Näillä valvomillani palstoilla.

BilMan

Näillä palstoilla vältytään keskusteluista, jotka sivuavatkin uskonnollisten näkemyksien poikeavuudesta omaan katsontakantaan.

Emme siis toistaiseksi ota osaa uskonnolliseen keskusteluun.

BilMan.

59

14077

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pääsky64

tälle palstalle.Oliko se uskonnollinen kun ei näy enää.
      Siinä kerroin kuinka yhteisvastuu keräys mainoksessa luin afrikkalaisesta vanhuksesta,67v. Hän sanoi,niin kauan elän kun joku tuo minulle ruokaa.
      Eilen kuuntelin alustuksen että Suomessa kuolee joka toinen päivä vanhus oman käden kautta.
      Että hanellä on arvot kohdallaan kun ei sano että kun ruoka loppuu lopetan itseni.Arvostus omaa elämää kohtaan.
      Meillä on mennyt jo ennemmin joku pieleen kun ruokaa on ja ei huvita elää.

• ii-li

Jos asian taustalla on tämä muslimien reaktio uskontoaan loukkaavien kuvien takia, niin asia on OK.

Minulle kuitenkin usko ja uskonto ovat tärkeitä asioita. Mitään palstaa niistä asioista keskustelemiseen ei ole, joten ehdoton kielto ei ole minusta oikein. (Uskontopalsta nyt on viimeinen paikka, johon haluaisin kirjoittaa tai jota haluaisin enää edes lukea. Minusta koko palstan voisi lopettaa.)

Jos taas viittaat siihen "Vähäinen palvelijansa" -tyyppiin, joka tännekin on yrittänyt rantautua, niin en olisi ihan varma. (Tarkoitan häntä, joka kirjoittaa puolen metrin mittaisia viestejä, joista kukaan ei saa mitään tolkkua.)

Jollakin toisella sivulla hän kerran vastasi viestiini aivan järkevällä tavalla, joten ei hän nyt ihan kahjo voi olla. Olen joskus ajatellut, että jos hänen viestejään ei heti paikalla poistettaisi kaikilta palstoilta, niin takaa voisi löytyä oikea ihminen.

• uzma-m

tarkea ja olisi mielenkiintoista keskustella palstalaisten uskonnollisista kokemuksista,mita pahaa siina on,pitaako jokaisen pitaa valonsa vakan alla?
        Uskontojen palstoilla riehuvat hairikot,ei siella voi keskustella.

• fiiuliN

Oletko seurannut yhtään noita vanhoja juttuja?
        65 palstan vanhoista vuosista saisit kuvan mainitsemastasi kirjoittajasta.

Hänen juttujaan on vasta tämän sheriffin aikakaudella poisteltu, mutta kun seuraa taaksepäin, jutut ovat samanlaisia.

Kyllä hän halutessaan osaa kirjoittaa asiallisesti ja tietoa näkyy olevan, mutta jotenkin vain enemmän esiintyy ilkeillen.

Se on varmaan sen hiuksenhienon raja...............

• fiiuliN
        fiiuliN kirjoitti:

Hänen juttujaan on vasta tämän sheriffin aikakaudella poisteltu, mutta kun seuraa taaksepäin, jutut ovat samanlaisia.

Kyllä hän halutessaan osaa kirjoittaa asiallisesti ja tietoa näkyy olevan, mutta jotenkin vain enemmän esiintyy ilkeillen.

Palstahan on nykyisin, silloin oli 65

• Pääsky64
        uzma-m kirjoitti:

tarkea ja olisi mielenkiintoista keskustella palstalaisten uskonnollisista kokemuksista,mita pahaa siina on,pitaako jokaisen pitaa valonsa vakan alla?
        Uskontojen palstoilla riehuvat hairikot,ei siella voi keskustella.

uskon asioista sinne toinenkin osapuoli tulee yhtä suurella voimalla.
        Huovisen sana että kaikissa meissä on yksi piru ja papissa kaksi.
        Varsinkaan tässä iässä ei uskontoa voi ohittaa niinkuin se olisi tyhjää vain. Se kiinnostaa.

• ii-li
        fiiuliN kirjoitti:

puhummeko samasta kirjoittajasta.

Tämä, jota tarkoitan paasaa Jumalan tuomiosta, meidän kaikkien tuhosta ja helvettiin joutumisesta aivan tolkuttoman pitkillä viesteillä, joista ei saa mitään selvää. Ei vaikka miten ennakkoluulottomasti yrittäisi. Hän yrittää samaa kaikilla palstopilla, ja yleensä vistit poistetaan jo samana päivänä. Ei hän ilkeile, hän vain tuntuu ajattelevan, että hän on Jumalasta seuraava, ja haluaa tuomita eläviä ja kuolleita.

Hän saa aina ainostaan negatiivisia vastauksia, mikä vain tietysti lisää vettä hänen myllyynsä. Kirjoittaja on tosissaan. Kukaan ei voi epäillä hänen omaa uskoaan, mutta kun hänelle ei kertakaikkiaan ole suotu kirjoittamisen lahjaa.

Minä vain itse tykönäni mietin, että jos hänen viestinsä joskus jätettäisiin poistamatta, niin mahtaisiko syntyä jokin kekskusteluntapainen.

Enhän minä voi ketään moittia siitä, että hänen kirjoituksensa aina poistetaan, niin omituisia ne ovat.

• fiiuliN
        ii-li kirjoitti:

puhummeko samasta kirjoittajasta.

Tämä, jota tarkoitan paasaa Jumalan tuomiosta, meidän kaikkien tuhosta ja helvettiin joutumisesta aivan tolkuttoman pitkillä viesteillä, joista ei saa mitään selvää. Ei vaikka miten ennakkoluulottomasti yrittäisi. Hän yrittää samaa kaikilla palstopilla, ja yleensä vistit poistetaan jo samana päivänä. Ei hän ilkeile, hän vain tuntuu ajattelevan, että hän on Jumalasta seuraava, ja haluaa tuomita eläviä ja kuolleita.

Hän saa aina ainostaan negatiivisia vastauksia, mikä vain tietysti lisää vettä hänen myllyynsä. Kirjoittaja on tosissaan. Kukaan ei voi epäillä hänen omaa uskoaan, mutta kun hänelle ei kertakaikkiaan ole suotu kirjoittamisen lahjaa.

Minä vain itse tykönäni mietin, että jos hänen viestinsä joskus jätettäisiin poistamatta, niin mahtaisiko syntyä jokin kekskusteluntapainen.

Enhän minä voi ketään moittia siitä, että hänen kirjoituksensa aina poistetaan, niin omituisia ne ovat.

Erehdyin sitten varmaankin. En poikkea useillakaan pastoilla, mutta aina vain ´pistän nokkani jokapaikkaan minne ei pitäisikään.

• ii-li
        fiiuliN kirjoitti:

Erehdyin sitten varmaankin. En poikkea useillakaan pastoilla, mutta aina vain ´pistän nokkani jokapaikkaan minne ei pitäisikään.

...ne häviävät saman tien. Hän oli laajentanut piiriään tännekin, mutta viesti hävisi yhtä liukkaasti täältä kuin muualtakin.

Jotenkin minun on vähän surku ihmistä, joka tuntee ja luulee olevansa oikeassa, eikä häntä kuitenkaan kukaan ota milloinkaan vakavasti. Hän saa toki syyttää itseäänkin. Hän esimerkiksi voisi joskus malttaa mielensä ja pysähtyä ajttelemaan kirjoitamisiaan eikä tuomita kaikkia muita helvetin tuleen. Tasapainoton hän on, ei siitä ole epäilystäkään.

• Pääsky64 kirjoitti:

uskon asioista sinne toinenkin osapuoli tulee yhtä suurella voimalla.
        Huovisen sana että kaikissa meissä on yksi piru ja papissa kaksi.
        Varsinkaan tässä iässä ei uskontoa voi ohittaa niinkuin se olisi tyhjää vain. Se kiinnostaa.

Jokaisella meillä on jo tässä iässä oma uskomme, oma jumalamme, ja uskon että osaamme jo kiihkottomasti keskustella myös uskon asioista, joista muistelen Sheriffinkin oman aloituksensa aloittaneen täällä palstoilla.

Uskonto on arka aihe heille joilla on vankka luulo omasta pyhyydestään ja oikeillisuudestaan, vain hänen uskonsa on se pitävä ja oikea... ja sitä ei käy kieltäminen, sillä jokaisella on vapaus valita sekä uskontonsa että jumalansa.
        Mummoni oli hyvin uskonnollinen, mutta aina hän teroitti mieleeni ettei vain hän ja hänen uskonlahkonsa ole se ainoa, vaan hän kehoitti etsimään omaa Jumalaani ja luottamaan siihen mitä omassatunnossani tunnen ja oikeaksi koen.
        Se on ollut ohjenuorani, pitänyt minut rehellisyydessä, oikeamielisyydessä ja toisen ihmisen arvostamisessa sillä tiellä jonka vanhempien ja isovanhempien esimerkki ja ohjeet minun sisimpääni elämän tärkeinä arvoina siemeninä kylvivät.

Miksi uskonnosta ei voisi keskustella, miksi me emme saisi avartaa omaa ja toistemme näkemyksiä kaikkeuden luojasta, tai maailman synnystä.... tai mistä tahansa asiasta johon uskomme perustuu????

Pokkeava mielipide herättää keskustelun, samanmielinen tyrehdyttää sen olemalla vain myötäeläjä sanoissa ja ajatuksissa.
        Meillä jokisella on mielipide ja oma usko, miksi emme tuo esiin omia perusteitamme ja ajatuksiamme, sillä omatunto kolkuttaa varmaan tässäkin iässä omien virheiden ja syntien kelloja... ja katumuskin on osa uskoa...

Uskomme tai emme, jostain me olemme tähän maailmaan ilmestyneet... ensimmäisinä ne kantavanhempamme... Aatami ja Eeva.

• kirjar kirjoitti:

Jokaisella meillä on jo tässä iässä oma uskomme, oma jumalamme, ja uskon että osaamme jo kiihkottomasti keskustella myös uskon asioista, joista muistelen Sheriffinkin oman aloituksensa aloittaneen täällä palstoilla.

Uskonto on arka aihe heille joilla on vankka luulo omasta pyhyydestään ja oikeillisuudestaan, vain hänen uskonsa on se pitävä ja oikea... ja sitä ei käy kieltäminen, sillä jokaisella on vapaus valita sekä uskontonsa että jumalansa.
        Mummoni oli hyvin uskonnollinen, mutta aina hän teroitti mieleeni ettei vain hän ja hänen uskonlahkonsa ole se ainoa, vaan hän kehoitti etsimään omaa Jumalaani ja luottamaan siihen mitä omassatunnossani tunnen ja oikeaksi koen.
        Se on ollut ohjenuorani, pitänyt minut rehellisyydessä, oikeamielisyydessä ja toisen ihmisen arvostamisessa sillä tiellä jonka vanhempien ja isovanhempien esimerkki ja ohjeet minun sisimpääni elämän tärkeinä arvoina siemeninä kylvivät.

Miksi uskonnosta ei voisi keskustella, miksi me emme saisi avartaa omaa ja toistemme näkemyksiä kaikkeuden luojasta, tai maailman synnystä.... tai mistä tahansa asiasta johon uskomme perustuu????

Pokkeava mielipide herättää keskustelun, samanmielinen tyrehdyttää sen olemalla vain myötäeläjä sanoissa ja ajatuksissa.
        Meillä jokisella on mielipide ja oma usko, miksi emme tuo esiin omia perusteitamme ja ajatuksiamme, sillä omatunto kolkuttaa varmaan tässäkin iässä omien virheiden ja syntien kelloja... ja katumuskin on osa uskoa...

Uskomme tai emme, jostain me olemme tähän maailmaan ilmestyneet... ensimmäisinä ne kantavanhempamme... Aatami ja Eeva.

että sheriffi tarkoitti, että tilanne on niin arka tuolla maailmalla, että pienikin viittaus voi saada palon yltymään.

Ulkoministeri on huolissaan tilanteen kehittymiseen, en usko että aiheetta.

Uskoamme ei kukaan kiellä, se on meissä, sisällämme, toimimisemme sen uskon mukaan, on sitten itse kenenkin asia.

• Katleija
        SkillaN kirjoitti:

että sheriffi tarkoitti, että tilanne on niin arka tuolla maailmalla, että pienikin viittaus voi saada palon yltymään.

Uskoamme ei kukaan kiellä, se on meissä, sisällämme, toimimisemme sen uskon mukaan, on sitten itse kenenkin asia.

"sydämen uskolla tullaan autuaiksi ja suun tunnustuksella pelastutaan"
        Silti minulle usko on hyvin henkilökohtainen ja pyhä asia. En tiedä pystyisinkö siitä täällä kirjoittamaan suurelle joukolle. Pelkään, että keskustelu muuttuisi kinaamiseksi. Se ei olisi hyväksi.

• uzma-m
        SkillaN kirjoitti:

ei ole arka asia vaan uskonnon pilkka.
        Omasta uskostaan tai uskonnosta keskusteleminen ei loukkaa ketaan.
        Luitteko iltarukousen lapsena?
        Levolle lasjken luojani
        armias ole suojani.
        mitenkas se sitten menikaan?

• uzma-m kirjoitti:

Levolle lasjken luojani
        armias ole suojani.

Lapsen usko ja rukous joka ilta, tai paremminkin kiitos eletystä päivästä, kiitos sen suomista mahdollisuuksista kasvaa ja kehittyä ihmisenä, kypsyä elämän koulussa ja olla ehkä esimerkkinä nuoremmille, antaa vaikutteita ja opettaa oman kokemuksen kautta.

Joka ilta laitan kädet ristiin ja kiitän.
        Huominen tuo aina omat murheensa, joten miksi kantaa eilisiä mukana uuteen aamuun.... iltarukous ja kiitos purkaa kuorman ja antaa levollisen unen.

• uzma-m
        kirjar kirjoitti:

Lapsen usko ja rukous joka ilta, tai paremminkin kiitos eletystä päivästä, kiitos sen suomista mahdollisuuksista kasvaa ja kehittyä ihmisenä, kypsyä elämän koulussa ja olla ehkä esimerkkinä nuoremmille, antaa vaikutteita ja opettaa oman kokemuksen kautta.

Joka ilta laitan kädet ristiin ja kiitän.
        Huominen tuo aina omat murheensa, joten miksi kantaa eilisiä mukana uuteen aamuun.... iltarukous ja kiitos purkaa kuorman ja antaa levollisen unen.

rauhoittaa.
        Naina vaikeina aikoina tuntuu mahtavalta Jumala ompi linnamme Martti Talvelan laulamana.

• uzma-m kirjoitti:

Levolle lasjken luojani
        armias ole suojani.

armias, ole suojani
        jos sijaltain en nousisi,
        taivaaseen ota tykösi.

Niinhän se oli. Viimeksi kuulin sen ääneen luettuna kun äiti luki sen veljen arkun äärellä.

• ii-li
        SkillaN kirjoitti:

Kun maailmalla on menossa tällainen poliittinen häly uskonasiasta, niin on toki järkevää, ettei tällaisella palstalla enää lietsota lisää.

• isoäiti**
        MdK-MdK kirjoitti:

armias, ole suojani
        jos sijaltain en nousisi,
        taivaaseen ota tykösi.

Niinhän se oli. Viimeksi kuulin sen ääneen luettuna kun äiti luki sen veljen arkun äärellä.

Ensimmäisen äiti opetti
        Toinen oli kansakoulun aapisessa

Sylihisi Jeesus rakas nukkua mun taasen suo.
        Enkelisi kaitsijaksi kutsu vuoteheni luo.
        Ota hellään huomahasi vanhempani rakkahat,
        koti kallis, siskot, veikot, jotka kanssain kasvoivat.

Pikku Leenan iltarukous

Rakas Jumala, taasen on ilta.
        Yö joutuu ja nukutaan.
        Surut lievitä vanhemmilta,
        ovat joskus he murheissaan.
        Koko maailman kansoja siunaa.

Kotieläimet läävässä makaa,
        nuo lempeät kiltit niin.
        Rakas Jumala tähtien takaa
        näet niidenkin vuoteisiin.
        Uni rauhaisa kaikille anna.

• isoäiti** kirjoitti:

Ensimmäisen äiti opetti

Pikku Leenan iltarukous

Yö joutuu ja nukutaan.

nuo lempeät kiltit niin.

Rakas Isä Taivahainen,

kiitos rauhaisasta yöstä,

kiitos leikistä ja työstä

uuden päivän alkavan.

Neuvo mua oppimaan,

anna käytös kuuliainen,

mieli nöyrä, auttavainen,

kaikki lahjas aikanaan.

• Pääsky64
        ii-li kirjoitti:

...ne häviävät saman tien. Hän oli laajentanut piiriään tännekin, mutta viesti hävisi yhtä liukkaasti täältä kuin muualtakin.

Jotenkin minun on vähän surku ihmistä, joka tuntee ja luulee olevansa oikeassa, eikä häntä kuitenkaan kukaan ota milloinkaan vakavasti. Hän saa toki syyttää itseäänkin. Hän esimerkiksi voisi joskus malttaa mielensä ja pysähtyä ajttelemaan kirjoitamisiaan eikä tuomita kaikkia muita helvetin tuleen. Tasapainoton hän on, ei siitä ole epäilystäkään.

adventtikirkkoon.Minun on vaikea ohittaa etteivät ne ehdi jotain sanoa miten pitää olla.
        Koska auluksi en tuominnut heitä vaan sanoin että ihanaa kun olette löytäneet hengellisen kodin.

Tuputtamista on kiusallista kuunnella kun ei halua loukata. Jopa liikennevaloisa kerkisivät saarnaamaan.Itse oli solistina tansseissa,nyt kauhistelevat minun tanssimista.

Samanlaisia ovat täällä netissäkin jotka luulevat olevansa oikeassa turhaan niitä säälii,olikoon onnessaan jokainen.

• Pääsky64
        isoäiti** kirjoitti:

Ensimmäisen äiti opetti

Pikku Leenan iltarukous

Yö joutuu ja nukutaan.

nuo lempeät kiltit niin.

minunkin on pitänyt muistaa rukoilla että käsi paranisi ja paranihan se kun olin kylässä jossa ei ollut tietokonetta.
        Menin lavähtämään lapsenhoidosta ja kaikesta.Ulkoilin ja söin ja nukuin nyt olen taas kun uusi ihminen.
        Heti tulin konelle vaikka vuoren kokoinen astiakasa odottaa päydällä.Tämä kirjoittaminen piristää.

• Pääsky64
        uzma-m kirjoitti:

rauhoittaa.
        Naina vaikeina aikoina tuntuu mahtavalta Jumala ompi linnamme Martti Talvelan laulamana.

samaan Jumalaan samaan raamattuun.Olemme islamin kanssa niinkuin sisaruksia.Sisaruskateus on oikeastikkin olemassa niin uskonnoissakin.

• saara.dma
        isoäiti** kirjoitti:

Ensimmäisen äiti opetti

Pikku Leenan iltarukous

Yö joutuu ja nukutaan.

nuo lempeät kiltit niin.

Olipa hauska lukea, että isoäitikin muistaa vanhan pikku Leenan iltarukouksen. Se oli minulle tärkeä rukous pula-aikana, kun meillä oli "läävässä" pari lammasta ja vuohta.

Tämä rukous oli muistaakseni jossakin kansakoulun lukukirjassa.

• uzma-m
        saara.dma kirjoitti:

Olipa hauska lukea, että isoäitikin muistaa vanhan pikku Leenan iltarukouksen. Se oli minulle tärkeä rukous pula-aikana, kun meillä oli "läävässä" pari lammasta ja vuohta.

Tämä rukous oli muistaakseni jossakin kansakoulun lukukirjassa.

semmosta kun Musta Saara?

• uzma-m kirjoitti:

semmosta kun Musta Saara?

Toki muistan, aikoinaan niin liikuttava.

Tänään ”rasistinen sopimattomine sanoineen”,
        etnisesti kyseenalainen?

Erään rodun ylemmyydestä kertova,
        musta Saara muuttuu taivaassa valkoiseksi!

Toinen Musta Saara on muuten romaanien suojelupyhimys

Black is beautiful

• ii-li
        uzma-m kirjoitti:

rauhoittaa.

...Hilariuksen kiitosvirsi. Vanhan virsikijan jumalanpalveluksen ohjeessa sanottiin: "Lauletaan Hilariuksen kiitosvirsi tai jokin muu sopiva virsi".

Nyt sitä ei enää lauleta missään. Se on minusta kaikkein vaikuttavin virsi koko virsikirjassa. Mahtava urkumusiikki, uskon ytimeen menevät sanat jne. (Kun virsikirjaa uudistettiin, niin se aiottiin kokonaan jättää pois. Poisjättämisestä nousi kauhea poru, ja virsi säilyi, mutta sitä ei ikinä lauleta.)

Minä en enää käy kirkossa. En saata ymmärtää, miksi vanha Jumalanpalveluskaava kaikkine tuttuinen elementteineen hävitettiin. Kirkon pitäisi edustaa jatkuvuutta, mutta kaikkea kanssa! Kirkko "seuraa aikaansa", joten kaikki tutut jumalanpalveluksen sävelmät on muutettu ja samat entiset litaniat esitetään nyt eri järjestyksessä kuin ennen. Mitä sellainen ketään hyödyttää? Mitä "ajan seuraamista" se muka on?

En minä halua sellaista jumalanpalvelusta, johon täytyy ottaa ohjelmalehtinen, jotta tietäisi, mitä tuleman pitää.

• Pääsky64
        ii-li kirjoitti:

...Hilariuksen kiitosvirsi. Vanhan virsikijan jumalanpalveluksen ohjeessa sanottiin: "Lauletaan Hilariuksen kiitosvirsi tai jokin muu sopiva virsi".

Nyt sitä ei enää lauleta missään. Se on minusta kaikkein vaikuttavin virsi koko virsikirjassa. Mahtava urkumusiikki, uskon ytimeen menevät sanat jne. (Kun virsikirjaa uudistettiin, niin se aiottiin kokonaan jättää pois. Poisjättämisestä nousi kauhea poru, ja virsi säilyi, mutta sitä ei ikinä lauleta.)

Minä en enää käy kirkossa. En saata ymmärtää, miksi vanha Jumalanpalveluskaava kaikkine tuttuinen elementteineen hävitettiin. Kirkon pitäisi edustaa jatkuvuutta, mutta kaikkea kanssa! Kirkko "seuraa aikaansa", joten kaikki tutut jumalanpalveluksen sävelmät on muutettu ja samat entiset litaniat esitetään nyt eri järjestyksessä kuin ennen. Mitä sellainen ketään hyödyttää? Mitä "ajan seuraamista" se muka on?

En minä halua sellaista jumalanpalvelusta, johon täytyy ottaa ohjelmalehtinen, jotta tietäisi, mitä tuleman pitää.

tämän uuden ja hienon liturgian.Ymmärrän,minuakin harmitti niinkuin meidän kaikkien tuttujen harmi.

Tullessa helsinkiin kirkkoon tai käydessä missä tahansa muualla kun meillä Kuusamon kirkossa,mentiin vanhan kaavan mukaa.

Meidän kirkkoherra on oikeen ollut alkuun panijana näissä uudistuksissa ja tietenkin se meiltä alettiin.

Nyt ollaan opittu kaikki uudet liturgiat,mutta vanhoilla ihmisillä on jäänyt oppimatta ne.

Yrittäisit nyt ymmärtää näitä Jumalan palveluksen muuttelijoita.
        Kysyin tyttäreltäni mitä se on mieltä .Pitää uudistua ajan mukana,vanhat olivat kuulemma laahaavia,mollivoittoisia.

Nyt ovat iloisempia.Sama sanoma.Olen myös mielelläni vanhan aikaisesa messussa ja kaipaan jopa katolista palvelusta.
        Ovat kuitenkin herkkiä vuoropuheluja Luojan kanssa nämä uudetkin.
        Sukulais mies ei vienyt minua sinnillä kirkkoon viimepyhänä kun en lähtenyt jumboon.

• reetta2
        Pääsky64 kirjoitti:

tämän uuden ja hienon liturgian.Ymmärrän,minuakin harmitti niinkuin meidän kaikkien tuttujen harmi.

Tullessa helsinkiin kirkkoon tai käydessä missä tahansa muualla kun meillä Kuusamon kirkossa,mentiin vanhan kaavan mukaa.

Meidän kirkkoherra on oikeen ollut alkuun panijana näissä uudistuksissa ja tietenkin se meiltä alettiin.

Nyt ollaan opittu kaikki uudet liturgiat,mutta vanhoilla ihmisillä on jäänyt oppimatta ne.

Yrittäisit nyt ymmärtää näitä Jumalan palveluksen muuttelijoita.
        Kysyin tyttäreltäni mitä se on mieltä .Pitää uudistua ajan mukana,vanhat olivat kuulemma laahaavia,mollivoittoisia.

Nyt ovat iloisempia.Sama sanoma.Olen myös mielelläni vanhan aikaisesa messussa ja kaipaan jopa katolista palvelusta.
        Ovat kuitenkin herkkiä vuoropuheluja Luojan kanssa nämä uudetkin.
        Sukulais mies ei vienyt minua sinnillä kirkkoon viimepyhänä kun en lähtenyt jumboon.

En minäkään oikein myönteisesti ajattele kirkonmenojen uudistamisista. Uudistuksien pitäisi tapahtua vanhoja perinteitä kunnioittaen.
        Palvelusten kaavaa on uudistettu katolisen kirkon
        kaavaa mukaellen.

Palaammeko siihen kirkkoon, josta Luther jouduttuaan riitoihin katolisen kirkon piispojen kanssa, perusti ev.lut.kirkon?
        Ketä tai keitä varten uudistus on toteutettu. Kävijämäärät kirkoissa ovat laskeneet samoin kirkosta eroaminen lisääntynyt. Mistä nämä asiat puhuvat?

• Markeliina
        satu kirjoitti:

Rakas Isä Taivahainen,

uuden päivän alkavan.

Neuvo mua oppimaan,

anna käytös kuuliainen,

kaikki lahjas aikanaan.

Luen yhä edelleen varhain aamulla ja olen kirjoittanut sen lastenlasteni Ristiäislahjaksi antamaani kirjaan. Lisäksi olen kirjoittanut lyhyen iltarukouksen:
        Rakas Jeesus siunaa meitä,
        anna meille enkeleitä,
        siivillänsä suojaamaan,
        älä meitä koskaan jätä.

Tuon lopun jouduimme alkuperäisestä muuttamaan tyttäreni ollessa n.4 vuotias. Viimeinen lause kuului: älä meitä koskaan heitä. Se askarrutti pientä tytärtäni ja erään kerran hän sitten kysyi, että millä se meitä heittää. Niinpä muutimme hieman loppua.
        Kummasti ne vaan on mielessä nuo lapsena opitut rukoukset ja kyllä ne varmaan ovat elämän aikana jonkinlaisen turvan antaneet.

• ii-li ek
        Markeliina kirjoitti:

Luen yhä edelleen varhain aamulla ja olen kirjoittanut sen lastenlasteni Ristiäislahjaksi antamaani kirjaan. Lisäksi olen kirjoittanut lyhyen iltarukouksen:
        Rakas Jeesus siunaa meitä,
        anna meille enkeleitä,
        siivillänsä suojaamaan,
        älä meitä koskaan jätä.

Tuon lopun jouduimme alkuperäisestä muuttamaan tyttäreni ollessa n.4 vuotias. Viimeinen lause kuului: älä meitä koskaan heitä. Se askarrutti pientä tytärtäni ja erään kerran hän sitten kysyi, että millä se meitä heittää. Niinpä muutimme hieman loppua.
        Kummasti ne vaan on mielessä nuo lapsena opitut rukoukset ja kyllä ne varmaan ovat elämän aikana jonkinlaisen turvan antaneet.

"jos sijaltain en nousisi" muotoon "jos vuoteeltain en nousisi".

Se sikakin on vähän outo lapsille siinä yhteydessä, sillä lapsethan lukevat sen usein: "jos sialtain en nousisi".

Olen nuorena ollut työssä kehitysvammalaitoksessa. Jokainen lapsi tietenkin peitettiin sänkyyn erikseen ja luettiin heidän kanssaan iltarukous. Se oli lapsille tietysti hyvin tärkeä tilanne. Eihän heillä ollut muita aikuisia, jotka olisivat saattaneet heidät rauhallisesti unten maille.

Iltarukouksia luettiin urakalla. Jokaisella lapsella oli oma suosikkinsa. Jotkut taas eivät halunneet lukea iltarukousta. - Ja sitten oli se yksi pieni poika: Hänen kanssaan joutui aina viettämään pitkän ajan. Hänet oli hylätty ja viety synnytyslaitokselta suoraan lastenkotiin. Hänellä ollut KETÄÄN, eikä ikinä edes tulisi olemaan. Hänen lohduttamisensa vei aina paljon aikaa, kun hän joka ilta itki: "Missä minun äitini on?". Kaikilla muilla oli sentään jossakin suklulaisia.

• ii-li kirjoitti:

... miten se alkaa? Nimi on tuttu, mutta en löydä uuden virsikirjan hakemistosta Hilariuksen kiitosvirttä. Olen tänä iltana lukenut kaikkien Kiitos ja Ylistys virsien alkusanat pitkästä aikaa:)

Uusista Kiitos ja Ylistys-virsistä minulle on yksi mieluisimmista virsi no 339/Halleluja, kiitos Herran, suuren voitonruhtinaan. Siinä on mahtava sävel, johon Anna-Maija Raittilan/Matti Kolehmaisen suomentamat sanat sopivat upeasti yhteen. Virren nopea rytmi ja sävelkulku tekee säestäjälle joskus kyllä kepposia.

• ii-li
        Frederiikka kirjoitti:

... miten se alkaa? Nimi on tuttu, mutta en löydä uuden virsikirjan hakemistosta Hilariuksen kiitosvirttä. Olen tänä iltana lukenut kaikkien Kiitos ja Ylistys virsien alkusanat pitkästä aikaa:)

Uusista Kiitos ja Ylistys-virsistä minulle on yksi mieluisimmista virsi no 339/Halleluja, kiitos Herran, suuren voitonruhtinaan. Siinä on mahtava sävel, johon Anna-Maija Raittilan/Matti Kolehmaisen suomentamat sanat sopivat upeasti yhteen. Virren nopea rytmi ja sävelkulku tekee säestäjälle joskus kyllä kepposia.

"Me Sinua kiitämme.
        me Sinua rukoilemme..."

Se on mahtavaa musiikkia.

• ii-li kirjoitti:

"Me Sinua kiitämme.
        me Sinua rukoilemme..."

Se on mahtavaa musiikkia.

Se löytyy virsikirjan osiosta Pyhä Kolminaisuus/no 126. Hämmästyin tuon virren ikää: se on latinalainen 300-luvulta. Todella upea sävel ja sanat!

Minä avaan nyt pianon kannen ja annan sävelten raikua täysillä. Se on näitä omakotitalossa asujan ylellisyyksiä. Voi soittaa, milloin vain häiritsemättä ketään. (Join kahvia illalla ja nyt ei nukuta:)

• Ii-li ek
        Frederiikka kirjoitti:

Se löytyy virsikirjan osiosta Pyhä Kolminaisuus/no 126. Hämmästyin tuon virren ikää: se on latinalainen 300-luvulta. Todella upea sävel ja sanat!

Minä avaan nyt pianon kannen ja annan sävelten raikua täysillä. Se on näitä omakotitalossa asujan ylellisyyksiä. Voi soittaa, milloin vain häiritsemättä ketään. (Join kahvia illalla ja nyt ei nukuta:)

...että hädintuskin pystyn kirjoittamaan tätäkään. En yleensä valvo näin myöhään. - Voi. olisipa jokin soittopeli, että voisi edes vähän pimputella tai näppäillä kieliä. En osaa soittaa sen kummemmin, mutta, kun pää on koko ajan täynnä omia sävelmiä. Niitä ei saa kirjoitetuksi nuoteiksi, ellei ole jotakin soitinta apuna.

• Pääsky64
        Frederiikka kirjoitti:

minä osaan sen ulkoa en olisi tiennyt sitä Hilariuksen virreksi.Se laulettiin ennemmin aina kirkossa.
        Teillä on ollut illalla hyvä keskustelu. Minun piti mennä aikaisin nukkumaan että jaksoin olla matkustus päivänä virkeä.
        Jos vielä on soitto taito niin mahtavana kajahtaa säveleet omakoti talossa.
        Mekin laulettiin kun tyttö säesti pianolla.

Virret ovat vanhoja ja kun vertaa tekstiä omiin ajatuksiin yllätyy että he ovat ajatelleet samoin.
        Sadat vuodet eivät ihmistä muuta.

Niissä on ikuisuus mikä meillä hämärtyy.Sitä pitää aina pyyhkiä esille ajan pölyn alta.

• Markeliina
        satu kirjoitti:

Rakas Isä Taivahainen,

uuden päivän alkavan.

Neuvo mua oppimaan,

anna käytös kuuliainen,

kaikki lahjas aikanaan.

kolmaskin säkeistö:
        Ota sydän pienoinen,
        tänään täydemmin kuin ennen,
        aamuhetken tullen mennen
        siunaan nimeen Jeesuksen.

• ii-li
        Pääsky64 kirjoitti:

adventtikirkkoon.Minun on vaikea ohittaa etteivät ne ehdi jotain sanoa miten pitää olla.
        Koska auluksi en tuominnut heitä vaan sanoin että ihanaa kun olette löytäneet hengellisen kodin.

Tuputtamista on kiusallista kuunnella kun ei halua loukata. Jopa liikennevaloisa kerkisivät saarnaamaan.Itse oli solistina tansseissa,nyt kauhistelevat minun tanssimista.

Samanlaisia ovat täällä netissäkin jotka luulevat olevansa oikeassa turhaan niitä säälii,olikoon onnessaan jokainen.

He ovat jotenkin eriseuraista väkeä. Heillä on paljon hyviä arvoja, terveet elämäntavat ja muuta. Käsittääkseni he ovat kasvisruoan kannattajia. - Joillakin heistä on mahdoillisuus elää kokonaan omissa oloissaan, tavallaan yhteiskunnan ulkopuolella. On omat asuntolat, asuma-alueet, koulut, omat hoitolaitokset jne.

Minulle ei oikein koskaan ole selvinnyt se, mikä muu heidät erottaa luterilaisisita ja muista kirkoista kuin se lauantain pitäminen pyhäpäivänä.

Sitä en myöskään tiedä, mikä ero on adventisteilla ja seitsemännen päivän adventisteilla. Vai onko mitään?

Opiskeluaikana hain harjoittelupaikkaa heidän lehdestään. (Olikohan sen nimi Terveys? Ihan hyvä lehti se oli. Tuttavani oli siellä kolumnistina, vaikkei ollutkaan adventisti.)

En saanut paikkaa, koska he epäilivät minun polttavan tupakkaa. Olin myös maininnut että en kuulu Adventtikirkkoon. Heille ei a-kirkkoon kuuluminen ollut välttämätöntä, mutta tämä epäilys tupakanpoltosta oli raskauttavaa. (Tottahan se tupakanpoltto olikin. Kaipa he haistoivat sen työhaastattelussa.)

• reetta2 kirjoitti:

En minäkään oikein myönteisesti ajattele kirkonmenojen uudistamisista. Uudistuksien pitäisi tapahtua vanhoja perinteitä kunnioittaen.
        Palvelusten kaavaa on uudistettu katolisen kirkon
        kaavaa mukaellen.

Palaammeko siihen kirkkoon, josta Luther jouduttuaan riitoihin katolisen kirkon piispojen kanssa, perusti ev.lut.kirkon?
        Ketä tai keitä varten uudistus on toteutettu. Kävijämäärät kirkoissa ovat laskeneet samoin kirkosta eroaminen lisääntynyt. Mistä nämä asiat puhuvat?

Silmiini osui lehtiartikkeli, jossa kerrottiin tuoreesta tutkimuksesta:"Vieraantunut vai pettynyt? Kirkosta eroamisen syyt Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa". Tutkimuksen on tehnyt teologian tohtori Kati Niemelä/Kirkon Tutkimuskeskus. (Tietoja tutkimuksesta löytyy www.evl.fi/Kirkon tutkimuskeskus/uutiset)

Tutkimuksessa todetaan, että nuoret aikuiset ja ikäihmiset eroavat kirkosta eri syistä. Nuoret eroavat kirkosta siksi, etteivät odota siltä mitään. Ikäihmiset, koska ovat pettyneet odotuksissaan.

Tutkimukseen osallistuneista 17% (pääosin nuoria tai nuoria aikuisia) erosi kirkosta katsomuksellisten ristiriitojen takia. He kokivat, että miettiipä asiaa miltä kantilta tahansa tulos on aina sama. En usko, en pysty uskomaan. Kirkko, johon minut on kirjattu, ei pysty antamaan minulle mitään. Monet liittyivätkin toiseen kirkkoon tai uskontoon.

Joka neljännen eron taustalta löytyi pettymykset kirkon yleiseen linjaan, päätöksiin ja kannanottoihin. Sen sijaan lähes 10% tutkimukseen osallistuneista (usein vanhemmanpuoleisia miehiä), oli eronnut kirkosta siksi, että se on liian vapaamielinen, selkärangaton ja epäraamatullinen hyväksyttyään esimerkiksi naispappeuden ja uuden raamatunkäännöksen.

Mielenkiintoista tutkimustuloksissa on mielestäni se, että joka viidennen eron käynnisti henkilökohtainen, jossakin tilanteessa koettu pettymys. Varttuneemmasta väestä peräti 19% erosi protestina, kun esimerkiksi läheisen hautaaminen, hautausmaanhoito, kaste tai lapsen rippileiri ei ollut sujunut odotetulla tavalla tai kun ei ollut saanut apua hädässä.

Kuva kirkosta muodostuu monelle sen työntekijän kautta, joka kohdataan. Mitä harvemmin ihminen on tekemisessä kirkon kanssa, sitä tärkeämpiä ovat yksittäiset tilanteet.

Kirkosta erotaan paljolti mielikuvien perusteella. Erityisesti nuorten aikuisten kohdalla kirkon julkisuuskuva on vanhoillisempi kuin kirkko ja sen keskimääräiset jäsenet ovat. Kirkolle tulee näin ollen kalliiksi se noin 1%:n suuruinen äärikonservatiivinen vähemmistö, joka saa paljon tilaa mediassa ( esim. naispappeuden vastustajat).

Ei virsikirjauudistus, raamatunkäännösuudistus eikä liturgian uudistus ole ainakaan vähentänyt kirkosta eroamista. Haasteita kirkolla riittää, miten tavoittaa tämän päivän ihminen?

• ii-li
        Frederiikka kirjoitti:

Silmiini osui lehtiartikkeli, jossa kerrottiin tuoreesta tutkimuksesta:"Vieraantunut vai pettynyt? Kirkosta eroamisen syyt Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa". Tutkimuksen on tehnyt teologian tohtori Kati Niemelä/Kirkon Tutkimuskeskus. (Tietoja tutkimuksesta löytyy www.evl.fi/Kirkon tutkimuskeskus/uutiset)

Tutkimuksessa todetaan, että nuoret aikuiset ja ikäihmiset eroavat kirkosta eri syistä. Nuoret eroavat kirkosta siksi, etteivät odota siltä mitään. Ikäihmiset, koska ovat pettyneet odotuksissaan.

Tutkimukseen osallistuneista 17% (pääosin nuoria tai nuoria aikuisia) erosi kirkosta katsomuksellisten ristiriitojen takia. He kokivat, että miettiipä asiaa miltä kantilta tahansa tulos on aina sama. En usko, en pysty uskomaan. Kirkko, johon minut on kirjattu, ei pysty antamaan minulle mitään. Monet liittyivätkin toiseen kirkkoon tai uskontoon.

Joka neljännen eron taustalta löytyi pettymykset kirkon yleiseen linjaan, päätöksiin ja kannanottoihin. Sen sijaan lähes 10% tutkimukseen osallistuneista (usein vanhemmanpuoleisia miehiä), oli eronnut kirkosta siksi, että se on liian vapaamielinen, selkärangaton ja epäraamatullinen hyväksyttyään esimerkiksi naispappeuden ja uuden raamatunkäännöksen.

Mielenkiintoista tutkimustuloksissa on mielestäni se, että joka viidennen eron käynnisti henkilökohtainen, jossakin tilanteessa koettu pettymys. Varttuneemmasta väestä peräti 19% erosi protestina, kun esimerkiksi läheisen hautaaminen, hautausmaanhoito, kaste tai lapsen rippileiri ei ollut sujunut odotetulla tavalla tai kun ei ollut saanut apua hädässä.

Kuva kirkosta muodostuu monelle sen työntekijän kautta, joka kohdataan. Mitä harvemmin ihminen on tekemisessä kirkon kanssa, sitä tärkeämpiä ovat yksittäiset tilanteet.

Kirkosta erotaan paljolti mielikuvien perusteella. Erityisesti nuorten aikuisten kohdalla kirkon julkisuuskuva on vanhoillisempi kuin kirkko ja sen keskimääräiset jäsenet ovat. Kirkolle tulee näin ollen kalliiksi se noin 1%:n suuruinen äärikonservatiivinen vähemmistö, joka saa paljon tilaa mediassa ( esim. naispappeuden vastustajat).

Ei virsikirjauudistus, raamatunkäännösuudistus eikä liturgian uudistus ole ainakaan vähentänyt kirkosta eroamista. Haasteita kirkolla riittää, miten tavoittaa tämän päivän ihminen?

Se tuottaa paljon todellista ja laadukasta tutkimustietoa. Tutkimukset julkaistaan usein myös kirjoina. Tutkimus on oikeasti oikeaa tietellistä tutkimusta, eikä sisällä mitään arvoasetelmia. - Tutkimuskeskuksen olemassaolo ja puolueettomat, julkiset tutkimukset ovat yksi merkki siitä, miten vapaamielinen ja hyväksyvä luterilaisuus on.

Ostin monta vuotta sitten Harri Heinon kirjan "Mihin Suomi uskoo". Siinä kuvattiin erilaisia uskontoja, joita Suomessa esiintyy. Siinä ei otettu mitään kantaa mihinkään, vaan uskonnot esiteltiin hyvin neutraalilla tavalla.

Huhhuh. Kun oli lukenut kirjan, niin oli aivan ymmällään: Ihan mikä tahansa humpuuki kelpaa, kunhan se ei edusta mitään perinteistä uskontoa.

Suurimman vaikutuksen minuun teki se "aiooni", joka rahasta ilmestyi oppiinsa uskovan uniin opettamaan häntä. - Kun oli lapsi, niin paikkakunnallamme oli uususkontolahko, jonka seurakunnan muodosti KOLME henkilöä.

• Katleija kirjoitti:

"sydämen uskolla tullaan autuaiksi ja suun tunnustuksella pelastutaan"
        Silti minulle usko on hyvin henkilökohtainen ja pyhä asia. En tiedä pystyisinkö siitä täällä kirjoittamaan suurelle joukolle. Pelkään, että keskustelu muuttuisi kinaamiseksi. Se ei olisi hyväksi.

Lukijoita tässä keskustelussa on hämmästyttävän paljon viesteihin nähden. Aihe siis kiinnostaa, mutta keskustelu on vaikeaa - ehkä pelottavaakin.

Itse uskaltauduin tähän paljolti Ii-lin kirjoitusten rohkaisemana. Kinaamista en halua, sitä pelkään suorastaan.

Onkohan tullut aika kiittää keskusteluun osallistuneita? *Kiitos*

• Katleija
        Frederiikka kirjoitti:

Lukijoita tässä keskustelussa on hämmästyttävän paljon viesteihin nähden. Aihe siis kiinnostaa, mutta keskustelu on vaikeaa - ehkä pelottavaakin.

Itse uskaltauduin tähän paljolti Ii-lin kirjoitusten rohkaisemana. Kinaamista en halua, sitä pelkään suorastaan.

Onkohan tullut aika kiittää keskusteluun osallistuneita? *Kiitos*

kiertelin palstalla vielä ja huomasin kirjoituksesi viestini perässä. Kiinnostavaa on lukea ihmisten suhteesta uskontoon / uskoon. Minusta olisi toivotonta elää ilman uskoa. Tuntuu kuin olisi jotenkin vakuuttanut elämänsä, että käy miten käy niin on turvassa. Turva on korkeimman kädessä, siihen luotan.

• aupA
        Katleija kirjoitti:

kiertelin palstalla vielä ja huomasin kirjoituksesi viestini perässä. Kiinnostavaa on lukea ihmisten suhteesta uskontoon / uskoon. Minusta olisi toivotonta elää ilman uskoa. Tuntuu kuin olisi jotenkin vakuuttanut elämänsä, että käy miten käy niin on turvassa. Turva on korkeimman kädessä, siihen luotan.

Jonk`on turva Jumalassa, turvassa on paremmassa kuin on tähti taivahalla, lintu emon siiven alla...

• Anu1
        aupA kirjoitti:

Jonk`on turva Jumalassa, turvassa on paremmassa kuin on tähti taivahalla, lintu emon siiven alla...

Mielestäni uskosta pitäisi saada keskustella,
        eikä riitoja pelätä.
        Tälläinen aihe ei pitäisi ketään loukata,
        sillä Jumala on meidän kanssamme jokainen hetki.

• Kamu
        Frederiikka kirjoitti:

Kysyit Hilariuksen kiitosvirren alkua - se alkaa seuraavasti:
        Me kiitämme Sinua, me Sinua rukoilemme, me ylistämme ja kunnioitamme Sinua. Me Sinua kiitämme Sinun suuren kunniasi tähden...........
        Taevitessasi voin mailata Sinulla koko virren sanat.
        Terveisin Kamu

• outo lintu

Todella kummallinen olet.
      Sanot olevasi valvoja ja annat määräyksiä, joita et kykene valvomaan edes yhdessä ketjussa.

• ii-li

Minusta tämä on harvinaisen hyvä ketju.

Täällä ei irvata muita uskontoja eikä varsinkaan niitä mellakoita sivuavia aiheita.

Avauksesi oli hillitsevä, ja kaikki häiriökirjoitukset loistavat poissaolollaan.

• Anu.1

Olen Luojani pikku varpunen,
        joka päivä hän antavi einehen,
        mitä tarpeen on, sen juuri
        suo Herrani laupias suuri.

Olen kasvi tarhassa taivahan
        ja hoidossa tarhurin taitavan,
        hän pilvet ja ilmat johtaa
        ja muun, mikä kukkasta kohtaa.

Olen lammas rakkahan paimenen,
        olen pienin laumasta Jeesuksen.
        Ei saata maailma niellä,
        kun Jeesus kaitsevi tiellä.

• Markeliina
        Anu.1 kirjoitti:

Olen Luojani pikku varpunen,
        joka päivä hän antavi einehen,
        mitä tarpeen on, sen juuri
        suo Herrani laupias suuri.

Olen kasvi tarhassa taivahan
        ja hoidossa tarhurin taitavan,
        hän pilvet ja ilmat johtaa
        ja muun, mikä kukkasta kohtaa.

Olen lammas rakkahan paimenen,
        olen pienin laumasta Jeesuksen.
        Ei saata maailma niellä,
        kun Jeesus kaitsevi tiellä.

mieleeni lasteni lempilaulu, silloin kun he olivat vielä pieniä:

Pikku lintu riemuissaan
        laulelevi onneaan,
        ei se jouda suremaan,
        eikä kaipaamaan.
        Laulaa, laulaa, laulaa sentään vaan.

Herättyään oksalla,
        alkaa kohta laulella,
        ei se tiedä ruoastaan,
        lauleleepi vain.

Kuule linnun laulua,
        katso kohti taivasta.
        Surut kulkee kulkuaan,
        laula sinä vaan.
        Laula, laula, laula sinä vaan.

• luokseni
        Markeliina kirjoitti:

Pikku lintu riemuissaan
        laulelevi onneaan,
        ei se jouda suremaan,
        eikä kaipaamaan.

Herättyään oksalla,
        alkaa kohta laulella,
        ei se tiedä ruoastaan,
        lauleleepi vain.

Kuule linnun laulua,
        katso kohti taivasta.
        Surut kulkee kulkuaan,
        laula sinä vaan.

Tule luokseni Herra Jeesus,
        tule siunaa päiväni työ,
        tule illoin ja aamuin varhain,
        tule vielä kun joutuu yö.

Tule askele askeleelta,
        minun kanssani kulkemaan.
        Sua ilman en saata olla,
        pysy luonani ainiaan.

• ii-li
        luokseni kirjoitti:

tule siunaa päiväni työ,

Tule askele askeleelta,
        Sua ilman en saata olla,
        pysy luonani ainiaan.

Sitä laulettiin usein koulussa.

Siinä on kertosäe: "tule vielä kun joutuu yö".

Joka ainoa kerta puolet koulusta lauloi: "tule ask... kun joutuu yö."

• kätke
        luokseni kirjoitti:

tule siunaa päiväni työ,

Tule askele askeleelta,
        Sua ilman en saata olla,
        pysy luonani ainiaan.

Oi Jeesus Herrani
        Suojassas suo mun olla
        jos kuinka kävisi
        Sä kaikeks tule mulle
        valollas neuvoillas
        Suo joka päivä elää
        mun yksin armostas

Suo anteeks kaikki synnit
        puhdista verelläs
        luo minuun uusi mieli
        pyhitä hengelläs
        Ja meidät suuret pienet
        sun sulje suojahas
        Yö rauhallinen suo meille
        oi Jeesus laupias

• jouluaamuna
        Markeliina kirjoitti:

Pikku lintu riemuissaan
        laulelevi onneaan,
        ei se jouda suremaan,
        eikä kaipaamaan.

Herättyään oksalla,
        alkaa kohta laulella,
        ei se tiedä ruoastaan,
        lauleleepi vain.

Kuule linnun laulua,
        katso kohti taivasta.
        Surut kulkee kulkuaan,
        laula sinä vaan.

on myös hyvin kaunis laulu.

• utelias

viestit on poistettu?

• rauha

riittävä peruste? Pilakuvista ei kannata puhua. Uzman kuulumiset kiinnostavat. Surku, jos ne poistetaan.

• ii-li
        rauha kirjoitti:

riittävä peruste? Pilakuvista ei kannata puhua. Uzman kuulumiset kiinnostavat. Surku, jos ne poistetaan.

...että Uzma on turvassa. Maailman meno on nykyään sellaista, että täysin viattomatkin saattavat joutua kärsimään.

• Anu.1
        ii-li kirjoitti:

...että Uzma on turvassa. Maailman meno on nykyään sellaista, että täysin viattomatkin saattavat joutua kärsimään.

Käyn nukkumaan nyt vuoteellein,
        ja silmät painuu umpehen.
        Mä olen pieni voimaton,
        mut Jumalahan läsnä on.

En kammo yötä pimeää,
        mua vaarat ei voi peljättää,
        kun nukun, Herran suojassas
        mua kaitse Isä armollas.

Toivon myös että Uzma on
        turvassa.

• Anu1
        Anu.1 kirjoitti:

Käyn nukkumaan nyt vuoteellein,
        ja silmät painuu umpehen.
        Mä olen pieni voimaton,
        mut Jumalahan läsnä on.

En kammo yötä pimeää,
        mua vaarat ei voi peljättää,
        kun nukun, Herran suojassas
        mua kaitse Isä armollas.

Toivon myös että Uzma on
        turvassa.

Meidän pyhäkoululaulu oli yksi tälläinen en muista sanantarkkaan enää.

Älä silmä pieni katso mihin vain, älä silmä pieni katso mihin vain,sillä isä taivainen näkee lapsen sydämen,älä silmä pieni katso mihin vain.

Älä korva pieni kuule mitä vain, älä korva pieni kuule mitä vain,sillä isä taivainen,näkee lapsen sydämen älä korva pieni kuule mitä vain.

Älä suu pieni puhu mitä vain,älä suu pieni puhu mitä vain,sillä isä taivainen näkee lapsen sydämen,älä suu pieni puhu mitä vain.

• Markeliina
        Anu1 kirjoitti:

Meidän pyhäkoululaulu oli yksi tälläinen en muista sanantarkkaan enää.

Älä silmä pieni katso mihin vain, älä silmä pieni katso mihin vain,sillä isä taivainen näkee lapsen sydämen,älä silmä pieni katso mihin vain.

Älä korva pieni kuule mitä vain, älä korva pieni kuule mitä vain,sillä isä taivainen,näkee lapsen sydämen älä korva pieni kuule mitä vain.

Älä suu pieni puhu mitä vain,älä suu pieni puhu mitä vain,sillä isä taivainen näkee lapsen sydämen,älä suu pieni puhu mitä vain.

minunkin pyhäköuluajoiltani. Muistan myös, kuinka leikimme käsillä laulaessamme.

Olen laulanut sitä lasteni kanssa ja myös lastenlasteni kanssa. Näin nämä vanhatkin laulut pysyvät elossa. Nykyään tehdään uusia lauluja tiiviiseen tahtiin, joten näitä vanhoja tuskin enää pyhäkouluissa lauletaan.

Peruskouluissa ei myöskään lauleta enää niitä meidän aikaisiamme lauluja ja taitavat muutenkin laulaa vähemmän kuin ennen.

• Anu1
        Markeliina kirjoitti:

minunkin pyhäköuluajoiltani. Muistan myös, kuinka leikimme käsillä laulaessamme.

Olen laulanut sitä lasteni kanssa ja myös lastenlasteni kanssa. Näin nämä vanhatkin laulut pysyvät elossa. Nykyään tehdään uusia lauluja tiiviiseen tahtiin, joten näitä vanhoja tuskin enää pyhäkouluissa lauletaan.

Peruskouluissa ei myöskään lauleta enää niitä meidän aikaisiamme lauluja ja taitavat muutenkin laulaa vähemmän kuin ennen.

Tämä laulu jatkui vielä,mutta en jaksanut sitä kirjoittaa.

Älä käsi pieni koske mihin vain, älä käsi pieni koske mihin vain, sillä isä taivainen näkee lapsen sydämen,älä käsi pieni koske mihin vain.

Älä jalka pieni astu mihin vain, älä jalka pieni astu mihin vain, sillä isä taivainen näkee lapsen sydämen, älä jalka pieni astu mihin vain.

Ketjusta on poistettu 125 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      125
      6590
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      160
      4142
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      51
      3389
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      490
      2944
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      285
      1940
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      34
      1626
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      88
      1453
    8. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      14
      1433
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      174
      1409
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1386
    Aihe