Kertokaapa mitä eroa on Topcoatilla ja Gelcoatilla? Ilmeisesti parafiiniöljyllä on jotain tekemistä asian kanssa.
TOPCOAT
30
32333
Vastaukset
- R.N
Gelcoat vedetään muotin pintaan, jonka jälkeen laminoidaan kuitu päälle. Jos geeli maalataan jo laminoituun kuituun päälle, se ei kovetu.
Laminoidun kuidun pintaan maalataan/vedetään topcoat, niin se kovettuu!
Toppi on muuten samaa ainetta kuin geeli, mutta niin kuin sanoit siihen on lisätty parafiini öljyä.
Jos tarvii korjata geeli pintaa, on gyvä konsti avata hieman "naarmua" ja laittaa paikattavaan kohtaan geeliä ja peittää se esim. piirtoheitin kalvolla. Tulee helvetin siisti korjaus.- Naarmu kyljessä
Voisitko kertoa hieman tarkemmin miten kyseinen korjaus suoritetaan on nimittäin pientä paikkaus tarvetta omassa kiulussa, esim. onko se aine mitä siihen naarmuun levitetään gelcoattia vai topparia ja mikä sen kalvon tarkoitus on onko se siinä kuivumisen takia vai jääkö se siihen, ja entä kuivumisen jälkeen kiillotus / muu loppu työ. Kiitos etukäteen
- HA_
Naarmu kyljessä kirjoitti:
Voisitko kertoa hieman tarkemmin miten kyseinen korjaus suoritetaan on nimittäin pientä paikkaus tarvetta omassa kiulussa, esim. onko se aine mitä siihen naarmuun levitetään gelcoattia vai topparia ja mikä sen kalvon tarkoitus on onko se siinä kuivumisen takia vai jääkö se siihen, ja entä kuivumisen jälkeen kiillotus / muu loppu työ. Kiitos etukäteen
Jospa vetäisi hieman näitä langanpäitä yhteen. Kaikki asia on jo nimittäin näissä esitetty.
Gelcoat tarvitsee hapettoman tilan kovettuakseen. Siksi topcoatiin on lisätty se parafiiniöljy, joka muodostaa sen hapelta erottavan kalvon vapaaseen pintaan ja kovettuminen pääsee tapahtumaan. Gelcoatin paikkauksessa se piirtoheitin- tai joku muu kalvo toimittaa saman asian, se piirtoheitinkalvo on tietysti paitsi sileä, myös sopivan jäykkä tarkoitukseen. Lienee myös aika ilmeistä, että jos tarkoitus on laminoida jotain päälle, ei sitä parafiinikalvoa haluta väliin, eli topcoat vaatii hyvän hionnan, jos siihen jotain haluaa laminoida tai liimata pintaan. - Viki
HA_ kirjoitti:
Jospa vetäisi hieman näitä langanpäitä yhteen. Kaikki asia on jo nimittäin näissä esitetty.
Gelcoat tarvitsee hapettoman tilan kovettuakseen. Siksi topcoatiin on lisätty se parafiiniöljy, joka muodostaa sen hapelta erottavan kalvon vapaaseen pintaan ja kovettuminen pääsee tapahtumaan. Gelcoatin paikkauksessa se piirtoheitin- tai joku muu kalvo toimittaa saman asian, se piirtoheitinkalvo on tietysti paitsi sileä, myös sopivan jäykkä tarkoitukseen. Lienee myös aika ilmeistä, että jos tarkoitus on laminoida jotain päälle, ei sitä parafiinikalvoa haluta väliin, eli topcoat vaatii hyvän hionnan, jos siihen jotain haluaa laminoida tai liimata pintaan.Tuo piirtoheitinkalvo on hyvä vinkki, ilman sitä olen turannut ja silloin hiomistyötä jää paljon, tämä on hankalaa etenkin sitlooran tai ruffin sisäkanteissa, joihin kohtiin pinnan hiushalkeamat ekana tulevat.
Mutta jos vielä saisi täsmennyksen, eli kalvo suoraan topparin levityksen jälkeen sen päälle, mutta sen irroittaminen kiinnostaa. Kalvoon ei ilmeisesti laiteta mitään irroittamista helpottavaa väliainetta? Lähteekö kalvo kuivuneesta topparista irti "vetasemalla" vai raaputetaanko se pois vai...?
Käteviä hiomavälineitä topparille ovat mielestäni ns. hiomatyynyt, ne eivät tukkeudu ja muotoutuvat tarvittaessa hiottavan pinnan mukaisesti. Viimeistely hienolla vesihionnalla (liekö tonnin paperi tms) - farecla ja vahaus, näin olen saanut ihan kohtalaisen tuloksen. Uuden topparin väri tosin poikkeaa alkuperäisestä valkoisesta, vaikka sävyn pitäisi olla sama. Sen verran gelcoat muuttaa väriään parissakymmenessä vuodessa. - kärryiltä tippunut
HA_ kirjoitti:
Gelcoat tarvitsee hapettoman tilan kovettuakseen. Siksi topcoatiin on lisätty se parafiiniöljy, joka muodostaa sen hapelta erottavan kalvon vapaaseen pintaan ja kovettuminen pääsee tapahtumaan. Gelcoatin paikkauksessa se piirtoheitin- tai joku muu kalvo toimittaa saman asian, se piirtoheitinkalvo on tietysti paitsi sileä, myös sopivan jäykkä tarkoitukseen. Lienee myös aika ilmeistä, että jos tarkoitus on laminoida jotain päälle, ei sitä parafiinikalvoa haluta väliin, eli topcoat vaatii hyvän hionnan, jos siihen jotain haluaa laminoida tai liimata pintaan.Onko nyt siis niin, että jos ostan kaupasta gelcoat-paikkausainetta, niin paikkauksen päälle pitää laittaa kalvo, jotta se kovettuisi?
- HA_
kärryiltä tippunut kirjoitti:
Onko nyt siis niin, että jos ostan kaupasta gelcoat-paikkausainetta, niin paikkauksen päälle pitää laittaa kalvo, jotta se kovettuisi?
Kyllähän se kovettuu, mutta jää pinnaltaan tahmeaksi ilman kalvoa.
- R.N
Naarmu kyljessä kirjoitti:
Topcoat ei kiillä, on mattapinta.
Pyyhi ensin korjattava kohta asetonilla. Sen jälkeen avaa vika kohtaa hieman hiomakankaalla.
Pyyhi asetonilla ja laita gelcoattia korjattavaan kohtaan niin että geeli jää hieman "koholle."
Peitä geeli sopivan kokoisella piirtoheitin kalvon palalla, niin että kaikki geeli on kalvon alla.
Kun geeli on kovettunut, ( ei kuivanut ) ota kalvo pois ja tarvittaessa hio vesihioma paperilla ylimääräinen geeli pois. Aloit hionta jollain karkeudella 300 - 500 ja viimeiseksi 1200, niin hyvä siitä tulee. - R.N
HA_ kirjoitti:
Gelcoat tarvitsee hapettoman tilan kovettuakseen. Siksi topcoatiin on lisätty se parafiiniöljy, joka muodostaa sen hapelta erottavan kalvon vapaaseen pintaan ja kovettuminen pääsee tapahtumaan. Gelcoatin paikkauksessa se piirtoheitin- tai joku muu kalvo toimittaa saman asian, se piirtoheitinkalvo on tietysti paitsi sileä, myös sopivan jäykkä tarkoitukseen. Lienee myös aika ilmeistä, että jos tarkoitus on laminoida jotain päälle, ei sitä parafiinikalvoa haluta väliin, eli topcoat vaatii hyvän hionnan, jos siihen jotain haluaa laminoida tai liimata pintaan.Kyllä minä poistaisin topin kokonaan laminoitavalta alueelta.
- R.N
Viki kirjoitti:
Tuo piirtoheitinkalvo on hyvä vinkki, ilman sitä olen turannut ja silloin hiomistyötä jää paljon, tämä on hankalaa etenkin sitlooran tai ruffin sisäkanteissa, joihin kohtiin pinnan hiushalkeamat ekana tulevat.
Mutta jos vielä saisi täsmennyksen, eli kalvo suoraan topparin levityksen jälkeen sen päälle, mutta sen irroittaminen kiinnostaa. Kalvoon ei ilmeisesti laiteta mitään irroittamista helpottavaa väliainetta? Lähteekö kalvo kuivuneesta topparista irti "vetasemalla" vai raaputetaanko se pois vai...?
Käteviä hiomavälineitä topparille ovat mielestäni ns. hiomatyynyt, ne eivät tukkeudu ja muotoutuvat tarvittaessa hiottavan pinnan mukaisesti. Viimeistely hienolla vesihionnalla (liekö tonnin paperi tms) - farecla ja vahaus, näin olen saanut ihan kohtalaisen tuloksen. Uuden topparin väri tosin poikkeaa alkuperäisestä valkoisesta, vaikka sävyn pitäisi olla sama. Sen verran gelcoat muuttaa väriään parissakymmenessä vuodessa.Menikö geelit ja topit sekaisin?
Topcoat.tia ei tarvitse peittää, se kovettuu kyllä.
Gelcoat taas tarvitsee tuon hapettoman tilan kovettuakseen, näin ollen käytän piirtoheitin kalvoa korjauksissa. Kalvo ei tarvitse mitään irrotus aineita (vahaa, frecotea tai tms.) Irtoaa kyllä helposti.
Tuo väri ero tulee osittain myös siitä jos käytät toppia, se on matta pintainen. Geeli taas kiiltävä. Tottakai uv vaikuttaa myös paljon. - R.N
HA_ kirjoitti:
Kyllähän se kovettuu, mutta jää pinnaltaan tahmeaksi ilman kalvoa.
plastic padding tuotemerkillä on gelcoat filler niminen geelin korjaus aine joka kovettuu ilman peittämistä. Minä puhun pelkästä gelcoatista ja topcoatista.
- Viki
R.N kirjoitti:
Menikö geelit ja topit sekaisin?
Topcoat.tia ei tarvitse peittää, se kovettuu kyllä.
Gelcoat taas tarvitsee tuon hapettoman tilan kovettuakseen, näin ollen käytän piirtoheitin kalvoa korjauksissa. Kalvo ei tarvitse mitään irrotus aineita (vahaa, frecotea tai tms.) Irtoaa kyllä helposti.
Tuo väri ero tulee osittain myös siitä jos käytät toppia, se on matta pintainen. Geeli taas kiiltävä. Tottakai uv vaikuttaa myös paljon.Ei muuten mennyt sekaisin, mutta käsitin väärin jotta tuota piirtoheitinkalvoa käytettäisiin myös sen vuoksi että sillä saadaan pikkuhalkeaman korjauskohdasta se top/gelcoat tasaiseksi. Pikkupensselillä ja puutikulla olen topcoatia levitellyt, ja koska viskositeetti on aika suuri, niin tuppaa jäämään "möykkeröksi" korjauskohtaan ja sen ympärille.
Kirjoit aiemmin:
"Jos tarvii korjata geeli pintaa, on gyvä konsti avata hieman "naarmua" ja laittaa paikattavaan kohtaan geeliä ja peittää se esim. piirtoheitin kalvolla. Tulee helvetin siisti korjaus."
Oleellista on siis että käytetään gelcoatia topcoatin sijaan, jotta tulee ...vetin siisti? (Perskale, kun ostin koko kilon topparia Terpolista!)
Topcoatin päälle ei saa tai ei kannata laittaa mitään kalvoja? - Timop!
Viki kirjoitti:
Ei muuten mennyt sekaisin, mutta käsitin väärin jotta tuota piirtoheitinkalvoa käytettäisiin myös sen vuoksi että sillä saadaan pikkuhalkeaman korjauskohdasta se top/gelcoat tasaiseksi. Pikkupensselillä ja puutikulla olen topcoatia levitellyt, ja koska viskositeetti on aika suuri, niin tuppaa jäämään "möykkeröksi" korjauskohtaan ja sen ympärille.
Kirjoit aiemmin:
"Jos tarvii korjata geeli pintaa, on gyvä konsti avata hieman "naarmua" ja laittaa paikattavaan kohtaan geeliä ja peittää se esim. piirtoheitin kalvolla. Tulee helvetin siisti korjaus."
Oleellista on siis että käytetään gelcoatia topcoatin sijaan, jotta tulee ...vetin siisti? (Perskale, kun ostin koko kilon topparia Terpolista!)
Topcoatin päälle ei saa tai ei kannata laittaa mitään kalvoja?...koska viskositeetti on aika suuri, niin tuppaa jäämään "möykkeröksi" korjauskohtaan ja sen ympärille...
Eiköhän nuo gelcoatin korjaussarjat yleisesti ole juuri topcoatia/ topcoat-johdannaista.
Topcoatillakin saa korjattua vaikkapa sitä kiiltävää pintaa "uuden veroiseksi" siten, että levitetään sitä top coatia juuri tuolla lailla "möykkeröksi" ja sitten se hiotaan pinnan kanssa tasoihin, tyyliin 600 paperilla ja sen jälkeen fareclalla/ autoglymillä/ vast. loppukiillotus ja vahat päälle. Tuossa hionnassa kannattaa olla hyvä tuki, jottei hio tuota korjattavaa pintaa kuopalle (nimim. kokemusta on...) - Viki
Timop! kirjoitti:
...koska viskositeetti on aika suuri, niin tuppaa jäämään "möykkeröksi" korjauskohtaan ja sen ympärille...
Eiköhän nuo gelcoatin korjaussarjat yleisesti ole juuri topcoatia/ topcoat-johdannaista.
Topcoatillakin saa korjattua vaikkapa sitä kiiltävää pintaa "uuden veroiseksi" siten, että levitetään sitä top coatia juuri tuolla lailla "möykkeröksi" ja sitten se hiotaan pinnan kanssa tasoihin, tyyliin 600 paperilla ja sen jälkeen fareclalla/ autoglymillä/ vast. loppukiillotus ja vahat päälle. Tuossa hionnassa kannattaa olla hyvä tuki, jottei hio tuota korjattavaa pintaa kuopalle (nimim. kokemusta on...)Tuolla esitettiin että gelcoat ja kelmu päälle olisi tosi hyvä konsti, miksi se on parempi kuin topcoat.
Niin, en ostanut gelcoat korjaussarjaa vaan kilon topcoatia, sitä riittää loppuelämäksi ;-) No, eihän se gelcoatkaan ole kallista, ja kovetin on jo kotona. Pitäisikö nyt ostaa gelcoatia, jos sillä saa paremman lopputuloksen??? Tasoittaako se kelmu gelcoatin, niin että hiominen yms viimeistely jää vähäisemmäksi vai miksi gelcoat on parempi, kiilto? Jos kalvon tekemä tasoitus on plussaa, voiko topcoatin päälle laittaa kalvon kuivumisen ajaksi, onko hyötyä vai haittaa???
Kuten selitin, samoin kuin sinä olen topcoatia käyttänyt. Gelcoat on pehmeää tavaraa, joten samat havainnot myös hionnan suhteen. - Canopus
HA_ kirjoitti:
Gelcoat tarvitsee hapettoman tilan kovettuakseen. Siksi topcoatiin on lisätty se parafiiniöljy, joka muodostaa sen hapelta erottavan kalvon vapaaseen pintaan ja kovettuminen pääsee tapahtumaan. Gelcoatin paikkauksessa se piirtoheitin- tai joku muu kalvo toimittaa saman asian, se piirtoheitinkalvo on tietysti paitsi sileä, myös sopivan jäykkä tarkoitukseen. Lienee myös aika ilmeistä, että jos tarkoitus on laminoida jotain päälle, ei sitä parafiinikalvoa haluta väliin, eli topcoat vaatii hyvän hionnan, jos siihen jotain haluaa laminoida tai liimata pintaan.Ei geeli tarvitse hapetonta tilaa kovettuakseen. Toppishan on geeliä, johon vain lisätty parafiinia. Toppista käytetään siksi, että pelkkään geeliin ei synny yhtä sileää pintaa, kuin toppikseen, jos se kuivuu kosketuksissa ilmaan, mutta kovettumisessa ei ole suuria eroja. Eli jos paikkailet venettä ja aijot hioa pinnan vielä lopuksi, niin voit yhtähyvin käyttää geeliä toppiksen sijaan.
R.N kirjoitti:
Topcoat ei kiillä, on mattapinta.
Pyyhi ensin korjattava kohta asetonilla. Sen jälkeen avaa vika kohtaa hieman hiomakankaalla.
Pyyhi asetonilla ja laita gelcoattia korjattavaan kohtaan niin että geeli jää hieman "koholle."
Peitä geeli sopivan kokoisella piirtoheitin kalvon palalla, niin että kaikki geeli on kalvon alla.
Kun geeli on kovettunut, ( ei kuivanut ) ota kalvo pois ja tarvittaessa hio vesihioma paperilla ylimääräinen geeli pois. Aloit hionta jollain karkeudella 300 - 500 ja viimeiseksi 1200, niin hyvä siitä tulee.Olen käyttänyt teippiä piirtoheitinkalvon sijaan nimenomaan silottamaan topcoatia, jolloin hiottavaa jää vähemmän.
Kuitenkin hiukankin suuremmissa korjauksissa teippi (muovitettu maalarinteippi, kirkas pakkausteippi) krymppaa topcoatin kuivuessa, jolloin pintakin menee kuopalle.
Olisiko jollakin kokemusta teippilajista, joka kestäisi topcoatin kuivumisen ajan suorana?
Piirtoheitinkalvo voisi olla ratkaisu, mutta teippi olisi huomattavasti helponpaa käyttää (kiinnittää).
- on gelcoat
johon on lisätty parafiiniöljyä.
Öljy suojaaa ei toivotuista hapettumisreaktoista, eli sitä voidaan käyttää kuten tavallista maalia. Runkoon sitä ei käytetä, koska se myös estäisi sidoksen muodostamista ulkopinnan ja varsinnaisen laminaatin vålille.- Viki
Mitä ihmettä tarkoitat, eikö topparilla muka voi korjata rungossa olevia pintavaurioita tai vaikka maalata pilssiä???
- sitä
Viki kirjoitti:
Mitä ihmettä tarkoitat, eikö topparilla muka voi korjata rungossa olevia pintavaurioita tai vaikka maalata pilssiä???
Topcoatia voidaan käyttää aivan kuten tavallista maalia (siihen se on suunniteltu!)
En ymmärrä miksi tämä "muka" on ihmeellistä sinulle?
Et taida olla venemiehiä? - Viki
sitä kirjoitti:
Topcoatia voidaan käyttää aivan kuten tavallista maalia (siihen se on suunniteltu!)
En ymmärrä miksi tämä "muka" on ihmeellistä sinulle?
Et taida olla venemiehiä?Nyt on kait kyse luetun ymmärtämisestä. Kun kirjoitit (tai nimimerkki "on gelcoat" kirjoitti)"Runkoon sitä ei käytetä", niin mitä sillä tarkoitetaan? Minä olen käyttänyt topcoatia runkoon, ihan niin kuin mitä tahtojaan maalia, tosin vähän paksumpaa kerrosta tehden, pintavaurioiden eli gelcoatin hiushalkemien korjaamiseen, mutta myös pilssin (rungon alin osa) maalaamiseen. Miksi sitä ei saisi käyttää runkoon?
Olen venemiehiä, mutta muovihommissa on aina oppimista, siksi kyselen ihmeellisiä. - että kun
Viki kirjoitti:
Nyt on kait kyse luetun ymmärtämisestä. Kun kirjoitit (tai nimimerkki "on gelcoat" kirjoitti)"Runkoon sitä ei käytetä", niin mitä sillä tarkoitetaan? Minä olen käyttänyt topcoatia runkoon, ihan niin kuin mitä tahtojaan maalia, tosin vähän paksumpaa kerrosta tehden, pintavaurioiden eli gelcoatin hiushalkemien korjaamiseen, mutta myös pilssin (rungon alin osa) maalaamiseen. Miksi sitä ei saisi käyttää runkoon?
Olen venemiehiä, mutta muovihommissa on aina oppimista, siksi kyselen ihmeellisiä.laminoidaan uusi vene, aloitetaan ruiskuttamalla GELCOAT kerros muottiin, jonka jälkeen laminoidaan itse polyesteri/hartsi sen päälle. Käytetään nimenomaan gelcoatia, koska topcoatin vahakerros (kyllä, parafiini on vaha) heikentäsi sidoksen gelcoatin la laminaatin välillä.
Kun vene on valmiiksi laminoitu, sisäpinta maalataan topcoatilla (tästä nimi, päällimäinen kerros).
Ehkä kirjoitin vähän epäselvästi, mutta ei myöskään tarvitse lukea kaikki kuten piru raamattua (ja viisastella turhilla kysymyksillä) - Viki
että kun kirjoitti:
laminoidaan uusi vene, aloitetaan ruiskuttamalla GELCOAT kerros muottiin, jonka jälkeen laminoidaan itse polyesteri/hartsi sen päälle. Käytetään nimenomaan gelcoatia, koska topcoatin vahakerros (kyllä, parafiini on vaha) heikentäsi sidoksen gelcoatin la laminaatin välillä.
Kun vene on valmiiksi laminoitu, sisäpinta maalataan topcoatilla (tästä nimi, päällimäinen kerros).
Ehkä kirjoitin vähän epäselvästi, mutta ei myöskään tarvitse lukea kaikki kuten piru raamattua (ja viisastella turhilla kysymyksillä)Naisellinen tapa olettaa että se mitä tarkoittaa on tärkeämpää kuin se mitä sanoo...
Jees, edellinen oli viisastelua, mutta ihan tosi en ymmärtänyt miksei topcoatia voisi käyttää runkoon (se ei ollut viisastelua ensiskään). Tiesin kyllä miten topcoat ja gelcoat noin suurpiirtein eroavat toisistaan, mutta aika amatööri olen muovihommissa, siksi nämä tiedonmuruset ovat tärkeitä. Yhden pienen vaneriveneen olen kuiduttanut ja pieniä vauriokorjausia tehnyt, joten sellaista turaamistahan se ammattitaidottomalle tuppaa olemaan... - nyt kysyit
Viki kirjoitti:
Naisellinen tapa olettaa että se mitä tarkoittaa on tärkeämpää kuin se mitä sanoo...
Jees, edellinen oli viisastelua, mutta ihan tosi en ymmärtänyt miksei topcoatia voisi käyttää runkoon (se ei ollut viisastelua ensiskään). Tiesin kyllä miten topcoat ja gelcoat noin suurpiirtein eroavat toisistaan, mutta aika amatööri olen muovihommissa, siksi nämä tiedonmuruset ovat tärkeitä. Yhden pienen vaneriveneen olen kuiduttanut ja pieniä vauriokorjausia tehnyt, joten sellaista turaamistahan se ammattitaidottomalle tuppaa olemaan...en saa selvää? Kännissäkö?
- Viki
nyt kysyit kirjoitti:
en saa selvää? Kännissäkö?
Enhän minä mitään kysynyt. Vastasin eli selitin miksi aiemmin kysyin nimimerkille "on gelcoat" selvää mutta minulle epäselvää ohjetta jossa kerrottiin "Runkoon sitä ei käytetä". Ymmärsin, jotta tarkoitettiin että topcoatia ei käytetä muottiin valmistusvaiheessa oli sitten kyseessä runko tai kansi tai muu leivottava osa.
Vinkkinä voin mainita, että kysymyksen erotat sen perässä olevasta koukkumaisesta merkistä, jossa on piste alla.
Lauseita tuon merkin kera löydät tuolta vähän ylempää, "eiku ymmärrys huono". Näihin ei ole tullut vielä vastauksia, joten hyvä nimimerkki "nyt kysyit", vastaile niihin mikäli tunnet asiaa, kun minä kiltisti vastailin sinun tärkeisiin kysymyksiisi.
(tässäkään viestissä ei ollut yhtään kysymystä...) - Viki
nyt kysyit kirjoitti:
en saa selvää? Kännissäkö?
Ei, en ole kännissä, eihän sitä jatkuvasti jaksa...
- FLYER 27
Gelcoatvaurio siis korjataan topcoatilla. Näinollen vaurio on korjattavissa täysin huomaamattomaksi
- Kalle
Nuo R.N:nän kirjotukset tuolta edeltä.
Eikös siellä sanota jotta geelillä tulee kiiltävä ja topilla matta korjaus jälki? - flyer 27
Kalle kirjoitti:
Nuo R.N:nän kirjotukset tuolta edeltä.
Eikös siellä sanota jotta geelillä tulee kiiltävä ja topilla matta korjaus jälki?eikö saa puleeraamalla kiiltäväksi?
- saa!
flyer 27 kirjoitti:
eikö saa puleeraamalla kiiltäväksi?
kiiltää kuin juutalaisen mulkku jouluyönä.
- niip
saa! kirjoitti:
kiiltää kuin juutalaisen mulkku jouluyönä.
Ei siihen mitään piirtoheitin kalvoa eikä parafiinia tartte, parafiinni kun muuttaa geelin väriä. Kun geeli on kovettunut yön yli hangataan pintaa asetooni rätillä, näin pinnassa oleva nahkeus häviää ja pinta voidaan hioa.
- janopleon
niip kirjoitti:
Ei siihen mitään piirtoheitin kalvoa eikä parafiinia tartte, parafiinni kun muuttaa geelin väriä. Kun geeli on kovettunut yön yli hangataan pintaa asetooni rätillä, näin pinnassa oleva nahkeus häviää ja pinta voidaan hioa.
tänään vedin kuidun päälle topcatin . .tein ensin 1.8 kiloa ja siihen vahaliosta sekaan puoli desiä . . ja kovetinta ja käsittely ja sit toinen puoli ja samat temput. .ja anoin kovettua eli kuivua. . eli gelcoat muuttuu topcoatikse kun siihen lisätään vahaliosta (mikä sisältää parafiinia ja muita aineita) . .eli tekee pinnan vesitiiviiksi . . pinnasta tulee sileämpi . .kuin ilman vahaliosta . .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
VVM Riikka Purra ministerin asemassaan valehteli ja rikkoi perustuslakia.
Valtiovarainministeri Riikka Purra (PS) kiisti Ylen ykkösaamussa luvanneensa ennen vaaleja, ettei pienituloisilta leikat277224Purra ennen vaaleja: "pienituloisten etuuksista leikkaaminen ei meille käy"
"...perussuomalaisten ero muun muassa kokoomukseen, joka haluaa leikata pienituloisten etuuksista, se ei meille käy."333509Ammattiliittojen jäsenmaksut valtion maksettavaksi
Ammattiliitot neuvottelvat jäsenilleen paremmat palkat, jotka lisäävät valtio verotuloja. Tästä syystä valton tulee maks233072Toksinen persuvasemmisto
Kun toksiset ihmiset eivät kykene hallitsemaan sinua, saamaan sinua näkemään asiat niin kuin he haluaa, toimimaan niin k202750Riikka Purra: Autoilu tulee Suomen valtiolle pyöräilyä edullisemmaksi! Siksi pyöräetu poistettiin!
🐸🐸🐸🐸🐸 Perussuomalaisten trollitehdas kiukkuaa kun Riikka Purra päästi taas sammakoita suustaan että autoilu tulee S3331775- 951185
- 94993
Tikkunenällä on kovat luulot itsestään
Mut ei tarjottavana muuta kuin katkeruutta, ilkeyttä ja ilkeä luonne hyih.. oikea miesten nielijä Onneksi kaivatullani13983- 84972
Hei sinä (m)
Meidän välinen tunnepyörremysky alkoi viime syksynä eikä ainakaan mun taholta ota laantuakseen. Tulet mun mieleen päivit1947