Onko jotain yleisiä järjestyssääntöjä, joitka määrittelevät mihin aikaan saa aloittaa remontoimisen (poraamine yms.) sunnuntaina? Vai saako sunnuntaina edes remontoida?
Mihin aikaan sunnuntaina remonttia
59
12773
Vastaukset
- jokujokub
Kunnan järjestyssäännöt ja lainsäädäntö määrää ainakin jotain.
Mulla on jotkut kiinteistöliiton "suositussäännökset" ja näissä lukee remonteista:
Ilmoitettava etukäteen naapureille
Pyrittävä tekemään arkisin ennen 21.00
eli ei varsinaisesti kielletty, mutta lappua ilmoitustaululle niin kyllä naapurit sit varmaan tulee neuvottelemaan...- Ei noin
mutta sanotaanko että kuukausitolkulla jatkuva remontti tai hyvin kovaääninen remontti on kiellettyä mihin kellonaikaan tahansa. Yökerhoon verrattavia meluhaittoja remontista ei saa aiheutua naapureille.
- Kolehtihaavi
Vasta saarna-ajan jälkeen saa aloittaa.
- V***uuntunut
Meidän taloyhtiössä joku pässinpää aloittaa joka ilta poraamisen ILLALLA n. klo 20 aikaan...ARKENA JA LAUANTAINA...SUNNUNTAINA!
- Suvaitsevainen
Matti ja Teppo - - - Mä joka päivä töitä teen..
- asiallinen asukas
kuulostaa kovin tutulta, niitä pääsinpäitä riittää joka paikkaan. Näillä ei ole minkäänlaista kunniotuksen häivääkään muita kohtaan. Ovat niin reppanoita, etteivät edes tajua käyttäytyä asiallisesti.
- Anonyymi
asiallinen asukas kirjoitti:
kuulostaa kovin tutulta, niitä pääsinpäitä riittää joka paikkaan. Näillä ei ole minkäänlaista kunniotuksen häivääkään muita kohtaan. Ovat niin reppanoita, etteivät edes tajua käyttäytyä asiallisesti.
Jollakin voi olla taloudellinen pakko meluta silloin kun työtä tarjotaan.
Joku pykälä kyllä löytyy koska sain kimppuuni melunmittaajan ja kunnan ympäristötarkastajan. No melua ei ollut mitattavaksi asti mutta rikkomus se kuitenkin oli koska ukaasi jäi päälle , arkena kello 22 ja lauantaina kello 18, sunnuntaina pitää olla kuoleman hiljaista työn äänien suhteen.
- Miina
remonttitöitä, joista lähtee ääntä. Launataina ei klo 18 jälkeen, eikä arkipäivinä klo 20:n jälkeen. Arkisin ja launataisinkin saa työt kyllä jo aloitaa aamuseitsemältä.
- andlers
Olisiko kenelläkään, mitään linkkiä tai lähdettä, josta voisi noi remonttiaikojen suositukset tarkistaa? Ei löydy googlettamalla millään muuta kuin näitä foorumeita. Kiitti!
- 8+9
andlers kirjoitti:
Olisiko kenelläkään, mitään linkkiä tai lähdettä, josta voisi noi remonttiaikojen suositukset tarkistaa? Ei löydy googlettamalla millään muuta kuin näitä foorumeita. Kiitti!
kysy isännöitsijältä tai kiinteistön huoltajalta.on varmaan talokohtaisia nuo kellonaikaan sisällytetyt sallitut toimet.niistä sallituistakin löytyy joskus omituisuuksia ellei peräti naurettavia säännöksiä.
- Diipa-daapa
Tervettä järkeä voi käyttää. Monet tykkäävät nukkua pitkään sunnuntaina, joten ennen kymmentä en mitään alkaisi porailemaan. Samoin jos talossa on lapsia, niin menevät kenties aikaisin nukkumaan.
- 10+17
Samaa mieltä. Remontoiminen on sallittua myös sunnuntaisin, mutta melua aiheuttavat työt vois sijoittaa niin, etteivät ne häiritse aamulla tai illalla nukkuvia. Kristyttyjen jumalanpalvelus aika on sunnuntaisin noin klo 10 - 12 , perjantai on islaminuskoisten pyhäpäivä ja lauantai juutalaisten. Usein hartaushetket kuitenkin pidetään jossain muualla kuin ihmisten kotona.
- aikaisin
klo 05.30 aloitin tänään ampumaan naulaimella sisäkattoa yläkerran yhteen huoneeseen, mutta asummekin omakotitalossa
- 20+8
Joten vastauksesi ei ole relevantti tähän kysymykseen. Ehket ole ihan viisas.
