Pientä

kevätremppaa

Kevät tulee lujaa vauhtia ja pientä kylmäharjoittelua on tullut harrasteltua, lämmitin korjattu ja huollettu, myrkkyväri hankittu ja vessan mereen menevä ja merestä tulevat venttiilit hankittu.
Noista palloventtiileistä pari pientä kysymystä:
-riittääkö jenkojen tiivistykseen pelkkä teflonteippi vai pitääkö tiivistää myös jollain muulla?
-millä olette voidelleet palloventtiilin "pallon" vai tarvitseeko sitä voidella (esim. silikoni, öljy)?
-oletteko laittaneet rungon molemmin puolin isomman prikan tukemaan väännön varalta?
En ole laittanut itse muita palloventtiileitä ja siksi vähän kyselisin hyvissä ajoin. Olen syksyllä ja keväällä suihkassut CRC:tä, kestääköhän tuo.
Huhtikuussa on tarkoitus taas aloittaa, hyvää veneilykevättä itse kullekin.

30

8090

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • S..

Laita tulpat reikiin, läpiviennit ei ole muodissa enää.

• kartiomaiset

kiertteet, ns G-mitoituksella olevat kierteet tiivistetään teklon-teipillä. H-kierteet aina tiivistemassalla.

Koska kuitenkin joudut tiivistämään laipiot sekä läpiviennin laminointipinnat (ettei mene vettä laminaattiin), tiivistä koko paska sikafleksilla. (Silikoni ei toimi vedenpinnan alapuolella).

Älä osta kylppäreihin tarkoitettuja venttiilejä, ne eivät merivedessä kestä.

Palloventiileissä on Teflontiivisteitä (itsevoiteleva) ei kaipaa silikonirasvausta. Hyvä kuitenkin vuosittain avata ja sulkea jotta tietäisi ovatko ne tomintakunnossa (harvemmin tiivisteet pettävät, tavallisesti on kysymys korroosioista joka jumittaa venttiilin)

• Viki

Minä olen vetänyt putkimiehenteippiä aina putkien jenkaliitoksiin tietämättä minkä kirjaimen jenka niissä on. No aikoinaan laitoin tappuraa, mutta siitä on aikaa. Ovat ne toimineet, mutta kuten se entinen palopäällikkö totesi: "Väärin sammutettu!"

Mitäs massaa niihin jenkoihin sitten pitäisi laittaa? Jos sikaa, niin mitä sikaa? Kumpaan jenkaan (uros vai naaras) se massa levitetään, vai onko väliä?

• kevätremppaa

Kiitoksia tiedosta. Venttiilit ovat venetarvikeliikkeestä (Turun Lukko), en tiedä miten G- ja H-jenka eroavat toisistaan eli onko varmaa, jos pistää molemmat (teippi massa)?
        Kaapissa sattuu olemaan Sikaflex 221:tä, veneliikkeen mukaan on samaa kuin 291 mutta kuivuu hitaammin. Käviskö tuo massaksi?
        Mitenkä mahtaa olla noiden prikkojen kanssa, saisi väännön jakaantumaan laajemmalle alueelle. Kyseessä on vanha skandinaavi, jonka laidan paksuus taitaa olla n. 15 mm. Ainakin partaan yläosassa oli septin "hönkäputkea" porattaessa.

• äijä

Kyllähän venttiileissä ja muissa putkiosissa on putkikierteet R... ja teippi on teflonia,käy vanhan tappuran lisäksi joka paikkaa , kierteiden tiivistykseen ja lukitukseen löytyy liimoja useita.

• 2002 jälkeen

ole standardeja SFS-ISO 228/1 ja SFS-ISO 7/1 korvattu uusilla niin ensimmäinen käsittelee tiivistymättömiä putkikierteitä (siis lieriömäinen) merkintä G. Jälkimmäinen käsittelee itsetiivistyviä putkikierteitä. Merkinnät ovat:
        Rp=lieriömäiset itsetiivistyvät sisäkierteet
        Rc=kartiomaiset itsetiivistyvät sisäkierteet
        R =kartiomaiset itsetiivistyvät ulkokierteet

Kummassakin standardissa H tarkoittaa "kierteen harjan peruskolmion korkeus kohtisuoraan kierteen akselia vastaan".
        Taulukkokirjani ei tunne H-kierrettä. Tarkoitus ei ole hattuilla vaan korjata selvä virhe, joka voi aiheuttaa sekaannusta.
        Joku taisi palstalla äskettäin kertoa, että kun oli kysynyt venttiilin materiaalista, saaneensa vastauksen "me myymme venetarvikkeita, emme ole metallurgeja".

