homemyrkyt

veressä

Tietääkö kukaan, kuinka kauan homemyrkyt pysyvät veressä?

Olen n. kuusi vuotta sitten ollut töissä hometalossa. Tällöin verestäni katsottiin homevasta-aineet ja sen mukaan olin altistunut homeille. Sairastelin silloin paljon. Sieltä lähdön jälkeen oli pari hyvää vuotta, etten sairastellu. Sen jälkeen olen taas sairastellu ja varsinkin tänä talvena olen ollut jatkuvasti kipeänä. Myös astmaoireilu palasi (astmaa ei kuitenkaan tutkimuksissa todettu silloin eikä nyt). Lääkäri sanoi, että ne homeet voivat edelleen vaikuttaa elimistössäni, mutta itse mietin, että voiko ne tosiaan näin kauan vaikuttaa. Lääkärin sanaan kun ei aina ole uskominen, olen sen huomannut monessa asiassa. Yksi lääkäri on toista mieltä ja toinen taas toista mieltä, että ota niistä sitten selvää. Mahdollistahan on, että olen altistunut uudestaan homeille, mutta en oikein usko tähän vaihtoehtoon.

10

4953

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • homekorva

      Siis oliko sulla kuinka vakavaa se astma-oireilu. Esim. PEF vaihtelu. Tehtiinkö sulle altistuskoe homeella. Jos tehtiin, niin tuliko siitä puhallusarvojen lasku? Ajattelin vaan, että voisiko olla sittenkin oikeasti astma? Onko sulla uusia, esim. Huonekaluja tai kukkia joista voisi tulla jotain homeen kaltaista. Kuka totesi homevasta-aineet. -- Tarvitsisin vastausta, kun minulta pitäisi ottaa vasta-aineet. Löytyy vain vasta-HAKOISIA tutkijoita..

      • veressä

        Mulla ei ole ammattitautia.

        Pef-arvoissa ei ollut riittävää vaihtelua. Mulle ei tehty altistuskoetta homeilla. Astmaa epäilen itsekin yhä, kun hengenahdistusta kuitenkin on.

        Mulla ei ole kotona mitään uusia huonekaluja, kukkia eikä mitään muutakaan. Vuosi sitten kylppärini remontoitiin, eikä siellä ollut mitään kosteusvaurioon viittaavaa.

        Mulla otettiin työterveyden lähetteellä homevasta-aineet. En tiedä, mihin näyte lähetettiin tutkittavaksi. Eilen kysyin lääkäriltä, että voisinko saada sellaisen tutkimuksen nyt (vai näkyykö edelliset altistukset vieläkin veressä), niin kuulemma enää ei sellaisia tutkimuksia tehdä. Ja että mulla voi vaikuttaa vielä ne entiset altistukset.

        Tiettyhän voi olla niinkin, että jos nyt altistuisin esim. töissä homeille, niin varmaan reagoisin niihin taustani vuoksi aiemmin kuin muut. Töissä tehtiin jonkin aikaa sitten ilmanlaatumittaus, ja sen mukaan ei pitäisi olla homeita.


      • MakeRr
        veressä kirjoitti:

        Mulla ei ole ammattitautia.

        Pef-arvoissa ei ollut riittävää vaihtelua. Mulle ei tehty altistuskoetta homeilla. Astmaa epäilen itsekin yhä, kun hengenahdistusta kuitenkin on.

        Mulla ei ole kotona mitään uusia huonekaluja, kukkia eikä mitään muutakaan. Vuosi sitten kylppärini remontoitiin, eikä siellä ollut mitään kosteusvaurioon viittaavaa.

        Mulla otettiin työterveyden lähetteellä homevasta-aineet. En tiedä, mihin näyte lähetettiin tutkittavaksi. Eilen kysyin lääkäriltä, että voisinko saada sellaisen tutkimuksen nyt (vai näkyykö edelliset altistukset vieläkin veressä), niin kuulemma enää ei sellaisia tutkimuksia tehdä. Ja että mulla voi vaikuttaa vielä ne entiset altistukset.

        Tiettyhän voi olla niinkin, että jos nyt altistuisin esim. töissä homeille, niin varmaan reagoisin niihin taustani vuoksi aiemmin kuin muut. Töissä tehtiin jonkin aikaa sitten ilmanlaatumittaus, ja sen mukaan ei pitäisi olla homeita.

        Muistatko mitkä kaikki arvot verestä otettiin, silloin kun todettiin altistus?


      • veress
        MakeRr kirjoitti:

        Muistatko mitkä kaikki arvot verestä otettiin, silloin kun todettiin altistus?

        Multa on otettu IgG paneeli 6 (sis. aspergillus fumigatus, cephalosporium curtipes, cladosporium cladosporioides, geotrichum candidum, penicillium brevicompactum, phialophora bubakii, rhodotolura glutinis, sporobolomyces salminocolor).

