kuinka paljon käytätte lähdeviittauksia esseissänne? itselläni nyt esimerkiksi kolme lähdekirjaa ja tuntuu "tyhmälle" kirjoittaa joka lauseen perään lähdeviittaus kun käyttää eri kirjaa. entäpä jos englanninkielisessä kirjassa käyttää jostakin luvusta vain summaryn tietoja laitetaanko lähdesivuksi se sivu vai täytyykö etsiä luvusta kohta jossa kyseisestä asiasta puhutaan? Olen vielä aloittelija:)
Esseen kirjoittaminen ja lähteet
4
1452
Vastaukset
- Ali Baba
Mitä pidempi essee sitä enemmän lähteitä. Aika mahdotonta siihen mitään rajoja on asettaa, mutta kyllä itse yleensä pyrin laittamaan lyhyisiinkin juttuihin ainakin viisi lähdettä, jos niitä vaan helpolla löytyy. Mutta itsehän tuon päätät, jos ei määriä ole tehtävänannossa annettu.
Siinä lähteiden merkitsemisessä ei ole mitään tyhmää, vaan se kuuluu asiaan. Ajattele sitä asiaa sillä tavalla, että aina kun lähdettä ei ole mainittu se tarkoittaa sitä, että sinä olet keksinyt sen tiedon, so. puhut itse tutkimistasi asioista. Kaikki faktatiedot kannattaa siis merkitä lähteitä käyttäen. Omat pohdiskelut tietysti omissa nimissä. Lähteitä kannattaa käyttää sikäli luovasti, että muuttelet merkintätapaa, käytät välillä kappaleviittausta, välillä lauseviittausta ja välillä kirjoitat tekijän suoraan tekstiin ["Möttölän (2002) mukaan Vantaanjoki virtaa merestä sisämaahan päin"). Tarkista myös oman opinahjosi/tiedekuntasi kirjoitusohjeet. Klassinen virhe on ensin kirjoittaa päin persettä ja itkeä sitten myöhemmin miten vaikeaa on muuttaa tekstiä oikeaan muotoon.
Jos lainaat pelkkää tiivistelmää niin sitten lainaat tiivistelmää. Tosin melkein samalla vaivalla voit tietysti etsiä saman asian ihan tekstistäkin.- esseilijä
mutta muista, että sinun täytyy etsiä käsiisi lähteesi käyttämä alkuperäinen lähde, jos viittaat johonkin lukemaasi artikkeliin, jossa viitataan taas johonkin toiseen tutkimukseen. Selvitä, miten lähteesi merkitsee omat lähteensä (heti lauseen loppuun vai kappaleen loppuun?) ettet erehdy luulemaan jotain hänen kirjoittamaansa asiaa hänen keksimäkseen. Meillä ollaan hyvin tarkkoja myös siitä ,että mitään ei saa kirjoittaa ns. omasta päästä, vaikka se olisi alalla yleisesti tiedossa olevaa, ja joskus voikin olla vaikea miettiä, kuka on alunperin asian selvittänyt. Tyyliin että "Aurinko on pyöreä ja säteilee (Hesus Ristus, 1000 v Ekr)". SE on rasittavaa pilkunhöyläystä täällä meillä päin.
- valtio-oppi
Noissa esseissä tuo lähteiden merkitseiminen ei ole ihan niin tarkkaa touhua kuin tutkielmassa. Yleensä tentaattori on itse lukenut myös ko. kirjat joten tentaattori kyllä tietää mikä on sinun tekemääsi, ja esseitähän ei ole tarkoitettu muille kuin tentaattorin luettavaksi (jos siis kyse on kirjojen tenttimisestä esseenä).
Esseenhän on tarkoitus olla pohtivaa tekstiä jossa käytät lukemaasi tietoa hyväksi. Jos kirjoja on useampi voi lähteet laittaa. Ihan sivun tarkkuudella ei varmaan tarvitse. Jos kirjoja on yksi niin ei sinne mitään lähteitä tarvitse. Kannattaa kysyä tentaattorilta oman laitoksen käytäntö. - ...
Esseet ovat pohtivia tekstejä, joiden ideana on yleensä käsitellä jotakin ennaltamäärättyä aineistoa jostakin tietystä - yleensä ennalta sovitusta - näkökulmasta. Ideana saattaa olla esim. vertailla muutamaa oppiaineen keskeistä klassikkoa jostakin annetusta näkökulmasta.
Se miten esseen lähteisiin viitataan riippuu pääosin lukijan eli opettajan/professorin antamasta ohjeistuksesta. Mutta, yleensä esseissä ei tarvitse lähdeviitteitä merkitä itse tekstiin kovin tarkasti, koska kyseessä tosiaan on ennaltamäärätyt teokset, jotka työn tarkastaja tuntee hyvin. Mikäli sitten käyttää jotakin ko. teosten analyysia tukevaa materiaalia, niin nämä saattaa olla hyvä merkitä tarkemmin. Ei se tietenkään mikään virhe ole jos on tarkka kaikkien lähdeviiteiden kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613111Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433067- 422417
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa912037- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251759- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä831370- 391280
- 791110