• äijä
        2002 jälkeen kirjoitti:

ole standardeja SFS-ISO 228/1 ja SFS-ISO 7/1 korvattu uusilla niin ensimmäinen käsittelee tiivistymättömiä putkikierteitä (siis lieriömäinen) merkintä G. Jälkimmäinen käsittelee itsetiivistyviä putkikierteitä. Merkinnät ovat:
        Rp=lieriömäiset itsetiivistyvät sisäkierteet
        Rc=kartiomaiset itsetiivistyvät sisäkierteet
        R =kartiomaiset itsetiivistyvät ulkokierteet

Kummassakin standardissa H tarkoittaa "kierteen harjan peruskolmion korkeus kohtisuoraan kierteen akselia vastaan".
        Taulukkokirjani ei tunne H-kierrettä. Tarkoitus ei ole hattuilla vaan korjata selvä virhe, joka voi aiheuttaa sekaannusta.
        Joku taisi palstalla äskettäin kertoa, että kun oli kysynyt venttiilin materiaalista, saaneensa vastauksen "me myymme venetarvikkeita, emme ole metallurgeja".

Tällä palstalla turha esittää asiaa tuossa muodossa, jokainen näkee onko kartio vai suora putkikierre,varmaan moni kiinnostunut kierteen harjan korkeudesta,laita luettelo mieluummin mikä on putkiosien todellinen ulkohalkaisija eri tuumamitoilla ,jos intoa riittää.

• Viki
        äijä kirjoitti:

Tällä palstalla turha esittää asiaa tuossa muodossa, jokainen näkee onko kartio vai suora putkikierre,varmaan moni kiinnostunut kierteen harjan korkeudesta,laita luettelo mieluummin mikä on putkiosien todellinen ulkohalkaisija eri tuumamitoilla ,jos intoa riittää.

Mitä valtakunnanväliä silläkään on. Se mikä kiinnostaa, on oikea liitostapa veneissä käytettäville putkiliitoksille. Jokainen ei näe että onko kartio vai suora, sorry! Mutta ilmeisesti niissä putkihilppeissä on kartiosisäkierre (?) vai??? Vai onko suora kierre (?)

Se mikä on oleellista, että vetasenko putkimiehenteippiä läpiviennin jengan ympärille kun kierrän siihen palloventtiilin kiinni. Vai rötjäänkö jengan sikaleksillä vai käytänkö jopa molempia.

En tiedä teoriasta, mutta käytännössä olen käyttänyt pelkästään teippiä, riippumatta putkiosien todellisista ulkohalkaisijoista tuumamitoilla! Olenko toiminut oikein, ja jatkanko samaan malliin keväällä kun septiosia liittelen?

Mistäs se äijä muuten näkee sen, että onko sisäkierre suora vai kartio? Läpivientihelan ulkokierre on kyllä suora, kun siihen tulee se kiristysmutteri, mutta miten lie hanan jengat?

• äijä
        Viki kirjoitti:

Mitä valtakunnanväliä silläkään on. Se mikä kiinnostaa, on oikea liitostapa veneissä käytettäville putkiliitoksille. Jokainen ei näe että onko kartio vai suora, sorry! Mutta ilmeisesti niissä putkihilppeissä on kartiosisäkierre (?) vai??? Vai onko suora kierre (?)

Se mikä on oleellista, että vetasenko putkimiehenteippiä läpiviennin jengan ympärille kun kierrän siihen palloventtiilin kiinni. Vai rötjäänkö jengan sikaleksillä vai käytänkö jopa molempia.

En tiedä teoriasta, mutta käytännössä olen käyttänyt pelkästään teippiä, riippumatta putkiosien todellisista ulkohalkaisijoista tuumamitoilla! Olenko toiminut oikein, ja jatkanko samaan malliin keväällä kun septiosia liittelen?

Mistäs se äijä muuten näkee sen, että onko sisäkierre suora vai kartio? Läpivientihelan ulkokierre on kyllä suora, kun siihen tulee se kiristysmutteri, mutta miten lie hanan jengat?

Äijä on pari kertaa katellu, venttiilien sisäkierteet mistä täällä puhutaan ovat suoria,jos liimat kiinnostaa kysele vaikka Loctiten valikoimia.

• Viki
        äijä kirjoitti:

Äijä on pari kertaa katellu, venttiilien sisäkierteet mistä täällä puhutaan ovat suoria,jos liimat kiinnostaa kysele vaikka Loctiten valikoimia.

Eipä tule selvää vastausta, ei sitten millään!

- olen kiinnittänyt tähän saakka venttiilit pohjaläpivienteihin ja muutkin kierrekiinnitteiset putkiosat toisiinsa käyttäen putkimiehenteippiä, jonka asennusvaiheessa kierrän uroskierteen päälle.
        - olenko toiminut väärin? Jos olen, niin mitä haittaa tästä väärästä tavasta on?
        - pitääkö kaikki ko. tavalla asennetut, ja ongelmattomasti paikallaan vuosikausia istuneet osat irroittaa ja asentaa uudelleen?
        - mikä on oikea tapa asentaa venttiili pohjaläpivientiin, mitä laitetaan jenkaan?
        - miksi minun pitäisi kysellä Loctiten valikoimia?
        - pitäisikö jenkoihin vetää sikaa asennuksessa kuten ehdotettiin? Mitä sikaa?
        - pitäisikö jenkoihin laittaa sikaa ja varmuuden vuoksi myös teippi, niin kuin joku täällä aikoo tehdä?

