Edessä on se aika elämästä kun eläkkeellä olevat vanhemmat haluavat tehdä paperit taloista ja metsäomaisuudesta. Tulevia perijöitä on 2 kpl.
On ollut puhetta, että luopuisivat talosta ja metsistä, mutta säilyttäisivät elinikäisen hallintaoikeuden.
Etuna ilmeisesti on perintöveron pieneneminen. Onko muita etuja???
Ja kaikista tärkein: Mitä sudenkuoppia tähän liittyy ja mitä pitää huomioida?????
Hallintaoikeus vai perintö???
4
743
Vastaukset
- on holtti pois
raha-asioissa, tuo kuulostaa järkevältä ratkaisulta. Säännöllinen kuukausitulo, oppii lapsi käyttämään rahaa kun on rajat.
- alkup.
hyvä huomio.
Ei kuitenkaan pidä paikkaansa tässä tilanteessa vaan molemmat ovat vallan järkeviä aikuisia ihmisiä.
- joutomies
Lahja- ja perintövero ovat krogressiivisia saman taulukon mukaan. Esim. veroista 50000/5735 ja 100000/13735, eli 2 x 50000 eränä etu 2265 €.
Erien välissä on syytä olla n. 3 vuotta, ettei verottaja niputa niitä veronkiertona. Lisäksi on lahjakirjassa oltava maininta, että lahja ei ole saajansa ennakkoperintöä, koska muuten lahjat niputetaan aikanaan perintöverotuksessa.
Lahjoittajan hallintaoikeus alentaa lahjan verotusarvoa lahjoittajan iän mukaisen kertoimen ja 5-10% tuoton mukaisesti. Esim. 64-68 vuotiaalla on kerroin 8, eli alennus 40%.
Riittävän terveenä tehdyillä omistusoikeuden siirroilla eliminoituu yleistyvän, dementian yms sudenkuoppien taloudellisia vaikutuksia.
Palstallakin on useasti etsitty sitä parasta ratkaisua. Sitä etsin palstan keskusteluilla omallekin omaisuudelleni, mutta ratkaisut ovat aina tapauskohtaista arvailua pahuksen monien muuttujien ryteikössä. Onnea pohdinnoille. - asdf
Joskus oikeassa elämässä voi tapahtua myös se epätodennäköinen, että nuorempi kuolee ennen vanhempiaan....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1522545Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131101Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849