opiskeluihin kyllästyneitä?ketään?

urpo

Valmistuin merkonomiksi keväällä 2005 ja sain sitten päähäni jatkaa samassa oppilaitoksessa datanomiksi kahdessa vuodessa.Nyt on alkanut tulla kyllästymisreaktio koko touhuun...olen ruvennut tuumimmaan,että josko keskeyttäisin ko.koulun.
En vaan uskalla lähteä enkä tiedä,että miksi?Onko muita kohtalontovereita?

18

3699

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turpo

      melko sama tilanne..itellä vaan puuttuu kokonaan ammatti. intoa ei ole, mut syksyllä "pakko" lähteä puurtamaan. itse kouluni keskeyttäneenä voin sanoa, että jos homma ei maistu, ei sitten mitenkään, ni mitäpä sitä aikaa tuhlaamaan. töihin vaikka jos ei muuta, selventelemään ajatuksia, että mihin tulevaisuudessa haluis opiskelemaan ja mitä.. nuoriahan tässä ollaan, elämä edessä, tee niinkun hyvältä tuntuu! =)

      • urpo

        Niin..ehkä sitä sitten joskus löytää alan mikä sopii itselle..toisaalta ei olisi mukavaa olla näin tuuliajolla asian kanssa..


    • Kyllästyttää

      Mietin tässä juuri päätäni puhki, mitä aion tehdä. opiskelen hortonomiksi amk:ssa ja puolentoista vuoden jälkeen tuntuu, että ei enää yhtään luentoa jaksa! Ongelmana on myös se että koulu on aika kaukana ja en pääse siellä käymään kuin kerran viikossa ja tämän takia opiskelu on vielä rankenpaa.

      Haluaisin lopettaa, mutta en uskalla, koska kaikki sukulaiset ja tuttavat "haukkuvat" että kyllä ammattiin pitää opiskella. Siinä mielessä olen hyvässä asemassa, että työpaikka on, josta saisin vakituisenkin paikan aika varmasti.. mutta en halua sitä loppu elämääni.

      Pointti on se, että miten uskallan lopettaa koulun ja tehdä vain töitä? Koulua en nyt jaksa. Tiedän että opiskelu eri alalla varmasti kiinnostaa muutaman vuoden päästä.

    • ZribiX

      Sinänsä suosittelisin jatkamaan datanomiksi kun kerran olet sisällä. Merkonomeja on liikaa ja datanomeiksi on luettu maisteripohjaltakin.

      Kysy voitko pitää jotain taukoa ja jatkaa myöhemmin. Joko haet (ja saat töitä) tai sitten hankit lausunnon jostain uupumuksesta ja jatkat syksyllä.

      Tai tee niin kuin minä (jos se on mahdollista). Minäkin kyllästyin opiskeluun - menin armeijaan välillä - ja sittenpä opiskelu maistui.

      Toinen vihje: jos on harjoitustöitä koita päästä tekemään ne jollekin firmalle/virastolle. Lisää motivaatiota kummasti vaikka ei palkkaa saisikaan.

      Kannattaa jatkaa loppuun asti tavalla tai toisella. Muuten joutuu selittelemään.

      • mun

        korviin on vaan kantautunut että datanomeja on liikaa, mm. menee amk:laiset heittämällä ohi (no niinku kaikista 2.asteelaisista), mut enivei, että datiksia olis liikaa..??


      • ZribiX
        mun kirjoitti:

        korviin on vaan kantautunut että datanomeja on liikaa, mm. menee amk:laiset heittämällä ohi (no niinku kaikista 2.asteelaisista), mut enivei, että datiksia olis liikaa..??

        Mene paikalliseen työvoimatoimistoon ja varaa aika työvoimaneuvojalle. Hyvällä tuurilla osaa kertoa, onko ylitarjontaa alallasi.

        Tilastokeskuksesta ehkä myös voit saada tietoa - voit esim. soittaa sinne. Hyvällä tuurilla saat vastauksen koko maan tasolla.

        Työkokemus - ja sen esiin tuominen - on ratkaisevaa - amk:laiset menevät ohi, jos vaatimuksena nimenomaan on alempi korkeakoulututkinto. Valtio ja yritykset eivät katso tutkintoja it-hommissa siinä määrin kuin kunnat (niiden valinnoista ei voi valittaa - kunnan virkavalinnoista voi - tosin ei kannata).

        Pienyrittäjän palvelukseen halutessasi tutkinnolla ei ole paljon merkitystä - osaaminen ja persoona ratkaisevat. Liika osaaminen voi jopa karsia sinut pois.

        Kaikki on lopulta työpaikkakohtaista ja kiinni työhönottajasta ja tehtävästä. Yliopistoillakin on 2. asteen toimihenkilöitä, jotka on valittu kymmenien hakijoiden joukosta. Amk:n viran haussa amk:laiset voivat mennä it-hommissa heittämällä ohi automaattisesti. En keksi muuta paikkaa.

        Suosittelen jatkamaan jos puolet tutkinnosta on jo kasassa.

        Ja lopuksi: monien alojen toimihenkilöitä on liikaa - hoitoalalla ja ammattimiehistä on pula.


      • urpo
        ZribiX kirjoitti:

        Mene paikalliseen työvoimatoimistoon ja varaa aika työvoimaneuvojalle. Hyvällä tuurilla osaa kertoa, onko ylitarjontaa alallasi.

        Tilastokeskuksesta ehkä myös voit saada tietoa - voit esim. soittaa sinne. Hyvällä tuurilla saat vastauksen koko maan tasolla.

        Työkokemus - ja sen esiin tuominen - on ratkaisevaa - amk:laiset menevät ohi, jos vaatimuksena nimenomaan on alempi korkeakoulututkinto. Valtio ja yritykset eivät katso tutkintoja it-hommissa siinä määrin kuin kunnat (niiden valinnoista ei voi valittaa - kunnan virkavalinnoista voi - tosin ei kannata).

        Pienyrittäjän palvelukseen halutessasi tutkinnolla ei ole paljon merkitystä - osaaminen ja persoona ratkaisevat. Liika osaaminen voi jopa karsia sinut pois.

        Kaikki on lopulta työpaikkakohtaista ja kiinni työhönottajasta ja tehtävästä. Yliopistoillakin on 2. asteen toimihenkilöitä, jotka on valittu kymmenien hakijoiden joukosta. Amk:n viran haussa amk:laiset voivat mennä it-hommissa heittämällä ohi automaattisesti. En keksi muuta paikkaa.

        Suosittelen jatkamaan jos puolet tutkinnosta on jo kasassa.

        Ja lopuksi: monien alojen toimihenkilöitä on liikaa - hoitoalalla ja ammattimiehistä on pula.

        että minusta tulee mitään koodaria...En oikein usko,että pärjäisin esim.työharjoittelussa..en tiedä koneista mitään..saa ny nähdä mitä teen..


    • ännimänni

      Suoraan lukion penkiltä yliopistoon opiskelemaan opettajaksi ja kovasti luulin olevani oikealla alalla, mut paskan marjat mua ei opetusala kiinnosta! Sitä paitsi oon jääny kaipaamaan kovasti välivuotta. Kai sitä pitää kahlata tää pitkä ja rasittava yliopistotutkinto läpi et sais ees jonku ammatin...

      • ännimänni

        Opiskelen vielä pari vuotta ja sit oon valmis kasvatustieteen kandidaatti ja valmis työelämään =) Mut tuntuu toi pariki vuotta tuskaselta... Mut jos sen verran jaksas niin ei tarttis enää mitään hakuja ja ku mua ei yksinkertasesti kiinnosta mikään ja vois jatkaa ehkä maisteriksi jos joskus tulee uus into.


    • Kannattaa aina..

      Valivuosi virkistaa ja piristaa ja antaa energiaa ja puhtia jne jne..Kasvattaa 'jostain eri kohdasta'.

      Ja, valivuoden pito varsinkin ulkomailla, saa nakemaan asioita niin uudella tavalla, etta oikein hengastyttaa. Minakin taman oman valivuoteni jalkeen kylla alan piiskaamaan muitakin ihmisia (ainakin niita vastaantulevia kouluihinsa kyllastyneita..) ulkomaille, uusiin elamyksiin, ihan eri elamanmaisemiin, saamaan uutta innostusta ja niita herkullisia, rikastuttavia kokemuksia elamaansa. Amen

      • huono.

        Oon lähihoitajakoulussa nyt toista vuotta ja täysin kyllästynyt koko touhuun. Ei vaan yksinkertasesti kiinnosta enää. Ensin mietin, että käyn kuitenkin koulun loppuun niin ois ees jotkut paperit, mutta nyt alkaa vaan olla mitta täynnä. Minullakin on tuo, että tulee niin huono ihminen -olo jos lopettaa koulun kesken. En jaksaisi selitellä sukulaisille tai kenellekään, aarrgh.. Koulun käyminen ei tällä hetkellä onnistu koska en jaksa keskittyä. Töihin pitäis mennä ja miettiä mikä musta tulee isona.
        Onnea teille...


      • urpo
        huono. kirjoitti:

        Oon lähihoitajakoulussa nyt toista vuotta ja täysin kyllästynyt koko touhuun. Ei vaan yksinkertasesti kiinnosta enää. Ensin mietin, että käyn kuitenkin koulun loppuun niin ois ees jotkut paperit, mutta nyt alkaa vaan olla mitta täynnä. Minullakin on tuo, että tulee niin huono ihminen -olo jos lopettaa koulun kesken. En jaksaisi selitellä sukulaisille tai kenellekään, aarrgh.. Koulun käyminen ei tällä hetkellä onnistu koska en jaksa keskittyä. Töihin pitäis mennä ja miettiä mikä musta tulee isona.
        Onnea teille...

        tuo,että tunnen itseni huonoksi jos lopetan ja sitten pelkään sitä,että mitä tekisin loppukevään. en oikein usko,että firmat ottaisivat harjoittelijoita kesäksi kun silloinhan on kaikista kovin kiire.

        Vanhemmat eivät ko.asiaa ole hyvällä katsoneet mutta ymmärsivät kyllä tilanteeni.Hain nyt keväällä yhteishaussa diakoniammattikorkeakouluun ja toivottavasti pääsisin sinne ettei tarvitsisi syksyllä jatkaa datanomin opintoja!


    • Xusse

      Kyllästyttää niin PALJON!!! Luulin olevani oikealla alalla ja kaiken lisäksi pidin itseäni tyyppinä, joka ei luovuta. Mutta tää restonomin homma ei oo mun juttu. Lisäksi mulla on niin vee:mäiset opettajat, että huhhuh.

      Joka tapauksessa pidän nyt välivuoden ja mietin vuoden aikana mitä ihmettä pitäis tehä. Mulla on kyllä jo ammatti, mutta haluisin vielä kakkosammatin. Tuntuu vaan, että se työ, jota haluisin lopun ikää tehä, on kiven ja kannon alla. Ei oo kiva tosiaan olla tuuliajolla, mutta tuskinpa kannattaa opiskeluja jatkaa, jos jo nyt tietää olevansa väärällä alalla. Tajusin esim. etten haluu tehä yövuoroja ja lisäks en haluu katella humalaisia ihmisiä.

      Joo, olipa purkaus... Mut tää tuntuu niin pakkopullalta! =( Toivon vaan tän lukuvuoden loppuvan, jotta pääsisin äkkiä töihin!

      • urpo

        Mitä se restronomi tekee?


      • Xusse
        urpo kirjoitti:

        Mitä se restronomi tekee?

        Restonomi voi olla esim. hotellin tai ravintolan pomo. Restonomin tutkinto on siis matkailu-, ravitsemis-ja talousalan ammattikorkeakoulututkinto, jolloin hän voi työskennellä mm. erilaisissa johtamis-, suunnitelu, tuotanto -ja palvelutehtävissä.


      • urpo
        Xusse kirjoitti:

        Restonomi voi olla esim. hotellin tai ravintolan pomo. Restonomin tutkinto on siis matkailu-, ravitsemis-ja talousalan ammattikorkeakoulututkinto, jolloin hän voi työskennellä mm. erilaisissa johtamis-, suunnitelu, tuotanto -ja palvelutehtävissä.

        Tulin siihen lopputulokseen,että käyn kevään loppuun mutta syksyllä en sitten jatka.Toivottavasti pääsen tuonne nuorisotyönlinjalle.


    • Jo vain

      Näin varttuneempana ja kokeneempana voin antaa sen neuvon, että yleensä kannattaa suorittaa se loppupuolella oleva tutkinto valmiiksi, vaikka ala ei niin kummasti nappaisikaan. Tutkinto ja se, mitä työkseen tekee voivat olla sitten varsin kaukanakin toisistaan. Itse olen tehnyt vuosia töitä, joihin minulla ei ole ollut varsinaisesti koulutusta, eikä tuo asia juuri tahtia haitannut. Havaitsinpa aina väliin olevani pätevämpi kuin ne alalle koulutetut.

      Mutta muistakaa, että opiskelujen tärkein anti on oppia ottamaan asioista selvää, eli oppia oppimaan. Joten, hus opiskelemaan!

      • urpo

        Kiitoksia vain kannustavasta palautteesta mutta minä olen jo päätökseni tehnyt!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      631
      22497
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      128
      21921
    3. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      118
      11860
    4. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      395
      9867
    5. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      270
      6886
    6. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      25
      5841
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      150
      3069
    8. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      13
      2295
    9. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      68
      1798
    10. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      117
      1641
    Aihe