miten opetella/minkäikäisenä opittu

ärränkierrän

Niin, itse muistan oppineeni r:n ennen koulua. Miten teillä muilla? Miten voisin "opettaa" 4v. lapselleni leikkimielellä "kieliharjoituksia", kun tuntuu ettei hän saa kieltään sinne ylös pärinää varten? kiitos.

9

1439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihmettelevä äiti

      Mun poikani on 1v.8 kk ja oppi muutama viikk sitten sanomaan ärrän!

      Välillä se jää puheesta pois,mutta useimmin ihan selvästi...

      Muistelen tässä itse,että kävin puhe-opetuksessa ekalla ja tokalla luokalla ärrän takia..se ei kuulemma "särähänyt" vielä kunnolla....

      Miten mun poika voi osata jo sanoo ärrän.....onko edellä kehitystä vai mitä???

      • mä vaan

        Mun tytärkin oppi ärrän alle kaksivuotiaana, ja puolitoista vuotiaana puhui selviä lauseita, ja lauloi pitkiä lauluja. Toiset oppii nopeammin jonkun asian kuin toiset. Lukemaan hän oppi 4-vuotiaana, ja minusta se oli ihan normaalia, koska kirjaimet kiinnostivat häntä. Ja kukaan ei opettanut lukemista hänelle!
        En pidä mitenkään kummallisena, että oppii ärrän tuon ikäisenä. Vanhemmat taitaa vaan olla vähän innoissaan ...


      • "SÄRÄHÄNYT" ??????

        sun poika on oikea Einstein!!!!!

        Eiköhän tuo nyt sinullekkin luulisi selvää olevan, että jokainen lapsi kehittyy OMAA TAHTIAAN, koska jokainen lapsi on YKSILÖ!?

        Se, että oppii hieman tai paljonkin aijemmin keskimääräistä oppimisnopeutta nopeammin tai hitaammin jonkun asian, ei tarkoita, että olisi aivokuollut tai nero!


      • Pojan äiti
        "SÄRÄHÄNYT" ?????? kirjoitti:

        sun poika on oikea Einstein!!!!!

        Eiköhän tuo nyt sinullekkin luulisi selvää olevan, että jokainen lapsi kehittyy OMAA TAHTIAAN, koska jokainen lapsi on YKSILÖ!?

        Se, että oppii hieman tai paljonkin aijemmin keskimääräistä oppimisnopeutta nopeammin tai hitaammin jonkun asian, ei tarkoita, että olisi aivokuollut tai nero!

        Jos alle kaksi-vuotias sanoo ärrän selvästi ja sujuvasti, mielestäni se on "aika ihmeellistä".

        Minä en halunnut "kehuskella" ,niinkuin taisit asian ottaa.

        En tainnut myöskään mainita, että poikani olisi joku ylinerous.

        Ihmettelen vaan nopeaa sanojen,puheen ja äänteiden kehitystä poikani kohdalla.

        ps.edellisestä kirjoituksesta jäi "T" pois....tarkotin "särähtänyt"...


    • täti

      Meillä luettiin kirjaa "Kun Leenan ällästä tuli ärrä", mutta siitä on jo vuosia aikaa.
      Koetappas lapsesi saada sanomaan ärrän sijasta dl, eli esim. Ritva Räsänen=Dlitva Dläsänen. Tässä harjoituksessa kieli menee samaan paikkaan, kuin ärrää sanottaessa.

      • mulla ohjeet

        et jos joku haluu


    • R-vikainen äiti

      Meillä 3,5 vuotias ei sano vielä r. s-kirjaimen oppi kolmen jälkeen. d jo tulee ja ollaan yritetty myös r korvata deellä jos oppis paremmin. Itellä on r- vika josta koko alaasteen olen käynyt terapiassa ja kielenjännekin on leikattu.Ei silti tule kunnolla. Siksi myös vaikeeta pärisytellä lapsille etteivät oppisi omaa virheellistä ärrääni.

    • äitee +4

      en alkaisi vielä lapsen kanssa huolehtia asiasta. Voit kuitenkin katsoa saako lapsi kieltään yleensä edes hammaskaaren taakse. Voi olla mahdollista että kielijänne on liian lyhyt eikä siinä jumpat tms auta. 5-vuotis neuvolassa asiaa arvioidaan ja silloin kannattaa tarvittaessa pyytää lähete puheterapeutille. Jo muutama käynti voi auttaa tai sitten niitä tarvitaan useampi.. itse opettamisessa on aikalailla vaaroja opettaa ja oppia väärin ja kerran väärin opittu on vaikea korjata.

      Ekaluokkalaisista osa ei osaa vielä ärrää eikä se ole vielä kamalaa silloinkaan, mutta olisi tietysti mukava oppia ennen koulua. Harva lapsi osaa R-kirjaimen alle kaksivuotiaana.

      • ärränkierrän

        Kyllä näyttää kieli taipuvan oikeaan paikkaan, vaikuttaisi vain että kieli on "voimaton" saamaan r tai dl äännettä "ponnistettua".
        Koitamme hiljalleen.
        S opittiin jo vuoden ikäisenä, että luulisin ettei tässä mitään hätää ole.
        Kiitos vastauksista!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4935
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3124
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe