kanien talvesta

iines

Kuka kertoisi kanien talvioloista. Voiko kania pitää ulkona? Onko pakkasrajaa? Meillä ei ole ulkohäkkiä käytössä, mutta voisiko kania ulkoiluttaa valjaissa? Paleleeko sen jalkoja herkästi? Kanimme on iloinen ja vilkas hermeliini ja sillä on nyt ensimmäinen talvi edessä.

26

1200

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leevi

Hermeliini ei ole missään nimessä ulkokani! Isoja rotuja, joilla on paksu turkki esim. angora (joka painaa n.5kg) voi pitää talvella esim. varastossa jossa sillä on lämpöeristetty koppi ja siellä koiran kopin lämmitin. Lämpö ei saa laske alle 10 asteen!
      Hermeliini on sisäkani, miksi edes otit kanin jos et voi pitää sitä sisällä? onko jollakin perheenjäsenelläsi kenties allergia vai?

Kokemuksesta tiedän miltä tuntuu pitää talvella kania varastossa. Ensinnäkin kanit "villiintyvät" nopeasti. Alun perin kesyt kanini muuttuivat aroiksi, kun ei siellä varastossakaan koko aikaa huvita olla. Eli en suosittele!!

• Lumituulia

Meille oltiin myymässä, tai siis antamassa kahta kania, jotka kuulemma "voivat olla aina ulkona". Olivat jopa syntyneet viime maalsikuussa ulos!
        No, onneksi en uskonut mokomaa, joten kieltäydyin kunniasta, tilaa sisällä kun ei nyt kaneille ole.

• iines

Kiitos vastauksesta, mutta....

Missä vaiheessa kirjoitustani lukiessa käy ilmi etten voi pitää kaniani sisällä? Kanillani on todella tilava häkki työhuoneessamme. Emme todellakaan pahoinpitele eläintämme eikä meillä ole allergioita.Kani saa juosta vapaana sisällä silloin kun olen kotona. Meillä ei vain ole aiemmin ollut kania, joten kysyimpähän vain...
        ÄLKÄÄ TEHKÖ JOHTOPÄÄTÖKSIÄ RIVIEN VÄLISTÄ.
        Yhdeksänvuotias tyttäreni saattaisi pahoittaa mielensä lukiessaan kirjoituksesi.

• Miekä
        iines kirjoitti:

Kiitos vastauksesta, mutta....

Missä vaiheessa kirjoitustani lukiessa käy ilmi etten voi pitää kaniani sisällä? Kanillani on todella tilava häkki työhuoneessamme. Emme todellakaan pahoinpitele eläintämme eikä meillä ole allergioita.Kani saa juosta vapaana sisällä silloin kun olen kotona. Meillä ei vain ole aiemmin ollut kania, joten kysyimpähän vain...
        ÄLKÄÄ TEHKÖ JOHTOPÄÄTÖKSIÄ RIVIEN VÄLISTÄ.
        Yhdeksänvuotias tyttäreni saattaisi pahoittaa mielensä lukiessaan kirjoituksesi.

..ottaa asioista selvää, ennenkuin hankkii kotieläimen. Eläinkaupasta, kasvattajilta ja kirjoista löytyy tietoa. Hermeliini on ainostaan sisäkani ja sitä ei sais viedä ulos jos on alle 18 puhumattakaan talvesta. Mä en vie omaa kaniani ulos kesälläkään vasta kun maa on lämminnyt, lämpötila on yli 18, ei sada eikä tuule. Kanille on todella kohtalokasta saada nuha. Eli pitäkää kaninne sisätiloissa. Toiseksi yhdeksänvuotias on vähän liian nuori hoitamaan kania yksin, Minä itse sain esimmäisen kanini vasta 15 vuotiaana. Kani ei ole leikkikalu....

