Henkitorven kehityshäiriö

Mikä avuksi?

Nyt tarvitsisi tästä vaivasta kaiken mahdollisen tiedon!!! Kyseessä englanninbullin pentu, jolla aluksi epäiltiin kennelyskää, mutta rohinat eivät kuitenkaan alkaneet asettumaan vaan oikeastaan pahenivat koko ajan. Kunnaneläinlääkäri passitti sitten yksityiselle röntgenkuviin, ja paljastui ko. vaiva (hypoplastinen tyrakea). Papereihin laitettu että ennuste varauksellinen....

Lääkkeiden kanssa (avaava astmalääke) elellään nyt sitten päivästä toiseen vaikka ei niistäkään tunnu oikein apua olevan. Pentu on kuitenkin pirteä ja jaksaa leikkiä ja touhottaa vallan hyvin eikä varsinkaan ruokahalussa tunnu olevan vikaa vaan päinvastoin :)

Itse olen asian järkeillyt näin että piikille en lähde toista kovinkaan herkästi viemään, varsinkaan kun (ainakaan vielä) ei ole ongelmia ruokahalussa tai muissa perusasioissa.

Kuitenkin tekee ihan helvetillisen pahaa kuunnella kun toinen vetää henkeä välillä ihan hartiavoimin (välillä menee useita tuntejakin ilman sen suurempia korinoita) ja kakoo "sattumia".

Olen miettinyt, hyödyttäisikö kirurginen kitalaen fiksaus mitään? Tässä tapauksessahan ongelma on siellä henkitorvessa.

Itse en ole tähän hätään muita konsteja keksinyt kuin että koittaa pitää koiralta painon kurissa ettei se enää tekisi hallaa hengitykselle, ja pakkasella vain piipahdetaan pihalla ettei kuiva pakkasilma vaikeuttaisi hengitystä.

Eli kertokaa asiasta tietävät kaikki mahdollinen mitä tiedätte ja mitä tässä voi enää tehdä. Raha ei ratkaise vaan pikkukaveri täytyy saada kuntoon hinnalla millä hyvänsä!!

6

3403

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • inkku

mulla on chihuahuan ja papillonin risteytys jolla on pehmeänkitalaen liikakasvua. hengitys kuulostaa röhkimiseltä/kuorsaamiselta. ell sanoi että aika tavallista pikkukoirilla, lyhytkuonoisilla ja saksanpaimenkoirilla. taitaa tulla leikkaus eteen kunpa vaan menis hyvin tsemppii sulleki!

• ei ole se ongelma

vaan tosiaankin siellä henkitorvessa.. Sehän tästä niin karmivaa tekeekin. Kun olisikin vaan se kitapurje, mutta ei kun koko hemmetin pilli on liian pieni :(

• Timpura

Kannattaisi kokeilla suolahuonehoitoa, puhdistaa tehokkaasti kaikki hengitystiehyet.
      Poistaa ylimääräiset limat keuhkoista.

• kuulosti

hieman huvittavalle, mutta sitten (itse astmaa sairastavana) aloin miettimään että se voi tosiaankin toimia! Googlettamalla löytyy näköjään helsingistä lemmikkihotelli jossa on elukoille tarkoitettu suolahuone :) Kiitos! Käyttökelpoinen idea :D

• ei suolahuonetta

oletkos niin uuno, ja uskot näitä epämääräisiä neuvoja. Katsoppas yl-koira-puolelt,siellä on sinulle vastattu asiallisesti.

• kokenut

mun nuorella koiralla, pienirotu myös,oli henkitorven ahtauma,joka oli kasvamassa umpeen,kauheaa katsoa kun rykii ja kakoo maassa,tämä loppu vaiheessa,ennen armahtavavaa loppua, joka todella nähtävä omistajan,ei asialle voinut mitään,etsin kaikki mahdolliset lääkärit ,leikkausta varten, mutta kaikki kieltäytyi, kun leikaus olisi voinut tukehduttaa ,eli onnea teille ja jaksamista, mutta järkeä vaadittaessa ihmisen arvioon,suhteessa haukun kipuun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      37
      11685
    2. Sanna Marin vetänyt leukoja 11 kertaa

Tästähän oli joskus polemiikkia, kun muistaakseni lupasi kymmenen tai jotain vedellä. No nyt niin on, ainakin omien san
      Maailman menoa
      33
      4629
    3. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      250
      2810
    4. Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?

Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin
      Maailman menoa
      138
      2549
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäkö. Asiattomatkin kommentit saa laittaa. -🏚️
      Ikävä
      106
      1598
    6. Farmi Suomi: Kokeeko Frederik, 81, saman kohtalon kuin ikämies Danny?

Danny, musiikkineuvos Ilkka Lipsanen, nähtiin mukana Farmi Suomi -realityssä v. 2024. Danny teki yllätysratkaisun ja tuo
      Tv-sarjat
      8
      1015
    7. Et olisi niin epävarma,

olisit varmempi, ihastuisin suhun enemmän...
      Ikävä
      82
      810
    8. 40 vuotta töitä paiskinut ja 3 vuotta työttömänä mamuna Suomessa, sama eläke

Jokin mättää. Eläkettä ei pidä maksaa lainkaan mamuille jos työhistoriaa ei ole vähintään 10 vuotta takana.
      Maailman menoa
      207
      797
    9. Puualan yrittäjä

Kuka mahtaa olla? Eikö tuhkaa saa levittää metsään?
      Kauhava
      10
      708
    10. En luota sinuun

en edelleenkään yhtään tiedä oletko lintu vai kala vai kalavale. Ja ilmeisesti haluat pitää sen niin, syitä voi vain arv
      Ikävä
      59
      703
    Aihe