2,0 d4d, vikinä koneessa?

mikähän...

Mulla on ilmennyt avensiksessa sellaista katkonaista kitinää (kitkutusta) tyhjäkäynnillä. Ääni kuuluu "hihnapuolelta", mutten ole tarkemmin paikantanut sitä. Osaako kukaan sanoa, onko joku tyyppivika? Autolla ajettu 300 000 km.

21

7436

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rexe

      Veikkaisin laturinhihnaa

      • että...

        seuraava jakohihnan vaihto tulee seuraavan öljynvaihdon yhteydessä. Samassahan vaihdetaan myös laturin hihna yms. Ääni ei kuitenkaan mielestäni ole hihna ääntä..


    • aveD4D

      Mulla on vähän samoja oireita. En ole itsekään osannut paikallistaa, mistä se voisi kuulua. Vikinää ei kuitenkaan kuulu päivittäin. Jos ja kun asia selviää, niin kerrotko tällä palstalla. Olisin kiitollinen tiedosta.

      • tietenkin..

        ja toivottavasti myös sinäkin, jos asia selviää.


    • toyisti

      crc 55-6 (huomio tarkka tyyppi) spary käteen ja suihkuta laturinhihnan sisäpinnalle jos vikinä loppuu löysit äänen aiheuttajan. Alkaa uudestaan kun aine on kulunut loppuun.

      Tuo vikinä on ton moottorin ominaisuus ja jos omaat vikisevän version se ei poistu hihnan vaihdolla pysyvästi.

      Oma teoriani on että jossakin hihnapyörässä on heittoa joka sitten aiheuttaa ton kitinän.

    • laturin

      hihna vikiseen kun oli ajettu paljon.

    • ttkracing

      Voihan se myös olla sitä että joko vesipumppun tai laturin ikä alkaa olla täynnä eli laakerit alkaa oleen loppu.
      Itselllä kanssa vikisee/kitisee,ei ole hihnan ääntä.Itsellä veikkaan juuri vesipumppua tai laturia.Aveihin kun on kai jonkun verran latureita vaihdeltu.Mitä olen katsonut korjaustoimenpiteitä käytetyistä aveista.

      Ainoa mahdollisuus paikallistaa äni on ottaa laturin hihna pois käytöstä.Jos ääni lakkaa vika on laturissa.
      Aveen ei varmaan vaihdeta vesipumppua hihnan vaihdon yhteydessä??

      • vaihdettu

        kerran. Hihnan vaihdon yhteydessä vaihdettu..mutta ei luonnollisestikaan mikään säännöllinen toimenpide. Olen itse alkanut epäilemään juuri sitä vesipumppua. Luulen, että vika ei ole kovin vakava, ja käytännössä ääni on sen verran pieni, että sitä ei kuule auton sisälle. Kuulin äänen sattumalta, kun auton ovi oli auki tyhjäkäynnin aikana viimekesänä.


      • toyisti
        vaihdettu kirjoitti:

        kerran. Hihnan vaihdon yhteydessä vaihdettu..mutta ei luonnollisestikaan mikään säännöllinen toimenpide. Olen itse alkanut epäilemään juuri sitä vesipumppua. Luulen, että vika ei ole kovin vakava, ja käytännössä ääni on sen verran pieni, että sitä ei kuule auton sisälle. Kuulin äänen sattumalta, kun auton ovi oli auki tyhjäkäynnin aikana viimekesänä.

        ja kokeile ennenkuin teet hätäsiä johtopäätöksiä enempää


      • matilda
        toyisti kirjoitti:

        ja kokeile ennenkuin teet hätäsiä johtopäätöksiä enempää

        Eikö crc ja muut sen kaltaiset aineet haurastuta kumisia hihnoja??


      • ttkracing
        matilda kirjoitti:

        Eikö crc ja muut sen kaltaiset aineet haurastuta kumisia hihnoja??

        Itse en ainakaan mene suihkimaan mitään hihna spraytä omaan autooni.Se on tietysti oma kantani ja samaa mieltä matildan kanssa.Tottakai niitä kehutaan hyviksi jne. jne.Olen kyllä sitä mieltä että kyllä sen kuulee onko se hihnaääntä vai jotain muuta.