• Kira
        Miekä kirjoitti:

..ottaa asioista selvää, ennenkuin hankkii kotieläimen. Eläinkaupasta, kasvattajilta ja kirjoista löytyy tietoa. Hermeliini on ainostaan sisäkani ja sitä ei sais viedä ulos jos on alle 18 puhumattakaan talvesta. Mä en vie omaa kaniani ulos kesälläkään vasta kun maa on lämminnyt, lämpötila on yli 18, ei sada eikä tuule. Kanille on todella kohtalokasta saada nuha. Eli pitäkää kaninne sisätiloissa. Toiseksi yhdeksänvuotias on vähän liian nuori hoitamaan kania yksin, Minä itse sain esimmäisen kanini vasta 15 vuotiaana. Kani ei ole leikkikalu....

ootsä vähän tyhmä!!? et sä muka vie kanias ulos jos on alle 18??? Hermeliini tai jättikani, kani kun kani. Sä jos kuka oot eläinrääkkääjä, jos pidät kanias vaan sisällä, ja viet sitten kesällä kuumalla ulos... huh huh sanon mä!
        Mull on kaks risteytyskania niissä on maatiaista ja hermeliiniä, ja ne on kesät ulkona ja talvet sisällä (varastossa jossa kylläkin on lämmitin) mut vien talvella niitä ulos jos on alle -5 tai jos aurinko paistaa ja on lämmintä.
        Kani ei ole museotavaraa jota vain pidetään sisällä häkissä koristeena!

• Kira

Onko sulla vai kanit villiintyneet aroiksi varastossa... Meidän kanit asuvat varastossa ympäri vuoden paitsi kesäisin ovat ulkona päivät, eivät öitä. Kai ne kanit nyt villiintyy jos sä siellä kerran viikossa käyt heittämässä ruokaa. Meidän puput ovat yhtä kesyjä talvellakin kuin kesällä, vaikka joutuvatkin varastossa keskenään asustelemaan...
        Etkö pysty ottamaan pupujasi sisälle juoksentelmaan, jos et varastossa jaksa istuskella... Miksi otit kanin jos et sitä jaksa hoitaa eikä aika riitä yms...

• Miekä
        Kira kirjoitti:

ootsä vähän tyhmä!!? et sä muka vie kanias ulos jos on alle 18??? Hermeliini tai jättikani, kani kun kani. Sä jos kuka oot eläinrääkkääjä, jos pidät kanias vaan sisällä, ja viet sitten kesällä kuumalla ulos... huh huh sanon mä!
        Mull on kaks risteytyskania niissä on maatiaista ja hermeliiniä, ja ne on kesät ulkona ja talvet sisällä (varastossa jossa kylläkin on lämmitin) mut vien talvella niitä ulos jos on alle -5 tai jos aurinko paistaa ja on lämmintä.
        Kani ei ole museotavaraa jota vain pidetään sisällä häkissä koristeena!

...kuule rupea toisia tuomitsemaan eläinrääkkääjäksi ilman syytä. Mun kani on 24h vapaana sisällä ja se on varmaan Suomen onnellisin kani!!! Sitä kuule pidetään kuin kukkaa kämmenellä. Olenko eläinrääkkääjä jos en halua kanini vilustuvan? Hermeliineillä ei ole paksua turkkia ja rasvakerrosta kuin jollain maatiaisilla.
        Enkä mä pidä omaani missään varastossa homehtumassa vaan sillä on oma huone, josta se pääse joka puolelle taloa. JA sitten kun vien pihalle, on iso piha ympäröity verkolla, jossa on mukava juosta ja löytyy paljon piiloja, mutta kontroilloin kyllä milloin kanin päästän pihalle. En ainakaan pakkasella. Että revi siitä...

• minä

en hirveästi suosittele talvella ulkoilua kanillesi........kanit saavat helposti flunssan tai keuhkokuumeen pienestäkin kylmästä vedosta.....

• Höpö

Hei,
      meille kasvattaja sanoi, että talvellakin voi hyvin ulkoiluttaa valjaat päällä. MUTTA kyseessä on jättikani. Hermeliiniä en uskaltaisi ulkoiluttaa.

Ison kanin kanssa kasvattaja suositteli, että ei itse laita käsineitä käsiin, ja sitten kun kädet rupeavat palelemaan on kaninkin aika lähteä sisälle.

• Tanja

Meillä on ranskanluppia,eli siis jättikaneja.Meillä kanit on talvet kokonaan ulkona häkeissä ja pääsevät silloin tällöin hankeenkin juoksemaan...niille on tehty pääsytiet häkkeihin niin,että ne pääsevät ulkoillessaankin häkissä käymään ja sinne lämmittelemään.Välillä viihtyvät useita tuntejakin ulkona,kun taas toisina päivinä kymmenen minuuttia juostaan ja kaivetaan lumessa ja sitten riittää...Tottakai on eri asia,onko iso vai pieni kani,sisä- vai ulkokani ym..mutta...ei mielestäni ole mitenkään kiellettyä viedä kani ulos esim.15 asteen pakkasella vaikka 5-10 minuutiksi kaivamaan hankeen...se nimittäin piristää kummasti kania,joka muuten joutuisi olemaan kaikki päivät sisällä...Jos näyttää,ettei kani viihdy ulkona/sitä palelee,niin sitten sen voi aina tuoda sisälle.Siis:Kokeile!,mutta muista,että noin pienelle kanille,kuin hermeliini,riittää se 5-10 minuuttia,eikä useita tunteja,niinkuin meidän isommat pupuset...ei muuta,kuin kokeilemaan... =)

