Hyvää Ystävän päivää!

Tervehdin teitä tuntemattoman runoilijan sanoin, joilla hän kuvasi ystävyyttä:

"Yhdessä kun olla saamme
parhaat hetket silloin jaamme"

Niille, jotka eivät Valentinia tunne:

Englantilaisperäinen St. Valentin`s Day viittaa 200-luvulla eläneeseen piispa Valentiukseen

Valentinus vihki roomalaisia sotilaita, joilta avioituminen oli kielletty ja hänet tuomittiin kuolemaan ja mestattiin 14.2.269.

Valentinusta pidetään kristittyjen marttyyrina ja rakaistavaisten suojelijana.

Koska Valentinus ei ole suomalaisten tuttu on päivää ruvettu nimittämään ystävänpäiväksi.

Ystävänpäivää on vietetty v:sta 1987 lähtien ja Suomeen se on tullut amerikkalaisten sarjakuvien ja vaihto-oppilaiden kautta.

17

1391

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ystävänpäivä on yhdyssana.

• pullaulla

Ihan kiva päivä tämä ,kaikki ovat ystäviä keskenään --kun näin olisikin todellisuudessa !
      Me ainakin täällä keskusteluissa olemme .
      Leivoinkin eilen kun olin niin energinen kuullessani että olen tulossa jo kolmannen kerran
      ISOMUMMUKSI!

• señora lyyli

kiitos ruuneper valastuksesta, en tiennykkää että valentipäiväl on noin romattiset ja draagilliset lähtöjuuret.

että meiän ystävyys päivä onki rakastavaisten suojelija.:)))mite kaunista.
        mutta ehkä suuremman suosion suomes saap ystävän päivää ko vietetää.

ehkä rakastavaisii ei ennää silviisii tarvii suojellakkaa mite valentinus teki. vaikka itse rakkautella tarvis kyllä olla suojelija nykyaikan, jotta se kestäs avioliitossa vastaa tulevat karikot.

nykyää rakkaus lopahtaa naimisis ko ollaa vaa muutama vuos, vihkivala ei ole kauaa voimassa.

mitkäs pullat sie pullaulla leivoit ystävänpäiväksi.:)) ystävän päivällehän vois keksii ihan oman vehnäsen tai tortun.

mie en paljoo ole viime aikoin ehtint leipomaa, tämä katras pittää minun kintut niin vikkelänä aamust iltaan ,ettei ehi muuta huusholli työtä tekemääkää.

sapuskatkii tekkee nykyää toivo ja siivooja tullee putsaamaa paikat kerran viikossa.

mie ja jehun hoitaja ollaa täys työllistettyi jehun, garbon,giltan ja edisonnin kanssa.
        garboo jouuttii käyttämää eläinlääkärissä ko hää söi jehun muovi hämähäkin.

se ko sen kokonen ,että mie pelkäsin suolen tukkeumista, niin ajoin heti kaupunkii lääkäriin.

eläinlääkäri anto oksennuspiikin ja ei siin kauaa mänt ko se tuli ulos,ei olt viel ehtiny suolistoo, ko lähin heti kaupunkii.

gilda taas oli ripulissa ja hänet piti pittää sisällä paripäivää ja vesikuurilla. apteekkiin sain lääkäriltä reseptin tautiin, ja hää on taas kunnossa.

en tiiä mitä oli, ko ripuli ei olt garbossa eikä edisonnissa. jotta ruuasta se ei tult. ehkä hää pihalla jottain jätöksitstä sai pakteeria.

supia, kettuja jajäniksen jälkii tapaa usein pihasta ehkä ne on tuont jottain sellasta mikä pani giltan ripulille.

en tiiä pitäskö ruveta johonki toimenpiteisii elukoien kanssa, tuon lintuinffulenssan tähen. siihe on vaaraa olemassa kevväällä ko muuttolinnut tullee.

minulkii tuli taas vähä vaivaa. huomasin pienen patin kaulassa ja lääkärin kokkeiden perusteella se on struuma.

se ei ole kovin iso, jote sitä ei tarvii leikata jos ei muute haittaa,sano lääkäri.
        mmie nyt hoian tällä kertaa itse tämän vaivan.
        tiiän että ihminen voip parantaa itse monta omaa sairauttaa. ja tähän mie nyt sitte paan ajatuksein ja hävitän koko struuman.

