Miksi te lestadiolaiset ajattelette automaattisesti, että kun joku jättää herätysliikkeenne, hänellä menee automaattisesti jotenkin huonosti?
Itse erosin, "kielsin uskoni", nelisen vuotta sitten ja en voi sanoin kuvailla sitä tunnetta, kun ennen minulle varsin tuntemattomat lestadiolaiset tulivat kadulla kyselemään, että miten minä jaksan! Miksi se heitä yhtäkkiä alkoi kiinnostaa? Miksei kukaan aiemmen kysynyt mten minä jaksan?!
Sitten satuin kuulemaan muutaman entisen kaverini juttelun parin vanhemman veljen kanssa. "Ei sillä kai kovin hyvin mene." , "Aika paljo se juo!" , "Masentunu on juu.." MITÄ!! Miksi se, että tekee niin kuin uskoo, saa ihmiset puhumaan seläntakana, anteeksi vain, paskaa!
Olen 5 kk vanhan tytön isä, onnellisesti naimisissa, arvostettu politiiko omassa kaupungissani, enkä ole hetkeäkään katunut lähtöäni tuosta ahdasmielisyyden ja pahojen ajatusten aatteesta.
Kysymykseni oli siis, että miksi minun sanotaan olevan alkoholisti jne?
Miksi?!
25
3106
Vastaukset
- valitettavaa
koska raittiuden vastakohta on alkoholismi
koska uskollisuuden vastakohta on pettäminen
koska uskomisen ilon vastakohta on epätoivo ja masennus
koska monet uskovaiset ajattelevat että kun kieltää uskonsa niin silloin pompsahtaa tuonne vastakohtaan.
eli, koska ihmiset ajattelevat liian mustavalkoisest!
terv. eräs vl, isä myös- Isä23
Miksi tunnen monia vl alkoholin käyttäjiä?
Miksi tunnen monta vl -ihmistä, jotka pettää?
Miksi tunnen monia epätoivoisia ja masentuneita vl-ihmisiä?
Miksi noita asioita katsotaan läpi sormien..ainakin Kajaanissa? - Toinen ohikulkija
Isä23 kirjoitti:
Miksi tunnen monia vl alkoholin käyttäjiä?
Miksi tunnen monta vl -ihmistä, jotka pettää?
Miksi tunnen monia epätoivoisia ja masentuneita vl-ihmisiä?
Miksi noita asioita katsotaan läpi sormien..ainakin Kajaanissa?Mutta hei, vanhoillislestadiolaisiin pätee sama kuin muihinkin ihmisiin.
Yksi on heikompi periaatteissaan, moraalissaan, toinen vahvempi. Vai pitäisikö sanoa että jotkut ihmiset katsovat itselleen sopivan valehtelemisen tai pettämisen, toinen taas ei salli sitä itselleen kovinkaan kevyin perustein.
Sillä ei ole juurikaan tekemistä sen kanssa, onko henkilö lestadiolainen vai ei. Tunnen itse ateisteja joilla on ihailtava vastuullisuus ja moraali, ja tunnen vl-ihmisiä joiden sanaan ei kannata juurikaan luottaa... ei ainakaan työaasioissa. Tunnen vl-uskoviaia joilla on viha ensimmäisenä toisinajattelevaa kohtaan, mutta tunnen myös suvaitsemattomia ja kovia kirkkouskovaisia. Mutta tunnen toiselta puolen vl-uskovaisia jotka ovat äärest luotettavia, lempeitä ja suvaitsevaisia.
Emme tarvitse leimoja suuntaan emmekä toiseen uskomisen ja ei-uskomisen suhteen. Tarvitsemme vuorovaiktuusta ymmärtääksemme ja suvaitaksemme toisiamme.
Jaksaisitko Isä 23 siksi ajatella niin, että eläkööt lestadiolaiset kuka mitenkin. Kukin heistä on tilillä omasta elämästään aikanaan. Ja silloin kysytään vain lähimmäisenrakkauden "töitä". Olitpa ateisti tai jumalinen...