• Antsu
        Viki kirjoitti:

- olen kiinnittänyt tähän saakka venttiilit pohjaläpivienteihin ja muutkin kierrekiinnitteiset putkiosat toisiinsa käyttäen putkimiehenteippiä, jonka asennusvaiheessa kierrän uroskierteen päälle.
        - olenko toiminut väärin? Jos olen, niin mitä haittaa tästä väärästä tavasta on?
        - pitääkö kaikki ko. tavalla asennetut, ja ongelmattomasti paikallaan vuosikausia istuneet osat irroittaa ja asentaa uudelleen?
        - mikä on oikea tapa asentaa venttiili pohjaläpivientiin, mitä laitetaan jenkaan?
        - pitäisikö jenkoihin laittaa sikaa ja varmuuden vuoksi myös teippi, niin kuin joku täällä aikoo tehdä?

Et sinä varsinaisesti väärin ole toiminut. Mutta pelkän teipin kanssa joutuu olemaan varovainen, ettei osia sitten jälkeenpäin liikutella. Rupeavat nimittäin helposti moisesta tihkumaan, eikä se eritytisestikään septiletkuissa ole kivaa. Se vanha tappura on parempaa, mutta sitä voi käyttää myös yhdessä teflonteipin kanssa. On vähän kevyempi kierrellä liitoksia kiinni ja lopputulos sietää hienosäätöäkin jälkeenpäin. Itse kokoilin viime keväänä nuo liitokset tappuran ja sikan kanssa, vähän niinkuin varmuuden vuoksi. Toivottavasti ei vähään aikaan tarvitse niitä purkaa esim. venttiilin vaihdon takia.

Sitten olisi vielä ne nestemäiset kierretiivisteet. Niitä on eriasteisia, joista pehmeämmät aukeavat kevyehkösti, mutta eivät tietenkään pidä liikahteluista kovetuttuaan. Kovemmat taas vaativat isoja työkaluja, verisiä rystysiä ja hikeä purkamiseen.

• oli vain
        äijä kirjoitti:

korjata edellä ollut virheellinen väite, että G-kierre olisi kartiokas tai, että olisi olemassa joku H-kierre. Viittaus standardeihin siksi, että ei syntyisi turhaa juupas-eipäs keskustelua.
        Nyt kun katselet esim. Maritimin hyllyssä palloventtiiliä, jonka merkintä on G 11/2, tiedät, että kyseessä on puolentoista tuuman venttiili, jossa on tiivistymätön lieriö kierre. Se millä sen tiivistät on minulle aivan yks hailee.

• Toivo
        Viki kirjoitti:

kokemuksesta olen antsun kanssa samaa mieltä.

Teflon teipin ongelma on että se ei kärsi kiertää yhtään takaisin koska se ei turpoa kuten tappura ja on niin liukas että sillä on vaikea saada hanaa jäämään oikeaan asentoo. Tappuraa käyttäen ei oikein voi tehdä vuotavaa liitosta.

Ei niitä tiivitä liitoksia nyt purkamaan kannata mennä.Mutta heti jos venttiili vähänkin kiertyy auki päin pitää teflon pakattu liitos avata ja pakata uudestaan.

Sian laittamisesta sanoisin että jos sitä tarvitaan lasikuidun suojaamiseen sitä voi laittaa sinne porattuuun reikään mutta kierretiiviste se ei ole.Koska se on niin paksua että venttiiliä paikoilleen kierrettäessä lykkää sen edellään venttiilin sisään ja sattaa jopa jumittaa koko venttiilin tai tukkia.Ainakin suorakierteisen venttiilin kierteeseen sitä ei saa tarpeeksi jäämään.

• Viki
        Toivo kirjoitti:

kokemuksesta olen antsun kanssa samaa mieltä.

Teflon teipin ongelma on että se ei kärsi kiertää yhtään takaisin koska se ei turpoa kuten tappura ja on niin liukas että sillä on vaikea saada hanaa jäämään oikeaan asentoo. Tappuraa käyttäen ei oikein voi tehdä vuotavaa liitosta.

Ei niitä tiivitä liitoksia nyt purkamaan kannata mennä.Mutta heti jos venttiili vähänkin kiertyy auki päin pitää teflon pakattu liitos avata ja pakata uudestaan.

Sian laittamisesta sanoisin että jos sitä tarvitaan lasikuidun suojaamiseen sitä voi laittaa sinne porattuuun reikään mutta kierretiiviste se ei ole.Koska se on niin paksua että venttiiliä paikoilleen kierrettäessä lykkää sen edellään venttiilin sisään ja sattaa jopa jumittaa koko venttiilin tai tukkia.Ainakin suorakierteisen venttiilin kierteeseen sitä ei saa tarpeeksi jäämään.