ihminen kuolee elläissää monta kertaa ko solut uusiutuu jatkuvasti. se mitä sinus oli 10 vuotta sitten ,ei ole tännää mittää jälellä kaik on uusii soluja.
        siin samas uutistus rytäkässä uudistan minun kilpirauhasenkin ,näin olen meinannu:))).

muute on elämä mallillaa,maapallo pyssyy vakaasti akselillaa , meteoriitit ei ole tehneet tuhojaa ihmisille. ameriikkakin tekkee jo hyvvii päätöksii ilmaston etuksi.

niin että mikä meiän on elläissä rauhallisessa suomessa. kevätkii tekkee tuloaa ja siemen luettelot on kovasti tutkimuksen alla.

rakkauden täyttämää ystävänpäivää jokkaiselle kävijälle toivoo lyyli.

• tulenlieskat
        señora lyyli kirjoitti:

kiitos ruuneper valastuksesta, en tiennykkää että valentipäiväl on noin romattiset ja draagilliset lähtöjuuret.

ehkä rakastavaisii ei ennää silviisii tarvii suojellakkaa mite valentinus teki. vaikka itse rakkautella tarvis kyllä olla suojelija nykyaikan, jotta se kestäs avioliitossa vastaa tulevat karikot.

nykyää rakkaus lopahtaa naimisis ko ollaa vaa muutama vuos, vihkivala ei ole kauaa voimassa.

mitkäs pullat sie pullaulla leivoit ystävänpäiväksi.:)) ystävän päivällehän vois keksii ihan oman vehnäsen tai tortun.

mie en paljoo ole viime aikoin ehtint leipomaa, tämä katras pittää minun kintut niin vikkelänä aamust iltaan ,ettei ehi muuta huusholli työtä tekemääkää.

sapuskatkii tekkee nykyää toivo ja siivooja tullee putsaamaa paikat kerran viikossa.

mie ja jehun hoitaja ollaa täys työllistettyi jehun, garbon,giltan ja edisonnin kanssa.

se ko sen kokonen ,että mie pelkäsin suolen tukkeumista, niin ajoin heti kaupunkii lääkäriin.

eläinlääkäri anto oksennuspiikin ja ei siin kauaa mänt ko se tuli ulos,ei olt viel ehtiny suolistoo, ko lähin heti kaupunkii.

gilda taas oli ripulissa ja hänet piti pittää sisällä paripäivää ja vesikuurilla. apteekkiin sain lääkäriltä reseptin tautiin, ja hää on taas kunnossa.

en tiiä mitä oli, ko ripuli ei olt garbossa eikä edisonnissa. jotta ruuasta se ei tult. ehkä hää pihalla jottain jätöksitstä sai pakteeria.

supia, kettuja jajäniksen jälkii tapaa usein pihasta ehkä ne on tuont jottain sellasta mikä pani giltan ripulille.

en tiiä pitäskö ruveta johonki toimenpiteisii elukoien kanssa, tuon lintuinffulenssan tähen. siihe on vaaraa olemassa kevväällä ko muuttolinnut tullee.

minulkii tuli taas vähä vaivaa. huomasin pienen patin kaulassa ja lääkärin kokkeiden perusteella se on struuma.

se ei ole kovin iso, jote sitä ei tarvii leikata jos ei muute haittaa,sano lääkäri.
        tiiän että ihminen voip parantaa itse monta omaa sairauttaa. ja tähän mie nyt sitte paan ajatuksein ja hävitän koko struuman.

ihminen kuolee elläissää monta kertaa ko solut uusiutuu jatkuvasti. se mitä sinus oli 10 vuotta sitten ,ei ole tännää mittää jälellä kaik on uusii soluja.
        siin samas uutistus rytäkässä uudistan minun kilpirauhasenkin ,näin olen meinannu:))).

muute on elämä mallillaa,maapallo pyssyy vakaasti akselillaa , meteoriitit ei ole tehneet tuhojaa ihmisille. ameriikkakin tekkee jo hyvvii päätöksii ilmaston etuksi.

niin että mikä meiän on elläissä rauhallisessa suomessa. kevätkii tekkee tuloaa ja siemen luettelot on kovasti tutkimuksen alla.

Palstalla tällä
        on sija ystävällä.
        Sen kauas näki,
        tääl mukäva väki.
        Ystävänpäivää hyvää,
        onnentoivotusta syvää!

• ullapulla (toisinpäin)
        señora lyyli kirjoitti:

ja tein korvapuustia .Täälä kyllä pruukaataan tehdä kanelipullat sellaiseen paperiin --mutta tykkään tehdä samat pullat korvapuusteiksi --ei tarvita niitä paperia. Ja Laitoin pakkaseen ainakin 20 ja 10 on varmaankin jo syöty .Nina minun lapsen lapsi tuli Intiasta ja hänen vanhempansa ja veli tuli minulle siksi kun hän haki avaimensa mummulta . Sain mukavia matkamuistoja .

• merimona1

Meillä päin on leuto, mukava lenkkeilyilma, aivan kuin ystävänpäivän kunniaksi, ja lähden koirineni lenkille, sekä vien samalla lähimmälle naapurillemme tulppaanikimpun, jonka pakkaan (toivottavasti) niin hyvin, etteivät kukat palellu.
      Kaikille lämpimiä ajatuksia ja vähintäänkin virtuaaliystävyyttä!
      TV: stä tulee juuri naisten sprinttiviestin karsinta. Sen jälkeen miesten vastaavanlainen.
      Käyn aina kurkkaamassa välillä. En malta istua koko aikaa telkkarin edessä.

• my.mm.eli

Harvoin minä kirjoitan ja silloinkin vain vähän ;)
      Mutt' ystävyyden merkiksi nyt kirjoitan mä tähän :D

Ystävät ovat se laji ihmiskuntaa, jonka kanssa voi elää ihmisiksi!
      (Näin on joku minua viisaampi sanonut, valitettavasti en muista kuka!)

• Anu.1

Ei ole miellyttävää omistaa mitään hyvää,ellei ole ystävää jolle voisi siitä jakaa.
      Kaikille hyvää ystävänpäivää,nyt ja ystävyys jatkukoon halki elämän.
      Lähetin jo ystäväpäivä terveiseni kaikille palstalaisille tuolla 50 palstalla,mutta ystävyyttä ei ole koskaan liikaa..

• fiiuliN

Rakkaus voi muuttua vihaksi, viha samoin rakkaudeksi.
        Mutta ystävyys kestää.

• Hintriika
        fiiuliN kirjoitti:

Mutta ystävyys kestää.

Hyvää Ytävänpäivää kaikille! Vaikka ettehän te mitään yhden päivän ystäviä ole!!!

• MUMMELI1
        fiiuliN kirjoitti:

Mutta ystävyys kestää.

Hyvää ystävänpäivän loppua vaan kaikille! On ihan mukava ,että sitä on alettu rueta viettämään Suomessakin.
        Puhelin on pirissyt tänä päivänä monta kertaa ja on saanut jutella sellaisten ihmisten kanssa joita ei usein tapaa.

• Helena04

palstalaisille
      http://www.riversongs.com/greetings/valwine.html

Kiitos ystävyydestänne! Yli kaksi vuotta täällä olen viihtynyt ja siksi "skoolaan" tuon edellä olevan osoitteen mukaisesti kanssanne. Terveydeksi! To us! :))

Pienen drinkin olen ansainnut itse senkin johdosta, että tänään, siis JUURI tänään huushollissani on tehty ikkunaremontti ts. ikkunat vaihdettu. Mikä meteli - mikä pöly - kuka vain tulisi siivoamaan jälkiä! :(

• Tuo on juuri se syy, miksi muutin uuteen taloon: halu välttää mahdollisia tulevia remontteja. Mieheni äidin taloon Töölössä vaihdettiin ikkunaelementit noin 8 vuotta sitten, ja siellä siivooja sai touhuta hiki päässä pitkään.

Mutta samalla myös ONNITTELEN, sillä uudet ikkunat ovat nyt sitten kauniit ja helpommin pestävätkin.

Koettelemuksen kestäminen lisää toivoa.

• Helena04 ejk.
        satu kirjoitti:

Tuo on juuri se syy, miksi muutin uuteen taloon: halu välttää mahdollisia tulevia remontteja. Mieheni äidin taloon Töölössä vaihdettiin ikkunaelementit noin 8 vuotta sitten, ja siellä siivooja sai touhuta hiki päässä pitkään.

Mutta samalla myös ONNITTELEN, sillä uudet ikkunat ovat nyt sitten kauniit ja helpommin pestävätkin.

