Englanti on vaikeaa,

mikä neuvoksi?

Eli olen 9 luokalla oleva tyttö. Englanti takkuaa ja pahasti. Tokarissa enkku on ollut aina 5 ja 6:sta (enemmän kutosta).

Olen yrittänyt opetella sanoja, kielioppia, mutta ne eivät vain mene päähän. Meidän enkun ope ei mielestäni osaa opettaa: hän ottaa huomioon vain hyvät oppilaat (enkku 9 tai 10).

Halu olisi oppia, mutta tuntuu että nyt on jo aivan liian myöhäistä.
Tiedän, moni ajattelee: "Mitäs et opiskellu ala-asteella" tai jotain tollasta. Kaikille enkku ei vain luonnistu.

Lisäksi kärsin oppimisvaikeuksista vähäsen.

Olisi mukavaa jos edes JOKU viitsisi vastata.

Auttaako todella englannin kielisten kirjojen lukeminen? Kannattaako ruveta chattailemaan englanniksi? Tuntuu vain hölmöltä ruveta esim. chattailemaan (tai hommaamaan mese/kirjeystäviä) englanniksi, kun sanavarasto on huono ja tuntuu että osaa vain tyyliin sanoa oman nimensä englanniksi. Eihän sellasella pärjää.

Te jotka osaatte englantia muita kieliä, olkaa onnellisia siitä!

(tulipa pitkä :D) Yrittäkää jotenkin saada selvää. :)

16

3741

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      Kyllä se todellakin ainakin itselläni hyödytti että otin ulkomailta kirekavereita. Siinä sanavarasto karttuu. Mutta kaikkein suurin hyöty on minulla ollut ehdottomasti englantilaisten sarjojen katselusta. Ja kuuntelen paljon englanninkielistä musiikkia ja joskus innostun jopa suomentamaan sanat. Vaatii ponnisteluja mutta kannattaa.

    • englannin yo-opiskelija

      Heip!

      Mielestäni on hyvä idea hankkia kirjeystäviä ulkomailta, vaikkapa kirjeenvaihtoa ihan perinteiseen tyyliin eikä mitään mailailua. Siinä kun kirjoittaa kirjettä voi etsiä niitä sanoja ihan rauhassa sanakirjasta ja miettiä miten niitä lauseita rakentaisi. Jos meseilet jonkun kanssa englanniksi saattaa se olla hieman hankalaa, kun pitäisi niin äkkiä tietää mitä sanoa. Vaikka kyllä se varmasti hyödyllistä on! =) Mutta on todella mielenkiintoista tutustua ulkomailla asuviin ihmisiin kirjeenvaihdolla.

      Minäkin olen katsellut koko pienen ikäni tv-sarjoja ja elokuvia, mikset kokeilisi vaikka tekstinpeittoa? Aloita vaikka Kauniilla ja rohkeilla, niitä voi katsella pelkän ala-aste-englannin taidolla. =) Teksti-tv:ltä löytyy sivu, jolla saa tekstin peittoon...En muista sivunumeroa mutta löytyy kyllä hakemistosta. Vaihtoehtoisesti voit peittää tekstin esim. paperilla.

      Kannattaa myös tuo kirjojen lukeminen, kirjastosta löytyy paljon englanninkielistä kirjallisuutta ja kirjakaupoissa myydään englanninkielisiä pokkareita. En kuitenkaan suosittele valitsemaan klassikkoa (esim. Jane Austenia), sillä teksti saattaa olla vanhahtavaa ja siksi hankalaa. Ota mieluummin joku nykypäivän bestseller-kirja.

      Kannattaa kyllä samalla opiskella sitä kielioppia, sillä se on koko hyvän kielitaidon perusta. Ilman sitä et valitettavasti osaa puhua ymmärrettävästi... Ota vaikka sellainen tavoite, että joka päivä opiskelet yhden uuden kielioppiasian. Näin opit jo kuukauden aikana 30 uutta kielioppiasiaa. Ja aloita ihan perusteista, kehitä taitoasi siitä sitten ylöspäin. Sanastoa voit kartuttaa kirjoilla ja tv-sarjoilla.

      Tiedän ettei kaikille ole helppoa oppia kieliä, ei minullekaan ole helppoa oppia matematiikkaa. Se on täysin hepreaa, kun taas kielet jäävät heti mieleen. Mutta vaikka sinulla olisi ongelmia kielten oppimisessa, niin se ei tarkoita ettet voisi niitä oppia. Varmasti opit, etkä taatusti kadu tulevaisuudessa, sillä englannista on aina hyötyä. =) Tsemppiä!

    • Inhoan enkun kielioppia

      Kyllä se auttaa. Kannattaa kokeilla opiskella enkkua sellaisten asioiden kanssa joista pitää.
      Lempi elokuva esim.
      DVD:t on siitä hyviä, et niistä voi ottaa tekstit pois. ;)

      Mun mielestä englanninkieliset sarjakuvat on helpompii lukee opiskelutarkoituksessa, ku kirjat. Kuvathan tukee sarjakuvissa puhetta. ;)

    • taikku

      Lainaa kirjastosta suomalainen romaani, joka on käännetty myös englannin kielelle. Luet englanninkielistä versiota, ja tarpeen vaatiessa voit tarkistaa suomenkielisestä versiosta, tuliko asia ymmärretyksi. Esim. Paasilinnan kirjoja on käännetty englanniksi, on toki muitakin. Näin lukeminen sujuu helpommin, sillä sanakirjan kanssa kääntäminen on turhan hidasta. Idea on luetun ymmärtäminen, ei niinkään sanasta sanaan kääntäminen. Toimi erinomaisesti omalla kohdallani englannin, ruotsin ja ranskan YO-kirjoituksiin valmistautuessa. Suosittelen!