        Eipä näyttänyt olevan kallis uus vesipumppu motonetissä alle viiskymppiä,punasentiskin hintaa en tiedä.Mutta en kyllä sulkisi pois sitä laturi vaihtoehtoa,siitä nimittäin kuuluu samanlaista vikinää kun alkaa oleen tiensä päässä.


      • autoissa
        ttkracing kirjoitti:

        Itse en ainakaan mene suihkimaan mitään hihna spraytä omaan autooni.Se on tietysti oma kantani ja samaa mieltä matildan kanssa.Tottakai niitä kehutaan hyviksi jne. jne.Olen kyllä sitä mieltä että kyllä sen kuulee onko se hihnaääntä vai jotain muuta.

        Eipä näyttänyt olevan kallis uus vesipumppu motonetissä alle viiskymppiä,punasentiskin hintaa en tiedä.Mutta en kyllä sulkisi pois sitä laturi vaihtoehtoa,siitä nimittäin kuuluu samanlaista vikinää kun alkaa oleen tiensä päässä.

        laturin lopun lähenemisen voi päätellä kitinästä, joka johtui hiilten loppuun kulumisesta. Hiiliä kannattelevat teräsjousen päät alkoivat hangata "magneeton" akseliin. Liekkö sama periaate nykysissäki sitte. Ääni ei kuitenkaan ole sellainen.


      • perustelut
        autoissa kirjoitti:

        laturin lopun lähenemisen voi päätellä kitinästä, joka johtui hiilten loppuun kulumisesta. Hiiliä kannattelevat teräsjousen päät alkoivat hangata "magneeton" akseliin. Liekkö sama periaate nykysissäki sitte. Ääni ei kuitenkaan ole sellainen.

        Onko D4D koneessa sama laturin hihna kuin TD:ssä? Minun TD aveen on vaihdettu 3x laturin kiilahihna. Juuri koskaan se ei ole ääntänyt niinkuin yleisesti nuo kiilahihnat luistaessaan ääntää eli se ei todellakaan "kilju". Hihnan kyljet kuluu kiiltäviksi eli jotenkin "lasittuu" ja eihän se silloin pidä.

        Hihnan kulumisen olen huomannut lähinnä matalilla kierroksilla (


      • matilda
        perustelut kirjoitti:

        Onko D4D koneessa sama laturin hihna kuin TD:ssä? Minun TD aveen on vaihdettu 3x laturin kiilahihna. Juuri koskaan se ei ole ääntänyt niinkuin yleisesti nuo kiilahihnat luistaessaan ääntää eli se ei todellakaan "kilju". Hihnan kyljet kuluu kiiltäviksi eli jotenkin "lasittuu" ja eihän se silloin pidä.

        Hihnan kulumisen olen huomannut lähinnä matalilla kierroksilla (

        mulla ainakin on nähtävissä valojen himmeneminen tyhjäkäynnillä, noin 800...900 kierrosta. Hihna ilmeisesti menny?


      • toyisti
        matilda kirjoitti:

        mulla ainakin on nähtävissä valojen himmeneminen tyhjäkäynnillä, noin 800...900 kierrosta. Hihna ilmeisesti menny?

        jeesus, vaihtakaa vaan osaa jos ei vinkit kiinnosta. Omassani D4D avessa hihna kesti jakohihnan vaihtovälin crc käsiteltynä ja vikinä pysyi poissa muutaman käsittelyn jälkeen. Tuo vikinä on ominaisuus >200tkm ajetuissa 2.0 D4D koneissa, ilmeisesti laturin hihnapyörä kieroutuu ajan kuluessa ja vikinä alkaa pienillä kierroksilla kun laturilta vaaditaan paljon virtaa(=lämmitys vastukset ovat päällä). Vikinä yleensä loppuu kun kone lämpenee ja lämmitysvastukset putoo pois päältä.

        Voi matilda parka, jos hihna luistaisi niin että valotkin himmenisivät kyllä tulisi myös palaneen kumin haju, ja voi sitä kiljuntaa mikä hihnasta tulisi.

        Täälläkin varmaan tarvittaisiin myth bustersseja rikkomaan näitä urbaanilegendoja.


      • käytit sitä crc:tä?
        toyisti kirjoitti:

        jeesus, vaihtakaa vaan osaa jos ei vinkit kiinnosta. Omassani D4D avessa hihna kesti jakohihnan vaihtovälin crc käsiteltynä ja vikinä pysyi poissa muutaman käsittelyn jälkeen. Tuo vikinä on ominaisuus >200tkm ajetuissa 2.0 D4D koneissa, ilmeisesti laturin hihnapyörä kieroutuu ajan kuluessa ja vikinä alkaa pienillä kierroksilla kun laturilta vaaditaan paljon virtaa(=lämmitys vastukset ovat päällä). Vikinä yleensä loppuu kun kone lämpenee ja lämmitysvastukset putoo pois päältä.

        Voi matilda parka, jos hihna luistaisi niin että valotkin himmenisivät kyllä tulisi myös palaneen kumin haju, ja voi sitä kiljuntaa mikä hihnasta tulisi.

        Täälläkin varmaan tarvittaisiin myth bustersseja rikkomaan näitä urbaanilegendoja.

        ... jos ei kerran hihna luista? Ja se on varma että kaikki hihnat ei todellakaan haise/käryä/kilju luistaessaan! Pikkuinen kihnutuskin voi olla merkki luistavasta hihnasta, ollaanko samaa mieltä?

        Vanhan akun ja luistavan remmin yhdistelmä kylmällä ja kostealla koneella saa varmasti valot himmenemään pikkukierroksilla niin että sen pimeällä huomaa.


      • Matilda
        toyisti kirjoitti:

        jeesus, vaihtakaa vaan osaa jos ei vinkit kiinnosta. Omassani D4D avessa hihna kesti jakohihnan vaihtovälin crc käsiteltynä ja vikinä pysyi poissa muutaman käsittelyn jälkeen. Tuo vikinä on ominaisuus >200tkm ajetuissa 2.0 D4D koneissa, ilmeisesti laturin hihnapyörä kieroutuu ajan kuluessa ja vikinä alkaa pienillä kierroksilla kun laturilta vaaditaan paljon virtaa(=lämmitys vastukset ovat päällä). Vikinä yleensä loppuu kun kone lämpenee ja lämmitysvastukset putoo pois päältä.

        Voi matilda parka, jos hihna luistaisi niin että valotkin himmenisivät kyllä tulisi myös palaneen kumin haju, ja voi sitä kiljuntaa mikä hihnasta tulisi.

        Täälläkin varmaan tarvittaisiin myth bustersseja rikkomaan näitä urbaanilegendoja.

        Valot himmenevät tyhjäkäynnillä, ei voi mitään.


      • toyisti
        Matilda kirjoitti:

        Valot himmenevät tyhjäkäynnillä, ei voi mitään.

        sitten kitinää. Ropleema on siinä, kun ja jos hihnapyörässä on sivuttaisheittoa niin kihnutus kuuluu siitä kun hihnan reuna ottaa hihnapyörän reunaan kiinni(aika yleinen vika paljon ajetuissa moottoreissa). Jos valot himmenee tyhjäkäynnillä niin silloin a) laturista on joko hiilet loppumassa tai diodi/diodeja palanut(saattaa ujeltaa vaimeasti) b) akku on finaalissa=ottaa virtaa paljon mutta ei lataannu c) tyhjäkäynti on liian pieni(saa nostettua hieman säätämällä kaasupolkimessa olevan anturin asetoa muuttamalla)


      • toyisti
        käytit sitä crc:tä? kirjoitti:

        ... jos ei kerran hihna luista? Ja se on varma että kaikki hihnat ei todellakaan haise/käryä/kilju luistaessaan! Pikkuinen kihnutuskin voi olla merkki luistavasta hihnasta, ollaanko samaa mieltä?

        Vanhan akun ja luistavan remmin yhdistelmä kylmällä ja kostealla koneella saa varmasti valot himmenemään pikkukierroksilla niin että sen pimeällä huomaa.

        tekniikka voi olla hankalaa.


    • mbsl

      olis edes mersedes ei vikise

      • Vanha_Mersumies

        Kyllä muuten vikisee ja kun vesijäähdytteinen laturi sanoo poks, kaivat vähän vajaa 2 tonnia nöyrästi lompakosta. Mersu ei ole ollut enää mikään hyvä auto muihin verrattuna vuoden -95 jälkeen. Kallis se on pitää, varsinkin nämä uudemmat mallit.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe