Vanajat ylivetopelejä

burreros

Vanaja oli aikalaisekseen todella edistyksellinen kuorma-auto. Esimerkiksi viimeisten mallien ohjaamoergonomia oli parempi kuin ruotsalaismerkeillä. Nostoteli oli vertaansa vailla. Autoja pystyttiin tehtaan pienuuden takia varustamaan helpommin asiakkaan toivomusten mukaan. AEC ja Leyland -mottorit olivat yleisesti ottaen ruotsalaisten veroisia. Fuller ja ZF -vaihteistot olivat parempia kuin ruotsalaislaatikot.

33

11181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oikeassa

      Joo,Kyllä se asia näin oli,se on historiaa ja sitä ei voi muuttaa.Se että Vanaja "kuoli pois"ei ollut auton itsensä vika vaan,se että Vanaja oli auton valmistajana liian pieni autotehdas ja Sisun pahin kilpailia.Ehkä voi sanoa että Sisu teki itselleen karhunpalveluksen fuusioimalla Vanajan itseensä.Taloustiedettä ja Suomalaisen autoteollisuuden teknisiä ratkaisumalleja ja niiden kehityshistoriaa tutkineena VÄITÄN että Suomen autoteollisuuden ehkä mittavin virhe ratkaisu oli se Vanajan Fuusio,Vanajan "pois menon " Jälkeen tällä ratkaisulla annoimme Svemamman pojille vankan jalansijan markkinolla .

      • joka Vanajan koneita

        lujaksi kehuu. Jatkuvasti piti olla mötikkä sylissä.


      • Kuumeesi
        joka Vanajan koneita kirjoitti:

        lujaksi kehuu. Jatkuvasti piti olla mötikkä sylissä.

        Silloin kun ajoit Vanajaa,meinaan täytyy olla jonkunmoisessa kuumeessa joa Vanajan moottorin sai normaali ajolla hajalle.Tietysti myönnän että ennen vanhaankin oli automiehiä ja automiehiä oli niitä jotka ajoivat ja huolsivat ja oli niitä jotka ajoivat ja ihmettelivät.


    • Axxi

      AEC:n turbokone oli ainakin kiinnileikkautumisherkkä.

      • Hante

        Olihan niissä yliveto ergonomia ja laatikotkin parempia kuin ruotsalaisilla.


      • Vanajalla. Minä voin kokemu...
        Hante kirjoitti:

        Olihan niissä yliveto ergonomia ja laatikotkin parempia kuin ruotsalaisilla.

        en auton kohdalla en puhuis ergonomiasta.


      • Hante puhut
        Vanajalla. Minä voin kokemu... kirjoitti:

        en auton kohdalla en puhuis ergonomiasta.

        ihan sama. Totuus on kuitenkin edellisessä mielipiteessä.


      • Hante
        Hante puhut kirjoitti:

        ihan sama. Totuus on kuitenkin edellisessä mielipiteessä.

        Siihen viestiin joka väitti Vanajan ergonomian ylivedoksi..

        Itse kyllä muistan 60-luvun pelti-kojelaudat, useat vaihdekepit, ja esim. sisun alueenvaihdon kojelaudan alareunassa (taisi olla alipaineohjattu).

        Siihen aikaanhan ei kukaan satsannut ergonomiaan, niin että oli niin naurettavaa kun joku sanoi että Vanajan ergonomia oli yliveto.

        Hyvää viikonloppua


      • tajusin kun
        Hante kirjoitti:

        Siihen viestiin joka väitti Vanajan ergonomian ylivedoksi..

        Itse kyllä muistan 60-luvun pelti-kojelaudat, useat vaihdekepit, ja esim. sisun alueenvaihdon kojelaudan alareunassa (taisi olla alipaineohjattu).

        Siihen aikaanhan ei kukaan satsannut ergonomiaan, niin että oli niin naurettavaa kun joku sanoi että Vanajan ergonomia oli yliveto.

        Hyvää viikonloppua

        luin viestiketjua vähän pitemmälle. Suapi sitä lämpimikseen puhua, hyvä kun on päästy yli niistä ajoista. Samoin sinulle hyvää viikonloppua.


      • Turbo koneen omistava

        on utelias ja kysyy että miten sait sen leikkaamaan kiinni?


      • Tuli Vanajiin
        Hante kirjoitti:

        Siihen viestiin joka väitti Vanajan ergonomian ylivedoksi..

        Itse kyllä muistan 60-luvun pelti-kojelaudat, useat vaihdekepit, ja esim. sisun alueenvaihdon kojelaudan alareunassa (taisi olla alipaineohjattu).

        Siihen aikaanhan ei kukaan satsannut ergonomiaan, niin että oli niin naurettavaa kun joku sanoi että Vanajan ergonomia oli yliveto.

        Hyvää viikonloppua

        Muovinen koelauta et silleen .


      • Nimetön
        Hante puhut kirjoitti:

        ihan sama. Totuus on kuitenkin edellisessä mielipiteessä.

        Kummallakin oli ikuisesti kestäviä moottoreita ja toisaalta taas kertakäyttöpannuja.
        Leylandilla hyviä 0.300 sarjalaiset, 0.600 ja 0.680.
        Kaikki mahdolliset ongelmat saatiin kerättyä 0.400 koneeseen, tosin silläkin oikeat kuljettajat ajoivat
        pitkään. Sitten oli vielä tämä "kanneton ihme" 0.500
        sarja,sitä ei (onneksi) suomessa ollut juuri muualla
        kuin HKL:n linja-autoissa.


    • Hante

      Tällaiset nostalgiset jutut...

      Jos se Vanajan laatikko nyt oli niin helvetin hyvä ja mootorit "ruotsalaisten veroisia", niin senhän olisi silloin myydä paremmin ja lyödä nämä ruotsalaiset.

      Nämä molemmat ruotsalaiset on nyt kuitenkin maailman suurimpiin kuuluvia merkkejä ja täällä Sisu-maailmassakin eniten myytyjä.

      Kerro vähän ohjaamo-ergonomista....siis käyttövipujen sijoituksista...istuimista (minkä merkkiset, millainen jousitus)

      Kerro nyt tarkkaan mitenkä ne Fuller ja ZF-vaihteistot olivat "parempia kuin ruotsalaislaatikot"

      Elikkä jos markkina-talous on tehnyt tuomion autojen paremmuudesta, niin kyllä ruotsalaiset tekee asiakkeiile miellyttäviä autoja.

      Oliko ne kestävämpiä?
      Oliko ne helppokäyttöisempiä?

      Kerro tarkkaan ja jos sinulla on jotain tilastotietoa, esimerkikisi asiakaskyselyjä, niin laita liitteeksi.

      • Tiedoksi

        Että Volvo js Scania ei ole ollut enään vuosiin Ruotsalainen auto merkki.


      • Hante
        Tiedoksi kirjoitti:

        Että Volvo js Scania ei ole ollut enään vuosiin Ruotsalainen auto merkki.

        Tämäpä oli jymy-uutinen, ja sinä et ole ennen tästä kenellekään ketonut.

        Minkä maalaisia ne nyt sitten näinä vuosina olleet?

        Kuka omistaa Scanian?
        Kuka Volvon?

        Kerro nyt ihmeessä....


      • On tietenkin

        Jos ja jos juttuja,mutta uskompa että sen ajan poliittinen tilanne,ei antanut paljon vaihtoehtoja. Jos se nyt mitenkään kiinnostaa,jos olisi ollut asiantuntijoilla,siis kuorma-autojen valmistajilla,vapaat kädet valintoihin niin olisi nykyinenkin tilanne toisenlainen. Nokian kännykät kai hyvä esimerkki siitä. Kyllä Suomessa on aina tiedetty missä vahvimmat osat autoon osataan tehdä,ja niistä ei ole tehty kopioita vaan parannettuja painoksia esim.Sisun napavälitteiset akselistot.


      • Todellakaan tiedä vai
        Hante kirjoitti:

        Tämäpä oli jymy-uutinen, ja sinä et ole ennen tästä kenellekään ketonut.

        Minkä maalaisia ne nyt sitten näinä vuosina olleet?

        Kuka omistaa Scanian?
        Kuka Volvon?

        Kerro nyt ihmeessä....

        Oletko huumori miehiä.?? Scania on ollut jo vuosia Saksalaisen Wolksvagenin omistuksessa ja Volvokin jo jonkun vuoden Ranskalaisen Renaultin .Joten jos vaan nykyinen malli jatkuu teollisuudessa niin eiköhön me nähdä sekin päivä että Scaniaa myydään Man merkkisenä.


      • Hante
        Todellakaan tiedä vai kirjoitti:

        Oletko huumori miehiä.?? Scania on ollut jo vuosia Saksalaisen Wolksvagenin omistuksessa ja Volvokin jo jonkun vuoden Ranskalaisen Renaultin .Joten jos vaan nykyinen malli jatkuu teollisuudessa niin eiköhön me nähdä sekin päivä että Scaniaa myydään Man merkkisenä.

        On sinun juttusi, kyllä naurattaa.

        Ensiksi Scania; Volkswagen omistaa 30% B-osakkei´sta, joilla ei ole minkäänlaista äänivaltaa yhtiössä. Loput osakkeista on yksityisten, eri säätiöiden ja Wallenbergin hallunnassa.

        Scanian pääkonttori ja kehitysosasto on Södertäljessä, täysin ruotsalaisten hallinnassa.

        Kaikki valmistus omn ruotsissa; runkopaja Luulajasa, Akselistot Falunissa, hytit Oskarshamnissa, ja vaidelaatikot skånen Sibbhultissa.

        Kokoonpanojahan on ruotsissa, hollannissa (Zwolle), ja ranskassa (Angers)

        Brasiliassa on sekä valmistusta että kokoonpanoa.


        Volvo on aivan yhtä ruotsalainen kun Scania. Fuusio Rellun kanssa ei ole siihen paljon vaikuttanut. Yhteistyöhän kyllä tulee näkymään paljonkin tulevaisuudessa, varsinkin moottorien kohdalla.

        Mutta kyllä siinäkin Volvo varmaan on vahvoilla, kun se on saanut vastuun valaa kaikki moottorit Skövdessä, missä on nykyään yksi euroopan suurimmista ja nykyaikaisimmista valimista.

        Kaikki Volvon tuotekehittely tapahtuu Göteborgissa, ja sinne investoidaan edelleen paljon.

        Hytithän tehdään Uumajassa, sinne on juuri päätetty investoida 500 miljoonaa kruunua uteen maalaamoon. Tietenkin nämä hytit on kehitetty ruotsissa, ei mitään rellun tekeleitä.

        Akselin valmistuksen kyllä Volvo on myynyt amerikkalaiselle Rocwellille, mutta kehitys kyllä on ruotsalaisten hallussa.


    • tämmöiset keskustelun aiheet

      Kuuluisi käydä tuolla Mobilistien sivuilla, ja siten rauhotettais tämä sivu nykyajan kalustosta keskustelevalle porukalle.

      • Kuorma-auto

        palstahan tämä on.On se täälläkin hyvä joskus vähän valotaa historiaa nykyajan puukenkä klopeille,jokkei tiiä ku R kanjan cd- soittimen käytöstä.


      • olisivat,jo silloin
        Kuorma-auto kirjoitti:

        palstahan tämä on.On se täälläkin hyvä joskus vähän valotaa historiaa nykyajan puukenkä klopeille,jokkei tiiä ku R kanjan cd- soittimen käytöstä.

        olleet kilpailukykyisiä ja edistyksellisiä tuotteita jopa ruotsalaisiin verrattuna,jos asiaan olisi tuolloin voineet vaikuttaa muutkin kuin sen ajan poliittiset päätöksentekijät eli sen ajan suunnittelu -ja teknisen osaamisen ja tietämyksen ammattilaiset. Niin se unohtui,se että valtio omisti ja sai ohjeet,miten tulee toimia. Esim. mistä moottorit tilataan vai kehitetäänkö oma suomalainen aluksi kallis,kun menekki niin pieni? Voisivat olla nykyään Scanian tasolla,euroopassa? Minkä näistä tietää.


      • Hante
        olisivat,jo silloin kirjoitti:

        olleet kilpailukykyisiä ja edistyksellisiä tuotteita jopa ruotsalaisiin verrattuna,jos asiaan olisi tuolloin voineet vaikuttaa muutkin kuin sen ajan poliittiset päätöksentekijät eli sen ajan suunnittelu -ja teknisen osaamisen ja tietämyksen ammattilaiset. Niin se unohtui,se että valtio omisti ja sai ohjeet,miten tulee toimia. Esim. mistä moottorit tilataan vai kehitetäänkö oma suomalainen aluksi kallis,kun menekki niin pieni? Voisivat olla nykyään Scanian tasolla,euroopassa? Minkä näistä tietää.

        Kyllä olet oikeassa siinä että tiedetään miten näihin olosuhteisiin kehitetään osia.

        Mutta kyllä ruotsissa on ihan samat olosuhteet kun suomessa. Ja samat pituus ja paino-rajoitukset.

        Jos nyt mennään tämän keskustelun alkuun, niin kyllä se Vanajan nostoteli oli yliveto silloin, mutta nykyään kun esim. puunajossa mennään enempi 6x4 systeemiin, missä mahdollisuus viimeisen akselin kevennykseen.

        Niin että jossittelu voi vain jatkua...
        Olisiko Vanaja edelleen kehittänyt teliratkaisuja? olisiko se ollut 6x4 keventäjällä?

        Kiva kuitenkin spekuloida, ja toivon että Sisu pysyisi kehityksessä mukana ja toisi vaikka jotain uutta ajattelua alustan kehittelyyn.

        Tuntuu kuitenkn siltä että Sisu saa ottaa Rellulta hytit ja kyllä se Rellu varmaan tulevaisuudessa määrää mistä mootoritkin tulevat (Volvo/Mack/Renault)


      • Sisu valtion rahoilla
        olisivat,jo silloin kirjoitti:

        olleet kilpailukykyisiä ja edistyksellisiä tuotteita jopa ruotsalaisiin verrattuna,jos asiaan olisi tuolloin voineet vaikuttaa muutkin kuin sen ajan poliittiset päätöksentekijät eli sen ajan suunnittelu -ja teknisen osaamisen ja tietämyksen ammattilaiset. Niin se unohtui,se että valtio omisti ja sai ohjeet,miten tulee toimia. Esim. mistä moottorit tilataan vai kehitetäänkö oma suomalainen aluksi kallis,kun menekki niin pieni? Voisivat olla nykyään Scanian tasolla,euroopassa? Minkä näistä tietää.