        Näyte on muuten tutkittu Kuopiossa työterveyslaitoksella. vuonna 1999, syksyllä.


      • eipä ei
        veress kirjoitti:

        Multa on otettu IgG paneeli 6 (sis. aspergillus fumigatus, cephalosporium curtipes, cladosporium cladosporioides, geotrichum candidum, penicillium brevicompactum, phialophora bubakii, rhodotolura glutinis, sporobolomyces salminocolor).

        Näyte on muuten tutkittu Kuopiossa työterveyslaitoksella. vuonna 1999, syksyllä.

        Minulle lääkäri sanoi, että mitään verikokeita ei kannata ottaa kun altistumiset ei näy veressä! Meillä kaikilla kuulemma on sen verran arvoja veressä, ettei mitään näy.


      • homekorva
        eipä ei kirjoitti:

        Minulle lääkäri sanoi, että mitään verikokeita ei kannata ottaa kun altistumiset ei näy veressä! Meillä kaikilla kuulemma on sen verran arvoja veressä, ettei mitään näy.

        Mä huomaan heti jos on lähellä jotain homeista, riittää vaikka kukka joka on mullassa. Reaktio tulee muutamassa sekunnissa. Jos sulla on nopea reagointi homejuttuihin, luulisin ettei ne home-vasta-aineet lähde äkkiä. Luin jostain että joillakin on mennyt useita vuosia ja sairastavat yhä.. Katso tämän palstan linkkejä. En muista kuka kertoi. Taisi olla toipumisasiaa..

        lainaus:
        -------
        Oma aikatauluni:
        Mustelmat ja kuumeilu hävisivät alle viikossa puhtaaseen asuntoon muuton jälkeen. Astmaoireilu ja nenän tukkoisuus vähenivät merkittävästi, ihottumat (lukuunottamatta päänahkaa) katosivat, sydänoireilu helpotti ja kohonneet maksa-arvot asettuivat, kun olin hävittänyt saastuneet tekstiilit, paperit yms. Niveloireet ja pönkkö olo raajoissa kesti n. 2 vuotta. Ripuli ja muu vatsaoireilu kesti yli 4 vuotta. Pysyväksi jäi lievä astma ja heikko kuulo.
        ------
        ja toinen tapaus
        -------
        Kaikki on niin kovin yksilöllistä, ja riippuu tietenkin myös siitä, mitä home on ehtinyt kropallesi tehdä. Minulta katosi tolkuton väsymys parissa päivässä homekämpästä poismuuttamisen jälkeen.

        Todella heikkoa kuntoa kesti pari vuotta. Mutta koska limakalvoni ovat tulehtuneet, en ole vieläkään terve. Silmäni ovat jättiturvonneet - samoin toinen puoli kasvoja - ja kortisonista huolimatta lämpöilen tosi usein. Tai flunssailen. Kunto on muutoin kohonnut. Olen syönyt vitamiineja monenmoisia.

        Homekämpästä muuttamisesta on pian neljä vuotta.
        -------
        Että useitä tarinoita, Toipumiset vaihtelevat paljon. Laitoin nämä tähän siksi, että ketju on jo hävinnyt kauaksi ja sitä ei ehkä hoksaa lukea..
        Anteeksi teille joiden tekstiä lainasin. Toivottavasti ette suutu. Laiton vain ohjeeksi. Munkin teksteistä saa ottaa jos joku jotain kiinnostavaa löytää..


      • veressä
        homekorva kirjoitti:

        Mä huomaan heti jos on lähellä jotain homeista, riittää vaikka kukka joka on mullassa. Reaktio tulee muutamassa sekunnissa. Jos sulla on nopea reagointi homejuttuihin, luulisin ettei ne home-vasta-aineet lähde äkkiä. Luin jostain että joillakin on mennyt useita vuosia ja sairastavat yhä.. Katso tämän palstan linkkejä. En muista kuka kertoi. Taisi olla toipumisasiaa..

        lainaus:
        -------
        Oma aikatauluni:
        Mustelmat ja kuumeilu hävisivät alle viikossa puhtaaseen asuntoon muuton jälkeen. Astmaoireilu ja nenän tukkoisuus vähenivät merkittävästi, ihottumat (lukuunottamatta päänahkaa) katosivat, sydänoireilu helpotti ja kohonneet maksa-arvot asettuivat, kun olin hävittänyt saastuneet tekstiilit, paperit yms. Niveloireet ja pönkkö olo raajoissa kesti n. 2 vuotta. Ripuli ja muu vatsaoireilu kesti yli 4 vuotta. Pysyväksi jäi lievä astma ja heikko kuulo.
        ------
        ja toinen tapaus
        -------
        Kaikki on niin kovin yksilöllistä, ja riippuu tietenkin myös siitä, mitä home on ehtinyt kropallesi tehdä. Minulta katosi tolkuton väsymys parissa päivässä homekämpästä poismuuttamisen jälkeen.

        Todella heikkoa kuntoa kesti pari vuotta. Mutta koska limakalvoni ovat tulehtuneet, en ole vieläkään terve. Silmäni ovat jättiturvonneet - samoin toinen puoli kasvoja - ja kortisonista huolimatta lämpöilen tosi usein. Tai flunssailen. Kunto on muutoin kohonnut. Olen syönyt vitamiineja monenmoisia.

        Homekämpästä muuttamisesta on pian neljä vuotta.
        -------
        Että useitä tarinoita, Toipumiset vaihtelevat paljon. Laitoin nämä tähän siksi, että ketju on jo hävinnyt kauaksi ja sitä ei ehkä hoksaa lukea..
        Anteeksi teille joiden tekstiä lainasin. Toivottavasti ette suutu. Laiton vain ohjeeksi. Munkin teksteistä saa ottaa jos joku jotain kiinnostavaa löytää..

        No enpä olisi uskonut, että ne homeet voi noin kauan vaikuttaa. Sitä vaan ihmettelen, kun olin aluksi paremmassa kunnossa ja nyt taas olen sairastellut. Tai olen kyllä aina sairastellut keskivertoa enemmän, mutta ne pari vuotta altistumisen jälkeen oli minulle hyviä.

        Olenkin alkanut epäillä, altistunko jälleen homeille, töissä tai kotona. Olen asunut tässä asunnossa useita vuosia, enkä usko että täällä mitään olisi, mutta eihän sitä koskaan tiedä.


      • sairastelen
        veressä kirjoitti:

        No enpä olisi uskonut, että ne homeet voi noin kauan vaikuttaa. Sitä vaan ihmettelen, kun olin aluksi paremmassa kunnossa ja nyt taas olen sairastellut. Tai olen kyllä aina sairastellut keskivertoa enemmän, mutta ne pari vuotta altistumisen jälkeen oli minulle hyviä.

        Olenkin alkanut epäillä, altistunko jälleen homeille, töissä tai kotona. Olen asunut tässä asunnossa useita vuosia, enkä usko että täällä mitään olisi, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

        Minä olin tuo toinen esimerkki, jonka silmät ovat yhä jättiturvonneet. Kyllä se voi tosiaan kestää kauan. Minullakin on ollut sellaisia parempia jaksoja, joiden aikana olen lenkkeillytkin. (silmät ovat olleet turvoksissa yhtä kyytiä 5 vuotta, argh!)

        Ikävä kyllä - matto oon viety jalkain alta useaan kertaan.

        Maaliskuussa tulee neljä vuotta siitä, kun muutimme homekämpästä. Altumisaikaa en tiedä, koska asuimme siinä kämpässä 10 vuotta, ja sairastelin niistä viimeiset 3. Hui, mikä luku yhteensä, ei olisi pitänyt kirjoittaa niitä. Hometta siellä saattoi olla jo silloin kun muutimme siihen, mutta oireilu ei alkanut heti.

        Mutta en anna periksi. En ole koskaan luopunut toiveestani saada normaalit silmäni takaisin, ja kuntoni hyväksi.


      • sairastellut
        veressä kirjoitti:

        No enpä olisi uskonut, että ne homeet voi noin kauan vaikuttaa. Sitä vaan ihmettelen, kun olin aluksi paremmassa kunnossa ja nyt taas olen sairastellut. Tai olen kyllä aina sairastellut keskivertoa enemmän, mutta ne pari vuotta altistumisen jälkeen oli minulle hyviä.

        Olenkin alkanut epäillä, altistunko jälleen homeille, töissä tai kotona. Olen asunut tässä asunnossa useita vuosia, enkä usko että täällä mitään olisi, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

        Korjaus: olen nimimerkki sairastellut, (ei sairastelen). Nukun niin huonosti, etten enää muista, kuka olen. Herään joka yö kolmelta, ja vain torkahtelen sen jälkeen. Kahtena peräkkäisenä yönä valvonut kolmesta eteenpäin...väsyttää.

        Ei kylläkään liity sairasteluuni, vaan kolisteleviin naapureihin.


      • Anonyymi
        veressä kirjoitti:

        No enpä olisi uskonut, että ne homeet voi noin kauan vaikuttaa. Sitä vaan ihmettelen, kun olin aluksi paremmassa kunnossa ja nyt taas olen sairastellut. Tai olen kyllä aina sairastellut keskivertoa enemmän, mutta ne pari vuotta altistumisen jälkeen oli minulle hyviä.

        Olenkin alkanut epäillä, altistunko jälleen homeille, töissä tai kotona. Olen asunut tässä asunnossa useita vuosia, enkä usko että täällä mitään olisi, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

        Kyllähän se oireilu jää sinne elimistöön ja putkahtaa esiin ,kun kerran on oikein altistunut.Voi vaihdella tilanteen mukaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      2612
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      334
      2444
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      94
      2136
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      61
      1828
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1743
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1714
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1573
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      122
      1462
    9. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      61
      1458
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe