaperää, silmät näkyvät korkealla pieninä pisteinä..

Mielestäni ohennus vähentää kyllä tuota pienentävää vaikutelmaa, vaikka se todellisuudessa lienee optisesti mahdotonta. Heijastamattomuus on myös tärkeää - silmät tulevat esiin ja raivostuttavat "siis kelle sä nyt puhut" -kysymykset jäävät pois..

Ohennuksen tärkein pointti on mielestäni keveyden tunne ja linssien huomaamattomuus, jolloin ei tule tunnetta "rillien taakse jäämisestä". =)

• ...............

Itse sain silmälasit jo ala-asteikäisenä. Kuten toki moni muukin. Itellä vaan tuo näkö tuppasi heikkenemään aikamoista vauhtia ja saavuttikin -6 jo ennen kuin täytin parikymmentä. Kellään kaverilla näkö ei ollut lähellekään samoissa lukemissa. Ja nuorena sitä oli vielä niin ulkonäköriippuvainen, rillit päässä tuntui, että näytti "pöljältä" kun piti poikienkin mielipiteitä huomioida. Ja sitten taas kun vahvuutta oli niin paljon, linssit näkyivät kehyksien sivuista, mikä ainakin häiritsi minua hirmuisesti. Yläasteaikoina tulikin käytettyä piilolaseja käytännössä aina.

Järki käteen noissa piilariasioissa, joillain silmät kestää hyvin piilareita, mutta esimerkiksi minulla niiden käyttö alkoi tökkimään erittäin pahasti parikymppisenä. Kannattaa mennä katselemaan (jos rahavarat antavat myöten) kivat kehykset optikolta (ainakin muovilinssit imaisevat linssien paksuuden hyvin sisäänsä). Hieman erikoisemmilla laseilla voit koittaa korostaa persoonallisuuttasi. Ja voit toki yhä haaveilla laserleikkauksesta tulevaisuudessa. Itse kävin läpi sen jokin kuukausi sitten ja kohdallani päästiin tilanteeseen, ettei minun tarvitse käyttää laseja tällä hetkellä. (Olen 23 vuotta, leikkauksen olisin voinut tehdä aiemminkin näön puolesta, mutta opiskelijalla oli pitkä säästäminen, että rahat sai kokoon)

Ja abiristeilystä. Itsekin tuli käytyä se. Laitat tottakai rillit matkalle päähän. Nykäset sitten vaikka kaveria hihasta, jos todellakaan et näe minne kulkea. Sitten hytissä piilarit naamalle (meillä ainakin vessa oli suht siisti), otat vaikka reppuun mukaan nestesaippuaa ja omia käsipyyhkeitä, niin hygieniapuoli on kunnossa. Hauskaa risteilyä!!

• stressaa!

Pidä silmälasit bussimatkan ajan, ja vaihda sitten piilarit hytissä. Jotkut kosteuttavat tipat voisi olla hyvä juttu, niin silmät eivät kuivu hirveästi. Joitain piilarinesteitäkin voi kai (?) käyttää kostuttajina. Joskus olen nähnyt piilarinesteitä myytävän sellaisissa pienissä "ampulleissa", joita on kätevä pitää mukana pienessäkin laukussa.

Ja niistä baari-iltojen jatkoista: ota kotelo ja nesteitä (minipullo tai ampulli) käsilaukkuun mukaan. Tai hanki yötäpäiväälinssit, ne on tosi kätevät. Voithan hankkia yötäpäiväälinssit jo abiristeilylle, jos menet heti optikolla käymään. Kalliitahan ne on, mutta on se niin ihanaa, kun ei tarvitse piilareiden kanssa säheltää, vaan ne voi huoletta jättää yöksi silmiin.

• ....

... muistaa yhtä vaihtoehtona myös kertakäyttölinssit. Ei tarvitse kuljetella koteloita eikä nesteitä. Helppo heittää roskiin missä vain missä saa kätensä pestyä (voit ottaa myös kosteuspyykeitä mukaan. Vaihtolinssit mahtuvat taskuun.

• lintsi

Enhän voi poistaa meikkiä jos nuo piilarit on päässä,joten missä piilareita säilytetään meikinpoiston ja vaikka uinnin ja saunomisen aikana??

• pidä silmissä
        lintsi kirjoitti:

Enhän voi poistaa meikkiä jos nuo piilarit on päässä,joten missä piilareita säilytetään meikinpoiston ja vaikka uinnin ja saunomisen aikana??

Kyllä minä ainakin pidän piilarit silmissä, kun poistan meikin, samoin uimassa ja saunassa. Jos haluat poistaa linssit silmistäsi välillä, niin tavalliseen piilarikoteloonhan ne (ja neste) laitetaan.

• sama
        pidä silmissä kirjoitti:

Kyllä minä ainakin pidän piilarit silmissä, kun poistan meikin, samoin uimassa ja saunassa. Jos haluat poistaa linssit silmistäsi välillä, niin tavalliseen piilarikoteloonhan ne (ja neste) laitetaan.

että eivätkä piilarit lähde uimassa tai saunassa pois?Ja meneekö niistä tehoja pois/huonommaksi?
        Ja mitä seurauksia jos ja kun sitä poistoainetta menee silmään ja on piilarit?
        Voiko kk-linssejen kanssa toimia samoin?

Toivottavasti viitsit vastata noihin :) Niistä olisi apua.

• oculus
        sama kirjoitti:

että eivätkä piilarit lähde uimassa tai saunassa pois?Ja meneekö niistä tehoja pois/huonommaksi?

