Mitä käytätte kissallanne hiekkana. Olen kokeillut muutamaa hiekkaa ja nyt viimeksi helmiä. Helmet oli ainakin ihan huonoja. Koko lattiat täynnä helmiä. Mikä olis hyvää ettei tartu tassuihin ainakaan niin paljoa. Inhottavaa kun astuu hiekanmurujen tai helmien päälle.
MIKÄ KISSANHIEKKA PARASTA ???
37
16371
Vastaukset
- mimosajasmin
10 vuoden kokemuksen mukaan. Mikään kissanhiekka ei pysy pelkästään laatikon sisällä.
Kokeiluja olen tehnuyt useilla merkeilla. Paras on tähän mennessä ollut kristallikissanhiekka ei niitä pyöreitä vaan muruja. Ne ei niin herkästi pompi ympäriinsä.
Kun kristalleja huljuttelee joka päivä kunnolla lapiolla on se täysin hajuton ja yhdellä kissalla varmasti kestää kuukauden yksi pussi.- Outolintu
Minun mielestäni juuri tuo kristallihiekka joka on muruina on huonoa,sitä kantautuu melko paljon ja se on ikävän terävää omassakin jalkapohjassa... meillä on ihan vaan Pirkka kissanhiekkaa ja ei sitä kyllä kantaudu lähellekään niin paljon kuin "kristallimurusia", ellei ole matalalaitainen astia ja kissa "sudi" sen yli...
- löydät
mieluisen kissanhiekan. Paljolti makuasia tuokin.. Eläinkaupasta saat ainakin apua kissanhiekan ostoon..
- Mikrohiekka kunniaan
..niin tosta less track Evercleanista (keltanen). Se ei kyllä haise pissalle vaikka tunkisit paakun nenään ja paakkuuntuu melkeimpä betoninkovaksi (okei, ehkä ei niin kovaksi).
Onhan se melko kallista, mutta sitä ei tarvitse vaihtaa juuri koskaan (pakkauksen mukaan ei ikinä). Lisää vaan uutta paakkujen tilalle kerran viikossa. Eli todella riittoisaa. En nyt osaa arvioida, et mikä on 10kg:n pakkauksen riittoisuus tollasena "täyttöpakkauksena", mut arvioisin yhdelle kissalle ehkä puolisen vuotta.
Niin toi less track on vähemmän kulkeutuvaa, koska on suurijakoisempaa, mut kyllä sekin kulkeutuu jonkin verran. Ratkaisuna meillä on ollut tollanen kumipohjanen eteisen kynnysmatto asetettuna laatikon eteen asetettuna. Siihen ne hiekat kyllä tosi hyvin jäävät. Imuroin sen sitten aina siivouksen yhteydessä. - cat70
hieman kissan hiekka-astiaa isompi ruohomaton kappale, tassuista jää hiekat siihen eivätkä kulkeudu ympäriinsä.
- Nimetön
topkatti on parasta kissan hiekkaa
- kummastuttaa
Se ruskea pussi, joka on paakkuntuvaa. Topikattia käytin ennen.
Muuten... Kissanhiekkalaatikko pitää puhdistaa usein ja myöskin pestä kunnolla ja välillä kaikki kissanhiekkalaatikossa olevat hiekat pitää poistaa kokonaan, mutta myöskin se laatikko pitää välillä desifoida ja hyvin.. Kissan ruokakuppi pitää pestä myöskin usein ja sekin vällilä desifoida..Miksi kissan ruokakuppikin täytyisi muka desinfioida? Oletko jotenkin ylihygieeninen tai jotain? Ei ihme että kissojen vastustuskyky laskee jos kupit pestään päivittäin ja desinfioidaankin vielä silloin tällöin. Tuon hiekkalaatikon vielä ymmärrän mutta en minä sitä desinfioi sitäkään, tekeehän kissat ulos tehdessäänkin kakat ja pisut mihin vaan..
- kummastuttaa
Santtumaaru kirjoitti:
Miksi kissan ruokakuppikin täytyisi muka desinfioida? Oletko jotenkin ylihygieeninen tai jotain? Ei ihme että kissojen vastustuskyky laskee jos kupit pestään päivittäin ja desinfioidaankin vielä silloin tällöin. Tuon hiekkalaatikon vielä ymmärrän mutta en minä sitä desinfioi sitäkään, tekeehän kissat ulos tehdessäänkin kakat ja pisut mihin vaan..
En ole, ja en itsekään aikaisemmin niin tehnyt, kunnes kuulin siitä mikä se tauti onkaan... En tarkoittanut, että joka päivä tai kerran viikossa pitäisi desifioida, mutta kerran kuussa tai harvemmin ja, jos on enenmän kissoja kuin yksi niin silloin. Ja, jos on ýksi niin silloin voi vielä harvemmin desifioida.
- 4kissaa
Ei ainakaan meillä tartu yhdenkään kissan tassuihin, eikä tule hiekkaa kylppärin ulkopuolelle.
- viiru&pesonen
spar paakkuuntuva kissanhiekka on "halpishiekoista" paras, hajut pysyy kurissa eikä hiekka ole liian isorakeista. myös pirkan paakkuuntuva kissanhiekka on hyvää, mutta ei pidä hajuja yhtä hyvin kuin sparin hiekka.
- "pissapaakut"
Moikka vaan kissaihmiset ja ei kun hiekan ostoon,,,itselläni 2 kissaa, joista toinen pyydystelee rannalla päivittäin hiiriä(4,5vuotias,sekä 10kuinen sisäkissa,joka tottunut olemaan hihnassa ulkoillessaan,,,,,
Mutta hiekka-asiaan,,,Aiemmin käytin aina Cassius hiekkaa , mutta nykyään Rainbow, koska on huomattavasti edullisempaa, eikä häviä yhtään näille kalliille hiekkamerkeille.paakkuuntuminenkin aivan loistavaa.Joten suosittelen kaikille kissaihmisille tätä Rainbow`hiekkaa,,Halpaa, mutta hyvää,,,,"" - sip-su
Jälleen kerran: Vapo tai Biovatin puulämmityspelletti, rauta- ja maatalouskaupoista 20kg/n.6e. Ei haise eikä sotke läheskään niinkuin savihiekat, eikä meillä ainakaan kulje tassuissa.
- vippe
sip-su kirjoitti:
Jälleen kerran: Vapo tai Biovatin puulämmityspelletti, rauta- ja maatalouskaupoista 20kg/n.6e. Ei haise eikä sotke läheskään niinkuin savihiekat, eikä meillä ainakaan kulje tassuissa.
Itse käytin noita puu pellettejä, juuri halpuuden vuoksi.. mut meillä ei ainakaan toiminut..
"hiekan" muruja löytyi joka paikasta.. sohvilta sängystä ym.. ja sentään siivosin laatikkoa joka päivä.. vaihdoin kristlli hiekkaan..ei ainakaan löydy sängystä enää hiekkaa... - killukkaa
sip-su kirjoitti:
juu mulla on ollu käytössä kristallihiekka, sinänsä ihan hyvää, mutta kahden kissan kanssa joutuu melko tiuhaan hiekan vaihtamaan..
nyt sitten päivän ollut nuo pelletit käytössä. Tulos on tämä: sänkyyn ja sohvalle pissattu. Protestia tuo on. En vaihtanut hiekkaa pelleteihin pikku hiljaa, vaan kerralla ja siinä taitaa olla syy tähän tapahtuneeseen.. Ennenkin olen hiekkoja vaihdellut kertaheitolla. Noh, oma moka. :(
mutta toivottavasti kisut oppis käymään pelleteillä..mitenhän se onnistuis vai saako tässä koko ajan olla siivoamassa.. - sabina
killukkaa kirjoitti:
juu mulla on ollu käytössä kristallihiekka, sinänsä ihan hyvää, mutta kahden kissan kanssa joutuu melko tiuhaan hiekan vaihtamaan..
nyt sitten päivän ollut nuo pelletit käytössä. Tulos on tämä: sänkyyn ja sohvalle pissattu. Protestia tuo on. En vaihtanut hiekkaa pelleteihin pikku hiljaa, vaan kerralla ja siinä taitaa olla syy tähän tapahtuneeseen.. Ennenkin olen hiekkoja vaihdellut kertaheitolla. Noh, oma moka. :(
mutta toivottavasti kisut oppis käymään pelleteillä..mitenhän se onnistuis vai saako tässä koko ajan olla siivoamassa..En tiedä miksi minun kaksi kisua oppi heti pelletiin, ehkäpä juuri siksi että laitoin käytettyä hiekkaa pellettien joukkoon ensin ja laatikoita on kaksi. Ja ostin muovi ritilämaton kylppäriin. ja vielä kynnyksen ulkopuolelle. Ja ei tartte muutakuin niitten alta lakaista, eikä yhtään leviä muualle. 16 kg säkki maksaa 5e kestää kuukauden (noin). Olen tosi tyytyväinen pelletteihin, tältä palstalta sen keksin ja ajattelin kokeilla hyvin tuloksin :)
- killukkaa
sabina kirjoitti:
En tiedä miksi minun kaksi kisua oppi heti pelletiin, ehkäpä juuri siksi että laitoin käytettyä hiekkaa pellettien joukkoon ensin ja laatikoita on kaksi. Ja ostin muovi ritilämaton kylppäriin. ja vielä kynnyksen ulkopuolelle. Ja ei tartte muutakuin niitten alta lakaista, eikä yhtään leviä muualle. 16 kg säkki maksaa 5e kestää kuukauden (noin). Olen tosi tyytyväinen pelletteihin, tältä palstalta sen keksin ja ajattelin kokeilla hyvin tuloksin :)
Kyllähän nuo meidän tytöt yön aikana kävivät pelleteissä tarpeillaan. Olenpas helpottunut! Ei onneksi protestikuseskelu jatkunut. Nyt taas voi rentoutua, kun ei tarvi koko ajan vahtia mihin kissat seuraavana pissaavat.
Ja nyt on vähän kokemusta pelletistä. Tuntui vähän vaikealta saada se sahanpuru laatikon pohjalta pois, kun minulla ei ole ritilävessaa. Mutta ei kyllä haissut pissa yhtään siinä, vaan ihana männyntuoksu!:) - ex-savihiekan ostaja
"pissapaakut" kirjoitti:
Moikka vaan kissaihmiset ja ei kun hiekan ostoon,,,itselläni 2 kissaa, joista toinen pyydystelee rannalla päivittäin hiiriä(4,5vuotias,sekä 10kuinen sisäkissa,joka tottunut olemaan hihnassa ulkoillessaan,,,,,
Mutta hiekka-asiaan,,,Aiemmin käytin aina Cassius hiekkaa , mutta nykyään Rainbow, koska on huomattavasti edullisempaa, eikä häviä yhtään näille kalliille hiekkamerkeille.paakkuuntuminenkin aivan loistavaa.Joten suosittelen kaikille kissaihmisille tätä Rainbow`hiekkaa,,Halpaa, mutta hyvää,,,,""Vaihdettiin savihiekan tilalle viime kesänä Rainbown puupelletit ja sehän oli aivan loistava ratkaisu! Pissa ei enää haise! :)
Savihiekan aikana löyhkäsi jo yhden pissanlirun jälkeen hirvittävältä.
Sehän on tietty siitä kiinni minkä itse parhaimmaksi näkee. :)
Rainbow on paras meijän pojille! :) - Wanhaherra C
killukkaa kirjoitti:
Kyllähän nuo meidän tytöt yön aikana kävivät pelleteissä tarpeillaan. Olenpas helpottunut! Ei onneksi protestikuseskelu jatkunut. Nyt taas voi rentoutua, kun ei tarvi koko ajan vahtia mihin kissat seuraavana pissaavat.
Ja nyt on vähän kokemusta pelletistä. Tuntui vähän vaikealta saada se sahanpuru laatikon pohjalta pois, kun minulla ei ole ritilävessaa. Mutta ei kyllä haissut pissa yhtään siinä, vaan ihana männyntuoksu!:)Näin on!
Alussa oli kissanhiekkaa ja juku sitä oli sitten myös laatikon ulkopuolellakin ihan riittävästi!
Pelletti on meidän talodessa toiminut ihan loistavasti ja kissaherrakin vaikuttaa hyvin tyytyväiselle vaikka käyttääkin sitä vain hätätapauksissa..ulkona kun tykkää olla :)
Eikä se hajukaan ole enää pistävä verrattuna hiekkaan..
Muita pelletin ostajia ja mielipiteitä?!
- vepsu
fresh &easy on hyvää.. voi käyttää kuukauden eikä haise.. pissa haihtuu ja kakat täytyy vain putsata pois. kannattaa kokeilla:)
- mimosajasmin
On ihan mieletömän hyvä hiekkaa
- omppu
Opiskelijan rahoista ostan extreme classic:ia joka on mikrohiekkaa. 16 kg säkki maksaa n. 16 € joka on mun mielestä todella halpaa. Ostin ennen Ever Cleania mutta sen laadun heikettyä niin roimasti, kokeilin tätä hiekkaa enkä pois vaihtaisi. Tuo 16 kg kestää yhdellä kissalla n. 3 kuukautta
- vulma
itse käytän topcatin hiekkaa ja se on ollut ainakin mun mielestä todella hyvää eikä oo ees kauheen kallista
- Misun kasvattaja
vulma kirjoitti:
itse käytän topcatin hiekkaa ja se on ollut ainakin mun mielestä todella hyvää eikä oo ees kauheen kallista
Olen ostanut Lidlistä kymmene kilon säkin hintaan 4.95 ja otan samalla uuden hiekkalaatikon täysmehuhyllystä pari kertaa viikossa.Heitän sitten laatikon pois kun sinne pohjaan tarttuu jotain.eipä tarvitse liata käsiään eikä pestä laatikkoa.
Tosin minun Misu on vielä pieni kun painaa vasta 2,5 kg.Isompana se ei ehkä mahdu tällaiseen laatikkoon.
Minulla ei ole kokemusta kuin parista hiekasta aikaisemmin.Ainakin tää hiekka on parempaa kuin Rainbovin savinen hiekka.
Mieluusti otan vastaan vinkkejä mutta aikuisopiskelijana haluan ostaa halpaa ja hyvää. - täti
Misun kasvattaja kirjoitti:
Olen ostanut Lidlistä kymmene kilon säkin hintaan 4.95 ja otan samalla uuden hiekkalaatikon täysmehuhyllystä pari kertaa viikossa.Heitän sitten laatikon pois kun sinne pohjaan tarttuu jotain.eipä tarvitse liata käsiään eikä pestä laatikkoa.
Tosin minun Misu on vielä pieni kun painaa vasta 2,5 kg.Isompana se ei ehkä mahdu tällaiseen laatikkoon.
Minulla ei ole kokemusta kuin parista hiekasta aikaisemmin.Ainakin tää hiekka on parempaa kuin Rainbovin savinen hiekka.
Mieluusti otan vastaan vinkkejä mutta aikuisopiskelijana haluan ostaa halpaa ja hyvää.olemme käyttäneet meidän kissalla Lidlin kissanhiekkaa niin kauan kun Lidl on ollut täällä meidän kotinurkilla ja olemme tyytyväisiä. 10 kg pussi maksaa 4.59 € täällä päin.
- Misun kasvattaja
täti kirjoitti:
olemme käyttäneet meidän kissalla Lidlin kissanhiekkaa niin kauan kun Lidl on ollut täällä meidän kotinurkilla ja olemme tyytyväisiä. 10 kg pussi maksaa 4.59 € täällä päin.
niin on täälläkin päin se hinta 4.59e...en vain muistanut. Olen käyttänyt kahta hiekkaa ennen tätä ja tää on ollut niistä kolmesta paras.
- vannoutunut
super carinon ostaja. netistä tilattuna!
- u telias
Meillä käytetään Kisu Pisua. On ollut ihan hyvää, mutta viimeksi ostamani 20 kg:n pussi on pettymys. Hiekan väri oli harmaampaa kuin ennen (värillä ei väliä), mutta paakkuuntuminen on todella huonoa verrattuna aiempaan. Kun paakun nostaa laatikosta pois, se rikkoontuu monen moisesksi muruksi.
Eli ei enää KisuPisua. Tässä viestijonossa on jo ehdotukisa joita aion koittaa -kiitos- - vaaka68
on todellakin paras kissanhiekka.Se ei kulkeudu tassujen mukana mihinkään ja kestää tosiaan sen kuukauden siistinä ja hajuttomana jos kakat korjailee pios.Suosittelen lämpimästi.
- kastike80
hei !
kiitos mielipiteistänne itselläni on 5 kissaa. ja olen käyttänyt tätä kristallia mutta nyt pohdin vaihtoa koska nuo rakeet ei tunnu kovin kivoilta jalkapohjissa sekä huomasin et norjalaistyyppisellä oli tassujen karvoissa ikävästi kiinni tarttuneena noita rakeita,ehkä hivenen epä hyg.ja tietenkin epämiellyttävää kisusta joka itseään kovin putsaili..
hiekan joudun muutenkin vaihtaan n.1viikossa meillä 3 kannellista laatikkoa.
lemmikkiliike suositteli tuota pelletti tyyppistä mut meinasinkin tätä puru ongelmaa joten kokoeilen nyt ensiksi lidl:n ja sit pellettii. - minä vaan
Rautakaupasta 20 kilon säkki lämmityspellettiä, maksaa noin 6-8 euroa.
Hajuttomuus
pieni kulutus
isot säkit: ei tarvi joka välissä hakea lisää
halpaa kuin saippua
-Kolme 20 kilon säkkiä kun kantaa kerralla kotiin, meinaa hiki tulla.
Kissanhiekasta voi totuttaa helposti pellettiin. Laittaa vaan vähitellen enemmän ja enemmän pellettiä hiekan sekaan, kunnes lopulta on vain pellettiä eikä hiekkaa lainkaan. - lindocat
Lemmikkiasemalta Lindocatti on ollut tähänastisista kaikkein paras. Ei mitenkään hirveän hintaista, isot säkit hiekkaa ja kuluu hitaasti. Ei pölyä eikä niin pahasti leviä pitkin kämppää kuin ne pienemmän hiekan jyvät. Ei haise eikä murene putsatessa.
- Charming Star
Meillä kaksi rotukissaa, joilla pitkät karvat. Heikkaa tulee varmaan aina kulkeutumaan tassukarvojen mukana. Itse olen kokeillut hiekoista seuraavia: Extreme Classic, joku markettien halppishiekka, Lindocat, Everclean. Kristallia en ole kokeillut, enkä pellettejä. Kissoja on ollut meidän taloudessa jo 9 vuotta. Tässä kokemukseni:
Markettien halpishiekat: ei paakkuunnu kunnolla, paakku hajoaa korjattaessa ja tämä aiheuttaa hajuja astiaan.
Extreme Classic: tällä hetkellä juuri käytössä...ollut jo aika kauan. Paakkuuntuu hyvin ja on siksi helppo korjata. Ei mitään hajuja. Ainoa haittapuoli on se, että kyllähän tämä hivenen pöllyää kun laittaa hiekkaa. Siksi pohdin uusia vaihtoehtoja.
Everclean: kallis. Ihan hyvä hiekka on...joskus lopetin tämän käytön löydettyäni Lindocattia, joka paakkuuntui mielestäni paremmin ja oli halvempi.
Lindocat: tämä oli hyvää hiekkaa. Lopetin tämän käytön siksi, että lähieläinkaupassa lopettivat tämän myynnin. Tästä vaihdoin silloin Extremeen.
Kristallihiekkaa en lähde kokeilemaan, koska uskon, että sitä joutuisi vaihtamaan aika usein. Puupelletjä en halua, koska niissä varmaan sama juttu...hankala pitää puhtaana kun ei paakkuunnu. - köllimölli
Mun suosikki on Compact care chrystals.
Pitää hajun ja on riittoisaa kuin mikä. Pientä raetta tosin.
Olen laittanut laatikon vierustoille, ei ihan kiinni eteismattoa, sellaista ruohomattoa.
Ruohomatto sitten ravistellaan pihalla aina välillä.
Ainakin isoin osa savirakeista irtoilee. Ja harja ja imuri soimaan.
Kissa=karvoja ja hiekkarakeita. Ihanaa puskemista ja kehräystä ja lämpimiä pusuja. - kolli kissa
Mun kissa ei koskaan käytä hiekkalootaa vaikka sillä on kyllä se. Kai se sitte ulos tekee jätökset kun ei se sisällekään. No eipä tarvihe haistella pahaa virtsan hajua kun vielä poika kissa on ja leikkaamaton.
- miauskista
Opettakaa kissa vessanpöntölle niin ei tarvi ostaa mitään hiekkaa. On halpaa ja ekologista.
- hiekat kuriin
Meillä Ever Clean käytössä.
Välillä aina kokeiltu muitakin.
Aina kuitenkin palattu entiseen.
Meillä hiekkalaatikko on eteisessä,
omassa komerossa.
Hiekkalaatikon edessä meillä on lyhyt
karvainen nukkamaton palanen.
Enää ei hiekkaa löydy jokapaikasta.
Matto kun on vielä harmaa niin
ne ovat näkymättömissä siellä nukan juuress.
Ihan säkällä heitin maton siihen,
kun normimatto meni pesuun.
Nukkamatto jäi paikalleen huomattuani,
kuinka hyvin se toimi.
Kannattaa kokeilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2123946Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii642508Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3922326- 472243
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321531Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul5151295Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931271- 561267
- 721196
Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1251146