Koettelemuksen kestäminen lisää toivoa.

ja totta kai nuo uudet ikkunat myös onnellistuttavatkin, mutta juuri NYT - vaikka kuinka positiivisesti tässä ajattelisin - tämä epäjärjestys ottaa lujille. En saanut tuttuun siivoojaankaan yhteyttä, en osannut ennakoida siivon määrää... Lapsiin tarvinnee tukeutua ja huone kerrallaan... Kiitos osanotostasi ja onnitteluista, Satu. Huomenna on varmaan jo parempi päivä! -

• capt.cöpenick evp

Kirjoitat asioista ja elämänilmiöistä kokemuksen tuomalla rutiinilla.
      Tässä tarkoitan aikaisempia kirjoituksia elämästäsi, joihin olisi
      mieli tehnyt vastata.
      Sen verran olen viestejäsi tulkinnut, että monista mm. poliittisissa asioissa olemme
      eri linjoilla.

Ystävänpäivänä tietysti ollaan samaa pataa...muutenkin katson elämää
      kuin saman elämänlaivan matkustajia oltais.

Laiva on irronnut laiturista jokaisen elollisen kohdalla.
      Siksi mm. oma suppea poliittinen kiihkeys on tietysti osaksi typeryyttä.
      On enemmän kuin tosi, että parasta ennen päivät ovat hyvin kaukana takanapäin
      ja että ilta on jo pitkällä.

Hyvää ystävänpäivää kaikille palstalaisille!

Pidetään lippua korkealla - sen väristä ei niin väliä!

c.c

• Mitä tällaisessa punamustassa vasemmistoporvarissa on sellaista, joka meidät toisistamme erottaisi.

Olen perinteisesti ollut vasemmistolainen ja annan suuren tunustuksen ay-liikkeelle.

Jos rohkenet tarkastella asiaa niin "pää rupeaa tulemaan vetävän käteen". Oletan nimittäin, että pidät minua hyvinkin oikeistolaisena.

Hyvän yrityksen on tuotettava voittoa antaakseen työtä. Voiton maksimointi on pahasta, varsinkin keinolla millä hyvänsä.

SAK ei ole parlamentaarisesti valittu, eikä se siis saa osallistua maan asioista päättämiseen eli n.s. ulkoparlamentaariseen toimintaan, ei tietysti STK:kaan!

• capt.cöpenick evp
        Ruuneperi kirjoitti:

Mitä tällaisessa punamustassa vasemmistoporvarissa on sellaista, joka meidät toisistamme erottaisi.

Olen perinteisesti ollut vasemmistolainen ja annan suuren tunustuksen ay-liikkeelle.

Jos rohkenet tarkastella asiaa niin "pää rupeaa tulemaan vetävän käteen". Oletan nimittäin, että pidät minua hyvinkin oikeistolaisena.

Hyvän yrityksen on tuotettava voittoa antaakseen työtä. Voiton maksimointi on pahasta, varsinkin keinolla millä hyvänsä.

SAK ei ole parlamentaarisesti valittu, eikä se siis saa osallistua maan asioista päättämiseen eli n.s. ulkoparlamentaariseen toimintaan, ei tietysti STK:kaan!

Oikeistolaisuutesi, maltilliseen sellaiseen.

Kukaan ei äänestämisistään ole tilivelvollinen, mutta "ysiläiseksi" en osannut Sinua rekisteröidä.
        Alleviivaan mainitsemasi yleiset kestävän liikeyrityksen lait:
        punainen risti lie asia erikseen.

Käytyjen vaalien taustavoimista olen saanut pieniä sirunpalasia nähtyjen lisäksi.

Mielestäni SAK:n rooli vaalien lopputuloksiin oli monien mielestä liian näkyvää.

Kukaan ei ole kysynyt allekirjoittanutta puolueenjäseneksi.
        Sikäli itsesuojeluvaisto toimii, että olen pysynyt sitoutumattomana.

Muuten oivaa talvea pitelee. Kymmenestä keskitalven viikosta seitsemäs meneillään.

Tiaiset jo virittelevät instrumenttejään.
        Pettämätön kevättalven merkki.

c.c

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2779
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      18
      2597
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2288
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1881
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      38
      1602
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1565
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1493
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1363
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      33
      1251
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26