Tuollainen Arimaxi kaksoiszydeemi rupesi kiinnostamaan, lähinnä siksi, että siinä olisi tuo varaaaja/vesitila varsin suuri. Voisi joutessaan aina lämmittää puulla ja kun kiirettä pukkaa niin öljyllä.
Mutta. Toimiiko tuollainen viritelmä mitenkään eli onko vesitila nyt niin suuri, että se todella olisi toimiva ratkaisu ilman varaaaja. Ja ei kai se koko vesitila ole käytössä myös öljyllä? Talo olisi noin 120 neliöinen tiilitalo.
Onkos kellään kokemusta kyseisestä kattilasta?
Arimax 520 Plus
7
4895
Vastaukset
- ...........
Itselläni on käytössä kyseinen kattila.Eipä tossa puupuolella paljon pysty puita polttamaan ettei vesi lämpenisi liikaa.Jos aloitus lämpö on joku 80 astetta minkä öljypoltin pitää yllä niin ei siinä montaa tikkua pysty täydellä vedolla polttamaan.Jos taas lyö
pesän täyteen puita ja polttelee pienellä vedolla niin että ilmaräppänä sulkeutuu kun lämmöt nousee liikaa ja aukeaa taas kun lämpö laskee niin silloin pesällinen palaa monta monta tuntia.Tässä vaan on se ongelma että kattila nokeentuu todella rankasti kun puut palaa melkein kytemällä.Eiköhän se vesitila ole ihan yhtenäinen riippumatta siitä millä lämmittää.Ei siellä mitään kahta erillistä vesikiertoa ole.Mutta kuitenkin olen ollut tyytyväinen kattilaani.Lämmintä vettä piisaa ja pakkasilla on ihan hyvä poltella puita öljyn apuna.- tekeekö mitään?
Minkäs verran tuo Arimaxin öljypuoli vie öljyä, tietysti nuo neliöt/kuutiothan siinä ratkaisevat? Noin vertailun vuoksi meikäläisen Jämä-merkkinen kaksoiskattila vie ihan liikaa, kovilla pakkasilla menee yli 20 litraa/vrk ja lisäksi on leivinuuniakin lämmitetty. Ja neliöitä oli ne 120.
Eikös muuten tuo puulämmitys kannata tehdä niin, että laittaa öljyn pois ja odottelee, että kattilaveden lämpö laskee jonnekin 55-60 asteen tienoille ja sitten lämmittää niin, että nousee jonnekin 85-90 asteeseen? Tai ainakin minä olen näin tehnyt. - Lada 1200s
tekeekö mitään? kirjoitti:
Minkäs verran tuo Arimaxin öljypuoli vie öljyä, tietysti nuo neliöt/kuutiothan siinä ratkaisevat? Noin vertailun vuoksi meikäläisen Jämä-merkkinen kaksoiskattila vie ihan liikaa, kovilla pakkasilla menee yli 20 litraa/vrk ja lisäksi on leivinuuniakin lämmitetty. Ja neliöitä oli ne 120.
Eikös muuten tuo puulämmitys kannata tehdä niin, että laittaa öljyn pois ja odottelee, että kattilaveden lämpö laskee jonnekin 55-60 asteen tienoille ja sitten lämmittää niin, että nousee jonnekin 85-90 asteeseen? Tai ainakin minä olen näin tehnyt.Noin siitä puunpoltosta parhaan hyödyn saa. Jos ei ole kova pakkanen, niin sammuttaa polttimen töihin lähtiessä kun talo tyhjenee. Kun illalla palaa kotiin, niin polttelee sitte puita kunnes kattilan lämpö on lähes 100asetta.
- ..................
Lada 1200s kirjoitti:
Noin siitä puunpoltosta parhaan hyödyn saa. Jos ei ole kova pakkanen, niin sammuttaa polttimen töihin lähtiessä kun talo tyhjenee. Kun illalla palaa kotiin, niin polttelee sitte puita kunnes kattilan lämpö on lähes 100asetta.
Mitäs toi kattila tykkää tuommoisista lämpötilan vaihteluista.
- on varalla
jos öljy loppuu mailmasta. Ja voi sillä joskus puitakin poltella, vaikeeta ilman varaajaa kun pitää jäähtyneellä kattilalla aloittaa. Kituuttaa ja savuttaa kun ei joka paikassa naapureiden takia voi.
- naapureitten ilo
Olen ajatellut seuraavaksi itsellekkin vaihtaa ko. kattilan. Olisi kätevä kaikki jäte, roskat, pakkausmuovit, tyroksit jne, jne, polttaa siinä puupuolella. Säästöä tulee harvemmissa jätteen tyhjennyksissä.
- jasa
Kyseinen kattila on minulla käytössä viidettä vuotta. Talossa on noin 220/350 neliötä tilaa (220 täysin lämmintä). Ostin juuri tuon ison vesitilavuuden vuoksi, ettei poltin huuda koko aikaa ym. kivaa.
Sitten se puukäyttö. Alunperin en laittanut varaajaa (oli muutakin remontoitavaa). Kattilaa ei voi "kunnolla järkevästi" käyttää lauhoilla keleillä, koska lämmön kulutusta ei ole tarpeeksi. (Huom! poltin koko ajan päällä 80°C.) Eli poltin pois päältä ja antaa jäähtyä aina 50 asteeseen, jos puita mielii polttaa. Vesitilavuus ei tosin riitä kovin moneksi tunniksi.
No, kun olen perusluonteeltani "virittelijä" ja aikaa riitti öljyn hinta nousi, hankin noin 900 litran varaajan rinnalle.
Kytkentä on tehty siten, että shuntti on jossain välimaastossa ja sieltä menee imuputket sekä varaajaan että kattilaan. Poltin on koko ajan tulilla. Puita poltettaessa termostaatti kytkee latauspumpun varaajaan ja samaan aikaan lämmityskierron imu vaihtuu varaajaan (2 kpl magneettiventtiileitä, 230V). Varaajassa on erillinen termostaatti joka kytkee kierron automaattisesti takaisin kattilaan, kun lämpötila laskee varaajassa liian alas.
Etuna järjestelmässä on juuri se, ettei tarvi mennä tulia laittaan, jos ei satu kiinnostaan. Ja LÄMMINTÄ TASALÄMPÖISTÄ VETTÄ on AINA saatavilla. Myös kattila pysyy kunnossa paremmin. Myöskään kattilan "ylösajoon" ei mene turhaan puita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4573908Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501276
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047