Se nimittäin on Raamatussa sanottu Jeesuksen Kristuksen suulla. - Isä23
Toinen ohikulkija kirjoitti:
Mutta hei, vanhoillislestadiolaisiin pätee sama kuin muihinkin ihmisiin.
Yksi on heikompi periaatteissaan, moraalissaan, toinen vahvempi. Vai pitäisikö sanoa että jotkut ihmiset katsovat itselleen sopivan valehtelemisen tai pettämisen, toinen taas ei salli sitä itselleen kovinkaan kevyin perustein.
Sillä ei ole juurikaan tekemistä sen kanssa, onko henkilö lestadiolainen vai ei. Tunnen itse ateisteja joilla on ihailtava vastuullisuus ja moraali, ja tunnen vl-ihmisiä joiden sanaan ei kannata juurikaan luottaa... ei ainakaan työaasioissa. Tunnen vl-uskoviaia joilla on viha ensimmäisenä toisinajattelevaa kohtaan, mutta tunnen myös suvaitsemattomia ja kovia kirkkouskovaisia. Mutta tunnen toiselta puolen vl-uskovaisia jotka ovat äärest luotettavia, lempeitä ja suvaitsevaisia.
Emme tarvitse leimoja suuntaan emmekä toiseen uskomisen ja ei-uskomisen suhteen. Tarvitsemme vuorovaiktuusta ymmärtääksemme ja suvaitaksemme toisiamme.
Jaksaisitko Isä 23 siksi ajatella niin, että eläkööt lestadiolaiset kuka mitenkin. Kukin heistä on tilillä omasta elämästään aikanaan. Ja silloin kysytään vain lähimmäisenrakkauden "töitä". Olitpa ateisti tai jumalinen...
Se nimittäin on Raamatussa sanottu Jeesuksen Kristuksen suulla.Tottapa turajat, mutta silti ihmetyttää. Ihmetyttää nimittäin se, että miksi en koskaan ole tavannut lestadiolaista, joak ei tuomitse? Aina, ennemmin tai myöhemmin, tulee esiin se tosiasiana sitettyuskon asia, että minä joudun helvettiin ja vl pääsee taivaaseen.
Tosiasianan se aina esitetään, mutta kun perusteluja pyydän: "Se on uskonasia, eikä sielunvihollinen anna sinun uskoa.." Tai muuta samantapaista...tiedätte kyllä sananmuodot jne.
Siis edelleen: MIKSI? - Toinen ohikulkija
Isä23 kirjoitti:
Tottapa turajat, mutta silti ihmetyttää. Ihmetyttää nimittäin se, että miksi en koskaan ole tavannut lestadiolaista, joak ei tuomitse? Aina, ennemmin tai myöhemmin, tulee esiin se tosiasiana sitettyuskon asia, että minä joudun helvettiin ja vl pääsee taivaaseen.
Tosiasianan se aina esitetään, mutta kun perusteluja pyydän: "Se on uskonasia, eikä sielunvihollinen anna sinun uskoa.." Tai muuta samantapaista...tiedätte kyllä sananmuodot jne.
Siis edelleen: MIKSI?Suvaitsemattomuus-elementti sisältyy vl-uskomusjärjestelmään. Se on monessa suhteessa dikotominen, kaksijakoisuutta suosiva (mustavalkoinen).
Ihmisille on turvallista ajatella,että vain yksi on "oikea" usko tai ajattelumalli, ja KAIKKI muut ovat auttamatta "vääriä". Se tuo varmuuden ja turvallisuuden. Ja onko sillä niin väliä lopulta, mistä ihminen turvansa ja lohtunsa saa.
Elämä on ylipäätään aika vaativaa, ja lohdun saaminen on hyvä asia. Jaksaa paremmin.