Jees, tästä jotain tajusin...
        - jos on asennus, jossa jenka mihin kiinitetään on kiinteä, niin tappura jengassa antaa mahdollisuuden jättää liitettävä osa (venttiili) muuhunkin asentoon kuin "jenka tapiin" asentoon
        - mutta jos on kyseessä läpivienti, niin siinä voinee hyvin käyttää myös teippiä, vetää liitoksen kireälle (teippi välissä) ja sitten vasta tiukata läpiviennin reikäänsä siihen asentoon että hana on sopivassa asennossa. Eihän niitä liitoksia aukomaan mennä, jos löystyy niin tulee tippoja eikä se ole turvallisuusongelma...
        - muutakin töhnää voi jenkoihin laittaa, mutta siinä olisin itse varovainen, jottei tulisi mitään kierteet ennen pitkää (kymmenen parikytä vuotta) lukitsevaa, joka aiheuttaa ongelmia hilujen vaihdossa.

• sanoisin,
        Viki kirjoitti:

Jees, tästä jotain tajusin...
        - jos on asennus, jossa jenka mihin kiinitetään on kiinteä, niin tappura jengassa antaa mahdollisuuden jättää liitettävä osa (venttiili) muuhunkin asentoon kuin "jenka tapiin" asentoon
        - mutta jos on kyseessä läpivienti, niin siinä voinee hyvin käyttää myös teippiä, vetää liitoksen kireälle (teippi välissä) ja sitten vasta tiukata läpiviennin reikäänsä siihen asentoon että hana on sopivassa asennossa. Eihän niitä liitoksia aukomaan mennä, jos löystyy niin tulee tippoja eikä se ole turvallisuusongelma...
        - muutakin töhnää voi jenkoihin laittaa, mutta siinä olisin itse varovainen, jottei tulisi mitään kierteet ennen pitkää (kymmenen parikytä vuotta) lukitsevaa, joka aiheuttaa ongelmia hilujen vaihdossa.

että yllättävän laaja keskustelu syntyi, tulosta ei juuri mitään. Itse oletin, että selkeitä vastauksia jenkojen tiivistyksestä tulee kuin pyssyn suusta, näin ei vain käynyt. Kyllähän nämä asiat ratkeavat "rantaparlamentin" avulla, tämä foorumi ei oikein toimi. Kokeneita tekijöitä varmasti on mutta jossain mättää.
        Prikkahomma jäi kokonaan auki.
        Hyvää kevättä kaikille!

• Viki
        sanoisin, kirjoitti:

että yllättävän laaja keskustelu syntyi, tulosta ei juuri mitään. Itse oletin, että selkeitä vastauksia jenkojen tiivistyksestä tulee kuin pyssyn suusta, näin ei vain käynyt. Kyllähän nämä asiat ratkeavat "rantaparlamentin" avulla, tämä foorumi ei oikein toimi. Kokeneita tekijöitä varmasti on mutta jossain mättää.
        Hyvää kevättä kaikille!

Minulla ei ole missään läpivienneissä ollut ylimääräisiä prikkoja, rungon ulkopintaan jäävä osa ja kiristysmutterin runkoa vasten tuleva levennys ovat melko paljon läpivientireikää suurempia halkaisijaltaan, joten aika tukeva tuosta tulee. Ulkolaipan ja kiristysmutterin alle sikaa, ylimääräiset prikat lisäisivät vain tiivistettävien pintojen määrää.

Samassa jamassa olen, venemies kun joutuu olemaan putkimies ja sähkömieskin joskus vaikka oma ammattitaito on ihan muilta aloilta. Oikeilta ammattilaisilta luulisi saavan selvät ohjeet mutta tällä palstalla ei taida vierailla putkimiehiä tai sitten pitävät "ammattisalaisuudet" tietonaan? Kyllähän Antsu ja Toivo antoivat ihan hyvää vinkkiä, mutta ei kuitenkaan selkeää "reseptiä".

Kuten kerroin, olen käyttänyt pelkkää putkimiehenteippiä ja kiristänyt jengat loppuun saakka. Hyvin on pitänyt mutta pitänee kysäistä oikeaa nykyisin käytettävää työohjetta putkifirmasta, josta ostin septirempan messinkihelatkin. Siellä on ammattitaitoinen palvelu, ymmärsivät mitä tarkoittaa meriveden keston vaatimus jne... Ja hinnat edullisemmat kuin venetarvikeliikkeessä. Mutta eipä näillä pakkasilla tarvitse vielä yhtään läpivientiä tiukata, kunhan hilppeitä hankkii jottei totuus unohtuisi - kyllä se kesä tulla jollottaa!

Yhden 38 mm letkun tod.näk. parikytävuotiaan läpiviennin irroitin ja sahasin poikki suunnilleen rungon sisäpinnan tasalle osuvasta kohdasta. Eipä ollut kovin paljon messinkiä kierteen pohjasta, seinämäpaksuudeksi jäi heikoimmillaan alle millin! Pitänee vaihtaa kaikki läpiviennit uusiin ja vanhat jäykät luistihanat kuulaventtiileiksi, harmittaisi vietävästi jos joku pettää - eihän se hukkuminen mitä, mutta kun edes vakuutusyhtiö ei korvaa läpiviennin tai letkun pettämisestä johtuvaa haveria!

• äijä
        Viki kirjoitti:

Minulla ei ole missään läpivienneissä ollut ylimääräisiä prikkoja, rungon ulkopintaan jäävä osa ja kiristysmutterin runkoa vasten tuleva levennys ovat melko paljon läpivientireikää suurempia halkaisijaltaan, joten aika tukeva tuosta tulee. Ulkolaipan ja kiristysmutterin alle sikaa, ylimääräiset prikat lisäisivät vain tiivistettävien pintojen määrää.

Samassa jamassa olen, venemies kun joutuu olemaan putkimies ja sähkömieskin joskus vaikka oma ammattitaito on ihan muilta aloilta. Oikeilta ammattilaisilta luulisi saavan selvät ohjeet mutta tällä palstalla ei taida vierailla putkimiehiä tai sitten pitävät "ammattisalaisuudet" tietonaan? Kyllähän Antsu ja Toivo antoivat ihan hyvää vinkkiä, mutta ei kuitenkaan selkeää "reseptiä".

Kuten kerroin, olen käyttänyt pelkkää putkimiehenteippiä ja kiristänyt jengat loppuun saakka. Hyvin on pitänyt mutta pitänee kysäistä oikeaa nykyisin käytettävää työohjetta putkifirmasta, josta ostin septirempan messinkihelatkin. Siellä on ammattitaitoinen palvelu, ymmärsivät mitä tarkoittaa meriveden keston vaatimus jne... Ja hinnat edullisemmat kuin venetarvikeliikkeessä. Mutta eipä näillä pakkasilla tarvitse vielä yhtään läpivientiä tiukata, kunhan hilppeitä hankkii jottei totuus unohtuisi - kyllä se kesä tulla jollottaa!

Yhden 38 mm letkun tod.näk. parikytävuotiaan läpiviennin irroitin ja sahasin poikki suunnilleen rungon sisäpinnan tasalle osuvasta kohdasta. Eipä ollut kovin paljon messinkiä kierteen pohjasta, seinämäpaksuudeksi jäi heikoimmillaan alle millin! Pitänee vaihtaa kaikki läpiviennit uusiin ja vanhat jäykät luistihanat kuulaventtiileiksi, harmittaisi vietävästi jos joku pettää - eihän se hukkuminen mitä, mutta kun edes vakuutusyhtiö ei korvaa läpiviennin tai letkun pettämisestä johtuvaa haveria!

Laittakaa Loctite 572 kierteisiin ,aivan sama mitkä kierteet,lukitsee samalla ja pystyy purkamaan käyttämällä vähän voimaa, oliko nyt riittävän selkeästi.

• Toivo
        sanoisin, kirjoitti:

Hyvää kevättä kaikille!

minusta tässä ketjussa on montakin asiallista vastausta. Mutta kun ei ole yhtä oikeaa vastausta.
        Loctite käy, teippi käy, tappura käy,Prikkoja laitetaan tai sitten ei.Pääasia että teet huolella ja otat eri vaihtoehtojen hyvät ja huonot puolet huomioon ja valitset siitä.Täysin yksiselitteisen ohjeen antoi vanha konsti sekä Antsu eikä minunkaan vastaus niin kovin huono ollut.Täytyy vain osata lukea vastauksia.Ota huomioon että tämä veneilijöiden palsta eikä mikään "harrastelijat kysyy ammattilaiset vastaa".Tuskin tällä palstalla kovin moni ammatikseen veneitä rakenna.
        Minusta tämä foorumi toimii oikein hyvin.Ja täältä saa yllättävän hyviä ohjeita ja vinkkejä.Tämä ketju on mielestäni parhaita esimerkkejä hyvin toimivasta ja asiallisia vastauksia antavasta palstasta.

• Antsu
        sanoisin, kirjoitti:

Hyvää kevättä kaikille!

Se prikkapuoli jäi tosiaan käsittelemättä, mutta oikeastaan siihenkin olet jo vastauksen muilta saanut. Siihen läpivientiin ei kohdistu, eikä saa kohdistua suuria voimia. Siksi ei tarvita prikkojakaan. Kuten melkein aina, yksinkertaisin ratkaisu on paras, eli läpivienti kiinni Sikan kanssa. Mutterin puolelle ei tarvita sitäkään, haittaa vain, jos joskus joutuu läpiviennin vaihtamaan. Rungossa olevan reiän sisäpinta sitävastoin kannattaa tiivistää epoksilla, vähintään varmistaa, että siihen tulee Sikaa tiivis pinnoite. Asennus taas on mukavampaa, jos Sikaa laittaa vain läpiviennin laippaan ja kierteeseen rungon paksuuden matkalle, silloin jää loppuosa kierteestä puhtaaksi. Asentaessa sormitiukkuus riittää, työkalulla sitten Sikan kuivuttua. Jälkikiristyshän on sitten perin vaikeaa, jos mutteri on jo kiinni kitissä.

• äijä
        Viki kirjoitti:

Teetä Viki kaikki läpiviennit happoraudasta venttiilit samoin ,kerran se vain kirpaisee tai jos löydät varmasti pronssiset niin ne,venetarvikepuodit myyvät messinkiä niistä ei tiedä mitä ovat,jos olet Hki seudulta niin Tuusulassa on ainakin Suomen Haponkestävät Oy ,hyvä ettei löydy hyllystä.

• Viki
        äijä kirjoitti:

Laittakaa Loctite 572 kierteisiin ,aivan sama mitkä kierteet,lukitsee samalla ja pystyy purkamaan käyttämällä vähän voimaa, oliko nyt riittävän selkeästi.

Nyt oli selkeästi, kookletin vielä vähän lisätietoa, Wurthin Egro PTFE on saman aineen toinen tuotemerkki. Pitänee luopua wanhanaikaisista teipeistä, ja ostaa puteli tuota tiivistysmassaa läpivientien vaihtohommaa varten.

Tässä wurthin sivuilta kopipastaa...

Ergo PTFE kierretiivistysneste
        Tiivistää kaikki kartio- tai sylinterikierteiset
        metalliputkiliitokset. Max. kierre R 3” (M80).
        Paineenkesto n. 200 bar.
        Täyttää välyksen erinomaisesti ja estää korroosiota kierteissä.
        Korvaa teflonteipin ja hampun. Liitos on helposti purettavissa. Kestää tavanomaisimpia teollisuudessa käytettyjä nesteitä ja kaasuja.
        Asennus on varma ja nopea.
        Ei sisällä liuottimia.
        Käyttökohteet
        Käytetään koneenrakennuksessa, auto- ja metalliteollisuudessa,
        sekä sähkö- ja elektroniikkateollisuudessa.
        Käyttöohje
        Kierretiivistysneste levitetään suoraan tiivistettäville pinnoille, joiden on oltava öljyttömiä, rasvattomia ja pölyttömiä. Mitä puhtaampi pinta, sitä lujempi liitoksesta
        tulee. Kovettumisnopeus riippuu metallin katalyyttisestä vaikutuksesta ja sauman paksuudesta. Mitä passiivisempi
        materiaali ja paksumpi sauma, sitä hitaammin tiivistysaine kovettuu. Tiivistysneste kovettuu asentamisen jälkeen sitkeäksi muoviksi, joka täyttää välyksen täydellisesti ja suojaa liitosta kulumiselta ja korroosiolta. Tiivistys on sataprosenttinen.
        Passiivisia materiaaleja: Nikkeli, sinkki, tina, jalometallit, niukasti kupari ja/tai mangaaniseosteinen alumiini, runsasseosteiset teräkset, oksidi- ja kromaattipinnat,
        muovi, lasi, keramiikka.
        Aktiivisia materiaaleja: Teräs, messinki, pronssi, kupari ja alumiinit.
        Sisältö Tuotenumero
        250 g 3893572250
        (ergo 4205)
        (loctite 572)
        Tekniset tiedot
        Pohja-aine Metakrylaattiesteri
        Väri Vihreä
        Viskositeetti mPas 25°C Brookfi eld RVT 40000-60000 (Kara U/min: 6/2,5) 15000-20000 (Kara U/min: 6/20)
        Tiheys 25°C 1.0 g/cm³
        Suurin kierre R3” (M80)
        Välyksen täyttökyky 0,30 mm
        Leimahduspiste >100°C
        Varastointikestävyys 1 vuosi (huoneenlämmössä)
        Käsittelylujuus 10-20 minuutissa
        Toiminnallinen lujuus 1-3 tunnissa
        Loppulujuus ~12 tunnissa
        Liitoksen avaaminen 1-3 Nm (ruuvi/mutteri M10 ZN)
        Irrotuslujuus DIN 54452 5-7 N/mm²
        Työskentelylämpötila 5°C… 25°C
        Lämmönkesto -55°C… 150°C
        Kemikaalikestävyys DIN 53287, koe DIN 53283 mukaan (500h)
        Kemikaali Lujuus / %
        Vesi / glykoli 87°C:een 100
        Moottoriöljy MIL-L-46 152 125°C 100
        Lyijytetty bensiini 22°C:een 60
        Lyijytön bensiini 22°C:een 60
        1.1.1 trikolorietaani 22°C:een 50

Huomioitavaa
        Tiivistysaineet kovettuvat anaerobisesti ts.
        hapettomassa tilassa.
        Tästä syystä pullot on täytetty vain ¾ täyteen.
        Ei suositella juomavesiputkistolle.
        Pitkäaikaisessa käytössä saattavat seuraavat
        muovilaadut vaurioitua: Polyvinyyli, ABS,
        SAN, polysulfoni, PVC, polykarbonaatti,
        polystyreeni ja maalatut pinnat.

• teet tiivistyksen,
        Viki kirjoitti:

Nyt oli selkeästi, kookletin vielä vähän lisätietoa, Wurthin Egro PTFE on saman aineen toinen tuotemerkki. Pitänee luopua wanhanaikaisista teipeistä, ja ostaa puteli tuota tiivistysmassaa läpivientien vaihtohommaa varten.