- ronja''''
Monet pystyvät tekemään remppaa vain viikonloppuisin ja remppa tuskin kestää pitkään, minkä vuoksi sunnuntaina remppaaminen on vähän hankalaa kieltää ihan kokonaan. Mutta tässä taas näkee, että harvaa kiinnostaa muiden huomioonottaminen ja hyvät käytöstavat. Olisi pieni vaiva laittaa naapureille kirjallinen ilmoitus, miten pitkään remppa tulee asunnossa kestämään ja milloin sitä ylipäätään tehdään. Sunnuntaisin voi oikeasti tehdä jotakin, missä ei tartte porata, mutta kun on ikänsä totuttu elämään mamman ykkösenä on tosi vaikea asettua muiden asemaan.
- hanki korvatulpat
juuri silloin kun haluan. Olkoon sunnuntai tai ei. Työtä on tehtävä ja työ saatava valmiiksi.
- elätvainkerran
hanki korvatulpat kirjoitti:
juuri silloin kun haluan. Olkoon sunnuntai tai ei. Työtä on tehtävä ja työ saatava valmiiksi.
peruspässi
- Remppareiska-
elätvainkerran kirjoitti:
peruspässi
Turpa kiinni hippi
- osta peltorit
Minä noudatan ihan samaa periaatetta, että ihan turhaan hakkaat sitä seinää en sitä noteeraa lainkaan.
- hanki tulppakorvat
Lataa pyörätuolis akut ja pidä pääs kii savipää :D:D
Työtön sä oot, mut pitää tänne tulla paukuttelemaa henkseleitää =) - asiallinen naapuri
tyypillinen asennevammainen," minä olen mannerheim"
- aamuhetki 77
En ole ikinä porannut, mutta kysyn noin periaatteessa, miksei sunnuntaina saisi porata? Monethan ovat työssä arkena ja pystyvät aloittamaan rempan vaikkapa joskus iltakahdeksan jälkeen, joten onko se parempi aika kuin sunnuntai?
Jotka nukkuu puoleenpäivään, niin ne onkin aiheellista herättää.- osta peltorit
Juuri niin. Onneksi kenenkään ei tarvitse tehdä nykyään vuorotyötä.
- fdsfdsfcvx
osta peltorit kirjoitti:
Juuri niin. Onneksi kenenkään ei tarvitse tehdä nykyään vuorotyötä.
Juuri tuosta syystä jokainen aika voi olla huono jonkun kannalta. Sunnuntaina remontoiminen tosiaan kiellettyä, mutta tuskin kovin moni siitä valittaa. Mielestäni sunnuntai on ehkäpä paras aika remontoida, koska valtaosa on silloin vapaalla ja voi poistua kotoaan jos äänet häiritsevät.
Säännöt ovat aika vanhoja ja kaipaisivat muutoksia. - erjtieru
fdsfdsfcvx kirjoitti:
Juuri tuosta syystä jokainen aika voi olla huono jonkun kannalta. Sunnuntaina remontoiminen tosiaan kiellettyä, mutta tuskin kovin moni siitä valittaa. Mielestäni sunnuntai on ehkäpä paras aika remontoida, koska valtaosa on silloin vapaalla ja voi poistua kotoaan jos äänet häiritsevät.
Säännöt ovat aika vanhoja ja kaipaisivat muutoksia.Onko sunnuntaina remontoiminen todella kiellettyä. Ei ainakaan meidän toloyhtiön järjestyssäännöissä sanota niin.
- Puuha Pettereille
erjtieru kirjoitti:
Onko sunnuntaina remontoiminen todella kiellettyä. Ei ainakaan meidän toloyhtiön järjestyssäännöissä sanota niin.
No johan sen sanoo järkikin jo. Pidä lepopäivä sunnuntaisin niin saa naapuritkin levätä.
- skdmvsk
Puuha Pettereille kirjoitti:
No johan sen sanoo järkikin jo. Pidä lepopäivä sunnuntaisin niin saa naapuritkin levätä.
Lepopäivä, eli sapatti on kyllä oikeasti lauantaina.
- Hoitaja ---
Kuulepa kun minä nukun puoleenpäivään ja ylikin sen takia, että sairastuneet ja vammautuneet saavat hoitoa vuorokauden ympäri. Minua ei ole aiheellista herättää työvuoron jälkeen sunnuntaina.
- Ota selvää asioista
skdmvsk kirjoitti:
Lepopäivä, eli sapatti on kyllä oikeasti lauantaina.
Ei luterilaisuudessa ole sabatti lauantaina. Luterilaisuus on Suomen valtauskonto mikä vaikuttaa sabatin vieton päivään.
- Muut huomioon
Taas tätä kärjistämistä... Mä teen, milloin huvittaa ja MULLE sopii.
Sen sijaan, että selvittäis ensin rajoittaako mikään mun poraamista ja naulaamista, menis ensi töikseen naapuriin soittaan ovikelloo ja kertomaan, että ois pientä entrausta tässä ja tarttee viikonloppuna kolistella ja porata. Sen jälkeen pistää ilmotustaululle lapun ja pahoittelee häiriötä.
Pahimmat köhijät ja koputtelijat, kun on ensin puhutellu ja selvittäny, ettei oo saumaa heidän poissaollessaan näitä remppojansa hoitaa, niin aika isolla todennäkösyydellä naapurin keuhkotauti ja voimasanavarasto jää itelle edelleen tuntemattomaksi. - kypsä,vihainen
ulappasaarentie 4 talossa joku poraa ja naputtaa joka päivä ei mitään rauhaa.sunnuntaina pitäs edes saada olla rauhassa.en tajua mitä helvettiä nää remppaa joka päivä.pitäs ihmisillä olla vähän edes järkee.mitään lappua tai tietoa rempoista ei ole missään et tietäs edes kuka tekee tämmöstä ehkä kiusaa jopa.
- porarunkkari se on
Ykkösessä se vasta ku-sipää onkin. Rakastaa Metaboaan yleensä yhdeksän jälkeen illalla ja hartaasti myös sunnuntaisin.
- porarunkkari se on
porarunkkari se on kirjoitti:
Ykkösessä se vasta ku-sipää onkin. Rakastaa Metaboaan yleensä yhdeksän jälkeen illalla ja hartaasti myös sunnuntaisin.
Junttilan Pentti taas lutkuttamassa Metaboaan. Voi ressukkaa.
- 7 päivää
Ei viikossa ole kun arkipäiviä lain mukaan. Viikonlopuksi ei ole maalaisten ikäväksi mitään hiljaisuutta erikseen.
Valitettava tosiasia että kerrostalossa on naapureita, mikä on vaan hyväksyttävä . Tai muutettava takaisin sinne sysimetsiin.
Entäs kun itse teet remonttia ja naapuri tulee katkaisee porakoneen johdon? Onkos se sitten kivaa ? Kyllä varmaan löytyy hyviä selityksiä miksi pitää tehdä remonttia.- porarunkkari se on
Taidat itse olla varsinainen Junttilan Pentti. Jos satun teettämään remonttia, se tehdään kyllä työajan puitteissa. Mahdollisista johdonkatkomisista (juntin merkki sekin) naapuri vastaa sitten oikeusteitse. Menehän siis lutkuttamaan Metaboasi kitinän sijasta.
- Anonyymi
Et ole ihan normaali...
Stadissa syntynyt
- Törkeetä
Pitäsi kysyä naapureilta lupa jos on ihan pakko pyhäpäivänä mekkaloida.
Hyviin tapoihin kuuluu antaa edes pyhäpäivisin rauha naapureille.
Naapurilla voi olla sunnuntaisin seurat. Minä kyllä valittasin.
Jos ei muulloin ole aikaa kuin pyhisin tehdä remppaa niin olkoon tekemättä. - 66562365
Saa tehrä.
- Maalaiset vauhdissa
Jos on töissä ma-pe niin milloinkas arvon lypsäjät kuvittelee että remonttia tehdään ? Se on tasan viikonloppuna. Ei siihen mitään lupia tarvita.
Miten kaikenmaailman metsäläiset yleensä kaupunkiin tunkee.
Vai että pitää seuroja? Se seurojen pitäminen loppuu 07.00.
Tämä nykyinen villitys ilmoittaa jokaisesta vessan vedosta on luonut ihmisille ihan ihme käsityksen kerrostaloelämästä.
Naapurit tietysti on hyvä ottaa huomioon mutta jossain se rajakin kulkee.
"porarunkkari se on" mielestä remontit tulee tehdä työajan puitteissa. Ei viikonloput poikkea mitenkään "työajasta". Et ime sitä metaboasi vaan.
Ja jos vielä ahdistaa niin muuta takaisin sinne missä ei ole naapureita.- porarunkkari se on
Junttilan Pentti se kitisee yhä. Metabo hanurissaan suorastaan vinkuisi onnesta. Et sinä mitään töitä tee, kunhan ryyppäät arjet ja pyhät.
- yksi v*ttuuntunut lisää
Hommaa sitä hemskutin työvoimaa sitten, jotta tekevät arkisin. Pirun ärsyttävää tommonen. Voisin ite mennä hakkaamaan semmosia päähän että "onko nyt kivaa?"
- Anonyymi
Minäkin olen töissä ma-pe. Monta tuntia on jäljellä klo 17-21. Onko sinulla ongelmia aikataulujen kanssa?
- j7676j6j6j6jj
Meillä on naapurissa kuukauden jatkunut remontti jota tehdään vain viikonloppuisin. Alkaa hermo mennä. Viikonloppuna kun voisi rankan työviikon jälkeen nukkua pitkään ja viettää laatuaikaa, niin eikös perkeleen naapuri ala poraamaan jo aamusta. Ei mitään ilmoitusta kuka tekee ja missä asunnossa.
Onhan se viikonloppuisin rempattava kun arkena käydään töissä, viis naapureista. Pitäisi olla laki että rempat tehdään arkisin 8-16.- porarunkkari se on
Täällä pikku Metabo-riippuvainen aloitti äsken. Tyhjäpää kun on.
- kovin on rajoitettua
Meidän talon järjestyssäännöissä on että ei ollenkaan remontoimista pyhisin. Ja arkisin ei saa enää klo 16 jälkeen.
- R.Emppa
Naapuri teki remppaa 3 kuukautta,arjet ja pyhät.
sitten tuli valmista.
Meni viikonverran,niin toinen aloitti saman homman.
Lappua oli laitettu ilmoitustaululle,että pahoitellaan remontista aiheutuvaa ääntä.
Arvioi,että voi pari kuukautta mennä tässä savotassa.
Kukahan on seuraavana vuorossa.
Yhtiön hallitukselle ehdotettiin,että varaavat aikoja asukkaiden remppoihin.
nimi listaan koska kukin aloittaa ja lopettaa.
Korkeintaan 3 messa huoneistossa saa tehdä remppoja samaan aikaan.
Yhtiössä 2 isoa rakennusta ja 100 huoneistoa.
Ei kun hommiin,lupa on myönnetty. - Konserttipianisti
Nykyään ihmiset on niin persaukisia, että tekevät rempat itse. Paras oli yksi mies, joka porasi joka pv puoli tuntia kolme viikkoa ja aina väärällä poranterällä. Luulisi, että palkkatyössä olevalla on varaa palkata yksi virolainen. Mutta ei. Useinhan se kalahtaa omaan nilkkaan, kun tullaan takki auki uuteen yhteisöön.
- Jotain.rotia
Ei pyhisin saa remonttia tehdä eikä arkisinkaan enää klo 19 jälkeen.
- JärkiHoi
Miksi ei saisi?
- Anonyymi
Saa ja varsinkin viimeistään näi sunnuntaisin työnarkomaanilla alkaa pakottamaan niin onhan se jotain naulattavaa oltava. Ehkä pumpulin laitto vasaran ja naulattavan väliin vähän ehkäisee äänenjohtumista muihin osakkeisiin mutta olennaista on työlupa vaimolta. Siinä moni työnarkootikko on verottajaa pelätessään unohtanut sen tärkeimmän ja menettänyt asemansa taloyhtiössä. Lasten kakkapyykkiä pessen sitten monasti nämä kysymykset unohtuvat ja mies päätyy lukemaan itsensä petteriorvoksi.
- Anonyymi
Tää on jo tosi vanha ketju mutta vastaan silti koska uskon etten ole ainoa joka pohtii näitä remontoinnin sääntöjä. Uskoisin että jos kysyt ensin vaikka taloyhtiöltä tai isännöitsijältä asiasta niin saat varman selvyyden asiaan. Kannattaa myös erittäin hyvissäajoin laittaa ilmoitustaululle, ihan pienimmästäkin rempasta vaikka olisit siihen luvan saanutkin. Kuvittele tilanne niinpäin että sulla olisi itsellä ollut esim lauantaina iltavuoro ja olisit varautunut siihen että saisit nukkua/relata sunnuntaina koko päivän kotona. Eikö sulla syttyisi sarvet ilmiliekkeihin jos naapuri tuolloin, varsinkin ilmoittamatta mitään, alkaisi esim. kiviporaamaan seinään tai ihan vaan nakuttamaan vasaralla jotain? Jos asiasta ilmoittaa etukäteen, varsinkin jos kestää pidempään, niin mitään eripuraa tuskin syntyy ja muut naapurit osaavat varautua noihin rempan aikatauluihin. Jos aloitat yhtäkkiä, varsinkin pitkäkestoisemman rempan, etkä ilmoita aikatauluista vaan alat ihan summanmutikassa, esim. vasaroimaan ensin vaikka sunnuntai aamuna ja sitten maanantaina iltapuoleen, niin mun ensireaktio on ainakin se että alan potkimaan aivan täysillä sun ovea
- Anonyymi
Niin, kyllähän ne äänekkäät rempat pitäisi tehdä arkipäivina normaali työaikojen puitteissa. On vaan niinkin, että jos käy päivätöissä ja tekee remppaa itse, niin ainoat ajat työntekoon ovat illat ja viikonloput.
Ilmoituksella moni asia tosiaan hoituu ja eikös taloyhtiöissä nykyään vaaditakin ilmoitus remonteista ja niiden kestosta...
Itse en kehtaisi tehdä melua aiheuttavaa remonttia ainakaan sunnuntaisin ja arkipyhinä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, kyllähän ne äänekkäät rempat pitäisi tehdä arkipäivina normaali työaikojen puitteissa. On vaan niinkin, että jos käy päivätöissä ja tekee remppaa itse, niin ainoat ajat työntekoon ovat illat ja viikonloput.
Ilmoituksella moni asia tosiaan hoituu ja eikös taloyhtiöissä nykyään vaaditakin ilmoitus remonteista ja niiden kestosta...
Itse en kehtaisi tehdä melua aiheuttavaa remonttia ainakaan sunnuntaisin ja arkipyhinä.Moni tekee remppaa oman työnsä ohessa. Meillä tosin naapuri "vuokrasi" asuntonsa juuri remonttiyrittäjälle joka sattui olemaan sukulainen. Tekee remonttia , ei siis itselleen vaan jollekkin toiselle, kalusteita kooten ja väsäten. Milloin kuuluu poranääni, milloin vasaran nakutusta. Viikonloppuisin ja joskus harvoin ihan iltamyöhäänkin. Meteli riippuu urakoitsijan eli alan yrittäjän työtilanteesta eli tilausten määrästä.
Keittiökaappeja tai muita kalusteita kootaan ja siirrellään, ja ehkä tehdään jotain muutakin puualan töitä. Päivät omalla verstaalla, illat ja viikonloput kotona.
Asunnon omistaja asuu toisaalla ja sukulaisella todennäköisesti vapaus käyttää asuntoa oman mielensä mukaan. Muutoin hiljainen kyllä, mutta tietää heti milloin yrittäjällä on homma menossa ja milloin on hiljaisempaa.
Asunnon omistaja itse asuu siis toisaalla ja teki naapureille selväksi että nyt hänen asunnossaan uusitaan sitä ja tätä juuri sukulaisen toimesta joka oli remontti Reiska ja jolla oli vielä oma yrityskin Kun sama meteli jatkui kuitenkin kuukausi toisensa jälkeem, ainoa johtopäätös oli tämä edellämainittu. Yrittäjä tekee sukulaisensa omistamassa asunnossa duunia yritystoiminnalleen eikä rempatakseen asuntoa.
- Anonyymi
Kerrostalon väki koolle ja neuvonpitoon milloin voi melskata.
Omakotialueella sama juttu.
Kahvit ja konjakit naapureille niin saa melskata yötä päivää .
Jos ei auta niin venäläistä 90% niin johan tepsii. - Anonyymi
Sunnuntai-aamuna saat alottaa kello 7 ja lopettaa kello 22.00.
- Anonyymi
Jos naapurin ämmä alkaa arkisin poraamaan klo 7 sillä lailla että voisi säästää päiväksikin, niin silloin minä teen samat sunnuntaina klo 7. Jos ei vittu arkisin ajatella että klo 7 on liian aikaisin iskuporakoneelle, kun voisi tehdä muulloinkin, niin samat säännöt pätee sunnuntaihin aivan sama mikä uskovaisten paskapäivä.
- Anonyymi
Ja sitä kannattaa myös odottaa.
- Anonyymi
Sunnuntaina ei klo 10:00 ja 11:00 välisenä aikana saa porata kun silloin ollaan kaikki kirkossa.
- Anonyymi
Aloittaa perjantaina töitten jälkeen ja lopettaa ennen seuraavan työviikon alkamista. Perheenjäsentä voi vaihtaa vauhdissa.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3257758Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662186- 1771876
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161422- 1121297
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91271Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701241RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601210Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411091Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901029