aivolisäkeperäinen vajaatoiminta

väsynyt

onko kellään kokemusta/tietoa aivolisäkeperäisestä kilpirauhasen vajaatoiminnasta?
miten todettiin/minkälaiset oireet?
entä mitkä oli tsh-ja t4v-arvot?
miten lääkäri totesi olevan kyseessä aivolisäkep.

13

8203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JaJu

      Aivolisäkeperäissä (sedundaarinen) ja kilpirauhasperäisessä (primaarinen) hypotyreoosissa oireet eivät poikkea toisistaan. Tietysti jos taustalla on esim. hypofyysin adenooma (hyvänl. kasvain) voi olla mm. näköhäiriöitä.
      Sekundaarissa hypotyreoosissa molemmat ovat matalia kun taas kilpirauhasperäisessä TSH nousee ja T4v on matalalla.
      Todettakoon vielä että muistini mukaan noin 5% on tätä aivolisäkeperäistä muotoa.

    • Guénolé

      Itse (27) olen ollut seurannassa 4-vuotiaasta alkaen hidastuneen pituuskasvun vuoksi. Sittenmmin todettiin aivolisäkkeen vajaatoiminta, jonka seurauksena monihormonivaje.

      Mitkä oireet olivat sitten seurausta hypotyreoosista, ja mitkä puolestaan hypokortisolismista, siihen on vaikea vastata. Kaikkein huomattavin oire (jolta en suinkaan voi sanoa vieläkään tyystin välttyväni) oli hirvittävä väsymys. Kädet ja jalat olivat kuin lyijyä. Ja kun koulusta sain itseni raahattua kotiin, niin suoraan menin nukkumaan.

    • neppari

      Heippa
      ole ihan rauahllisesti vaan.
      Minulla todettiin aivolisäkkeen vajaatoiminta 30 vuotta sitten. Sain lapseni syntymän yhteydessä aivoverenvuodon, jonka seurauksena aivolisäkkeeni meni kuolioon.
      Siitä alkoi pitkä ja kivinen tie tutkimuksineen.
      Nyt hoitotasapaino on OK.

      Etsi netistä labravastauset. Niissä kerrotaan miten voi tulkita primäärin (ensisijaisen) ja sekundaarisen siis sinun tapauksessa aivolisäkeperäisen kilpirauhasen vajaatoiminnan.

      Olen elänyt sairauteni kanssa jo 30 vuotta. Minulla ei toimi mikään umpirauhanen. Elämä on säännöllistä ja lääkeidenotot kellon mukaan.

      Pärjäile.
      Neppari

      • epätoivoinen nainen

        Mikä lääkitys sekundaarisessa kilpirauhasen vajaatoiminnassa? Mulla on muut arvot normaalit, mutta T4 oli hyvin alhaalla (10). Mistä voin saada apua? Oloni on kauhea, väsynyt, suolustobaivoja. Olen hädin tuskin työkuntoinen. Voiko kyseessä olla sekundaarinen juuri noiden arvojeni takia? T3 ok, Tsh ok, mutta T4 10.


      • Sama ongelma
        epätoivoinen nainen kirjoitti:

        Mikä lääkitys sekundaarisessa kilpirauhasen vajaatoiminnassa? Mulla on muut arvot normaalit, mutta T4 oli hyvin alhaalla (10). Mistä voin saada apua? Oloni on kauhea, väsynyt, suolustobaivoja. Olen hädin tuskin työkuntoinen. Voiko kyseessä olla sekundaarinen juuri noiden arvojeni takia? T3 ok, Tsh ok, mutta T4 10.

        http://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi

        Aivolisäkeperäisessä siis sekä TSH että T4V ovat vajaalla, "normaalissa" vajaatoiminnassa vain T4V.