Sauna tai uimahalli ei ole paras mahdollinen paikka käyttää piilolinssejä. Kosteassa ilmassa viihtyvät kylpijöiden lisäksi myös mikrobit, ja piilolinssi kuivuu helposti saunan kuumassa ilmassa. Kuiva silmä on alttiimpi piilolinssin aiheuttamalle ärsytykselle ja pintavaurioille, ja tämä yhdistettynä mikrobirikkaaseen ympäristöön lisää riskiä saada pöpöjä silmään.

Jos silmään pääsee vettä, linssi ruttaantuu helposti silmänurkkaan ja saattaa lipsahtaa pois. Likaista uimavettä ei muutenkaan saisi päästää silmään, ainakaan jos käyttää pidemmän vaihtovälin piilolinssejä. Kertakäyttöpiilarit olisivat kaikin puolin suositeltavampi vaihtoehto uimareille ja saunojille. Ja kaikkein mieluiten vielä uimalaseilla suojattuna.

Järjestys meikin ja piilolinssien kanssa on, että piilarit aina ensin. Eli ensin piilarit silmiin, sitten meikki - ja ensin piilarit pois, sitten meikin poisto. Jos et halua ottaa linssejä pois meikin poiston ajaksi, vältä ainakin vedenkestäviä meikkejä, koska ne vaativat öljypitoisia poistoaineita. Pidä silmät visusti kiinni kasvoja pestessä ja varo pesuaineen joutumista silmään.

Jos käytät pidemmän vaihtovälin linssejä "ääriolosuhteissa", niin ainahan voit ajoittaa vaihtovälin niin, että reissun tms. jälkeen otat uuden, puhtaan parin käyttöön.

• "pidä silmissä"
        sama kirjoitti:

Minulta ei ainakaan ole koskaan piilarit lähteneet pois uimassa tai saunassa, eivätkä myöskään ole tuntuneet kuivilta saunassa. Mielestäni linssit eivät myöskään menneet huonommiksi. Tosin en käy kovin usein saunassa, uimassa vielä harvemmin. Jos siis käyt uimassa todella usein, niin kysy optikon mielipidettä.

Meikinpoistossakaan ei ole ollut ongelmia. Muistelisin kysyneeni asiaa optikolta silloin, kun hankin yötäpäiväälinssit, mutta koska en ihan varmaksi muista, niin sinun kannattaa kysyä vielä asiasta omalta optikoltasi. En ole huomannut linssieni kärsineen mitenkään meikinpoistosta, ja myös silmäni ovat optikon mukaan hyvässä kunnossa.

Tavallisten kuukausilinssien kanssakin olen joskus saunassa käynyt, luultavasti myös uimassa. Samoin tiedän joidenkin kavereideni toimineen. Meikinpoistossa minulla oli tapana ottaa aina kuukausilinssit ensin pois. Tosin jos jostain syytä pitää keskellä päivää pestä meikit pois ja laittaa uudet meikit tilalle, niin kai sitä voi poikkeuksellisesti pitää piilarit silmissä.

Meikkien poistamisesta vielä: jos sitä poistoainetta lorahtaisi oikein kunnolla silmään, niin olisi varmaan hyvä ottaa piilari pois ja huuhdella se piilarinesteellä. Itse en ole koskaan huomannut, että poistoainetta olisi mennyt silmiin. Minulla on myös tapana välillä puhdistaa linssit, eli en pidä niitä kuukautta silmissä poistamatta ollenkaan.

• sama
        "pidä silmissä" kirjoitti:

Minulta ei ainakaan ole koskaan piilarit lähteneet pois uimassa tai saunassa, eivätkä myöskään ole tuntuneet kuivilta saunassa. Mielestäni linssit eivät myöskään menneet huonommiksi. Tosin en käy kovin usein saunassa, uimassa vielä harvemmin. Jos siis käyt uimassa todella usein, niin kysy optikon mielipidettä.

Meikinpoistossakaan ei ole ollut ongelmia. Muistelisin kysyneeni asiaa optikolta silloin, kun hankin yötäpäiväälinssit, mutta koska en ihan varmaksi muista, niin sinun kannattaa kysyä vielä asiasta omalta optikoltasi. En ole huomannut linssieni kärsineen mitenkään meikinpoistosta, ja myös silmäni ovat optikon mukaan hyvässä kunnossa.

Tavallisten kuukausilinssien kanssakin olen joskus saunassa käynyt, luultavasti myös uimassa. Samoin tiedän joidenkin kavereideni toimineen. Meikinpoistossa minulla oli tapana ottaa aina kuukausilinssit ensin pois. Tosin jos jostain syytä pitää keskellä päivää pestä meikit pois ja laittaa uudet meikit tilalle, niin kai sitä voi poikkeuksellisesti pitää piilarit silmissä.

Meikkien poistamisesta vielä: jos sitä poistoainetta lorahtaisi oikein kunnolla silmään, niin olisi varmaan hyvä ottaa piilari pois ja huuhdella se piilarinesteellä. Itse en ole koskaan huomannut, että poistoainetta olisi mennyt silmiin. Minulla on myös tapana välillä puhdistaa linssit, eli en pidä niitä kuukautta silmissä poistamatta ollenkaan.

hyödyllisistä vastauksista :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      56
      4556
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      88
      4262
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      71
      3718
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      96
      3647
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      117
      2687
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2488
    7. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      37
      2382
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      2369
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      38
      2359
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      2234
    Aihe