    • opettavat

      Itse lueskelin yläasteella paljon englanninkielisiä nuorten lehtiä, esim. Sugar-nimistä jopa tilasin. Voi olla helpompi aluksi lukea sieltä lyhyitä tekstejä ja siirtyä myöhemmin kirjoihin. Myös tv ja englanninkielinen musiikki opettavat :)

      Jos sulla on vaikka joku jenkkisarja jota seuraat, niin luekele jotain sen englanninkielistä keskustelupalstaa ja osallistu keskusteluun.
      Myös päiväkirjan kirjoittamisesta englanniksi on hyötyä.

      Luultavasti kielioppikin tarttuu kirjoista paremmin, kun kielikorva ja sanavarasto kehittyvät :)

    • K I L L E R 89 (FIN)

      Ite opin suurimman osan enkustani uskokaa tai älkää, pelaamal. =D

      • Mikä neuvoksi?

        Kiitos kaikille, jotka ovat vastanneet viestiini. Luulen että taidan samantien lähteä kirjastoon. Kyllä kirjoja/lehtiä on mukavempi lukea, kuin oppikirjaa.. :D Ja samalla tulee sanojakin opeteltua.

        Olisko kenelläkään vinkkiä, että mikä olisi kohtalaisen helppo englannin kielinen kirja, mistä voisi aloittaa?


    • Anonyymi

      Tarviiko olla nörtti

    • Anonyymi

      Minulla on ainakin vaikeaa enkku en osaa mitään ja jos harjottelen niin se ei mene mieleen. En haluais enää opetella kieltä mutta pakko

      • Anonyymi

        Teet hommasta itsellesi urheilun. Extraduunia aamulla ja illalla. Heräät joka aamu puoli tuntia aikaisemmin . Opettelet pari sivua englannin sanastoa/kielioppia. Samoin illalla ennen nukkumaanmenoa opettelet puolisen tuntia englannin sanastoa ja kielioppia. Kuulostaako mahdottomalta jutulta. Puolessa vuodessa olet superosaaja. Homma menee niin että on opeteltava läksyjen lisäksi omaehtoisesti enemmän. Etupainotteisesti. Jos panostaa vain pakollisiin opettajan antamiin läksyihin niin eihän sellaisella systeemillä homma voi toimia. Panostat itseäsi varten enemmän kuin vain koulua varten. Ei saa jäädä opettajan perässähiihtäjäksi vaan on itse tehtävä latua itsellensä. Pätee kaikkeen muuhunkin elämässä. Perässähiihtämisestä tulee helposti tapa josta ei pääse koskaan irti.


      • Anonyymi

        Mene pyytämään apua erityisopettajalta yms. Saatat tarvita erillaisen tavan opetella ja lukihäiriö saattaa ilmetä vasta vierasperäisissä kielissä. Nykyään on sentään lisäapuja tarjolla jos tajuaa niitä kysyä.


    • Anonyymi

      Heti jos tuntuu siltä etä lukeminen takkuilee niin pysähdy jonkin lukemasi tekstin sanan ensimmäisen kirjaimen kohdalle ja tuijota sitä niin kauan että olo selkeytyy ja voit jatkaa lukemista.

      Sama tekniikka toimii myös matematiikassa

      • Anonyymi

        Vanha ketju, mutta kirjoitan kuitenkin. Lukekaa lehtiä ja kirjoja englannin kielellä.
        Itselleni auttoi suuresti. Kuunnelkaa kirjoja ja katsokaa elokuvia englannin kielellä, jotta opitte ymmärtämään puhuttua kieltä.


    • Vanha juttu, mutta miten sulle kävi?
      Lukio, amis vai oppisopimus? Kassalla nyt vai ammattikokeassa?
      Vi... vaikeaa tuo englanti.
      -
      https://www.worddive.com/fi/
      Kannattaa kokeilla. Halvimmillaan 9,99€/kk ei ole paljon jos sitä käyttää.

    • Anonyymi

      Minä en koe saavani mitään hyötyä esim sarjojen tai lehtien katsomisesta. Kun pitäisi kirjoittaa tai puhua, niin en tiedä mistä aloitan, mihin järjestykseen laitan sanat, kuinka taivuta sanat ja mitä laitan niiden sanojen väliin. Ei ne sarjat auta tässä vaikka niitä on paljon katsottu.

      • Anonyymi

        tv-sarjojen ja netin tarjoama englannin kieli on suurelta osin siansaksaa opettajan näkövinkkelistä.
        Moni natiivi lontoolainen reputtaisi jos osallistuisi englannin kielen yo-kokeeseen täällä Suomessa. Parempi vain opetella sellaista standardisoitua englannin kieltä jota koulussa opetetaan. Silloin maikka ei vedä punaviivoja koepaperiin (nykyään kaiketi siis digitaalisesti ja virtuaalisesti) https://www.youtube.com/watch?v=1WvIwkL8oLc


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1728
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      62
      1103
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      145
      1079
    4. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      905
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      900
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      871
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      850
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      759
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      61
      754
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      721
    Aihe