        Olemme silti samassa ongelmassa. Minullakin vain T4V oli vajaa (12), mutta lääkäri ei nostanut Thyroxinin vuorokausiannosta. Myös aivolisäkkeen MRI on otettu, mutta mitään ei löytynyt (kasvain yms.). RT3-ongelmaa ei ole (MDD:n testi).

        Oletan, että meille ainoa keino on lääkärinvaihto, mutta annetaan toisten neuvoa.


      • epätoivoinen nainen
        Sama ongelma kirjoitti:

        http://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi

        Aivolisäkeperäisessä siis sekä TSH että T4V ovat vajaalla, "normaalissa" vajaatoiminnassa vain T4V.

        Olemme silti samassa ongelmassa. Minullakin vain T4V oli vajaa (12), mutta lääkäri ei nostanut Thyroxinin vuorokausiannosta. Myös aivolisäkkeen MRI on otettu, mutta mitään ei löytynyt (kasvain yms.). RT3-ongelmaa ei ole (MDD:n testi).

        Oletan, että meille ainoa keino on lääkärinvaihto, mutta annetaan toisten neuvoa.

        Missä olet saanut hoitoa? Kuka lääkäri? Itse olen juuri varannut ajan Ouluun Pertti Kuuselalle. Toivon saavani häneltä apua. Tietääkö joku lääkärin, jolta saisi apua juuri tähän sekundaariseen vajaatoimintaan? Mitä lääkkeitä syötte tähän sairauteen?


      • Hyvät nimet
        epätoivoinen nainen kirjoitti:

        Missä olet saanut hoitoa? Kuka lääkäri? Itse olen juuri varannut ajan Ouluun Pertti Kuuselalle. Toivon saavani häneltä apua. Tietääkö joku lääkärin, jolta saisi apua juuri tähän sekundaariseen vajaatoimintaan? Mitä lääkkeitä syötte tähän sairauteen?

        Turun Mehiläisessä endokrinologi Nelimarkkka ja Oulun Terveystalolla sisätautien professori Savolainen on endokrinologian huippuosaajia kokemistani yli kymmenestä lääkäristä. Minulla ei ole vielä kokemusta Kuuselasta.

        Minulla on aina ollut "lasten thyroxin", nyt neljän vuoden jälkeen annos on 3 tabl./vrk. Nelimarkka ei viime vuonna nostanut annostani mainitsemillani arvoilla.


    • primrose2

      Entäs arvot TSH = 0,79 ja T4V = 12.2?

      Väsyttää niin maan p*rkleesti, ilman mitään pätevää syytä. Kun ei jaksa kaupassakaan enää käydä.

      • Anonyymi

        Onko kortisoli mitattu?


    • Vajaa rouva

      Kannattaa etsiä netistä hyvien lääkäreiden nimiä. Tavalliset lääkärit (mukaan lukien monet endokrinologit) eivät osaa edes autoimmuunivajista, saatikka sitten aivolisäkeperäistä. Aivolisäkeperäisessä skeä T4V että TSH ovat matalalla.

    • jotainsinne

      Mulla t4v 9 (9-19) ja tsh 2,67 (0.5-3.6). Tämä arvo mitattiin ilman lääkitystä. Aikaisemmin lääkityksellä tsh menee alle viitteen, mutta t4v ei juuri noussu kuin ehkä arvoon 12-14. Olisiko kellään ajatuksia asiasta?

      • kokemustakai

        TSH- arvolla ei ole merkitystä kunhan T4V ja T3V arvo ovat hyvät. Etenkin T3v tulee olla viitteiden sisällä. Lääkeannoksesi on pahasti alakanttiin ja suosittelen hakeutumaan asiaan perehtyneen endokrinologin hoitoon.


      • jotainsinne

        Mutta miksi tsh laskee niin paljon, mutta t4v ei nouse? Oireita, jotka viittasivat enemmän liikatoimintaan, oli kumminkin. (Hikoilu, sydän muljahteli, huonot yöunet, jano/pissaaminen, levottomuus.)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1991
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1475
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe