Episiotomia

Auts!

Kuinka pian teillä alkanut paranemaan eppari-haava?
Mulla viikko synnytyksestä ja yhä vain kipeä, istua ei voi oikeastaan ollenkaan. Välillä siellä on jopa sellaista paineen tunnetta.
Onkohan olemassa muuta paranemista nopeuttavaa keinoa kuin ahkera suihkuttelu? Välillä meinaa tulla itku oikein kunnolla kun pissalla käyntikin kirvelee.

5

10057

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti

moikka! kannattaa käydä varmuuden vuoksi lääkärissä,jos siellä on vaikka tikki auennut. mulla aluksi pissaaminen ei kirvellyt mutta se rupes yhtäkkiä kirvelemään. lääkärissä selvisi että tikki oli auennut ja siihen oli tullut sitten tulehdus. sain siihen viikon antibioottikuurin ja kirvely loppui siihen. eiköhän se kohta ala helpottamaan!

• vm80

Mä vedin särkylääkkeita 1,5 vko ja sit se parantu ihan äkkiä sen jälkeen. Kiristystä jatku noin 4vko. Mulla haava oli tosi kipeä ja kirveli pissatessa mutta lääkäri sanoi että haava on siisti eikä sitä edes huomais jos ei tietäis siellä haavaa olevan. Synnärillä sanottiin et jos tikki repeää niin ei sitä aleta korjaamaankaan kun se paranee itsekseenkin tosi nopee. Mulla kans meinas itku tulla monesti ton 1,5viikon aikana kun mitään ei pystyny tekee ja peräruiskeita jouduin käyttää jotta pysty vessassa käydä. Kyllä se siitä paranee...usko pois.

• Ummae

Minulle kaikkein hankalin vaihe oli juuri viikko synnytyksen jälkeen. Silloin turvotus oli laskenut eikä enää lieventänyt särkyä. Välillä en meinannut päästä sängystä ylös, eikä maksimiannos särkylääkettäkään auttanut.

Sen jälkeen kuitenkin aloin parantua nopeasti. Kipu helpotti päivä päivältä, ja 2 viikkoa synnytyksen jälkeen pystyi jo istumaan normaalisti.

Kyllä se siitä lähtee! Tsemppiä!

• Violet82

Mullakin kirveli tosi kovasti. Soitin siitä kirvelystä neuvolaan noin viikon päästä synnytyksestä. Sain heti samana päivänä käydä neuvolassa ja poistivat tikit. Sen jälkeen loppui kirvely tosi nopeasti. Neuvolantäti sanoi, että tikit voi hyvin poistaa, niin haava paranee paljon nopeammin. Sitten oli myös helpompi istuakin, kun eivät tikit enää kiristäneet.

• Kesti

haavan paraneminen ja kivun loppuminen ainakin kuukauden.......

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      65
      3442
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2990
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2366
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      12
      1424
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1346
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1098
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      822
    Aihe