        Valmetin "laboratoriossa" kilpakuormuria. Sama Sisu tai Valtra Toisten perseellä on helppo tuleen istua, vanhanaikaisia rakkineita moelemmat. No Sisun tuotantoon emme enää joudu niin raskaasti osallistumaan.


      • kumminkaan ymmärrä
        Kuorma-auto kirjoitti:

        palstahan tämä on.On se täälläkin hyvä joskus vähän valotaa historiaa nykyajan puukenkä klopeille,jokkei tiiä ku R kanjan cd- soittimen käytöstä.

        jostain fullerista tai Vanajan telistä tuontaivaallista niin eiköhän se o sama ku heittäis helmiä sioille.


      • kehtaa tuommosille
        kumminkaan ymmärrä kirjoitti:

        jostain fullerista tai Vanajan telistä tuontaivaallista niin eiköhän se o sama ku heittäis helmiä sioille.

        puukenkä pelleille vastailla.


      • Hante
        kumminkaan ymmärrä kirjoitti:

        jostain fullerista tai Vanajan telistä tuontaivaallista niin eiköhän se o sama ku heittäis helmiä sioille.

        Näinhän se titenkin on, mutta joskus on ihan kiva jossitella ja spekuloida viikonlopun ratoksi.

        Joskus voi vaikka saada uutta tietoa...

        Hyvää viikonloppua


    • Oli se auto jota

      Moni auto mies varmaan himoitsi mutta moni niin Volvo kuin Scania-Vabis mieskään ei kertakaikkiaan tullut toimeen sen synkronisoimattoman kanssa.Minulle muuan vanha Volvo mies kertoi että vetoakseleita sai olla selkärepullinen penkin alla kun haki tukki kuormaa mettästä.

      • kun ja...

        vanaja olisi olemassa tänään.Olisko se volvon
        vain scanian omistuksessa?Jossitellaa..vanaja
        tekisi n 1000 autoa tänään.mitenkä tuo menis..


      • yhtä riski mies

        kuin minäkin, selkärepulla kanto mehtään vetoakseleita. Tosin Vanajan peräreppu oli vielä painavampi, sitä joutui kanssa nostelemaan kannonpäässä harva viikko jos aikoi kotiin päästä.


      • varmaankin että
        kun ja... kirjoitti:

        vanaja olisi olemassa tänään.Olisko se volvon
        vain scanian omistuksessa?Jossitellaa..vanaja
        tekisi n 1000 autoa tänään.mitenkä tuo menis..

        Päivässä tekisi tuon 1000 Vanajaa .


    • tehdyt

      Ite en ole koskaan Vanajaa ajanu mutta olen vetäny Traktorilla Vanajásta tehtyjä kärryjä ja oli pirun hyvät kärryt.Isäntä jolla olin tossa Hämeenlinnan länsipuolella olevassa kylässä kuskina 80 luvun alussa ,niin oli säästäny Vanajan etupään ja kertoi että oli ostanut sen joltain paikalliselta sorajobbarilta joka oli ostanu sen uutena ,ja epäilen että se Vanajan keula on vielä olemassa.

      • vanaja61

        Oletko ystävällinen ja ottaisit sähköposti yhteyden minuun.Minua kiinnostaa kovasti tuo vanaja,on todennäköisesti Rengon soran entinen mitä isäni ajoi kun auto rekisteröitiin vuonna-66,ja ajoi sitä 6-vuotta.Olisin kovasti mielissäni jos antaisit vaikka vihiä missä auto on,tai auton jämät tällä hetkellä.
        T:Jyrki Haapanen
        kankaantaustantie 9
        13100 Hämeenlinna
        0400-218208
        e:mail [email protected]


      • kiinnostaa tuo vanaja

        Oletko ystävällinen ja ottaisit sähköposti yhteyden minuun.Minua kiinnostaa kovasti tuo vanaja,on todennäköisesti Rengon soran entinen mitä isäni ajoi kun auto rekisteröitiin vuonna-66,ja ajoi sitä 6-vuotta.Olisin kovasti mielissäni jos antaisit vaikka vihiä missä auto on,tai auton jämät tällä hetkellä.
        T:Jyrki Haapanen
        kankaantaustantie 9
        13100 Hämeenlinna
        0400-218208
        e:mail [email protected]


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2723
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2300
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2070
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1817
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1711
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1696
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 95
      1625
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe