pitkänkö matkan lapsi jaksaa?

vaadinko liikaa?

Käyn kävelyllä ja lapsi on pakko ottaa mukaan, joko pyörällään tai pulkan kyydissä. Vauva on vaunussa. Minkä ikäisenä jaksaa esim 5km lenkin? Tietenkin välillä siis pulkan kyydissä tai pyörän selässä, ettei koko matkaa tartte pienen kävellä. Ikää on 4v.

10

3719

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on nyt

6 vuotias. hänen kanssaan aloitin "lenkkeilyn" 4-vuotiaana, eli hiihdimme talvella ja kävelimme/juoksimme kesällä.

alkuun matkat olivat lyhyitä, mutta nykyään hiihtää mukisematta 4-8 km lenkkejä ja joskus on vauhti niin kova, että äidillä on tekemistä perässä pysymiseen. sitten kun lumi sulaa, alamme taas "lenkkeillä". esim viime syksyllä kävelimme muutaman kerran illassa 5,5 km lenkkiä, välillä juostiin. hyvin jaksaa. esim viime syksynä oli yksissä maastojuoksukisoissa, joihin halusi lähteä 3 km:n matkalle. juoksi koko matkan niin, että moni vanhempikin putosi kyydistä.

mutta halu pitää tulla lapselta. en koskaan pakota mukaan. jos joskus ei jaksa, niin itse juoksen ja lapsi tulee omalla pyörällä. mutta harvoin näin käy. yleensä se on lapsi, joka vetää monoja tai lenkkareita jalkaan ja kysyy, että mennäänkö? kaikki eivät halua. esim velipoika ei koskaan lähde mukaan muuten kuin pyöräilemällä. ikää on veljellä nyt 9 vuotta.

• Minni-Anna

Itse olin ylpeä kun 7-vuotias jaksoi ajaa itse polkupyörällä koulun jälkeen 3km minun työpaikalle... Eikös 5km kestä 4-vuotiaan vauhdilla monta tuntiakin?

• se äskeinene
        Minni-Anna kirjoitti:

Itse olin ylpeä kun 7-vuotias jaksoi ajaa itse polkupyörällä koulun jälkeen 3km minun työpaikalle... Eikös 5km kestä 4-vuotiaan vauhdilla monta tuntiakin?

minun tyttöni tykkää liikkua ja juosta. koskaan en ole pakottanut mukaan, en edes maanitellut. yleensä itse kysyy, että mennäänkö? nyt kun on hiihtokelit, niin oikein suuttuu, jos hiihdämmekin lyhyempää reissua kuin tottumaansa 5 km latua. joskus haluaa myös lähteä 8 km:n ladulle.

en näe tuossa mitään ihmeellistä niin kauan kun itse haluaa sitä. veljeään on turha maanitella mukaan, hän ei lähde.

• kohta 7 vee

tyttö. 5 vuotiaana jaksoi juosta pari kilometriä, viime kesänä jo enemmän. ensi kesänä luultavasti pudottaa minut kyydistään. nyt jo hiihtää lujempaa kuin minä (eli kohtalaisen huonokuntoinen äitinsä). eli kyllä näitä on. mutta uskoisin, että se ihan geeneissä määrätty. tytön isosisko ei nimittäin liiku, ellei suorastaan pakoteta. nyt jo tämä 6vuotias menee lujempaa kuin 10vee siskonsa.

• iskä

ja kauppaan matkaa 2 kilometriä. Piikusen takkuista jo paluumatkan loppuosilla (polkupyörällä), tosin yleensä takana jo kavereiden kanssa leikkimistä pihalla useampia tunteja.

• Minni-Anna

Minun poika on nyt 8. Matka hammaslääkäristä (2km) kävellen kestää melkein tunnin. Kyllä hän jaksaa kävellä, mutta ihmettelen kyllä näitä 4-5 vuotiaita jotka tosta noin vaan heittävät 5km:n lenkkejä... Minun pojalta sellainen kestäisi kai kolmatta tuntia. Kai lapsissakin on monenlaista menijää.

• jos..

Kysyisit lapseltasi että joko väsyttää? Olisiko siinä mitään ideaa?

• minna

Alle kouluikäisillä lapsilla on helposti kaksi vaihdetta: joko mennään kovaa juoksua tai sitten ei ollenkaan. Lapsi kyllä jaksaa pidempiäkin matkoja, kunhan vauhti ei ole liian kova. Ihan 4-vuotiaasta en tiedä, mutta tuttuni tyttö on nyt innostunut lenkkeilysta 6-vuotiaana. Tyttö on "oppinut" hölkkäämään/kävelemään reipasta vauhtia ja samalla kerrotaan päivän tapahtumista tms. Aiemmin meno oli sitä, että 50 metriä piti juosta kovaa ja sitten ihmeteltiin hengästyneinä polun kulmassa. Aloittakaa vähän lyhyemmästä matkasta, jos epäilyttää. Kyllä varmaan jaksaa tuon 5 kilometriäkin, jos vielä välillä voi olla kyydissä, eikä tarvitse itse kävellä.

• Äiti*2

Riippuu lapsesta.

Liikkuvainen poikani käveli itse 4,5 km, kun ikää oli 2 1/2 vuotta! Aikaahan siinä meni muistaakseni lähemmäs 3 tuntia. Puolessa matkassa juotiin pillimehut. Mukana oli kaksosten rattaat joissa pienempi nukkui. eli kyyti olisi ollut mutta poika halusi kävellä.

Samainen lapsi hiihtää nyt juuri 6 täyttäneenä 7 km lenkkejä isänsä kanssa. Tyttö käveli 4 km 4-vuotiaana. Tosin kävelemme paljon ja rattaat olivat mukana 3-vuotiaaksi asti.

Jos pitää kävellä pitkä matka: mieti mikä matkanvarrella olisi mielenkiintoista lapsesta. Esim. lähtiessä sanotaan että: katsotaampa kauppa reissulla onko järvenjäät jo sulamassa ja järven kohdalla ihmetellään sitä. Seuraavaksi mietitään onko sen tietyn talon pihassa koira ulkona ja mennään sitä ihmettelemään. Koko matkalle tällaisia virikkeitä.

Välillä ihmetellään kun on tullut jääpuikkoja tai kuuluu linnun laulu. Ensimmäisillä reissuilla ei saa olla kiire! Ota vaikka eväät mukaan. Vauhtia tulee ajan kanssa, mutta ei pakolla.

• zcxv

Meillä on kanssa aika menijä vanhempi poika, nyt 6 v.

Neljän vanhana hän hiihti jo 4 km isänsä kanssa.
      Aloitti pyörällä myöskin ilman apurenkaita jo ennen neljää ikävuotta ja ajeli heti viikon sisään jo yli 6 km hujahtaen.

Käveli kanssani yli 5 km samoin alle viiden vanhana ja ei edes natissut.

Pikkuveli taas ei ole ollenkaan ollut pienempänä innokas kävelijä, nyt kylläkin jo painelee ihan kiltisti pari kilometriä kauppaan ja takaisin eli neljä km ja risat yhteensä. On ikää 5.
      Pyörällä nämä molemmat sankarit menisivät vaikka millaisia lenkkejä.

Yli kymmenen kilometriä fillareilla on kokeiltu viime kesänä, 4 ja 5 v silloin, joskin tietenkin on ollut pysähdys välillä. Ällistelen kanssa tätä intoa välillä, mutta mennään, kun kerran maistuu lapsille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      74
      7617
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      128
      3037
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      153
      1884
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      69
      1709
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      126
      1540
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      172
      1482
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      132
      1202
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      78
      879
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      48
      822
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      53
      784
    Aihe