Alun alkaen eri uskomusjärjestelmillä on ollut vankka yhteys sen synnyttäneen yhteisön elämäntapaan, tapaan tulla toimeen, saada ravintoa, elinympäristön ehtoihin jne. Tarkoitan nyt perspektiiviä jossa puhutaan tuhansista vuosista.
VL-liikkeellä on oma historiansa ja omat juurensa.
Ns. pois- tai ulossulkevuus ei ole ominaista vain vanhoillislestadiolaisille - siis se ajattelu, että vain heidän laillaan uskova pelastuu.
Sama ajatus yhdistää lestadiolaiset mormoneihin, ääri-islamisteihin, kuten talibaneihin, eräisiin hurmoksellisiin uusiin kirkkoihin USAssa jne.
Muuten, suinkaan kaikki vanhoillislestadiolaiset eivät harjoita "ulossulkemista". Erityisesti akateemisesti kouluttautuneet ovat jättäneet sen tuomitsemisopin pois. he sanovat usein tähän tapaan: "Minä olen saanut rauhan tästä uskosta. En halua kuitenkaan tuomita toisella tavoin itselleen rauhan löytänyttä kristittyä." - Juhani24
Toinen ohikulkija kirjoitti:
Suvaitsemattomuus-elementti sisältyy vl-uskomusjärjestelmään. Se on monessa suhteessa dikotominen, kaksijakoisuutta suosiva (mustavalkoinen).
Ihmisille on turvallista ajatella,että vain yksi on "oikea" usko tai ajattelumalli, ja KAIKKI muut ovat auttamatta "vääriä". Se tuo varmuuden ja turvallisuuden. Ja onko sillä niin väliä lopulta, mistä ihminen turvansa ja lohtunsa saa.
Elämä on ylipäätään aika vaativaa, ja lohdun saaminen on hyvä asia. Jaksaa paremmin.
Alun alkaen eri uskomusjärjestelmillä on ollut vankka yhteys sen synnyttäneen yhteisön elämäntapaan, tapaan tulla toimeen, saada ravintoa, elinympäristön ehtoihin jne. Tarkoitan nyt perspektiiviä jossa puhutaan tuhansista vuosista.
VL-liikkeellä on oma historiansa ja omat juurensa.
Ns. pois- tai ulossulkevuus ei ole ominaista vain vanhoillislestadiolaisille - siis se ajattelu, että vain heidän laillaan uskova pelastuu.
Sama ajatus yhdistää lestadiolaiset mormoneihin, ääri-islamisteihin, kuten talibaneihin, eräisiin hurmoksellisiin uusiin kirkkoihin USAssa jne.
Muuten, suinkaan kaikki vanhoillislestadiolaiset eivät harjoita "ulossulkemista". Erityisesti akateemisesti kouluttautuneet ovat jättäneet sen tuomitsemisopin pois. he sanovat usein tähän tapaan: "Minä olen saanut rauhan tästä uskosta. En halua kuitenkaan tuomita toisella tavoin itselleen rauhan löytänyttä kristittyä."Mielestäni jokainen voi löytää hengellisen kodin itselleen sopivimmasta joukosta.
Omakohtainen usko on Jumalalle ainoa merkittävä asia. Jumalan valtakunnan raja ei ole todellakaan piirretty rauhanyhdistyksen jäsenkirjan ympärille, kuten väitetään. Juhani24 kirjoitti:
Mielestäni jokainen voi löytää hengellisen kodin itselleen sopivimmasta joukosta.
Omakohtainen usko on Jumalalle ainoa merkittävä asia. Jumalan valtakunnan raja ei ole todellakaan piirretty rauhanyhdistyksen jäsenkirjan ympärille, kuten väitetään.väitettä, en ole ikipäivänä kuullut VL:än suusta, vain ulkopuolisilta.
- Juhani24
weha kirjoitti:
väitettä, en ole ikipäivänä kuullut VL:än suusta, vain ulkopuolisilta.
Mitä väitettä tarkoitat?
- .......................
Juhani24 kirjoitti:
Mielestäni jokainen voi löytää hengellisen kodin itselleen sopivimmasta joukosta.
Omakohtainen usko on Jumalalle ainoa merkittävä asia. Jumalan valtakunnan raja ei ole todellakaan piirretty rauhanyhdistyksen jäsenkirjan ympärille, kuten väitetään."Jumalan valtakunnan raja ei ole todellakaan piirretty rauhanyhdistyksen jäsenkirjan ympärille, kuten väitetään"
Niin, ei todellakaan. Nämä väittäjät ovatkin sellaisia, jotka eivät vl-uskoa tunne. - niin se on
....................... kirjoitti:
"Jumalan valtakunnan raja ei ole todellakaan piirretty rauhanyhdistyksen jäsenkirjan ympärille, kuten väitetään"
Niin, ei todellakaan. Nämä väittäjät ovatkin sellaisia, jotka eivät vl-uskoa tunne.Rauhanyhdistuksen jäsenyys on vain jäsenyys ajallisessa yhdistyksessä joten sillä ei ole mitään tekemistä pelastumisen kanssa.
Vl-uskovaiset uskovat että vain samalla tavalla heidän kanssaan uskovat pelastuvat.
Samalla tavalla uskomista on heidän tulkintansa Raamatun mukaisesta uskosta johon on liitetty liikkeen normien noudattaminen.
Kukaan liikkeen sisällä oleva ei voi kuitenkaan sanoa toisesta vl-ihmisestäkään varmuudella pelastuuko hän vai ei.
Sen tietää vain Jumala.
Ihmisen osa on vain uskoa. - Juhani24
....................... kirjoitti:
"Jumalan valtakunnan raja ei ole todellakaan piirretty rauhanyhdistyksen jäsenkirjan ympärille, kuten väitetään"
Niin, ei todellakaan. Nämä väittäjät ovatkin sellaisia, jotka eivät vl-uskoa tunne.tästä alkaa saivartelu jäsenmaksusta ym.. Mutta olkoon, kaikki tietävät kuitenkin mitä tarkoitin.
Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. - Juhani24
niin se on kirjoitti:
Rauhanyhdistuksen jäsenyys on vain jäsenyys ajallisessa yhdistyksessä joten sillä ei ole mitään tekemistä pelastumisen kanssa.
Vl-uskovaiset uskovat että vain samalla tavalla heidän kanssaan uskovat pelastuvat.
Samalla tavalla uskomista on heidän tulkintansa Raamatun mukaisesta uskosta johon on liitetty liikkeen normien noudattaminen.
Kukaan liikkeen sisällä oleva ei voi kuitenkaan sanoa toisesta vl-ihmisestäkään varmuudella pelastuuko hän vai ei.
Sen tietää vain Jumala.
Ihmisen osa on vain uskoa.Myös vl-liikkeen sisällä on ihmisiä, jotka pitävät omakohtaista uskoa yksityiskohtaisten kieltojen ja käskyjen noudattamista tärkeämpänä.
- sanotaan
niin se on kirjoitti:
Rauhanyhdistuksen jäsenyys on vain jäsenyys ajallisessa yhdistyksessä joten sillä ei ole mitään tekemistä pelastumisen kanssa.
Sen tietää vain Jumala.
Ihmisen osa on vain uskoa.Mitä sitten tarkoittaa se, että seurakunnalla on todistus tai sille jäi todistus jostakin ihmisestä, että hänen sielunsa kelpaa / kelpasi Jumalalle? Taitaa siihen joku Raamatun paikkakin VT:stä löytyä, jotta voidaan tehdä tuollaisia toisen sieluntilan arvioita. Varmuutta on ja vahvasti.
Juhani24 kirjoitti:
Mitä väitettä tarkoitat?
Jumalan valtakunnan raja, ei ole jäsenkirjassa. Siellä on nimiä, jotka eivät pelastu ja pelastuvia on, veikkei nimeä olisikaan siellä.
- Raussi
Sama ilmiö esiintyy monessa muussakin yhteydessä. Niinkin kummallisessa tilanteessa esimerkiksi kuin työpaikan vaihdossa. Entinen pomo suuttuu työntekijälleen, joka lähtee kilpailijalle töihin. Entiset työkaverit, pomoa mielistellen, puhuvat kahvitauolla, että ei sillä varmaan hyvin mene, kohta se tulee takaisin, on aika rasittuneen oloinen jne. Tämä esimerkki on ihan oikeasta elämästä.
"Jos et kuulu meihin, kuulut vastustajiin".
Missään tapauksessa kaikki ihmiset eivät ajattele näin. Mutta keskimäärin se on aika tyypillinen ajattelutapa. Osoittaa kuitenkin henkistä kehittymättömyyttä.
Mitä vl-liikeeseen tulee, otaksun, että kyseisenlainen ajattelutapa johtuu myös uskonopista. Jos luovut vl-uskosta, olet opin mukaan matkalla kadotukseen. Siispä sinällään jo harhateillä. Se täytyy vain heille sallia. Yhtälailla meillekin sallittakoon käsityksemme heistä. - Juhani24
Itse erosin piireistä jo kaksikymmentä vuotta sitten. Osa vl-persoonista ei ollut tuntevinaankaan minua sen jäkeen vuosiin.
Vuosien kuluessa kun en jäänytkään ennustetuille syrjäpoluille, vaan olen pinnalle päästyäni elänyt kunniallisesti elämääni ja jonkinlaisen julkisen aseman saavuttanutkin, monet sellaiset jotka eivät minua välillä tunteneet, tulevat nyt juttelemaan. Juttelen toki heille ystävällisesti, kuten muillekin vaikka tiedän heidän olevan sydämeltään pelkkiä kuvanpalvojia.
Minulla on erittäin läheiset välit moniin lestadiolaisiin tuttaviini. Kaikki kunnioitus heille, jotka jaksoivat yhteisön painostuksesta antaa aikoinaan ihmisarvon myös poispotkituille ja "omasta halustaan" eronneille. - on tarvetta
Tällä palstalla parjata heitä. Oletko jotenkin katkera. Antaisit sitten asian jäädä omaan arvoonsa. Jospa sinunkin odotettin tekevän se aloite. Jospa jotkut ajattelivat sinusta, miksi sinä et välitä heistä.
- ois syytä
Tällä palstalla parjata heitä. Oletko jotenkin katkera. Antaisit sitten asian jäädä omaan arvoonsa. Jospa sinunkin odotettin tekevän se aloite. Jospa jotkut ajattelivat sinusta, miksi sinä et välitä heistä.
- Murhemieli
On selvä että huonosta ja epäystävällisestä kohtelusta voi perustellusti keskustella, epäilemättä aloittajaa "katkeraksi".
- suoraan aianosaisille
Murhemieli kirjoitti:
On selvä että huonosta ja epäystävällisestä kohtelusta voi perustellusti keskustella, epäilemättä aloittajaa "katkeraksi".
Miksi hän sitten täällä vl:iä soimaa. Ei kaikkia tarvitse leimata.
- Isä23
suoraan aianosaisille kirjoitti:
Miksi hän sitten täällä vl:iä soimaa. Ei kaikkia tarvitse leimata.
Ollanpas sitä herkkänahkaista.
En ole kaikkia leimannut. Olen kuitenkin nähnyt lestadiolaisuuden niin sisältä kuin ulkoakin, joten uskon itselläni olevan varsin paljon laajempi näkemys asiasta, kuin esimerkiksi sinulla.
Miten voit kuvitella minun menevän juttelemaan entiselle kaveripiirilleni, joka kaikkosi saman tien kun kerroin päätöksestäni elää uskoni mukaan? Tai kenelle tahansa niistä parjaajistani?
Katkera en ole. Sen vaiheen olen kyllä läpi käynyt, mutta yli olen mennyt. Ehkäpä juuri siksi saankin katsoa asiaa ehkä hieman objektiivisemmin kuin sinä...tai moni muu vl. (Ei kaikki!) - Pera
Isä23 kirjoitti:
En ole kaikkia leimannut. Olen kuitenkin nähnyt lestadiolaisuuden niin sisältä kuin ulkoakin, joten uskon itselläni olevan varsin paljon laajempi näkemys asiasta, kuin esimerkiksi sinulla.
Miten voit kuvitella minun menevän juttelemaan entiselle kaveripiirilleni, joka kaikkosi saman tien kun kerroin päätöksestäni elää uskoni mukaan? Tai kenelle tahansa niistä parjaajistani?
Katkera en ole. Sen vaiheen olen kyllä läpi käynyt, mutta yli olen mennyt. Ehkäpä juuri siksi saankin katsoa asiaa ehkä hieman objektiivisemmin kuin sinä...tai moni muu vl. (Ei kaikki!)"entiselle kaveripiirilleni, joka kaikkosi saman tien kun kerroin päätöksestäni elää uskoni mukaan?"
En ole tuollaiseen itse vl-piireissä törmännyt. Outoja kavereita minusta. Itse aina ajattelen, että kaveri voi olla ja kunnioittaa toisen täysin erilaista vakaumusta tai sitä, ettei toinen perusta uskonasioista sen kummemmin. Meitä on niin moneen lähtöön ja eihän näissä voi toisten mukaan uskoa johonkin. Siunausta elämääsi. - näkemystä
Isä23 kirjoitti:
Katkera en ole. Sen vaiheen olen kyllä läpi käynyt, mutta yli olen mennyt. Ehkäpä juuri siksi saankin katsoa asiaa ehkä hieman objektiivisemmin kuin sinä...tai moni muu vl. (Ei kaikki!)sisältä ja ulkoa. Tein nuorena parannuksen, mutta ei ollut vielä sitä ymmärrystä, sydän ei ollut oikeasti mukana. Joten maailma vei mukanaan ja osasi viedäkin syvälle.
Maailmasta en mitään löytänyt, se oli kyllä houkuttelevaa, mutta petollista valhetta. Monien pohdintojen jälkeen eri hengellisyyksiä tutkaillen ja vuosia Raamatusta apua etsien palasin kuitenkin takaisin Isän kotiin.
Sanon sinulle, älä heitä uskoasi, älä katso niitä viallista heikkoja kanssaihmisiä, joita me kaikki olemme. Kulje mukana yhtenä heikkona matkamiehenä katse suunnatuna siihen, joka on kaiken pilkan ja vainon henkensä antaen puolestamme kärsinyt.
- N25.
Jos olet ex-vl ja olet käynyt seuroissa..´ja sattunut kuulemaan puhujien vuodatusta.." Epäuskoissa kodeissa lapset joutuvat elämään viinan huuruissa.." jne.
Eli asioita yleistetään aivan kamalasti. Suorastaan törkeällä tavalla.
Olen samaa mieltä tuosta, että kun joku jättää vl-piirit ja valitsee toisen tien, niin hänellä meene vl-uskoisten mielestä automaattisesti huonosti. Suorastaan säälitään ja ajatellaan kuinka sekin reppana nyt ryyppää ja pilaa kaikintavoin elämänsä, on rappiolla.
Jepjep.. Olen itsekin "vl" - toistaiseksi. En kylläkään ole seuroissa käynyt aikoihin. Mutta en sen kummemin uskoani julkisesti kieltänytkään. Eihän se ole muiden asia. - täys tosi!
oikeassa olet!! Minulle kävi juuri samoin. Kaikki tuli kyseleen että jaa, oot sitten korvakorut ottanut... et enää ole lestadiolainen ja voi voi kun sun elämä menee paskaks...???
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k512264Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖251068Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82982Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11914Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt54883- 68873
Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me126853Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu10783vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22763Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49759