Terve,
Volvon DP-S vetarin etupotkurin irroituksen / kiinnityksen tarvitaan oma erikoistyökalu joka on holkki jonka päässä on 3 hahloa. Pystyykö tämän holkin ostamaan muualta kuin Volvon diilereiden kautta eli tekeekö joku niitä koska kyseessä ei ole kovin kummoinen kapistus. Tai onko jollakin muuta konstia etupotkurin mutterin suhteen?
-ärräpiä-
DP-S potkureiden irroitus
13
3762
Vastaukset
- Katsastusmies-1
DP-S on ilmeisesti yksipotkuriversio VOLVOn vetolaitteesta "S" = single prop. DP-S1:ssä on 2 potkuria kuten DP-XS:ssäkin.
Tuossa holkissa on yleensä (DP 280/290 ja DP-A jne), useampi kuin 3 uraa. Sehän on mutteri joka ei ole 6-kulmainen :) Kun en tiedä tarkkaan mikä vetolaite on kyseessä en tiedä minkälainen holkkisi on.
Ei suositeltava mutta mahdollinen tapa avata tuo holkki ilman erikoistyökalua on putkipihti tai vastaava. Vaihde päällä oikeaan suuntaan avattaessa, niin potkuriakseli pyörii "takaisinpäin" joten otetta ei tarvitse muuttaa, on kuin räikällä vääntäisi kun potkuri pyörii tyhjää takaisinpäin.- Ärräpää
Tere,
Kyseessä on Duoprop DP-S vetolaite jossa on 2 potkuria. Ja kun katsoo etupotkurin kiinnitysmutteria niin siinä on 3 "väkästä" muuten pyöreässä ulkokehässä. Vetaria käytetään ainakin 4.3GL/XGi koneissa.
Toinen ongelma liittyy takapotkuriin josta lähtee maalit lapojen yläpinnoista kiinnityskohdasta. Ilmeisesti etupotkuri vispaa veden jo niin kovaan liikkeeseen että se vie maalit mennessään. Irti lähtevän maalin kohta näyttää ensi silmäyksellä siltä että naru tms. olisi sotkeutunut potkuriin koska irroneen maalin alue on niin kapea. Näin luulin ensin itsekkin kunnes näin pari vastaavaa tapausta telakalla. Pirullinen paikattava jos haluaa kestävän lopputuloksen. Hempeliltä löytyy ilmeisesti apuja. Kyseessä maalatut alupotkurit. - Katsastusmies-1
Ärräpää kirjoitti:
Tere,
Kyseessä on Duoprop DP-S vetolaite jossa on 2 potkuria. Ja kun katsoo etupotkurin kiinnitysmutteria niin siinä on 3 "väkästä" muuten pyöreässä ulkokehässä. Vetaria käytetään ainakin 4.3GL/XGi koneissa.
Toinen ongelma liittyy takapotkuriin josta lähtee maalit lapojen yläpinnoista kiinnityskohdasta. Ilmeisesti etupotkuri vispaa veden jo niin kovaan liikkeeseen että se vie maalit mennessään. Irti lähtevän maalin kohta näyttää ensi silmäyksellä siltä että naru tms. olisi sotkeutunut potkuriin koska irroneen maalin alue on niin kapea. Näin luulin ensin itsekkin kunnes näin pari vastaavaa tapausta telakalla. Pirullinen paikattava jos haluaa kestävän lopputuloksen. Hempeliltä löytyy ilmeisesti apuja. Kyseessä maalatut alupotkurit.Olen ajanut DuoPropeilla 17 kautta ja reilut 30 000 nM. Matkan aikana olen todennut että ei niissä maalit pysy. Moni on niitä kokeillut maalailla mutta vaihtelevin tuloksin. Se mikä niissä pysyy on se HEMPELin nykyään laiton kirkas myrkkymaali, joten näkit eivät haittaa.
Kun niitä rusetteja vain matikat ja hauet katselevat olen päättänyt antaa niiden olla sellaisina kuin ovat.
Mitään varsinaista haittaa siitä maalin kesimisestä ei ole.
Lähdeteokset kertovat DP-S laitteen 1 potkuriseksi mutta ei sen väliä. Tuota kolmiväkäsistä ei ole tullut vastaan mutta ajelen dieselillä. Tuohon 3-väkäsiseenkin pätee varmasti se putkipihtineuvo. En suosittele kun siihen tulee jälkiä ja se saattaa aikaa myöten murentua ja rikkontua. Mutta hätätapauksessa. - Ärräpää
Katsastusmies-1 kirjoitti:
Olen ajanut DuoPropeilla 17 kautta ja reilut 30 000 nM. Matkan aikana olen todennut että ei niissä maalit pysy. Moni on niitä kokeillut maalailla mutta vaihtelevin tuloksin. Se mikä niissä pysyy on se HEMPELin nykyään laiton kirkas myrkkymaali, joten näkit eivät haittaa.
Kun niitä rusetteja vain matikat ja hauet katselevat olen päättänyt antaa niiden olla sellaisina kuin ovat.
Lähdeteokset kertovat DP-S laitteen 1 potkuriseksi mutta ei sen väliä. Tuota kolmiväkäsistä ei ole tullut vastaan mutta ajelen dieselillä. Tuohon 3-väkäsiseenkin pätee varmasti se putkipihtineuvo. En suosittele kun siihen tulee jälkiä ja se saattaa aikaa myöten murentua ja rikkontua. Mutta hätätapauksessa.Kiitokset maalivastauksesta.
Ainakin yksi lähdeteos missä DP-S mainitaan on www.volvopenta.com Siellä on nykyään suomenkieliset ohjekirjat mikä on hyvä juttu.
Valitse eka valikosta Finlad maaksi.
Merimoottorit huvi
Käyttöohjekirjat
Ja sit haluttu moottori, mun tapauksessa 4.3GL
-ärräpiä- - JRxxx
Katsastusmies-1 kirjoitti:
Olen ajanut DuoPropeilla 17 kautta ja reilut 30 000 nM. Matkan aikana olen todennut että ei niissä maalit pysy. Moni on niitä kokeillut maalailla mutta vaihtelevin tuloksin. Se mikä niissä pysyy on se HEMPELin nykyään laiton kirkas myrkkymaali, joten näkit eivät haittaa.
Lähdeteokset kertovat DP-S laitteen 1 potkuriseksi mutta ei sen väliä. Tuota kolmiväkäsistä ei ole tullut vastaan mutta ajelen dieselillä. Tuohon 3-väkäsiseenkin pätee varmasti se putkipihtineuvo. En suosittele kun siihen tulee jälkiä ja se saattaa aikaa myöten murentua ja rikkontua. Mutta hätätapauksessa....on se Volvon uusi vetolaite, tai uudehko, on kai se muutaman vuoden jo ollut ulkona. Duoprop se on, muotoilultaan pidemmän ja matalamman oloinen (pituutta on jotain 7-8 senttiä enemmän kuin vanhoissa DP-laitteissa, korkeutta muutama milli vähemmän mutta muuttuneiden suhteiden vuoksi se näyttää selvästi matalammalta). Muotoilu on muutenkin virtaviivaisempi eli ei enää ole sellainen pystylaatikko. Erityisen selkeä tuntomerkki ovat trimmin hydraulisylinterit vaakatasossa laitteen sivuilla, vaakaevän yläpuolella.
- etsiä.
Kannattaako tuota edes pohtia vai onko kysymys periaatteesta?
Osta volvon oma. Pääset kaikkein helpommalla eikä se ole muistaakseni edes kohtuuttoman kallis. - Se on
Sorvata lujasta teräksestä ja viilata sopivat hampaat ja karkaista sekä päästää se sopivaan kovuuteen.
Ja kampi päähän.- tarpeettomana
Mulla on kyseinen volvon työkalu.
Tarvitsetko vielä? Värkki sijaitsee Itä Helsingissä - Ärräpiä
tarpeettomana kirjoitti:
Tarvitsetko vielä? Värkki sijaitsee Itä Helsingissä...mutta teetätin lomareissulla sen holkin. Kylläkin hiukka parempana versiona. Holkin toisessa päässä on laipio johon hitsattu hylsyavain kiinni johon momenttiavaimen saa suoraan kiinni. Alkuperäisessähän kaiketi on vain "ruuvari" reiät josta pystyy vääntämään.
-ärräpiä- - Toikka3
tarpeettomana kirjoitti:
Tarvitsetko vielä? Värkki sijaitsee Itä HelsingissäMoi, onko sulla vielä tuo Volvon potkuriavain? jos on niin kiinnostaisi ostaa se, puh nro: 0452721611, Topi...
- hyds
Väärä potkuri jos maali lähtee irti, pääsee nimittäin luistamaan eikä ole täyttä pitoa. Kannattaa harkita isompia potkureita.
- Katsastusmies-1
Etummainen vai takimmainen, kummassakaan ei maali pysy.
Halkaisijaltaan isommat potkurit eivät mahdu vetolaitteeseen eikä niitä edes ole olemassakaan. Jyrkempiä ei voi käyttää sillä nykyiset ovat juuri sopivat maksimikierrosten suhteen. Siis mitä tarkoitat? Potkurit eivät myöskään luista, pito on kuin kuumilla slickseillä kuivalla asvaltilla !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 938108
- 403912
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021916- 241380
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html331224Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,311109Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia12980Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53857Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31832Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v29797