• Hattivatti

itselläni on ollut nyt yhdeksän vuotta kaneja, joista viisi vuotta kaksi maatiaiskania ulkona kesät, talvet. maatiaiskani pärjää ulkona talvella ihan hyvin, kun sillä vain on koppi tai edes jonkinlaista suojaa. koppiin runsaasti heiniä ja olkia, lämmitystä en paloturvallisuuden vuoksi edes suosittele. -45 pakkasta, on "lämpö"tila jossa omat kanini pahimmillaan oleskelivat. Vieressä olisi ollut "lämmin" peltihalli jossa muutkin eläimemme viettivät talvensa, mutta koska kanit pärjäsivät hyvin ulkona kylmälläkin, en ottanut niitä sinne, kuitenkin suht' stressaavaan ympäristöön. Maatiaiskania on (tietysti myös kanista riippuen...) kokemuksieni mukaan helppo hoitaa ja ehdottomasti sitä suosittelen ensimmäiseksi kaniksi, yhdeksänvuotiaalle se on ihan sopiva! oma puppendaalini Mökö viihtyy mainiosti valjaissa, paitsi talvisin, kun sen tassuja alkaa palelemaan.... :( muuten kyllä!

• Hanna

Täytyy kyllä sanoa, että en ole mikään kaniekspertti, mutta jos mulla olis kani, haluaisin pitää sen talven sisällä.Kyllä sillä on varmaan mukavampaa sisällä, kun jossain varastossa, vaikka sillä olisikin lämmitetty koppi!

• Hanna

Sanoin vaan mielipiteeni äskeisessä viestissä.Se ei varsinaisesti liity tähän.

• Kaneja jo 8 vuotta

Kani polveutuu villikaniinista,joka ei elä suomessa koska täällä on liian kylmä!!! Tästä voimmekin päätellä, että sisäelämään jalostetut lemmikkikanimme eivät kestä pakkasta. Pakkasraja on: ei pakkasta jos sisäkani viedään ulos!!!
      Varsinkin hermeliinillä, joka todellakin on SISÄKANI!

Jos kani asuu sisällä, esim. 22 asteen lämmössä, ja se viedään ulos jossa on 10 astetta pakkasta, lämpötilanvaihtelu on 32 astetta!!!! Eli en usko että kani nauttii "saunasta avantoon" meiningistä;vilustumisvaarakin on suuri!!

Eli yksinkertaisesti; sisäkania ei voi viedä ulos jos on pakkasta! Kyllä sen "varpaita palelee"!

Ainostaan kanin, joka asuu esim. ulkorakennuksessa, jossa lämpötila on alle 15 astetta, voi päästää ovet auki periaatteella vapaaehtoiseen lumessapyörähtämiskierrokseen silloin tällöin!

EI SISÄKANIA!

Miksi muuten sinulla on vain yksi kani? Vaikka olisit kanisi kanssa jatkuvasti, et koskaan korvaa sille lajitoveria. Kanisi on onneton yksin.

• linni

...menisi välttämättä kokeilemaan. Minulla on itsellä maatiaiskani, joka on ihan sisäkani, ja jo tuossa syksyn alussa lopetin pihalla ulkoilut kanini kanssa, ettei se sairastuttaisi itseään. Kyllähän kanini siellä varmaan hetkisen pärjäisi, mutta kun se tosiaan on sisäkani, niin turkkikin on sitten sen mukainen.
      Ja se teidän kanisenne on vielä pienempi, joten kannattaa jättää ne pihakäynnit talven ajaksi. Sisälle paljon virikkeitä ja jos vain mitenkään mahdollista niin kaveri kaniselle.

• iines

Kyselin eilen kääpiökanin talvioloista. Ajattelin saavani asiallisia vastauksia (joita suurin osa olikin). Kyse oli vain siitä pääsisikö kanini pieneksi ajaksi (muutamaksi minuutiksi)ulos talvellakin esim. valjaissa. En ole pyytänyt mielipiteitä esim. miksi on vain yksi kani. Mielestäni en syyllisty eläinrääkkäykseen. Täällä keskustelusivuilla näyttää olevan niin monenlaista asiantuntijaa ja ilman omaa nimeä on helppo syyllistää toisia. Joten en halua enää asiantuntija-apua enää keneltäkään. Toivoisin hieman hienotuneisuutta vaikka kirjoitetaankin nimettömänä. Kiitos (melkein) kaikille jotka vastasitte.

• Höpö

Ymmärrän täysin tympääntymisen. Tällä palstalla tuntuu roikkuvan tyyppejä, jotka nauttivat siitä, että saavat jokaisesta kysymyksestä kaivaa esiin sen negatiivisen puolen - vaikka kuvitellun. Esim. juuri tässä keskustelussa luettiin tahallaan kysymys väärin, rivien välistä sellaista mitä siellä ei ole jne.

Eräillä muilla palstoilla on HUOMATTASTI kivempi käydä, kun saa ymmärtäväisen, asiallisen vastauksen kysymykseensä eikä tarvitse pelätä aiheettomia eläinrääkkäyssyytöksiä. Toivottavasti nämä tämän palstan trollit eivät ikinä löydä muualle, vaan jäävät tänne pyörimään keskenään....

• Kaneja jo 8 vuotta

Olen pahoillani jos MINÄ sain sinut suuttumaan. En "huutanut" viestissäni vaan ennemminkin painotin sitä kuinka suuri on lämpötilaero jos sisäkanin vie pakkasella ulos hakien takaa sitä että pupua palelee!
      Useat ihmiset kun eivät usko jos rauhallisesti sanoo..

Ja minulla kun on kani, jonka otin talveksi hoitoon kun omistajat eivät olleet "ehtineet" rakentaa sille talviasumusta, ja lopulta sain sen sitten omakseni, ja hyvä niin, sillä kani oli irti pihalla aamupakkasilla (n.10 astetta) ja vaikka kani oli aina asunut ulkona, sen oli kylmä aivan selvästi! Säälitti aina kun poljin kouluun talon ohi... Sitten itse ehdotin että kun "mulla on kaksi naaraskania ja kun tuo teidänkin pupu on tyttö että haluaisitteko että ottaisin sen talveksi hoitoon -korvauksetta..."

Että näin. Eri juttu tietysti sulla mutta toiv.ymmärrät kiihtymykseni!

• Hulda

Meidän pieni (hermeliini-maatiaiskani) sisäkanimme meni itse vapaaehtoisesti talvella pieneksi hetkeksi parvekkeelle pomppimaan ja kuopimaan lunta samalla kun tuuletimme asuntoa. Se siis halusi mennä sinne itse! Parveke oli pieni, mutta siitä huolimatta kanimme kävi parvekkeella ollessaan aina vähän väliä tarkistamassa, että ovi sisälle oli auki. Sitten kun se sai ulkoilusta tarpeekseen se tuli itse sisälle. Yleensä se viihtyi ulkona n. 5 min.

Kanimme saattoi ulkoilla jopa päivittäin. Olennaista on se, että kania ei vie väkisin ulos ja se, että se saa itse päättää ulkoilun keston. Aivan kovilla pakkasilla se vain pyrähti ovesta ulos ja sitten äkkiä takaisin sisälle. Leudommilla keleillä se viihtyi ulkona suunnilleen sen 5 min.

Kerran yritimme viedä kania ulos valjaissa, mutta kanimme ei ollut tottunut valjaisiin ja ulkoilusta ei siten tullut mitään.

Oli se vaan suloinen sisälle tullessaan. Koko turkki oli pörröllään ja kani normaalia kokoaan hieman suuremman näköinen. Sitten se tykkäsi tulla hetkeksi syliin silitettäväksi.

• Kira

Vie kanias ulos sillon ku haluat ja millasella ilmalla pakkasella haluut, turha tänne on tulla kyselemään paskantärkeiltä ihmisiltä yhtään mitään, jotka vaan lukee kanikirjoista tietonsa.
      Mulla on kaksi kania ja ulkoilutan niitä talvella valjaissa jos on alle -5 astetta pakkasta tai jos aurinko paistaa. Ja hyvin lykkii...=)

• Pulla

..olla paskantärkeä kirjoista tietonsa hakeva kuin aivan tietämätön. Kyllä kirjoissakin on hyviä tietoja, jos ei kaneista tiedä yhtään mitään. Aivan liian usein täälläkin palstalla kysellään sellaisia kysymyksiä, joihin löytyy vastaukset kirjoista. Vai onko parempi, että on tietämätön ja tietämättään tekee eläimelle pahaa...

• Kaneista kyselevä

Hei äkäää tapelko tai kiroilko miettikää mikä oli tämän aiheen otsikko ja mitä iinekselle pitäis kertoa. Aiheena ei ollut eläinrääkkäys tai että joku meistä olisi sellainen. Kaikki me varmasti hoidamme kanejamme parhaamme mukaan ja eri tavalla. Ei se ole kiinaamisen aihe esimerkiksi Miekä vie kanit ulos silloin kun vie!

Mutta nyt asiaan!

Kanin voi viedä hetkeksi ulos riippuu tietenkin rodusta.Jotkut kanit haluavat ulos jotkut taas eivät. Mutta Kannattaa aloittaa totuttaminen kesällä eikä viedä talvella ulos ekaa kertaa. antakaa kanin olla pikkuhiljaa kylmemmässsä (ei tietenkään liian) niin se tottuu. Pakkasraja... no kyllä kanin hetken 0 astees pärjää mutta ei kauan eli jos ulkokani tulee nii ehdottomasti lämmitetty koppi. ( 0 aste ei suositeltavissa)

Muuta en osaa kertoa sillä itsekkin olen eka kania saamassa:D
      ONNEA KAIKILLE JOILLA ON KANI

-Kaneista kyselevä

• kanin hankkija

joo on vähä eri puheen aihe mulla ,mut voiko kania pitää ulko rakennuksessa (noin 4x3 metriä) ja kävisin katsomassa sitä jotain 4-7 kertaa päivässä ja leikkisin sen kanssa ,kesällä se saisi olla pihalla aitauksessa. en haluaisi kahta kania vaikka tiedän että se olisi hyvä ,mut voiko???

• Sedä

Lämpimästi suosittelen kyllä kaveria niin sisä- kuin ulkokanillekin. Kyllähän sitä voi pitää, mutta miksi pitäisi jos se on kuitenkin vaarmasti onnellisempi kaverin kanssa? :)

• äaäaäaäfllflflfl

Mikset voi pitää kania sisällä asunnossasi?Miksi se pitää laittaa johonkin ulkorakennukseen?!?!

• Puputtaja
        äaäaäaäfllflflfl kirjoitti:

Mikset voi pitää kania sisällä asunnossasi?Miksi se pitää laittaa johonkin ulkorakennukseen?!?!

Jos ette ole huomannu kanit ovat luonteeltaan ihan erinlaisia! Osa kaneista voi viihtyä sisällä ja osa ulkorakennuksissa ja jotku molemmissa!!! Esim meiän puput on sisällä talvella ja jos on alle -4 käytän pupuani hetken pienellä happihyppelyllä joka päivä meillä ne saa juosta vapaana minimissään 2 h. Kesällä kun on lämmin ne on ulkona yönkin koska ulkokissämme on tuulensuoja mutta yöksi ja sateella laitamme viltin ilkunoiden päälle! Kanit viihtyy ulkona kesälläkin ! Ei nega kommii!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      29
      2304
    2. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      370
      1952
    3. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1451
    4. Pelkään suunnattomasti

Että olet toiseen ihastunut. Se on lähes sietämätön ajatus koska koen että meidän tilanne on auki, selvittämättä. Eikä k
      Ikävä
      49
      840
    5. Parempi suorituskyky Urheiluharrastajien suosimasta lisäravinteesta hyötyisivät todennäköisesti kaik

Parempi suorituskyky Urheiluharrastajien suosimasta lisäravinteesta hyötyisivät todennäköisesti kaikki muutkin. Se on ed
      Maailman menoa
      6
      796
    6. Mies, etko ole miettinyt

että voit menettää yhteytemme ja minut lopullisesti, jos et tee mitään?
      Ikävä
      52
      743
    7. Shellin omistajan vaihdos.

Uutta tuulta purjeisiin.Uuden yrittäjän toimesta .
      Kuhmo
      18
      680
    8. Olet ihan sairaan

Kylmä mua kohtaan.
      Ikävä
      52
      662
    9. Mitä kuuluu

Elämänirakkaus, sielunkumppani, peilikuvani 😘
      Ikävä
      24