Paineenkesto n. 200 bar.
        Korvaa teflonteipin ja hampun. Liitos on helposti purettavissa. Kestää tavanomaisimpia teollisuudessa käytettyjä nesteitä ja kaasuja.
        Ei sisällä liuottimia.
        Käyttökohteet
        Käyttöohje
        Kierretiivistysneste levitetään suoraan tiivistettäville pinnoille, joiden on oltava öljyttömiä, rasvattomia ja pölyttömiä. Mitä puhtaampi pinta, sitä lujempi liitoksesta
        tulee. Kovettumisnopeus riippuu metallin katalyyttisestä vaikutuksesta ja sauman paksuudesta. Mitä passiivisempi
        materiaali ja paksumpi sauma, sitä hitaammin tiivistysaine kovettuu. Tiivistysneste kovettuu asentamisen jälkeen sitkeäksi muoviksi, joka täyttää välyksen täydellisesti ja suojaa liitosta kulumiselta ja korroosiolta. Tiivistys on sataprosenttinen.
        Passiivisia materiaaleja: Nikkeli, sinkki, tina, jalometallit, niukasti kupari ja/tai mangaaniseosteinen alumiini, runsasseosteiset teräkset, oksidi- ja kromaattipinnat,
        muovi, lasi, keramiikka.
        Sisältö Tuotenumero
        250 g 3893572250
        (ergo 4205)
        (loctite 572)
        Tekniset tiedot
        Väri Vihreä
        Viskositeetti mPas 25°C Brookfi eld RVT 40000-60000 (Kara U/min: 6/2,5) 15000-20000 (Kara U/min: 6/20)
        Tiheys 25°C 1.0 g/cm³
        Suurin kierre R3” (M80)
        Leimahduspiste >100°C
        Loppulujuus ~12 tunnissa
        Lämmönkesto -55°C… 150°C
        Kemikaali Lujuus / %

Huomioitavaa
        hapettomassa tilassa.

Niin vähän kipeetä liitokseen ja vuoto on valmis.
        Edelleen olen hampun/pellavan ja unipakin kannalla, liitos ei koskaan kovetu haavoittuvaksi.
        Lisäksi edellämainitut säilyvät minigrip pusssissa avattunakin, joten niitä voi pitää jemmassa paatissakin.

Asennuksessa ei tarvita kytätä lämpötiloja eikä tarvita rasvanpoistoaineita jne.

Nämä nykyajan kikottimet on tarkoitettu insinööreille laboratorio-olosuhteisiin laatujärjestelmineen, veneessä onneksi pärjää toimivaksi osoittautuneilla aineilla ja menetelmillä.

Tietysti hamppu/putkikitti saisi lisää uskottavuutta jos sitä myytäisiin veneen kuvalla varustetussa pakkauksessa 7 kertaiseen hintaan.

• Viki
        äijä kirjoitti:

Teetä Viki kaikki läpiviennit happoraudasta venttiilit samoin ,kerran se vain kirpaisee tai jos löydät varmasti pronssiset niin ne,venetarvikepuodit myyvät messinkiä niistä ei tiedä mitä ovat,jos olet Hki seudulta niin Tuusulassa on ainakin Suomen Haponkestävät Oy ,hyvä ettei löydy hyllystä.

Tosiaan, haponkestävästä teräksestä tehty läpivienti olisi ikuinen! Miksi niitä ei sitten yleisemmin käytetä tai tarjota venetarvikeliikkeissä?

Mikä on se kerran kirpaiseva hinta? En tosin usko, että tuo olisi este, korkeintaan hidaste.

Voiko tehdä "sekarotuisen" eli liittää hst-läpivientiin messinkisen (ok, pronssi sitten...) palloventtiilin? Jos ei, niin tuon hst-venttiilin hinta taitaa sitten olla jo enemmän rasvainen kuin pelkän läpiviennin

Ostelin vähän aikaa sitten septiä varten läpivienti palloventtiili nippa 38 mm letkulle, materiaali messinkiä eli pronssia. Hinta oli noin 35 euron paikkeilla yhteensä. Turvallinen käyttöikä näillä lie parin kymmenen vuoden paikkeilla? Mikä lie hintaero haponkestävään? Onko kenelläkään hst-läpivientejä veneissään? Miten uudet veneet, käytetäänkö "laatuveneissä" hst-läpivientejä, hinta tuskin on esteenä 100 kiloeuron jahdissa.

• äijä
        Viki kirjoitti:

Tosiaan, haponkestävästä teräksestä tehty läpivienti olisi ikuinen! Miksi niitä ei sitten yleisemmin käytetä tai tarjota venetarvikeliikkeissä?

Mikä on se kerran kirpaiseva hinta? En tosin usko, että tuo olisi este, korkeintaan hidaste.

Voiko tehdä "sekarotuisen" eli liittää hst-läpivientiin messinkisen (ok, pronssi sitten...) palloventtiilin? Jos ei, niin tuon hst-venttiilin hinta taitaa sitten olla jo enemmän rasvainen kuin pelkän läpiviennin

Ostelin vähän aikaa sitten septiä varten läpivienti palloventtiili nippa 38 mm letkulle, materiaali messinkiä eli pronssia. Hinta oli noin 35 euron paikkeilla yhteensä. Turvallinen käyttöikä näillä lie parin kymmenen vuoden paikkeilla? Mikä lie hintaero haponkestävään? Onko kenelläkään hst-läpivientejä veneissään? Miten uudet veneet, käytetäänkö "laatuveneissä" hst-läpivientejä, hinta tuskin on esteenä 100 kiloeuron jahdissa.

Kysy Bavaria miehiltä, no asiaan ,en todellakaan tiedä ,ilmeisesti este kuitenkin euro, tappura todella hyvä jos ei luota nykyajan kotkotuksiin.

• Antsu
        Viki kirjoitti:

Paineenkesto n. 200 bar.
        Ei sisällä liuottimia.
        Käyttökohteet
        Käyttöohje
        muovi, lasi, keramiikka.
        Sisältö Tuotenumero
        250 g 3893572250
        (ergo 4205)
        (loctite 572)
        Tekniset tiedot
        Väri Vihreä
        Tiheys 25°C 1.0 g/cm³
        Suurin kierre R3” (M80)
        Leimahduspiste >100°C
        Loppulujuus ~12 tunnissa
        Lämmönkesto -55°C… 150°C
        Kemikaali Lujuus / %

Huomioitavaa
        hapettomassa tilassa.

Tuota vastaavaa tavaraa veneestä löytyy ja sitä on käytetty erinäisiin asennelmiin. Septiasennuksiin käytin kuitenkin tappuraa ja kittiä syystä jonka joku jo esiin toi. Jos asennus tulisi pelkästään putkista, olisi se Loctite, Wurth tai joku monista vastaavista sopivaa. Mutta kun tässä joutuu melko varmasi kasaamaan enemmänkin osia ja ähertämään paksujen letkujen kanssa, on mahdollisuudet saada joku valmiista liitoksista liikahtamaan aivan liian suuri. Käytössäkin voi saada sen liikahduksen aikaiseksi ja vuoto on valmis. Hydrauliikkatiivisteet pitäisivät osat riittävän tiukasti liimattuina, mutta niiden purkamista en haluaisi edes ajatella niissä paikoissa. Tiivisteaine kun ei hellitä liimauksen irrottua, vaan menee murusiksi kierteiden välissä ja voiman tarve vain kasvaa irtoamisen jälkeen.

Omaa kokemusta ei ole, mutta tiettävästi tappuran ja teipin yhdistelmäkin toimii ja antaa jälkisäädön anteeksi.

• nykynuori
        Antsu kirjoitti:

Tuota vastaavaa tavaraa veneestä löytyy ja sitä on käytetty erinäisiin asennelmiin. Septiasennuksiin käytin kuitenkin tappuraa ja kittiä syystä jonka joku jo esiin toi. Jos asennus tulisi pelkästään putkista, olisi se Loctite, Wurth tai joku monista vastaavista sopivaa. Mutta kun tässä joutuu melko varmasi kasaamaan enemmänkin osia ja ähertämään paksujen letkujen kanssa, on mahdollisuudet saada joku valmiista liitoksista liikahtamaan aivan liian suuri. Käytössäkin voi saada sen liikahduksen aikaiseksi ja vuoto on valmis. Hydrauliikkatiivisteet pitäisivät osat riittävän tiukasti liimattuina, mutta niiden purkamista en haluaisi edes ajatella niissä paikoissa. Tiivisteaine kun ei hellitä liimauksen irrottua, vaan menee murusiksi kierteiden välissä ja voiman tarve vain kasvaa irtoamisen jälkeen.

Omaa kokemusta ei ole, mutta tiettävästi tappuran ja teipin yhdistelmäkin toimii ja antaa jälkisäädön anteeksi.

Kertokaahan nykynuorelle mitä se tappura on...

• Antsu
        nykynuori kirjoitti:

Kertokaahan nykynuorelle mitä se tappura on...

Tähän kohtaan kai tuo alalaitaan tullut viesti olisi kuulunut. Hamppua se tappura on. Kyllä sen helposti rautakaupan putkenosahyllystä löytää, toista samantapaistakaan tuotetta siellä ei ole.

• Parempi,

Kuin tuubillinen sikaflexiä. Eli urosjenkaan karhennus vaikka rautasahanterällä raapimalla ja teipin tilalle sopivasti hamppua/pellavaa ja liukasteeksi Unipak putkikittiä. Kestää tarvittaessa vaikka puoli kierrosta löysätä vuotamatta. Myös parikymmentä vuotta vanhat liitokset kestää vähän pyöräytellä, vähän saattaa tihkua kunnes taas tilke turpoaa tiiviiksi.

JOS on välttämätön pakko käyttää nykyajan tilkkeitä, niin toimivaksi kierreliitoksissa on osoittautunut Locktite 551 "hammaslanka". Tosin siitä ei ole venehommissa kokemusta.

• äijä

Pienistä puroista kasvaa suuret joet.

• kuitua

luonnosta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3362
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3157
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      122
      2648
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2538
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1850
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1465
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1320
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82